Mitä kuluja on mahdollista vähentää pääomatuloista?

vierailija
Mitä kuluja on mahdollista vähentää pääomatuloista?
Suomessa pääomatuloista voi vähentää erilaisia kuluja, jotka liittyvät pääomatulojen hankkimiseen tai säilyttämiseen. Tässä on joitakin yleisiä kuluja, jotka voidaan vähentää pääomatuloista:
  • Sijoituslainan korot: Voit vähentää pääomatuloista sijoituslainaan liittyvät korot, esimerkiksi asuntosijoituksen tai arvopaperien hankinnan rahoittamiseen otetun lainan korot.
  • Vuokratulon hankkimisesta ja ylläpidosta aiheutuneet kulut: Vuokratuloista voi vähentää erilaisia kuluja, kuten vuokra-asunnon hoitovastikkeet, kiinteistöverot, vakuutusmaksut, korjaus- ja huoltokulut sekä vuokranvälityspalkkiot.
  • Osakkeiden ja muiden arvopapereiden säilyttämiskulut: Voit vähentää pääomatuloista arvopapereiden säilyttämiseen liittyvät kulut, kuten arvo-osuustilin säilytysmaksut ja säilytyspalkkiot.
  • Sijoitusneuvontapalveluiden kulut: Sijoitusneuvontapalveluista aiheutuneet kustannukset, kuten sijoitusneuvojan palkkiot, voi vähentää pääomatuloista.
  • Sijoitustappiot: Voit vähentää pääomatuloista sijoitustappiot, kuten osakkeiden myyntitappiot. Sijoitustappiot vähennetään ensisijaisesti saman verovuoden pääomatuloista, ja jos tappioita jää yli, niitä voi vähentää seuraavien viiden verovuoden pääomatuloista.
  • Muut pääomatulojen hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuvat kulut: Voit vähentää pääomatuloista myös muita kuluja, jotka ovat syntyneet pääomatulojen hankkimisen tai säilyttämisen yhteydessä, kunhan ne ovat kohtuullisia ja perusteltuja.
Huomaa, että vähennykset tehdään vain pääomatuloista, eivätkä ne voi alentaa ansiotulojen veroa. Lisäksi vähennysten määrät ja edellytykset voivat vaihdella verovuoden mukaan, joten on suositeltavaa tarkistaa voimassa olevat ohjeet ja säännöt Verohallinnon verkkosivuilta tai konsultoida veroneuvojaa.

Kylläpä pääomatulojen saajia hellitään 🙄

vierailija
Mitenhän mulla verottaja on automaattisesti itse vähentänyt ansiotuloista mun metsätalouden tappiot? Ei mulla ole niistä tuloa, mutta menoja on ja olen ilmoittanut sillä metsälomakkeella kuten pitää (yhtenä vuonna sain sakkoa, kun en täyttänyt ajoissa) ja kun on vaan menoja ne vähennetään mun tuloista, joita ei ole pääomatulot.

Yhteistyössä