Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Foxie82
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Simpsa: Mulla ei onneksi nuo rinnat tihkuile päivän aikana, vaan on onneksi rajoittunut yöaikaan. Kövi kyllä varuilta ostamassa jo liivinsuojuksia, jos ne nyt sit kuitenkin intoutuvat tihkuttelemaan muulloinkin.

Täällä viikonloppu hurahti nopeasti ohi kun miehen sisko miehineen oli käymässä. Juuri hetki sitten lähtivät ajelemaan kotia kohti. Eilen tuli käytä alennusmyynneissä, mutta eipä sieltä kauhiasti mitään tarttunut matkaan. Löysin kyllä itselleni uudet mammapöksyt ja pari toppia, tosin eivät olleet alennuksessa. Ihanaa saada töihin jalkaan välillä muutkin housut. Postimyynnistä olen toki useammatkin tilaillut, mutta aina niissä on ollut jotain häikkää, joko liian lyhyet tai muuten vaan liian pienet. Yhdet farkutkin on tuossa odottamassa, jotka huuto.netistä sain huudettua, mutta ovat vielä hieman liian suuret.

Täälläkään ei ole tietoa tuosta sokerirasitustestistä. Mitään puhetta neuvolassa ei siitä ole ollut, mutta eiköhän se sitten selviä, jos sellainen on tulossa.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua selvemmin. Uuden vuoden aattona oli kunnon bileet pystyssä. Taitaa asukki tietää jo etukäteen miten vuodenvaihdetta juhlitaan ;)

Näin viime yönä taas unta tulevasta pikkuisesta. Olimme unohtaneet hankkia vaippoja valmiiksi eikä turvakaukaloakaan ollut. Siinä sitten unessa haettiin useampaan otteeseen kaupasta pikkuinen syklissä niitä vaippoja ja etsittiin turvakaukaloa ja taisi vielä olla niinkin ettei imetys onnistunut joten piti tutteliakin lähteä haeskelemaan. Kaveri tosin unessa antoi tuttelia lainaksi, joka koostumukseltaan oli puuromaista sisältäen riisimuroja! Mieli tekee jo tepposia tulevan varalle :)

Pesänrakennusvietti alkaa näkymään täälläkin. Oloen alkanut siivoilemaan entistä enemmän ja vieläpä mitä ihmeellisempiä paikkoja. Viime viikolla tyhjensin miehen yöpöydän laatikot samalla kun tyhjensin päällisen turhista lehdistä. Ja kovasti tekisi mieli tehdä vauvan nurkkauskin valmiiksi, mutta eipä tuo mies ole saanut aikaiseksi kannettua tuota vanhaa kaappia mihinkään. Tosin pinnasänkyäkään ei meillä vielä ole saatikka hoitopöytää. Tosin molemmat on jo valmiina, mutta vielä fyysisesti eri osoitteessa.

Nyt lähden nauttimaan mukavan kiprakasta ilmasta auringonpaisteineen.

Foxie, 20+0 ja POKS! Se olisi sitten laskennallinen puoliväli saavutettuna :D

Milla¤
Inya, joo virtsasta ne sen sokerin näkee!
Hassua että muutkin laittavat pesää.. ilmeisesti sitten oikeasti kuuluu raskauteen.
Itse tein uuden vuoden lupauksen ja päätin, että tämä kaaos saa riittää. Tavaroita olen hyvällä menestyksellä jo saanu oikeille paikoilleen ja laatikoihin, olen sisustanut (ja laittanut jo joulun muutama päivä sitten pois!) ja siivonnut. Myöskin yritän pitää paikat asuttavan näkösenä, ettei taas ala kerääntyä keskeneräisten projektien nurkkauksia.
Vielä kun saisin viimeinkin ikkunat pestyä..mulla on kolmen vuoden takainen pesuprojekti vielä kesken :S Ja kun ne pitäis joka vuosi pestä...
En ole mitenkään erityisen laiska ihminen kodinhoidollisesti, mutta se homma on jotain, mikä on mielestäni äärimmäisen inhottavaa! Pyysin ikkunanpesua mieheltä synttärilahjaksi, sitten joululahjaksi..ei tippunu, joten pakko se kai on tarttua toimeen. Tosin nyt on pakkasta..

Alan kuitenkin tehä nyt ees jotain järkevää..
Milla¤ 20+3

simpsa
Täällä on myös pesänrakennusvietti jo kovasti päällä. Käytiin viikonloppuna miehen siskolta hakemassa heidän vanhoja vauvakamoja ja vaatteita. Nyt ne sitten odottaa pahvilaatikoissa tuossa huoneen nurkassa, koska vielä ei ole hoitotasoa, lapsen kamoille kaappia tai pinnasänkyä. Ajateltiin maalata tulevan lapsosen huoneesta yksi seinä (nyt kokovalkoinen) piristykseksi ja sen jälkeen aletaan tuomaan vauvahuonekaluja. Osa ostetaan käytettynä, osa saadaan ja jotain haetaan Ikeasta, joten onneksi ei hirveän kalliiksi tule kuitenkaan tämä lapsosen tulo. Jotain vaatteita olen toki ostanut ihan uutenakin, kun en ole ohi päässyt, mutta periaatteessa alku pitäisi pärjätä noilla saaduilla. ;) Kuten joku kirjoitteli, olisi tosiaan hirveää, jos lapsoselle jotain vielä tapahtuisi ja joutuisi näitä kamoja sitten katselemaan. Ei sellaista uskalla edes ajatella... Mutta pakkohan sitä on alkaa valmistautua pikkuhiljaa, laskettuun aikaan enää nelisen kuukautta ja lopussa ison masun kanssa ei kuitenkaan jaksa kovin ahkerasti puuhailla.

Vointi on pysynyt hyvänä. Edelleen joudun liivinsuojuksia käyttämään ylläritihkumisten takia. :/ Vatsassa elämöidään paljon, tuntuu olevan kovin vilkasta sorttia tämä meidän mukula. Välillä tosiaan maha silmällä katsoenkin hytkyy, aika metkaa.

Tuosta sokereiden seuraamisesta. Meillä otetaan pissinäyte jokaisella neuvolatäti -käynnillä, josta katsotaan sokeri, valkuaiset ja joku kolmas, jonka nyt unohdin. Joudun lisäksi sokerirasitustestiin parin viikon päästä, joka otetaan verestä kolmena näytteenä litkun juonnin jälkeen muutaman tunnin aikana. Mulla ilmeisesti ikä (30v), lievä ylipaino ja sukurasite (isoja lapsia) pakottavat tuohon sokerirasitustestiin, vaikka virtsan sokerit on koko ajan negoja. Toisaalta ei se sokeri välttämättä aina virtsassa näykään. Miehen siskolle tuli raskausdiabetes, vaikka pissin sokeri oli siihen rasitustestiin asti olleet negoja. Itselle nyt nami kyllä maistuu, joten hirvittää miten se vaikuttaa jatkossa.

Tervetuloa vain uusia kirjoittelijoita mukaan, mitä enemmän kokemuksia/ajatuksia vaihtuu, sen parempi. :)

simpsa ja 23+0

simpsalle
Ja miksei muillekin.. Herkkujen syönti ei aiheuta raskausdiabetesta! Jos elimistöllä on siihen taipumusta ja kroppa ei pysty tuottamaan insuliinia tarpeeksi tai hyödyntämään tuotettua insuliinia, niin silloin kannattaa herkuttelua rajoittaa, mutta sokerirasituksessahan tuon näkee toimiiko kroppa niinkuin pitääkin vai onko jotain häikkää.

simpsa
No juu, laitoin ehkä tuon "nami-lauseen" vähän huonosti. ;) Tiedän kyllä, ettei herkuttelemalla saada raskausdiabetesta, vaan se tulee jos on tullakseen herkuttelipa tai ei.

Lähinnä taustalla oli neuvolatädin jaaritukset, koska hän on käskenyt minua olemaan sokeridieetillä, vaikkei mitään siihen viittaavaa oiretta edes ole (ainakaan vielä). Siis vain noiden muiden rasitteiden takia, joita mainitsin ed. viestissä. Painokin on nyt vasta samassa kuin raskautta edeltävä paino (voin alkuraskaudessa niin huonosti, että laihduin kilotolkulla). Neuvolatäti vain pelottelee suurella lapsella ja noilla diabetesriskeillä, siksi mulle tulee heti huono omatunto, jos namia suuhuni laitan. ;)

Rei
Hyvää uutta vuotta kaikille! Pitkä aika vierähtänyt, kun olen täällä käynyt lueskelemassa teidän kuulumisia. Jäin joulun aatonaattona lomalle ja loma on käsittänyt myös lomaa tietokoneesta, kun sitä saa töissä kyllä naputella jatkuvasti.

Milla, miten sun keuhkoputkentulehdus voi? Sairastin itse myös nyt lomalla, mutta nyt olen jo toipumassa, tällä kertaa pääsin tosi vähällä, kun meni viikossa ohi. Ihmettelen vain tuota, että sait siihen antibioottikuurin? Mulla on ollut aikaisemminkin ja ekalla kertaa terveyskeskuksessa määräsivät myös heti antibioottia (tms.), jota kaikki muut lääkärit myöhemmin kirosivat. Muiden mielipide tuntui olevan, että antibiootti vain pahentaa ja pidentää tautia. Mulla se sitten niin menikin, meni sillä antibiootilla ohi, pari päivää terveenä ja sitten tuli takaisin ja kesti kaksi kuukautta (!!). En tiedä, kuka lääkäri on oikeasti oikeassa, mutta toivon, ettet joudu samaan rumbaan, vaan pääsisit siitä nopeasti eroon. Paranemista!

Mulla on ollut kovasti mietteitä listeriabakteerin kanssa. Koko ajan miettii, että olenkohan sen saanut, vaikka olen ainakin yrittänyt olla varovainen. Tuntuu, että muut (lähipiiriä lukuunottamatta) ei aina oikein ymmärrä, miksi en voi/halua syödä homejuustoja ja kalaa kaikella tavalla. Ihan kuin loukkaantuisivat ja olisivat vain huvittuneita mun huolenpidosta, kun kuulevat syyn. No, minä pidän kuitenkin kantani.

Mahassa on kovasti elämää, potkuja ja liikettä jatkuvasti :) Mitään säännöllistä rytmiä en ole vielä huomannut, mutta se tulee ehkä sitten myöhemmin. Mulla ei ole vielä tullut rinnoista maitoa eikä liivinsuojuksille ole ollut käyttöä. Pari päivää sitten mietinkin, että joko niistä voisi alkaa jotain tulla? Kasvaneet ovat kuitenkin sen verran , että liivit on saanut uusia jo pariin kertaan.

Sisko (heillä on kaksi tyttöä) toi tänään ison kasan vauvanvaatteita. Joukossa oli vielä sellaisiakin, jotka ovat olleet käytössä minulla ja siskollani. Olivat vielä tosi hyvässä kunnossakin ja aivan upean värisiä sekä kuvioisia. Oli tosi ihana käydä niitä läpi miehen kanssa ja tehdä inventaariota, että mitä meiltä nyt löytyy ja mitä tarvitsee jossain vaiheessa vielä hankkia. Tilaa täytyisi vielä jostain taikoa meidän rivarikaksioon! Minkä kokoisissa asunnoissa te muuten asutte? Meillä suunnitelmissa pärjätä kaksiossa ainakin vuosi ja sitten katsella uutta ratkaisua. Pinnasänky mahtuu ainakin hyvin makuunhuoneeseen ja tilaakin vielä jää. Vaatteiden ja muiden tavaroiden määrää mun on ainakin vielä vähän vaikea arvioida... ei oikein tiedä, kuinka paljon niitä vaatteita sitten tarvitsee ja sitä tarpeellista oheiskamaa.

Rei 23+1

Haikara80
Rei: Meillä pieni kolmio mutta tilaa on jo nyt liian vähän...luulen että asutaan tässä vuoden verran ja sitten etsitään kämppää, että saisi lapselle oman huoneen.

Kysymys: Onko muilla jo tukisukkahousut käytössä ja jos on, mistä olette ostaneet? Pitäisi kai hankkia ellei ole jo liian myöhäistä....

22+6

Milla¤
Rei, mulla on vielä kuuri päällä. Nyt on huomattavasti helpottanut rykiminen, tai oikeastaan loppunut lähes kokonaan, eikä ole muitakaan tuntemuksia sen osalta. Kieltämättä ärsyttää tämä lääkeiden syönti! Tenttasin lääkäriltä, että onko ihan pakko alotta kuuri niin sano että on! Ja mies etenki pakotti sen hakemaan kun kotona vielä punnitsin asiaa.. En vaan haluais millään syödä mitään lääkettä, vaikka kuinka sanotaan että on turvallista..

Issias-särkyä on alkanu tulla muiden vaivojen tilalle. Tosi kenkkua, mutta olen löytäny tosi hyvän venytysliikkeen, jolla saan kivun laukeamaan samantien. Toivon niin paljon, ettei tämä äityisi kovin pahaksi.

Me asutaan 75 neliömetrin omistuskolmiossa. Ihan hyvä tässä on asustaa (hyvä sijainti ja kaikkea), mutta tositosi inhottava juttu on kolmet pitkät raput! Ei siis hissiä. Myymään ei aleta, kun mies on niin pisnismiestä, ettei näillä markkinoilla missään nimessä suostu moiseen :/ Haluan niiiiiin pois tästä kämpästä!
Mites sitte kun on tämä uhmanen esikoinen + vauva..miten molemmat lapset ja kaikki kamat raahaat 3:teen kerrokseen?! No, onneksi poika osaa jo suht. hyvin kiivetä itekki, paitsi kun ei vaan taho!
No, mies sano että asioilla on tapana järjestyä..

Ja kai se neliömääräkin on asennekysymys. Minun hyvä kaveri asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa kaksiossa keittiökomerolla, eikä hän pahemmin valittele..

Mutta hyvää alkavaa arkista aherrusta! (Mie menen huomena töihin)
Hyvin jaksaa olla töissäkin, kun tietää ettei ole enää kauaa äitiyslomaan! :)

Milla 20+5

Tinka77
Hei vaan kaikille!

Täällä on kans pesänrakennusvietti päällä. Ollaan nyt siivoiltu kaappeja ja laitettu välillä tavaraa huutonettiin sekä kartoitettu mitä on esikoisen jäljiltä talossa vauvakamaa ja mitä tarvitaan. Huusin tuossa kantoliinan ja on katseltu turvakaukalo tarjontaa. Joku kyseli asuntojen kokoja, meillä on neljä huonetta.

Paineet on edelleen alhaalla ja huimaa. Nyt on ollut suppareita tässä jonkun aikaa melkein päivittäin. Ovat ok:n tuntuisia, ei niin kivuliaita, mutta oli pakko soitella neuvolaan että kuinkas usein niitä harjoitussuppareita tuleekaan. Esikoisen kohdalle ei pahemmin supistellut ennen kuin oli synnytys päällä. Esikoisen kohdalla ei oikeastaan ollut mitenkään raskausvaivoja mutta nyt taitaa olla hiukan eri meininki. Kai sitten kroppa tietää jo mikä on homman nimi. Neuvolassa (23.1.) sitten kuulumma tarkistavat asian onko paikat ennallaan.

Rakenneultra on ensi viikon perjantaina. Toivottavasti sukupuolikin nähdään samalla. Pitäisi malttaa sinne asti mielensä.

Arkinen aherrus taas jatkuu huomenna. Itse olen ollut jo nämä välipäivät töissä joten taas uusi "maanantai" tiedossa huomenna! :)

Hauskaa viikkoa kaikille!

Tinka, 19+3

Haikara80
Supistelee! Ennen maanantain neuvolaa en edes tiennyt mitä se on ja eilen se alkoi, maha on ollut kivikova siitä lähtien, ihan vaan välillä "löystyy" normaaliksi. Soitin juuri neuvolaan ja sain hoidoksi vuodelepoa ja jos ei huomiseen aamuun mennessä lopu, lääkäriin...:/
Onko muilla vastaavia oireita ollut??

Isabel*
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Mä olen ollut pari viikkoa lomalla, myös koneelta..
Koitan muistella mitä täällä on kyselty, mutta tuo huonomuistisuus alkaa vaivata jo pahanlaisesti.
Haikara, mulla ei ekassa raskaudessa supistellut ollenkaan ennen synnytystä, nyt on vähän supistellut ja lepo siihen on auttanut, mutta huolestuminen ei varmasti kannata, vaikka sen ymmärrän oikein hyvin. Koita levätä ja jos ei supistelut lopu niin sitten sinne lääkäriin, joka varmasti osaa auttaa.
Mulla oli tänään neuvola, ja kääks, kyllä nuo joulun herkuttelut saa nyt loppua kuin seinään, vaikka neuvolassa täti olikin tyytyväinen mun painonnousuun niin minä en niinkään... no kyllä se siitä rauhoittuu kun alotan nyt taas normaalin terveellisen ruokavalion ja jätän turhat herkut vähemmälle.
Mun täytyy nyt kai vaan tyytyä siihen neuvolan laskemaan la:han, vaikkei se ihan täsmääkään, mutta ihan ok koska sen mukaanhan se älomakin lasketaan, eli aikaisemmin pääsen lomalle kuin mitä olisin luullut, la jo 8.5. ja siis maaliskuun lopussa jo pois töistä. siis jos sinne asti jaksan olla.
Hemoglobiini oli 113 ja sain rautakuurin, toivottavasti se nyt auttaa, oon ollu kyllä tosi väsynyt. Samoin mulla on tosi levottomat jalat iltasin joten napsin siihen vaivaan magnesiumia.
Mulla ei pesänrakennusviettiä pahemmin ole, sitä mä toisaalta olen tässä jatkuvasti puuhannut kun muutettiin uuteen omakotitaloon kesällä ja jatkuvasti siis sisustetaan/rakennetaan valmiiksi... katto- ja lattialistoja ei vielä olla edes ajateltu, kunhan kaiken muun saa valmiiks ennen vauvan tuloa, autotallin samaten... joku kysyi asunnon kokoa, meillä on nyt jotain yli 200 neliötä. Ja toista kertaa en rakenna enkä enää muuta, tässä nyt asutaan hamaan loppuun asti : ) oli se sen verran raskas projekti.
Joku mietti noita ultria, meillä oli kunnan tarjoama rakenneultra se 4d, samoin jo se aikaisempi np-ultra.
Täälläkin vauva potkii ja liikkuu ahkerasti joka päivä, varsinkin sillon kun ite istun rauhassa tai oon nukkumaan menossa.
Niin ja Simpsa, mulla ei tihkuile vielä mitään, mutta saa nähä millon se alkaa.
no jaa, takasin töitten pariin...

Isabel 22+5

Milla¤
Haikaralle vastailen..
Mullahan on kyllä ollu noita supisteluja jo joltaki 15:nneltä vkolta alkaen, mutta niiden sanottiin kuuluvan kivuttomina asiaan. Enkä ole itse asiassa ees paljon lepäillyt asian vuoksi, kun ei neuvolasta kehotettukaan. Niitä on kyllä päivittäin mulla, joskus enempi joskus vähempi. Mutta niin oli esikoisestaki ja raskaus meni silti ihan hyvin loppuun asti.
Enpä ole enää jaksanu ressata aiheesta..

Milla¤ 20+6 (Huh, taas meni viikko että vilahti!!)

Haikara80
Milla: Pitkän kyselykierroksen tuloksena lähipiirissä melkein kaikilla on ollut supisteluja ja tuntuvat siis olevan ihan normaaleja. Toki jos niitä tulee urheillessa niin pitää rauhoittaa menoa, muuten ajattelin minäkin jättää lepäilyn tuohon eiliseen.

Kävin eilen hankkimassa tukisukkahousut -nyt ne pitäisi kai vielä laittaa päällekin, tuskinpa niistä tuolla sukkalaatikossa kovasti on iloa :)

Paino on nyt noussut 6 kg ja alkaa tuntua siltä, että tarvitsisi taas siirtyä yhtä suurempaan kuppikokoon!! En voi ymmärtää miten joku vapaaehtoisesti haluaisi isommat rinnat, siis tyyliin D:stä ylöspäin, itse en voi sietää näitä uusia "kannujani" :)

Viime yönä näin unta että poikavauva syntyi, paino 3250 g, pituus 50 cm ja syntymäpäivä 4.4....toivottavasti ei ole enne, ainakaan noi mitat olisi aika kovat jos kuukauden etuajassa meinaisi ulos tulla!

Haikara 23+1

Rei
Milla, muista ottaa sitten vielä ihan rauhallisesti lääkekuurin loppumisenkin jälkeen, että tauti menisi sitten varmasti ohi. Tuntuu kyllä kaikilla lääkäreillä olevan ihan erilaiset mielipiteet asioita. Toiset on ehdoton ja jyrkkä ei ja toiset taas melkein pakottaa ottamaan lääkekuurin.. mitäs siinä sitten itse osaa enää tehdä!

Mulla ei ole ollut supisteluita lainkaan. Esikoistani kun odotan en edes varmaksi tiedä millaisia ne ovat.. Luotan siihen, että tiedän sitten kun tunnen ne samaan tapaan kuin vauvan liikkeet.

Tänään olikin aamulla neuvola. Mulla on painoa tullut kolme kiloa lisää lähtöpainoon. Vaikea uskoa, kun mulla on kuitenkin vatsa kasvanut ihan huimasti. Kaikki on vielä tullut ihan tuohon eteen, että vatsa pömpöttää suoraan edessä. Neuvolassa sanottiinkin, että mulla on kohtu jo aika korkealla. Istukka on etuseinämässä ja vaimentaa edelleenkin sydänääniä. Tänään ei saatu oikeastaan ollenkaan neuvolassa kuulumaan. Liikkeet kyllä neuvolatätikin tunsi, joten elonmerkkejä on onneksi! Tältä kerralta sain myös neuvolasta raskaustodistuksen tms. ja pääsen laittamaan Kelapaperit hakuun. Saa sen äitiyspakkauksenkin :)

Olen kolmatta päivää pitkän loman jälkeen töissä ja odotan jo kovasti äippälomaa! Työmotivaatio jo lähes nolla :) On onneksi vielä viikon talvilomakin ennen pidempää lomaa ja mun sijainenkin aloitti tällä viikolla, joten aika meneekin lähinnä sitä perehdyttäessä.

Rei 23+3

punatulkku*
Moikka!

Nyt voin hyvällä omalla tunnolla kirjoittaa, kun sain kämpän siivottua, edes päällisin puolin. Uskomatonta miten noita lelujakin on paljon ja miten nopeaa pieni ihminen pystyy levittämään ne ympäri kotia!?! Esikoinen nukkuu ja mies tulee pian töistä, ja mä lähdenkin siitä pian iltavuoroon.

Meillä on 80 neliöinen kolmio, mahtuu vielä seuraava hyvin näihin tiloihin. Kun ensimmäinen syntyi asuttiin puolet pienemmässä, mutta päästiin onneksi muuttamaan ennen kuin vauva alkoi liikkua. Oli aika pieni kyllä..

Mäkään en oikein osaa sanoa noista supistuksista, vaikka toinen raskaus onkin. Välillä tuntuu, että supistaa, mutta maha ei ookaan kovana. Tai tulee semmonen jotenkin kiristävä ja huono olo. Voi ehkä olla, että vauva painaa johonkin laskimoon tai jotain, kun vähän samanlainen olo tulee usein kun makaan selälläni. Eilen kuitenkin huomasin ainakin pienen supistuksenkin. Mutta eipä ne tosiaan vielä mitään tee. Tietenkin jos ihan jatkuvaa on, niin on aihetta levätä.

Tukisukkia ostin kahdet viime raskaudessa, pitäiskin ne toiset, paremmat, kaivaa jostain esiin..jos vielä ovat olemassa.. Seisomatyössä ovat ihan hyvät olla kuitenkin. Onko sukkahousut pelkkiä sukkia paremmat??

Mulla alkaa nyt taas koulu ja esikoinen menee perhepäivähoitoon. Pitäisi täyttää papereita Kelaan ja kaupungilta hakea kuntalisää jne.. kauheesti papereita taas! a kaikki vaan 3kk takia. :) Ihana ajatella niin kuitenkin, että 3kk päästä alkaa jo äitiysloma! Tosin mä ehkä joudun käymään (jos kykenen) luennoilla vielä sen jälkeenkin, että saan koko lukuvuoden pois jaloista.

Ostin taas alennusmyynneistä muutaman vauvan vaatteen, oli niiin söpö valkoinen mekko 5 eurolla, etten malttanut olla ostamatta. :) No, eiköhän sillekin käyttäjä löydy jos meille poika tuleekin..

Vielä pari päivää sitten kummastelin teidän pesänrakennusviettejänne, mutta nyt haluaisin kovasti itse laittaa muutama kodin epäkohta ojennkseen. Vaatehuoneen kimppuun tekisi mieli syöksyä, mutta tarvis miehen ensin tehdä joku uusi hylly lasten vaatteille.

Mutta enemmittä höpinöittä tällä kertaa.. nautitaan talvisista säistä kun niitä vielä on!

Miten muuten Aurorah'n sokerit ja seuranta?

punatulkku 21+4

Foxie82
Terveisiä neuvolasta. Kaikki oli ok paitsi sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella ollen hurjat 20 cm. Ja olihan tuo hemoglobiinikin hieman laskenut siitä alun 160:sta 137:ään. Miehenkin sain tällä kertaa matkaan ja neuvoläntäti mittasi häneltäkin tuon hemoglobiinin.

Täällä asutaan 2 kerroksisessa omakotitalossa, jossa neliöitä on 140-160 väliltä. Tarkkaan en muista. Tosin meillä asuinkäytössä pelkkä alakerta yläkerran odotellessa remonttia.

Sain eilen kerrottua tästä odotuksesta vihdoin ja viimein pomolle. Tosin mulla koeaika loppu vasta vuodenvaihteessa, joten siks hieman sitä venytin. Oli kuitenkin onnellinen mun puolesta, mutta harmissaan kun jään pois (mulla tällä hetkellä määräaikanen sopimus melkein lokakuulle 2009 asti ). Toivotti kuitenkin tulevaisuudessa tervetulleeksi takaisin. Kyseli vielä oisko mulla tiedossa seuraajaa mun työlle...

Rakenneultraa odotellessa,
Foxie 20+4

Tiuku 72
Supistelee sitä täälläkin mutta en ota siitä stressiä. Ne kun ovat niitä harjoitussuppareita jotka eivät ota kipeää.
Ostin sitten miesten ylisuuret toppahousut että tarkenee lasten kanssa ulkona. Ihan kivat nakata jalkaan ja maksoivatten vain 10e VAeltaja-merkkiset pöksyt. KAtselin ensin äitiystoppiksia mutta tulin siihen tulokseen etten maksa toistasataa euroa yksistä toppahousuista. Housuissa ei ole kuin yksi vika :) KUn tuulee enemmän niin lahkeet muuttuvat purjeiksi ja hidastavat/nopeuttavat menoa. No kyllä minä kestän tänä talven niillä. VAtsa tulee mahtumaan housuihin aivan varmasti ja jos tekee tiukkaa niin käännän ne väärinpäin eli persusta eteenpäin.

Tiuku rv22-23 En enää pysy perässä

Tikrutar
Heippa ja hyvää tätä vuotta kaikille!

Tämä onkin jännittävä vuosi, toukokuu alkaa lähestyä kovaa vauhtia!

Myös taukoa kirjoittelussa pitäneenä kävin pitkästä aikaa lueskelemassa teidän kuulumisia ja kivaa huomata miten samoissa tilanteissa ollaan.
Kävin selaamassa muutenkin nettiä ja onneksi monelle vaivalle löytyy selityksiä ja saman kokeneita.
Häntäluu oirehtii myös täällä ja välillä istumasta ylös nouseminen on yhtä tuskaa! Myös levottomat jalat on tullu tutuksi tässä viime viikkoina. Muuten olo on todella hyvä, hieman alkuajan närästys on palannut, mutta lievänä.

Mutta onneksi pikkunappula jaksaa ilahduttaa liikehdinnällään, ja illat istun kädet mammahousuissa tunnustellen liikkeitä :) Meillä tuntuu jo kuulo toimivan, mies soitti nimittäin jotain Thaimaan tuliaisihuilua ja heti alkoi potkinta tai pyöriminen. Mies tuli ihan vatsan viereen soittamaan ja sellainen tramppaus alkoi, ettei sellaista ole sen jälkeenkään tapahtunut! En tiedä sitten innostuiko vaiko pelästyikö reppana :)

Mammahousut on ollu käytössä vuoden alusta ja kyllä ne onkin ihanan tilaa antavia!
Työpaikalla sain myös vihdoin kerrottua, määräaikaisena se kyllä jännitti... Hyvin meni!

Rakenneultra olisi muutaman päivän päästä, malttamattomana ootellaan. Tietäisikö joku, saako Seinäjoen seudulla missään 4D-ultraa ja minkä hintaista mahtaa olla?

Mukavaa viikonloppua!

t: Tikrutar 21+0

Tiuku 72
Hei!
Olen kuullut että Kokkolassa on 4D ultra ainakin. Seinäjoen lääkäritalosta en tiedä

Alkuperäinen kirjoittaja Tikrutar:
Heippa ja hyvää tätä vuotta kaikille!

Tämä onkin jännittävä vuosi, toukokuu alkaa lähestyä kovaa vauhtia!

Myös taukoa kirjoittelussa pitäneenä kävin pitkästä aikaa lueskelemassa teidän kuulumisia ja kivaa huomata miten samoissa tilanteissa ollaan.
Kävin selaamassa muutenkin nettiä ja onneksi monelle vaivalle löytyy selityksiä ja saman kokeneita.
Häntäluu oirehtii myös täällä ja välillä istumasta ylös nouseminen on yhtä tuskaa! Myös levottomat jalat on tullu tutuksi tässä viime viikkoina. Muuten olo on todella hyvä, hieman alkuajan närästys on palannut, mutta lievänä.

Mutta onneksi pikkunappula jaksaa ilahduttaa liikehdinnällään, ja illat istun kädet mammahousuissa tunnustellen liikkeitä :) Meillä tuntuu jo kuulo toimivan, mies soitti nimittäin jotain Thaimaan tuliaisihuilua ja heti alkoi potkinta tai pyöriminen. Mies tuli ihan vatsan viereen soittamaan ja sellainen tramppaus alkoi, ettei sellaista ole sen jälkeenkään tapahtunut! En tiedä sitten innostuiko vaiko pelästyikö reppana :)

Mammahousut on ollu käytössä vuoden alusta ja kyllä ne onkin ihanan tilaa antavia!
Työpaikalla sain myös vihdoin kerrottua, määräaikaisena se kyllä jännitti... Hyvin meni!

Rakenneultra olisi muutaman päivän päästä, malttamattomana ootellaan. Tietäisikö joku, saako Seinäjoen seudulla missään 4D-ultraa ja minkä hintaista mahtaa olla?

Mukavaa viikonloppua!

t: Tikrutar 21+0

Isabel*
Tikrutar, Pietarsaaressa on myös 4d ultra, mutta Seinäjoelta on sekä Kokkolaan että Pietarsaaren matkaa kuitenkin jonkin verran.
Täällä mä sain kokea eilen illalla nukkumaan mennessä sellasen pyörimis/kiksailurumban etten saanu unta kun vauva tosiaan liikkui niin että välillä ihan sattui : ) Ja yli tunnin verran... siinä sitten jo ehti jalatkin levottomiksi ja lopulta esikoinen keräs eikä ihan heti saanut unta sitten joten olen taas vaihteeks aika väsynyt... Kiva nähdä miten tää tyyppi sitten raskauden loppuvaiheessa potkii kun nyt jo tulee noin kovia potkuja.
Mullakin on närästystä hieman, mutta ei vielä niin paljon että tarvis rennietä ottaa. Viime raskaudessa se oli loppuvaiheessa päivittäisessä käytössä.
Meillä vietetään viikonloppuna esikoisen 2-vee synttäreitä, leivon kakut ja jotain muuta hyvää ja talo pitää siivota... mutta hauskaa silti : )
Muuten greippi vaikuttaa hyvältä nesteenpoistajalta, eilen mutustelin sellasen naamaani ja sain illalla juosta todella ahkeraan vessassa. Meinaan jatkaa samaa rataa, toivon totisesti että osa näistä mun ihmeellisistä uusista "jenkkakahvoista" ois just sitä nestettä... kun en sellasia kahvoja halua : )
Mullekin tarttui nyt mukaan alennusmyynnistä jotain pientä vauvalle, mutta nyt pitää kyllä ottaa ja inventoida mitä siellä kaapissa jo on, että tietää paremmin mitä kantsii ostaa ja mitä ei. kun mä hypistelin siellä vaikka mitä ihanaa... meillä oli esikoiselle lainassa aikanaan pussillinen pieniä vaatteita joten voi kyllä olla että saan ihan hyvällä omallatunnolla ostaakin pientä vaatetta jonkun verran. Ja jotain omaahan tällekin vauvalle sais olla, eikä vaan esikoisen vanhaa... vaikka ne pienimmät vaatteet onkin kuin uusia, kun ei niitä ehdi montaa kuukautta käyttää. osa niistä isommista vaatteista, tyylin kokoa 74 ja 80 on jo aika kulahtaneita eikä niitä huvittais enää käyttää tällä vauvalla, mutta jos vaikka hätävarana...

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Isabel 23+0

Aurorah
Tännehän on hurjasti tullut tekstiä, kiva :)

Meidän kotihaaveet toteutui vajaat pari vuotta sitten, kun löydettiin pitkään unelmoitu rintamamiestalo isolla tontilla :) Remonttia on varmaan edessä tulevina vuosina paljonkin, vielä ei kauheasti olla tehty mitään. Mutta tilaa siis kolmessa kerroksessa joten eiköhän Vappukin sekaan mahdu :) Saa sitten nähdä, miten isommat pojat suostuu yläkertaa jakamaan, se on ollut heidän "valtakuntaansa".

Supisteluja on mullakin ollut jo muutaman viikon, varsinkin jos enemmän liikkuu. Samalla tavalla pojistakin muistan suppareita tulleen, joten en ole ihmeemmin huolestunut kun levossa niitä ei kuitenkaan tule. Loppuajasta ovat ihan toivottujakin; uskon vakaasti että synnytkset on olleet siksikin niin nopeita kun paikat on olleet "kypsänä" jo hyvissä ajoin..kuopuksen aikaan viimeisessä ultrassa + lääkärikäynnillä kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan ja kohdunsuu oli parille sormelle auki :) Kyllä siinä taisi lääkärikin vähän säikähtää, oli ihan että "hui, täällähän tuntuu päälaki!" :D

Tänään oli aamusta heti hammaslääkäri jota pelkään ja jännitän ihan sikana. Yksi reikä löytyi ja puudutuksen laiton jälkeen alkoi lääkäri poraamaan..mutta puudutus ei ollutkaan tehonnut ja sattui ihan jonkun verran. Ja minä reippaana, kohta 33v. tyttönä purskahdin itkuun :/ Kyllä nolotti, mutta lääkäri ja hoitaja olivat tosi ymmärtäväisiä. No, lopulta hammas saatiin puutumaan ja reikä paikattua, eikä tartte mennä seuraavan kerran ku vasta vuoden päästä. Huh!

Hammaslääkärin jälkeen oli sit neuvola, josta sain verensokerimittarin ja ohjausta mittailuun ja ruokavalioon. Pikkusen inhottaa itseään pistellä mutta eiköhän siihenkin totu :/ Tiistaina menen sitten reiluksi vuorokaudeksi synnytysosastolle sokeriseurantaan. Siellä sitten päätetään joudunko alkamaan pistää insuliinia vai riittääkö ruokavalio. Painoa ei saisi tulla enää juurikaan lisää. Toivottavasti ei tuohon pistämiseen tartte mennä..

Hui, tässähän tuli väsättyä ihan romaani! Parempi varmaan lopetella..

Mukavaa talvista viikonloppua,
Aurorah 24+0

Nitta.
Hei kaikille,
maha täällä kasvaa edelleen hurjaa vauhtia ja liikkeitä tuntuu välillä tosi paljon. Välillä käy tosi kipeästikin. Närästys pahenee ja se ärsyttää, ylävatsa on melko kipeä koko ajan. Täytynee jättää aamukahvikin pois ja rasvaiset ruuat.
Muakin on jo supistellut useamman viikon, esikoista odottaessani alkoi muistaakseni 19 viikon tienoilla, nyt pari viikkoa aiemmin. Välillä menee monta päivää ilman supistuksia, sitten taas tulee usein peräkkäin, kivuttomia ovat, mutta aika epämiellyttäviä kuitenkin.
Asunnoistakin oli juttua, me asutaan 75 neliön rivarikolmiossa, tytöllä on oma huone, mutta tuntuu kyllä jo ahtaalta.. Kyllä tässä taidetaan kuitenkin vielä ainakin pari vuotta asua. Vauva mahtuu hyvin meidän huoneeseen ja sitten kun vauva voi muuttaa isosiskon kanssa samaan huoneeseen me vaihdetaan makkareita, niin lapset pääsee isompaan.. Tai näin ainakin on suunniteltu. Lämmintä varastotilaa meillä on ihan liian vähän ja tympii, ku pitää vaunutkin säilyttää täällä sisällä.. Noh, haaveissa olisi rakentaa omakotitalo..sitten joskus.
Mä oon omalle esimiehelle jo kertonut vajaa pari kk sitten raskaudestani.. pitäisi varmaan käydä myös ylemmän pomon juttusilla..en vaan ole vielä uskaltanut/halunnut.. vaikka kyllä tästä mahasta jo kaikki huomaa mikä on meininki. :)
Mutta nyt menen tuon mieheni kainaloon vähäksi aikaa ja sitten nukkumaan. Huomenna menen katsomaan kaverin vauvaa ja saiskohan aikaiseksi käydä illalla lenkillä.. tuli "hieman" joulukiloja.....
Nitta 22+1

Inya
Meillä oli eilen rakenneultra ja olihan sitä vauvaa ihana ihailla, nähtiin tosi hieno sivuprofiilikin ja saatiin kuva mukaan. Kaikki tarvittavat osat oli siellä missä pitikin ja viikkoihin nähden sopivan kokoisina. Ainoa mikä mua on vähän huolettanut (enkä muistanut ultraajalta kysyä) on se, että meidän neuvolakorttiin on sykkeen kohdalle tullut molemmissa ultrissa vain yksi +, kun ++=normaali ja +=vähän ja -=ei ollenkaan. Liikkeisiin saatu kyllä ++. Pitää yrittää muistaa kysyä neuvolassa, että miksi noin, oisko syytä huolestua.

Istukka on ilmeisesti jotakuinkin keskellä vatsaa, ehkä vähän ylempänä kuin alempana. Ilmankos potkuja onkin tuntunut erityisesti alavatsalla :).

Nyt on tarkoitus hommata jo vauvakamojakin, huomenna käydään siskon yhdistelmävaunuja kokeilemassa ja sieltä saadaan myös matkasänky. Ollaan vähän pihalla noista vaunujutuista, se on ainakin epäselvää, että voiko turvakaukaloa laittaa jotenkin vaunuihin ja riippuuko se mallista ja kaikkea.

Inya, rv 21

Foxie82
Inya: Muistan ihmetelleeni tuota samaa yhtä plussaa, kunnes hoksasin katsoa neuvolakorttia tarkemmin. Nuo plussat mitkä on siellä sivun alareunassa koskee pelkästään liikkeitä. Kun katsot liikkeet kohtaa tarkemmin, huomaat, että perässä on **), kun taas lapsi veden määrän kohdalla on pelkästään *), eikä sydänäänien kohfalla ole mitään. Tästä päättelin, että yksi + sydänäänien kohdalla on ihan oikein eli normaali.

Aurorah: Toivottavasti selviäisit pelkällä ruokavalion muutoksella. Voimia tiistain koetukseen.

Myötätunto osanottoni myös kaikille närästyksestä kärsiville. Itse toivon välttyväni siltä, kun tiedän mitä se voi pahimmillaan olla. Kärsin viime keväänä kyseistä vaivasta, joka äityi aikastalailla pahaksi. Aluksi auttoi samarin, sitten rennie ja lopulta ostin apteekistsa gavisconea. Jokainen lääke tehosi hetken, kunnes teho lakkasi. Lopulta lähdin käymään päivystyksessä kun ruoan yhteydessä tuli sellaisia ihani kramppeja tuohon ylävatsalle. Sain happokuurin, joka auttoi, enkä sen koommin ole kärsinyt ainakaan noin pahasta närästyksestä. Toivottavasti pysyy jatkossakin poissa.

Tänään tuli käytyä uimassa. Nyt onkin sitten hieman vetämätön ja rentoutunut olo. Täytyy jatkossa käydä useammin, nyt kun ei enää voi harrastaa noita mun normaaleja liikuntalajeja. Kävelylenkillåäkin käynti on hankaloitunut kun ei pysty enää niin reippaasti kävelemään tai oikeastaan pystyy, mutta sen sitten huomaa illalla nivusista.

Masussa on pari päivää oltu varsin aktiivisia. Onneksi liikkeet ei oo vielä kovin kovia, muuten voisi alkaa vatsa olla aikastalailla hellänä =)

Foxie, 20+6

simpsa
Täälläkin on yksi muutamien tavoin närästyksestä kärsivä. Tai ennemminkin refluksi vaivasta eli hapot nousee ruokatorveen ja kurkkua/rintakehää polttelee, ei varsinaisesti palleasta. Vaiva on ollut jo ennen raskautta ja nyt tietysti pahentunut. Paras keino tuntuisi olevan yhdistelmä reseptilääke + jäätelö ennen nukkumaan menoa. Kumpikaan ei yksinään auta. Tavallisista käsikauppalääkkeista ei tässä tapauksessa ole mihinkään. Nyt raskausaikana todella tarkkaan pitää miettiä, mitä suuhunsa pistää. Osaa olla todellinen riesa!

Muuten vointi on hyvä. Harjotussuppareita on välillä, jos on liian pitkään jalkojen päällä, rehkii liikaa tms. Ei kipeitä, mutta ei se mahan kovettuminen ja paineen tunne mukavaltakaan tunnu. Liikkeitä on tosi paljon ja välillä kipeitäkin.

Käytiin yksityisellä 4D-ultrassa viime viikolla ja hyvin näytti kaikki olevan: ei huuhli/kitalakihalkiota, sisäelimet ok, sydämen virtaukset ok, aivokammiot ok jne. Ja poika vahvistui nyt täysin varmaksi. ;) Kunnan tarjoamat 2 ultraa oli vissiin 2D (vaiko 3D?) ultria Kättärillä, eivätkä ollenkaan näin selviä. Tai piti niistäkin se poliklinikkamaksu maksaa eli eivät täysin ilmaisia olleet, mutta yksityistä halvempia selvästi. Meistä molemmista kannatti tuo 4D-ultra käydä katsomassa.

Nyt on hoitopöytä hommattuna huoneen nurkkaan ja ensi viikolla tulee pinnasänky. Me asutaan 84 neliöisessä rivarikolmiossa, johon tämä esikoinen mahtuu hyvin joukkoon. Kauhean lähellä tuo kevät jo on...

Hyviä vointeja kaikille!
simpsa ja 23+5

Yhteistyössä