Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Foxie82
Ihania ultrakuulumisia rakenneultrassa käyneillä. Omaan on vielä 4 vk aikaa, mutta äkkiä se aika menee. Puolivälikin oli joillakin jo saavutettuna :)

Taitaa tuosta 2009 vuodesta tulla kova vauvavuosi. Ainakin mitä lähipiiriin on uusia perheenjäseniä tulossa. Tuntuu, että melkein jokainen hieman pidempään yhdessä ollut tuttavapariskunta tulee saamaan ensi keväänä/kesällä uusia tulokkaita. Tällä hetkellä meillä on tiedossa 6 kpl pariskuntaa meitin lisäks :) On ainakin meitin pikkuisella sitten samanikäisiä leikkikavereita ja muutama hieman vanhempikin.

Vielä olis 5 täyttä työpäivää ennen joulua. Täällä ei päästä nauttimaan kunnon joululomasta vaan kaikki välipäivät ollaan töissä. Eipähän käy aika pitkäks. Aatoksi suunnataan keskisuomeen, joten on mukava 3-4 h ajomatka on tiedossa. Saa nähdä kuinka monta kertaa pitää matkalla pysähtyä vessaan. Tällä rakolla ei mennä kuin korkeintaan tunti kerrallaan tosin ihan riippuu kuinka paljon tulee juotua päivän aikana. Välillä kyllä tuntuu ettei edes tarvitse juoda paljoakaan kun tarvetta vessareissulle ilmenee...

Tänään on tuntunut kummallisia muksahduksia tuolla alavatsalla muutamassa kohtaa, oiskohan jo liikkeitä vai ilmaa eksyksissä? Tietenkin toiveikkaana sitä ajattelee, että liikkeitä ne on, mutta tosiaan ei varmasti vielä voi sanoa kun esikoinen on kyseessä. Eiköhän ne vielä voimistu, joten parin viikon päästä voi sitten varmasti sanoa tuntevansa liikkeet, ainakin toivon mukaan :)

Sain tänään vihdoin ja viimein aikaiseksi ostettua miehelle joululahjan. Tarkoitus oli mennä ostamaan kissoille ruokaa, mutta eksyin siinä sitten naapuriliikkeeseen. Ihan hyvä, niin ei tarvitse sitä enää murehtia.

Fox, 17+2

Isabel*
Ultrakuulumisia täältäkin, rakenneultra oli eilen ja kaikki hyvin vauvalla, meidän esikoinen näyttäis saavan pikkuveljen : ) Kumma homma, olin niin jotenkin varma tytöstä että keski hiukan aikaa ymmärtää että poika se taitaa olla joka siellä myllertää. Nyt oli taas viikot hieman muuttunu, eteenpäin, joten mä menen taas näillä uusilla ens neuvolaan asti ja katotaan sit muutetaanko siellä LA:ta. Nyt saa alkaa miettimään nimeä sitten ihan toden teolla, vaikea vaan keksiä pojalle kivaa nimeä kun esikoinen sai jo "parhaan" : )
Foxie, meilläkin 4 ystäväpariskuntaa saa vauvan keväällä, todella hauskaa kun on heistäkin seuraa kotona ollessa ja lapsista sitten aikanaan myöskin seuraa toisilleen.
Mä istun ihan silmät ristissä täällä töissä, paketoin joululahjoja puoleen yöhön vaikka ysiltä oisin jo voinu kaatua sänkyyn..

Isabel 19+2

simpsa
Kovin moni on jo käynyt ultrassa ja osa tietää, että kummanlainen tulokas siellä on. Jännä miten toi jakautuu, haluaako tietää vai ei. Meille oli itsestään selvää, että halutaan tottakai. Osa taas haluaa tottakai pitää yllätyksen loppuun asti. Ja osa ei halua kertoa asiaa eteenpäin, vaikka tietäiskin. Nyt kun itse tietää, että poika siellä masussa möyryää, en osaa pitää asiaa salaisuutena, joten olen kaikille kyselijöille kertonut heti. Mulla oli Isabelin tapaan aika vahva tunne, että tyttö se on, ja kesti hetken sisäistää tämän olevankin poika. Mikä ei ole yhtään huonompi asia, se ennakkotunne vaan oli niin vahva. :)

Me varattiin omakustanteisesti yksityiselle vielä 4D-ultra r.viikolle 24 eli tammikuun puolelle. Kuulemma viikot 22-24 on suositeltavimmat viikot siihen, koska rakenteet näkyy parhaiten ja vaavilla on vielä tilaa liikkua eikä ole liian kippurassa. Aateltiin, että ois muuten tosi tylsää, jos toi rakenneultra ois ollut vika kerta, kun masuasukin näkee ennen syntymää, ja kivahan se on vielä varmistaa, että kaikki on ok.

Foxie: Mullakin tuntui liikkeet aluksi omituisina muljahduksina ja pitkään tuumin, että ilmaa se vain on. Nyt ne on ihan selviä muljahduksia (ihan kuin sydämen "muljahdus", mutta alavatsassa) sekä selviä tökkäsyjä. Sitä en tiedä, onko kyseessä käsi vai jalka. Ja selvän päivärytmin mukaan niitä tuntuu. Voi mennä tunti kausia ettei tunnu mitään ja sitten esim. ennen nukkumaan menoa sekä päivällä lounasaikaan jatkuvia liikkeitä. Toisinaan, jos nukun huonosti, tuntuu niitä siinä aamuyön tunteinakin. Sen verran niihin on jo tottunut, että jos vaavilla onkin hiljaisempi päivä, eikä liikkeitä tunne koko päivänä, niin heti huolestuu.

Vointi on edelleen hyvä. Ne ekan raskauskolmanneksen olot ja sairaslomat on mennyttä elämää. Myös kaikki selkä/lonkkakivut on sen alun jälkeen loppuneet, joten mun kohdalla pätee näköjään hyvin, että tää toinen kolmannes on sitä raskauden mukavaa aikaa. Toivottavasti näin menis loppuun asti. Se alku oli niin kaamee, että aattelin, etten hengissä siitä selviä.

Mulla on vaan nyt se ikävä tilanne, että olen määräaikasessa työsuhteessa, joka loppuu vuoden vaihteessa. Kummasti loppuivat jatkopuheet siihen, kun jouduin kertomaan raskaudesta (sairasloman myötä). Eli joudun olemaan työttömänä äitiysloman alkuun asti noin 3 kk. Eivät voineet antaa jatkoa edes sitä aikaa, vaikka töitä ois riittänyt ja palaute on ollut pelkästään hyvää tekemistäni töistä. Eli varsin paha maku jää suuhun nykyisestä työpaikasta enkä vois enempää odottaa vuoden vaihteen tuloa, jotta pääsisin tästä kokonaan eroon. Ja tietty näitä asioita pyörittelen öisin päässäni ja nukun vielä huonommin.

Onneksi kuitenkin poju voi hyvin. Ja positiiviselta kannalta saanpahan sitten rauhassa valmistella kaikki vauvan tuloon mennessä...

simpsa ja 20+2

Milla¤
Kurja juttu simpsa tuo työtilanne!

Fox, nuo "muksahdukset" kuulostaa kyllä ihan oikeilta vauvan (ei ilman) liikkeiltä! Minullakin tuntuu juuri sellaista "mukellusta" ja muksahduksia, ei mitään "perhosen siiven kosketuksia" tms. söpöä. Selkeästi vauva menee ympyrää ja tönii pyöriessään. Eilenkin illalla alko niin hirmusesti riehua, etten millään malttanu nukahtaa, kun piti tunnustella :)

Meilläkin on ajomatka edessä ensi maanantaina, ajetaan 800 km pohjoseen miehen sukulaisiin :/
Mutta se on suht lyhkänen reissu kun normaalisti mennään pari x vuodessa 1000 km minun sukulaisiin, kuten männä jouluna. Kyllähän sen matkustaa kun asennoituu, mutta sanoppa se tuolle 2-vuotiaalle!

Mutta nyt on pakko alkaa laittamaan paketteja...
Milla¤ 17+6 (alan mennä jo laskuissa sekasin)

Tiuku 72
JO on Millalla melkoinen matka kotikonnuille. Meillä kun ukko lähti Lappiin sukulaisiinsa hän kävi matkalla ostamassa dvd-soittimen =) lapsille. Helpotti kuulemma huomattavasti matkantekoa. No voi olla että 2v ei katso niin paljoa ohjelmaa.

Hauskaa joulua kaikille

miida
Käytiin neuvolassa! Kaikki hyvin äitillä ja tulokkaalla. Syke pienellä oli n. 148. Kovasti liikkui kun kuunneltiin sydänääniä ja tuntui potkivankin dobbleriin! Itse en tuntenut, mutta neuvolan täti sanoi että nyt kuului ääniä liikkeistä ja potkuista. Muutaman kerran oon tuntenut potkuja "kunnolla", ja muuten pientä möyrintää ja pikku osumia sieltä sisältä päin. Neuvolassa "lohdutettiin", että kyllä ne kohta alkaa tuntumaan kunnolla, ja monet ensisynnyttäjän tuntee ne vasta viikoilla 20-21.

Nyt muuten ollaan jo puolivälissä matkaa! Uskomatonta.. :) <3 Töissä kerroin asiasta ja siellä on ihan hyvä tunnelma tämän suhteen. Heti tuli vapautuneempi ja hyvä fiilis, kun ei tarvii salailla. Eikä tätä enää haluakaan salata keneltäkään.

Inya
Kiirettä tuntuu pitävän näin ennen joulua. Me aloitettiin oikea sisustusprojekti, kun mulla on ensi viikosta loppiaiseen asti lomaa, ja lomalla olisi aikaa sisustaakin, eikä tartte työpäivän jälkeen viimeisillä voimilla yrittää pinnistää. Eilinen pinnistys oli äitiysfarkkujen lahkeiden lyhennys... Tänään jos saisi pyykkikoneen pyörimään.

Rei, todella surullisia uutisia sun siskolta. Mun lähisuvussa oli muutama vuosi sitten myös raskas menetys, mutta vauvalla viikkoja oli jokunen vähemmän ja kyseessä kaksosraskaus, joista toinen menehtyi. Tuollaiset vetää aina niin sanattomaksi :~(.

Meillä oli eilen neuvola ja kuultiin ekan kerran sydänäänet dopplerilla. Onneksi ne löytyi heti, olin niin hermona, että luulin verenpainemittauksen epäonnistuvan sen hermoilun takia. Mutta ihan hyvässä kunnossa ollaan, vähän oli hemoglobiini laskenut, mutta ei vielä pakko ottaa lisärautaa.

Painonnoususta ei tullut sanomista, vaikka neuvolan vaaka näytti aivan järkyttäviä lukemia, raskaudenalusta noin 6kg miinus farkkujen paino. Kuulemma ei huolta, pääasia kuulemma että painonnousu olisi tasaista. Saas nähdä mitä ensi kerralla käy..

Muistaakos lapselliset (tai muutkin) milloin uusi äitiyspakkaus julkaistaan?

Inya, 17+4

Rei
Noniin, nyt on mullakin takanapäin rakenneultra. Jännitin ultran tuloksia niin kovasti etten nukkunut laisinkaan edeltävänä yönä (tähän tosin saattoi vaikuttaa viikonlopun surulliset tapahtumat)... Kaikki oli kuitenkin hyvin ja ultrassa tulikin helpotusitku. Kovasti oli kasvanut viime kerrasta ja piirteet kehittyneet! :) On tällä hetkellä hieman muita samalla viikoilla olevia isomman kokoinen, mutta sillä ei kuulemma ole väliä. Kätilö vain tuumasi, että taitaa tulla isäänsä. Itse olen reilut 165 senttinen ja mies huitoo 30 senttiä korkeammalla :) Sukupuolta ei haluttu tietää, mutta kaikille teille jotka olette kysyneet, niin on ollut varmaan huikea tunne!

Nyt tajuttiin kysyä istukan sijainnistakin, joka olikin etuseinämässä. Siksi sydänäänet onkin ollut neuvolassa aina vähän kauemmin hakusessa. Liikkeet kuitenkin on jo tuntuneet kauemman aikaa selkeästi, ettei niitä ole kovasti vaimentanut. Äidin ylpeys iski tietenkin heti kehiin, kun kätilö sanoikin vauvan olevan tuleva jalkapalloilija, kun potkut tuntuvat jo niin kovasti huolimatta istukan sijainnista. Olen niiin ylpeä!! :)

Millalle tsemppiä liikenteeseen. Eiköhän ne kilometrit taitu. Älkää pitäkö turhaa kiirettä ja pysähdelkää usein, niin pysytte pirteänä eikä sinullakaan paikat puudu.

Mulla on nyt vihdoin loppunut raskauspahoinvointi (ellei nyt enää tule takapakkia). Koko viikko mennyt ilman oksentamista ja on saanut syötyä aamupalankin. Nyt onkin todella pirteä olo! Murhe ja suru on hieman helpottanut. (siskon perheen vauva menehtyi synnytyksessä). Ollaan juteltu paljon siskon asiasta kanssa ja nyt osaa taas nauttia omasta raskaudestaan. Siskokin haluaa vain enemmän olla mukana minun odotuksessani ja huolehtia kaikin tavoin. Ihmeellisen vahvoja toiset ihmiset ovat, kun pääsevät siskoni tavoin niinkin pian jaloilleen. Saikulla olin pari päivää, kun uni ei öisin tullut, päivisin nukahti helpommin telkkarin ääreen. Elämä voittaa pikkuhiljaa.

Inya, me taidetaan vielä saada vanha pakkaus... (?) En muista enää niitä päiviä, mutta joskus aikaisemmin niin vähän laskeskelin. Me saadaan ens neuvolassa Kelan paperit, että kohta pääsee sitä pakkaustakin hypistelemään! :)

Rei 20+4

Rei
Unohdin,
Simpsa, oletteko nähneet millainen tuo 4D ultra on? Tekeekö sen teille yksityisellä kätilö vai gynekologi? Mietin vain, että ketkä ultria yleensäkin yksityisellä puolella tekee, kun ajateltiin varata myös vielä yksityiselle "normi"ultra vaikka johonkin helmikuulle. Alkuraskauden ultran meillä teki ainakin yksityisellä gynekologi...no eiköhän ne ajanvarauksessa kyllä tiedä. On kuitenkin mukava nähdä toisen touhuja ja varmistaa, että on kasvanut hyvin :)

Me saatiin eilen rakenneultrassa vähän esimakua 4D ultrasta, kun mies tajusi kysyä millainen se on. Mun mielestä se kuitenkin paljastaa liikaa. Tuo ainakin myöhemässä vaihessa liian selkeästi vauvan kasvojenkin piirteet julki. Mä haluan kaiken olevan yllätystä :) Nimenomaan tämä on siis minun mielipide omaan raskauteeni. En missään nimessä siis "tuomitse" tätä. Voisin mielelläni katsoa jonkun läheisen vauvaa tällä tavalla, mutta oma saa olla ylläri. Kätilö kertoi, että on kuitenkin loistojuttu varsinkin, jos on huomattu jotain "poikkeavaa", niin sillä pystyy helpommin ja tarkemmin tarkistamaan osan asioista. Mutta hieno kokemus tuo 4Dultra varmasti on kaikille, jotka vain haluavat nähdä enemmän!

simpsa
Rei: Olemme nähnyt parin kaverin lapsosen 4D-ultra DVD:ltä pätkän. Meistä se oli varsin mainio eikä niin välitetä yllätyksistä. ;) Eli ihan kiva nähdä pojua tarkemmin ja varmistaa, että kaikki nikamat ja elimet on kunnossa. Ainakaan Uudellamaalla ei kovin moni paikka niitä tee, Helsingissä on kaksi yksityistä. Me varattiin aika Femedasta. Mielestäni sen tekee gynekologi. Hinta kuulemma Kela-korvauksen jälkeen 166e.

Eilen oli neuvola ja saatiin Kela-paperit täytettäväksi. Postitetaan ne sitten vuoden vaihteen jälkeen. Kohtu oli hyvin kasvanut, sf-mitta tosin oli jopa yläkäyrän yläpuolella. Se kuulemma tasaantuu yleensä raskauden edetessä. Sydän tikitti 145, kovasti myllersi ja liikkui.

Mulla on istukka kohdun takaseinällä, joten liikkeet tuntuu tosi selvinä ja nyt on alkanut ihan kädelläkin tuntemaan niitä mahan päältä. Mies on pariin kertaan onnistunut pitämään kättä oikeassa kohtaa masussa, joten on saanut myös esituntumaa poikaansa.

simpsa ja 20+4

Isabel*
Mekin saatiin 4d-kuva vauvasta mukaan kotiin rakenneultrasta, jonka siis kunta tarjoaa. Ultraajalla oli vaan vähän kiire ja kuvakulma ei paras mahdollinen, np-ultrasta saatiin oikeestaan paremmat kasvokuvat pikkuisesta, nekin 4d. Muuten ei olla ajateltu yksityiselle enää mennä, pitää katsoa josko mieli muuttuu kevään aikana. Me lukeudutaan kans siihen joukkoon joka haluaa tietää kumpi tulee ja miltä se beibe näyttää, yllätyksekti meille riittää se syntymä sitten. Mutta jokainen tyylillään, ymmärrän hyvin että monet haluavat pitää nämä asiat yllärinä loppuun asti : )
Rei, kiva kuulla että fiilikset sulla jo vähän paremmat, kyllähän tuollaisesta kestää toipua mutta hyvä että jaksatte jo paremmin.
Inya, mäkin uskon että saadaan se vanha tän vuoden pakkaus... eikös ne jaa niitä yleensä aika pitkälle vielä keväällä... no me ei sitä pakkausta oteta, mutta niille jotka ottaa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Isabel 19+4 (meinaan mennä sekasin laskuissani...)

Milla¤
Reille piti jo aiemmin pahoitella siskon vauvan kohtalosta :(
Hyvä että olet kuitenkin jo vähän piristymässä!

Itselläni näiden hormoniheittelyjen vuoksi vanha ahdistuneisuushäiriö antaa taas kuulua itsestään.. Se alko synnytyksen jälkeisellä masennuksella kun lapsi oli 5 kk, ja muuttui pahaksi ahdistuneisuudeksi :/ Puol vuotta olin ihan normaalitilassa, kunnes nyt sitten olen raskaana. Niin ihana kun se raskaus onkin, minulle tämä hormoniheittely tekee tosi pahaa henkisesti. On päiviä jolloin olen ihan toivottomassa tilassa ja "kuolemansairas", toisinaan taas pystyn elää lähes normaalisti.
Mutta, nyt tiedän että tämä on ohimenevää ja joskus hormonien tasaannuttua (imetyksen loputtua) kaikki on taas hienosti.
Meneepäs masentavaksi tämä kirjoittelu..muihin aiheisiin..

Äitiyspakkauksesta.. En ole vielä päättänyt kummin tehdään, otetaanko loota vai raha. Toisaalta tykkään just siitä paketista mikä nyt on jaossa, mutta tulis sitte niin kovasti turhaakin tavaraa.. Ehkä saatan sortua sen ottamaan. (Siis miehellähän ei ole sanomista asiaan ;))
Meillä oli tänään neuvola. Sydänäänet kuulu hyvin. Täti vaan kehotti minua lisäämään suolankäyttöä sekä salmiakkia ja lakua!! Enpä ole aiemmin kuullu moista ohjetta terkalta! Verenpaine on niin alhanen, että siksi näin kehotti oman voinnin takia.

Nyt alan alkaneen loman kunniaksi laittamaan kotia vähän jouluisammaksi <3
Milla¤ 18+1

Foxie82 (kirjautumatta)
Äitiyspakkauksesta sen verran, että Kelan sivujen mukaan 2008 pakkaus on tullut jakoon viikolla 18 eli huhti/toukokuun vaihteessa. Tosin kaverilla oli laskettu aika huhtikuun puolen välin paikkeilla ja sai silti jo tuon 2008 vuoden pakkauksen. Saas nähdä kumpi sitten meille tulee. Kaipa se riippuu ihan siitä kuinka paljon heillä on jääny varastoon tuota vanhempaa versiota. Kuulun siihen ryhmään, joka tuon pakkauksen ottaa ainakin näin esikoisen kohdalla.

Jouluun olisi enää muutama päivä aikaa. Pitäisi hieman yrittää siivota tätä kämppää, mutta tuo häntäluu on mun kanssa asiasta erimieltä. Hieman kun nopeampaa liikuskelee niin alkaa kivasti jomottelemaan. Ihan kuin olisi irtonainen ja liikkuisi siellä ihan miten sattuu... Noh, eiköhän se ole ohimenevää.

Nyt alan pikkuhiljaa itsekkin uskomaan, että nuo muljahdukset alavatsalla on liikkeitä. Eilen oli sen verta vilkas päivä, että ei noi enää ilmaa olla. On jotenkin mieltä helpottavaa tuntea ne tässä vaiheessa ennen joulua, ettei koko joulu mene murehtiassa masussa olevan kaiken hyvin. Neuvolaan kun mennään seuraavan kerran vasta uuden vuoden aattona.

Mukavaa joulun odotusta kaikille!
Foxie, 17+6

Tiuku 72
Kyllä kuulkaa masun asukki säikytti minut totaalisesti tänään. Touhusin ja siivosin varmaan 6 tuntia putkeen. Käväisin sitten kiireessäni vessassa ja ihmettelin ruskehtavaa väriä pikkuhousunsuojassa. Pyyhkiessäni sitten näin veriviiruja. Menin aivan paniikkiin ja mietin jo soittoa synnärille mutta en pystynyt siihen (shokkitila) No makasin sitten toista tuntia ja vuoto loppui.

Ei tämä veijari minua helpolla päästä. Luulin jo elämän voittaneen kun ei ole pahoinvointiakaan.
Tiuku rv21+ jotain

Inya
Tiuku, toivottavasti oli vain jokin harmiton vuoto. Jos huolettaa, soita ihmeessä neuvolaan tai synnärille jo ennen joulun pyhiä, ei mene joulu huolehtimiseen :).

Meillä oli anoppilassa ihana viikonloppu, ottivat vauvauutisen todella ilolla vastaan :)) ja anoppi kaiveli jo jotain 60-luvun synnytysopastaan - tosin kyllä puoliksi huumorilla, mutta kyllä siinä oli ihan järkevänkin oloisia juttuja henkityksestä sun muusta. Kemiallisesta kivunlievityksestä siinä ei hiiskahdeta sanallakaan ;D.

Tuskaa aiheuttaakin sitten mun suku. Meidän oli tarkoitus viettää rauhallinen joulu kaksistaan, mutta mun vanhemmat sisarukset onnistuivat torpedoimaan mun joulumielen eilen muutamalla puhelinsoitolla - kauhea syyllistäminen meidän kahdenkeskisestä joulunvietosta (se on kuulkaas niin itsekästä se... vaikka asia oli kyllä suunniteltu ja kaikkien tiedossa jo kuukausia etukäteen) ja sitten mulle tuli vain paha mieli. Mies onnistui vähän rauhoittamaan mua, mutta nyt on vatsa ihan sekaisin harmista jo toista päivää ja joulumieli ihan tiessään :(.

Toivottavasti teidän muiden joulut sujuu rauhallisissa merkeissä :)

Inya, 18+2

Isabel*
Voi Inya, koita olla välittämättä (tiedän että ei välttämättä onnistu) muiden sanomisista, te itse päätätte miten vietätte joulun eikä muilla ole oikeutta sitä ilkeästi kommentoida! Koita vielä löytää se joulumieli ja nauti teidän omasta kahdenkeskisestä joulusta, kyllä te ehditte sitten tapaamaan muita muina ajankohtina.
Meille tulee myös erilainen joulu kuin ennen, päätettiin olla kotona ja ne jotka haluavat saavat tulla meille. Kun kerran niin monet muutkin saa näin ilmottaa muiden riesaksi niin miksei me myös : ) Mutta onneks melkeen kaikki isovanhemmat ja mun läheiset serkut joiden kanssa aina vietetty aattoa tulevat meille illalla, joten aivan ihanaa. Mä kun en osaa viettää joulua vain perheen kesken kun aina on suku kokoontunut aattona. Mutta näin meillä ja mä nautin tästä, toiset taas nauttii siitä omasta rauhallisesta joulusta oman perheen kesken, että jokainen tyylillään : )
Mä kärvistelen töissä, huominen vielä pitäis jaksaa ja sit lomalle! Onneks saatiin viikonloppuna kuusi hankittua ja koristeltua, leivottua ja siivottua ja muutenkin on kaikki jo valmiina, vähän ruokaa vielä ja saa joulu tulla.

Isabel 20+0

Aurorah
Ihanaa, joululoma! Meillä joulun vietetään kahdestaan miehen kanssa, vanhemmat pojat lähtevät jouluksi isälleen. Meillä on vuorotteluperiaate joulun ym. juhlapyhien vietossa, vuorovuosin pojat ovat toisella vanhemmalla; hyvin on meillä toiminut tämä järjestely. Ensi vuonna sitten on jo tämä vauva juhlimassa joulua, joten taitaa olla viimeinen kahdenkeskinen joulu miehen kanssa :)

Tänään oli neuvolakin; sokerit tosi koholla eli uudenvuodenaattona sokerirasitustestiin :( Osasin tätä jo kyllä odottaakin, sukurasite on niin iso. Harmittaa silti..ja öklöttää jo valmiiksi se sokerilitkun juonti. Sain myös tukivyön, ihan järkyn kipeä pakaran yläosa. Joku täällä tiesi kertoa, että olisi joku jumi lannerangassa..liikunta helpottaa mutta heti enemmän liikkumisen jälkeen sattuu entistä enemmän. Jospa tuosta vyöstä olisi apua.

Jaahas, piparinleivontaan poikien kanssa :)

Aurorah 21+3

Foxie82
Tiuku: Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa. Mua neuvolalääkäri varoitteli, että jossakin vaiheessa saattaa tulla jonkinlaista vuotoa, koska kohdunsuu oli kuulemma vuotoherkän näköinen. Toistaiseksi ei ole kyllä tullut mitään.

Aurorah: Mulla on ainaki ollut juuri samankaltaista kipua tuolla lanneranka-pakara akselilla. Etukumara asento esim. tiskatessa ainakin pahensi asiaa niin ja imurointikaan ei ollut kovin hyväksi. Näitä kun on välttänyt niin viikko pari on mennyt ilman kipuja.

Mulla on alkanut vaivaamaan tuo 2007 kesällä tähystysleikattu polvi. Iltaisin kolottaa niin vietävästi, vaikka neuvolantäti sanoi, että polvi saattaisi olla loistokunnossa odotusaikana ja palautua sitten taas normaalitilaan odotuksen jälkeen. Taikka sitten kierukka on päättänyt irrota uudestaan. Onneksi polvituen kanssa kipu hieman helpottaa.

Me mennään jouluaatoksi keski-Suomeen miehen äidin luokse ja tavataan muitakin hänen sukulaisiaan sieltä suunnalta. Tosin matkalla pysähdytään Mikkelissä pudottamassa muutama joulupaketti miehen kummipojalle. Tapanina olis sitten tarkotus ajella takaisinpäin ja suunnata mun vanhempien luokse. Saas nähdä miten sitten ensi vuonna kun on pieni taapero matkassa mukana. Luultavasti vietetään sitten joulu kotona ihan perheen kesken.

Jahas, täytyy tästä alkaa pakkailemaan matkakassi valmiiksi. Tarkoitus olisi lähteä matkaan huomenna heti töiden jälkeen, jotta välttyisi suurimmilta ruuhkilta.

Hyvää Joulua!

Foxie, 18+1

Tiuku 72
KYllä vuoto rauhoittui lepäämisen jälkeen. Minulla on huomenna aatonaattona rakenneultra ja aion siellä kysäistä asiasta. Kyseessä ei ole lääkäri mutta kätilö osaa varmasti sanoa mielipiteensä tai antaa ohjeita. Siivoamiset olen jättänyt melkein kokonaan väliin. Mies tuumasi että mielummin likainen joulu kuin keskenmeno. Ja huomenna ukon sisko saa siivota loppuun jos ei pysy olemaan lian keskellä =)

Tiuku

Isabel*
Huomenia : )
Täällä vielä töissä viimestä päivää, sitten pari viikkoa lomaa, ihanaa!
Sain pienet adrenaliinikiksit aamulla kun käväsin autolla ojassa : ) Ei mitään vakavaa, esikoisen hoitopaikan pihaan vaan kurvasin liian aikasin ja menin ojan puolelle, sitä se ihana lumi teettää.. Onneks hoitotädin mies oli kotona ja tuli isolla pakullaan vetämään mut ojasta ja vaihtoi vielä hajottamani renkaankin, onneks noita ihania ja auttavaisia ihmisiä löytyy vielä. Nyt sit saa mun mies tänään käydä hakees meille uuden talvirenkaan vanteineen, ei näillä liukkailla lumikeleillä paljon huvita kesärenkaalla luistella, vaikka vaan yks sellainen nyt alla onkin. Mutta onneks sattui nyt eikä joulun pyhinä.
Mä en taida joululomalla täällä paljon käydä joten oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille ja onnellista uutta vuotta!!!

Isabel 20+1

Rei
Vastoin odotuksia mulla on ollut mielettömän kiireiset kaksi päivää töissä, en ole edes täällä ehtinyt käymään. Nyt aion kuitenkin jättää loput hommat uudelle vuodelle ja lähteä joululomalle :) Kotona pitää laittaa heti riisipuuro tulille, tekee niin kovasti mieli! Tästä alkaa meidän perheen joulu :) Me reissataan jouluna sekä miehen että omien vanhempien luona.

Inya, teette juuri oikean ratkaisun, että olette joulun kotona, jos kerran siltä tuntuu! Pitäisi muidenkin tajuta tilanne.. Itse olen niin herkässä tilassa, että jos joku tulisi kritisoimaan mun joulusuunnitelmia (tai melkein mitään vain), niin purskahtaisin niin kovaan itkuun ettei kukaan uskaltaisi enää sanoa mitään vastaan ;) Joskus tulevina vuosina meilläkin on toivottavasti sen verran iso asunto, että voidaan Isabelin tavoin viettää joulu kotona ja toivottaa tervetulleeksi läheiset. Muiden vuoro tulla meidän luo :)

Muuten olo on mainio ja pirteä. Pientä kipua selän lannerangassa, mutta senkin kanssa pärjää. Mies SAA illalla hieroa, niin helpottaa. Pahoinvointi on edelleen jo toista viikkoa poissa ja siitä olen kyllä onnellinen! Vauvan liikkeet tuntuu välillä pitkänkin aikaa yhtäsoittoo ja sitten taas pariksi tunniksi hiljenee. Niihin on jo niin tottunut, että en enää osaisi kuvitella odotusta ilman vauvan liikkeiden/potkujen tuntemista.

Tiuku, muista ottaa rennosti! Toivottavasti sait ultrassa kätilöltä apuja?

Kaikille oikein lämmintä joulua ja muistakaa pitää itsestänne ja läheisistänne huolta! :)

Rei 21+1

Tiuku 72
Hauskaa Joulua kaikille.

Ja kuulumisia rakenneultrasta. Kaikki oli OK ja nyt voi rauhoittua odotukseen ja vatsan kasvuun. Äitini ei ole vielä huomannut raskauttani ja mietinkin tässä että teenkö samat temput kuin hän äidillensä aikoinaan. Silloin siskoani odottaessa hän oli äitinsä ääressä viimeisillään ja hän ei huomannut mitään. =)

Haikara80
Reissun jälkeen takaisin kotona, täällä on ollut kovasti kuhinaa sillä välin. Meidän pikkuinen on alkanut myllertää välillä oikein kunnolla - tuntuu että se menee jotain ympyrää tuolla. Mies tuntee kaiken ihan selvästi ja liikkeet jopa näkee! Kaveri jo pelotteli että sitten lopulla näkyy kädet ja jalkaterät....:)

Mukavaa joulua kaikille! Ja malttia joulupöydässä kun jää graavilohet, homejuustot ja piparit + punaviini muille ;)

Haikara80 21+1

Tinka77
Hei vaan kaikille!

Nyt on pari mukavaa jouluateriaa takana ja ähky on hankittu. Masu on kyllä ollu niin jumissa että huhuh jo ennen jouluaterioitakin, ja oonkin kiskonu nyt 5 päivää Levolaccia. Massu on hiukan vihoitellu mutta eiköhän se tästä. Ihan kuin häpyluun päällä olevat "lihakset" puutuisivat ja on sellaista pistelyä niin kuin on joskus jaloissa kun ne puutuu. Enpä ymmärrä. Noh. Huomenna taas autoilemaan täältä idästä espoota kohti. Heinolassa pysähdys veljen luona niin saa koirat ja koko porukka jaloitella ja kahvitella. Anoppilaan pitäs ponkaista vielä, jipii, syömään...

Hyvää Joulua vielä kaikille! En oo ehtiny työ- ja kotikiireiltä pahemmin kirjoittelemaan! Verenpaineet on lepäilyjen jälkeen alhaalla, melkeinpä jo liian alhaalla. Mikähän on liian alhaalla? Tietääkö joku??

Tinka, 18+0

Milla¤
Tapaninpäivää!
Ollaan nyt täällä pohjosessa vietetty joulua jo muutaman päivän. Täysi ylläpito miehen isovanhempien luona. Kylpylässä ollaan käyty (tänään kahestaan esikoisen kanssa), pulkkailtu ja otettu tosi rennosti. Nuista Haikaran mainitsemista jouluruuista... viinaksista toki olen pitäytynyt ja maksaruuasta, mutta mätiä ja graavilohta on menny aika runsaanlaisestikin. Nam nam, en millään ole voinu malttaa. Lohi on kylläki ihan ite graavattua, ei mitään vakuumipakattua kaupan. Ja mätiä en enää muutaman pöydässäolokerran jälkeen ole enää ottanut, vaan suht tuoreena pakkasesta otettuna. Homejuustoa ei ole ollu ees tarjolla, mutta sitä söin pikkujouluissa muutama viikko sitte. Samasissa pikkujouluissa ihan ajattelematta söin lohileivän ja se lohi oli vakuumista kotosin. En yhtään sillon muistanu koko listeriavaaraa ja siitä tuliki sitte morkkis. Onneksi vielä ainaki olen säästyny taudeilta..

Tinka, mulla on myös tosi alhanen verenpaine ja terkka käski minun lisätä suolaa ruokaan (!). En tiiä mikä on liian alhanen verenpaine..kai sitte jos alkaa pyörtyillä?..

Rauhaisaa joulunaikaa vielä kaikille!
Milla¤ 19+1

Yhteistyössä