Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
miida
Ihania uutisia, kun saa sukupuolen selville! <3 onnea pojan odotukseen simpsalle! :)
Vaikka edelleenkään me ei haluta sitä sukupuolta selvittää. Tulkoon sitten ihan kumpi vaan. Ärsyttää vaan kun niin monissa vaatteissa on selkeät pojan ja tytön värit. Onneksi on joitain kivoja kuoseja/värejä jotka käy molemmille!

Viikonloppuna oli veljen ylioppilasjuhlat, ja aika monen sukulaisen ja tutun kanssa keskustelu kääntyi mun raskauteen. Ei mua haittaa kyllä yhtään puhua tästä aiheesta, on tää vaan niin mieluinen ja ihana asia :) Kaikki tiesi että saadaan vauva, ja onnitteli kovasti. Äiti oli joillekkin sanonut että "arvaa mitä? musta tulee mummu!!" (sanoin äidille aiemmin, että saa kertoa muillekkin, ei oo mikään salaisuus enää)

Tiuku 72
Nyt tuli ekat mammahousut hankittua. Ostin tuolta funmum:sta Skotlannista. Tilasin ne maanantaina päivällä ja lähetys oli tiistaiaamuna Vaasassa. No siitä sitten 30 kilometrin loppumatka kestikin heti 25 tuntia =)

Eka ajattelin että mitkähän pellinpalat tilasin mutta kiskoin housut jalkaan ja ai että ne ovat hyvät. Istuvuus ei ole mikään paras mahdollinen mutta harvoinpa mulla housut muutenkaan istuu hyvin. Sitten ostin äitiyspaidankin aion tosin värjätä sen mustaksi.
Koko lysti DHL:n toimituksineen 65 e

Ja alla linkki jos haluatte tutustua.

http://www.funmum.com/maternity-clothes-shop/funmum-maternity-wear

Tiuku 72
Ai niin sitten voitte valita lahkeiden pituudenkin aivan itse. Kannattaa katsoa kokotaulukkoa!

Petite Inside leg length 28" (71cm) Regular Inside leg length 31" (78cm) Long Inside leg length 33" (84cm)

Haikara80
Tulin juuri neuvolasta ja huutia tuli liiasta painonnoususta - jäi vähän kurja olo :( Pelottaa mennä koko paikkaan kun tuntuu että on hirveessä syynissä. Muut arvot oli hyviä.
Tosta yhdestä gallup-ketjusta jos katsoo niin ihmisillä näyttää tulevan kiloja ihan miten sattuu. En kylläkään pysty käsittämään että jos jollain NORMAALIPAINOISELLA tulee koko raskauden aikana 8 kg...mulla nyt tullut 4-5 kg ja puolivälissä vasta.

Haikara 19+0

Tiuku 72
Älä Haikara piittaa siitä painonnoususta. MInä kans pelkäsin sitä hirveästi ja kun menin ekaa kertaa terkkarille niin sanoa paukautin suoraan etten sitten aio kuunnella painosta saarnaa. Ja se tekee neuvolaan menosta aivan hirveän painajaisen. Niinpä minun painostani ei ole puhuttu mitään. Joten puolustakaa naiset itseänne!!! Ei kaikkea tarvitse niellä.

Tosin tänään kävin neuvolassa sitten sen ensikerran jälkeen (väliä 10 viikkoa) niin pelkäsin puntarille nousua. Nimittäin en ole käväissytkään puntarilla sen kerran jälkeen. Luojan kiitos paino oli sama. Jotain hyötyä migreenistäkin ja oksentelusta. =)

simpsa
Itse sain kuulla painostani ensimmäisellä neuvolakäynnillä, koska olen valmiiksi jonkin verran ylipainoinen. Toisella käynnillä olin pahoinvoinnin, uupumuksen ym. vaivojen takia laihtunut 5kg, mistä myös sain huomauttelua, että ei noin paljon saisi kuukaudessa laihtua raskaana ollessa. Mutta minkäs teit, kun mikään ei tuolloin pysynyt sisällä. Edelleenkin painan 4 kg vähemmän kuin ennen raskautta, mutta minulla tosiaa oli tuota varastoa entuudestaan. Kasvoista olen selvimmin laihtunut, mutta maha on kasvanut roimasti. Saa nähdä, millä mielillä neuvolatäti on ensi viikon käynnillä. Tuo paino ei ole kaikkein mukavin puheenaihe ja koska itsekin voin hyvin, pissatestit on olleet negoja jne. niin turhan tiukasti syyllisestään esim. ylipainoista odottajaa ja pelotellaan raskausdiabeteksellä, -myrkytyksellä, liian suurella vauvalla jne.

Eniten kyllä pahoitin mieleni yhden työkaverin kommentista. Olen nyt viikolla 20 ja hän (noin 50v. lapseton nainen) sanoi, että miten mulla on jo noin iso maha, oonko varma ettei sielä ole kaksosia ja kumman suuri tähän vaiheeseen. Sanoin vaan, että eiköhän ne mahan muodot ole ihan yksilöllisisä ja kyllä ultrassa vahvasti näytti siltä, että vain yksi poika siellä majaili... Itse en koskaan menisi arvioimaan/arvostelemaan toisen vauvamahaa tai muutenkaan mahaa/ulkonäköä. Korkeintaan voisin kehaista, että ihana masu tms... Odottava äitihän on yleensä ennemmin ylpeä siitä masustaan, joten ehkä se oli vain kateellisen naisen puhetta, kun itse oli tehnyt uraa lapsenteko vuosien yli. Mutta kukin tavallaan.

simpsa

Aurorah
Tuohon Simpsan mainitsemaan vatsan arvosteluun olen itsekin törmännyt. Olen itse pitkä ja hoikka,mutta tänä vuonna painoa on tullut kyllä lisää, ihan varmaan keskenmenojen ym. hormoonivaihtelujen takia ja nyt vauvamahakin on alkaa olla ihan kunnioitettava..alkoi näkymään tosi aikaisessa vaiheessa vielä. Jatkuvasti saa kuunnella työkavereiden päivittelyä, "kyllä sulla on tosi iso tuo maha" ym. Näköjään se on totta, että raskaus hävittää ne yksityisyyden rajat, saa kommentoida toisen ulkoista olemusta miten haluaa. Mitähän tuumisivat työkaverit jos itsekin alkaisin kommentoida tyyliin "No on sullakin kyllä valtavat nuo rinnat ja takapuolesikin on kyllä levinny ihan hirveesti"..no, kärjistetty esimerkki ehkä, mutta välillä ärsyttää tuo hölmö arvostelu. Enhän minä itse mahda kohdun kasvulle mitään..eikä kyllä tänä vuonna muutenkaan painontarkkailu ole ollut päällimäisenä mielessä.

Huh, tulipahan vuodatus :) Sori, mutta jotenkin on jo pidemmän aikaa ärsyttänyt tuo, samoin kuin se, että kaikilla tuntuu olevan oikeus hypistellä ja kosketella mun mahaa..aarrgh, tympeetä!

Muuten kyllä hyvällä mielellä, maanantaina rakenneultra :))

Aurorah ja Vappu 19+6

Rei
Mulle on kanssa Simpsan ja Aurorahin lailla kommentoitu vatsan kokoa, lähinnä töissä. "Onpas sulla jo iso maha, koskas sulla oikein olikaan se laskettu aika" ja sitten töllistellään ja katsotaan. "Ootko varma, ettei siellä ole kaksosia", "Meidän Tiinalla oli tuon kokoinen maha, kun se meni synnyttään". Joopajoo. Jätän ne ihan omaan arvoonsa, vaikka alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään. Hauskat ja hyväntuuliset kommentit ovat tervetulleita ja onneksi niitä tuleekin runsaammin "voikun sulla on ihana ja suloinen vatsa", "on ilo kyllä katsella, kun sun vatsa kehittyy ja kasvaa". Voisin vuodattaa tästä aiheesta kanssa vaikka kuinka kauan! Kyllä sen huomaa onko sanojalla positiivinen vai negatiivinen asenne sanomisissaan. Taidan ensi kerralla ottaa Aurorahin mietteistä mallia ja töksäyttää takaisin samalla mitalla. Katsotaan sitten, millaiseen virneeseen kritisoijien naama menee :) Olen lyhyehkö ja "normaalikokoinen" (urheilullinen)... tai ainakin olin ;) Ja nyt on vatsa kasvanut ja pompsahtanut roimasti esiin. Tänään neuvolassa punnituksessa oli tullut 2 kg kuukaudessa, lähtöpainoon verrattaen alle kilo. Eikä siihen ainakaan kiinnitetty huomiota, kuten ei vatsan kokoonkaan. Ja mä olen nimenomaan se Simpsan mainitsema äiti, joka on ylpeä mahastaan. Tuon vatsan ihan reilusti näkyviin enkä mitenkään peittele sitä. Ehkä ne on tosiaankin vain kateellisia.

Neuvolassa sai taas kuulla vauvan sydämen sykkeet. Hymyä pukkasi taas huulille ja astetta kevyempi olo, kun tietää, että ainakin sydän siellä vatsassa sykkii. Ensi viikon rakenneultraa odotan innolla.

Rei 19+3

Isabel*
heips kaikille.
Tuohon vatsasta kommentointiin, mä sain ekassa raskaudessa kuulla siitä töistä, siis vatsan kasvusta, ja tiukasti vaan joka kerta tokaisin takasin että sehän ei ole minä joka kasvaa vaan vauva. En osannut ilkeästi sanoa, liian tuttu tyyppi, mutta toimi tuokin. Mutta ihmiset on todella ajattelemattomia sanoissaan, odottava äiti on kuitenkin aika tunneherkässä tilassa ja tuollainen töksäyttely voi huolestuttaakin odottajaa, ja siinäpä tärkeä syy stressiin, että onko se maha nyt normaali vai liian iso vai mitä... kyllä noita huolenaiheita on tarpeeksi muitakin.
Ihanaa kuulla monen saaneen kuulla sukupuolen ja kivoja neuvolakuulumisia teillä myös!
Mä makasin alkuviikon kotona ihmeellisessä päänsäryssä ja huonovointisuudessa, saatoi olla joku lievä vatsataudin muoto, onneks en oksentanut enkä muutakaan. Nyt taas töissä ja päätä särkee jos en ota rauhallisesti.. onneksi huomenna on perjantai!

Isabel 18+1

Haikara80
Yritän jättää neuvolantädin jutut omaan arvoonsa, ketuttaa vaan tommonen kyttäily. Jos olisin tämän painoinen ja en raskaana, kukaan ei sanoisi painostani mitään...
Äidilleni tuli molempien raskauksien aikana yli 20 kg ja kaikki kyllä putosi kun itsestään pois - aion syödä suklaata siis surutta myös jouluna ja olla vaan oma itseni jatkossakin.

Tuo mahakommentointi on kyllä mielenkiintoista, en tiedä johtuuko se osaksi tietämättömyydestä vai kateudesta vai ihan vaan siitä, ettei oikein tiedä mitä pitäisi sanoa ja sitten töksäyttää vaan jotain. Useimmat tuntuvat uskovan että jos maha on selkeästi näkyvillä, on jo toinen jalka synnärin oven välissä - ihan kun eivät tietäisi/muistaisi että 9 kk on pitkä aika eikä se maha ihan niillä viime viikoilla tule näkyviin! Siitä mahantaputtelusta vielä, minusta se on ok, jos kyseessä on henkilö joka muutenkin voisi minua koskettaa mutta kun jotkut puolitutut rupeaa hipelöimään, se on outoa. Tekisi melkein mieli hipelöidä takaisin kostoksi :)

Foxie82
Haikara: Tänne on tullut kiloja vielä enemmän kuin sulla, vaikka viikkoja vähemmän. Voisi sanoa, että lähtöpainoon viime neuvolassa oli tullut 5 kg lisää. Tosin lähtöpainokin saattaa olla hieman yläkanttiin kun en oikein muista, mitä painoin ennen raskautta. Tuli tuossa kesän aikana lihottua muutenkin muutama kilo. Eli jos lähtöpaino on yläkantissa, niin sitten on tullut jo pari kiloa enemmän + lisäksi ne mitkä on tullu viime neuvolan jälkeen. Vielä ei ainakaan mulle neuvolantäti ole valittanut, mut saas nähdä...

Kasvavaa mahaa ei kukaan ole oikeastaan "negatiiviseen" sävyyn ihastellut/kummastellut. Kaksi, jotka ovat arvanneet mun odottavan ovat vain tuumanneet, että et sä ennen noin lihava oo ollu, joten siks ovat arvanneet... En ole noista kommenteista pahottanut mieltäni. Mahan taputtelijoita en ole tavannut kuin yhden ja sekin entinen työkaveri, joten en ollut siitä moksiskaan. Saas nähädä mitä tapahtuu kun maha kasvaa entisestään, miten sitten reagoin noihin taputtelijoihin, varsinkin jos ovat puolituttuja.

Hyvin lähti aamu työpaikalla käyntiin kun työkaveri huikkasi huomenet. Jotain siinä sanoin takaisin ja kappas hänpäs kysyi sitten suoraan, että koskas sulle tulee vauva? Eipä tuohon voi oikein olla vastaamatta totuudenmukaisesti, joten nyt hänkin tietää. Samoiten hoidin tänään vielä viimeisen asiasta tietämättömän työkaverin. Hän taisi olla kaikista iloisin :) Melkein tuli tippa linssiin siinä tilanteessa. Pomolle kerron sitten vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Liikkeitä ja seuraavaa neuvolaa (31.12) odotellen
Foxie 16+4

Tinka77
Moi kaikille,

Mulla on hieman kans vyötärölle kertynyt viime kesän grilliherkut mutta nyt vielä oli paino laskenut. Töissä on yksi työkaveri joka tykkää mun masun kasvusta ja olis mielellään taputtamassa sitä :) Toivottavasti se kyllästyypi siihen ennen kuin jää äitiyslomalle. Nyt on toimarille ilmoitettu ja hän päivitteli että eipä oo enää pitkä aika äippäloman alkuun, nelisen kuukautta. Mulla on rakenneultra vasta 21 rv. Täytyis yrittää aikaistaa kun mies on reissussa juuri silloin haluaisi olla mukana. Ja en oo varma mut Kelalle täytyy vissiin olla rakenneultra tehty ennen kuin saa ne lomakkeet täytettyä joten seuraava viikko tekee jo tiukkaa kun on jo neuvola siellä varattuna tätä kelahommaa varten.
Meillä on töissä taas uusi flunssabuumi, alkaa jo kyllästyttää tää jos nyt taas pongahtaa uusi pikku-flunssa päälle.
Enää reilu viikko töissä ja sit lomalle. Onneks. Ihanaa.

Tinka, 16+0

Tinka77
Toukokuun 2009 odottajat:
2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS rakenneultra rv 21
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS
4.5.09 Rei, esikoinen, vm. -83,TAYS rakenneultra rv 20
5.5.09 miida, esikoinen, vm -83
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS rakenneultra rv 21
7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80 HUS, rakenneultra rv 20
9.5.09 Henttulivei, kakkonen.vm -80 PKKS
14.5.09 Nitta, toinen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79
17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
22.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82
22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS
23.5.09 Inya -81, esikoinen (km 06/08), HUS
24.5.09 Mipsa
24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82, K-HKS, rakenneultra rv 22
28.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS, rakenneulta rv21

Tiuku 72
Tikrutar: Ei kela vaadi rakenneultraa. Kela vaatii todistuksen terveydenhoitajalta että sinun raskautesi on kestänyt noin 23 viikkoa eli 154 päivää (jos oikein muistan)

Tiuku

Inya
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS
14.5.09 Nitta, toinen
23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi, rakenneultra rv 20
24.5.09 Mipsa

Inya
Kuten ajasta voi ehkä jotain päätellä, mun yöunet ei ole olleet ihan parhaimmasta päästä. Olin taas illalla niin väsynyt, etten jaksanut syödä, eikä tehnyt mieli ruokaakaan, joten kun piti nousta vessaan, ei uni enää tullut kun vatsa kurni. Eikä ole ensimmäinen kerta tällä viikolla :(. Jos tässä vielä ennen seitsemää hetken saisi torkahtaa.

Kamalaa jos jollekin on kommentoitu 4-5 kilon painonnoususta... Mulle on tullut jotain 4,5 kiloa raskauden alusta, ekat pari kiloa tuli kyllä turvotuksena lähes heti positiivisen testiviivan kanssa. Laskeskelin, että edellisen neuvolan jälkeen painonnousu on kyllä ollut ihan maltillista, joten en usko meidän neuvolan "tädin" (nuorehko nainen, huippumukava) ensi viikolla siitä riehaantuvan. Mun jossain vauvakirjassa oli sanottu normaaliksi painonnousuksi jotain 200-800g viikossa, ja noin kilo kuussa meinais 250 g viikossa, eli ei paha omasta mielestäni. Ja makea ei mulle oikeastaan ole maistunut, ostan viikonlopuksi aina jotain namia, mutta jäi edellinenkin pussi avaamatta, eli ihan perusruoalla olen itseäni tukevoittanut.

Tosiaan ensi viikolla neuvola ja päästään kuuntelemaan sydänääniä ekaa kertaa. Ainakin toivon mukaan. Mä en ole tuntenu liikkeitä, joten välillä huolestuttaa, että onko kaikki kunnossa. Huomaan käyväni päässä läpi samoja ajatuksia kuin ennen jokaista ultraa: kuinka selviäisin, jos siellä ei enää sykikään, miten kertoisin ystäville, miten töissä, miten ihmiset muhun suhtautuisivat. Toisaalta eilen illalla vatsaa silitellessä aloin huomata turvotuksen läpi selkeitä vauvavatsan muotoja ja raskaus konkretisoitui ihan eri tavalla kuin ennen.

Sekavissa aamumietteissä,

Inya, 16+6

Rei
Huomenta,

Inya, toivottavasti ensi yönä saisit paremmin nukuttua! Yritä levätä päivän aikana, ettet rasita itseäsi ainakaan liikaa. Mä olen huomannut, että yöllä herätessäni mulla on yleensä tosi kova nälkä.. pitäis varmaan panostaa vielä enemmän iltasyömiseen. Kyllä ne liikkeet Inya sieltä tulee ajan kanssa. En mäkään noilla viikoilla vielä tuntenut liikkeitä (ja joskus mietin, että onko nämä nyt tuntemani "liikkeet" sittenkään liikkeitä). Mä olen ihminen, joka stressaa ja huolehtii liikaa, suomalainen peruspessimisti. Mua jännittää tosi paljon ennen ultraa ja neuvolan sydänäänikuuntelua... pelkään tietenkin pahinta. Pitäis vähän saada itseään rennommaksi tämän huolen kanssa.

Olen ottanut iltaisin nukkumaanmennessä tavaksi laulaa vatsalle. Tuli sattumalta joku sunnuntaina hoilattua sängyssä ja kappas vain, sieltä tuli palautetta mahasta. Nyt on joka ilta laulun aikana tai jälkeen tuntunut potkuja tai liikettä. En tiedä onko sattumaa, mutta tuleva äiti on kuitenkin onnellinen :)

Rei 19+4

Isabel*
Inya, älä ole ollenkaan huolissas vaikket liikkeitä vielä tunnekaan, mä tunsin esikoisesta vasta joskus puolenvälin jälkeen ihan varmasti ne liikkeet.
Tuosta mahan taputtelusta, mä en siedä sitä kyllä keltään muulta kuin omalta mieheltä ja esikoiselta. Muut pitäköön näppinsä erossa. Meinaan kyllä näyttää hampaita sille joka uskaltaa mun mahaa tulla lääppimään : ) En mäkään muita lääpi millään verukkeella.
Meillä on ollu hieman rankat illat esikoisen kanssa, tää alle 2-vee keksi viikonloppuna että pinniksestä voi sukeltaa pää edellä pois... eli kipin kapin sänkyostoksille ja nyt ollaan sit sen homman kans kamppailtu. Eli kun sängystä pääsee ite pois niin sitä pitää tehdä kunnes ei enää jaksa... ekana iltana kannettiin sankari yli 60 kertaa takasin omaan sänkyynsä, tokana iltana olli kahen tunnin nukkumaanmenosessio ja eilen olin niin hirmu tyytyväinen kun selvittiin 30 kantokerralla, ja lopulta tunnin vääntelehtimisen jälkeen herra nukahti ihan itse ilman huutoa ja itkua. Eli oikeeseen suuntaan ollaan menossa, mistäköhän se on tuon itsepäisyytensä perinyt... Ja kun konstit ei lopu, jos ei lähetä pinkomaan sängystä niin sitten heitetään kaikki irti lähtevä pois sängystä ja riisutaan pyjama ja keksitään että sattuu sinne sun tänne : ) On ne aikamoisia nuo lapset. Mutta hyvillä mielin jatkan harjoituksia, kyllä se siitä vielä muuttuu sellaseks mitä ennenkin, että lapsi sänkyyn, pienet laulunlurautukset ja jää sinne itse nukahtamaan tyytyväisenä. Mä en ala mihinkään monituntisiin nukuttamisiin, ei voimat eikä hermot sitä jaksa.
Rei, mä tuossa mietin että tää kakkonen saa ihan "ilmatteeks" kuulla paljon lauluja kun esikoisen kanssa lauletaan. Ekassa raskaudessa en aikoinaan kovin paljoa mahalle lauleskellut.
Tuosta painonnoususta, mulle on tullut se pari kiloa lisää, aika samoissa lukemissa mennään kuin ekassakin raskaudessa. Mä olen alkujani aika hoikka, joten oon saanu taas kuulla päinvastaista kun ei painoa kuulemma ole tullut.. ekalla neuvolakerralla oli tullut se 2 kiloa, sit seuraavalle ne oli hävinneet ja nyt taas viime kerralla olivat tulleet takasin. Täti sitten ihmettelee että syönkö mä... sekin vähän harmitti etten mä muka pitäisi huolta itsestä ja vauvasta ja olisin syömättä!! ja varsinkin kun syön kyllä, sekä ruokaa että herkkuja. Mutta siis noita neuvolan kommentteja painosta ei kannata ottaa niin vakavasti, kunhan itse tietää voivansa hyvin, sehän se tärkeintä on. Ja sitä painoa kertyy kaikille niin kovin eri tavalla ja eri määrä, ei se aina syömisistä ole kiinni.
no taas tuli kirjoitettua pieni romaani...
Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Isabel 18+2

Haikara80
rakenneultra oli tänään - oli ihanaa nähdä pikku-ihminen elementissään :) se liikkui hirmuista vauhtia ja nyrkkeili ja potki. kaikki oli kunnossa, ja saatiin mukaan pari tosi hienoa kuvaa.
nyt vaan siis keskitytään siihen kasvamiseen!

hyvää viikonloppua kaikille!

simpsa
Olimme tipahtaneet pois etusivulta, joten pitää vähän nostella. Päivittelin tuohon perään listaan oman r.ultran, joka tuli ja meni jo. :)

Olen ollut hereillä jo viimeiset kolme tuntia vaikka on sunnuntaiaamu. Ihan hirveä räkätauti päällä. Olen niin tukossa, että vain suun kautta voi hengittää ja sitten herään koko ajan siihen että kitalaki ja kieli on kuivana. Lisäksi koko yön närästi ja nukuin neljän tyynyn tukemana puolittain istuallaan, kun närästyslääkekään ei meinannut auttaa. Lasten Otrivinillä olen yrittänyt saada nenää auki, jotta hengitys helpottuisi, mutta se auttaa vain hetken ajan alkuyöhön tunteihin. Ihan koko ajan en sitäkään haluaisi ottaa, koska näin raskausaikana olen koittanut vältellä lääkkeitä. Nyt kun ei ole niitä alun raskausvaivoja ja voi kohtalaisen hyvin siltä osalta, niin piti sitten tämä tauti iskeä... Täytyi vain tulla valittamaan oloaan. ;)

Tuo Haikara80:n mainitsema vatsan koskettelu häiritsee minuakin. Ei haittaa, jos aivan lähiperhe tai hyvä ystävä koskettaa, mutta työkaverit, joille yleensä toivotan vain Hyvää huomenta tms. ei kuulu tähän sakkiin. Meinaan aina kavahtaa taakse päin, kun joku tällainen tulee mahaani koskemaan. Ja yleensä aika nopsaan laitan omat kädet "mahan ympärille" suojaksi tms. jotta sen hiplaajan täytyy ottaa omat kätensä pois. En tiedä kuvitteleeko ne tuntevansa vauvan liikkeet vaiko mitä siitä mahan läpi vai onko se vain sellanen yleinen lupa, että raskaana olevan mahan koskettelu ei ole samojen rajojen ulkona kuin ei-raskaana olevan vatsa...

Nyt lähden teekupposen keittoon, hyvää sunnuntaita kaikille!

2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS rakenneultra rv 20
14.5.09 Nitta, toinen
23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi, rakenneultra rv 20
24.5.09 Mipsa

Milla¤
Välissä tulen mieki tänne kirjottelemaan. Olen ollu vähä laiskalla päällä.
Joka päivä olen kyllä käyny kirjotukset lukemassa, joten en nyt muista kaikkea aiheita mistä on ollu puhetta.
Painonnousu on ainaki ollu aiheena.. Viime raskaudessa jostain kumman syystä sain ylimääräistä vain 7 kg, josta sainkin joka neuvolakerta satikutia ja täti oli huolissaan, että syönkö. No, kyllä söin ja ihan tarkoituksella söin vähän enempikin kuin mitä silloin ennen raskautta.
Mutta nyt... epäilen että kiloja tulee rutkasti enemmän tuohon verraten. Ehkä mulla on ruokatottumukset muuttunu kolmen vuoden takaiseen ja muutenkin syön runsaammin. Olen kyllä ihan normaalipainoinen, mutta etenkin nyt joulunaikaan ja kun pahoinvointikin loppu, suklaata yms herkkuja menee kamalasti ja päivittäin! Iiks!

Liikkeet tuntuu minullakin jo! :) Noin viikon ajan on tuntunut ihan selkeästi tönäisyjä ja möyrintää. Tosi somaa!
Maha näkyy selkeästi ja minulla on myös yksi työkaveri, joka lääppii sitä. Minusta taas on ok ja suht. normaalia, jos loppuraskaudessa haluaa joku kokeilla, mutta kuten simpsa sanoi, ihmetyttää mitä nämä alku-/keskiraskauden hiplailijat yrittävät tunnustella! Lähinnä mulla tulee vaan vaivaantunut olo, kun joku puristelee läskistä pömppömahaa xD

Meillä on rakenneultra vasta tammikuussa, joten viikkoja sinne tulee sitten 21. Hauskaa päästä kattelemaan taas pikkusta. Hyvinkäällä ne kertoo sukupuolen ja halutaankin saada tietää, ollaan malttamattomia :) Saapii alkaa miettiä nimiä jne..

Mutta alampas paketoida joululahjoja, kun poika nukkuu päikkäreitänsä!
Hyvää alkavaa huomista viikkoa! (Sen jälkeen meikätytöllä alkaa ihanan pitkä joululoma!)

Milla¤ 17+3

Tinka77
Hellou,

Mun nukkumiset on kans mitä sattuu välillä. Nyt taas aamuyöstä heräsin monta kertaa ja nekku oli kuiva ja suu kuiva ja voi että... tulee veripaakkuja nenästä kun on limakalvot ihan karrella.
Kiitos Tiuku vastauksesta, olis kyllä mielettömän hyvä jos ei tartte rakenneultraa niihin Kelan papruihin. Mun täytyy nyt yrittää siirtää rk-ultraa. Töissä on paha hässäkkä-viikko ja mies on jenkeissä reissussa, tän yhden kerran (laittaa sormet ristiin). Onneks vissiin nyt ovat miehen töissä tajunneet kun on sanonut nyt erittäin selkeästi ettei pysty reissaamaan. Miehenkin prioriteeteissa vauva menee ykkössijalle.

Nyt on alkanu pieniä hipaisuja tuntumaan selkeämmin joten nyt uskallan jo sanoa että liikkeitä tuntuu, satunnaisesti kun kaveri on hyvässä kulmassa. Ekassa raskaudessa tunsin vasta rv 20-21.

Nyt täytyy saada esikoinen päikkäreille, sitten pyykinpesuun ja akvaarion siivoukseen :)

Hauskaa ja levollista sunnuntaita kaikille!

Tinka, 16+3

Rei
Mulla on tuntunut eilen ja tänään todella paljon liikkeitä! En oikein uskalla uskoa, että voiko se vauva siellä niin paljon tuntuvasti touhuta. Torstaina on ultra, joten täytyy yritä monitorin kautta katsella ja tunnustella samaanaikaan liikkeitä :) Ultrassa täytyy muistaa kysyä myös istukan sijainti. Mulle ei ole sitä ainakaan mielestäni ultrissa mainittu. Neuvolassa miettivät sijaintia, kun sydänäänissä kestää aina aika kauan ennenkuin löytyvät. Pitäis hirmusesti muistaa aina kysyä asioita.

Muuten mieli on ihan maassa, itkuinen ja sekava olo. Muistutankin teitä kaikkia, että nauttikaa joka päivästä ja olkaa kiitollisia joka hetki siitä, että olette saaneet mahdollisuuden omaan lapseen tai osalla teistä jo onkin. Mun siskon perheen vauva menehtyi, pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Syy on vielä arvoitus, ei mitään "päälleäpäin" näkyvää. En halua lietsoa mitään pelkoa, sääliä tms. mutta kyllä tällaisissa tilanteissa menee elämän arvot ja asiat taas uuteen jakoon. Pitäisi muistaa olla kiitollisempi onnestansa.

Pahoinvoinnista mulla oli kaks päivää taukoa ehkä se on alku sekin! Miten jo, että miten aamurutiinit onnistuu, jos ja kun aamupahoinvoinnit jää pois. :)

Rei 20+0

Isabel*
Voi Rei miten surullista : ( Todella hirveää, miten siskosi perheen vauvalle kävi. Suuri lohdutushali teille!
Kyllä tuollaiset asiat aina pistävät sen oman arvoasteikon uuteen uskoon, sitä on vaan niin helppo jämähtää siihen arjen elämään ja unohtaa arvostaa elämän pieniä ja tärkeitä asioita. Juuri tässä yksi ilta mietinkin , että siitä ei ole edes kauan, kun ihmettelin miten ihmiset puhuivat arjen "pyörittämisestä" ja siitä miten tylsää arki on, ja ajattelin että ei meillä vaan... no juuripa noin se on viime aikoina mennyt, joten täytyi oikein pysähtyä miettimään että missäs nyt mennään, ja että pitää yrittää nauttia jokaisesta päivästä. Täytyy sanoa, että mä todella odotan jo älomaa alkavaksi, vaikka viihdynkin töissä. Mutta nyt kun sen tietää että muutaman kuukauden päästä tämäkin "ura" loppuu, niin jo tekee mieli jäädä esikoisen kanssa kotiin ja ihan vaan nauttia olemisesta. Meillä on tietty tuo rakennusprojektikin joka on puolentoista vuoden ajan vienyt voimat aika totaalisesti, loppu häämöttää joskus... kunhan saadaan talo ihan valmiiksi kevään aikana niin autotallin ja pihan saa viimeistellä kesällä. En jaksa enkä halua hoitaa kahta lasta, koiraa ja kotia yksin... se oli tarpeeksi rankkaa vaikka lapsia on vain yksi : )
Meillä jatkuu esikoisen temppuilut nukkumaan mennessä, nyt toivon itselleni aimo annoksen kärsivällisyyttä, näyttää meillä olevan aika kovapäinen pieni herra.
Ja huomenna rakenneultra, pikkaisen jännittää :)

Isabel, 18+5

Aurorah
Huh, kun ollu kiire päivä töissä..aamulla oli rakenneultra ja Vappu tosiaan on Vappu :))) Ihanaa, en voi uskoa että meille tulee pieni prinsessa :)) Muutenkin kaikki hyvin, painoa neidillä 360g, kovasti pyöri ja potki..ja mikä tärkeintä, kaikki rakenteet kunnossa. On ollut niin onnellinen olo koko päivän, harmi vaan että mies ei taaskaan päässyt mukaan :/ Kuvia tosin sain että näkee pientä edes vähän. Kyllä se on niin ihanaa nähdä, että masussa kaikki on hyvin :)

Vielä tämä viikko töitä ja sitten reilun kahden viikon loma!
Ihanaa viikkoa kaikille,
onnesta soikea Aurorah ja Vappu 20+3

Yhteistyössä