Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Haikara80
Tinka: Mulla on aina ollutkin alhainen vp, tänä aamuna 102/55 ja pystyssä pysyn :) Kai se on liian matala jos huimaa koko ajan ja pyörtyilee yms. En tiedä mistään virallisista rajoista.

Tiuku 72
Onpas meillä täällä hiljaista..... nostanpa ylös ketjumme.

Onkos muilla ollut sairautta? Itselläni on ollut vuorokauden lievää kuumetta mutta yön aikana se katosi. Lisäksi on ollut nivel ja lihaskipua. Jouluaatosta saakka minulla on ollut myös hieman ripulimaista.... ajattelin että se johtuu rasvaisesta ruoasta mutta kun se ei meinaa loppua ollenkaan.

No kai se tästä

Haikara80
Ups, oltiin tiputtu etusivulta kokonaan! Taitaa toukokuulaiset lomailla :)

Tänään on jotenkin loistava olo, olisiko tämä nyt sen upean raskauden keskivaiheen alku tai jotain? Ainoastaan finnejä on alkanut ilmestyä iholle, ja niitä kun ei koskaan ole ollut, olen ihan kauhuissani :/
Huomenna alkaa rv 23. Tossa juuri huvikseen laskeskelin, että kun kävin eilen kampaajalla ja käyn yleenä n. 8 viikon välein, niin seuraavalla kerralla on rv 31 ja sitten olenkin jo synnärillä ;) Ja yleensä tuntuu että juurihan sitä oli kampaajalla eli ehkä tämä aika menee nopeasti (toiveajattelua?!).

Foxie82
Kävin täällä eilen illalla kurkkailemassa aikomuksenani rustailla jotakin, mutta sitten iski saamattomuus...

Täällä ollaan voitu vallan mainiosti. Mitä nyt tuo häntäluu välillä kiusaa niin ettei töissä meinaa pystyä istumaan, mutta muuten on kaikki OK. Niin ja kolottelee tota mun toista polveakin välillä ihan kiitettävästi. Töissä on ollut flunssaa liikkeellä, toivon mukaan ei iske päälle viikonlopuksi.

Haikara: Musta taasen tuntuu et kasvojen iho olis parantunut viime päivinä. Samoiten nuo luonnonkiharat hiukset tuntuu suoristuneen taikka sitten johtuu shampoo merkin vaihdosta. Mut ei ne enää oo niin itsepäisesti kihartuvat ku on ollu aiemmin. Kampaajalla on täällä tullut käytyä viimeeksi plussauksen tienoilla eli syyskuun lopulla. Alkaa tuo juurikasvukin olemaan sen mukainen. Onneksi meitin hovikampaaja (miehen sisko) on miehineen tulossa vuodenvaihteen tietämillä tänne, niin hän saa laittaa taas hiukset kuntoon :) Ei viitsitty tuossa joulun pyhinä häntä häiritä.

Huomen aamulla olisikin tämän vuoden viimeinen neuvola. Hieman jännittää vaa'alle hyppääminen. Kiloja on tullut viime kerrasta taas muutama lisää ja vielä kun jouluna tuli syötyä reippaasti niin luultavasti on tullut kiloja hieman liikaakin. Kiva päästä taas kuuntelemaan masuasukin sydänääniä, jotta tietää varmasti kaiken olevan kunnossa. Kun en ihan 100% varma ole onko nuo muljahdukset liikkeitä vaiko pelkkää ilmaa. Tosin muutaman monotuksenkin olen saanut osakseni, mutta enimmäkseen tuntuu vain muljahduksia ja pientä hipomista.

Fox 19+3 (kohta laskennallinen puoliväli saavutettu)

Foxie82
Unohdin äsken kysäistä, että joko teillä on ollut havaittavissa rintojen tihkumista? Itse tuossa olen huomannut rintsikoihin jääneen sellaisia "maitotahroja" siis sellaisia ihan pieniä kuivuneita kokkareita. Ja toissa iltana nukkumaan käydessä huomasin lakanoissa muutaman isomman läntin...

Tiuku 72
Foxie minulla ei ole tihkunut maitoa rinnoista raskausaikana mutta tiedän monia jotka ovat valittaneet asiasta. He käyttivät liivinsuojuksia jossain vaiheessa kun vaiva senkuin paheni ja paheni.

Ekasta lapsesta huomasin että maitoa suihkusi toisesta rinnasta kun imetin toisesta toisen lapsen kohdalla en kärsinyt tuosta vaivasta ja maidonkerääjät jäivät silloin käyttämättä. Saas nähdä miten minun käy tämän pojan kanssa.
No menin nyt jo vähän asioiden edelle =) kun jo ehdin kirjoitella synnytyksen jälkeisestä ajasta. :)

simpsa
Meinasin tulla tänne kyselemään muiden kokemuksia, mutta Foxie ennätti edelle. :) Mulla nimittäin on alkanut tihkumaan nestettä/maitoa rinnoista silloin tällöin. Ekan kerran viime viikolla en edes tajunnut, kun oli yksi pläntti lakanassa. Luulin, että olin kuolannut yöllä tai jotain (esikoista kun odotan, niin ei tullut mieleenkään, että jo nyt tulisi rinnoista jotain). Sen jälkeen on ilmestynyt plänttejä paitoihin ja lakanohin silloin tällöin. Töissä on pakko pitää liivinsuojuksia varmuuden vuoksi, jotta ei yhtäkkiä ole läikkää rinnuksilla, vaikkei välttämättä koko päivänä mitään tulisikaan. Eikä ole kiva pitää niitä suojia, ohuita paitoja ei voi käyttää, koska suojan muoto näykyy niin selvästi läpi... Toivottavasti ei koko loppu aikaa tihkuisi näin.

Muuten olo on mitä mainioin. Ei kolota mistään tms. Ainoastaan alavatsa alkaa välillä painamaan esim. pitkän työpäivän tai muuten kiireisen päivän jälkeen ja sitten on pakko levätä pitkällään, kun istuallaan on tukala olla. Samoin esim. meidän rinneparkkiksella autosta pois könyäminen on varmaan jo koomisen näköinen operaatio, maha alkaa jo sen verran kangistamaan.

Liikkeitä on jo tosi paljon ja mieskin selvästi ne tuntee vatsan päältä. Eivät todellakaan ole enää mitään lepatuksia vaan selviä potkuja ja kuperkeikkoja milloin ihan alhaalla ja toisinaan navan yläpuolellakin. Välillä poitsu ilmeisesti tökkii johonkin sopivaan hermokohtaan vasemmalla alavatsalla, jolloin ne tekee jopa vähän kipeetä ja saa vähän heilutella masua, että vaihdapas asentoa.

Töissä on hiljaista kuin pumpulikehräämössä.

Riemuisaa Uutta Vuotta kaikille!
t. simpsa ja 22+2

Inya
Lomillahan sitä ollaan :). Mä menen vasta viikon päästä töihin, nyt saa vielä köllötellä kotona.

Eilen tulin itäisestä Suomesta sukuloimasta takaisin Espooseen junalla, peppu puutuu nykyisin istumisesta tosi äkkiä. Ja vatsa on sen verran tiellä, että kenkien saaminen jalkaan erityisesti junassa on hankalaa. Samoin autosta nouseminen.

Oli ihanaa olla lumisissa maisemissa, mutta toisaalta jäiset tiet pelotti ja köpöttelin hirmu varovasti. Ei uskoisi, että olen 20 vuotta elämästäni asunut siellä lumen keskellä - mutta silloin ei ollutkaan vauvanalkua mitä varoa.

Liikunta on vähän jäänyt, mutta nyt ajattelin kävelylle, kun aurinkokin paistaa. Kunhan nyt ensin hoidan nämä "rästisurffailut" pois alta ;D.

Vauvan liikkeistä olen vähän huolissani. Luulen tietäväni, miltä potkut tuntuu, mutta niitä tulee niin harvoin enkä tunne niitä jos puuhaan jotain... Iltaisin oikein hiljennyn kuulostelemaan, laitan kädet vatsan päälle (helpompi keskittyä vatsaan) ja olen ihan hiljaa. Joinain iltoina tuntuu olevan enimmäkseen ruoansulatusta, joskus potku silloin tällöin, mutta kovin harvoin. Ensi viikon lopulla on rakenneultra, siihen asti odottelen kovasti suurempiliikkeistä elämää.

Mukavaa Uutta Vuotta!

Inya, 19+4

punatulkku*
Hei ihan tooosi pitkästä aikaa!!

Kauheesti olisi asiaa ja kommentoitavaa, mutta ei aikaa, joten ihan nopeaa rustaan nyt ja enempi myöhemmin. Mulla oli jo joulukuun alkupuolella hemoglobiini laskenut niin että aloin syömään rautatabletteja. Se auttoikin heikotukseen ja huippaukseen jota on ollut. Siihen tosin on varmasti myös syynä alhaset paineet. Mikähän senkin aiheuttaa..? Ekassa raskaudessa oli ihan normaalit, 117/71 ja sitä rataa. Nyt on ollut 102/60 ja äitin luona kun mittasin jopa 98/55.. Miten paljon sulla Milla oli se? Teitty nekin on yksilökohtaisia.. Mua ei vielä olla kehotettu suolaa lisäämään, mutta oon omissa ajatuksissani ainakin yrittänyt enempi syödä "epäterveellisemmin". :D

Miksi muuten Haikara80 piparit muille?!? Kun mä ainakin oon ihan surutta syönyt.. :-O

Mä oon voinut huonosti kans tosi pitkälle tässä raskaudessa. Tänä aamuna viimeksi oksensin (!) vaikka luulin sen kaiken olevan jo takana...

Me vietettiin joulu mun äidin ja sen miehen luona pohjoisessa, myös meni koko päivä autossa istumiseen. Molemmilla matkoilla tehtiin yksipidempi ja pari pissapysähdystä. Yllättävän hyvin meni, mun ja 2-vuotiaankin kanssa. Se ikä on kyllä kenkku, kun ei vieläjaksa lukea/askarrella/katsoa elokuvia tms.. Mutta mä olin yllättynyt että meni niin hyvin.

Liikkeitä on tuntunut parin viikon verran, nyt selkeästi ja mihenkin kämmeneen. :) En tiiä mistä syystä, mutta mä tunsin nyt myöhemmässä vaiheessa liikkeet kuin ekassa raskaudessa. Silloin näkyi jo ulospäin viikolla 18! Mutta kyllä siitä pojasta aika menijä on tullutkin..

Me halutaan tällä kertaa tietää sukupuoli ultrassa, jos se tieto vaan meille suodaan.. Ekassa ei haluttu, mutta nyt jotenkin se helpottais vähän elämää, hankintoja ja semmoista. Meidän rakenneultra siirtyi, tai oikeastaan se ei enää ole rakenneultra, vaan sille vaihtoehtoinen. Eli jollei joka tapauksessa halua keskeytystä, kannattaa ultraan mennä vasta myöhemmillä viikoilla, jolloin saa enemmän tietoa vauvan kehityksestä. Niimpä me odotetaan vielä tammikuun loppuun..! Mutta nyt jaksaakin odotella, kun vauva kuitenkin liikkuu hyvin.

Mulla on selkä (alaselkä ja pakara toiselta puolelta) ollut välillä tosi kipeänä, erityisesti seisomatöiden jälkeen. Välillä mennyt ihan lukkoon ettei voi askeltakaan ottaa. Ennen joulua sain ajan fysioterapeutille, mutta jouduin sen perumaan, eikä sitä ollutkaan siinä enää niin pahan ollut. Juttelin kuitenkin ft:n kanssa puhelimessa, ja hän sanoi, että selkäkivut on aika yleisiä just toista lasta odottaessa, kun nikamat on ekassa raskaudessa löystynyt tms.. Kehoitti vaan pitämään tukivyötä ja jostain netistä (en nyt muista mistä) saa myös liikkeitä..

Varmasti kaikkea muutakin kirjoitettavaa olisi, mutta nyt uuden vuoden viettoon. Vaikka meillä tosin esikko on ilmeisesti vesirokossa, joten taidetaan vaan kotosalla olla..

Hyvää uutta vuotta kaikille!!

punatulkku 20+3

Milla¤
Pikaisesti Punatulkulle vastaan. Mittasin miehen isovanhempien tykönä verenpaineen joinain päivinä, kun varsinkin aamuisin tuntui tosi huonolta pysyä pystyssä. Alhasimmillaan mitattiin 86/53!
Pakottauduin aamuisin aina ulos niin olo sillä helpottui. Noina pahoina aikoina on nimenomaan sellanen olo ettei happi kulje aivoihin asti ja kesken lauseen täytyy hengähtää syvään. Myöskin on sellasta (pyörtymistä ennakoivaa?) niskan polttelua ja kihelmöintiä, sitte pitääki mennä pötkölleen.

Mutta nyt jatkan kämpän raivaamista näin uuden vuoden kunniaksi. Tultiin eilen reissulta ja uskomattoman helposti kyllä meni matkat! Tänään onkin luvassa tutista vieroittamisen aloitus :/

Onnellista seuraavaa vuotta!!!!
ps. Korkkasin minipullon alkoholitonta kuohuviiniä!Olikin yllättävän maistuvaa ja loppui alta aikayksikön.

Milla¤ 19+6

punatulkku*
No huh! Se on kyllä tosi alhainen.. mutta mullakin on varmaan välillä ollut aika paljon alle 100 yläpaine, ei vaan oo sillon ollut mittaria lähellä. Ja on just tuommonen olo, pakko vaan levätä, ja tuntuu, että ei meinaa jaksaa kunnolla hengittää, jotenkin..

Me käytiin äsken raketteja ihailemassa ulkona, esikoinen 2v. oli peloissaan vaan sylissä aluksi mutta intoutui sit eikä olis halunnut ollenkaan sisälle. :)

punatulkku 20+3

Nitta.
Hyvää uutta vuotta kaikille!
En ole ehtinyt pitkään aikaan lukemaan/kirjoittelemaan.. Mutta laitampa jotain kuulumisia.
Tänään 21 viikkoa täynnä, nopeasti menee aika! Maanantaina käytiin rakenneultrassa, kaikki ainakin kuvassa ihan ok. Tosin vauveli aika iso.. tämä äippä on syönyt liikaa makeaa ja siitä tulikin melkoinen morkkis.. Täytyy aloittaa karkkilakko (mut eka syödään joulusuklaat pois) Painoa on kertynyt jo melkeen samanverran kun esikoista odottaessa..ja nyt ollaan vasta puolivälissä. Pitäis liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin.. Siinäpä uuden vuoden lupauksia kerrakseen.

Hemoglobiini oli viime neuvolassa vain 102, rautaa on pitänyt syödä ja ehkä se on jo vähän vaikuttanut, ei ihan niin paljo väsytä kuin aiemmin. Maha mulla on jo tosi iso, kuulemma mun rakenne semmonen, että kohtu korkealla. Välillä kyllä tympii "ohhoh, ompas se jo iso"-kommentit.

Uuden vuoden aatto meni rauhallisesti kotona, raketit ammuttiin jo alkuillasta, että tyttökin pääsi näkemään. Ei tosin edes tykännyt niistä vaan halusi sisälle. :)

Mutta ei enempää tällä kertaa, yritän lukea vanhoja tekstejä niin pystyn paremmin kommunikoimaan teidän juttuja. Jos nyt enää pääsen mukaan.. teillä taitaa olla jo aika tiivis porukka. :) Vointeja kaikille!
Nitta tasan 21

Tinka77
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Vuodenvaihde meni rauhallisesti. Huomenna taas töihin mutta onneksi saatiin esimieheltä lupa tehdä hiukan lyhyempi päivä. Meidän tiimi taitaa olla melkein ainoa töissä yhden toisen tiimin kanssa. Muut sai 2 ylimääräistä vapaata joten hiljaista on. Kenkuttaa kyllä kun meillä nuo etuudet ei kyllä mene mitenkään tasan, eikä ole edes sidoksissa työpanokseen. Kovasti olen pohtinut että etsin uusia töitä äitiysloman aikana.

Paineet on alhaalla vieläkin, jäädään usein alle 100 yläpaineessa. Ja kyllä se tuntuu jaksamisessakin välillä. Nousut sun muut täytyy pitää rauhallisina ettei taju lähde.

Pieniä muljahduksia ja potkuja tuntuu ja kovasti odotellaan rakenneultraa joka on vasta parin viikon päästä. Meni hiukan myöhäseks mut ei voinu mittään. Mukava ajatella että silloin sitä on jo puolivälissä ja kohta on enää reilu kolmisen kuukautta äitiysloman alkamiseen. Näin tämä aika kuluu. Onneksi.

Tinka, 19+0

Haikara80
Punatulkku: Pipareita vaan innolla mutta sitä homejuustoa ei...sitä tarkoitin :)

Vuoden ensimmäisen päivän kunniaksi vedettiin kunnon unet ja herättiin koko porukka klo 13! Eipä koirallakaan käynyt mielessäkään että voisin nuo tyypit herättää ja kärttää aamiaista, uskomatonta!

Nyt kaikki huomauttaa mahasta, ilmeisesti siis se näkyy jo muillekin kun itselle. Tällä viikolla vauveli alkaa kuulemaan ääniä kohtuun...toivottavasti ei pahasti säikkynyt raketteja eilen.

Haikara80 22+1

miida
Täälläkin potkut ja liikkeet tuntuu jo selvemmin. Ja on ne vaan kivan tuntuisia :) Ihan päivittäin ei selkeitä potkuja tunnu, mutta jotain liikehdintää kyllä.

Oon miettinyt miten kauan pystyy olemaan seisomatyössä? Onko kellään kokemuksia? Välillä pystyn istahtamaan, mutta jos on asiakkaita, niin olen jalkojen päällä ja liikkeessä koko ajan. Oon tullut siihen tulokseen, että tuskimpa pystyn ainakaan kunnolla olemaan töissä ihan äippäloman alkuun..

Lauantaina vaunuja kattelemaan.. Ollaan vähän katseltu Emmaljungaa, mutta täytyypi käydä toisessakin liikkeessä kun en tiedä mitä merkkejä niillä on. Jännää..

punatulkku*
Haikara80: Luin varmaan vaan niin nopeaa sen sun kehotuksen, että tuli väärinkäsitys. Hyvä näin. :)

Seisomatyöstä: Mä kanssa olen asiakaspalvelussa ja oikeastaan koko vuoron seison. Ekassa raskaudessa pystyin olla ihan äitiysloman alkuun asti töissä, en tosin kokoaikaisena. Kannattaa vaan istua aina kun vaan mahdollista.. vaikka jotkut voi katsoa pahalla.. meillä ainakin, mutta hällä väliä. :p Nyt mun pomo haluaa mut ilmeisesti mahdollisimman pian pois, kun oli jo tulostanut mulle paperit, jotka täytyy 2kk ennen ä-lomalle lähtöä täyttää ja palauttaa. Sanoin vaan, että eihän näillä nyt kiire.. Hän sitten siihen, että "No pystytkö sä olemaan loppuun asti?" Joo.. no myöhemmin samana päivänä pyysin häntä kantamaan pari laatikkoa, jotka ovat suht painavia ja selkä on ollut huonona. Siihen hän sitten oikeen ilkeesti vastasi että hänhän kysyi että voinko olla töissä. Suutuin siitä kyllä vähän.. Hyvänen aika, en nyt viitsi sairaslomalle lähteä jos paria laatikkoa ei pysty kantamaan. Ja muutenkin, kyllä yleensä nyt vähän joustetaan kun nainen on raskaana. Pomon kanssa jos olen töissä, pitää suunnilleen vessassa käydä että pääsee hetkeksi istumaan, muuten katsotaan niiiiin pahasti. No, se siitä vuodatuksesta. :) Ärsyttää vaan tommonen käytös välillä, kun en nyt muuten ole mikään laiska.. ja pakko sitä on välillä istua, kun muuten lähtee taju.. Mutta, se siis siitä. :)

Meillä on esikoisen yhdistelmävaunut, Gessleinin, ja yritetään pärjätä niillä ja seisomalaudalla. Jos näyttää, että ei pärjätä, hankitaan sisarusrattaat sitten. :) Kesällä kuitenkin helposti pääsee seisomalaudan kanssa...

Ja kyllä Nitta pääset mukaan..mäkin meinaan, vaikka en pitkään aikaan olekaan kirjoitellut. :) Ei päästetää porukkaa tiivistymään liiaksi. ;)

punatulkku 20+4

Milla¤
Punatulkku, mulla esikoisesta pomo ehotteli että josko oisin jääny aiemmin äitiyslomalle, kun senhän saa pitää vähintään 30 päivää ennen(?) tai sitte alottaa jo aiemmin. Pidin pääni ja alotin vasta viime tingassa, halusin tietty olla äitiys- ja vanhempainvapaalla mahollisimman pitkään sen VAUVAN kanssa, en mahan! Kävihän siinä kummiski niin että jouduin sairaslomalle n. kk ennen ä.loman alkamista supistelujen takia. Varmaan käy nytkin niin, mutta en siltikään aijo aikaistaa lomaani. Itsekkyys on välillä suotavaa tässä maailmassa ;)

Eilen kävin muutes hakemassa antibiootti-kuurin :(
Sairastuin jo ennen joulua, mutta toissayönä nousi kuume ja viimein suostuin lääkäriin sitte eilen pyhäpäivänä. Keuhkoputkentulehdus.. Mälsää. Mutta eipähän ollu sitä listerioosia, mitä luulin sairastavani :D

Tänään on rakenneultra!! Jännää!
Tulen kertomaan kuulumiset siitä myöhemmin.

Milla¤ 20+1

Milla¤
Vielä tuosta lääkärikäynnistä.. Olin siis tehny itekseni sen listerioosi-diagnoosin ja kyselin asiasta lääkäriltä. Hän suurin piirtein nauroi mulle päin naamaa, että mistä olet tuollaisia ajatuksia saanut päähäsi!? Sitte selitti oireita ja todennäköisyyksiä jne.
Mieski nauro minun luulotautisuudelle, että olen varmaan ollu joku lääkäreiden kahvihuoneen päivän vitsi :D

Aurorah
Voihan kökkö..kävin toissapäivänä siinä sokerirasitustestissä ja äsken sitten soittelin neuvolasta tuloksia..kaikki kolme arvoa koholla :( Tarkottaa siis sitä, että laittoivat lähetteen Kysiin, joudun sinne osastolle vuorokausiseurantaan. Sitten päätetään jatkosta, joudunko lääkitykselle vai mitä. Jotenkin arvasin..kyselin jo aiemmin terkkarilta, et mitä tapahtuu, jos kaikki kolme arvoa on koholla..terkkari meinas, että tosi harvoilla niin käy. Olis pitäny arvata, että oon niiden tosi harvojen joukossa..sen tietää, et jos joku on tosi harvinaista tai tapahtuu harvoille, niin taatusti kuulun siihen joukkoon. No, eteenpäin vaan sano mummo lumessa..maanantaina haen neuvolasta verensokerimittarin, jolla voin jo ennen osastolle menoa mittailla sokereita. Toivottavasti vaan Vappu voi hyvin kaikesta huolimatta :/

Aurorah 23+0

Mipsa
Heips kaikille! Ja oikein ihanaa alkanutta vuotta!

Itsellä ollut tosi pitkä tauko, etten ole ollenkaan edes koneella käynyt. Syynä meidän perheen rankka sairastelu nyt parin viikon ajan. Ripuli oli kaikilla, osa myös oksensi. Ja nyt sitten paha flunssa. Välillä olen nukkunut pari tuntia yössä. Ollut siis aika rankka joulun aika ja vuoden vaihde meillä. Ei syöty jouluruokia, siivoukset jäi tekemättä, joten siinä mielessä kai pääsi vähällä. Mutta pesukone on sitten laulanut senkin edestä ja lattioita on saanut luututa. Ja olen ollut tooosi väsynyt, mutta onko tuo ihme.

"Me varattiin omakustanteisesti yksityiselle vielä 4D-ultra r.viikolle 24 eli tammikuun puolelle. Aateltiin, että ois muuten tosi tylsää, jos toi rakenneultra ois ollut vika kerta, kun masuasukin näkee ennen syntymää, ja kivahan se on vielä varmistaa, että kaikki on ok. "
Lainasin tuossa jotakuta, en nyt enää muista ketä. Mutta siis... aika erilailla nämä asiat menee. Täällä tosiaan se yksi vaivainen ultra alkuraskaudessa. Joten vähän huvittuneena ja kateellisenakin luin tuota kommenttia. Ja onko todella jossain tarjolla jo 4d ultra kunnan/kaupungin puolesta?
Itse menen yksityiselle rakenneultraan ensi viikolla. Se maksaa n. 150 euroa. Joten hinnoissakin valtavia eroja. Koska tuo on todellakin vain tavallinen ultra, ei mikään 4d. Se olisi maksanut yli 200 euroa.

Sukupuolta ei haluta selvittää. Minusta on kiva arvailla. Mitään ihmeitä hankintojakaan ei tarvi tehdä, joten senkään puolesta ei ole tarve tietää. Ja minusta siinä on oma viehätyksensä, kun kätilö ilmoittaa kumpi tuli tai nostaa vauvan näytille, että voi itse todeta.

Aurorah: minullakin edessä joskus helmikuussa sokerirasitus. Vähän jo pelottaa. Kuulemma nyt asiaan suhtaudutaan paljon tiukemmin. Ja helposti joutuu jopa piikittämään. Sitä en tiedä joutuuko täällä heti osastolle. Vai vain tarkempaa seurantaan ä-polille.
Ja vauvalla varmasti kaikki ok. Suurin riski kai lienee, että vauva kasvaa liian isoksi.

Rautaa syödään täälläkin. Hg ei ollut valtavan matala, mutta neuvolan tädin neuvosta näin mennään. Ensi kerralla jos on noussut, niin sitten ehkä tulee taukoa.

Mipsa 20+0

Milla¤
Ei kiva juttu sulla noiden sokereiden kanssa, Aurorah. Kyllähän vauvan silti pitäis tässä vaiheessa ihan hyvin voida, vaikka arvot oiskin koholla! Sillä mahdollisella lääkityksellähän vältetään haittoja raskauden kulkuun.

Kävin siellä ultrassa ja yllätyin suuresti, kun kätilö ilmoittikin että tyttö ois tulossa!! Toki sano ettei kannata kaikkia sinisiä vaatteita hukata, kun ei ole 100 % varmaa, mutta eihän se koskaan ole. Kyllä ne kuvat hyvin selkeiltä näytti minunkin silmään, eikä mitään pojalle kuuluvaa löytyny.
Mies oli minuakin yllättyneempi, kun tyttöjä ei hänen suvuissaan juurikaan ole.
Pitääkin alkaa valkata jo nimiä ;)

Milla 20+1

Haikara80
Onpa aika metkan näköistä kun potkut näkyy ja maha heiluu :) Tänään on potkittu ja kovaa!
Meillä on alkanut selkeästi ns pesänrakennusvaihe - tekisi niin mieli sisustaa jo vauvalle oma nurkkaus (olisihan se ihanaa jos olisi ihan oma huone...). Muutenkin laitetaan kotia kuntoon ja hyvä niin, siihen menee niin paljon aikaa ja energiaa että vauvan kanssa olisi mahdotonta.
Elloksen kuvasto pamahti tänään postin mukana ja heti ihailemaan vauvanvaatteita! Ja vähän niitä odotusvaatteitakin, vaikka olivat kyllä aika mitäänsanomattomia.
Viime yönä näin jo valmiiksi painajaista maanantain neuvolasta - sokerit oli unessa koholla ja neuvolan ilkeä täti haukkui :) Sen viimekertaisen painoletkautuksen jälkeen meni ihan maku neuvolahommasta, toivottavasti jatkuu paremmilla fiiliksillä kun siellä saa kohta ravata koko ajan!

Haikara80 22+2

Inya
Täällä on vuoden ensimmäisestä päivästä alkaen ollut kauhea meno päällä masussa :)). Ehkä vauva piti hiljaiseloa, kun surin edellisen raskauden laskettua aikaa, joka oli vuoden lopussa, mutta kyllä se säikäytti, kun ei mitään liikkeitä tuntunut. Eilen nukkumaan mennessä oli kyllä ennätys, tuntui kuin masussa olisi pyörinyt puolityhjä pesukone kun muljahteli joka puolella ;D.

Meillä on rakenneultra ensi viikon perjantaina, kunnan tarjoamana siis. Sukupuoli me taidetaan jo tietää aika varmaksi sen viikolla 14 käydyn yksityisen "mielenrauhoitusultran" takia. Mutta ei varmaan kerrota siitä sukupuolesta kenellekään, meidän vauvalle saa pukea pinkkiä tai sinistä sukupuolesta riippumatta - ja enpä tainnut itsekään haluta pitää hameita lapsena, joten rimpsuja tai pääkallonkuvia ei tarvitse pitää, ellei muksu sitten joskus itse niin halua.

Mipsa, mä muistelin jostain lukeneeni, että kuntien pitäis yhdenmukaistaa noi raskauden seulonnat joskus "lähitulevaisuudessa" siten, että joku minimi olisi kaikkien kuntien tarjottava.

Haikaran tavoin pesänrakennusvietti täälläkin on kovasti käynnissä. Joululoma on mennyt sukulaisvierailuja lukuunottamatta sisustuspuuhissa, makuuhuoneen kirjahylly vaihtui lipastonlaatikoihin, joihin alan purkaa siskolta saatuja vauvakamoja, ja työhuoneeseen on suunniteltu uusi seinänväri ja työpöydät sillä ajatuksella, että puolet huoneesta siirtyy jossain vaiheessa lastenhuoneeksi. Vauvan pinnasänkykin järjestyi kätevästi - kesämökin varastotilaa vapautui sopivasti, kun siirrettiin pinnasänky (ihanan retro, peräisin 70-luvulta mun sisarusten ja itseni jäljiltä) meidän varastokoppiin. Ainoa asia, mitä vauvalle on ostettu on pieni pehmohiiri unileluksi - mielessä elää vielä pieni pelko, että jokin menee vikaan ja sitten vauvatavarat vain olisivat kipeänä muistutuksena.

Tulipas pitkä viesti :). Ei keskusteluporukan niin tiivis tarvitse olla, etteikö uusi mahtuisi mukaan - ainakin musta on kivempi, mitä useampien samassa vaiheessa olevien tämänhetkisiä kokemuksia on lukea =).

Aurinkoista sunnuntaita,
Inya, 20+1

Yhteistyössä