Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
henttulivei
Hauska kuulla, että useimmilla tuntuu olevan pesänrakennusvietti jo vauhdissa ja paljon hankintoja tehtynä =) Mie oon yrittäny kans nyt rueta miehelle puhumaan et pitäs alkaa laittaa paikkoja kuntoon ja se on sitä mieltä et ei kai nyt vielä... mietin jo et oonko liian innostunu.. mut enpä näytä olevan ainoa!! ;o) Vauvan vaatteita hamstrattuna alemyynneistä (lähes joka kerta kun kauppaan menen, lähtee sieltä joku vauvanvaate mukaan.. ei vaan voi mitään ne on niin kovin suloisia <3 ) Meillä siis yksi lapsukainen ennestään joka tulee kolme vuotta vähän ennen toisen syntymää.. Et sikäli ei kauheesti tarvii / tarviis mitään hankkia.. mut jotenkin sitä vaan uutta halajaa..

Joku kyseli asuntojen kokoja. Me asuttiin ekan lapsen syntyessä 70 neliöisessä kolmiossa. Periaatteessa ihan hyvin sovittiin, mut ärsyynnyin siihen kun vaunut piti säilyttää sisällä eteisessä kun oli vaan pieni varasto ja sekin kylmä varasto. Rakennettiin sit omakotitalo ja nyt ainakin mahtuu =) parisataa neliötä taitaa olla, haluttiin avaraa. Huoneita on niin et jos vielä kolmas lapsi saatas ni jokaiselle ois oma huone =) haaveena siis kolme lasta =) Ja nyt on sit lämmin autotalli ja varasto, että ei tule säilytystilan puutetta!! ;o)

Ensimmäistä odottaessa loppuajasta alkoi supistelemaan jonka takia jouduinkin sitten lepoon pari viikkoa ennen äippälomaa. Nyt supistelut alkoi jo tosi aikasilla viikoilla ja nyt tuntuu et parin viimeisen viikon aikana supistellu aika paljon ja jotenkin jopa hivenen kivuliaasta. (ei siis mitään verrattuna synnytys suppareihin, mut pientä kipua kuitenkin) ja suppareita tulee ihan vaikka istuisin.. Joten lepokaan ei mahda noihin auttaa... Saa nähdä kauanko nyt sitten töissä pystyy olemaan.. Selällään nukkumisesta voi vaan haaveilla, kun heti tulee jotenkin huono olo. Kylellään pitää koittaa kököttää ja vasen jalkakin reistaa... hih että pikkusen vaivaa tuntus pukkaavan;o) Kauhulla odotan ton jalan suhteen tulevaa kun paino vaan nousee ni miten se muka siitä parantus.. kun en ees tiedä mikä siinä oikein on vikana kun välillä onniin kipee ettei kärsi kävellä ja toisena päivänä ei mitään vikaa...

Rakeneultrassakin käytiin ja jotenkin vekkulimainen olo tietää "kuka" sieltä on tulossa ;o) Ensimmäisen kohdalla ei missään ultrassa kerrottu sukupuolta, joten se oli täysi ylläri synnytyksessä. Nyt sitten kun sai tietää jo tässä vaiheessa niin jotenkin tuntuu todellisemmalta ja jännemmältä =)

Rauta arvot pitäs saada kohoamaan.. alusta asti ollut tosi huonot. Söin tapletteja mut ne ei sovi mulle. kauheita vatsa tuskia, joten jätin pois. En nyt tiedä pitäiskö käydä apteekista nestemäistä rautaa vai riittäskö ihan joku verilettujen ja appelsiinimehun popsiminen.. Miten te ootte saanu veret nousuun???

Tulipas tekstiä ;o) nyt varmaan täytyy kömpiä unille et jaksaa taasen huomenna esikoisen kanssa touhuilla =) Ihanaa odotusaikaa ja hyvää vointia kaikille!! <3

Henttuli ja masukas vk 23+1

Rei
Inya: Meilläkin on ultrassa merkitty sikiön sykkeeksi vain yksi +, kun taas neuvolassa aina merkinnällä +ja syke eli esim. +150. Sikiön liikkeitä taas on merkattu ekan kerran yhdellä ja nyt myöhemmin kahdella plussalla.

Mun pitäis tänään täytellä Kelalle papereita. Onko jollain muulla työmatkakuluja vähennettävänä verotuksessa? Tajusin nyt, että kun työmatkakulut on mulla maksimissa, niin koko 7000 € (muistaakseni) vähennetään bruttopalkasta muiden vähennysten ohella, josta sitten vasta tämän vähennyksen jälkeen lasketaan päiväraha. Eli päivärahasta tulee tosi paljon pienempi! :(

Mulla on kasvanut vatsa hurjasti viikon sisällä tai tullut enemmän ainakin ulos. Tasan viikko sitten lenkillä käytetty takki oli vielä reilun kokoinen, mutta mahtui eilen niukinnaukin päälle. Ilmeisesti voi tulla pienen ajan sisällä koviakin kasvupyrähdyksiä. Lenkillä olo alkaa jo välillä olemaan hieman valasmainen ja tahtia on saanut kyllä hidastaa ja paljon. Kyllä painopisteen muuttuminen ja muutama lisäkilo voikin tehdä paljon! Pesukone käy useasti, kun yritän päästä mahdollisimman vähällä vaatehankinnoissa... kohta saa mennä miehen vaatevarastoillekin :) Uusiin lenkkivaatteisiin panostin, vanhat ahdisti ja alesta löytyikin halvalla.

Rauta-arvot on mulla ollut koko ajan mallillaan. Toivottavasti Henttulivei ja muut kohtalontoverit sais myös arvot kuntoon!

Rei 23+6

henttulivei
Rei kandee laittaa siihen hakemukseen matkakulut yleisen kulkuneuvon mukaan!! Ite hokasin et niin saa "itelle enemmän rahaa" =) Eli jos esim seutulippua tms ois mahis saada halvemmallani sellasen summa hakemukseen. Mun mielestä toi on ylipäätään typerää et matkakulut vähentää tota saatavaa summaa..

Mie huomannu saman, et vasta vähän aikaa sitten takki sopi vielä suht hyvin päälle (noin viikko max kaks sitten) nyt ei enää vetoketjua saa kiinni!!! Niin se massu kasvaa ;o)

pitäs yrittää laskeskella noita tuloja verkokorttiakin varten... jotenkin vaan tuntuu hankalalta kun mun pitää hakea 6kk tuloista tota äippärahaa kun muuten tulis edellisen lapsen hoitovapaan ajalta maksu, joka ois niiiiin pieni... Mut pitäs niin hyvin keskittyä laskeskelemaan et menis oikein. Kelaltakaan kun ei laskelmiasaa kun vasta sit joskun maaliskuun loppupuolella kun pitää maaliskuun tulot vielä odottaa.. oisin niin heti tässä ja nyt ihminen, etten malttas odotella noin pitkälle.

Mites muuten tiedättekö millonhan mahtas tulla kuvat uudesta pakkauksesta? tuleeko vasta sitten kun edellinen loppuu, vai tuleeko kuvat aiemmin??

Henttulivei

Rei
Kiitos vinkistä Henttulivei. Pitää vähän laskeskella, millä saisi parhaimmat päivärahat. Reilulta ei kyllä tunnu, että työmatkasta rangaistaan :(

Eilen saatiin miehen kanssa valittua nimet sekä tytölle että pojalle :) Saattaahan ne vielä muuttua, jos eivät jostain syystä sitten sovi vauvalle, mutta on ainakin suunniteltu jo. Mitään työnimeä meillä ei ole käytössä. Ei ole tullut luonnostaan, niin ei sitten väkisinkään viitsi mitään vääntää. On yksinkertaisesti vain meidän vauva.

Töissä on ihan mukavaa. Perehdytän jo tilalle tulevaani sijaista, joten ihan kaikkea ei tarvitse itse tehdä.

Hyviä vointeja kaikille!

Rei 24+1

Isabel*
Henttulivei,
mullakin on rauta-arvot alhaset, vaikka ovatkin sitä yleensä aina. Mulle parhaiten on tehonnut Kräuterblutsaft, sitä pitäis saada esim. terveyskaupoista ja en nyt muista mistä kaikista. Ja ihan sallittua raskaana ollessa.
Mun ei tarvii laskeskella juuri mitään tätä älomaa varten, kun saan ärahan esikoisen mukaan. Mutta kyllä ne kelan paperit vaan hankalia on vaikka ne on jo kerran täyttänyt, muisti vaan pätkii pahasti eikä muista että miten sitä kaiken teki pari vuotta sitten : )
ootteko jo kovasti hankkineet vaatteita ja muuta vauvalle?
Kun mä kävin läpi jo olemassa olevat vaatteet ja totesin että juurikaan mitään en tarvis ostaa... tylsää kun kuitenkin mieli tekee ostaa uutta, kuten Henttuliveikin mainitsi. No ainakin pari bodyä meinaan ostaa ja jotain tarviketta, tuttia ja tuttipulloa. Vaikka tuo esikoinen ei koskaan kelpuuttanut kumpaakaan, mutta tämä uusi vauva saattaa sitten halutakin.
Musta taas tuntuu että tänään sopi vaatteet päälle paremmin kuin ennen... ehkä vaan on ylimääräset nesteet jotenkin kadonnut kropasta, kun eihän tuo maha pienemmäkskään voi muuttua : ) Oon kyllä ollut tosi tarkka syömisistäni nyt viimeisen viikon ja meinaan jatkaa samaa rataa.¨
Kiva kuulla että tosi monet on käyneet rakenneultrassa ja saaneet pelkästään hyviä uutisia!
Mä tässä laskin että tasan 11 viikkoa olis älomaan, ajatella miten nopeesti aika kuluu : )

Isabel 23+4 (meinaan mennä ihan sekasin laskuissani...)

Haikara80
Isabel: Eipä olla hankittu vielä mitään vauvalle mutta suunnittelutyö on jo aloitettu eli vaunut ja turvakaukalot syynätty netistä ja lehdistä, viime viikolla katsastettiin vähän pinnasänkyjä kun pyörittiin huonekalukaupoissa.

Rei: Meilläkin on nimet valittu. Yhdet nimet oli jo valittu aikoja sitten mutta piti keksiä vielä varanimet, jos ne ekat eivät vaikka sovikaan :) Sekoittaakseni ajatuksiani ajattelin hakea kirjastosta / etsiä netistä vielä nimitietoa...

Raudanpuutteesta oli puhetta - mulla on nyt joka toinen päivä 2 ja joka toinen päivä 1 obsidan käytössä. Aluksi oli hg 125, laski sitten 118, yhden kapselin annostuksella nousi taas 125 mutta nyt viimeksi oli 113....Mä inhoan noita rautatabletteja, mutta otan ne nykyään illalla ja näin ei tule niin öklöä oloa.

Kohta meillä on ensimmäinen perhevalmennus tiedossa. Jännittävää nähdä kuinka monta odottavaa äitiä näiltä seuduilta löytyy koska yhtään en ole bongannut!

Foxie82
Isabel: Jonkin verran olen vaatteita ostanut nyt joulun alennusmyynneistä. Mukaan on myös tarttunut muutama normaalihintainen vaatekappale. Ovat vain olleet niin söpön näköisiä ettei ohi ole voinut kävellä. Hoitopöytäkin ostettiin pois kaverin nurkista pyörimästä. Tosin siihen täytyy tehdä korokepala, jotta on sitten riittävän korkea meitin käyttöön, molemmat kun ollaan yli 180 cm.

Rei: Nimiä on täälläkin mietetty, mutta mihinkään lopulliseen ei ole vielä päädytty. Ainoastaan nimen etukirjain on päätetty, koska miehen suvussa kaikkien etunimet alkavat ko. kirjaimella ja hän haluaa jatkaa tätä perinnettä. Työmatkakuluista sen verran, että niitä on vähennelty verotuksessa aina jonkin verran muutaman viime vuoden aikana. Nyt onkin sitten kinkkinen paikka jos oikein olen ymmärtänyt ne Kelan hakemukset. Eli ilmeisesti siihen pitää laittaa ne työmatkakulut vai oonko aivan väärässä? Mulla nimittäin matka on muuttunut sitten viime verotuksen tosin niin on tulotkin, joten meinasin hakea sen viimese 6 kk mukaan äippärahaa. Mut mites nuo matkakulut? Tuleeks ne automaattisesti verotuksesta vai lisätäänkö ne siihen käsin? Meinaan mulla työmatkat on lyhentynyt 300 km/vk -> 215 km/vk....No onneks ei ihan vielä tarvii miettii noita papereiden täyttämistä. Saan ne vasta seuraavalla neuvolakäynnillä helmikuun alussa.

Masussa on toisinaan aikamoinen vilske, toisinaan taas hieman rauhallisempaa. Mieskin pääsi eilen ensimmäistä kertaa potkujen makuun, kun vihdoin ja viimein onnistu pitämään kättä oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Asukas päätti sitten pienen hiljaiselon jälkeen monottaa oikein kunnolla. Mies tuumasikin, että tuntu aika veikeältä :D

Täällä alkaa hieman jo jännittämään huominen rakenneultra. Pääsee taas kurkkaamaan masuasukkia pitkästä aikaa. Seuraava kerta onkin sitten luultavasti synnärillä. Eikä sinnekään enää ole kovin pitkä aika. Äippäloman alkuun taitaapi mulla olla joku 3 kk, tarkalleen joku 13,5 vko. Äkkiä tuo aika menee vaikka sanotaankin, että odottavan aika on pitkä ;)

Rakenneultraa jännittäen
Foxie, 21+2

PS.Ajattelin kaivella tuon LA-listan tuolta aiemmilta sivuilta ettei pääse matkan varrella hukkumaan...

Toukokuun 2009 odottajat:
2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS rakenneultra rv 21
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS rakenneultra rv 20
4.5.09 Rei, esikoinen, vm. -83,TAYS rakenneultra rv 20
5.5.09 miida, esikoinen, vm -83
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS rakenneultra rv 21
7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80 HUS, rakenneultra rv 20
9.5.09 Henttulivei, kakkonen.vm -80 PKKS
14.5.09 Nitta, toinen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79
17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
22.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82
22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS
23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi, rakenneultra rv 20
24.5.09 Mipsa
24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82, K-HKS, rakenneultra rv 22
28.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS, rakenneulta rv21

Isabel*
Täällä näyttää olevan hiljasta tänään.
Mekin ollaan mietitty nimiä, mutta mihinkään lopputulokseen ei olla tultu, muutama vaihtari meillä on, mä ootan että tulee sellanen "oikea" olo jostain nimestä. Mulla olis jo kahdellekin tytölle nimet valmiina, mutta pojalle vaikea löytää omasta mielestä hienoa nimeä.
Jotenkin tuntuu että nää viikot vierii nyt niin nopeesti, no onhan tässä ohjelmaa ettei paljon ehdi raskautta miettimään samalla tavoin kuin esikoisesta. Kummasti se kaikki aika menee töissä käymiseen ja taaperon, koiran ja kodin hoitamiseen : ) Siinä sivussa pitäis vielä saada taloa valmiimmaks eli ois hyvä jos miehellä olis aikaa sitä tehdä... mä vaan olen ihan tuhottoman väsynyt iltasin.

Isabel 23+5

Inya
Kiitos kaikille tuosta sydämen + -asian selventämisestä, olin jo tosiaan huolestumassa asiasta. Vauva potkii kivasti, mut supistelut ei tunnu mukavilta, vaikkei yleensä ole millään tavalla kivuliaita. Olen huomannut, että varsinkin jos kävelee vähän reippaammin alkaa supistelemaan viimeistään sitten, kun pääsee taas istumaan.

Kävely ei muutenkaan tunnu kovin mukavalta, kun tuntuu, että vatsa "hölskyy". En tiedä onko se ihon vai minkä venyminen, mikä sen epämukavan tunteen aiheuttaa. Kävin kokeilemassa jotain sellasta tukisysteemiäkin, ei sellanen kova tarravyö vaan sellanen venyvä tukivyö, masutuubin tapainen, mutta ne oli liian löysiä mulle ainakin tässä vaiheessa.

Lastenvaatteita mä en ole vielä mennyt ostamaan, mutta eilen kävin alennusmyynneistä kolmet liivit - tänään oli mahtava tunne töissä, kun tiesi, että on uudet nätit liivit päällä, ja tukeakin näillä mitoilla alkaa tarvitsemaan - käytin tähän saakka vanhoja liivejä selän jatkokappaleen turvin. Kuppikoko on muuttunut noin kaksi kokoa ylöspäin. Maitoa ei muuten ole mulla tihkunut, kun joku sitä joskus kyseli.

Vauvanvaatteiden sijaan mä olen ihastunut kestovauppamateriaaleihin, mitä voi tilata netistä. Oijoi, ne on ihan liian ihania :D. Ajattelin tehdä taskuvaippoja - niitä mulla ois jo valmiina vähän isommalle lapselle, kun sain ison nipun siskolta. Kestovaippojen lisäksi ois muutakin askartelemista, pitäis päällystää pinnasängyn päädyt uudelleen jollain muovitetulla kankaalla, kun 70-luvun retrokangas on rikki. Mutta ainakaan toistaiseksi en ole löytänyt sopivaa vahakangasta tai muovitettua froteeta siihen tarkoitukseen.

Onko joku muuten selvitellyt jo vakuutuksia? Aiotteko ottaa jotain lapsivakuutuksia? Ne joilla on jo lapsia, onko teillä aiemmin ollut vakuutusta jos lapsen syntyessä?

Ja sitten nimijuttuja... Mä haluaisin L-kirjaimella alkavan nimen, mutta ei ole löytynyt sopivaa. Saa ehdottaa tyttöjä ja poikia! :)

Foxie82
Terveisiä ultrasta!
Asukilla kaikki ok ja painoa oli kerääntynyt huimat 450g.

Inya: Viime viikolla soittelin vakuutusyhtiöihin ja kyselin tarjouksia niistä
vauvavakuutuksista. Tarkotus on ottaa vakuutus jo ennen syntymää.

Fox, 21+3

henttulivei
Mulla lähtee lähes jokapäivä joku ihana vaatekappale kaupasta mukaan kun töistä tullessa "joudun" kävelemään ostoskeskuksen läpi.. En vaan voi vastustaa niitä ihanaisia pieniä vaatteita!! ;o) Noh alesta lähes kaikki, et sikäli ei hirveitä summia oo niihin uponnu..

Lapsivakuutusta minäkin meinasin nyt rueta kyselemään. Tapiolasta jo kysyin ja sieltä pitää ottaa 3kk ennen vauvan syntymää jos haluaa ennen syntymää ja varaushinta 80e ja vuosi hinta olikohan 385 e!! Hinnat noussu hurjasti sitten ton meidän esikoisen joka syntyi 2006 vuonna. Pitäs muualta vielä kysellä.. Joku sanoi et turvasta ehtis ottaa 2kk ennen lapsen syntymää, mut hinnasta ei tietoa. Jos joku näitä selvitelly ni infotkaas täällä!! =)

Meilläkin nimiä kuumeisesti mietitään... Tytölle ois nimi valmiina mut pojalle ei taho mieleistä löytyä. Ehdotuksia otetaan mieluusti vastaan!! =) Meinaisin et ois kolme nimeä ja kolmannen nimen pitää olla Johannes kun kulkee miehen suvussa. Ensimmäinen nimi osus nappiin jos alkas E kirjaimella.. Mut muillakin kirjaimilla vois alkaa jos ei E:stä mieluista löydy. Mut jos jollain paljon nimiä mielenpäällä ni auttakaas "miestä mäessä" =) Tosin esikoisenkin kanssa oli ihan eri nimi mietittynä kun ei sitten vauva ollutkaan nimensä näköinen ja nimi sitten tuli kuin itsestään vauvan myötä =) Mut kivahan se ois olla jo kiva nimi "harkittuna" jos sitten käviskin kyseiselle vauvelille =)

Hyvää vointia kaikille!! nyt on pakko lähteä unille et jaksaa taasen huomenna töissä ahertaa..

Rei
Vakuutuksista:
Me otettiin jo viime vuoden puolella vakuutus Tapiolasta. Kyselin muualta, mutta meille halvimmaksi ja järkevimmäksi ratkaisuksi tuli Tapiola. Hintoihin vaikuttaa paljon asiakassuhde (muiden vakuutusten määrä jne.). Kannattaa kiinnittää PALJON huomiota siihen, miten vakuutus sitten korvaa! Eli miten menee omavastuu ja mistä sairauksista yms. maksetaan. Toisilla yhtiöillä omavastuu maksetaan joka hakukerran yhteydessä/sairaustyyppi, toisillä on vuosikohtainen jne. Kannattaa valita järkevin. Myös omavastuun määrään kantsii kiinnittää huomiota. Toisilla saa valita itse muutamasta vaihtoehdosta, minkä omavastuun valitsee. Omavastuun määrä vaikuttaa taas sitten vakuutuksen hintaan. Helppoa kuin mikä :) Omasta mielestäni vakuutus kannattaa kuitenkin ottaa ennen vauvan syntymää, silloin se korvaa "kaiken", kun taas myöhemmässä (yleensä 3 kk iässä) haettavissa vakuutuksissa voidaan jo kieltää korvatulehdusten tai perussairauksien hoitokulujen maksaminen, jos niitä on esiintynyt.

Foxie: jos haet kelasta päivärahoja verotuksen tulojen perusteella eli vuoden 2007 mukaan, niin sieltä tulee automaattisesti kaikki tiedot, myös työmatkakulut. Mutta jos haet 6 kk mukaan, niin sitten työmatkakulut ja muut vähennyksen pitää lisätä siihen hakemukseen. Näin ainakin minut ohjattiin tekemään.

Täällä voidaan hyvin. Moni puhuu supistuksista. Mä en vieläkään niitä tunne? En ainakaan ole tajunnut tuntevani. Haluaisitteko vähän kuvailla ja kertoa, miltä ne tuntuu?

Rei 24+3

Haikara80
Inya: Lauri, Lassi, Lasse, Leevi, Lari ----Laura, Lotta, Liisa, Lily, Lilly, Lilli

Siinä muutama mitä tuli heti mieleen :) Nimissähän on aina se puoli, että jos tuntee jonkun kamalan tyypin, jolla on tietty nimi, niin sehän on automaattisesti poissuljettu!

Hyvä kun otitte puheeksi vakuutukset, en tajunnut että se pitää jo näin aikaisin ottaa. Se voisikin olla iltapäivän projekti.

Eka perhevalmennus meni ihan mukavasti- puhuttiin lähinnä vaivoista ja niiden hoidosta + hampaiden hoidosta. Eilen alkoi myös jooga, se oli ihanan rentouttavaa :)

Nyt kipin kapin kouluun!

miida
Tervehdys taas! Täälläkin päiväraha-asiat, kela ja verotus yms. mietityttää. Varmaan saan 3kk palkkaa ä-loman alkuun, joka on hyvä asia. Muttamutta, siinä on ehto että täytyy palata töihin, ja itse haluisin vaihtaa työtä (joka ei oo varmaa tietenkään, ja että milloin saan uuden työpaikan?!). En siis haluaisi palata tuonne, mutta onhan se hyvä että on työpaikka johon palata kun siltä tuntuu.. Voihan sinne palata töihin ja sitten samalla etsiä uutta työtä.

Henttulivei, meillä on kaikki vakuutukset turvassa. Ja vauvallekin otetaan sieltä, vaikka hinnat on HIRVEITÄ -varmaan kaikkialla kyllä. Mutta! Teillä pitää olla kotivakuutus myös turvassa, jos tuon vauvan vakuutuksen haluatte. Se on ehtona siinä. Hinnat 42e omavastuulla 397,14e, ja 84e omavastuulla 305,80e ekalta vuodelta. Varausmaksu 80e. Me otetaan tuolla isommalla omavastuulla, koska siinä voi hakea kaikki korvaukset vuoden ajalta samalla omavastuulla. Saadaan myös vielä alennuksia noista, koska kaikki vakuutukset on siellä!
Jos pohdituttaa vakuutukset niin kannattaa käydä lukemassa (toivottavasti linkki pelaa): http://www.vakuutusneuvonta.fi/pdffiles/lvve2007.pdf

Täällä on ehditty ostaa jo vaunut ja turvakaukalo vauvalle! Alesta saatiin, kun liike lopetti! Myös pieniä vaatteita alkaa pikkuhiljaa kertymään. Eilen löysin kirpparilta pienet farkkuhaalarit, kokoa 62cm, ja hintaa 1,50e. Ja pakkohan ne oli ostaa kun oli niin ihanat :)

Mäkin mieton supistuksia, ja mulla ei kai oo niitä ollut. Joskus tuntuu kyllä että maha on kova, ja tiukempi kun yleensä (hyvin selitetty...), mutta en oo varma onko ne ollut sitten niitä harjotussupistuksia... pihalla ollaan monessa asiassa!!?? :/

miida 24+2?

miida
haikara80, ootko mammajoogassa? mä alotin viime pe, ja oli huippua :) sinne tuntee hyvin kuuluvansa ryhmään kun on parikymmentä enemmän ja vähemmän pyöreää mahaa salissa :) jollain siellä oli jo vk 37, ja tuo joogaryhmä kestää 8 viikkoa!! Ei taida montaa kertaa ehtiä käydä? ;)

perhevalmennus alotetaan kai vasta maaliskuun puolella!

simpsa
Me ollaan haettu vauvavakuutusta Pohjolasta ja Tapiolasta jo joulukuun alussa ja meille sanottiin tuolloin, että päätöksessä menee viikko pari. Pohjolasta tuli sitten neljän viikon kuluttua myöntävä päätös ilman rajoituksia ja Tapiolasta ei ole vieläkään kuulunut mitään, vaikka viikko sitten sinne jo soitinkin, että mikä kestää. Eli kannattaa todella hyvissä ajoin alkaa hakemaan niitä vakuutuksia. Pohjolan vakuutuksen eräpäivä ois 3kk ennen laskettua aikaa, mutta Tapiola tuntuu yrittävän hidastella sen ohi. Mieluiten otettais Tapiolasta, mutta jos ketkuttelevat liian kauan niin Pohjola sitten otetaan... Pohjolassa miinuksena on ainakin se, että jos haluaa päästä yhdellä omavastuumaksulla, kulut voi hakea pois vaan kerran vuodessa.

Rei: Mulla niitä harjotussuppareita tulee jos touhuilen kovasti ilman lepoa kotosallakin tai kävelen/olen jalkojen päällä liian pitkään. Silloin tuntuu, että koko vauvamasu vetää jotenkin kovaksi ja alavatsaan tulee paineen tunnetta ja tuntuu, ettei jaksais hetkeäkään enää olla jalkojen päällä. Kun pääsee hetkeksi istumaan (esim. kaupungilla ollessa kaupan sovituskoppiin ;) ) se yleensä helpottaa ja voi taas jatkaa matkaa. Kipeetä ne ei ainakaan vielä tee, mutta muuten ovat tukalia/epämukavia ja ne kyllä huomaa, jos niitä tulee. Mulla alkoivat joskus rv 20 ehkä kerran viikossa ja nyt niitä on päivästä/rasituksesta riippuen useasti viikossa tai päivässä.

Muilta osin vointi on edelleen hyvä. Rinnat tihkuttelee ja liivien suojuksista on tullut arkipäivää. Eivät mitenkään lorottamalla, mutta ei se yksi pieni tippakaan rintamuksessa kivan näköinen ole eli pakko pitää suojia. Uutena mulle on tullut jatkuva kuumuuden tunne. En niinkään hikoile kainaloista tms, mutta jalat ja kädet hehkuu ja naama punottaa ja tuntuu, että on liikaa vaatetta koko ajan. Johtunee tuosta verivolyymin lisäyksestä raskauden myötä. Yksin kotona ollessa oon ikkunat auki t-paita päällä ja silloin tuntuu, että olo on hyvä, mutta kun mies on kotona niin sehän jäätyis heti, joten mä oon kuumissani ikkunat kiinni. Yleensä (ei raskaana) oon ennemmin vilukissa, joten tää on ihan uutta.

Nimen mietintä tulevalle pojullemme on meillekin haastavaa. Ollaan miekkosen kanssa sen verran eri linjoilla, mikä on kiva nimi. Toisen mielestä kiva on toisesta ihan yökkö. Tytölle meillä ois ollut yhteinen mieluisa nimi, mutta pojalle ei tahdo löytyä millään... :)

simpsa ja 24+5

Isabel*
Mä oon tänään yrittäny verrata noita vauvavakuutuksia, huh huh... vaikka kaks vuotta sitten tein saman rumban esikoiselle niin ei tällä kertaa oo yhtään helpompaa. Sillon otettiin Pohjantähdestä, mutta koska meidän kaikki muut vakuutukset on ifissä siirrettiin sinne vuos sitten. Mutta Ifillä on hirveen huono vauvavakuutus joten sieltä ei tasan oteta, vaihtareina olis nyt ehkä Tapiola ja Lähivakuutus, ja suunnitellaankin ehkä kaikkien vakuutuksien siirtämistä koska tuo ifi tuntuu kyllä kallistuneen tässä vuosien varrella huimasti. Lisäks miinuksena niille että sulkivat konttorinsa täällä kaupungissa viime vuonna. Mun pitikin kysyä samaa, että mistähän tuo kannattais ottaa tuo vauvavakuutus? Ja tässä alkaa tietty oleen vähän kiirekin... Pyydettiin Tapiolaa ja Lähivakuutusta tekemään meille "tarjous", jos siirrettäis kaikki vakuutukset, ja niitä sitten onkin joka lähtöön..
Miida, samaa sanon kuin Simpsa että suppareissa mulla vetää alavatsan kovaks ja tulee painon tunne, ja sellanen tunne että pitää hidastaa tahtia, siis ainakin niin kauan että supistus loppuu vaikkei se siis satukaan ollenkaan. Mutta ei se nyt mukavaltakaan tunnu.
Simpsa, samoin mulla, mä oon yleensä hirvee palelemaan ja aina fleece päällä kesät talvet, mutta raskaana ollessa mulla on jatkuvasti kuuma...
Inya ja Henttulivei, etsittekö suomen- vai ruotsinkielisiä nimiä vai onko väliä? Meille tulee ruotsinkielinen, mutta suomenkielistenkin sukulaisten pitäis osata jotenkuten lausua se joten se vähän rajoittaa. Joten mulla on sit ehdottaa vaan sellasia siihen välimaastoon kuuluvia :) Mä olen ettiny kovasti netistä jotain kivoja nimiä ja joitakin on löytyny, mutta ei oo tullu vastaan noilla etukirjaimilla alkavia vielä ainakaan.

Isabel 23+6

Aurorah
Niinhän siinä kävi, että jouduin aloittamaan insuliinin pistämisen :( Tosin näin alussa vaan kerran päivässä ennen aamupalaa. Parin viikon päästä katsotaan uudestaan, siihen asti mittailen lisäksi sokereita joka päivä 5-6 kertaa. Että aikamoista pistelyä tämä elämä. Toivon, että te muut säästytte tältä! Vauvalla onneksi kaikki hyvin; edelleen meille on tulossa tyttö :) Painoa kertynyt mukavat 760 grammaa; ja vielä ainakin tyttönen istuskelee pepullaan kohdussa. Aivan ihana kokemus oli 4D-ultraus, oli eka kerta mulle ja tippahan siinä linssin tuli :) Oli niin suloinen typykkä, haukotteli makeasti pari kertaa ja vilkutteli äipälle :)

Meilläkin oli tarkoitus hommata vauvalle vakuutus ennen syntymää, mutta epäilen että sitä nyt ei saada kun tuo diabetes puhkesi. Näin olen ainakin ymmärtänyt..

Tällaisia pikaisia kuulumisia täältä, pakko jatkaa töitä..

Aurorah 24+6

Haikara80
Miida: Juu, mammajoogassa aloin käymään. Se on jotenkin kivaa kun on sali täynnä isomahaisia :)

Aurorah: Ikävää kun joudut pistämään...Mutta sen kai saat lopettaa vauvan synnyttyä? 4D-ultra kuulostaa ihanalta - tekisi kovasti mieli itsekin mennä!

Rintojen tihkumisesta, olen ollut parina yönä huomaavinani että jotain kosteaa on tullut peitolle. Päiväsaikaan ei ainakaan vielä ole mitään tihkunut, toivotaan ettei alakaan vielä!

Tänään oli ihmeen väsy ja nälkäinen päivä! Koko ajan hirmunälkä ja taas tuli vedettyä kahden tunnin unet päivällä. Vedin risottoa niin että napa rutisee joten eiköhän pikkuinenkin ole nyt tyytyväisempi :)

Haikara80 24+1

henttulivei
Suomenkielistä mutta jotain erikoisempaa kaipailisin... Esikoisen nimi on Erika ja jotain samansuuntaista halajaisin.. Mut jotenkin ei oo mikään nimi ainaka tähän mennessä "hypänny ylitse muiden" joten jos vaan kelle mieleen mitä mukavaa nimeä tulis ni laittakaas mulle vinkkiä!! =)

Nyt mulla on sitten pullollinen tota nestemäistä rautamehua tuolla odottamassa.. pitäs varmaan maistaa et miltä se maistuu ;o) Toivottavasti auttaa...

Nyt on pakko lähtee unille samantien.. just tulin töisä mut nää iltavuorot on tämmösiä et sippiin vetää ja uni maistuu. hyvää yötä kaikille =)

Rei
Mulla on nyt onneksi noi Kela-paperiasiat kunnossa. Laiton maanantaina hakuun ja sain eilen päätöksen postissa. Oli ihana nähdä nyt viralliset päivät oikein paperilta, että koska äippäloma alkaa ja milloin sitten olisi paluu töihin edessä.

Miida, Meillä liitto takaa 3 kk palkanmaksun työnantajalta. Mutta siinä ei ole kyllä mitään ehtoa työhönpaluusta samaan työpaikkaan. Tuleeko toi ehto teillä työnantajalta vai liitolta? Mietin vain, että eihän ole liiton vastainen...? Yllätyksenä tuli se, että työnantajalta sain maksusitoumuksen synnytykseen liittyviin sairaalakuluihin. Siinäkin tulee siis säästettyä muutama euro.

Aurorah, harmi juttu :( Tsemppiä pistelemiseen.

Kiitos neuvoista, millaisia supistuksien pitäisi olla. Mulla niitä ei sitten vaan ole vielä olut, ainakaan mielestäni. Kai nekin aika sitten tuo mukanaan..

Vauvahankinnoista. Meillä on jo pinnasänky kasattuna, kun ei saatu sitä varastoonkaan mahtumaan. Vaunut saatiin jo viime vuoden puolella, kun vanhempani ostivat meille (vauvalle?) kihlajaislahjaksi. Turvakaukalo on ainut kalliimpi hankinta, mikä on vielä tekemättä. Jonkin verran vaatteita on kertynyt alesta, mutta normaalihintaisia en ole kyllä ostanut. Siskolla on jo kaksi tyttöä, joten sieltä olen jo kantanut vaatteita ja muita pikku tarvikkeita. Mielenkiinnolla odotetaan tuleeko hameet ja mekot käyttöön vai onko tarvetta hieman uudistaa saatua vaatevarastoa :)

Kiva, kun on perjantai! Taas yksi työviikko mulla takana ja yksi vähemmän edessä :)

Rei 24+4

Isabel*
Yhdyn Rein sanoihin, ihanaa kun on perjantai, nää työviikon hupenee kovaa vauhtia : )
Ja Rei, ei kaikille tuu supistuksia ennen itse synnytystä, mulla ei supistellu kertaakaan esikoisesta ennen synnytystä. Oo vaan ihan tyytyväinen jos ei supistele :)
Aurorah, tosi harmi että joudut pistelemään.
Henttulivei, Emil ja Emrik (no ei kyllä suomenkielisiä) on mun mielestä ihan ok nimiä, jälkimmäinen vähän erikoisempikin.
Mä olen tainnu nyt ihastua eniten sellaseen pojannimeen joka ei miehelle käy, kun kuulemma tuntee jonkun sen nimisen, joka ei lempihenkilö ole... no onneks noita vaihtoehtojakin on vielä muutama. Kun tarpeeks kauan pyörittelee mielessään noita nimiä niin kyllä sieltä väkisinkin se omaan suuhun posivin sitten erottuu jossain vaiheessa.
Mua on hiukka huipannu tässä eilen ja tänään, ja ihme kyllä ihan istuallani, vähän ihmetyttää kun ei verenpaine viimeks mitenkään liian alhainen ollut, oisko nyt sit laskenu vai mikä tätä huippausta voi aiheuttaa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Isabe, 24+0

miida
Rei, en tiedä tuota liiton kantaa 3kk palkanmaksun suhteen. Pitää ottaa selvää, kiitos vaan vinkistä! ;) Työehtosopimuksessa on tuon töihin paluun suhteen joku kohta, mutta täytyypi tarkistaa sekin (vähän on pihalla kaikesta).

Meillä on nimet jokseenkin jo keksitty, mut saa nähdä muuttuuko vielä.
Ens viikolla on mullakin se sokerirasitus, ja pidetään peukkuja että siellä kaikki arvot on normaaleja...

Tinka77
Hei pitkästä aikaa!

Paljon on kirjoiteltu siitä kun viimeksi kävin kirjoittamassa. Olen välillä ehtinyt lueskelemaan mutta kiirettä on pitänyt. Supistelut on täällä hiukan vähentyneet. Nyt ehkä noin joka toinen päivä tulee suppareita. Eilen oli rakenneultra, kaikki on kohdallaan ja masuasukki imeksi välillä sormiaan ja välillä varpaitaan.. Ainoa mikä ei selvinnyt oli sukupuoli, harmi. Oli sen verran hankalassa asennossa ja milloin oli paremmassa, kätilö ei ehtinyt sinne jalkojen väliin tsuumaamaan... Sen verran jäi sukupuoli vaivaamaan että ehkä sitä käy vielä yhdessä ultrassa.

Verenpaineet on alhaalla, ja ovat menneet vieläkin alaspäin. Yläpaine pyörii siinä 85-95 välillä ja alapaine 55-65 välillä. Pyörryttää ja huimaa, sekä sauna ja kuumat suihkut saa huimaamaan. Liikkuminenkin taitaa nyt jäädä haaveeksi enemmän kun sykkeet kohoaa silmissä ja silmissä sumenee ja korvissa alkaa heti humista. Täytyy alkaa tosiaan nyt sitten rauhallista kävelyä harrastamaan enemmän. Neuvolatäti lupaili että kyllä loppuraskaudesta paineet taas kohoaa ja olo helpottuu siltä osin :) Nyt siis hiukan suolakurkkua kehiin. Ensi viikolla on neuvola jossa tarkistetaan nyt samalla kohdunkaulan tilanne tuon supistelun takia.

Meillä on vakuutuksia Pohjolasta ja täytyykin kysellä sieltä tarjous vakuutuksesta. Hulluna menee kyllä rahaa kaikkiin mahdollisiin vakuutuksiin.

Tinka, 21+2

Yhteistyössä