Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Foxie82
Aurorah: Harmi kun joudut pistelemään. Toivottavasti pysyisi aisoissa tuolla yhdellä piikillä päivässä ettei enää enempää joudu itseään piikittelemään. Tsemppiä!

Tinka: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Harmi tuon sukupuolen suhteen. Meillä asukki oli ultrassa kyllä ihan esittely tuulella, mutta kun mies ei halunnut tietää kumpi on tulossa niin jätettiin salaisuudeksi. Uskon kyllä, että kätilö sen näki, koska itse kysyi melkein heti alussa tahdommeko tietää. Meillä taasen oli hankaluuksia pikkuaivojen mittaamisen kanssa. Ei millään suostunut kääntymään, joten kokeiltiin sitten jospa saataisiin mitta otettua alakautta ultraamalla, noh ei sekään tainnut onnistua. Lopulta asukki kuitenkin kääntyi hetkellisesti niin, että saatiin niidenkin koko mitattua.

Isabel: Täällä on ilmennyt kanssa hetkittäisia huippauskohtauksia. Ihan istualleenkin saattaa ruveta heittämään nupista. Onneksi ovat hetkellisiä.

Masussa ollaan viime aikoina oltu yllättävän vilkkaalla tuulella. Tuossa toissapäivänä ei tainnut pahemmin taukoja olla, vaan melkein koko ajan tuntui pientä möngerrystä.

Rinnat jaksaa tihkuilla edelleen ja välillä hieman reippaamman puoleisesti. Täytyy ilmeisesti alkaa nukkumaan rintsikat päällä, kun ei jaksaisi tuota lakanapyykkiä viikottain pestä. Te, jotka olette säästyneet vielä toistaiseksi tältä vaivalta, olkaa onnellisia!

Illalla pitäisi lähteä käymään miehen kummipojan synttäreillä. Lahjakin on ostamatta kun tieto kaffeista tuli vasta eilen illalla, mutta onneksi 3-vuotiaalle on suht helppo löytää lahja.

Pirtsakkaa pakkaspäivää!

Foxie, 21+6, huomenna poksuu taas tasaviikot :)

Nitta.
Heips!

Monet tuntuu ostaneen jo vauvan vaatteita. Noh, olempas minäkin jo sortunyt; pari bodya ja yhdet puolipotkarit on tarttunut alesta mukaan.. Kummasti niitä pikkuvaatteita pitää joka kauppareissulla hiplata ja äskettäin taas selailin hm:n kuvastosta vauvanvaatteita.

Maanantaina piti vähän säikähtää, kun vedettiin lipat esikoisen kanssa tuossa liukkaalla pihalla. Onneksi kaaduin vaan takapuolellani, jalka lipesi alta. Neiti oli sylissä, mutta hänelle ei käynyt kuinkaan, vähä vaan säikähti. Soitin neuvolaan, mutta sanoi että jos ei vuotoja tai kipuja niin ei hätää. Tiistai-iltana sitten alaselkä ja persus ja takareisi kipeytyi siihen malliin, että lähdin seur. aamuna pyörähtämään tk:ssa. Eka kävin neuvolatädin juttusilla ja pikaisesti ultrattiin. Kaikki näytti olevan kunnossa, sitten kävin päivystyksestä hakemassa loppuviikoksi sairaslomaa. Terkkakin olisi sairaslomalapun kirjoittanut, mutta meillä työnantaja ei hyväksy terv.hoitajan lappua kuin epidemiatapauksissa, tosi rasittavaa! No, onneksi sain ajan lääkärille, eikä edes tarvinnut pitkää aikaa jonottaa. Välillä kipua ei tunnu, välillä taas vihloo kovasti, vähän jos vaikka seisoo väärässä asennossa tai jotain. Toivottavasti tästä ei sit tuu koko loppuraskauden vaivaa. Mutta kaiken kaikkiaan oon tosi onnellinen, ettei kaatumisessa käynyt hullummasti!

Tää vauva on kyllä tosi kova liikkumaan ja mahan koosta päätellen on kasvanutkin kovasti. :) Kovasti jo odotan kevättä ja vauvan syntymää. Niin ja närästys senkun pahenee, eilen ja tänään herätessä on ollut tosi paha olo, ylävatsa todella kipeä.. Pitäs alkaa tosissaan kattoo mitä suuhun pistää, ruisleipä tuntuu olevan taas tosi paha, mutta se vaan on niin hyvää!

Mulla ei ainakaan vielä ole alkanut rinnat tihkua, ei kovasti vaivannut viime raskaudessakaan, pari kertaa huomasin pienet maitotäplät rintsikoissa. Niin ja vauvavakuutuksesta, kävin tekemässä sen kuluneella viikolla Tapiolassa, sieltä esikoisenkin vakuutus. Olihan tuo hinta noussut muutaman vuoden takaisesta.

Kelan papereitakin pääsee tässä joskus täyttelemään.. Harmittaa, että siihen menee vielä, kun seur neuvolasta vasta saan paperit ja siihen aikaa vielä melkee pari viikkoa. Pitäisi saada tietää jo se virallinen äippäloman aloituspäivä, että vois antaa laput työnantajalle.. Onko kellään virallista päivää tiedossa, jos sattuis la suunnilleen samalle ajalle ku mulla (14.5)? Oon laskeskellut, että pääsiäisen jälkeen ei tarvis mennä enää töihin..
Mutta nyt taidan lopettaa, ku tuli jo näin pitkä kirjoitus. Kivaa viikonloppua kaikille!

Nitta 23+2 (? laskuissa jo sekaisin)

Milla¤
Tulin nyt pikaiseen kirjottelemaankin pitkästä aikaa. Päivittäin olen lueskellut, mutta en ole ehtiny kirjotella. Esikoinen on niin mahottoman seurankipeä.
Harmillista Aurorah, että tuollainen ylimääräinen vaiva noiden pistelyiden takia tuli sulle!

Mulla myös mahassa tuntuu kovastikki liikkeitä ja päivittäin. Erityisesti alavatsalla tai pikemminki ihan tuolla pohjalla tuntuu potkuja. Niin ettei niitä oikein pysty edes kädellä mahan päältä tuntea kun on niin alhaalla.
Nyt on taas pakko mennä leikkimään..kitisee tuo vekara..

Milla 22+2

Rei
Nitta, mulla on laskettu aika kyllä jo 4.5. mutta äippäloma alkaa 26.3. Saat sen kyllä helposti laskettua itsekin, jos haluat. 30 pv ennen laskettua aikaa. Laske mukaan päivät ma-la, mutta arkipyhiä kuten vappu ei tarvitse laskea.

Mulla on tosi hyvä vointi, nyt saa olla ja nauttia raskaudesta, kun on aika "oireetonta". Jouluun asti olikin pahoinvointia, joten jos se nyt sitten antaa vähän helpotusta :) Lenkillä on edelleen tosi raskas käydä, kun vatsa on kasvanut ja koko syksyn olin liikkumatta voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi.

Ostettiin tänään uusi sohva, se aiheutti ketjureaktion, että tuli ostettua uusi matto ja verhot... Uusi olohuoneen pöytä olisi vielä kiva :) Suunniteltiin olohuoneen järjestys jo vauvaa ajatellen. Jätettiin vaunuille oma kätevä paikkansa terassinoven viereen. Kaikkea sitä tulee jo ajatelleeksensa :) Nyt saunaan ja rentoutumista.

Rei 24+6

Taisha.
Heippa! Täältä ilmottautuis ketjuun mukaan yksi tuokokuisen odottaja lisää. Olen käynyt ketjua lukemassa silloin tällöin, mutta kirjoittamaan ehdin näin vielä töissä ollessa harvemmin, sillä odottelen kolmatta lastani, esikoinen on jo yhdentoista ja nuorempi kahden.

Tää kolmas raskaus on ollut kaikin puolin edeltäjiään helpompi, rankkaa pahoinvointiakaan ei oo ollut. Painonnousu tosin on yhtä huimaa kuin edellisissäkin (nyt jo reilu kymmenen kiloa kerätty, ja se tuntuu..) ja närästys vaivaa, ainakin jos illalla erehtyy syömään ennen nukkumaan menoa. Liikunnan oon joutunut jättämään minimiin supistelun ja alhaisen verenpaineen vuoksi, joten ei sekään oloa paranna, mutta silti "unohdan" välillä olevani raskaana. Muistutus tulee kyllä äkisti kun yrittää esin vatsallaan nukkua tai kyykistyä kuopusta nostaessa, maha on jo tiellä.:)

Minäkin pyörin täällä pesänrakennusvietin vallassa, kuopuksen huone pitäis saada kuntoon ennen vauvan syntymää, mutta isäntä on kovin haluton luopumaan "puuhanurkastaan", joten se projekti on vielä kesken. Asutaan neljän huoneen kerrostaloasunnossa, muutto omakotitaloon pitäisi olla edessä äitiyslomani aikana tai siinä paikkeilla..

Hmm, ehkäpä tämä ensikertalaiseksi riittää, mukavaa sunnuntaita kaikille!

Taisha 21+6

Haikara80
Kysymys supistelusta: kuinka usein teillä supistelee ja mihin aikaan päivästä (liikkuessa, levossa...)? Mikä on normaalia?
Joudun varmaan varaamaan lääkärille ajan, koska kysymykseen ei tunnu osaavan vastaavan netti eikä neuvola. Mulla supistelee tosi monta kertaa päivässä, aivan sama mitä teen. Eli vaikka olisin vaan kotona sohvalla niin kovaksi vetää vatsan supistukset useamman kerran päivässä. Liikkuessa olen vasta pari kertaa huomannut supistuksia. Ensikertalaisena kun ei ole tietoa mistään...mikä on normaalia, mikä ei!?!

Tiuku 72
Hei
Minulla supistelee useita kertoja päivässä - saattaa jopa 2-5 kertaa tunnissa. Sellaisia supistuksia jotka vetävät vain vatsan kovaksi - ovat ihan normaalia ja voit olla huoleta. Mutta jos supistuksen yhteydessä on kipua ja se halvaannuttaa sinut niin sitten lääkäriin tutkimaan onko kohdunsuu auennut. Minulla tuli joulun alla verta ja olen jonkin verran kärsinyt kipeistäkin supistuksista niin silloin neuvolatäti tuumasi että hän tilaa neuvolalääkärin minulle pari viikkoa ennen kuin olisi normaali lääkärintarkastus. Hän otti myös emättimestä näytteen ja virtsatienäytteen vien maanantaina labraan.

Huom älä sitten sekoita häpyliitoskipuja supistuksiksi kuten minä tein esikoista odottaessani =)

Ainoa mitä sinä voit tehdä on lepo jos supistuksia tulee usein. Lepoa se lääkärikin määrää.

Minulla tulee supistuksia lenkkeilessä, siivotessa, saunoessa, joskus istuessa jne. Pääasiassa rasituksen yhteydessä. Silloin lepään eli makaan sohvalla jos supistelee pahasti.

Tiistaina minulla on lääkäri niin tiedän tilanteestani enemmän.

Tiuku 24+5??

Isabel*
Nitta,
kelan sivuilla on laskuri jolla voi laskea sen päivämäärän, jolloin äloma alkais, sinne vaan pistetään se LA ja sit kone laskee, ei tarvii ite : ) eli siellä missä muutenkin on noista äitiysjutuista ja etuisuuksista. Mä kävin siellä laskeen ja mun la 8.5. ja äloma alkaa 31.3.
Haikara, mulla ei nyt kovin usein supistele, mutta jos oot huolissas niin käy toki tarkistuttamassa, niin ei tarvii siitä huolehtia. Vaikka kivuttomista supistuksista ei pitäis olla mitään haittaa.
Taisha, tervetuloa joukkoon!
Mulla oli pitkästä aikaa tosi energinen viikonloppu ja saatiinkin paljon tehtyä, siis kotia valmiimmaks, mutta vielä on tietty paljon tekemistä ennen kuin voi sanoa taloa valmiiks, mutta vähän kerrallaan. ja pienistä saavutuksista pitää kans nauttia : )
Meillä on esikoisella alkanut varsinainen uhma, jippii... mä tarttisin jostain nyt superpitkää pinnaa, ei kellään ois ylimäärästä.. : )

Isabel 24+3

Haikara80
Kiitos Tiuku! Juu, ei nämä supistukset ollenkaan satu, ei mitään kipua. Ehkä kaikki on sitten normaalisti. Mutta sen päätin eilen, että jos vielä yhdenkin kerran mietin tätä hommaa, niin varaan heti lääkärin :) Neuvolalääkäri on vasta 3 viikon päästä.

Tiuku 72
Täältä pitkä pinna Isabellalle =)

Mieti asiaa toiselta kantilta! Uskaltaisitko sinä uhmata itseäsi huomattavasti suurempaa?? Minä en ainakaan. Siltä kantilta katsottuna ihan naurattaa lapsukaisen uhkarohkeus.

Tiuku

Pinniliini
Pinniliini kesävauvamammoista tunkeutuu teidän ketjuun (ja pyytää sitä nöyrimmin anteeksin) ja lähettää Isabelille piiiiitkää pinnaa! Se VOI helpottaa, niin meillä kävi n. 3 kk uhmaamisen jälkeen ja nyt tuntuu, että neiti on kuin enkeli. Edes joskus :)

Paljon voimia ja tsemppiä, laitan sulle postia kun ehdin.

t. Pinniliini

Foxie82
Tervetuloa joukkoon Taisha! Lisäsin sut tohon listaan. Jos LA meni väärin niin korjaa, mut päättelin sen olevan tuo, kun näytit ainakin viikoissa tulevan mua päivän perässä.

Täällä ei muuten mitään erikoista. Liikkeet ovat vahvistuneet alkuajoista sen verta paljon ettei enää ole epäilystäkään onko ne niitä vai ei. Välillä muksautellaan sen verta voimakkaasti, että vatsakin hytkyy mukana :)

Aikani kuluksi kaivoin taas tuon LA-listan esiin ja päivittelin siihen ultran lupaamia sukupuoliennusteita :) Jos joku on jäänyt puuttumaan, pahoittelen kun nopeasti nuo viestit lukaisin läpi. Itse en tosiaankaan sukupuolta tiedä, mutta pojaksi luulen asukkia. Sen verran on vahvistunut tuo poikaolo. Kaupassakin silmään osuu ensin vaaleansiniset vaatteet. Ja itseasiassa en ole niitä vaaleanpunaisia katsellut lainkaan. Näin ollen laitoin itselleni listaan tuon poikaolon. Katsotaan sitten toukokuussa (tai viimeistään kesäkuussa) pitikö paikkaansa :)

Foxie, 22+1

Toukokuun 2009 odottajat:
2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS, tyttö
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS, poika
4.5.09 Rei, esikoinen, vm. -83,TAYS
5.5.09 miida, esikoinen, vm -83
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS
7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80 HUS
9.5.09 Henttulivei, kakkonen.vm -80 PKKS
14.5.09 Nitta, toinen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika
17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
22.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82, tyttö
22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS
23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi
24.5.09 Mipsa
24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82, K-HKS, poikaolo
25.5.09 Taisha, kolmas
28.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS

Nitta.
Kiitti vinkistä Isabel, mulla näyttäis laskurin mukaan äippäloma alkavan 6.4.2009. Saman päivän sainkin myös tänään omissa laskuissani töissä, aiemmin olin laskenut 8.4, vähän vaikeutti nuo vappu ja pääsiäinen mun laskemista..

Mulla on nyt tuosta kyljestä maha ihan kipeänä, kun tuo vauveli on keksiny potkia tai pukkia mua sinne.. En tiiä työntääkö päätään vai mitä mutta kovasti tuntuu..

Jeps vaan nyt pitää saada tuo pikkuneiti irtautumaan titi-nallesta ja iltapesulle ja nukkumaan.
Nitta 23+4 (kylläpä aika rientää.....)

Milla¤
Hienoa Taisha, että tulit mukaan joukkoon vilkastuttamaan keskustelua!

Mulla tuli tänään kesken töiden sellasta pistävää kipua oikealle puolelle vauvamahaa. Verraten just sellasta ku mahaan pistää liikkuminen ruuan jälkeen. Tuntu melko kipeästiki, mutta en huolestunu kun kaiken maailman kivut, vihlonnat ja repäisyt kai kuuluu tähän raskauaikaan. Nytpä sitä ei enää olekaan.

Vauvan liikkumisesta.. Tämä tyttö tuntuu olevan mahottoman vilkas! Edelliseen mahavauvaan verrattuna tämä liikkuu ja riehuu hirmusesti ja ihan pitkin päivää, mutta erityisen paljon iltasella. Poika muljahteli ja potki aina sillon tällön, mutta tämä ihan jo tekee melkein kipeää ja häiritsee työntekoon keskittymistä :D
Voi voi..pelkäämpä että tulee siis temperamenttinen tapaus..
Esikoinen kun on aina ollu peruskiltti ja helppo lapsi (kyllä meilläkin silti uhmataan), niin miten nyt yhtäkkiä osaisin hoitaa vaativampaa vauvaa ;)

Siitä puheenollen, esikoinen nukahti, joten lähen suihkuun.. ihanaa omaa aikaa!! Olen taas nimittäin koko illan laulanu, leikkiny autoilla ja legoilla, pelannu palapeliä jne..

Milla 22+4

Tiuku 72
Tässä minun päivitys ja poikahan on varma kun tarkistivat samalla kromosomit

7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS , poika (lapsivesitutkimus)
14.5.09 Nitta, toinen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika
24.5.09 Mipsa
25.5.09 Taisha, kolmas

miida
Mulla on mahassa ollut aika rauhallista viime aikoina! Melkein pistää miettimään, onko siellä kaikki kunnossa.. Muutenkin on tullut päähän paljon ajatuksia siitä, miten pieni kasvaa mahassa. Viimeksi kun neuvolassa mitattiin kohdun korkeutta, niin oli ihan alakäyrillä tai senkin alapuolella. Sitten sain päähäni, että ei se varmaan kasvakaan tarpeeksi siellä? Tällaiset huolet ja ajatukset varmaan kuuluu raskausaikaan.. Varmaan kaikki on kunnossa kuitenkin :)

Nyt tuntuu, että flunssa on iskemässä. Pitää etsiä tehokeinot, ja karkottaa se ennen kun pääsee kunnolla iskemään.. Onneksi vapaapäivä :)

Haikara80
Miida: Laskepa vapaapäivän kunniaksi vauvan liikkeet. Kun olet syönyt, mene makuulle ja laske tunnin aikana tulevat vauvan liikkeet. Jos niitä tulee 10, asiat pitäisi olla ihan hyvin. Ne liikkeet voi tulla heti aluksi tai sitten ihan viimeisillä minuuteilla. Näin meille opetettiin perhevalmennuksessa viime kerralla. Siellä sanottiin että usein sitä alkaa tottumaan liikkeisiin niin, että tulee juuri semmonen olo että eihän se ole liikkunut ollenkaan. Varsinkin jos on kiire, ei ehdi rauhoittumaan ja "kuuntelemaan" vauvaa.
Ja paljon mandariineja ja appelsiineja kehiin, jos vielä estyisit flunssalta!

Isabel*
Päivitän tuon mun la:n tuohon listaan...

8.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika
14.5.09 Nitta, toinen
24.5.09 Mipsa
25.5.09 Taisha, kolmas

Taisha.
Mäkin päivitän omat tietoni..:)

8.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika
14.5.09 Nitta, toinen
24.5.09 Mipsa
25.5.09 Taisha, kolmas , vm -77, TYKS, tyttöfiilis

Tiuku 72
Hei!
Joku päivä sitten juteltiin supisteluista. Lääkäri tuumasi että monesti supistelut saattavat alkaa voimakkaasti viikolla 20 ja viikon 24 tienoilla loppuvat. Toisilla ne jatkuvat ja pehmentävät kohdunsuuta. Lepo on lääkkeenä.

Itselläni kohdunsuu oli kova ja kiinni voimakkaista supistuksista ja harjoitussuppareista huolimatta. Nyt voi taas liikkua vapaasti.

Rei
Hyvä Tiuku, että pääset liikkumaan ei tarvitse turhaan lepäillä. Mä en ole vieläkään tuntenut yhtään supistusta, mutta eiköhän ne sieltä sitten viimeistään synnytyksessä tule!

Mulla on tosi hyvä vointi. Tuntuu, että olisin jotenkin energisempi. Eilenkin jaksoin töiden jälkeen tehdä vaikka mitä rästihommia kotona ja jaksoin valvoa jopa kymmeneen! Joku joskus on tainnut mulle sanoakin, että jossain vaiheessa raskautta tulee kausi, jolloin on energiaa vaikka mihin!

Kuinka moni täällä pääsee synnytyssairaalaansa synnytysvalmennukseen? Taitaa koskea lähinnä ensisynnyttäjiä. TAYS (tampereella) lopetti synnytysvalmennuksen ja siirsi ohjauksen internettiin ! ! ! Meillä ei oma kunta (tampereen naapurikunta) järjestä mitään muuta kuin perhevalmennusta, jossa ei käydä mitään varsinaiseen synnytykseen liittyviä asioita läpi. Ainut olisi ollut tuo synnytysvalmennus. Tuntuu tosi kurjalta käydä vain lukemassa asioita eikä pääse edes paikanpäälle katsomaan :(

Tervetuloa mukaan, Taisha!

Rei 25+1 (pysyy viikoissa ja päivissäkin mukana, kun tänne aina merkkailee..)

Foxie82
Rei: Mulla ei oo mitään tietoa tuosta synnytysvalmennuksesta. Kaipa se sitten neuvolassa selviää. Yhden kerran tosin olen käynyt sellaisessa fysioterapeutin pitämässä perhevalmennuksessa, jossa käytiin läpi oikeastaan lantionpohjalihaksien ylläpitoa ja vahvistamista. Taispa siellä jotain muutakin olla, mut tuo jäi päällimmäisenä mieleen.

En mäkään ole oikeastaan huomannut et supistelis sen koommin. Muutaman kerran vatsa on kyl jotenkin ollu sellanen kova, mikä viittaa harkkasuppareihin, mut eipä sen kummempaa ole ollut. Oikeastaan en ole edes huomannut noita kovettumisia ellen ole vahingossa sitten kosketellut vatsanseutua. Josta mieleeni pumpsahtikin kysymys, että oletteko huomanneet pitävänne käsiä/kättä vatsan päällä ns. suojelevasti? Itse olen havainnut tällaista töissä, varsinkin jos lukee näytöltä jotain taikka sitten ihan kotona sohvalla kun katsoo telkkaria niin vaistomaisesti käsi/kädet hakeutuu tuohon vatsan päälle :)

Olin aamulla reipas ja kävin uimassa ennen töihin menoa. Mut kyl sen nyt sitten huomaakin. Väsyttää aivan mielettömästi, mut ei viel ihan viitsis mennä nukkumaan. Jospa sitä menis tiskaamaan tiskit pois, jotta hieman piristyisi.

Foxie, 22+2 (kai?)

Tiuku 72
Tilitänpä minä hieman kokemuksia noista synnytysvalmennuksista. Niistä tosin on aikaa 9 vuotta mutta kerron sittenkin.

Neuvolan synnytys tai perhevalmennus oli täysin turha. Jos vähänkin lukee vauvalehtiä ja nettiä niin siellä ei tule mitään uutta. Ainoat asiat mitkä sain irti olivat synnytysvideo jossa kerrottiin pitkästä ja rauhallisesta hengityksestä kun ottaa kipeää. Toinen asia oli että jos lapsivesi lähtee niin ei saa istua kovin jyrkästi jos napanuora on luiskahtanut ulos samalla. Sairaalaan piti mennä mielellään makuuasennossa. (nämä kerrottiin siinä videolla)

Hengitystekniikkaa ei tarvitse harjoitella etukäteen välttämättä. Kätilö saattoi vieressä sanoa että sisään-ulos sisään ulos. Kyllä ne synnytyksessä neuvovat mitä pitää tehdä.

Minä koin että perhevalmennus ja synnytysvalmennus antoivat enemmän pelkoja kuin turvaa.

Mutta suosittelen että lainaatte neuvolasta jonkin synnytysvideon jossa kerrotaan kaikki. Kävin myös aikoinaan Seinäjoella synnytyslaitoksella tutustumassa paikkoihin. Se oli ihan mielenkiintoinen kokemus vaikkakaan ei tullut mitään uutta asiaa.

Yhteistyössä