Terolut mimmit

tindra86 ilman terojahan mulla ei aluksi tullu menkkoja ollenkaan. Ehkäsyn lopetuksen jälkeen 2 vuotta sitten menkat alko vasta kun alotin terot, ja se kierto oli reilusti yli 120pvä :). Teroilla tasoittui ja on ollu sen 28-35 pvä. Nyt oon menny piiitkän aikaa ilman teroja ja menkat on tullu aika säännöllisesti. Kolme km:a takana, ne on vähän noita kiertoja sitten sekottanu. Mutta koskaan ei oo jääny alle 20 pvä:n :O. Mä nyt päädyin siihen että edelliset ei ollu mitkään menkat, vaan joku häiriö kropassa :).

Myö ollaan menossa Benalmadenaan, ollaan viikko. Se on Fuengirolan ja Torremolinoksen välissä. Mukava pieni paikka. Käytiin siellä 2 vuotta sitten häämatkalla.
 
Moikka!:wave:
Mulla olis jo KP6/? ikä 25 yk4 ja onko se sitten 2.tero, kun eka vaan aloitti kierron

Mulla edelleen mietityttää, että eihän vuodon pitäisi yrittää tulla jo terojen aikana? Ja sitte se vuodon määrä...Mulla normaalisti runsaat kuukautiset ja kestäny sen 7pv, mutta nyt kesti vaan 4pv eikä vuotoa ollut paljonkaan... Onko ihan normaalia?
 
Fossiili: Joo mulla vähän sama että pillereiden jälkeen ei menkkoja kuulunu eikä näkyny, ja teroilla sain kierrot vähäksi aikaa suht normaaliksi kunnes ne taas loppu ja aina vaan teroilla käynnistetty...paitsi joskus nuorena mulla oli muistaakseni lutopolar lääkettä ja taas tuli menkat vähän aikaa kunnes jäi poissa. Ja jossain vaiheessa oli terojen kanssa Clomitkin.
Nyt viimesimmän terokuurin jälkeen kierto ollut sen 15-20pv joka tosiaan on liian lyhyt..
Itse en vielä ole ollut koskaan raskaana, tai ainakaan en ole plussaa testiin saanut niin en edes tiedä voinko edes saada lapsia.
Oi kun kuullostaa kivalle tuo teidän matkakohde :) Se on kiva käydä näin synkän syksyn keskellä vähän reissussa :)

tiuhti87: Minulla itsellä ainakin edellisessä terokuurissa vuoto alkoi jo 7:nen pillerin jälkeen, että ei se varmaan hirveän epätavallista ole :) Ja voiskohan tuo vuotopäivien vähyys johtua jostain keltarauhasen toimintahäiriöstä?
 
Millinkäinen
Tiuhti87 mullakin on nyt näiden kahden menneen terokuurin aikana alkanu vuoto/tiputella jo 2-4 päivää ennen terojen loppumista, mut kunnolla (siis ihan urakalla) alkanut vuotamaan sitten 1. päivänä terojen loppumisesta. Että normaalia(?)/yleistä lienee tosiaan :)
 
Kiitos tindra86 ja Millinkäinen! Rauhoitti mieltä.
Fossiilin matka kuulosti kyllä hyvälle.:)

tindra86: Kyllä yksityisestä kannattaa maksaa, jos vaan lompakko antaa myöden. Ite sain heti puolellevuodelle terot ja käskyn tulla sitte uudestaan, jos ei oo tärpänny. TK:hon kun yritin niin vastattiin vaan että ei me hoideta tälläisiä...:kieh: Itku siinä vaan sillon tuli.

Niin oottekos bongannut ovista terojen aikana? Tilasin ovulaatiotestejä netistä ja ajattelin taas opetella niiden käyttöä. Ensimmäisen lapsen kohdalla tikuttelin jo, mutta silloin vain masennnus iski, kun en plussaa koskaan saanut... Lapsi sai alkunsa sitten jostain megapitkästä kierrosta, jota en tikuttanut niiin pitkälle.
 
Millinkäinen
En tiedä oliko Tiuhti tuo kysymyksesi yleisesti vai jollekin tietylle tarkoitettu, mutta vastaan silti :D

Eli teroja 2 kiertoa takana, eikä ovista tikuttelujen perusteella tapahtunut kumpaisessakaan :ashamed: tällä viikolla kävinkin gynellä kp13 ja ultrassa ei johtofollikkelia näkynyt eli ovuloimattomuutta vahvisti sekin :( nyt sit viimeisen kerran teroja aloin eilen napsia ja kp3 alkaa clomit - toiveet korkealla niiden suhteen! :)
 
Täällä yksi terolutien ansiosta(?) raskautunut ja nyt muutamaviikkoisen tyttelin äiti. Tulin vaan kertoilemaan omaa tarinaani onnistumisesta - toivon mukaan rohkaisuksi teillekin :)

Alettiin vauvasta haaveilla miehen kanssa, lopetin e-pillerit, mutta niiden lopetuksen jälkeen melkein puolessa vuodessakaan menkat eivät säännöllistyneet. Tavalliseen terveyskeskukseen en edes viitsinyt soitella kun olin kuullut, että lapsettomuus- ja muissa vastaavissa asioissa pitää se vuosi vähintään odotella, jotta on edes toivoa saada aika. Menin yksityiselle ja se oli kyllä paras ratkaisu!

Todettiin pco-maiset munasarjat ja sain samantein epäsäännöllisten kuukautisten takia terolutit. Itselläni oli ohjeena ekan puolen vuoden ajan niin, että jos ei omat menkat tule kp35-40 mennessä niin sitten voin ottaa teroluteja, jolloin kuukautiset taas tulisi ja saataisiin uusi kierto käyntiin. Samalla annettiin tehtäväksi kirjoittaa ylös miten kierrot ovat menneet. Välissä tulikin omat luomumenkat yhden tai kaksi kertaa muuten aina teroluteilla käynnistettyinä sen puolen vuoden ajan. Mutta enpä tiennytkään, että marraskuiset terolutit jäivätkin osaltani viimeisiksi menkkojen käynnistämisiksi kun joulukuussa tein positiiviset raskaustestin.

Itse uskon, että ainakin terolutit auttoivat osaltani siihen, että raskautuminen tapahtui nopeammin, kun kuitenkin piiiiitkät kierrot ovat epäsuotuisia raskautumiselle. Olisi tuntunut turhalta odotella parikin kuukautta seuraavia menkkoja, jotta taas olisi ollut toiveita raskautumisesta uuden kierron alkaessa. Sen verran kuitenkin opin, että en enää jatkossa suosi hormonaalista ehkäisyä - sitten jos haluaa aloittaa uuden yrittämisen niin ei olekaan varmaa, että miten pian kroppa lähtee taas normaalisti toimimaan. Teroluteihin turvaudun kuitenkin jatkossakin, jos epäsäännöllisyys jatkuu - mitään sivuoireita ei minulle niistä ainkaan ole tullut ja ensikokemus oli hyvä ja lopputulos toivottu <3
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuhti87
Millinkäinen: Kyllä kysymys oli kaikille tarkoitettu.:D Toivottavasti clomit tuo sulle apua.:hug: Onko sulla noiden clomien aikana jotain seurantaa? Vai onko niissä yleensäkään?
Mulla ei kans oo kovinkaa korkealla toiveet, että ovuloisin näiden terojen aikana... Mutta jos oma hormonitoiminta sais jonkin sysäyksen näistä.
Mies ei kyllä tykkää koko pillereistä, kun mun mielialat heittelee niin rajusti. Yleensä oon niin tasanen, mutta nyt tuntuu että kaikki ottaa päähän ja vetää mielen matalaksi.
 
täytyy tulla taas pitkästä aikaa kirjottamaan kuulumisia ja päivittämään tietoja..eli nyt menossa kp 30/28 teroista tauko elikkä menkat tuli tasan sen kolme kertaa teroilla ja nyt kun ne lopetti ni eipä taas tullukkaan..tai odottelen edelleen et jos vaikka kuitenkin alkais...huomenna soitan lääkäriin ja pyydän vihdoin sen lähetteen tutkimuksiin, pelottaa saada tietää mikä on vikana :(
 
Täällä yksi uusi terojen avulla raskautta yrittävä ilmoittautuu mukaan ketjuun. Mulla vasta 1. terokierto menossa eli yritetään niiden kanssa käynnistää uinuvia kuukautisia. Ehkäisy jätetty pois 6/12 ja sen jälkeen tulikin yksi "normaali" kierto eli 32 päivää. Sen jälkeen ei kuukautisia kuulunut, minkä vuoksi kävin vajaa viikko sitten yksityisellä gynellä apua hakemassa. Taustalla epäily siitä, että kierto nyt palannut nuoruuden aikaisiin tosi pitkin kiertoihin. Ultrauksessa todettiin "lievästi pco-maiset munasarjat". Nyt katsellaan jos näistä olisi apua.
 
Täällä myös uusi palstalla. Määrätäänkö noita teroluteja vähän eri syistä? Minä sain lääkäriltä terolutit, koska vuotoa tulee vähän liiaksikin eli tiputtelen ovulaatiosta kuukautisiin.
Ovuloin siis ilmeisesti normaalisti, kylläkin hieman myöhään kierrossa (kp 19-20).
Nyt lääkäri määräsi 2kpl teroja kp 17 eteenpäin 10 päivää, jos sillä saataisiin tiputtelu pois.
Voiko tuo kp 17 aloitettava terolut estää kp 19-20 ovulaation?
Minulla on lisäksi lyhyt luteaalivaihe, auttaako terolut siihen?
Pitäisikö ottaa terolut käyttöön myöhemmin, kuin lääkäri määräsi?
 
Syysusva: Tervetuloa palstaileen!=) Itekki oon vasta alkanut täällä kirjoitteleen ja mulla kans ongelmana ollut pitkätkierrot aina.

Luis: Tervetuloa sullekki!:D Eikähän noita teroja määrätä vähä kaikenlaisiin kuukautisongelmiin... Itse sain ne heinäkuussa ensisijaisesti siihen että sais kuukautiset loppumaan. Oli kestäny pieni vuoto jo melki kuukauden.:ashamed: Kirjoitti reseptin kuitenki puolellevuodelle, että jos sais kierron tasoittumaan ja lyhentymään.
 
tervetuloa syysva ja luis :)
oon samaa mieltä tiuhti87 kanssa et teroja määrätään monenlaisiin kuukautisongelmiin..

tää löytyy pakkausselosteesta : oireisiin, joita saatat saada jos elimistösi ei tuota tarpeeksi progesteronia. endometrioosi, kivuliaat kuukautiset, kuukautiskiertohäiriöt, esim. epäsäännöllinen kierto tai runsas vuoto ja premenstruaalinen syndrooma eli kuukautisia edeltävät oireet.

Jos elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia,Terolutia käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.

Mulla saatiin teroilla kuukautiset tulemaan, mut heti kun lopetin niitten käytön ni loppu kuukautisetkin :( nyt sain sit lähetteen naistentautien polille tutkimuksiin, et mikä on vikana..
 
yrittäjä87 ja Syysvauva: on varmasti turhauttavaa, kun kuukautisia ei tule :( Voin silti lohduttaa teitä, ettei tämäkään mukavaa ole, kun vuotaa koko ajan. Kuukautisetkin kestävät sen 8 päivää ja tiputtelut siihen päälle.

Meillä yritetään myös vauvaa ja siksi mietinkin nyt, että menenkö sössimään tämän kierron oviksen, jos nappailen terolutia ennen sitä? Tietääkö kukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Luis joo ei todellakaan kuulosta kauheen kivalta toi sunkaan tilanne :( ei mulla muuten tosiaan ole menkkoja ikävä, mutta niitä vissiin tarvis jos joskus meinataan se vauva saada alulle..tai lähinnä se ovulaatio, mut kuitenkin. Mä en ikäväkyllä osaa vastata tohon sun kysymykseen :ashamed: oon lukenu ku muutama muukin on kysyny tota samaa kysymystä, mut vastausta en oo löytäny..täytyis varmaan ihan lääkäriltä asiaa kysyä..?
 
Heippa kaikille!

Olen uusi täällä ja ajattelinpas jakaa omankin tarinani. Elikkäs, olen 24-vuotias nainen eli nuori vielä, mutta vauvakuume on kova. Olemme jättäneet ehkäisyn pois noin vuosi sitten, jonka jälkeen kuukautiseni ovat tulleet vain muutaman kerran. Kiertoni on siis todella epäsäännöllinen. Olen käynyt gynegologilla, kun e-pillereiden lopettamisesta oli kulunut puoli vuotta ja sain viikon Terolut-kuurin, jotta kiertoni saataisiin alkamaan. Viikon kuurin jälkeen minulla tuli kuukautiset, jonka jälkeen "luomu"kuukautiset tulivat sitten muutaman kuukauden päästä. Sen jälkeen ei taaskaan useampaan kuukauteen tullut ollenkaan kuukautisia. Nyt pillereiden lopettamisesta on siis vuosi ja kävin gynegologilla uudestaan. Minulle tehtiin kaikki tutkimukset (verikokeet yms.) eikä missään pitäisi olla vikaa. Gynegologi alkoi puhua lapsettomuushoidoista, joka järkytti minut täysin. Joudummeko todella lapsettomuushoitoihin, enkö voi saada lasta muuten? Olen aina halunnut perheen ja jotenkin tämä tilanne nyt pelottaa ja ahdistaa... Entä jos en voikkaan tulla raskaaksi?

Gynegologi määräsi minulle nyt aluksi terolutit kolmeksi kuukaudeksi. Syön teroja kp 15-24. Nyt on ensimmäinen kuukausi menossa ja kuukautiset alkoivat kp 26. Nyt kp 29 ja kuukautiset edelleen menossa. Jännittää, saadaanko kiertoni näiden avulla toimimaan vai loppuuko kuukautiset taas kun lopetan terot..:/ entä mitä sitten teen? Vauva olisi niin kovasti jo haaveissa ja yritystäkin takana jo vuosi...
 
Millinkäinen
Tiuhti oon lukenu että yleensä clomien aikana pitäs olla seuranta, varsinkin jos on pco-tausta (kuten mulla), ettei sit kehity liian montaa munasolua kerrallaan ja jos kehittyy, niin pitäs sillon olla yrityskiellossa, MUTTA mulle ei mitään seurantaa määrätty, puoleksi vuodeksi vaan clomeja ja lääkäri sano lähtiessä että "haastatko oikeuteen jos saat kaksoset?" :LOL: (hermostunutta naurua) no.. näillä mennään ja katsotaan miten käy vai käykö mitenkään.
Ja henk.koht. minäkään en teroista tykkää, tuntuu että viimeset 2-3kk kun oon niitä käyttäny, niin on ihan järkky hormonihirviö ollut :( toivottavasti clomeilla en ois ihan niin paha :D

Ja Wasabi tosiaan onneksi olkoon :heart: ja kiitos kun kerroit tarinasi! Ihana kuulla myös onnistumis-tarinoita :)

Tervetuloa syysusva, luis ja amanda!
Luis kyllä teroluteja määrätään eri syistä :) Mulla oli terot 03-05 (olin 13-15-vuotias) ja sain ne koska kuukautiset kestivät parhaimmillaan 3kk putkeen.. nyt kesällä ne tulivat 2kk välein ja kestivät 2viikkoa putkeen (sama ihminen ja vikakin kai sama, mutta vähän eri oireet) ja terot sain elokuussa, vaikkei lääkäri edes tiennyt aikaisemmista ongelmista ja teroista.
Ja itsekin kyselin teroja aloittaessani, että pitäisikö minun aloittaa terot myöhemmin kuin mitä lääkäri määräsi (kp15), mutta neuvoa sain, että kannattaa ihan mennä vain niillä lääkärin antamilla ohjeilla ja ettei sen pitäisi (kai?) ovista estää ja tätä suosittelen sullekin :) Toisekseen, jos ei ala raskautta tapahtua ja joudut menemään takaisin samalle lääkärille, niin luulen, että helpompi kertoa, että teit niinkuin hän määräsi kuin että sanot vähän improvisoineesi : / mutta siis kärsivällisyyttä ja onnea niiden käyttöön :)

toivottavasti on teroista apua itsekullekin!
 
Tervehdys kaikki!

Liitän oman tarinani joukkoon. Olen 34v ja kahden lapsen äiti (02 ja 05). Nyt on pikkukolmosta joukkoon toivottu 12/11 alkaen. E-pillerit jätetty pois 11/11 ja tämän jälkeen tuli joulukuussa normaalit kuukautiset. Sitten ne jäivätkin pois ja terot sain ne käynnistämään. Kehoituksena että voi syödä 3-6kk putkeen ja koittaa olla ilman. No ilman koitettu olla muutaman kerran, mutta kierrot alkoivat venyä niin otin terot avuksi.
Kevään korvilla uudestaan ultrassa todettu pco-maiset munasarjat, mutta ei muita oireita kuten karvankasvua tms. Aluksi vuoto tuli heti kun olin terot lopettanu (määrätty 10kpl kp 15 eteenpäin). Nyt kaksi viimeistä kiertoa siis teroavustein ollut 28 ja nyt 30. Eli näyttäisi menevän siihen mun omaan normaaliin luomukiertoon.
Gyne sanoi myös että terot eivät estä hedelmöittymistä tai ovulaatiota. Eikä raskaus ole mahdottomuus vaan siihen saattaa kulua aikaa.
Eipä tämä hirveästi lohduta kun vauvaa toivoo, toisaalta olen todella onnellinen että meillä kaksi jo on joten ei se tietysti katastroofi ole jos sitä kolmatta ei koskaan tule.
Näillä mennään eteenpäin ainakin toistaiseksi.
 
miss_piggy
Amanda:
Sitähän ei voi tietää miten käy kun terot lopettaa. Ite sain puolen vuoden kuurin, kun mulla tosiaan menkat saattoi tulla kahden, kolmen kuukauden välein sen jälkeen kun lopetin pillerit.... Nyt on terolut-kuuri nro 4 menossa ja kaksi kuuria vielä jäljellä. Jos en terolutien aikana tule raskaaksi, niin sitten jatkotutkimuksiin / hoitoihin.

Sulle voisin suositella sitä luontaistuotetta mitä moni muukin suosittelee / käyttää, eli Gelee Royal. Joko sitten kun terolutit olet syönyt tai sitten esim. kiertopäivinä 1-15. Kantsii myös syödä foolihappotabletteja jne.
 
yrittäjä87: joo kyllähän sitä ovulaatiota kuuleman mukaan tarvitaan. Sinulla on siitä hyvä tilanne, että kunhan ovis saadaan tulemaan, voi tärppi käydä nopeastikin? Onko sinulla kokeilut yhdistelmää clomit+terot? Clomit ilmeisesti avittaa sitä ovulaatiota tulemaan?

Millinkäinen: kiiitos paljon vastauksesta. Ehkä tosiaan noudatan lääkärin neuvoa, on se todellakin viisainta. Tulen vaikka sitten kertomaan, kuinka ovulaation kanssa kävi :)
 
tervetuloa tikruu ja Amanda_

Amanda sun tilanne kuulostaa niin samalta kun mun..mulla ei tullu menkkoja e-pillerien lopetuksen jälkeen ja sit lopulta söin teroja 3kk ja menkat tuli, mut heti ku lopetin ni eipä tullu..oon nyt saanu vasta lähetteen tutkimuksiin, vasta labraa otettu ja niissä ei mitää poikkeevaa ollu..nyt vaan odotellaan..

Luis ei oo clomeja kokeiltu..varmaan ne ja terot tosiaan saan kuhan sinne gynelle joskus pääsen..ku ei yhtään tiiä kauan joutuu aikaa odottamaan yleisellä : /
 
miss_piggy: Niinpä, sitä kun ei voi tietää.. Söin aikaisemmin vain yhden 10tabletin kuurin, jonka jälkeen minulla tuli parin kk:n päästä omat menkat, mutta sen jälkeen ei taas moneen kuukauteen mitään.. Viime kuussa minulla tuli sitten yhtäkki n.viikon sellaista ruskeaa vuotoa ja gyne arveli, että olisi voinut olla jonkinlaiset menkat? Niiden perusteella sitten aloitin nykyiset terot kp 15.. huoh, miksei kroppa vaan voisi toimia normaalisti! Ja kiitos vinkeistä, pitää ehdottomasti hankkia noita luontaistuote kaupasta :) kaikkki "poppaskonstit" ovat kyllä tervettuleita, heh :D

yrittäjä87: Helpottavaa jotenkin kuulla, että on olemassa muitakin, joilla sama tilanne..Omassa ystäväpiirissä kun tuntuu, että kaikki tulevat samantien raskaaksi kun sitä vaan toivovat, eikä kenelläkään ole kierron kanssa ongelmia..en ole juuri kenellekkään kehdannut kertoa näistä omista vauvahaaveista, kun pelottaa, että kuinkahan kauan tässä vielä menee ennenkuin onni meille suodaan..:// Tsemppiä ja voimia sinulle hurjasti!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä