Terolut mimmit

miss_piggy
Osaako kukaan sanoa,että eroaako esim. ovuloimattoman ja ovuloivan kierron kuukautiset jotenki toisistaan?

Mullahan on nyt menossa kp 8, ja menkat senkus jatkuu :O Luulin että ne oli jo ohi tossa kp 4, mutta sitte eilen eli kp 7 alkoi uudestaan.... Neuvolaan soitin ja kysyin asiasta, mutta eivät osanneet auttaa kun ovat vaan keskittyneet kuulemma noihin e-pilleriasioihin...

Nyt vaan mietin, että alotanko kumminki terot sitte sillon kp 15 vai mitä nyt teen...
Mitään elämänmuutoksiakaan ei oo tapahtunu, gelee royaleita aloin syömään tässä kierrossa kp 1, mutta tuskin ne vaikuttaa, ja ihan varuiks pienensin määrän 1kpl/pvä...Mulla vaan ei oo koskaan ennen kestäny menkat näin kauaa.
 
Ilmoittautuisin tero-mimmien seuraan! :wave:

*Stiina, KP5/32-47, Ikä 24, 1.lapsi, YK 6, 1.tero

Hormonaalinen ehkäisy lopetettiin nyt maaliskuussa, mutta kierrot palautu aika epäsäännöllisenä ja pitkinä. Viimeisimmäksi oli 47 päivää. Tänään sain reseptin teroihin, joista toivottavasti apua olisi, ainakin kiertoja lyhentämään.
 
miss_piggy: En oo ainakaa ittellä huomannu yleensä eroa kuukautisten välillä, jos oon ovuloinu tai en.. Mutta kesällä en ollu ovuloinu ja sillä seurauksella kuukautiset kesti niin kauan, että sain teroreseptin lopettamaan ne. Gyne sano että puhkeamaton munarakkula oli jääny kiinni kohdunseinämään ja se aiheutti vuodon.

tarana ja Stiina: Tervetuloa! :D

Tänään olisi menossa viimeinen tero tästä kierrosta...Muistin aloittaa ne vasta kp16:headwall:, mutta oon niiiin tyytyväinen kun kerranki viimenen tapletti menossa eikä oo vielä ees tiputtanu.:) Viime kierron loputtua ajattelin että jää kyllä nää terot yhteen paketilliseen, mutta nyt kun alkaa keho reakoida selvästi paremmin näihin niin alkanu mietityttään että jos sitteki hakis vielä seuraavan paketillisen... Ovulaatiota en kyllä ole bongannut, vaikka tikutusta oon jatkanu. Viivat vaan samanlaisia kokoajan.: /
 
Kiitos :)
Ei teroista mitään haittaa oot ja varsinki jos oot huomannu että kroppa toimii niillä hyvin niin miksei niitä söis :) mä en ees uskalla lopettaa niitä, menkat loppuu ku seinään. Tosin kk päästä joudun hakee uuden reseptin tai sit koitan saada jotain muuta tilalle :/
 
Hei kaikki,
törmäsin tähän ketjuun etsiessäni tietoa Teroluteista.
Kädessäni on resepti ja mietin aloittamista.
Minulla on kierto yli 40 pvää. Yksi lapsi on ja pillerit lopetettu toukokuussa.
Tunnen ovulaation, oireet ovat kovat ja haluaisin nyt varmuuden, että Terolut ei aiheuta haittaa luonnolliselle ovulaatiolle, kun se kuitenkin tulee, mutta tosin harvoin.

Osaisiko joku auttaa? Annostus siin 1x10mg. Ja se miksi en tätä lääkäriltä itseltään voi kysyä on looooong story
 
Oon käsittänyt että jos ovulaatio tapahtuu kierron myöhäisessä vaiheessa ni sillon terot voivat tehdä sille hallaa. Mut jos tapahtuu siinä "normipaikkeilla" niin sillon ne voi huoletta aloittaa. Eli sillon alottaisit kp 15.
 
Se tapahtuu kp 20 paikkeilla, yleensä jälkeen sen ehkä 23, 24, jos pystyn kroppaani lukemaan oikein.
Tarvii varmaan ostaa niitä ovistestejä.
Mieluiten menisin "luomuna", mutta, kun joku sanoi, että jos on piiiitkä kierto, niin on parempi heti tasata se.
Mitä ajattelette tästä? Eli kärsivällisesti vaan elää pitkän kierron kanssa vai aloittaa nuo Terot?
 
HaLi80: Ittelläni kans yleensä yli 40pv kierto ja ovuloinkin joskus. Gyne määräs terot puoleksivuodeksi lyhentämään kiertoa. Ymmärtääkseni ovulaation pitäis alkaa tulemaan varhaisemmassa vaiheessa kiertoa, kun keho niille tottuu ensin ja muuttaa omaa luonnollista rytmiään. Ei sitä toki varmuudella pysty sanomaan tuleeko näin tapahtumaan, mutta toivossa on hyvä elää.=) Eikä terot välttämättä estä ovulointia, vaikka se tulis terojen aikana...
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kiitos Tiuhti87: nämä Terot on ilmeisesti aika lieviä hormooneja vielä.
Ehkä kokeilen niitä ja testailen ovulaatiota testillä seuraavassa kierrossa. Nyt on menossa kp 40 ja kovasti odotan, että pääsen tikuttamaan, jos vaikka plussaa näyttäisi.
Kova on turvotus, mutta näin on aina ennen kuukautisia.
 
Heippati taas!
Minulla on nyt kp 21 menossa.
Aloitin terolutit kp 18 illalla.
Lääkäri oli määrännyt ne kp 17 alkaen, mutta minun on ollut vähän vaikea laskea kp 1, kun tiputtelee aina ennen kuukautisia. Ajattelin, ettei se voi päivän päälle olla.
Kp 16 ja kp 17 sain ovulaatiotestiin plussan ja viivytin siksi hieman terolutien aloittamista.
Kp 16 ja kp 18 tuli yhdynnöissä verta ja mietin, johtuiko se ovulaatiosta.
Kp 19 tuli tiputtelua vessassa käydessä.
Kp 20 ei tullut yhdynnässä verta ja nyt kp 21 ei tiputtele.

Saa nyt nähdä, miten käy. En tuntenut ovulaatiota ja jäin miettimään, että mahtoiko sitä edes tapahtua. Ovistesti kyllä näytti plussaa ja lämpötiloissakin tapahtui notkahdus ja nousu. Myös limoja oli siihen aikaan.

Voiko nuo terolutit oikeasti tukea luteaalivaihetta ja pitää tiputtelun pois? Eli kun ylimääräistä keltaraushashormonia tungetaan kehtoon, niin onko alkiolla paremmat mahdollisuudet kiinnittyä?
 
Viimeksi muokattu:
HaLi80: Muistatko millainen kierto sulla oli nuorena? Jos 40pv kierto on sulle periaatteessa liian pitkä, niin voisithan syödä yhden kierron Teroja. Mä sain nyt yhdeksi kierroksi vain ne terot, kun tiputtelee ennen kuukautisia ja luteaalivaihe on lyhyt.
 
miss_piggy
Tiuhti: Aika niukkaa vuotoa mutta kummiki silleen, että sidettä joutuu käyttämään...tänään vuotanu enää tosi vähän, eli josko nuo pikkuhiljaa loppuis. Ois jo aikaki.. Terotki pitäs alottaa taas pian.
 
miss_piggy:Mulla kesti kuukautiset viimeks 14 päivää ja sitä on joka kierrossa. Ensin 4 päivää tuhrua, 8 päivää kuukautisia, 2 päivää tuhrua. Eipä oo lainkaan kivaa. Nyt sain tosiaan terolutit, mutta lähinnä tuohon kuukautisia edeltävään tiputteluun.
 
Luis Mulla on aina ollut tosi pitkä kierto, ei varmaan koskaan ihan normi 30 pvää. Täällä on mulle ihan hirveesti uusia sanoja, joita en ymmärrä esim. luteaalivaihe. En usko, että tuosta kokeilemisesta haittaakaan on - tai näin ainakin toivon.
Onko siitä tiputtelusta jotakin haittaa? Siis pitäisikö kuukautisten alkaa jotenkin naps? Mullakin pari päivää tiputtelua ennen.
 
HaLi80: Luteaalivaihe on aika ovulaatiosta kuukautisten alkuun. Sen olisi hyvä olla 12-16 päivää, 14 on ilmeisesti yleisin. Jos aika on lyhyempi ja mikäli se on alle 10 päivää, voi se hankaloittaa raskautumista. Munasolun hedelmöityttyä alkiolla kestää joitakin päiviä matkata kohtuun ja siellä se alkaa kiinnittyä. Jos luteaalivaihe on liian lyhyt, alkaa limakalvo rapistua ja vuotaa pois, eikä alkio ehdi missään kierrossa kiinnittyä. Uskon itselläni tämän olevan vikana. Parin päivän tiputtelusta ei luulisi olevan haittaa, jos luteaalivaihe on muuten tarpeeksi pitkä. Itselläni alkaa tiputtelu jo pari päivää ovulaatiosta eli ainakin viikko ennen kuukautisten alkua, eikä luteaalivaihe ehdi täyttyä muutenkaan. Tiputtelu alkaa minulla siis viimeistään dpo 5-7 ja kuukautiset jo dpo 10. Dpo=days past ovulation eli päivät kuukautisten jälkeen:
dpo 0 = ovulaatio
dpo 1 = päivä ovulaation jälkeen
dpo 2 = kaksi päivää ovulaation jälkeen
jne.
 
miss_piggy
Mulla ois ilman teroluteja kierto jotain aivan älytöntä, menkat vois tulla kahden, kolmen kuun välein. Teroluteilla kierto on ollu noin 26-27 päivää, ja yleensä kuukautiset on kestäny sen 3-4 päivää. Nyt nää oli kyllä aivan superpitkät enkä edelleenkään käsitä mistä voi johtua...tai sitte syynä on se pco, jonka kyllä oletin jo hoituneen teroilla. Toisaalta ei varmaan ole hoitunut kun ovistesteihinkin saan viivan aina läpi kierron, vielä päivää ennen menkkojakin voi näyttää plussaa.
 
Mooiii! Raportoitavaa:

Lääkäri oli määrännyt ne (terot) kp 17 alkaen, mutta minun on ollut vähän vaikea laskea kp 1, kun tiputtelee aina ennen kuukautisia. Ajattelin, ettei se voi päivän päälle olla ja aloitin ne kp 18.
Kp 16 ja kp 17 sain ovulaatiotestiin plussan ja viivytin siksi hieman terolutien aloittamista.
Kp 16 ja kp 18 tuli yhdynnöissä verta ja mietin, johtuiko se ovulaatiosta.
Kp 19 tuli tiputtelua vessassa käydessä.
Kp 20 ei tullut yhdynnässä verta ja nyt kp 21 ei tiputtele.
Kp 21 dpo 2 ei tiputellut.
Kp 22 dpo 3 ei tiputellut.

Kp 23 eli DPO 4 ja tuhruttaa!!! Turhauttaa! Ei auttaneet Terolutit ja vauvahaaveet voi kuopata taas tästä kierrosta!
 
miss_piggy: Harmittaa sun puolesta.:hug: Jos se seuraava terokuuri auttais sulle ja aloittaas uuden toiveikkaamman kierron. Mulla ainaki terot lopetti sen pitkän vuodon hetkeksi ja aloitti sitte tyhjennysvuodon, joka päätty sitte normaalisti.
Luis: :hug:

Täällä täti tuli kylään... elikp1:ashamed: Olipa tuo odotettua, kun ovista ei tullut huomattua.
 

Yhteistyössä