Te jotka uskalsitte nauttia alkoholia imetysaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli kysymys ei koske niitä, jotka on sitä mieltä että imetysaikana ei saa juoda pisaranpisaraa. Vaan koskee niitä, jotka tietää että voi vähän juodakin.

Eli itse en juo kuin silloin tällöin siideritölkin, mutta tällä viikolla olen jo juonut yhden ja pohdin että onko väärin juoda taas yks?

mielestäni ihan hyvin voi juoda, jos imetät esim 4 tunnin päästä ei alkoholia ole enää veressä juuri mitään. Pitäähän pientä nautintoa olla meillä äideilläkin.

No itse olen uskaltanut imetysaikana lasillisen viiniä/ saunasiiderin juoda, jos olen ollut kohtuullisen varma, että seuraavaan imetykseen on aikaa se 2h. Pitää muistaa, että vaikka se alkoholin määrä, mikä maitoon imeytyy on mitättömän pieni, on myös vauvan alkoholin kestokyky mitätön. Mutta alkoholi ei mitenkään keräänny elimistöön l. jos tällä viikolla olen yhden juonut, on tuo alkoholi poistunut ajat sitten elimistöstäsi ja nyt voi hyvin juoda toisen, jos vauvakin on jo yöunille käynyt.

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, että moni äiti haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkea ei vielä tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Yhteistyössä