Onko teillä toinen vanhemmista aina TÄYSIN ILMAN ALKOHOLIA, jos lapset on paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymysys teille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mua ainakaan murehduta se, että lapset näkisi aikuisten juovan, vaan se miten aikuisten käytös muuttuu. Lapset kun huomaavat ne pienetkin erot, vaikka itse kokisikin olevan "selvin päin". Haluan olla aina siinä kunnossa, että voin huolehtia lapsestani ja tarvittaessa toimittaa hänet vaikka lääkäriin. Alkoholin juominen edes ruuan kanssa ei ole niin tärkeää. Mutta tämä on vain minun tapani toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Ei mua ainakaan murehduta se, että lapset näkisi aikuisten juovan, vaan se miten aikuisten käytös muuttuu. Lapset kun huomaavat ne pienetkin erot, vaikka itse kokisikin olevan "selvin päin". Haluan olla aina siinä kunnossa, että voin huolehtia lapsestani ja tarvittaessa toimittaa hänet vaikka lääkäriin. Alkoholin juominen edes ruuan kanssa ei ole niin tärkeää. Mutta tämä on vain minun tapani toimia.

Minäkin olen aina siinä kunnossa että voin huolehtia lapsestani ja tarvittaessa toimittaa hänen esim. päivystykseen (etenkin kun terv.keskus on meillä melkein vieressä). 2-3 alkoholiannosta ei vielä sitä estä mitenkään. Ja mikä siinä on kamalaa, jos lapset näkevät aikuisen käytöksen muuttuvan alkoholin nauttimisen myötä? Kun siis puhutaan parista lasillisesta jolla on ehkä hieman rentouttava vaikutus. Ei mistään örvelökänneistä, joka tekeekin turvattomuuden tunnetta lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ja mikä siinä on kamalaa, jos lapset näkevät aikuisen käytöksen muuttuvan alkoholin nauttimisen myötä?

En sanonutkaan että se on kamalaa. En vain halua niin tapahtuvan oman lapseni kohdalla. Kuten jo aiemmin totesinkin, en paheksu vanhempia, jotka ottavat sen muutaman lasillisen. Jokainen tavallaan. Itselleni se vain ei ole paras tapa toimia.

Ja mikä siinä on kamalaa, jos lapset näkevät aikuisen käytöksen muuttuvan alkoholin nauttimisen myötä?

En sanonutkaan että se on kamalaa. En vain halua niin tapahtuvan oman lapseni kohdalla. Kuten jo aiemmin totesinkin, en paheksu vanhempia, jotka ottavat sen muutaman lasillisen. Jokainen tavallaan. Itselleni se vain ei ole paras tapa toimia.

Joillain se käytös voi muuttua hyväänkin suuntaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja suomalaista:
Ah miten suomalaista! Tottakai voi ottaa olutta tai viiniä, vaikka lapset tai vauva on paikalla. Miksi ei voisi?

Mun mielestä yhden on aina hyvä olla vesiselvä. Ihan niiden lasten takia. Jos jotain käy ja joutuu vaikka autolla lähteä lääkäriin, tai jotain muuta vastaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:

Joillain se käytös voi muuttua hyväänkin suuntaan :whistle:

Niin voi, ja se on mielestäni ehkä vielä pahempaa. Alkoholi = mukavuus ja hauskuus... (vaikka monesti se näin onkin, mutta ei kerrota sitä pienille lapsille) :D

*muoks* olisi siis ikävää, jos lapset ajattelisivat äidin olevan mukava vaan humalassa...Joo, kärjistys ;)

Meillä ei oo lapsia, mutta kyllä varmaan muutamat pystytään nautiskeleen ilman syyllisyydentunnetta. Ja missä se lapsi muuten tottuu "normaaliin" juomiseen, että voi ottaa oluen ruoan kanssa tai muuten vain muutamankin, kun kaupungilla ihmiset reuhaa ja kusee nurkkiin?

Autonajamiselle ei meillä olisi tarvetta kuitenkaan.

Musta tää on taas niitä asioita, jossa hysterisoidaan ja syyllistetään aivan liikaa. Kyllä jokainen tietää itse mikä on oman lapsen parhaaksi (jos kohtuudella elelee), ja jos ei ota mitään niin se on toki ok, mutta tuomitsemisen voisi unohtaa...

Oletuksena tietenkin on, että ilman alkoholia suomalainen on estoinen juro murjottaja ja sitten kun saa pari, kolme juomaa, niin käyttäytyminen muuttuu IHAN erilaiseksi kuin normaalisti :D . Tai että hauskaa ei voi pitää ja hullutella ilman alkoholiakin. Meillä ei näin ole, vaan pari juomaa voi ihan hyvin kotona ottaa. Ja selvin päinkin hassutellaan, nauretaan jne., eli lapselle ei tule kuvaa, että vain alkoholin kanssa voi irrotella ja tehdä hassuja asioita..

Taksit ja ambulanssit on keksitty jos jokin hätätilanne tulisi. Riippuu tietenkin missä korvessa asuukin. Mutta näin taajamassa on aika turvallista, koska etäisyydet eivät ole pitkiä avun saamiseen.

Kyllä joo, jopa juodaan viiniä ruokapöydässä lasten läsnäollessa.

En ole koskaan tiennyt miksei niin voisi tehdä,
vaikka tällä palstalla on tullut harvinaisen selväksi ettei lasten läsnä voi mitään ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja xMarilynx:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mua jotenkin huvittaa tuo että toisen pitää olla selvä jos jotain sattuu että pääsee lääkäriin =) Pääseehän sinne vaikkei ole selväkään.

aivan

No mä ajattelen tän niin, ettei sitä humalassa taas ehkä kykene siihen lapsen hoitamiseen ihan siinä määrin ku olis tarve, ei ehdi reagoida jne.
Mutta kyllä, voin juoda 1 - 2 siideriä, koska en siitä humallu.

En juo vaikkei lapsetkaan kotona. Eli en silloinkaan kun lapset kotona. Meillä ei saunakaljoja muutoinkaan juoda. Jos joskus harvoin baariin eksyn niin siiderin tai kaksi voin juoda.Kotiin meillä ei juomia ostella ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
No mä ajattelen tän niin, ettei sitä humalassa taas ehkä kykene siihen lapsen hoitamiseen ihan siinä määrin ku olis tarve, ei ehdi reagoida jne.
Mutta kyllä, voin juoda 1 - 2 siideriä, koska en siitä humallu.

en mie lapsen läsnä ollessa niin tolkuttomaan kuntoon juo.toiset ei humallu 4 oluesta.

Yhteistyössä