Alkoholinkäyttö imetyksen aikana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä

Vieras
ALKOHOLI JA IMETYS

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", myös maidossa on alkoholia yksi promille.

Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi samantien.

Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, jos joku haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa?

Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois.

Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois niitä "etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei alkoa rintamaidossakaan enää ole.

Kun miettii lähtemistä vauvan kanssa juhliin, joissa käytetään alkoholia, kannattaa ottaa huomioon myös, että lapsi saattaa säikähtää aikuisten muuttunutta käytöstä ja kohonnutta äänenvolyymiä tai vaikka äidin outoa tuoksua, vaikka juhla ei remuamiseksi menisikään. Hiprakassa myös lapsen käsittely on epävarmempaa ja onnettomuuksien riski kasvaa, mutta tämä lie itsestään selvä asia.

Entä alkoholin vaikutus maidon määrään? On tutkittu, että äidin nautittua alkoholia lapset saavat vähemmän maitoa kuin muuten. Toisaalta oluen juominen on vanha "kansankeino" lisätä maitoa, ja moni äiti on kokenut, että saunasiideri tai vappusima "menee suoraan rintoihin" eli maitoa suorastaan tulvii pienen alkoholiannoksen jälkeen. Jos tapanasi ei ole juoda ja imettää monta kertaa viikossa, maidon määrän vaihtelu alkoholin vuoksi tuskin on merkittävää suuntaan tai toiseen.

Tähän imetystukilistan sivuun perustaen siskoni on juonut kännit ja silti imettänyt vauvaansa. Ei ole lypsänyt eikä antanut pullosta pakastettua/korviketta. Mitä mieltä olette?

No sen kummemmin muita arvostelematta kännissä ei kantsi imettää jo ihan siksi kun on vaara et pudottaa vauvan humalapäissään. Ja samahan se on antaa sit pullosta.

Itse otan aivan huoletta välillä oluen tai pari, tai joskus ruualla viinilasin/kaksi ja imetän ihan normaalisti. Mutta en nyt humalassa kuiteskaan. =)

Minun maalaisjärkeni sanoi sillä lailla, että joskus harvoin otin lasillisen punkkua tai vajaan kolmoskaljan (siis joko tai eli yhden) kun oikein teki mieli. Ja sen herkun nautin heti lypsämisen jälkeen, lypsyväli oli noin 3 tuntia. (Lypsäminen johtui lapsen keskosuudesta ja sairaalassaolosta).

Mitä oluen juontiin maidonheruttajana tulee, niin vanhan kansan konstejahan tuo on, ja minäkin join janooni mallasta, mutta se oli kotikaljaa, ei varsinaista olutta.

Kännäämisellä ja maidon turvallisuudella ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Jos äiti kännää, riski vauvan vahingoittumiseen on jossain aivan muualla kuin promillemaidossa.

Minä olen imettänyt ja ottanut samalla huikkaa siideripullosta. Epäilijöille sanon, että älkää sitten antako lapsille simaakaan. (Annatteko muuten?)

No tuota. Minkähän verran sitä alkoholia on mennyt kurkusta alas ja mikä on ollut äidin kunto. Tuo pudottaminen on ehkä suurempi riski, jos ei jatkuvaa juopottelua ole.

Muistelen että parista siideristä oli jo aivan huppelissa, kun joskus raskauden ja imetyksen jälkeen ekoja kertoja otin - tai no olen vieläkin, että ei sen puoleen voi viinapäällä kehua. Itse olisin tehnyt niin että antanut maitoa pullosta ja imetänyt vasta kun promillet ovat poissa, mutta epäilen ettei tuo ratkaisu mitenkään vauvaa vahingoittanut vaikkei tietysti aivan ihanteellinen kenties ollutkaan.

Kyllä minäkin imetin jopa 2-3 siideripullon jälkeen. Juuri nuo imetystukilistan ohjeet luettuani. Mutta harvemmin. Ei se vaaraa tee jos juo esim kerran viikossa-parissa muutaman ja imettää, mutta kuka tietää olisiko jotain vaikutusta jos joka päivä joisi ja imettäisi "alkomaitoa".

Eikös se mennyt niin että jos äidin veressä esim 0,5 promillea niin maidossa 0,05prosenttia. Eli ihan minimaalisesti. Join kyllä ihan ilman mitään huonoa omaatuntoa pari siideriä vaikka imetinkin. Mä en parista mihinkään känniin tule eikä lapsenhoito siitä kärsinyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 21:32 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että on typerää ja vastuuntunnotonta vetää kännit ja syöttää vauvaa humalassa. Niin pullosta kuin rinnastakin.
Jep, peesailen tätä.

Jäi muuten eilen se mun siiderilasillinenkin sitten juomatta, jotenkin en vaan osaa tota alkomaholia ottaa edes sitä lasillista kai kun odotan koko ajan että vauva herää ja haluaakin mun palveluksia: kai mä kaipaan siihen sitten myös jotain rentoutumisen tapasta oheen, että se olisi "se juttu". Ehkä mä kuitenkin jo tänään. Ehkä. :D

Mulle tuo imettäminen ja alkoholi on vähän kuin autolla ajaminen.
Jos otat, et aja, jos ajat et ota. Eli jos imetät et ota jos otat et imetä!

Jotenkin vaan tuntuu, että tuskin se alkoholipitoinen maito on vauvalle turvallista, vaikka sitä alkoholia maidossa ei olis edes paljon. Vaikka kuinka kehutaan rintamaitoa terveelliseks niin varmasti silloin korvikkeet on parempi vaihtoehto kuin rintamaito jos on vetäny kännit... :whistle:

On se kumma kun ei pysty alkoholista olemaan muutamaa vuotta erossa
siis ESIM.RASKAUS 9KK+ IMETYS 6KK=15KK

15kk ON KAI SITTEN MONELLE LIIKAA ILMAN SIDUKKAA YM.

siideriä saa myös alkoholittomana kuten myös olutta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 23:03 nollatoleranssi kirjoitti:

siideriä saa myös alkoholittomana kuten myös olutta...

Lyhyt aikahan tuo on. mutta miksi ei voisi juoda paria siideriä vaikka imettää? Jos ne ei siis nouse päähän. Kyllä musta oli ainakin välillä viikonloppuna saunan jälkeen ihana rentoutua ja juoda juoma tai jopa kaksi. Ei se 'elämä' lopu vaikka lapsen saakin, prioriteetit ehkä muuttuu. Tapaan myös katsella miehiä kaupungilla, siis kyllä mun silmät lepää jos komistus kävelee vastaan. Vaikka äiti olenkin ja omilleni uskollinen.

jos kuitasisin yhden siiderin niin sitten odotan sen pari tuntia ennen kuin imetän.Otan varman päälle.Ei mitään ylimääräisiä "aineita" vauvaan!

Jep.hysteerinen odottaja olin syömisijeni yms.riskejen kanssa kuin myös imetyksen aikana! :saint:

Onneks se ei ole keneltäkään pois! =)

Te jotka ette uskalla/halua ottaa YHTÄÄN alkoholiannosta kun imetätte, Käytättekö vauvoillenne d-vitamiinitippoja???? Kurkatkaapa purkin kylkeen :D Siitä vauva saa jatkuvasti alkoholia, joten turha täällä saivarrella, jos joku toinen juo siiderin/oluen tai kaksikin saunassa käydessään :D

Devitol tipoissa ei ole alkoholia toisinkuin h e le ve tin pahan makuisissa jekoviteissä.

Ja eikohän deevitamiinitipat ole vähän eri juttu kun siideri tai viina..

Saanhan ottaa siideriä kun deetipossakin on alkoholia. Jee jee hyvi menee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 23:03 nollatoleranssi kirjoitti:

Aika monet imettävät hiukan kauemmin kuin tuon 6kk... Raskausaikana pidän ehdotonta nollatoleranssia, mutta imetysaikana sallin itselleni siiderin tai pari (useimmiten sen yhden) silloin tällöin. Ja senkin silloin kun olen juuri laittanut vauvan nukkumaan ja oletan hänen nukkuvan jokusen tunnin. Tiedän kyllä äitejä jotka ovat olleet kokonaan ilman alkoholia myös pitkän imetyksen (yli 2v) ajan, mutta minä nautin siitä siideristä aina joskus illalla kun lapset ovat nukkumassa, ja tiedän ettei siitä ole lapselle mitään haittaa. Humalassa lapsen käsitteleminen on jo toinen juttu.

Ja mieluummin imettävä äiti joka ottaa kohtuudella aina joskus, kuin sellainen, joka lopettaa imetyksen kokonaan että pääsisi baariin vetämään kännit joka viikko ilman rajoituksia, ja raijaa vauvaa yöhoitoon että pääsee bilettämään.

Imetys ja raskaus on aivan eri asia. Raskausajan olin ilman alkoholia plussaamisesta saakka mut imetysaikana saatoin ottaa vähän olutta ja imettää. Kun ajattelee niin monet on jopa kymmeniä vuosia joko raskaana tai imettää niin ei kenenkään tarvitse sen imetyksen takia alkaa tipattomaksi kun siitä ei mitään haittaa kuitenkaan ole. Raskaus on sitten taas asia erikseen.

Yhteistyössä