Alaikäisen alkoholinkäyttö -> tutkintapyyntö. Mitä seuraa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Malla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Miten se ne joi kun hallussapito on kielletty alle 18.v

Laissa "hallussapidolla" tarkoitetaan vähän eri asiaa, kuin että pitää kaljapulloa kädessään, jonka vanhempi on hänelle tarjonnut juotavaksi vanhemman/vanhempien seurassa...

Mistä repäisit 3 ravintola-annosta? Alkoholia on annettu alaikäiselle 5 ja puoli ravintola-annosta. Kaksi olutta, kaksi kossupaukkua ja iso olut (= n. 1,5 ravintola-annosta). Vikaa ei juonut, mutta sou not, annettu alaikäiselle. Alaikäinen ollut humaltuneen aikuisen seurassa.

Luetun ymmärtäminen kunniaan! Avasi ison olue, jota ei kuitenkaan juonut... Eli 4 ravintola-annosta joi minun laskujeni mukaan.

Tapahtui tuossa kymmenisen vuotta sitten:

52-vuotias mies antoi 12- ja 14-vuotiaiden poikien tyhjentää kotonaan Koskenkorva-pullon sillä seurauksella, että nuorempi sammui ja joutui vuorokaudeksi sairaalaan. Syyttäjä vaati rangaistusta pahoinpitelystä. Rikosta ei tapahtunut, totesivat käräjä- ja hovioikeus ja hylkäsivät syytteet.

Itä-Suomen hovioikeus käynnisti päätöksellään keskustelun siitä, onko viinan tarjoaminen alaikäiselle rikos. Tuomioistuimen käsittelemässä yksittäistapauksessa se ei ollut. Oikeuden mukaan pojat olivat henkisesti kypsiä antamaan suostumuksensa alkoholin nauttimiseen ja olivat itse pyytäneet viinaa. Käräjäoikeuden perusteluissa siteerataan hallituksen esitystä, jonka mukaan pahoinpitelyn ulkopuolelle jäisivät tilanteet, joissa pahoinpitelyn kohde on sallinut teon.

Löytyi googlella seuraavasta osoitteesta: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_692_1999_p.shtml

Tuli vielä mieleen sellainen versio, että mikäli sekä äiti, että setä olisivat molemmat menneet nukkumaan ja poika tämän jälkeen olisi juonut salaa heiltä nuo alkoholijuomat, niin olisivatko aikuiset silti syyllisiä? Ja toiosaalta, olisiko setä voinut syyttää poikaa varkaudesta?

Mä olinkin niin typerä nuori, kun äitini luvalla sen yhden ainoan kerran pidin kotibileet ja join, hän osti minulle alkosta yhden pullon pink cat:ä, no bileet meni mönkään, meiltä hävisi tavaraa kotoa ja äitini teki sitten rikosilmoituksen. Äitini pyysi minua kertomaan poliisille ketä kaikkia oli ollut ja en tietenkään halunnut paljastaa uusia jaloja kavereitani, niin kiristinkin sitten äitiäni, että kerron poliisille hänen ostaneen minulle juotavaa... En kuitenkaan kertonut, mutta kyllä äitini sitä pelästyi, eikä ikinä enää ostanut minulle mitään alkoholipitoista...

kyllähän ny 17v jo itse päättää juoka vaiko ei, ja sitä paitsi 17v ei ole enää lapsi!!!
toi on ihan käsittämätöntä että tollasesta voi tehdä jonkun jutun |O
ihan turhaa rahan ja ihmisten ajan haaskausta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
kyllähän ny 17v jo itse päättää juoka vaiko ei, ja sitä paitsi 17v ei ole enää lapsi!!!
toi on ihan käsittämätöntä että tollasesta voi tehdä jonkun jutun |O
ihan turhaa rahan ja ihmisten ajan haaskausta!!!

Voi voi kun 17v ON vielä lapsi =) ihan lainkin mukaan sekä fyysistesti että psyykkisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi voi kun 17v ON vielä lapsi =) ihan lainkin mukaan sekä fyysistesti että psyykkisesti.

No täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleva nuorimies ei kyllä ole lapsi siinä mielessä, mitä esim 7 vuotias on :o

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja hei metsola ostakko lapsillesi viinaa?:
Ihan vaan noista jutuistasi päätellen.

minä en lapilleni osta viinaa. Mutta sen verran anan periksi että tyttö saa 16v päivänään maistaa lasillisen viiniä , jos haluaa. muuten en alkoholia heille osta.

sulla menny 16 ja 18-v sekaisin? 16-v on alaikäinen, joten mietippä vielä kelle sitä viiniä tarjoilet.

Alkuperäinen kirjoittaja Nainen41v:
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Ei saa tarjota eikä juoda

Ei tämmöistä yksilön vapauteen kohdistuvaa tiukkaa rajoitetta ole lainsäädännössämme. Vanhemmat voivat lapselleen tarjota niin tupakkaa kuin alkoholia. Moraalisesti se voi olla väärin, mutta laki sitä ei kiellä.

Älähän höpisen :(

Alkoholin välittäminen alaikäisille on kuitenkin lain mukaan kiellettyä, vaikka kyseessä olisivat lapsen omat vanhemmat.

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;133;134;65137

Olipa hyvin mielenkiintoista lukea näin eriäviä mielipiteitä kyseisestä aiheesta. Useat henkilöt tuntuvat olevan erityisen tiukkoja alkoholin suhteen (tiedä häntä, että painavatko omat teini-sekoilut mieltä). Oma mielipiteeni näin 6 vuotta myöhässä on se, että Suomalainen alkoholi kulttuuri on ensinnäkin täysin vääränlainen, alkoholin käyttöä paheksutaan voimakkaasti, joka johtaa siihen, että erityisesti nuoret kiinnostuvat siitä koska se on kiellettyä. Verrataanpa esimerkiksi Saksaa, jolla menee taloudellisesti ja muutenkin erittäin hyvin. Siellä on alkoholin ikäraja 16v, väkevistä en ole varma, mutta esim olutta saa ostaa 16v. Välimeren maissa puolestaan tarjoilija kaataa ravintolassa kyselemättä viiniä esim 15v lasiin. En usko, että Saksa olisi noin hyvin menestynyt maa jos alkoholista olisi erittäin paljon haittaa 16 vuotiaalle (harvemmin alkoholistit yms töitä tekevät), tästä voimme tehdä johtopäätöksen, että kyseiselle 17 vuotiaalle ei ollut minkäänlaista haittaa juoda alkoholia. Toki Suomen lainsäädäntö on sitten eriasia, jota tulisi noudattaa tässäkin asiassa (itse en kylläkään teininä noudattanut ja tuskin kovin moni muukaan). Olisi mukava kuulla, että miten tässä kävi loppujen lopuksi!

Saksaa on turha ihannoida alkoholikulttuurinsa takia - alkoholin haitat näkyvät sielläkin ja nykyään sinnekin kaivataan tiukempaa alkoholikontrollia. Suurimmassa riskissä mainitaan olevan 15-25 -vuotiaat pojat/miehet, mutta myös 15v. tyttöjen juomisesta ollaan huolissaan. Myös tissuttelusta, työlounaalla juomisesta halutaan eroon.

Pitää muistaa, että alkoholi vaikuttaa lapsiin ja nuoriin eri tavalla kuin aikuisiin ja terveyshaitat sekä riippuvuuden edellytykset syntyvät nopeammin. Puhumattakaan niistä asioista, joita humalapäissään tulee tehtyä.

Teen työtäni vakavasti päihdeongelmaisten kanssa eikä heistä kukaan pidä hyvänä ideana alaikäisenä juomista. Ei yksikään, vaikka jokainen on juomisen/muun päihdekäytön hyvin nuorena aloittanut. Tämänkin takia en osta alkoholia omilleni enkä muillekaan alaikäisille.

Viimeksi muokattu:
Alle 18-vuotias ei saa pitää alkoholia hallussaan. Alle kahdeksantoistavuotiaalle ei saa välittää alkoholia. Alkoholin valmistaminen itse on laitonta.

Mutta olet oikeassa, jos se alaikäinen onnistuu nauttimaan alkoholia jota hänellä ei ole, jota hänelle ei ole annettu ja jota hän ei ole valmistanut, niin mikäs siinä sitten. NImenomaan NAUTTIMISTA toden totta ei ole kielletty, alaikäisellä ei saa olla alkoholia mutta toki saa nauttia niistä alkoholeista joita hänellä ei ole.

Eikä saa. Alaikäinen ei saa Suomen lain mukaan juoda alkoholia.

Yhteistyössä