Te jotka olette ylipainoisia ja raskaana, joskus/nyt? kysymys

  • Viestiketjun aloittaja ellivellikaramelli
  • Ensimmäinen viesti
ellivellikaramelli
Miksi hankkiuduitte raskaaksi ylipainoisena? Kuinka paljon ylipainoa on?
Tunnetteko syyllisyyttä? Seuraako huoli lapsen syntymän jälkeen?

En vaan tajua, kun kaverini on raskaana ja eikä silti halua laihduttaa.
Okei, se oli aiemmin vielä enemmän ylipainoinen, mutta silti.

Huom. en halua tuomita, en vaan tajua kun en ole ikinä ollut ylipainoinen tai koittanut laihduttaa.

 
...
miksi pitäisi olla syyllinen olo? miksi pitäisi laihduttaa(jos siis voi hyvin, eikä vauvalla ole hätää)?

itse olin ylipainoinen, runsaasti, tullessani raskaaksi. ja nyt 2kk synnytyksen jälkeen olen edelleen ylipainoinen.
 
???
Lasketaanko mut ylipainoiseksi kun paino-indeksi oli 25 pilkku jotain..? :D (ja nyt kaksi lasta myöhemmin jo 27 pilkku jotain) en nyt kyllä yhtään tajua noita kysymyksiä? mistä siis pitäis olla huolissaan lasten syntymän jälkeen? ja mitä pahaa on siinä jos ylipainoinen on raskaana? ei ei tajua tämä.. :wave:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
miksi pitäisi olla syyllinen olo? miksi pitäisi laihduttaa(jos siis voi hyvin, eikä vauvalla ole hätää)?

itse olin ylipainoinen, runsaasti, tullessani raskaaksi. ja nyt 2kk synnytyksen jälkeen olen edelleen ylipainoinen.
Siksi, että runsaan ylipainon on todettu olevan haitallista sikiölle.
 
pikkuisen plösö
No eihän raskaana ollessa edes saa laihduttaa!!
Minä "hankkiuduin" raskaaksi ylipainosta huolimatta, koska halusimme lapsen. Niitä on meille suotu jo 3 :heart:
Miksi pitäisi erityistä huolta olla vauvan syntymän jälkeen? Paremmin minä synnytyksestä toivuin kuin langanlaiha tuttavani ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
miksi pitäisi olla syyllinen olo? miksi pitäisi laihduttaa(jos siis voi hyvin, eikä vauvalla ole hätää)?

itse olin ylipainoinen, runsaasti, tullessani raskaaksi. ja nyt 2kk synnytyksen jälkeen olen edelleen ylipainoinen.
Siksi, että runsaan ylipainon on todettu olevan haitallista sikiölle.
Ja mikähän se runsas ylipaino on?
 
ruu
Koska jotkut ei vaan pysty laihtumaan, joskus se raskaus on vahinko, niin pitäiskö sen takia tehä abortti ku joku sattuu olee lihava..?? Mä en oikeesti ymmärrä näitä kysymyksii tai sitä että joku tulee sanoo et lihavat on laiskoja. Toisten on helppo sanoo... arrggggh
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuisen plösö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siksi, että runsaan ylipainon on todettu olevan haitallista sikiölle.
Millä lailla?
Meillä kaikki ovat olleet normaalikokoisia, terveitä vauvoja.
Se että sulle on sattunut syntymään normaaleja vauvoja ei tarkoita sitä etteikö se olisi suuri riski. (mä poltin tupakkaa ja silti syntyi normaalipainoinen terve vauva, kuitenkaan tupakanpolttoa ei ymmärretä??)
 
pikkuisen plösö
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
no täälläki terveitä lapsia ja mulla ei juurikaan nouse paino raskausaikana, pänvastoin.
Ei mullakaan! Viimesimmässä raskaudessa painoin loppuajasta 2kg vähemmän kuin ennen raskautta. Hyvä dieetti ;)
 
Lapsettomuudesta kärsivä, 3x onnen saanut ylipaino
Mulla on 3 tenavaa, ekaa kun aloin odottamaan, kovan yrittämisen jälkeen, en ollut ylipainoinen, mutta jälkeen olin. Toista ja kolmatta kun aloin odottamaan olin ylipainoinen, olen edelleen. ylipaino ei ollut haitallista, kunhan odotusaikana pidin huolta mitä söin, ettei sokeriarvot nousseet liika korkeelle. Ei siinä mitään huonoa omaatuntoa tarvii olla. Niin että anna vaan ylipainoistenkin rauhassa "hankkiutua" raskaaksi.
 
...
myös tupakointi, alkoholi, epäterveellinen ruoka jne. on vaarallista sikiölle. mutta tässä yhteiskunnassa vain hoikilla on oikeus onneen. ja samalla tavalla normaalipainoiset äidit synnyttävät sairaita lapsia ja synnytyksiin tulee komplikaatioita.

riittääkö runsaaksi ylipainoksi omat mittani tullessani raskaaksi:171cm/112kg? VARMASTI
koko raskausaika ja synnytys menivät hienosti, ei mitään kolotuksia tai ongelmia. jaksoin paremmin kuin monet normaalipainoiset ystäväni ollessaan raskaana.
 
pikkuisen plösö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se että sulle on sattunut syntymään normaaleja vauvoja ei tarkoita sitä etteikö se olisi suuri riski. (mä poltin tupakkaa ja silti syntyi normaalipainoinen terve vauva, kuitenkaan tupakanpolttoa ei ymmärretä??)
No kerro toki mitä ne riskit ovat?
Kas kun ei kukaan ammattihenkilö ole minua aikoinaan asialla kiusannut :eek:
 
ap
No esim. tässä:
http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_01_12_ylipaino/

"Äidin ylipainoisuus on yksi merkittävistä riskitekijöistä raskauden aikana. Lääketieteen lisensiaatti KAISA RAATIKAISEN väitöskirjatutkimuksessa mukana olleista synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli raskautta edeltävästi ylipainoisia. Heillä todettiin merkittävästi kohonneet riskit vastasyntyneen huonoille kuntopisteille (Apgarin pisteet) ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen ongelmat olivat sitä suuremmat mitä korkeampi äidin paino oli."
 
Mä olin ylipainoinen raskaana ja olen tälläkin hetkellä :saint: Siinä jossain välimaastossa olin ainakin melkein suht normaalissa mitassa :D Mutta mikä sun pointti oli jutussa,mullein syntyi täysin terve poika :heart:
 
ruu
Ja se että puhutaan siitä miten pitäis laihtua ja jne.. Mutta tosia asia on se että kun itse kadulla kävelen niin nään enemmän pyöreitä ihmisiä kuin laihoja. Ja kyllä hyvä laihuus on kaunista mutta niin on pyöreyskin!
Mua niin kyrsii se että joku vinkuheinä tulee purkaa sitä miten se ihmettelee lihavuutta ja jne.
 
happy mama
Edellistä lastani odottaessa olin ylipainoinen, painoindeksi 32-33. Lihoin sairauden takia. Enkä todellakaan tunne/tuntenut syyllisyyttä. Olin vaan onnellinen että tulin edes raskaaksi, sekään ei ollut itsestäänselvyys.
Raskauden aikana paino tippui 10kg ja synnytyksen jälkeenkin vielä jatkoi tippumista mutta sitten taas sairaus alkoi vaikuttaa ja paino tuli takaisin niin että BMI 33.
Lapsi oli täysin terve ja alle 3kg vaikka syntyi la:n jälkeen. Sokerirasitustestissä tietenkin kävin ja arvot normaalit, erittäin hyvät. Ei se ylipaino aina kaikkeen vaikuta eikä kaikki ole niin mustavalkoista kuin ap kuvittelee.
Raskaana ollessa ei edes saa laihduttamalla laihduttaa, pitää vaan syödä terveellisesti ja liikkua mutta ei mitään laihdutuskuureja.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
myös tupakointi, alkoholi, epäterveellinen ruoka jne. on vaarallista sikiölle. mutta tässä yhteiskunnassa vain hoikilla on oikeus onneen. ja samalla tavalla normaalipainoiset äidit synnyttävät sairaita lapsia ja synnytyksiin tulee komplikaatioita.

riittääkö runsaaksi ylipainoksi omat mittani tullessani raskaaksi:171cm/112kg? VARMASTI
koko raskausaika ja synnytys menivät hienosti, ei mitään kolotuksia tai ongelmia. jaksoin paremmin kuin monet normaalipainoiset ystäväni ollessaan raskaana.
Tottakai on! Ei se vähennä ylipainon vaarallisuutta, vai vähentääkö? Kun täällä vaan on sallittua tuomita esim. tupakoivat odottajat ja kysellä miksi he eivät lopeta, niin mietin että mitenköhän tämän asian laita. Selvensikö?

Ja kaikille teille "ei mulla vaan ongelmia ollut"-ihmisille: EI SE TARKOITA SITÄ ETTEIKÖ RISKI OLISI SILTI SUURI! Teillä on vaan käynyt tuuri :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Mä olin ylipainoinen raskaana ja olen tälläkin hetkellä :saint: Siinä jossain välimaastossa olin ainakin melkein suht normaalissa mitassa :D Mutta mikä sun pointti oli jutussa,mullein syntyi täysin terve poika :heart:
Ymmärsitkö pointin?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuisen plösö:
Harmittaako ap, kun kerron että th ja lääkärit ovat joka kerta kehuneet RR, pissan puhtauksia, vs-lukemia jne ;)
Ihanaa, taidankin hankkia vielä yhden palleron :)
Ei harmita ollenkaan!! Onnea ja hyvä että kaikki on hyvin.
(harmittaako sua, että mä poltin raskausaikana ja silti synnytin täysin terveen lapsen?)
 

Yhteistyössä