Te jotka ette asu omassa asunnossa (ok-talo jne) !

• Viestiketjun aloittaja Tuhatkaunotar
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
ME ei haluta ottaa lainaa ja me muutetaan ELÄMÄNtilanteen mukaan. Tässä asunnossa aiotaan asua seuravat 5-6 vuotta sitten voidankin muuttaa jo vaikka kaksioon. en näe mitän järkeä sinä että haalitaan omaisuutta , ku sitä ei kuitenkaan saa mukaans akun tältä pois lähtee. Lapset vain sitten lopukis riitelevät siitä kuka saa omakotitalon ja pahimmassa tapauksesssa lasten välit menevät kokonaan sen takia.

"vieras"
ME ei haluta ottaa lainaa ja me muutetaan ELÄMÄNtilanteen mukaan. Tässä asunnossa aiotaan asua seuravat 5-6 vuotta sitten voidankin muuttaa jo vaikka kaksioon. en näe mitän järkeä sinä että haalitaan omaisuutta , ku sitä ei kuitenkaan saa mukaans akun tältä pois lähtee. Lapset vain sitten lopukis riitelevät siitä kuka saa omakotitalon ja pahimmassa tapauksesssa lasten välit menevät kokonaan sen takia.
Anteeksi, mutta miten olisitte voineet "haaliakaan"? Ei se mitään haalimista ole, jos ehtii aikuisikänään valmistua joksikin, jolla sitten elättää itsensä ja hankkii omistusasunnon. Eikä kaikkien lapsetkaan tappele omaisuudesta, usko pois. Tai jää velkavankeuteen vanhempiensa jälkeen. Happamia sanoi kettu, luulen.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";27088191]Anteeksi, mutta miten olisitte voineet "haaliakaan"? Ei se mitään haalimista ole, jos ehtii aikuisikänään valmistua joksikin, jolla sitten elättää itsensä ja hankkii omistusasunnon. Eikä kaikkien lapsetkaan tappele omaisuudesta, usko pois. Tai jää velkavankeuteen vanhempiensa jälkeen. Happamia sanoi kettu, luulen.[/QUOTE]
voi kuule kylä mun mies on nuorempana out ihan VAKITUISESSA työsuhteessa, paiakssa joss aoli yli 7 vuotta.
Oli sännölline työaika ja olisi saanut lainaakin, , mutta ei halunnut. Oneksi ei ottnut, koska ku sitten muutaman vuoden päästä lis sen kaksionsa joutunut myymään tai vuokramaan kun perhe kasvoi ja muutettiin Rovaniemelle.

"vieras"
voi kuule kylä mun mies on nuorempana out ihan VAKITUISESSA työsuhteessa, paiakssa joss aoli yli 7 vuotta.
Oli sännölline työaika ja olisi saanut lainaakin, , mutta ei halunnut. Oneksi ei ottnut, koska ku sitten muutaman vuoden päästä lis sen kaksionsa joutunut myymään tai vuokramaan kun perhe kasvoi ja muutettiin Rovaniemelle.
Onko hän ehtinyt tehdä enemmän työtä kuin minä ikinä kerkiän tehdä?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Onhan se toki hyvä suunnitella tulevaisuuttaan, mutta rajansa kaikella. Mä en ymmärrä näitä, taantuma saattaa tulla odota vielä 20-30 vuotta voin ostaa vaan jos on taattu että 40 vuoden päästä kun myyn saan voittoa vähintään näin ja näin paljon tämän alueen arvo tulee laskemaan 50 vuoden päästä niin ei ole sen arvoista ja hei mitäs jos me sittenkin kun lapset muuttaa pois halutaan miehen kanssa muuttaa sinne Havajille sukellusopettajiksi ja sitten ei päästäisikään asunnosta eroon?!? Joo parempi olla ottamatta lainaa ollenkaan! Siis kun jokaisen meistä täytyy kuitenkin elää nyt. Nyt ja lähivuosina. Ennakoinnista huolimatta kukaan ei voi varmuudella ennustaa. Eikä sellainen elämä olisi mielekästäkään että jokainen tapahtuma olisi tarkkaan tiedossa ja määritelty hamaan tulevaisuuteen saakka. Lainan ottaminen on tietysti suuri asia eikä sitä pidä miettimättä tehdä, mutta koska tulevaisuus on kuitenkin niin epäselvä niin ratkaisu kannattaa tehdä vähän enemmän tätä hetkeä ajatellen. Niin ja itse asun vielä vuokralla, mutta katselen sopivia omistusasuntoja kaiken aikaa.

"Jenni"
No ostettiin rivariasunto. Huomattiin, että rivarit on perseestä ja rivariasuminen on yhtä helvett**. Myytiin pois ja asutaan nyt vuokralla, kunnes löytyy sopiva kerrostaloasunto tai omakotitalo.

En ole koskaan
halunnut omaa asuntoa, mutta ostettiin osake, koska sen maksaminen on vastikkeineen samanhintaista kuin vuokra saman kokoisesta asunnosta. Vuokralla oli niin helppoa soittaa isännöitsijälle et kylppäri on huonossa kunnossa ja simslabim! Remppamiehet hoiti homman. Nyt meillä on kylppäriremppa tulossa omaan, omasta pussista ja osaksi itse tehtynä.. Paras puoli on, että kun olen 45v on laina maksettu ja maksan suurehkosta asunnosta vain vastikkeen 200-300€ ja palkasta jää eri hyvin käteen kuin maksaa 800 vuokraa

"Wilma"
Meidän rahat eivät riittäisi, kuin rivarikolmioon. Rivitaloon ei haluta. Kerrostalokolmio on jo liian kallis meille. Säästetään vielä ja kenties joskus hankitaan mökki asunnon sijaan. Vuokralla on ihan jees asua.

"..."
Tämä on vain väliaikaista. Asutaan vielä opiskelukaupungissamme ja kun valmistutaan, niin lähdetään hippulat vinkuen takaisin kotiseudulle, jonne rakennetaan sitten talo.

Ihanan mustavalkoinen ajattelutapa aloittajalla.

Meillä syy vuokra-asumiseen on mm. se, että opiskelut ovat kesken, eikä haluta jäädä Helsinkiin valmistumisen jälkeen. Omistusasuminen tullee kysymykseen siinä vaiheessa kun ollaan asetuttu johonkin kaupunkiin mistä molemmille löytyy kunnolla töitä ja ollaan asuttu siellä ensin vuokralla muutamia vuosia pesämunaa lainaa varten kerryttäen.

kahvikirahvi
Me asutaan vuokralla koska ei ole varaa ottaa lainaa vielä kun mä olen kotihoidontuella kotona. Tai olis joo, mutta mun mielestä ei oo ihan sama maksaako vuokraa vai sen vuokran verran lainaa pankille, koska pitää kuitenkin ottaa huomioon lämmitys-, vesi-, sähkö, netti-, jäte- yms kustannukset joita omakotitalossa tulee mitkä nykyisessä asunnossa sisältyy vuokraan.
Eli toisin sanoen vaikka oliskin varaa ottaa lainaa, ei olisi varaa omakotitalon asumiskustannuksiin.

Ollaan suunniteltu että otetaan lainaa ja ostetaan talo sitten kun taloudessa on kaksi töissäkäyvä aikuista.

(sori sekava selitys)

"wiltsu"
haluan olla kotona siihen asti kun kuopuskin täyttää sen 3v...lapset ovat kuitenkin niin vähän aikaa pieniä,ei huolta lainasta.10v esikoinen on jo 18 ja lentänee jo pesästä,mitä me isolla okt enää sitten kun lapset asuvat omillaan?

Ai taas vaihteeksi tällainenkin ketju... :)

Kyllä vuokra-asuminen joissain tilanteissa on ihan perusteltuakin (opinnot kesken, asuminen paikkakunnalla tilapäistä tms.). Aloilleen asettuneen lapsiperheen tapauksessa hyviä perusteluja vaan on aika niukasti, mutta mitäpä siitä, jokainen päättää taloudestaan itse ja hyvä niin.

Sen virheellisen käsityksen voisi kuitenkin korjata, että talo tai osake, joka on lainan vakuutena, ei olisikaan oma (eli se olisi ainakin osin pankin tms.). Tämähän ei tietenkään pidä paikkansa. Kyllä se kiinteistö tai as.oy:n osake on ihan oma sillä sekunnilla, kun kauppahinta on maksettu. Sillä, mistä raha tähän kauppaan on tullut, ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Kiinteistö tai osake voi olla lainan vakuutena, mutta tämä ei tietenkään vaikuta omistussuhteeseen millään tavalla. Kannattaa huomata sekin, että ainoastaan omaa omaisuuttaan voi kiinnittää lainan vakuudeksi.

Viimeksi muokattu:
Yhden ihmisen tuloilla ei uskalla ottaa lainaa.. eikä kyllä saataiskaan.. ja toiseksi sitä ei koskaan tiiä missä päin asutaan muutaman vuoden päästä.. ollaanko siirrytty lähemmäs pohjoista vai muutettu kokonaan pois Suomesta.. ja mä tykkään asua vuokralla.. ei ole paineita lainan takaisinmaksusta ja tosiaan ite ei tarvi korjata mitään :) asuntoa on helppo vaihtaa jos perhe kasvaa vielä.. :) en välttämättä ota ikinä asuntolainaa, jos sattumoisin taloudellinen tilanne on joskus sellainen, että sen saisin..

"vieras"
Asumme vuokralla asunnossa joka maksaisi 600 000 euroa. Ei mitään kiinnostusta ottaa tuollaista lainaa, jos edes saisimmekaan sellaista. Mieluummin asumme vuokralla maksaen alta tonnin kuussa vuokraa, omistajallakaan kun ei ole perintökämpästään mitään paineita nostaa vuokraa. Eli vuokraamalla pääsemme käsiksi paljon parempiin asuntoihin, kuin mihin meillä olisi lainarahalla varaa. Ja kun yksityinen vuokranantaja kyseessä, saamme tehdä pintaremonttia mielemme mukaan.

"alma"
Mä en tajua, mistä niin monion saanut päähänsä, että vain köyhät asuvat vuokralla. Me asuttiin pitkään vuokralla Helsingin keskustassa siksi, että vuokralla asuessa asumiskulut olivat huomattavasti pienemmät kun vastaavan omistusasunnon kulut. Tuon "säästyvän" rahan käytimme osittain esim. matkusteluun, mutta melko paljon pystyimme myös säästämään. Kyllä sitä omaisuutta voi kerryttää muillakin tavoilla kun asuntolainaa maksamalla.

"helppo elämä"
Kumpaakaan ei kiinnosta kunnostustyöt, lumen luonnit tai nurmen leikkuu, ei siis omakotitaloon. Ollaan liikkuvaisia joten omistusasunto sitois ihan liikaa. Siks meillä ei ole edes omaa autoa vaan liisinkiautokin. Jos ulkomailla olevan lomaosake alkaa kiinnostaa enemmän muutetaan sen kautta vaikka ulkomaille! Ei kiinnosta roikkua jossain myyntiihommissa päivääkään. Ja kun nykynen asuntokin on tuttavan, voimme häipyä vaikka viikon varoitusajalla, tulijoita tähän on vaikka jonoksi saakka :D

[QUOTE="vieras";27089413]Asumme vuokralla asunnossa joka maksaisi 600 000 euroa. Ei mitään kiinnostusta ottaa tuollaista lainaa, jos edes saisimmekaan sellaista. Mieluummin asumme vuokralla maksaen alta tonnin kuussa vuokraa, omistajallakaan kun ei ole perintökämpästään mitään paineita nostaa vuokraa. Eli vuokraamalla pääsemme käsiksi paljon parempiin asuntoihin, kuin mihin meillä olisi lainarahalla varaa. Ja kun yksityinen vuokranantaja kyseessä, saamme tehdä pintaremonttia mielemme mukaan.[/QUOTE]

Jos löytää tuollaisen täydellisen laskutaidottoman tai muuten vähälahjaisen vuokranantajan, niin tilanne on toki järkevää hyödyntää niin pitkään kuin se onnistuu. Loputtomiin se tuskin onnistuu; kyllä sille perijälle joku asiainhoitaja jossain vaiheessa vihjaa, että 600ke luukusta normaali vuokra (siis 8% tuotto-odotuksella) on 4ke/kk.

"Squeeze"
Siksi koska aiemmin kun olisimme saaneet lainan, unelmiemme asunto meni nenän edestä, emmekä heti löytäneet uutta ja sopivaa. Sitten puolisoni sairastui emmekä halunneet siinä tilanteessa hakea uudelleen lainaa kun sairaus oli pitkäaikainen ja tuli mahdollisuus ensin koittaa asumista ok-talossa vuokralla. Tähän jäimme, nyt olemme sitten lapsen kanssa kahden tässä samaisessa talossa. Tosin tarkoituksena oli ostaa tämä talo omaksi, mutta toisin kävi. Enää en edes tiedä haluaisinko tätä omaksi.

Yhteistyössä