Asukaa vaan vuokralla, on mullakin sit ihmisiä, joita riistää!!!!Miksi ette?
Miksi asutte vuokralla?
Asukaa vaan vuokralla, on mullakin sit ihmisiä, joita riistää!!!!Miksi ette?
Miksi asutte vuokralla?
Mä en haluaisi omistaa oikeastaan mitään, mikä sitoo johonkin paikkaan. Haaveeni on, että jonain päivänä kaikki irtaimistonikin mahtuisi kahteen matka-arkkuun. Olisi helppoa ja nopeaa lähteä mihin vaan.Me ollaan myymässä tätä asuntoa jossa nyt asumme ja ollaan jo alleksirjoitettu vuokrasopimus. En halua omistaa asuntoa tai taloa. Liian kiinni jossakin, haluan olla vapaa moisesta...vapaa liikkumaan.
Hyväksyisin tuon vapaus-argumentin vuokra-asumisen perusteeksi, mikäli olisi olemassa todellinen vaihtoehto olla asumatta jossain. Koska se ainakin perheellisen kohdalla näissä ilmasto-oloissa ei kuitenkaan ole todellinen vaihtoehto, niin tuo vapaus jää tietysti toteutumatta; jäljelle jää vain pakko valita erilaisista asumisvaihtoehdoista.Me ollaan myymässä tätä asuntoa jossa nyt asumme ja ollaan jo alleksirjoitettu vuokrasopimus. En halua omistaa asuntoa tai taloa. Liian kiinni jossakin, haluan olla vapaa moisesta...vapaa liikkumaan.
Sun pätemisentarve kyllä on kasvanut nyt hieman liian suureksi lähiaikoina...Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27089955:Hyväksyisin tuon vapaus-argumentin vuokra-asumisen perusteeksi, mikäli olisi olemassa todellinen vaihtoehto olla asumatta jossain. Koska se ainakin perheellisen kohdalla näissä ilmasto-oloissa ei kuitenkaan ole todellinen vaihtoehto, niin tuo vapaus jää tietysti toteutumatta; jäljelle jää vain pakko valita erilaisista asumisvaihtoehdoista.
Noh, jos esim haluaa muuttaa puolen vuoden tai vuoden välein, niin on se vuokra-asunnosta yksinkertaisempaa kuin myydä ja ostaa vähän väliä omaa.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27089955:Hyväksyisin tuon vapaus-argumentin vuokra-asumisen perusteeksi, mikäli olisi olemassa todellinen vaihtoehto olla asumatta jossain. Koska se ainakin perheellisen kohdalla näissä ilmasto-oloissa ei kuitenkaan ole todellinen vaihtoehto, niin tuo vapaus jää tietysti toteutumatta; jäljelle jää vain pakko valita erilaisista asumisvaihtoehdoista.
Tässä tämä tulikin ja mulla nyt on sellaisia vaiheita kun pakkaan kamat kassiin ja kakarat otan toiseen kainaloon ja lähden kiertelemään pitkin maita ja mantuja. Siinä ei paljon asunnolla mitään tee...helpompi vain irtisanoa ja mennä kuin alkaa myymään vanhaa...vaikka meillä nyt onkin ostajia tässä niin ei tämä nyt kädenkäänteessä ole tapahtunut.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090007:Noh, jos esim haluaa muuttaa puolen vuoden tai vuoden välein, niin on se vuokra-asunnosta yksinkertaisempaa kuin myydä ja ostaa vähän väliä omaa.
Näinpä. Ja saattaisi siinä jossain vaiheessa pankinjohtajakin olla sitä mieltä, että ei..ette saa 200 000 lisää lainaa, vaikka haluattekin nyt muuttaa Helsinkiin.Tässä tämä tulikin ja mulla nyt on sellaisia vaiheita kun pakkaan kamat kassiin ja kakarat otan toiseen kainaloon ja lähden kiertelemään pitkin maita ja mantuja. Siinä ei paljon asunnolla mitään tee...helpompi vain irtisanoa ja mennä kuin alkaa myymään vanhaa...vaikka meillä nyt onkin ostajia tässä niin ei tämä nyt kädenkäänteessä ole tapahtunut.
Entäpä jos sen luukun laittaisikin vuokralle siksi aikaa, kun itse lähtee kiertelemään niitä maita ja mantuja? Itse tein näin, kun aikoinaan vaihto-opiskelin vuoden verran. Vuokralainen maksoi silloisen kämppäni kulujen lisäksi osittain ulkomailla asumisenikin.Tässä tämä tulikin ja mulla nyt on sellaisia vaiheita kun pakkaan kamat kassiin ja kakarat otan toiseen kainaloon ja lähden kiertelemään pitkin maita ja mantuja. Siinä ei paljon asunnolla mitään tee...helpompi vain irtisanoa ja mennä kuin alkaa myymään vanhaa...vaikka meillä nyt onkin ostajia tässä niin ei tämä nyt kädenkäänteessä ole tapahtunut.
Mutta tuolloinkin tarvitsee jäädä tänne Suomeen joku sellainen henkilö, joka huolehtii vuokranantajalle kuuluvat tehtävät. Ostaa uudet jääkaapit, liedet yms. Käydä tarkistamassa tilanne esim vesivahingon sattuessa. Jolla on valtuudet hoitaa uuden vuokralaisen hankkiminen, kun edellinen lähtee. Käydä tarkistamassa asunnon kunto vuokralaisen jälkeen ja tehdä tarvittava remontointi. Allekirjoittaa uudet vuokrasopimukset. Toki rahalla saa hommattua asioiden hoitajan, mutta kuinka järkevää se lopulta on? Varsinkaan, jos ei ole tiedossa, että koskaan enää ko asuntoon palaisi?Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27090173:Entäpä jos sen luukun laittaisikin vuokralle siksi aikaa, kun itse lähtee kiertelemään niitä maita ja mantuja? Itse tein näin, kun aikoinaan vaihto-opiskelin vuoden verran. Vuokralainen maksoi silloisen kämppäni kulujen lisäksi osittain ulkomailla asumisenikin.
Tämä on muuten niin totta. Monissa tapauksissa. Ei kaikissa.Yksin ei ole varaa, ja kaksin ei uskalla.
Sitäpaitsi kaikkien lainalaskureiden mukaan oman asumuskulut tulisivat kalliimmaksi kuin nykyinen suurehko vuokra.
Aika monta kysymystä vastattavaksi, mutta näissä tapauksissa tehdään tietysti määrä-aikainen vuokrasopimus, joka ei estä, mutta auttaa kuitenkin tuossa vuoralaisen katoamisen tapauksessa. Minun luukustani itse asiassa hajosi iän vanha astianpesukone tuon vuoden aikana. Vuokralainen kävi itse valkkaamassa uuden koneen antamastani hintaluokasta ja liike toi sen perille ja vei samalla vanhan pois (ja taisi vielä kytkeä vesiletkunkin, vai kytkiköhän se vuokralainen sen kuitenkin). Kun valkkaa täyspäisen vuokralaisen, niin asiat on helppo hoitaa keskinäisen ymmärryksen hengessä.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090227:Mutta tuolloinkin tarvitsee jäädä tänne Suomeen joku sellainen henkilö, joka huolehtii vuokranantajalle kuuluvat tehtävät. Ostaa uudet jääkaapit, liedet yms. Käydä tarkistamassa tilanne esim vesivahingon sattuessa. Jolla on valtuudet hoitaa uuden vuokralaisen hankkiminen, kun edellinen lähtee. Käydä tarkistamassa asunnon kunto vuokralaisen jälkeen ja tehdä tarvittava remontointi. Allekirjoittaa uudet vuokrasopimukset. Toki rahalla saa hommattua asioiden hoitajan, mutta kuinka järkevää se lopulta on? Varsinkaan, jos ei ole tiedossa, että koskaan enää ko asuntoon palaisi?
Omistusasumisen kulut (korot + vastikkeet) tuskin koskaan ylittävät vuokra-asumisen kuluja, mutta toki, jos sen itselleen pakkosäästämänsä lainan lyhennyksen haluaa väen väkisin nähdä kuluna, niin toki nämä tällaiset "kulut" ainakin ensimmäisinä vuosina ylittävät vuokra-asumisen kulut (tosin vuokra-asumisen kuluihin pitäisi reilun vertailun aikaansaamiseksi tällöin laskea mukaan myös se summa, jonka vuokralainen kuukausittain siirtää sinne säästötililleen tms.). Mutta laskepas piruuttasi, että jos omistusasumiseen menee lainan lyhennyksineen tällä hetkellä vaikkapa 30% enemmän kuin pelkkään vuokraan, niin montako vuotta nykyisellä keskimääräisellä 3,5% inflaatiotasolla menee siihen, että tilanne kääntyy toisinpäin?Tämä on muuten niin totta. Monissa tapauksissa. Ei kaikissa.
Jos on vaatimuksia / toiveita asunnon koosta ja sijainnista niin voipi olla, että halvimmalla pääsee kun asuu vuokralla.
Silloin pitää kuitenkin löytää vuokralainen, jolle se sun mitoittamasi määräaikainen sopimus sopii. Ihmiset, jotka eivät ole halukkaita muuttamaan parin vuoden välein, toivovat tietysti toistaiseksi voimassa olevaa vuokrasopimusta. Toistaiseksi voimassaolevissakin tuppaa nykyisin olemaan ehtona, että vähintään yksi vuosi ollaan vuokralla. Tämä taas aiheuttaa joillekin hankaluuksia, jos mieluisampi asunto löytyisikin jo puolen vuoden päästä. Menee sivusuun se mieluisampi, kun pitäisi sitten maksaa kahta vuokraa puolen vuoden ajan eikä monilla ole moiseen varaa ja/tai halua.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27090282:Aika monta kysymystä vastattavaksi, mutta näissä tapauksissa tehdään tietysti määrä-aikainen vuokrasopimus, joka ei estä, mutta auttaa kuitenkin tuossa vuoralaisen katoamisen tapauksessa. Minun luukustani itse asiassa hajosi iän vanha astianpesukone tuon vuoden aikana. Vuokralainen kävi itse valkkaamassa uuden koneen antamastani hintaluokasta ja liike toi sen perille ja vei samalla vanhan pois (ja taisi vielä kytkeä vesiletkunkin, vai kytkiköhän se vuokralainen sen kuitenkin). Kun valkkaa täyspäisen vuokralaisen, niin asiat on helppo hoitaa keskinäisen ymmärryksen hengessä.
Ei se oikeasti ihan noin vaikeaa ole kuitenkaan. Kyllä on valittu aika tavalla vääriä vuokralaisia, jos niitä luukkuja tosiaan pitää joka vuosi olla koko loman ajan kunnostamassa. Ja kaikissa niissä kaupungeissa, joissa on kuntarajat ylittävää vetovoimaa omaavia oppilaitoksia, vuokralaisia löytyy jonoksi asti ihan riippumatta sen määräaikaisuuden kestosta. Ja jos paluun ajankohta ei ole lähtiessä selvillä, niin silloin tehdään tietysti se toistaiseksi voimassa oleva soppari. Pääseehän siitä vuokralaisesti sitten paluun ajankohdan selvittyä eroon enimmillään muutaman kuukauden irtisanomisajan puitteissa.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090368:Mutta jos tilanne on se, ettei lähteissään tiedä, monenko vuoden päästä tulee vai tuleeko koskaan enää takaisin, niin homma on mutkikkaampi. Toki voi tehdä määräaikaisia vuokrasopimuksia ja ajoittaa lomansa aina siihen ajankohtaan, milloin kulloinenkin vuokrasopimus päättyy ja käyttää lomansa asunnon kunnostamiseen ja uusien vuokralaisten etsimiseen.
Vaikkei ole kunnostamisen tarvettakaan, niin täytyyhän ne käydä tarkistamassa. Vaikka sulla olisi miten ihqu vuokralainen, niin et voi tietää, millaisen avopuolison se esim ottaa. Jonkun, joka pistääkin kämpän päreiksi. Ja jos et käy tarkistamassa vaan otat netin kautta uuden vuokralaisen, uusi vuokralainen voi laittaa aiheuttamansa vahingot edellisen vuokralaisen piikkiin. Eli olet sidoksissa asiaan tai sitten sun pitää hommata joku, joka tekee asian puolestasi.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27090411:Ei se oikeasti ihan noin vaikeaa ole kuitenkaan. Kyllä on valittu aika tavalla vääriä vuokralaisia, jos niitä luukkuja tosiaan pitää joka vuosi olla koko loman ajan kunnostamassa. Ja kaikissa niissä kaupungeissa, joissa on kuntarajat ylittävää vetovoimaa omaavia oppilaitoksia, vuokralaisia löytyy jonoksi asti ihan riippumatta sen määräaikaisuuden kestosta. Ja jos paluun ajankohta ei ole lähtiessä selvillä, niin silloin tehdään tietysti se toistaiseksi voimassa oleva soppari. Pääseehän siitä vuokralaisesti sitten paluun ajankohdan selvittyä eroon enimmillään muutaman kuukauden irtisanomisajan puitteissa.
Kyllähän on aina mahdollisuus, että kaikki menee pieleen. Mutta varmaan 99% ihmisistä kyllä huolehtii ihan kunnialla vuokranmaksut ja pitää kämpästä huolta. Meillä on useampi sijoituskämppä ja vuokralaisia ollut aika monta, mutta mitään vähän myöhässä olevaa vuokranmaksua ja äänekkäitä kotibileitä vakavampaa ei ole (ainakaan vielä) sattunut. Osa vuokralaisista on vähän remppaillut kämppiä, ja joku jääkaappikin on vaihdettu, eikä siihen meidän läsnäoloa ole tarvittu.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090453:Vaikkei ole kunnostamisen tarvettakaan, niin täytyyhän ne käydä tarkistamassa. Vaikka sulla olisi miten ihqu vuokralainen, niin et voi tietää, millaisen avopuolison se esim ottaa. Jonkun, joka pistääkin kämpän päreiksi. Ja jos et käy tarkistamassa vaan otat netin kautta uuden vuokralaisen, uusi vuokralainen voi laittaa aiheuttamansa vahingot edellisen vuokralaisen piikkiin. Eli olet sidoksissa asiaan tai sitten sun pitää hommata joku, joka tekee asian puolestasi.
Joo, ihan normaalikäytäntöhän on tietysti, että aina vuokralaisen vaihtuessa luukku käydään läpi ensin sen lähtevän kanssa ja tämän jälkeen sen uuden kanssa. Ehkä kaikki eivät sitten kehtaa vaivata sukulaisiaan tai kavereitaan (vaan joutuvat matkustamaan itse paikalle), mutta minä uskoisin kyllä tuollaisessa tilanteessa kehtaavani.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090453:Vaikkei ole kunnostamisen tarvettakaan, niin täytyyhän ne käydä tarkistamassa. Vaikka sulla olisi miten ihqu vuokralainen, niin et voi tietää, millaisen avopuolison se esim ottaa. Jonkun, joka pistääkin kämpän päreiksi. Ja jos et käy tarkistamassa vaan otat netin kautta uuden vuokralaisen, uusi vuokralainen voi laittaa aiheuttamansa vahingot edellisen vuokralaisen piikkiin. Eli olet sidoksissa asiaan tai sitten sun pitää hommata joku, joka tekee asian puolestasi.
Mulle on ihan selvää, että jos esikoinen ei myy asuntoaan muuttaessaan pois Suomesta, niin kyllä mua saa asialla vaivata. Mutta se asunto onkin 1,5 kilometrin päässä. Jos olisi vaikkapa 150 kilometrin päässä, niin en mä autottomana ja ajokortittomana siihen hommaan ryhtyisi. Saisi sitten hommata jonkun välittäjän asioita hoitamaan ja maksattaa välittäjän palkkiot vuokralaisillaan.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27090537:Joo, ihan normaalikäytäntöhän on tietysti, että aina vuokralaisen vaihtuessa luukku käydään läpi ensin sen lähtevän kanssa ja tämän jälkeen sen uuden kanssa. Ehkä kaikki eivät sitten kehtaa vaivata sukulaisiaan tai kavereitaan (vaan joutuvat matkustamaan itse paikalle), mutta minä uskoisin kyllä tuollaisessa tilanteessa kehtaavani.
Netin kautta (siis tyyppiä näkemättä) en ottaisi vuokralaista ylipäätään. Jos en pääsisi (tai kukaan luottoihmiseni ei pääsisi) ehdokkaita arvioimaan, niin turvautuisin varmaankin vuokravälityspalveluun. Maksaahan se, mutta maan tapahan on maksattaa nuokin kulut (tavalla tai toisella) vuokralaisella.
Tässä asunnossa on vuokrauskielto ja lupa pitää hakea ja syyn olla hyvä jos saa tämän vuokralle ja lupa haettava vuosittain uudelleen. Ja silti on sitten kiinni tänne Suomeen vaikka täältä ollaan muuttamassa pois. Siltikin vaikka tämän laittaisi vuokralle olisin kiinni ja sidottu tähän. Pitää fiksata ja prepareerata ja vaikka ja mitä...ei kiitos.Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27090173:Entäpä jos sen luukun laittaisikin vuokralle siksi aikaa, kun itse lähtee kiertelemään niitä maita ja mantuja? Itse tein näin, kun aikoinaan vaihto-opiskelin vuoden verran. Vuokralainen maksoi silloisen kämppäni kulujen lisäksi osittain ulkomailla asumisenikin.
Juurikin näin.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27090647:Mulle on ihan selvää, että jos esikoinen ei myy asuntoaan muuttaessaan pois Suomesta, niin kyllä mua saa asialla vaivata. Mutta se asunto onkin 1,5 kilometrin päässä. Jos olisi vaikkapa 150 kilometrin päässä, niin en mä autottomana ja ajokortittomana siihen hommaan ryhtyisi. Saisi sitten hommata jonkun välittäjän asioita hoitamaan ja maksattaa välittäjän palkkiot vuokralaisillaan.