Te jotka ette asu omassa asunnossa (ok-talo jne) !

• Viestiketjun aloittaja Tuhatkaunotar
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27092969:
Kertoisitko esimerkin tällaisesta tilanteesta? Vai onko tässä taas kyse siitä luovasta kulujen määrittelystä...
No itse lasken kyllä säästöksi sen, että kaikissa vuokra-asunnoissa ollaan oltu kävely- tai pyörämatkan päässä palveluista / työpaikasta. Jos tästä nyt muutettaisiin sellaiseen asuntoon, joka haluttaisiin ostaa jos oltais ostamassa, niin väkisinkin pitäisi ajaa ajokortti, hankkia auto ja bensakuluja en edes halua ajatella.

"Minna"
Kyllä säästää ja voittaa kun asuu omassa..etenkin suht uudessa..me asutaan uudessa rivarissa, tähän viereen nousee ostoskeskus mikä nostaa taas arvoo..voitolle tullaan taatusti jäämään..yhtiövastiketta maksetaan sitäkin varten, että huoltomies toimii..uudessa asunnossa harvoin menee mikään rikki vuosiin.. vuokralla kun asuu ni on sama kun paskaan heittäis rahat..niin ja omat asunnot on paljon paremmän näköisiä kun vuokra kämpät muovimattoineen :D

"Minna"
Niin ja korkoja voi maksella jos tulee todella tiukka kuukausi, entäs voiko niin vuokralla? ei :D Pihalle lennetään ettei tosikaan jos ei oo rahaa. Kyllä pankki joustaa, mites vuokranantaja?

Kiips
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27092969:
Kertoisitko esimerkin tällaisesta tilanteesta? Vai onko tässä taas kyse siitä luovasta kulujen määrittelystä...
Meillä lainanlyhennys on yli 1500 e kuussa, ja siitä jollei puolet, niin ainakin kolmannes korkoa, koska pääomaa on vielä niin paljon jäljellä. Korot menee suoraan kankkulan kaivoon mun näkökulmasta, vaikka onhan pankkitoiminnan toki voitollista oltava :D

Vastaavaa kohdetta ei kyllä löydy vuokralle ihan piankaan, kenties koskaan, mutta eihän tuollaisia vuokriakaan maksele kuin ehkä finnair vehviläisen puolesta vai miten se meni. Jos vuokra olisi esim 750 e/kk, niin voitais ainakin teoriassa laittaa tälläkin hetkellä sama summa säästöön joka kuukausi. Ihan viksua sekin toisaalta voisi olla.

Jos meidän ihanassa hirsiunelmassamme todettaisiin joku laajamittainen homevaurio, niin sijoituksen arvon palauttamiseksi tarvittaisiin kallis remontti, mutta pankille lähtisi rahaa saman verran edelleen. Vuokralla asuessa voisi muuttaa hometönöstä pois.

Kyllähän se oma asunto on aina oma, ja okt:ssa ei yleensä tarvitse edes taloyhtiön kanssa neuvotella. Silti, kun lukee velkaneuvontajonoista, tulee joskus mieleen kysyä, ketä tämä systeemi oikein hyödyttää. Nuoria houkutellaan ottamaan lainaa, ja usein kuukausittainen maksuerä on tappiin asti mitoitettu, säästö ahdollisuudet pyöreä nolla, ja jos joutuu kuitenkin myymään syystä tai toisesta aiemmin kuin on suunnitellut, on täysin suhdanteiden armoilla sijoituksensa suhteen. Moni laskee ehkä sen varaan, että asuntolainan korkovähennys pysyy hallitusten agendassa ajasta ikuisuuteen, eikä korot nouse juurikaan seuraavan 10-20 vuoden aikana.

Ettekö vuokraajat yhtään ajattele, että haluaisitte jättää jotain perinnöksi lapsillenne?
No en ole varsinaisesti ajatellut asiaa noin, koska itselleni ei vanhemmuudessa ole keskeisin tai olennaisin asia se, että jätän jotain materiaalista perintöä. Mutta niin olen kyllä ajatellut, että kun joskus hamassa tulevaisuudessa (toivottavasti vasta tosi tosi pitkän ajan kuluttua, kun alan itsekin olla jo aika vanha!) tulen perimään omat vanhempani, voisin ehkä luopua perinnöstäni lasteni hyväksi - jos sen siis voi tehdä niin, että perintö hyppää minun ylitseni ja siirtyy suoraan lapsille. Toinen vaihtoehto olisi käyttää se perintö omistusasunnon ostamiseen, mutta en tiedä, olenko erityisen kiinnostunut sellaisesta...

Niin, katsos vuokralla asuvahan voi itse periä joskus ;) Mutta ilmeisesti täällä oletetaan, että jos asuu vuokralla on a) köyhä ja b) kotoisin köyhästä perheestä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27089819:
Jos löytää tuollaisen täydellisen laskutaidottoman tai muuten vähälahjaisen vuokranantajan, niin tilanne on toki järkevää hyödyntää niin pitkään kuin se onnistuu. Loputtomiin se tuskin onnistuu; kyllä sille perijälle joku asiainhoitaja jossain vaiheessa vihjaa, että 600ke luukusta normaali vuokra (siis 8% tuotto-odotuksella) on 4ke/kk.
Jos asunto on velaton ja kuluton, niin kyllähän se on plussaa vuokranantajalle se pienempikin vuokra.

Ymmärrän, että joku perustelee asumismuotoaan taloudellisella kannattavuudella - oli se asumismuoto sitten omistus- tai vuokra-asunto. Mutta sitä en ymmärrä, jos AINOASTAAN tämä peruste on muka olennainen tai järkevä. Monen muun asian suhteen ihmiset tekevät valintoja myös toisin perustein kuin rahan takia.

"vieras"
Tungen nyt lusikkani tähän soppaan, vaikka ei varmaan pitäisi.

Ollaan suht hyvätuloinen pariskunta, lapsiakin on. Ollaan kaupungin asunnossa (hki) vuokralla, erittäin halutulla alueella, muutaman vuoden vanhassa kämpässä. Vuokra alle 1000 €. Tämän kokoinen ja varusteiltaan suurinpiirtein samanlainen asunto maksaa noin 400 000 €. Saisimme noin suuren lainan, mutta ollaan toistaiseksi valittu tämä asumismuoto. Yksi asunto jo ostettiinkin, mutta myytiin pois.

Syyt?

- Ei olla säästetty sukanvarteen, kun ei ole hirveästi hotsittanut näin hoitovapaiden aikana. Eikä muutenkaan. Ollaan siis oltu sekä laiskoja että mukavuudenhaluisia, matkusteltu ja syöty ulkona, kun huvittaa.
- Jos ja kun otettaisiin koko summa lainaa, olisivat kulut vastikkeineen noin 2000–2800 € / kk. Liian tiukille vetää. Voitaisiin unohtaa matkustelu ja mukava elämä vuosiksi, vuosiksi. Yksin vastike ja korot ylittävät nykyisen vuokramme reilusti alkuvuosina.
- Jos haluaisimme ostaa oman, pitäisi laina mitoittaa oikein. Hei hei kiva asuinalue, terve Vantaa! Hei hei pyöräilymatka töihin! Tervetuloa toinen auto ja satoja euroja kuussa lisää kuluja! Juu ei kiitos. En lähde skutsiin katsomaan lähiöelämää ja ajelemaan autolla palveluiden ääreen.
- En aio olla nykyisessä ammatissani ikuisesti, toivottavasti en montaakaan vuotta. Tulevista tuloista luoja yksin tietää. Toki on aina maksettava asumisesta, mutta 1000 € ja 2500 € välillä on vissi ero.
- Emme suostu elämään elämää niin, että se alkaa sitten kun on lainat maksettu. Ajattelemme, että se ei ole elämää. Kukaan ei tiedä, onko hengissä huomenna, viiden vuoden päästä tai viidenkymmenen vuoden päästä. Hyvää elämää ei kannata säästellä sinne jonnekin.
- On helppoa asua kerrostalossa, on helppoa korjauttaa mahdolliset viat ja hajonneet asiat. Ei mitään kitinää tai säätöä.
- Kaupungilla vuokralla on paitsi edullista, myös turvallista. Jos emme sössi itse asioitamme, voimme asua tässä todennäköisesti niin kauan kuin haluamme.
- Harrastamme muita keinoja varautua vanhuuteen. On maltillinen osakesalkku jne.

Siinä nyt jotain, jotain varmasti unohtui. Sen voin sanoa, että kun olimme hetken aikaa ns. omistajia, niin jumalauta, kun ahdisti. Kun laina oli maksettu pois, oli kuin pystyisin hengittämään taas. Euroopan talousuutiset huolestuttavat, mutta eivät enää kurista kurkkua. Jos lama tulee, saatamme joutua tiukille, muttemme konkurssiin. Toki vuokralla on miinuksia: emme voi rempata kämppää (=sisustaa, maalata, vaihtaa lattioita jne.), ei ole omaa saunaa. Mieluummin nyt kuitenkin käyn saunavuorolla huilimassa, kuin itken omassa velka-ahdistustani. Kaikille ei sovi kaikki. Ja varmaan joskus mekin ostamme oman. Nyt ei ole sen aika. Täällä on hyvä olla. Meillä on todella kaunis ja viihtyisä koti ihanalla paikalla, mahtavat naapurit ja paljon ystäviä. Hyvä lastentarha, palvelut, ratikka, kahvilat jne. jne. En vaihda sitä omaan jossain periferiassa, ellei ole ihan pakko. Omasta saunasta joskus haaveilen ja siitä, että saisin sisustaa kodin täysin mieleisekseni. Ei ole mulle kuitenkaan se tärkein juttu.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27101841:
No en ole varsinaisesti ajatellut asiaa noin, koska itselleni ei vanhemmuudessa ole keskeisin tai olennaisin asia se, että jätän jotain materiaalista perintöä. Mutta niin olen kyllä ajatellut, että kun joskus hamassa tulevaisuudessa (toivottavasti vasta tosi tosi pitkän ajan kuluttua, kun alan itsekin olla jo aika vanha!) tulen perimään omat vanhempani, voisin ehkä luopua perinnöstäni lasteni hyväksi - jos sen siis voi tehdä niin, että perintö hyppää minun ylitseni ja siirtyy suoraan lapsille. Toinen vaihtoehto olisi käyttää se perintö omistusasunnon ostamiseen, mutta en tiedä, olenko erityisen kiinnostunut sellaisesta...

Niin, katsos vuokralla asuvahan voi itse periä joskus ;) Mutta ilmeisesti täällä oletetaan, että jos asuu vuokralla on a) köyhä ja b) kotoisin köyhästä perheestä.
En kai sanonut, että perinnönjättäminen on keskeisin asia, mutta siirtyessäni ajasta ikuisuuteen,
toivottavasti ennen lapsiani, toivon, että jotain muuta kuin 1000e pankkitilillä on jaettavaksi.

Minäkin tulen perimään satojen tuhansien omaisuuden, mutta miksi en kartuttaisi myös omaa?

[QUOTE="vieras";27101897]Jos asunto on velaton ja kuluton, niin kyllähän se on plussaa vuokranantajalle se pienempikin vuokra.[/QUOTE]

Huoh... Siihen asuntoon on sitoutuneena tietty summa pääomaa, jolle on koko ajan olemassa myös vaihtoehtoisia sijoituskohteita. Miksi h-vetissä joku pitäisi sitä luukussa kiinni olevaa pääomaa käytännössä nollatuotolla, kun jo riskittömällä määräaikaisellä säästötilillä saa sille pääomalleen paremman tuoton? Eikä tarvitse asioida kitisevien vuokralaisten kanssa... :)

Mieti asiaa siten, että jos sinulla on vaikkapa 300ke vapaana sijoitettavaksi, niin laitatko sen pankkiin A, joka maksaa sinulle 1 prosentin koron ("plussaahan" se on sekin) vai laitako kuitenkin pankkiin B, joka maksaa 3 prosentin koron?

En kai sanonut, että perinnönjättäminen on keskeisin asia, mutta siirtyessäni ajasta ikuisuuteen,
toivottavasti ennen lapsiani, toivon, että jotain muuta kuin 1000e pankkitilillä on jaettavaksi.

Minäkin tulen perimään satojen tuhansien omaisuuden, mutta miksi en kartuttaisi myös omaa?
Niin, ei kai kukaan ole sanonutkaan, etteikö saisi kartuttaa. Tosin on sellaisia ihan fiksujakin syitä, miksi joku ei kartuta. Esim. ammatinvalinta ja elämäntyyli eivät mahdollista oman asunnon ostamista, mutta mahdollistavat sellaisen elämän, jota itse haluaa elää. Tai sitten joku laittaa rahat johonkin muuhun - vaikka matkustamiseen, ehkä niistä jää lapsillekin jotain muistoja.

Itse en oikein osaa ajatella vanhemmuutta tai edes perintöä tuota kautta, vaan toivon pikemminkin, että valokuvani yms. säilyvät lapsilleni.

[QUOTE="Minna";27093092]Niin ja korkoja voi maksella jos tulee todella tiukka kuukausi, entäs voiko niin vuokralla? ei :D Pihalle lennetään ettei tosikaan jos ei oo rahaa. Kyllä pankki joustaa, mites vuokranantaja?[/QUOTE]

No jos noin huono tilanne on, niin vuokra-asuntoonhan saa tukea Kelasta ja viime kädessä toimeentulotukea.

Ja toisaalta vähemmänhän siinä menettää, jos lentää ulos vuokrakämpästä, kuin jos menettää sen oman asunnon.

"tiimarinvihko"
Mies on "aloitteleva" yrittäjä eikä takuulla saa lainaa, enkä muuten saa minäkään. Luottotiedot kunnossa, mutta tulot liian pienet. Vuokralla asuminen on mun mielestä paras vaihtoehto siihen asti, kunnes on varmasti tosi vakaat tulot. Eikä mulla vuokralla asumisessa ole muutenkaan valittamista.. maiseman vaihtaminenkin on huomattavasti helpompaa näin eikä omistamisen vastuu paina :p :D

nella, nimi keksitty
olin isämiehen vuokralaisena, mut se alkoi vihjailla luonnossa maksamisella :( tästä on jo vuosia. Ostin oman ja oon tyytyväinen. Vieläkin ällöttää.. Oisin kuulema säästänyt vuokrarahat, just.

Vuokralla asumiseeni on aika monta syytä, kuten kai yleensäkin. Ensinnäkin minun tuloillani saisi tältä alueelta maks. kaksion, pommikuntoisen. Nyt 100 neliötä, arvostan tilaa. Vuokra 800. Tähän sisältyy pesutupa, huoltoyhtiön palvelukset (en ole mikään remonttireiska, joten sopii minulle :D), remontit, lieden ja jääkaapin korjaukset ja vaihdot, seuraavaksi taidan tarvita uuden vessanpöntön. En ole mikään finanssinero, mutta luulen että asumiskustannukseni ovat varsin kilpailukykyiset esim. ok-taloon verrattuna.

Toisekseen jotenkin minua kauhistuttaa ajatus velasta. Minulla ei ole koskaan ollut velkaa, kokisin sen rajoittavan elämääni liikaa. Tykkään vaihdella työpaikkaa ja jopa ammattia, kokeilla kaikenlaista. Jos käy huonosti, on kuitenkin mahdollisuus sosiaaliturvaan (toistaiseksi...). Ihan omillani olen kyllä tähän asti toimeen tullut. Ja varmaan tulisin omistusasunnossakin, se on vain ajatuksen tasolla niin ahdistava se velka.

Jos saisin jostain 500 000, ostaisin asunnon (400 000) ja loput jäisi sukanvarteen asumiskustannuksia ja tulevia remontteja varten. Siinä tapauksessa en stressaisi. Ei ole ihan lähitulevaisuudessa odotettavissa, epäilen :snotty:

"vieras"
Siksi asutaan vuokralla koska mun mielestä molemmilla pitäis olla vakituinen työ ja tällä hetkellä ei sitä oo. Töissä kuitenki ollaan mutta ei ikinä tiiä millon ne loppuu.
Toiseks, kun etitään töitä niin jos joudutaan muuttamaan niin eipä oo sitä murhetta että sais asunnon/talon myytyä ja täällä missä asutaan on aika pitkä myyntiaika taloilla.

"vieras"
[QUOTE="Minna";27093085]Kyllä säästää ja voittaa kun asuu omassa..etenkin suht uudessa..me asutaan uudessa rivarissa, tähän viereen nousee ostoskeskus mikä nostaa taas arvoo..voitolle tullaan taatusti jäämään..yhtiövastiketta maksetaan sitäkin varten, että huoltomies toimii..uudessa asunnossa harvoin menee mikään rikki vuosiin.. vuokralla kun asuu ni on sama kun paskaan heittäis rahat..niin ja omat asunnot on paljon paremmän näköisiä kun vuokra kämpät muovimattoineen :D[/QUOTE]

Sulla vähä vanhanaikainen käsitys vuokra-asunnoista. Me muutettiin tähän reilu 5v sitten ja just oli tähän tehty pintaremontti, kylppäri uusiks, laminaattilattiat ja keittiöki uusittu. Ja saa ite tapetoida/maalata seiniä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27152289]Sulla vähä vanhanaikainen käsitys vuokra-asunnoista. Me muutettiin tähän reilu 5v sitten ja just oli tähän tehty pintaremontti, kylppäri uusiks, laminaattilattiat ja keittiöki uusittu. Ja saa ite tapetoida/maalata seiniä.[/QUOTE]

Juu meidänkin vuokra-asunto on tosiaan arvo-asunto, joten muovilattioista ei ole tietoakaan. Tuskin monella palstalaisella olisi varaa ostaa tämä asunto.

Elämästä pitää myös nauttia, itse en olisi valmis muuttamaan Espoon tai Vantaan perukoille saadakseni ison omistusasunnon. Tosin sijoitusasunto meiltä jo löytyy.

Itse arvostan keskeistä sijaintia yli kaiken.

Yhteistyössä