**Tammivauvat2008**vol2

Hei kaikille! En eilen edes avannut konetta, kun niin ukkosti... Ja nyt pikaisesti kävin lukeen sähköpostit ja teidän kuulumiset! :LOL:
VARPAISTA: on löydetty ja kovin kiinnostavat
YÖUNISTA: kahdeksan jälkeen neiti menee jo nukkumaan ja unessa on 20.30. Yöt menee tosi vaihtelevasti, välillä hyvin välillä tosi huonosti.
RUUASTA: tissimaitoa edelleen. Pari lusikallista pottua saattaa mennä, mutta ei enempää. Vähitellen opetellaan :D
KÄTKYTKUOLEMASTA: kuulun kanssa valitettavasti niihin, jotka sitä pelkää. Ihan järkyttävä ajatus, jos jotain sattuis mun rakkaille lapsille. Välillä itkeskelen öisin kun pelko ottaa ylivallan
:'(
HIUKSISTA: täällä yksi jo melkein kalju! :kieh: siis ihan koko ajan putoo tukkaa! Mutta en kyllä imettämistä lopeta, on niin ihanaa kokea se läheisyys rakkaan vaavin kanssa. :heart: ja ainahan voi ostaa peruukin! :LOL:
KAVEREISTA: kaikki lapsettomat aika lailla kaikonnut. Mutta parhaat jäänyt, onneksi. Mä olen käynyt niissä MLL:n perhekerhoissa, sieltä saa uusia ystäviä. Kaikki niihin, jotka ystäviä kaipaa! B) :heart:
Meillä on myös äiti ihan ykkösjuttu. Mutta viihtyy myös isän ja siskon kanssa.
VIERASTAAKO TEIDÄN VAUVAT JO? :attn: Meillä oli tänään paljon vieraita, ihan lähisukua. Emman mammat ja pappa ja muita läheisiä. Ja meidän neiti aloitti ihan järkyttävän huudon kun näki heidät! Ihan naama väärin päin itki ja vasta äidin sylissä rauhottui. Vaikka mamma monta tuntia yritti syliin ym, ei auttanut. Piti äidistä kiinni eikä edes päin katsonut. Aikaisin alkoi vierastaminen. Aikasemmin on vierastanut vaan ihan vieraita. Ja mammakin käy meillä sentään pari kertaa viikossa.
Neamma
 
Iltaa pitkästä aikaa

Enpä ole taas saanut kirjoitetuksi, nyt yritän saada tekstiä aikaiseksi.

Ensiksi; Onneksi olkoon sinulle Katja unikoulun onnistumisesta! Minun pitäisi aloittaa sama koulu, mutta odottelen ensin puolen vuoden ikärajaa. Meillä ei Vili nuku vieressä vaan omassa sängyssä, mutta heräilee mielestäni turhankin usein öisin. Ei ole nälkäkään, mutta hetken pitää tissiä suussa ja nukahtaa uudelleen. Joku kyseli yöunille menosta; meillä Vili menee yöunille melko säännöllisesti siinä 20.30 - 21.00.

Kiinteitä meillä on syöty jo kuukauden verran. Hienosti menee kerran päivässä kasvissose ja kerran päivässä hedelmäsose. Kasvissoseet olen tehnyt itse (perunaa, porkkanaa, maissia ja bataattia on tällä hetkellä ohjelmassa), mutta hedelmä- ja marjasoseet ostan valmiina. Puuron aloittaminen on mietinnässä, ehkä ensi viikolla aloitetaan.

Varpaat on meilläkin löytyneet. Vielä ei mene suuhun asti, mutta kovasti niitä sormilla tutkitaan. Ja sukat lentävät kyllä jalasta melko vauhdikkaasti, joten enpä ole niitä enää jalassa pitänytkään. Lattialla Vili viihtyy tosi hyvin, leikkii vatsallaan leluillaan melkoisen pitkiä aikoja kerrallaan.

Nukuttamisestakin joku kyseli; laitan Vilin sänkyyn aina kyljelleen, mutta nyt kun hän jo itse kääntyy niin nukkuma-asento muuttuu melkoisen nopeasti vatsalleen. Olen antanut nukkua näin, koska ilmeisesti siinä tulee parhaat unet kun niin tykkää olla. Herääminen meillä tapahtuu koska mitenkin, melko usein alkaa vaunuista tai sängystä kuulua juttelua, mutta joskus herätään itkien.

Nyt lähden itse metsästämään nukkumattia...

Äiti2008
 
Moiksis!

Ompas kurjaa taas kun vettä sataa, ei olla pariin päivään kehdattu ees ulos lähteä. :/
Neamma: Lastenlääkärin kans oli pojan neuvolakäynnllä puhetta tuosta hiustenlähdöstä, niin hän valisti ettei sillä oo mitään tekemistä imettämisen kanssa, vaan useimmilla lähtee raskauden jälkeen hiuksia paljon, imettipähän tai ei.. Minäkin luulin aiemmin että syynä on nimenomaan tuo imettäminen. :)

Meil on Albert kerran vierastanut minun äitiä, kun minun äiti otti syliin pojan heti kun se oli herännyt päikkäreiltä. Mut sehän on (kait) vaan hyvä merkki, että oppii vierastamaan, jossain vauvalehdessä oli siitä juttua.

Millaisia nuo MLL:n kerhot on? Voiko sinne mennä ihan jo vauvan kanssa, vaikkei isompia lapsia olekaan?!

Äiti2008: Mie tosiaan aloitin jo neuvolan ohjeistuksella tuon unikoulun 5kk ikäisenä, kun niin hienosti menee jo kiinteitä. Mut toki annan pojalle aamuyöstä tissiä, jos sattuu heräämään aamuyöllä. Pari yötä menikin niin, ettei heräillyt aamuyöllä ollenkaan, mut viimeyönä heräsi neljän aikoihin, niin otin heti tissille sen. Ja sit laitoin omaan sänkyyn taas nukahtamaan pojan. :)

Katja ja Albert-joka näköjään juuri heräsi puolen tunnin unosilta :D
 
Heipat!

Kide Kiitti voima halauksista :hug: Niin ja kyllähän mulla on samanhenkisiä kavereita, mut kun ne asuu siis hieman kauempana ja tuo kulkeminen on hieman hankalaa. Ja kyllä mulla naapurissakin on pikkuvauvojen ja taaperoiden äitejä ja on meillä täällä meidän perällä sellainen oman mammarinkikin-kerran kuussa ollaan nyt tapailtu heidän kanssa vauvoineen..eli kyllä periaateessa on täällä lähempänäkin nuita samassa tilanteessa olevia, ja kaikki pitäis periaatteessa olla "hyvin" poika on ihana ja terve, nukkuu yöt suht koht hyvin ja vielä ihana mieskin löytyy. Mut joku vaan vetää mieltä matalaksi..ja niin ainakin tää hiusjuttu alkaa vaikuttaa tuohon mielialaankin. Täytyis varmaan hävittää peilit koko kämpästä, jos se vähän auttas :LOL: .. Niin ja niistä kiinteistä kun kyselit, niin minä aloitin aikas pian antaan sosetta 2 kertaa päivässä, neuvolassakin sanoivat et voi antaa myös illalla, jotta yö unet pitenis. Meillä ku tuo herra heräili myös melkosta tiheesti. Määrästä kuiten meille sanoi et maksima ois se noin desi/kerta vaikka enemmän ottaiskin, mut tuo varmaan yksilöllistä.

Neamma niinkuin Katja tuossa sanoi, niin hiustenlähdöllä ei välttämättä ole tekemistä imetyksen kanssa, toki imetys kuluttaa elimistöä aikas paljon,eli kyl se varmaan joillakin voi ainakin hieman lisätä sitä. Vitamiinien riittävästä saannista ainakin kannattas huolehtia.. Mutta hiuksia lähtee synnytyksen jälkeen, koska hiukset ovat melkein koko raskauden ajan kasvuvaiheessa runsaan estrogeenin määrän johdosta eivätkä siksi irtoa hiuspohjasta (ainakaan itsellä ei hiuksia raskauden aikana lähtenyt, vaan vahvistuivat huomattavasti, tämäkin tieten yksilöllistä) niin synnytyksen jälkeen suuri osa siirtyy lepovaiheeseen, jonka jälkeen tippuu poissa. Eli niin tyhmää kun se onkin, ja tietää mistä tää johtuu, niin silti se vaivaa mieltä.
Suunniteltiinkin tuossa serkun kanssa että leikataan sellaiset sentin sänget, nii jos siittä tulis vaikka muotia :LOL:

Meillä Jasu on myös jonkun verran alkanut vierastamaan lähinnä just päikkäreiden jälkeen, jos esim. mummu tulee liian lähelle

Meillä poika menee hieman vaihtelevasti nukkumaan klo.20-21 välillä, hieman riippuu siittä koska on herännyt viimoisilta päikkäreiltään..

No jospa taas ainakin suunnittelis jotain tekevänsä täällä kotosallakin. Pitäs kai käydä vähän ulkonakin, ei oo mekään muutamaan päivään oikein ulkona käyty, on niin kylmä täällä.. :wave:

Piku ja Jasu tasan 5kk :heart:
 
carla-81: Meillä neiti kun herää päiväunilta tai yöunilta niin alkaa kuulua mahdoton puheen pulputus ja porina. On tainnut äitiinsä tulla ;) Harvoin neiti herää itkemällä, silloin on yleensä nukkunut liian vähän, vaippa vuotanut tai kakat housussa.

Katja87: Meillä neiti menee yöunille 23.00 maissa, ottaa pitkin iltaa pieniä torkkuja. Parempi tietty ois, jos menis yöunille jo 20-21.00 mut eipä neiti suostu sillon yöunille (ottaa vaan pikkutorkut ja herää pirteänä ja haluaa ylös) eli minkäs teet.. tää on nyt tätä aikaa ja kohta voi rytmi olla taas ihan muuta.
Ja tuosta kerho-asiasta. Meillä täällä päin ainakin voi mennä vauvankin kanssa kerhoon. Itse aikoinani (5 vuotta sitten) menin esikoisen kanssa kerhoon, kun hän oli 3 kk ja siitä asti ollaan siinä kerhossa käyty. Eli ei muuta kuin rohkeesti vaan semmoiseen: vaihtelua arkeen, siellä saa jutella toisten äitien kanssa, lapsille on omaa seuraa ja ehkäpä saa itsekin uusia ystäviä.

Kide: Mä olen lasten saamisen jälkeen saanut uusiakin ystäviä ja vanhat ystävät ovat myös "voimassa" ja osa heistäkin on jo saanut/saamassa vauvoja. Kyllä hyvät ystävät ovat kullanarvoisia :heart:
Ja noista kiinteistä. Meillä neiti vasta aloitteli tuota kiinteän syömistä ja syö nyt peruna-porkkanaa ja ajattelin tehdä samoin kuin isompien lasten vauva-aikanankin, että annan jonkin aikaa pelkästään potturuokaa kerran päivässä ja sit alan totutteleen toista kiinteää ruokaa päivässä ja se on sit hedelmäsose. Ei meillä nuo isommat ainakaan ole hyljelksineet pottua, vaikka ovat hedelmäsosettakin saaneet. Saas nähä tämän nuorimmaisen kans, mut eiköhän se hyvin mene. Mulla kaveri sanoi (jolla on siis vauav myös), että nykyisin nää kaupan hedelmäsoseet on kuulemma tosi väkeviä, kun niihin ei oo enää lisätty sitä hedlmäsokeria. Saapa nähä, muten meillä neiti sit vieroksuu niitä soseita, jos ne on väkeviä.
Onko teillä jollain jo kokemusta näistä uusista hedelmäsoseista, että miten teillä vauvat niitä syö? Onko jotkut soseet suosikkeja entä mitkä on inhokkeja?

Saaru: Meillä neitiä myös oottaa semmoinen kävelyteline tai rollaattori niinku me sitä kutsutaan =) ja se sama kapistus on ollut isommillakin lapsilla ja se on kyllä aivan ehdoton: lapsi saa olla pystyasennossa (meillä nää lapset ei oo ollut makuulla viihtyvää porukkaa) ja lapsi pääsee itse liikkeelle ja siihen hyvä laskea vauvaa välillä, jos esim. laittaa ruokaa, pyykkiä tms. Meillä ne on viihtyneet kyllä hyvin siinä vehkeessä. =)

Neamma:Meillä neiti ei vielä varsinaisesti vierasta, mut muutaman kerran on tiukemmin tuijottanut joitakin vieraampia ihmisiä. Tässä iässähän se vierastus voi tulla.

Joko muuten ootte alkaneet istuttaan vauvoja pieniä hetkiä? Mä oon, vaikka neuvolalääkäri sanoi, että aloittelun saa aloittaa vasta 6 kk iässä. Mut meillä neiti ei ala oleen vauva-asennossa eli pieniä hetkiä annan istua. Niin oon tehny isompienkin kohdalla. Lääkäri vaan tuumas ettei näin pienen vauvan luut vielä kestä edes pientä istuttamis aikaa. Tiiä sit...

Jaahas, nyt neiti hermostuu ja haluaa syödä, joten :wave:

Tammiäiti ja Viola 4,5 kk :heart:
 
Heipparallaa kaikille!
Nyt on kyllä ollut niin kiireistä etten ole tänne ehtinyt kirjoittelemaan, joskus pikaseen käyn lukemassa.
Ellin pitkät päiväunet on historiaa ja isomman kanssa nukkuvat aina eri aikaan eli eipäpaljon koneelle ehdi.Unet on sellaista 1-1.5 tuntia 3 kertaa päivässä.
Elli on tosi sylitettävä ja lattialla ollessakin vaatii aikalailla seuraa että viihtyy, huoh...
Meillä syödään 2 ateriaa päivässä ja kohta aloitellaan kaura ja aletaan sit lihasosettakin maistelemaan.Tarkoitus olis aika pian saada jo iltapuurot ohjelmaan.Elli nukkuu yöllä melko hyvin, välillä syö1-2 kertaa välillä nukkuu läpi yön.Illalla tankkailee maitoa mutta soseet on huomattavsti sitä vähentänyt, edelleen silti rintamaitoa menee kivasti.Eli maito pääasiallinen ruoka mutta kiinteetäkin menee jo hyviä satseja :D

Mä en kätkytkuolemaa ole sen kummemmin miettinyt, en edes ehdi miettimään, se on sellainen asia johon ei voi vaikuttaa,vaikka ainahan sitä jotain huolta lapsistaan kantaa eikä se ikinä lopu.Itsellä menee energia ja ajatukset ihan tähän arjen pyörittämiseen.Henna on ollut hyvin haasteellinen uhmaikäinen ja välillä on voimat kovilla ja illalla takki tyhjä...Tavallisessa arjessa on riittämiin huolta.

Juhannuksesta päästään vaihtamaan maisemaa mökille, jospa siitä saisi energiaa lisää.Jotenkin tuntuu että täällä kotona elämä on vaan ruoan laittoa ja siivoamista,eli siis tappavan tylsää.Nyt on ihan mukavasti onneksi kyläilty kavereiden kanssa niin päivät on kulunu mukavasti.

Elli vierastaa ajoittain mut nyt taas tuntuu että vaan naureskelee kaikille.On tosi iloinen ja tyytyväinen edelleen kunhan on tarpeeksi seuraa ja syliä tarjolla :D Isosisko hoitaa ja hellii kovasti ja odottaa jo milloin Elli lähtee liikkeelle.Tuskinpa kovin pian, lattialla olla möllöttää vaan ja vähän itseään liikuttaa mutta eipä ole hänellä enää kiire eteenpäin.Jossain vaiheessa tuntui tekevän ryömimisliikettä kovastikin.Enemmän käyttää aikaansa jutusteluun.

Elli istuu sylissä jo melko tukevasti ja turha yrittää laittaa makuulleen sylissä.Hirvee huuto tulee.Syöttötuolissa istuu tuettuna ruokailut ja tänään kokeilin lattialla pitää istumassa hetken.Aika hyvin jo jaksaa kannatella.Mä en tuohon sen kummemmin ohjeita ole kysynyt, annan istua kun istuu ja kyllähän sitä aina vähän kannattelee tai muuten tukee asentoa.sitten kun Elli kitisee niin laitetaan lepäämään lattialle.Esikoisen kanssa meni ihan samalla lailla ja 6kk iässä istui lattialla ilman tukea.

HeMa ja Elli kohta 5kk
 
Arvatkaa mitä?! Meidän tyttö ei meinaa enää huolia itsetehtyjä ruokia :eek: Nyt kun otettiin lihat kuvioihin, ei mee kun kaupan omat vetiset :$ soseet...Tosi kurjaa, ku aattelin, että ne itsetehdyt kun ois vähemmän vetisiä ja sitten hieman paksumpaa tavaraa. Sauvasekottimella teen ne hienoksi soseeksi, mut makuhan on niiiin eri kun kaupan soseissa. Höh! Harmittaa nyt pirusti tuo likan ronklaaminen :| Oon koittanut noita omatekemiä sekottaa kaupan soseiden sekaan, mut ei meinaa sillonkaan kelvata. Mut, kai se ottaa oman aikansa tottua.

Meillä kans tyttö istuu tosi tanakasti sylissä ja oon antanut istua. Väkisinkään kun ei voi makuuasennossa pitää :D Syöttötuoliin oon ostamassa sitä pehmustetta ja sit aattelin kans alkaa siinä syöttelemään.

Meillä meinaa nyt tyttö öisin heräillä 01-02 ja ei ala nukkumaan ilman maitopulloa. Se ei sinänsä haittaa vaikka herää, kun uni tulee samantien maidon jälkeen kyllä. Mutta itse oon pohtinut että ei likka ainakaan nälkäänsä herää kun illalla syö puuron, tilkan maitoa ja vielä vellin. Että taitaa vaan olla nyt joku pinttynyt tapa....Tuo heräily alkoi kun oltiin kovassa nuhassa ja yskässä noin kk takaperin. Muutenhan meillä on nukuttu yöt syömättä. Viime yönä kokeilin vaan sitkeesti tuttia antaa, mut neiti suuttui :LOL: Sitten vaan maitoa lämmittämään ja oli taas nukkumatti ovella. Aamulla nukutaan noin yhdeksään ja illalla klo 20 paikkeilla tyttö laittaa nukkumaan. Että ihan mukavasti nukkuu kyllä, mutta tuo turhanpäivänen yöllä syönti ois kyl hyvä saada pois.

Pyrin samaan kuin Katja, teillä on kyl mennyt niiiiin hienosti tuo unikouluilu :)

Carla ja tyttö 5kk :heart:
 
Tammiäiti Piltin hedelmäsoseet ei kyl ainakaan oo väkeviä olleet, meillä niistä on suosikkeja mango, päärynä, mangojukurtti, banaani-persikka, pelkkä persikka....Pirkka-soseitakin oon ostanut ja vadelma-mustikkajukurtti on kans ihan hyvää. Inhokkeja on sellaset soseet mis on omenaa....Bonan omena-päärynäjukurtti on pahaa, sit Muksulta taitaa olla kaikki pahoja meidän tytön mielestä. Mut Bonan soseet on kyl mun mielestä aika väkeviä. Ja Muksun 6kk liharuokasoseet on ihan kamalan makusia :$ :$ Ei kelvannu koirallekkaan :LOL:

Ootteko muuten antaneet pikkusillenne jo kananmunaa? Mä aattelin jos koklais sitä sekotettuna perunaan....
 
Tammiäiti: Meillä syödään semper-soseita, ja hyvin kelpaa pojalle. Kaikki maut menee hienosti alas :) Siks oon ostanut semperiä, kun hurahdin keräilemään niitä etikettejä, kun niillä saa ihan kivoja lahjoja semperin keräilypankista! Ja sit myöskin ne semperin lihasoseet on halvempia mitä esim. bona tai piltti. (Lihasoseet: Semper 0,75snt, bona ja piltti 0,89snt) Ja sit noi kasvis-,ja hedelmäsoseet on kaikki samanhintaisia kylläkin 0,15snt/kpl semper, bona, ja piltti, mutta kiva keräilyt tosiaan semperillä menossa, ja kun hyvin on pojalle maistunut ne, niin suositaan siis niitä :)
Muksu soseita ei oo maisteltukaan, muuta kuin niitä tetrassa olevia jugurtti-soseita, ne on kyl ihan hyviä, mut taitaa muut muksusoseet jäädä hyllyyn, et oo nimittäin carla ainoa, joka on sanonut että ne on ihan järkkyjä :kieh:
Noissa semper-lihasoseissa on ihan kivasti makuakin, kun niihin on lisätty esim. valkopippuria. Oon tehnyt aina niin, että laitan ½prk jotain lihasosetta+½prk peruna-maissia tai porkkanaa sekaisin, hyvin maistuu pojalle, (Eikä tuu niin kalliiks, kun noi lihasoseet on niin arvokkaita, eikä kait sitä lihaa vielä niin isoja määriä tarvita. :) ¨

Onko muutes minkä hintaisia muualla nuo soseet?

carla: En oo vielä antanut kananmunaa, mut ajattelin, että vois joku päivä antaa. Tai no joo, on toi poika saanut kanamunaa vähän esim. pullasta, kun oon antanut maistella, mut ihan vois tosiaan joku kerta vähän perunan sekaan sössätä.
Mul on vähän paha tapa antaa tuolle pojalle maistiaisia kaikesta, se on jo saanut jäätelöäkin lipasta, ja suklaakeksiä ja vaikka mitä :LOL:

Istumisesta: Meil kyl poika istuu aina sylissä jo, tosi jämäkästi istuukin. Ja äsken piipahdettiin ulkona, niin poika oli jotain 10min rattaissa ihan istuvassa asennossa, kun rupesi suututtamaan se puoli-istuva-asento :D
 
Katja minä myös tunnustan, että likka on maistellut jätskiä, suklaata, keksiä, tavallista jukurttia...lista on jo aika pitkä :D Pakkohan toiselle on antaa, kun suu auki katselee ja maiskuttaa kun äitee herkuttelee :LOL:

 
carla: Näistä syömisistä ei taida uskaltaa neuvolassa mainita mitään :LOL:
Ainiin, sulta pitikin sellaista vielä kysästä, kun eikös teidän tyttö syö velliä? Niin syökö sen vellin pullosta velli-,vaiko ihan sillä maitotutilla? Kun meil tuo poika vetäsee vellit henkeen jos yrittää vellituttia, ja tavallisella maitotutilla tuntuu ettei jaksa kovin paljoa sitä velliä syödä, kun joutuu niin kovasti imemään. Nyt treenataan nokkamukista vellin syömistä.
 
Hei vaan!
Katja ja Carla: täällä kanssa äiti, jonka vaaveli on jo maistanut jäätelöä, kermavaahtoa ja kakkua. :LOL: Ihan pikkuriikkisen tietysti. Eipä kyllä tulis mieleen neuvolassa mainita! ;)
Meillä ei oikein soseet maistu, ainut mitä vähän huolii on piltin persikka-banaani. Pottua vaan syödään muutama lusikka päivässä, ja tissiä lutkutetaan! :LOL:
MLL:n kerhoista, meillä päin on ainakin ihan omat "ryhmät" vauvan vanhemmille ja niille joilla on jo useampia lapsia. On vauvakahvila ja perhekahvila ja tuplataaperot ym. Rohkeesti vaan mukaan. Netistä tai neuvolasta saa varmasti tietoa. Kaikenlaisia mukavia retkiäkin MLL järjestää.
Mä olen kyllä jo sylissä istuttanut aika kauan, kun toinen ei vaan halua olla vauva-asennossa. ;) Syöttötuolissa en ole istuttanut, ruuan syötän sellaisessa keinussa. On sama asento kuin kaukalossa.
Jaahas, nyt pitäis viedä esikoinen hesburgeriin mäkeä laskeen! :wave:
Neamma
 
Katja Meillä likka juo vellin pullosta ja vellitutista. Ja velleinä on nyt ollut neljän viljan velli, kauravelli ja myslivelli. Peruna-porkkanavelli ei enää pysy sisällä, tulee kaaressa ulos. No on kyl kurjaa kun teillä poitsu vetää vellit henkeensä...mikähän tohon auttais, ettei se hotkisi...Mitä jos laitat vellin sekaan vaik lisäksi maitoa, niin ei ois sitten niin raskasta imeä sillä maitotutilla?! :)

Juu, ei neuvolassa sanaakaan noista herkkujen antamisista, vois tulla satikutia :LOL:

Carla
 
carla: Tai sit taidetaan lopettaa tuo vellin latkiminen kokonaan, on nimittäin hyväksi havaittu vinkki sulta se, kun aiemmin kerroin ettei iltapuuron syömisestä tule mitään, kun poika ei jaksa enää väsyneenä lusikkaruokaa syödä, niin oon nyt antanut sen puuron jo vähän aiemmin, kun ei vielä oo kerennyt liian väsy tulla. Sit ennen nukkumaan menoa oon antanut tissiä, niin eipä tuota velliä ees välttämättä tarvii. Että kiitos vinkistä :)
Meillä vaan on hurjat määrät velliä tuolla kaapissa, kun hamstrasin riisi-kaura ja kaura-vehnävellejä monta lavallista kun oli tokmannilla 5prk eurolla! :D No, tulee ne viimeistään nokkamukista juotua, kunhan poika ekaks oppis siitä juomaan. :whistle:
 
Onkin varmaan monta kuukautta kun viimeksi ehdin koneelle kirjoittelemaan tänne. Niin se aika vaan hurahtaa tuon pienen miehen kanssa touhutessa. Meillä oli alkuviikosta 5kk neuvola ja saatiin ohjeet aloittaa kiinteät kun paino oli tippunut -2 käyrältä -10 käyrälle. Ei kyllä mikään ihme että oli tippunut kun tuo on niin hirveän touhukas.

Meillä siis on alettu jo ryömimään ja konttaustakin harjoitellaan kovaa kyytiä. Myöskin istutaan puoli-istuvassa asennossa ja neuvolan täti sanoi että ei mene pitkään kun tuo jo tuosta nousee ylöskin. Kamala ajatus. Minne se mun pieni vauva hävisi joka vaan köllii (noh, ei tuo ole "vaan" köllinyt enää moneen kuukauteen, ei sen jälkeen kun oppi alle 3kk ikäisenä kääntymään), kiva tietty että kasvaa ja kehittyy mutta ihan liian nopeasti mennyt aika.

Hauska kyllä todella katsella lapsen touhuamista, esim kun se menee kissan perässä hirveää vauhtia tai kun syödään tv-tasoa antaumuksella. Haittapuolia tuossa liikkumisessa on toki myös, eli esim kun kuolakäsin mennään pistorasioita tutkimaan, siinä saa olla tosi tarkkana eikä jättää toista hetkeksikään yksin (ei uskoisi kuinka nopeasti tuollainen 5kk lapsi pääsee huoneen nurkasta toiseen...)

Ostettiin sille myös bumbo mutta eihän siinä viihdytä lainkaan kun pitää päästä itse liikkumaan ja tutkimaan paikkoja, toisaalta myös näyttää aina siltä siinä bumbossa että se pääsee hetkenä minä hyvänsä pois siitä ponnistamaan, eli ehkä parempikin että ei anneta olla, ollaan ihan tarpeeksi saatu olla sydän syrjällään tippumisen kanssa.

Ai niin, meillä tosiaan tiputtiin vaunuista 3,5 kuukauden iässä päälleen, kivilattialle... Olin itse siinä vieressä laittamassa vaunuja ala-asentoon eikä tullut mieleenikään että se vauva sieltä voisi tipahtaa, niinpä kun kuului se aivan hirveä ääni joka vieläkin kummittelee päässäni, toivoin viime hetkeen saakka että kyse oli jostain lelusta tai muusta jutusta jonka lapsi tiputti. Ei ollut ei. Sitten äkkiä ambulanssia soittamaan ja ne tulikin hyvin nopeasti, sitten käytiin sairaalassa (jossa muuten oli myös sosiaalipuoli katsomassa, mehän kuitenkin pahoinpidellään lastamme, eihän sen ikäinen voi tippua vielä mistään...) ja yö tarkkailtiin lasta, yllättävää kyllä ei tullut yhtään mitään, sen jälkeen ollaan kyllä oltu tosi varovaisia tuon kanssa, esim meidän sängyssä ei ole saanut enää sen jälkeen olla hetkeäkään yksin ja hoitotasoa ei käytetä enää ollenkaan, lattialla vaihdetaan vaipatkin.

Jos sitä nyt menisi nukkumaan tuonne kun lapsikin kerta nukkuu vielä ainakin pari tuntia. Paitsi nyt kun sanon näin niin se varmaan herää yöunilta juuri nyt eikä nuku enää ollenkaan, olisi niin minun tuuriani :)
 
Hellurei!

Iita, voi herttinen sentääs! Onneksi ei käynyt pahemmin. Mut varmaa jokaisella lapsi putoaa jossain iässä sängystä, sohvalta tai jostain:) Harvemmin niille kuitenkaa pahasti sattuu.

Meillä oli sitten eilen 5kk neukka. Kaikki oli hyvin, poika on reipas. Kauhian paljon ei ollu paino ja pituutta tullu +90g ja +1,3cm, elikkäs kiinteille on ollu tarvetta. Aamupuuroa suosittelin terkka vielä et jos sais ujutettua. Mut meinaa olla poika aamusta nii kylläinen tuosta tisuttelusta et ei meinaa maistua mikään. Mutta tänään sitten pikkusatsin annoin puuroa ennen ekoja tirsoja. Hyvin meni ja ei ainakaa ennne unia puklinu pois. Elikkäs tuoreet mitat oli 7730g ja 66,7cm

Mäki sain vihdoin ostettua sen Nuk-nokkiksen. Tänään sitten testaileen. Ruuan jälkeen siitä vettä ja jos hyvin onnistuu sitä voi alkaa kulettaa mukana vesipullona ja varalta nanni laukussa.

Eilen oliki touhupvä, jälleen kerran. Tänään onki rauhallisempaa ku keskimmäinen poika on mummoloimassa. Jotain pitäs keksii tekemistä..tylsää meinaa olla..*huoh*

noista velleistä, me ei velleileen alettu. Varalta kuiten niitä silloin ostelin ja nyt ne vaa lätköttää tuolla kaapissa.. Jospa ne saa jolleki annettua tai sitten voihan ne joskus juottaa Lucallekin maidon sijasta illalla.
Noista soseiden hinnoista en niinkää tiä..mies tuo kaupasta useastikin, mut bona lihasose oli ainakin 0.87senttii ja sempperin hedelmä 0.25. Mut koitetaankin et ostetaan vain varalle/reissuun kaupan ja hedelmät kaupan, mut kasvis ja liha soseet teen ite. Mut hyvä et osais syödä kumpaakin. Reissun päälle ku lähetään niin eipä niitä omia soseita paljon mukana kuletella.

Vähän meinaa olla ressi tuosta loman suunnittelusta, kaikki on auki.. milloin lähtää, tullaa ja ollaan. Yöpymiset yms. Tällä sirkuksella ei ihan mihin vaa tupatakaa yöksi :LOL: Sitten ois vielä tarkoitus ujuttaa johonkin väliin tyttöjen kesken kesäkekkerit (yhdistetyt synttärit, nimpparit yms mun siskon kanssa) Paaaaljon on ohjelmaa kesäksi :heart:

Nyt jos hetkeksi koittais irtautua koneelta, tekemään kotihommiaki (etes vähä)

Saaru
 
Heissuli vei vain tänne. On tullu taas paljon luettavaa ja huh meinaa puolet unohtua. :LOL: Kyllä mullakin sitten hyvä muisti on. Muistelin tässä että meijän roopella olisi huomenna neuvola mutta eilen illalla sitten tarkistin asian ja kas kummaa meillä olisi ollutkin neuvola eilen.. Noh tänää sitten soitettiin ja varattiin uus aika, kyllä hieman nolotti..

Soseista: Meillä syödään bona-soseita ja hyvin pojalle maistunu, jotenkin vaan niitä alkanu syöttää ku tuntu että noi piltin ja muksun soseet hirmu makeita. Liha- ja kasvissoseet teen itse. Ja soseiden hinnat on kyllä aika samat kun teillä katja.

Istumisesta: Meillä kanssa kyllä Roope istuu sylissä kun ei malta olla makuuasennossa kun hermot menee sillä =) Syöttötuolia ei olla vielä hommattu mutta tarkotus olisi kyllä lähipäivinä käydä ostamassa.

meillä ei ole vielä puuroa syöty mutta ajattelin kyllä jossain vaiheessa aloitaa. Ollaan nyt syöty lihaa jonku 1.5vkoa, niin osaisitteko neuvoa että koska olisi sopiva aika aloittaa viljat??
 
mievaa Joo, tuttua mulle..millo ollaan liian aikaasee neukassa/lääkärissä ja millon on muistettu väärin ja ollaan oltu menossa seuraavana päivänä ku neukkatäti soittaa et olittako unohtanu.. :snotty: Semmosta sattuu! Mullakin 3 poikaa kaikilla milloin mitäki iho-,astma-,korvalääkäriä +omat lääkärit ja Lucan neukat..riittää muistamista.
Mun mielestä voi hyvinni aloittaa viljoja jo kokeileen. Pikku annoksia ne alkuu on kuitenni. Ja lihatki kun jo menee. Mä alotin meillä ensin puurolla hiukan ennen 5kk sit 5kk ku tuli täyteen nii alettiin maistelee lihoja. muita viljoja ei olla vielä maistettu kuin kauraa.
 
Heippelis kuikkelis :wave:

Eilen olin kirjoittamassa ja kehumassa kuin hyvin meillä on nukuttu päuiväunia niin arvatkaa vaan, mikä keksytti? No tietty Pikkumies huhuili ennen aikojaan päiväunilta :LOL: Joo ei silloin paljon naurattanut, mutta eipä sille sitten taas mitään voinut, kun unet jäi puolen tunnin mittaisiksi. Mutta siis ma ja ti poika nukkui tosiaan kahden tunnin unet päivällä, mikä on historiallista meillä :attn: Nyt on nukkunut reilun tunnin, puolen tunnin kohdalla kyllä heräsi, mutta sain sen jatkamaan vielä unia.

Niin ja sosettakin meni tänään hiukkasen enemmän kun taas moneen päivään. Tein siitä tosi lientiää siis löysää (suomeksi =) ) Laitoin siis pikkasen bataattia, pikkasen perunaa ja äidinmaidolla jatkoin lähes velliksi. Jos nyt oppis ensin nieleen ja tottuis pikkaisen uusiin makuihin niin koitetaan sitten siirtyä vähän paksumpiin tuotoksiin. En tiedä teenkö tässä nyt itselleni hallaa, mutta eiköhän se nyt joskus opi sitten syömään paksumpaakin ruokaa. *elää toivossa* :whistle:

Meillä on pari viime yötä ollu aikamoista hulinaa. Taitaa nuo uudet taidot kääntymiset ym tulla uniin :headwall: NO täytyyhän sitä hieroa päätään puoliyötä, kun on sen kerta just löytänyt :LOL:

Aikasta omanapaista tää mun kirjoitus nyt kyl on tällä kertaa, mut tuun sitten paremmalla aikaa kommentoimaan teidän kirjotuksia. Niitä on kyllä aina ilo lukea, tämmöinen keltanokkka löytää aina paljon uusia vinkkejä teidän kirjoituksistanna ja muutenkin on kiva kuulla "miten teillä menee".

Kuulumisiin taasen :wave:

Kide ja pikkumies kohta 5kk
 
Soseista:meillä Ellille kelpaa hyvin omatekoiset ja sit olen antanut kaupankin että reissussa ei tule vaikeuksia.Aika suppeaa valikoimaa syödään ihan perusjuttuja eli peruna,porkkana,bataatti,kesäkurpitsa ja kukkakaali.Hedelmäsoseet uppoaa hirmu huonosti,persikka vaan.Meillä taitaa semperin hedelmät maksaa 29 senttiä ja piltit vähän enemmän.lihasoseet on noin 90 senttiä muistaakseni.

iita, ihan kauheeta tuo tippuminen.Kyllä se varmaan kummittelee mielessä pitkään.Onneksi kaikki hyvin.

mievaa: mä aikoinaan aloitin esikoiselle viljan ja lihan viikon välein ja neuvolassakin sanoivat silloin että ok.meille ei tullut esikoiselle mitään vaivoja lihasta tai viljoista.Toisin kun näille molemmille on alkuun tullut ummetusta tai ilmavaivoja kun kiinteet aloittaa.kai se on niin että sit kun saa hyvään vauhtiin nuo kiinteet niin ei ne uudet aineet enää pahemmin vaikuta.

mutta nyt takaisin askareiden pariin....
 
Joo ajattelin kans et vois alottaa vaik ihan kaurapuuroa ja sit kokeilla pikkuhiljaa noit eri viljoja. Kiinteiden alottamisesta ei kyl meijänkää pojalle tullu mitään vatsavaivoja mitä nyt et vähä oli vatta kovalla mut sit hiukan luumua ku anto ni autto.

Ja kysymys vielä että mitä puuroa olette antaneet? Siis tavallisia hiutaleita vai ootteko ostaneet niitä vauvoille tarkotettuja puuroja piltin ym. merkkisiä?
 
Pikasesti minäkin muutaman rivin kirjotan. Mulla alkoi menkat!! :kieh: On kyl niiin niukat, että hädin tuskin voi menkoiksi sanoa...
Meil on likka alkanut menemään yöunille taas ajoissa, nytkin on jo nukkumassa. Viimestään 20.15 on jo täydessä unessa :heart: Tänään kyl herättiin sitten jo puol seiska |O
Mievaa, mä oon antanut kaupan puuroja, nyt oon ostanut niitä valmistetroja, olikos se nyt muksu. Hedelmäinen puuro on parasta meidän tytön mielestä. Ja sit kaurapuurokin menee kivasti, kun oon laittanut siihen sekaan hedelmäsosetta :) Niin, mä alotin lihat ja puurot samana päivänä...eikä tullut mitään vaivoja tms.
Niin, ja meillä on kakka alkanut luistamaan paremmin kun oon antanut myslivelliä ( siinäkin on luumusosetta ), luumusosetta kun ei oo meidän likka laittanut kurkustaan alas. HEH.

Nyt katseleen telkkua :wave:
 
Mä oon antanu ihan tavis pikapuuroo, hiutaleen sauvalla jauheeksi (näin alkuun) ja sitten veden keittimellä vettä kiehuvaksi--> jauhee kanssa sekasin. Hyvin pystyy ite säätään minkä vahvusta/vellimäistä puurosta tulee. Pelkkä puurokin uppoaa mut useasti laitan välipalalta jääneen hedelmäsoseen lopun puuron sekaa.

Tänään kokeilin 4vilja puuroa, innolla söi, mut lopuksi oksensi kaikki ulos. :/ Mikähän lie. POikaa vaan lähinnä nauratti ja sitten nukahtikin. Olikohan liian täys maha vaa, iltaruokaa meni kuiten paljon ja sit tissiäki otti ennen puuroa.

Mut nyt lemppariohjelman pariin!

Saaru
 
Aloin vaan pikaisesti kirjoittamaan ja nostaan samalla vähän meijän pinoa, joka oli valahtanut aika alas. Ja tietty luin teijän jutut =) On se niin MUKAVAA, kun on tää meijän oma porina-palsta... ;)

Tammiäiti ja Viola-neiti (joka jo kaipalee ruokaa) 4,5 kk :heart:
 
mievaa: Mie oon antanut vauvapuuroja, nyt on menossa piltti-kaurapuurojauhe.

carla: Onnea menkkojen alkamisesta :flower: :LOL: Mullakin oli muutes ekat menkat niukemmat kuin tavallisesti, ja kesti vaan 4pv (yleensä 6-7pvää on kestänyt) Ja mikä parasta, en tarvinnut särkylääkettä edes, kun ei ollut niin kovia kipuja. Aiemmin oon aina tarvinnut.

Nyt eikun uutta vaavia vaan tekemään, joko mies alkaa lämmetä ajatukselle? :D

kide: Kivalta kuulostaa nuo päikkärit, toivottavasti jatkuu samaan malliin! :)

Hurjalta kuulosti tuo Iitan vauvan putoaminen, mut onneksi ei käynyt pahemmin :hug: Varmasti tosiaan monikin vauva jossain vaiheessa putoaa jostain. Kuulostaa kyllä melko ehtiväiseltä tuo sinun vauva, ei taida monen muun tammikuisten vauvat vielä ryömiä tuollaista vauhtia :whistle:

Saaru: Meillä kans tuota oksentelua aina välillä, ensin hotkitaan masu täyteen, ja sit oksennetaan kaikki ulos!
Jokos muuten Luca testasi nokkamukia?
Meillä alkaa Albert pikkuhiljaa oppia juomaan siitä nuk-nokkiksesta, ruoan jälkeen oon aina antanut vettä siitä, tai ite se siitä hörppii. Suloisen näköinen kun niin tomerana ite juo siitä :heart: Ja nyt illalla laitoin vielä 70ml puuron jälkeen velliä siihen nokkamukiin, niin siitä se ite ne joi, paitsi puolet varmaan oli ruokalapulla, mut harjoitus tekee mestarin.

Katja ja Albert reilut 5kk.
 

Yhteistyössä