***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Moi kaikki!
Jos nyt sit lopetettais toi keskustelu tosta saikku/läski asiasta. :whistle: Vaikka onhan se kiva että otetaan osaa siihen. Mutta ei ruveta tappeleen.. Puhutaan mielummin niistä mukavista asioista välillä, jookos ?
Mä en myöskään tarkoittanut kenellekkään pahaa tolla mielipiteelläni ja pyydämn nöyrimmästi anteeksi jos niin on käyny!! :attn: :hug:
Hyvää yötä kaikille! :heart:
tammikuun4 ja melojapoitsu 21+4
 
sixkids
Niinhän se on että ihmiset ovat kovin erilaisia vaivoineen. Minä juuri naureskelin neuvolassa kun terkkari moneen kertaan sanoi ettei kannata sitten töissä olla loppuun asti ja uuvuttaa itseään. Miksei jos kerran mitään vaivaa ei ole. Helpompaa se töissä on kuin kotona kuuden lapsen kanssa=)

Mutta osaan minäkin jäädä kotiin tarvittaessa. Eilen aamulla oli tilanne että heräsin kovaan oikean puoleiseen vatsakipuun. Pari tuntia sinnittelin kotona ja lopulta mies komensi minut lääkäriin. olin tosi kivulias, kävely ei kunnolla onnistunut ja olin ihan varma että vauva tulee ulos. terkkarissa ottivat verikokeita ja laittoivat eteenpäin anistenklinikalle. kivut jatkuivat kovin iltaana sti, mutta tulehdusarvot ei nousseet. Vahva epäily umpisuolentulehduksesta, tosin alhaiset tulehdusarvot puhuivat sitä vastaan. mutta kamala kipu, missään asennossa ei ollut hyvä olla eikä paandol, jota antoivat auttanut mitään. Eivät tietenkään raskausaikana hevillä lähde leikkaamaan vaan tilannetta seurattiin niin pitkään kuin mahdollista. oksentelin välillä kivuista johtuen. Mutta yllättäen olo helpottui myöhään illalla ja pääsin yöksi kotiin. Aamulla uudet verikokeet, joissa tulehdusarvot vähän nousussa mutta kipuja ei enää ole. uusnta albrat parin päivän päästä.

Kyllä vähän tuo episodi pelästytti ja olin tosiaan ihan varma keskenmenosta. viikkoja 21+6 eli viimeinen päivä kun olisi ollut keskenmeno eikä ennenaikainen synnytys. Ainut hyvä puoli oli että pääsin ultraan ja tämä lääkäri totesi sikiön olevan aivan selvä tyttö. joten emillä nyt sitten tosiaan odotetaan tyttöä kuuden pojan pikkusiskoksi. Joku jo lohkaisikin että kiva tämän tytön tuleville poikakavereille kun on kuusi isoaveljeä vastassa=)

Tämän päivän olen ollut saikulla mutta huomiseksi olisi taas mentävä töihin. onneksi sitten on taas viikonloppu. Enää 11 viikkoa töitä ennen äitiysloman alkua(pidän marraskuussa yhden viikon lomaa kun ollaan menossa 3-v sairauden takia sopeutumisvalmennuskurssille.)
 
Mä taidan olla tooosi tyhmä, mutten ymmärrä miten ylipaino liittyy siihen ettei suostuta kantamaan ostoskasseja tms :ashamed:
Siis kyllä mä ihan itse ne olen aina kantanut ja tulen jatkossakin kantamaan.
Kyllä mä joudun myös kaikki kotityöt tekemään ja lapsoset hoitamaan niin kun ennenkin.
Ei niitä kukaan mun puolestakaan tee. Vaikka raskaana olenkin.
Enkä saa päiväuniakaan kun tosi harvoin nukuttua.

Ja eiköhän me kaikki ylipainoiset tiedetä että ylipaino tulee siitä että syö enemmän kun kuluttaa :ashamed:
Eikös olisi parempi, kun kukaan ei haukkuisi ketään, eikä puhuisi/ kiroittelisi pahaa kenestäkään :hug: Niin olisi kaikille parempi mieli :)
En minä aina ylipainoinen ole ollut nuorempana harrastin melko paljonkin liikuntaa (siis ihan oikeasti, kenenkään on turha väittää vastaa kun ei mua tunne) ja ihan hoikkakin olin.
Sitten se harrastus vaan jäi, ja kiloja kertyi. Ja sitten vielä lisää :ashamed:
Toivottavasti "löytäisin" vielä jonkun kivan liikuntaharrastuksen johon jäisin "koukkuun" :)

Saanko kysyä "tyhmiä" teiltä hoikilta ja urheilullisilta. Käyttekö se esim. lenkillä, salilla, jumpassa niin että on lapset mukana vai mihin laitatte lapsoset siksi aikaa?
Enkä siis pahalla kysy, ihan vaan neuvoja ja vinkkejä vaan :)

Nyt mä tadan vaan yrittää unohtaa koko jutun, ettei turhaa tule pahaa mieltä :)
Ja nautin raskaudesta :heart: Liikkeetkin kun ovat ruveneet kunnolla tuntumaan ja masu kasvamaan :heart:

Hyviä vointeja kaikille! :flower: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Käyttekö se esim. lenkillä, salilla, jumpassa niin että on lapset mukana vai mihin laitatte lapsoset siksi aikaa?
Enkä siis pahalla kysy, ihan vaan neuvoja ja vinkkejä vaan :)
Mie käyn päivittäin kävelyllä koiran kanssa siten, että poika on mukana rattaissa. Tuo on pienestä siihen tottunut, joten suht kiltisti jaksaa istua tunnin lenkin (vauvana nukkui päikkärinsä samalla). Monesti jos tehdään pidempi lenkki, niin mennään metsään ja päästän pojankin irti :D
Muuta urheilua en just nyt harrastakaan. Mies kyllä suostuisi jäämään kotiin pojan kanssa, jos jotain haluisin harrastaa. Koiran agility-treenit on tietysti jonkin sorttista liikuntaa ja mies on silloin kotona pojan kanssa.
Tääällä päin kyllä olisi mahdollista käydä jumppasalilla, jossa on lapsenvahti järjestetty sovittuina aikoina. Mutta mie en ole kuntosali-ihmisiä...
 
Johan on ollut tapahtumaa täällä. :p

Tuosta joogasta mun pitikin kysyä, täällä kymenlaakson suunnalla ei taida löytyä mammajoogaa mistään ? Tietääkö kukaan paikkakuntalainen ? Kiinnostaisi kovasti, se tuntuisi sopivalta 'liikunnalta' kun ei näköjään mitään sen raskaampaa pysty tekemään, eilinen siivoaminen jo vei yöunet, au sitä mahan ja takareisien kipuilua.kivvaa. :$
Tai kertokaahan tietävämmät, kai sitä voi ihan tavalliseenkin joogaankin mennä ( en oo koskaan ollut niin ei hajuakaan mitä siellä tapahtuu..) ?? :whistle:

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua !! Kohtapuoliin.. :heart:
 
Hipkukka muuten, onpa sinulla pieni ja sievä masu! Tai sitten toi kuva jotenkin hämää. Musta tuntuu, et itselläni on suurempi, vaikka masussa on vain yksi vauva! Katsoin valokuvista, että esikoisesta tämän kokoinen masu oli 1,5 kk ennen syntymää, ja nyt siihen on yli 4 kk... :LOL:
 
Huomenta!

Tuo mammajooga kuulostaa kyllä kivalta! Pitääkin katsoa olisiko täällä päin sitä tarjolla!

Sixkids joko se raja menee tuossa 22 viikossa? (siis keskenmenon ja ennen aikaisen synnytyksen) Joko siinä vaiheessa vauvan oli mahdollista selvitä hengissä vai oliko se rv 24..? Kun en nyt enää muista miten se meni =) Mutta kohta olisi nuo viikot itselläkin kasassa!

Itse laskin että oliko nyt 14 viikkoa enää töitä äitiysloman alkamiseen, hurjaa! Viikot menee tosi nopeasti töissä. Ajattelin, että jos nyt viikonloppuna kävisin katselemassa vaunuja :heart:

Eilen illalla Lilliputti mylläsi mahassa ja nyt jo vähän selkeämmin nuo liikkeet tuntui :heart: Mahan päälle ei kyllä vielä tuntunut mitään.

Lumi ja Lilliputti 21+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Hipkukka muuten, onpa sinulla pieni ja sievä masu! Tai sitten toi kuva jotenkin hämää. Musta tuntuu, et itselläni on suurempi, vaikka masussa on vain yksi vauva! Katsoin valokuvista, että esikoisesta tämän kokoinen masu oli 1,5 kk ennen syntymää, ja nyt siihen on yli 4 kk... :LOL:
Samaa on moni muukin sanonut. Perhekerhoissa yms missä käydään on muitakin odottajia ja monesta on mukava verrata omaa raskausmahaa miun kaksosmahaan. Yhdellä äidillä, jolla laskettu oon paljon myöhemmin oli paljon isompi maha kuin minulla :LOL: Taitavat olla aika mytyssä noi lapsoset tuolla... Tosin tuosta kuvasta ei niin selvästi erota, että minulla on melko pitkä selkä, joten mahan ei ihan heti tarvi pullahtaa ulos, kun tilaa on hyvin ylöspäin.
Esikoisestakaan ei mitenkään isoa mahaa tullut. Mutta kun vertaan tätä mahaa esikoisen odotuskuviin, niin kyllä vain nyt on iso maha :D Se on kyllä mielenkiintoista miten erilaisia odotusvatsoja eri ihmisille tulee. Ja mahan koko ei tosiaan kerro minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa.
 
Moips!

Minä olen käynyt tavallisessa joogassa raskauden aikana. (olen ihan unohtanut, kun siitä on jo melkein 4 vuottta aikaa) Siinä oli sellainen ongelma ettei ihan kaikkia juttuja pystynyt tekemmän masun kanssa. Tosin olin vähän hassu kun en kertonnut raskaudesta ja masua peittelin. Meinaan se jooga-opettaja olisi kuulemma voinut "tehdä" mulle sellaisen ohjelman että sopii raskaana oleville :)
Jooga on kyllä tosi kivaa, että suosittelen kaikille :)
Pitäisi uudelleen ruveta harrastamaan. Olinkin ihan unohtanut koko jutun :ashamed:
Kiitos kun muistutitte :D

Ja tuosta liikuntaharrastuksista lasten kanssa. Niin kyllä minäkin kävelyllä käyn välillä ilman lapsia ja välillä tyttö rattaissa. Mutta kun noita poikia on vähän hankala ottaa mukaan :/
Tai jos ne ottaa mukaan, niin ei voi niin reippaasti kävellä..

Iloista päivää kaikille! :flower:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 21+1 :heart:
 
Voi se mammajooga olisi varmasti ihanaa! Me vain asumme niin pienellä paikkakunnalla ettei toivoakaan että täällä sellaista järjestettäisiin :( Mut normaalia joogaa sentään järjestetään, jospa siellä kävisi kokeilemassa :) Meinaan myös käydä jumpassa niin kauan kun se on mahdollista koska ratsastamaan en pääse.
 
rhea onnea ultraan :heart: tuuhan sit kertoo kuulumisia

tiukun äiti ei ne tainnu liittyy yhteen ne kilot ja kassien kantamiset,vaan lähinnä toi kassien kanto koski ihmisiä,normaalipainoisia tai ei,mut heti ku on plussannu ni sit ei vaan voi tehä enää mitään :whistle: meillä kyllä menis vähä toisinpäin,mie tekisin kyl,mut mies yrittää rajoittaa :eek: ja sithän meil otetaa yhtee,ku ei se tajuu että mä en oo sairas ;)
Mulla myös aivan samanlainen kohtalo tälle ylipainolleni kuin sinullakin,eli joskus oltu normipainoisia,mut lasten jälkeen ku liikunta on vähentynyt radikaalisti ni kiloja rupes tulee :kieh:
Se siitä.

Hyvää viikonloppua kaikille! =)

Piiuli ja toukka 18+1
 
miulla ei oikeestaa oo mitää harrastusta juuri nyt muuta ku koulussa käynti sekin loppuu kuukauden pästä. mulla tuntui eilissa aamuna liikkeet tosi napakasti ja varmaan jo ois käsi ollu päällä nii ois tuntunu siihen. mutta sit se loppu päiväks käänty vissii jotenki toisella tavalla kun nyt ei taas oo tuntunu eilis illasta lähtien..

Lumimä luin tossa netistä että tosiaankin rv 22 olis jo ennen aikanen synnytys, mutta luulen että vauva on silloin niin pieni että mahdollisuudet selvitä on kumminkin pienemmät ja tulee terveys haittoja yms... mutta sit 500g vauvat on kans selvinneet...

mulla ei myöskään toi maha sillee kamalasti oo pullahtanu on se kasvanu kylläkin oon joutunu jo mamma housuja aika pitkää pitämää... mutta mullaki noita entisii vatsa peitteitä nii ei varmaa sen takii näy...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Ja eiköhän me kaikki ylipainoiset tiedetä että ylipaino tulee siitä että syö enemmän kun kuluttaa :ashamed:
Ei muuten pidä välttämättä paikkaansa aina tämäkään.
Eli jos syö liian vähän kaloreita, menee kroppa säästöliekille ja muutta muistaakseni sokeriksi kaiken jemmaan jolloin lihoo. Näin mulle on selitetty kun olen ihmetellyt miksi ei paino laske, niin syy on siinä että pitäis syödä vähintään se 800 kcal päivässä, ja se ei mulla täyty läheskään aina. Sitten tietty jos on ollut pitsa päivä niin tulee kalorit täyteen helpostikin, ja se näkyy mm. vatsan toimimisessakin, eli vatsa toimii seuraavan päivän hyvin
:D

Jumppaamisesta:
Minä olin joskus ihan himo liikkuja mutta nyt vie perhe ja talouden hoito kaiken ajan, sekä työ. Töissä kun pahimmoillaan istuu yli 12h päiviä niin ei paljon enää jaksa alkaa mitään liikuntaa kuvittelemaankaan, saatikka että olis siihen aikaa.
Tosin nyt kun on saikulla olis aikaa mutta....
Eli tein töitä normi päivän aina toimistossa ja sitten tulin kotiin, tein ruuan, ja jatkoin etänä kotoa käsin ja viikonloput tein kans etänä kotoa töitä.

Mutta yks hyvä jumppa väline tässä on löytynyt johon ei paljon päivässä ainakaan mulla tarvii aikaa. Eli gymstick, tein sillä 15-30min päivässä ja hyvin alkoi kiinteytyä ja painoa pudota.
Toinen on tietty nää koti askareet joissa kuluu kaloreita, tosin nyt en ole nurmikkoakaan leikellyt joka on yks hyvä jumppa kun siihen meillä menee n. 2h että sen on ajanut läpi...,eikä ole päältäajettavaa leikkuria siihen :LOL:

Mahdollisten raskauskilojen osalta en jaksa nyt huolehtia, koska ne tippuu varmaan pois sitten kun kaksoset vielä syntyy tähän pyöritykseen.
Muutenkin pitää olla varovainen itse näiden laihdutus hommien kanssa koska se lipsahtaa minulta hyvin herkästi sinne ääripäähän että en sitten syö tietoisesti yhtään mitään..., se syömishäiriö on ja pysyy, taistella saa välillä kovemmin ja välillä vähemmän. Nyt raskausaikana olin välillä kauhuissani kasvavasta mahasta mutta nyt sekin on onneksi taas ok, tilanteessa ettei se ota mielenpäälle.

Viime yönä iskikin sitten taas pyörinnät eikä meinannut päästä nukkumaan kun kerran heräsin. Masukit aloittivat sen sortin pyörityksen ja muksimisen masussa ja sitten iski levottomat jalat vielä siihen päälle :LOL:

Meillä vielä tytöt ja mies potilaina kotona, itsellä ei mitään tuntemuksia flunssasta vielä..., toivottavasti ei tulekkaan.

Enie + Nörtti ja Hissu 22+4
 
Huomenta!

Minulla olisi yksi kinkkinen "ongelma" joten jos saisin teiltä apua tehdä päätöstä =)
Elikkä pojallamme alkaisi maanantaina seurakunnan järjestämä kerho. Haluaisin lapsen kovasti sinne viedä, mutta pelkään aivan kamalasti sitä possuflunssaa.
Nyt en todellakaan tiedä uskallanko lasta sinne viedä. Auttakaa |O

lokakuu10 ja saukko 21+1
 
Enie Anteeksi. Tarkoitin tietysti itseäni :ashamed: Ei tietysti kaikkiin päde, anteeksi.
En pahalla tarkoittanut. Olisi pitänyt kirjoittaa että "me ylipainoiset, jotka syövät liikaa" :ashamed: Ajettelin etten ole ainoa. Välillä onnistun syömään vähemmän ja terveellisemmin, sitten tulee lipsumisia, jos olen esim. tosi väsy kun lapset ovat nukkuneet huonosti tms.

lokakuu10 Uskalla vaan :hug: Pojalla on todennäköisesti hirmuisen kivaa sielä :)
Itse mietin myös samaa. Esikoinen on eskarissa ja keskimmäinen myös seurakunnan päiväkerhossa. Molemmat tykkäävät :) Voihan se possuflunssa tarttua muualtakin kun kerhosta :hug:
 
Moikka taas pitkästä aikaa :) . Kovasti ollut juttua ihmisten ruumiinrakenteesta näköjään. Niinhän se Enie on, että jos alkaa nälkäkuurille, elimistö joutuu hälytystilaan ja säästää viimeiseen asti rasvavarastoja, joten parhaisiin tuloksiin pääsee kun syö usein ja vähän sekä tietysti katsoo mitä syö. Uskon kyllä, että lisäksi vyötärönympärykseen vaikuttaa perimä. Minä olen pysynyt norm. painossa koko ikäni enkä ole katsonut mitä syön ja koska.

Te joilla on istukka etuseinässä, oletteko tunteneet liikkeen selän puolella??? Heräsin viime yönä epämiellyttävään tunteeseen, ei siis kivuliaaseen, tuolla ristiselän tienoilla. Vauva kovasti siellä hääräsi, sen tunsin, mutta olisko potkut aiheuttaneet sen tunteen?

Pari päivää sitten käytiin tutustumassa meidän pikkumiehen perhepäivähoitajaan. Oli kyllä erinomaisen ihana ihminen. Kysyi saako nukuttaa päikkäreillä viereen ja saako hän ostaa vauvaruokia vielä pojalle =) . Tuntuu mukavalta viedä poika sinne vaikka hoitoaikaa on enintään se 13 viikkoa ennen seuraavaa äippälomaa.

Liikunnasta vielä. Meillä on iso koira, mitä täytyy "liikuttaa" päivittäin. Asutaan maalla, joten on helppo kärrytellä pojan kanssa traktoriteitä ja koira saa juosta vapaana. Muuta liikuntaa en sitten harrastakaan, hyötiliikuntaa tietty.

Olikos täällä muita meitä "varttuneita" odottajia, jotka joutuvat/pääsevät iän perusteella sokerirasitukseen? En millään muista millä viikoilla viimeksi kävin, kaipa neuvolassa sitten patistavat.

Meillä rakenneultra viikon päästä. Täällä Satks:n alueella lapset eivät pääse ultraan mukaan, lukee oikein monessa paikassa äippäpolilla.

OnniMaija ja tasan 20 vkoa oleva Vieno, kylläpä aika rientää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tammikuun4:
tietääkö kukaan muuten mammajoogasta tai uinnista tampereen alueella?! :attn: :attn:

Tietää!
:wave: Maanantaina alkaa Napapiirillä Kalevassa 8 kerran äitiysjooga jonne olen menossa. Käy Napapiirin sivuilla ja etsi sieltä se pitäjä ja yritä ängätä itses mukaan jos vielä mahtuisit. 60? oli hinta, mutta uskon että vaivan väärti!
 
J.T Minäkin olen ihastunut Quinnyn juoksurattaisiin. Vaikuttaa kevyiltä ja näppäriltä. Turkoosi kuullostaa hyvältä väriltä. Ostatteko ihan uudet vai löysitkö käytetyt? Mulla olisi aikomus hakea omani kotiin ensi viikolla.

Mammajooga - kaverin kanssa ollaan menossa syyskuun alussa alkavalle kurssille. Se on paikallisen joogaseuran järjestämä. Tein jokunen viikko sitten Vauva -lehden(olisko ollu 04/09) kuvasarjan mukaisia joogaliikkeitä, ja tuntui hyvältä sen jälkeen. Muuta kokemusta joogasta mulla ei ole. Toivon että auttaisin näihin jatkuviin hartiasärkyihin ja siitä johtuvaan päänsärkyyn.

Lili 20+5
 

Yhteistyössä