***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Moikka!
Ompas paljon puhetta taas ylläri pyläri painosta ja läskeistä!
Mä oon noin 10 kg ylipainoinen. Sekä sain juuri ennen raskautta 10kg pois. Pituus on 165 ja alkupaino oli sen 70 kg. Mun masu kasvoi HUOM MASU, nopeasti jo vauva masuksi. muualle ei vissiin tullut paljoa lisää (neuvolassa ei kertaakaan ole mainittu että olisin ylipainoinen tai että olisi tullut liikaa painoa tähän mennessä). Kävely lenkkejä en alkuun ekan vkojen 7-12 viikon aikana pystynyt koska oli niin paljon liitoskipuja. Sitä ennen kävin salilla kuitenkin 5 krt viikossa. salille oli turha pyrkiä niissä kivuissa, taas kerran neuvolakin oli samaa mieltä kun sinne soitin. MUITA OIREITA EI OLE OLLUT KOKO RASKAUDEN AIKANA.
OLEN MYÖS joutunut lopettamaan RATSASTUKSEN!!!! Kuitenkin sitä 25 vuotta harrastanut säännöllisesti, viimeiseen 10 vuoteen ollut oma heppa, jolla kilpailin, eli ratsastin vähintään 6 päivänä viikossa. Tiedän siis tasan tarkkaan miltä tuntuu kun ei voi tehdä mitään kun on liitoskipuja.
Minusta on todella naurettavaa että joku rupeaa moittimaan toisten särkyjä, lihavuutta ym. Mielestäni kukaan ei ole valittanut että tää on liian raskasta ja puhunut turhista saikuista. Kaksosten odottajilla riskiraskaus ja siksi eri "säännöt", joku voi vaan olla kipu herkempi kuin toinen. Jollain voi olla jokin sairaus, mistä me muut emme tiedä. Kaikki raskaudet on omiaan, niitä ei voi verrata keskenään. neuvolassa kerrotaan mitä kannattaa kantaa, nostella ym. Kielsivät ratsastuksen minulta vasta nyt, rakenne ultrassa, koska poika on niin iso. sekä masu. Painoa tullut 12 kg, eikä haittaa pätkän vertaa. oon onnellinen että pitkän yrittämisen jälkeen olemme onnistuneet saamaan aikaan ihmeen, että tulin raskaaksi! Keskenmenojen jälkeen. Elämässä on todellakin muutakin tärkeää kuin paino ja läskit. kaikki ei ole luonnostaan hoikkia, hoikkuuskin on kiinni aikapitkälti aineenvaihdunnasta, hormooneista, kilpirauhasesta. Sellaisista tekijöistä mihin me itse emme pysty syömisellä ja liikkumisella vaikuttamaan. Minulla on istukka edessä sekä olen sitten varmaan läski, kun tuota ylipainoa on, tuntenut oman vauvani paksun ihon(läski)peitteen läpi jo 15 viikolla!!!!! Että mitäs siihen sanotte?! Äitini (60v.), serkkuni (40v.) ym. on normaalipainoisia pian synnytyksen jälkeen ja molemmille tullut 25 kg vähintään painoa odotusaikana. Kaikki on yksilöllisiä.
Luulin että tämä olisi sellainen ketju, missä ei takerruta tähän ylipaino/läski asiaaan?!?! Mutta toisin kävi.. :'(
eikös meidän pitäisi nauttia odotuksesta ja vaihtaa juuri niitä itseään askarruttavia asioita täällä, missä saa kanssaihmisiltä neuvoja ongelmiin?! Eikä moittia sitä mihin välttämättä ei itse pysty vaikuttamaan..
Ollaan onnellisia että olemme raskaana ja saamme lapsia, kaikki jotka niitä haluaisi ja tekisi niitä mielellään, ei pysty saamaan!!
Onnellisia odotuksia kaikkine vikoinemme ja läskeinemme kaikille!! :hug: :heart: :heart: :saint:
t.IKIONNELLINEN RASKAUDESTAAN tammikuun4 ja melojapoika 21+4 :heart:
 
Hemuli80 :hug: Mun kirjoituksen sä ainakin ymmärsit ihan väärin sitten, joko vahingossa tai sitten tahallaan. Toivottavasti vahingossa :hug:
Kyllä mäkin ihan asiallsiseti kysyin, muttet silti vastannut :ashamed:
Enkös mä just kirjoittanut etten valita "kuinka rankkaa mulla on" vaikka olenkin läski ;)
Koska mulla ei ole raskauden takia yhtään rankkaa, päinvastoin :D Raskaus on ihanaa aikaa :heart:
Enkä kyllä mitään tuollaista mitä sinä kirjoitit kuinka "neuvolatädit, aviomihet yms. eivät ymmärrä..." mitä kirjoitit :hug:
(mä en ole edes kertonut läheskään kaikille koko raskudesta..)
Jo kyllä mä tiedän mitä ylipaino aiheuttaa. Ja ettei se ole hyvästä jne.. Miksi mä sitten yrittäisin laihduttaa jos en tietäisi? Ja miksi mulle sitten tulee niin paha mieli, kun olen näin läski? Mä en nyt oikein ymmärrä sua, anteeksi :ashamed:
Miksi sä haluut muita niin kovasti loukata. Mitä kaikkien läskejen pitäisi oikein tehdä että "sulle kelpaisivat"? Myöntää olevansa tyhmiä/ paskoja/ laiskoja (anteeksi rumat sanat) vai mitä?
Mä vaan pahoitin mieleni tuosta "varmasti moni veti nyt herneet nenään ja "itkee"... "..

Ja mä en ole sitä mieltä että raskaus on sairaus. Olen ollut onnekas kun ei ole mitään vaivoja ollut. (esim. supisteluja jne.. )
Joillain voi silti olla todella rankka raskaus ja paljon vaivoja olis sitten yli-tai alipainoinen tai siltä väliltä :hug:

Nyt tajusin sun piti vaan purkaa pahaa oloa. Anteeksi kun en tajunnut :hug:
Toivottavasti masennus helpottaa :hug:
(taitaa tää raskaus kuitenkin jotain herkistymistä aiheuttaa ;) )

:hug: Paljon voimia ja jaksuja sinulle! :hug:
 
Noniin, meikäläinen oli eilen ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Wawwa oli vastaa sitä kokoa, mitä näillä viikoilla "yleensä" on (20+2). Viimeksi wawwa oli vähän aktiivisempi, nyt sitä taisi ujostuttaa kun piti käsiään naaman edessä ja jalkoja koukussa. Lääkäri ei sanonut kumpi olisi tulossa ja sainkin jo parin viikon päähän uuden ultra-ajan jee :).
Illalla oli myös perhevalmennus.. alkaa jo tuntua todelta tämä odotus. En ole oikeastaan mitään isoja hankintoja vielä tehnyt, odotan vaan että saisi isomman asunnon johon voisi heti tehdä muksulle oman huoneen.
Meikäläinen antoi etusivulle vähän tietoa, elikkäs olen 27 vuotias ja sairaala on SATKS ja työnimi tällä hetkellä on Irma-Petteri :saint:
 
Hemuli80 Olen tosta istukan paikasta ja liikkeiden tuntemisista vähän eri mieltä. Mulla on A:lla istukka takana ja liikkeitä tuntui monta viikkoa aikaisemmin, kuin B:n liikkeet jolla on istukka edessä. Vieläkin B vaavin liikkeitä ei juurikan tunnu istukan kohtaan. Luultavasti Läskiä saman verran molempien edessä. :LOL:

Sitäkin mieltä olen, että raskaus voi olla hyvin raskas , vaikka olisi hoikka ja hyväkuntoinen. Tunnen myös yhden ylipainoisen naisen, jolla raskaudet ja synnytykset olleet kadehdittavan helppoja.
Minä olen jäänyt tuosta ekasta harjoitus supparista saikulle. Niinkuin sanoit, että silloin on syytä ottaa rauhallisemmin. =)
Toki mulla on tällaiset supistukset avanneet paikkoja, yhdessä raskaudessa liian aikaisin. Enkä silläkään kokemuksella osaa sanoa mikä on harjoitus supistus ja mikä oikea.

 
tammikuun4 kiitos tekstistä ja yhdyn sinun sanoihin! ps. toivottavasti olet löytänyt hyvän liikuttajan hevosellesi, nyt kun et itse enää pysty.

Kaikki raskaudet taitaa olla erilaisia ja oireet vaihtelee. Ei painolla eikä muillakaan asioilla ole vaikutusta. Toisilla vaan tulee kovempia oireita ja toiset säästyy vähällä.

Eikö tämän tosiaan pitäisi olla paikka missä voisi avautua omista tuntemuksistaan ja asioista mitkä mieltä askarruttaa ilman että aletaan luokittelemaan ihmisiä ulkonäön tai muun asian perusteella.
 
No minäkin voin sitten liittyä noihin läskeihin valittajiin. Koska olen ollut puolesta välistä suppareiden takia saikkarilla. No joo...
Hemuli... Ehkä sinun kans ei tarttisi vetää herneitä nenään jos joku sanoo myös oman mielipiteen sinun kirjoituksiisi. Että jos joku jotain sanoo niin se on heti vetänyt ne kuuluisat herneet?
Koittaakaa nyt hyvät ihmiset käsittää että kaikki raskaudet on erillaisia.. Eli emme mene kirjojen mukaan missä kaikki just on niin ihanaa, kivaa ja kivutonta.

Jeps.. Sain onneksi nukuttua vielä muutaman tunnin kun tuo hyörivä pikkunen piti mua hereillä koko yön. Ja ne "levottomat" jalat.. auttaako niihin mikään?????

pippur1 ja pikkanen 23+0
 
Tammikuun4: PEESI!!!!

Ammattini puolesta olen nähnyt jos jonkinlaista odottajaa. Ennen ajattelin juuri sitä, että raskaus ei ole sairaus ja kaikkea mahdollista voi tehdä loppuun saakka ja mitä tuota nyt saikulla olla kun voi töissäkin olla. Paskat! Ensimmäinen raskaus oli minulla kaksosraskaus ja oksensin 24 viikolle asti. Olin saikulla viikon kaksi alussa ja sitten lääkkeiden voimalla töissä. Vaikka lääkkeet väsyttivät, veikkaan että jaksoin silloin olla töissä juuri vuorotyön vuoksi koska oli aamuja jolloin sai nukkua pitkään ja se helpotti oloa. 22 viikolla alkoi supistelut ja lääkäri oli kaksosuuden vuoksi huolissaan (myös työpaikalla oleva gynekologi!) ja määräsi minut yleensä kaksi viikkoa kerrallaan sairaslomalle aina sinne 26 viikolle jolloin yleensä kaksosia odottavat jäävät lopulliselle sairaslomalle aina äitiyslomaan saakka. Eli olin aika kauan silloin lomalla ja kotona. Olo oli välillä parempi ja välillä huonompi.

Nyt toisessa raskaudessa olen voinut entistä kamalammin. En tiedä mistä johtuu, mutta pahoinvointi loppui viikko sitten ja olen ollut sairaslomalla useamman viikon ja ensi viikolla palaan taas töihin. Eilen huomasin ensimmäiset harjoitussupparit ja toivon että ne menevät ohi eikä muutu kivuliaaksi saatikka saa jotain tuolla alapäässä aikaiseksi. Sillä jos nämä rasittavat liikaa niin jään sairaslomalle uudelleen. En pode siitä huonoa omaatuntoa.

Vaikka raskaus ei ole sairaus, on se sen verran arvokas asia ettei kannata riskeerata jos mahdollisuus on levätä ja olla pois töistä. Et ole korvaamaton... ;)

Hemulille haluan kommentoida, että läski on haukkumanimi. Ylipainoinen olisi voinut sopia paremmin. Itse olen normaalipainoinen, mutta jos olisin ylipainoinen niin läski-sana satuttaisi. Tottahan se on, että ultraus vatsanpäältä on vaikeampaa jos rasvaa on enemmän, mutta liikkeiden tuntemiseen sen ei pitäisi paljoa vaikuttaa. Jokainen kun on tuntemusherkkyydeltään erilainen.

Kaikille odottajille kaikkea hyvää.

Peikonpähkinä ja Pampula 18+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Vielä kerran tuosta istukasta ja liikkeistä. Istukan sijainnilla ei ole liikkeiden tuntemiseen mitään merkitystä!!! Paljon enemmän on merkitystä äidin vatsanpeitteiden paksuudella. Hoikat tuntee läskejä nopeemmin liikkeet. Mulla on ollut joka raskaudessa istukka ihan edessä, vaan silti on liikkeet tuntuneet aikaisin, esikoiselta viikolla 16, kakkoselta 14. Nyt kolmoselta, kun olin 5kg painavampi, tunsin liikkeet myöhemmin, päivittäisiä aloin tuntea vasta 17-18. Vauva kyllä liikkuu massussa, ja niitä liikkeitä tuntuu ihan joka puolella mahaa, ei se pelkästään istukkaa siellä potki! Mut tää vatsanpeitteiden paksuushan on tabu, ja vika on aina muualla, eikä itsessä? :LOL: (vitsi!! ei tarvii suuttua...)

Raskaus ei myöskään ole sairaus, aika normaalia elämää voi elää... jos näillä viikoilla ei voi kantaa kasseja tai selkäkipu estää liikkumisen, niin pitäisköhän asialle tehdä jotain?!? Vielä kuitenkin on puolet jäljellä, ja ne on aika tuskaisia viikkoja jos jo nyt kränkkää paikat. Hyvä lihaskunto auttaa jaksamaan, esim. alaselän lihaksia pitäis neuvoloidenki opettaa tekee jo äidin hyvinvoinnin kannalta!

Varmasti moni veti nyt herneen nenään, ja "itkee" että "kun mun raskaus on niin erilainen, varmasti tulee keskenmeno jos teen jotain toisin" jne. mut aivan yhtä varmasti on myös muita, joita ärsyttää tää joka asiasta hössötys ja vinkuminen/valittaminen, miten elämä on rankkaa, raskaus vielä rankempaa jne. Ei se raskaus ole mikään oikea syy jättää normaaleja juttuja tekemättä!
Ja vielä lisään, että oon mäki joutunut raskauden takia luopuu esim. ratsastuksesta ja juoksusta (tekee kipeitä suppareita), siideristä... vaan esim. salilla menee vielä oikein hyvin, pyöräilen töihin yms.

Suppareista vielä se, et normaalit harjoitussupparit eivät satu. Kivuliaatkaan ei oo vaarallisia, jos menevät levolla ohi, ovat vain kehon keino ilmoittaa, et nyt pitäis ottaa vähän rauhallisemmin. Levossa tulevat kivuliaat supparit taas pitäis jo nostattaa hälytyskelloja. Ja nää siis ihan lääkärin suusta, ei omastani...

Hemuli (the riidanhaastaja? vai vaan erilaisen mielipiteen tuoja) 20+3
No, ensinnäkin pitää sanoa tuohon että aika monessa julkaisussa sanotaan että istukan sijainnilla on merkitystä liikkeiden tuntemisen kanssa.
Toisekseen mulla on kyllä tosi hyvät vatsan peitteet ja liikeet tunsin jo rv9, ja aiemmin kuin edellisissä raskauksissa, vaikka painoa enemmän.

Raskaus ei ole sairaus, eikä varmaan kukaan meistä sairaslomalaisista niin ajattelekkaan mutta jos ei voi tehdä niin ei voi.
Se on toisen hankalaa asettua toisen tilaan, jos ei tiedä mitä on kivut ja oikeat ennen aikaiset supistukset. Ei ne lääkärit vuodelepoon suotta määrää, ja pelottele että osasto kutsuu ellei kotona olla kantelematta ja levätä.

En minä ainakana ole täällä meidän joukossa huomannut ketään valittajaa että kun raskaus on niin raskasta :eek:
Tuli vaan mieleen mulle, anteeksi vaan, että nyt et taida itse ottaa huomioon että raskaudet on myös yksilöllisiä.
Minun aiemmat raskaudet ei ole olleet näin haastavia, tosin en ole kaksosia ennen odottanutkaan.
Mutta olen onnellinen kun saan olla kotona, eikä tarvitse olla sairaalassa makaamassa pääalaspäin kuten esikoisen aikaankin eräs kaksosia odottava äiti oli ollut jo 3kk!!! Eli ei voi yleistää.

Supistusten ostalta lääkäri sanoi juuri että niitä on kahdenlaisia, kivuliaita jotka aukovat paikat ja ne on vaarallisia (!) ja harjoitus suppareita jotka väsyttävät äidin.
En minä nyt lähtisi lääkärin tietoutta tuossakaan asiassa kumoamaan.

Ehkä nyt on vähän ymmärryksessä vikaa ja käännät asioita väärin päin koska en millään voi yhtyä noihin sinun mielipiteisiisi, en edes käsitä tuota sinun jälkeen päin kirjoittamaasi puolustustas ja sitä miten siinäkin lyttäät meidät joilla ei ole helppo raskaus. No, me ollaan erilaisia ja mielipiteitä saa olla, mutta toisen kunnoittaminen on yksi asia mitä ainakaan minä en unohda tälläisilläkään anonyymi palstoilla joilla on helppo herjata toisia ja olla itse parempi kuin muut.
Vähän on nyt niin kuin tuon mitäs nyt puolen porvoolaisen tekstiä, anteeksi vain.

Muoks* Ei se jos on masennus anna oikeutta haukkua toisia ja olla hankala.
 
Peesaan Jammya -minulle kätilö sanoi myös eilen että istukka vaimentaa vauvan liikkeitä. Olin kokoa 38 kun aloin odottaa ja odotuksen aikana laihtunut kokoon 36 ja istukka edessä. Enkä vieläkään voi varmaksi sanoa että olisin tuntenut vauvaliikkeitä. Joten vatsapeitteiden "laadusta" tuo liikkeiden tunteminen ei ole ainoastaan kiinni. =)

Vitsi että on onnellinen olo kun näki tytsyn eilen ja voi alkaa tosiaan viimein luottaa siihen että kaikki menisi hyvin. Ainakin sen osalta että lapsi on terve.

Viikonloppuna on polttarit morsiamelle jolle olen kaasona. Vähän tuntuu että nyt on liikaa ohjelmaa kun keittiö- ja putkiremonttikin työllistää iltaisin. Tänään olisi voinut vain jäädä nukkumaan petiin, mutta onneksi päänsärky hiukan helpotti ja sain kammettua itseni töihin.

Lili 20+4
 
Lili78 sulla ei ainakaan ole vapaa-ajan ongelmia...Itse olen tehnyt remonttia kotona koko kesän ja tuntuu ettei muuta sitten töiden lisäksi ehdikkään. Hyvä että sinulla virtaa riittää =)

Sairaslomista...Minä ainakin jään saikulle heti jos siihen tulee tarvetta! En varmasti ala riskeeraamaan tätä kallisarvoista aarreetta :heart:
 
Täällähän on kiivasta keskustelua. Mulla ei ole vielä ollut mitään erikoisia vaivoja tai kremppoja, työkaverit ovat silti aina ihan tohkeissaan että "älä nosta mitään, anna mä kiipeän, anna mä autan". Enkä pistä ollenkaan pahaksi, että mua autetaan. Tuskin raskaudelle ainakaan hyväksi on ylimääräistä nostot, kiipeilyt ja kurotukset, joten miksi leikkiä supernaista jos jeesiä on tarjolla:)

Ainoa mikä "vaiva" tulee nyt mieleen on, että juokseminen tai kiivastahtinen kävely aiheuttaa pistelyä, joten ne olen jättänyt pois. Mutta luonnollistahan on, että keho muuttuu fyysisesti raskaudessa, joten aina tulee jotain pientä "vaivaa". Ja kipu on aina todella yksilöllistä, joten jollekin kipu voi olla pieni epämiellyttävä tunne kun taas toiselle samainen kipu voi johtaa jopa vuodelepoon. Ollaan kaikki omia ihania itsejämme ja koitetaan nauttia tästä ajasta kukin tyylillään :heart:

Pieni kysymys yhdistelmästä vauvan leikkimatto ja kissat: Onko kokemusta miten kissat suhtautuu noihin? Leikkimatoissa tuntuu olevan kaikenlaista kaarta ja roikkuvia leluja, joten voisin kuvitella että moiset kiinnostaa kissoja paljonkin? Löysin ihastuttavan leikkimaton, mutta pohdin vielä sen ostoa, jos kiinnostaakin kissoja enemmän kuin vaavia:)

Huomenna neuvola, jipii:)

Pinkgreen ja tilleri 21+3

edit: Sairaslomasta- Jep, mä jään kanssa saikulle heti jos tuntuu. Työ ei todellakaan mene vaavin edelle. Olen jo ilmoittanut pomollekin, että todennäkösesti olen äitiyslomaa edeltävät pari viikkoa saikulla, koska mulla on seisomatyö ja nyt jo vähän alkaa turvotusta tulemaan 8h jälkeen.
 
Moikka kaikille!

Kylläpäs olikin taas provoa tekstiä tullut, en taida viitsiä edes tarkemmin kommentoida, lähtee vain omat paineet turhaan kohoamaan.Kaitpa minäkin lukeudun joukkoon joka valittaa turhaan.. (yöllä nukuttu taas ehkä 2 tuntia, oksennettu 5kertaa ja töihin pakko tulla).

pinkgreen mulla on kanssa yks työkaveri ollut tosi ihana, hänellä on itsellää kaksi lasta ja on niin ihanan ymmärtäväinen. En saa nostella kuulemma mitää tai kiipeillä varastossa, pitää kuulemma jättää hänelle tai sitten hän suuttuu. :)

Eikös raskauden aikana muuten pitäisi olla lääkäri kolme kertaa? ku mulla on ollut vaan se yksi alkuraskaudessa, niin koskakohan olisi seuraava?

Masukki potkiskelee jo tosi lujaa, potkut tuntuvat melkein samassa kohdassa joka kerta, reilusti navan alapuolella ja keskellä mahaa.

Tänää lähetää muuten miehen kanssa raveihin, jee! :heart:
Jenninho+masukas poika 22+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenninho:
Moikka kaikille!


Eikös raskauden aikana muuten pitäisi olla lääkäri kolme kertaa? ku mulla on ollut vaan se yksi alkuraskaudessa, niin koskakohan olisi seuraava?

Mulla ainakin on seuraava joskus 26-28 viikolla ja kolmas olis sitten loppuraskaudessa ehkä 36 viikolla. Muistaakseni.

 
Nonii, kun on ampiaispesää suhaistu, niin...

Siis mä en tarkoittanut, et just tässä ketjussa olis näitä kaikki pitää lopettaa ja olla saikulla koko raskausaika. Tarkoitin ylipäänsä näitä odotus-palstoja, mitä itse leikilläni kutsun "hysteria-palstoiksi" (en siis millään pahalla), kun täällä yleensä asiasta kuin asiasta tulee iso numero.

Kirjoitin ehkä hieman karrikoiden "läski", mut oisko pullukka, ylipainoinen vai mikä ollut se sopivampi sana? Mä en oikeesti ymmärrä, miksi ei saa ääneen sanoa, että lihavuus on usein itseaiheutettu liialla syömisellä ja liian vähällä liikunnalla. Tiedän, että moni on lihava esim. sairauden takia, mutta kyllä se vain niin on, että paljon useampi on oman laiskuuden takia. Nykyään vaan elämä on liian helppoa, ja kyllä mä itekin tykkään löhöillä sohvalla, enkä joka ilta säntää lenkille tukka putkella! Plus syön karkkia ym. herkkuja ihan yli omien tarpeiden.
Mä en ole näissä kirjoituksissani väittänyt, et lihavat olis jotenki huonompia ihmisia/laihat parempia. Kumma juttu, kun lihavat aina vain niin asian ymmärtää/kääntää, ja alkaa sättiä normaalipainoisia/hoikkia/laihoja kamaliks nipottajisk, joille vain ulkonäkö on tärkeä, ja jotka luokittelee ihmiset sen mukaan. Taitaa olla tää painoasia ihan liian arka aihe, et siitä vois edes nimettömänä keskustella... kumma kun laihoja saa vapaasti arvostella, eikö?

Ja hei, mulla on paljon pullukoita/lihavia/läskejä kavereita, ei tuo läski oo mulla mikään haukkumasana! Ihan yhtä ihania ja läheisiä kaverit on mulla omasta ruumiinrakenteestaan/ulkonäöstään huolimatta, kyllä se luonne ja samankaltainen arvomaailma on paljon paljon tärkeämpiä.
Saikullakin oon ollut raskausaikana, syynä väsymys. Entä sitten? Saan kai silti ihmetellä tyyppejä, joiden mielestä koko raskausaika pitäis maata paikallaan, jos mitään oikeita syitä siihen ei ole?!

Mut haukkukaa mua ihan vapaasti, mä en välitä. Ihmettelen vain, kun erilaista mielipidettä ei hyväksytä. Vertaistukea saa vain täsmälleen samanlaisiin mielipiteisiin/tuntemuksiin.
Mä jo siihen ekaan viestiin laitoin, et vitsi, se kohta tais jäädä huomaamatta... tai sit nuo hah hah haa hymiöt...

Ja jospa sitä nyt sit keskityttäis ihan vaan raskausjuttuihin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jammy:
Sairaslomista...Minä ainakin jään saikulle heti jos siihen tulee tarvetta! En varmasti ala riskeeraamaan tätä kallisarvoista aarreetta :heart:
Peesi!! Tätä raskautta yritettiin

seitsemän vuotta ja ihan takuulla jos yhtään siltä tuntuu, en lähde leikkimään ja riskeeraamaan - ihan sama, jos joku on sitä mieltä, että se olisi turhaa.
Oksensin viikolle 14 monta kertaa päivässä, eli olin työkyvytön. Yhä oksennan usein, nyt RV 21+0. Olen ollut todella väsynyt - se nyt vähän helpottaa, onneksi! Liikkeet tunsin RV16, vaikka painoin alussa 12kg enemmän, kuin esikoisesta (silloin 49kg alussa).

Raskaus on jokaisella ja joka kerta erilainen.


Ja Hemuli, kyllä munkin silmään sä vähän raskaasti arvostelit läskejä, enkä koe itse siihen ryhmään kuuluvani edelleeenkään, vaan olen ns. normaali painoinen, vaikkakin normaalimpi, kuin 8v sitten
 
enie Olen käynyt äitiyspolilla np-ultrassa, rakenneultrassa ja kerran ylimääräisessä, kun sydän ääniä ei neuvolassa kuultu. Seuraavan ultran lääkäri käski laittaa rv24 ja kätilöltä sain ajan rv24+5. Eli minusta viikon myöhemmin, kuin lääkäri pyysi. Sen jälkeen ei ole mitään tietoa. Tehdäänkö sulle jotain muuta polilla, kuin ultrataan. Seuraavassa ultrassa katsotaan kuulemma vauvojen kasvua.
Meillä myös katsottiin hetki vauvaa 4d ultralla, voi miten ihanaa. Aivan ihanalta pieneltä ihmisen alulta se näytti. Kunnes käänsi selkänsä ja nosti vielä käden kasvojen päälle. Toinen vauva oli jotenkin huonosti istukkaan nähden niin ei katsottu ollenkaan. Vauvat olivat saman kokoisia, niillä oli pää ja reisiluun mitta ihan samat. Silti toinen painoi 280g ja toinen 360g. Lääkäri sanoi kätilölle, ettei tarvitse kirjata ylös. Saman kokoisia ovat.... mittasivat vaan jonkun kohdan ilmeisesti väärin. Mies joka seurasi vähän tarkemmin, oli ihan samaa mieltä. Ei ilmeisesti ole niin tarkkaa tuo paino tässä vaiheessa. Voivat sitten olla tyttö ja poikakin, mutta sukupuolia eivät näyttäneet emmekä me kysyneetkään. Tarkkaan katsoivat Aarteen sydäntä sen muutoksen takia.
Tuosta Painosta ja ultrauksesta, kun olen kuullut ettei näy hyvin, kun on ylipainoa. Minulla ongelma oli sellainen, että näkyi liian hyvin. Sen takia oli vaikeuksia ultrata. Lääkäri tästä puhuivat keskenään, että ei hän nyt niin laiha ole eikä nyt lihavakaan. Luulin niiden puhuvan vauvasta ja katsoin mieheen, että näyttääkö tämä huolestuneelta. Miestä nauratti ja sitten vasta tajusin niiden puhuvan minusta. :LOL: :LOL: :LOL:

Olen ilmeisen tohkeissani vieläkin ollut tästä ultrasta, kun juttua riittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Hei!

Tuosta että mies mukana ultrassa.
Meillä ei ole mies päässyt mukaan (esikoista kun odotin oli tietty mukana), vaikka olisi halunut sillä minä olen ymmärtännyt ettei sinne saa lapsia ottaa mukaan ja mies sitten ollut lasten kanssa kotona sen aikaa :ashamed:
Ei olla saatu ketään lapsia hoitamaan siksi aikaa.
Että ei se kaikille ole välttämätt "oma valinta" ole :ashamed:
Anteeksi jos loukkasin jonkun mieltä, ei ollut tarkoitus. Tuli vaan paha olo, että olisi jotenkin minun vikani ettei mies sinne ultraan päässyt. Taidan olla aika herkkänä nykyään, anteeksi :ashamed:

Hyviä vointeja kaikille!
Ja ihana kuulla hienoista ultra-kuulumisista :) Onnittelut kaikille! :heart:

Tiukun äiti ja masumatkaaja 20+6 :heart:


Ultrassa käymisestä ja lapsista niin kyllä meillä ollut joka kerta lapset mukana siellä. Tai siis esikoista odottaessa tietysti kaksistaan :p mutta kun toista odotettiin niin esikoinen (silloin 3,5v.) oli kyllä aina mukana sekä neuvolassa että ultrissa. Samaten nyt kun kolmas tulossa niin kyllä oli molemmat pojat (4v.9kk ja 9kk) mukana. Mies niitä yritti siinä sitten parhaansa mukaan paimentaa ja samalla keskittyä myös tulevaan vauvaan :D rakenneultra olisi viikon päästä ja ajattelimme kyllä jälleen ottaa lapset mukaan sinnekin koska hoitajaa ei mistään saada. Ei ole koskaan kukaan ainakaan sanonut etteikö saisi tulla mukaan.. tietysti sillon kun alakautta ultrattiin niin mies ja lapset passitettiin ulos mutta muuten olivat kyllä mukana
 
Hemuli jos sua yhtään lohduttaa niin täällä yks joka saanut taas hyvät naurut :D
Eikä siis millään pahalla kellekään,mutta mulla ainaki huumori vielä tallella ja mä oon ainaski läski mikä läski,enkä mä siitä suutu jos mua joku toinen läskiksi sanoo,tosin tämäkin teksti taisi olla pääosin suoraan lääkärin suusta,vaiko?
Vaivoista varmaan on vaan niin helppo valittaa,mut kuin meni meistä tosielämässäkään jaksaa jatkuvasti kertoa kuinka ihanaa tää elämä on saati sit raskausaikana,kyllä sitä herkemmin tulee noteerattua ne ns.poikkeudet ;)

No tulipahan taas pienestä suurta =)

Mitähän vielä?mulla ollu työntäyteinen aamu,hyvin nukutun yön jäljiltä.Siivottu talo,pesty astioita ja kolmas koneellinen pyykkiä pyörimässä,kohta lähettävä pihalle kyttäämään,milloin meiän eskarilainen saapuu kotiin,ruoka pitäis tehä ja kauppalista illaks valmiiks,et pääsee kauppaa ku ukko kotiutuu töistä,meillä vietetään viikonloppuna nimppareita :heart:

Poksuva piiuli ja toukka 18 :heart:
 
Ensin mietin etten laita mitään tästä mut laitanpa kuitenkin kun jäin mieltä painamaan..

Hemuli: kyllä asioista voi sanoa asiallisesti ja nätisti vaikka olisi eriävä mielipide!! Sun kirjoutukset on kaikkea muuta! Aivan kuin tahalleen haluat riitaa haastaa! ( ja mun mielestä on hienoa että mielipiteet voi sanoa reilusti! On vain eriasia miten ne tuo julki, haluaako haastaa riitaa vai hyvässä hengessä antaa erilaista näkökulmaa )
Ja tää palsta on mun mielestä juurikin sitä varten että voi kirjoittaa kolotuksista ja vaivoista ja iloista ja suruista! Jos sua ne ahdistaa niin itse voit valita vaihtoehdon olla lukematta! Sehän on kiva että sulla on kaikki mennyt hyvin.
Ja kyllä minä olen ainakin opettanut omia lapsiani että läski on haukkumanimi! Että jos joku on isompi kokoinen niin asian voi ilmaista juurikin nimellä ylipainoinen! JA itse EN ole ylipianoinen. En ole koskaan ollutkaan ja minulla on ollut todella vaikeat raskaudetkin.
Nyt tähän raskauteen lähtiessä olen painanut eniten 53kg ja olen 168cm pitkä. Muista lapsista olen painanut n.50 kg kun olen jäänyt odottamaan ja silti ne liikkeet ovat tuntuneet myöhään juurikin sen takia kun istukka on edessä. Että ei ainakaan ole se rasvakerros ollut syynä minun kohdallani. Rasvaprosentti ollut muutenkin aina matala minulla.
Ja tuosta makaamisesta.. Olen joutunut jokaisessa raskaudessa vuodelepoon jossakin vaiheessa. Ja enkä todellakaan kuvittele että se olisi jotenki mun oma vika. Keskimmäinen laps oli syntyä viikolla 24 ja sairaalassa oltiin kun supisteli niin kovasti. Miksi pitäisi repiä itsensä äärirajoille ja asettaa vaaraan sekä oma itsensä että vauva?? Eihän se sinulta ole pois jos toiset on saikulla helpommin kuin sinä.
Tänään viimeksi kävin lääkärille noiden kipeiden supistusten takia ja ensi viikolla kontrolliin. Että kyllä KIPEEET supistukset todellakin kannattaa ottaa vakavasti!
Tätä juttu tulisi varmaan vaikka kuinka mut taidan nyt jättää muillekin tilaa "valittaa" ;)
Minä ainakin itse ajattelin niin että tää palsta on aivan mahtava tilaisuus kun on muita juuri samassa tilassa olevia, jotka ymmärtävät todellakin mitä tarkoitat kun kirjoitat täällä jotain. Ei mun mies täällä kotona voi ikinä ymmärtää miltä minusta pohjimmiltaan tuntuu kun valitan jostakin. Vain te rakkaat kohtalotoverit voitte tietää miltä se oikeasti tuntuu :) Ihana kun miulla on joku väylä missä purkaa tuntojani ja kipujani ja kolotuksiani! Se joka ei jaksa niitä lukea nin hypätkööt yli! Ei siitä tarvi tehdä mitään numeroa!!
terveisin: Kaikkea muuta kuin "täydellinen odottaja"

Jotenki tuntuu niin typerältä edes alkaa enää kirjoittamaan omia kuulumisia tuollasen jälkeen.. :|
Mut neuvolassa käyty kuitenki ja kuten jo mainitsin niin lääkärilläkin kävin tarkistuksella. Onneksi kaula ei ollut nyt lyhentynyt enää mut tutkimuksen jälkeen alkoi supistukset heti :( lääkäri määräsi kontrollin ens viikolle ja katotaan tilanne. Tahtoi myös pois sulkea pissatulehduksen joka kuulemma on hyvin yleinen OIREETTOMANA näin raskauden aikana. Se aiheuttaa vain juurikin näitä supisteluja. mut siis ns. "normi"oireet puuttuu.
Paino on nyt noussut sen pari kiloa. Muuten arvot ihan ok, hemppa 120 ja paineet normit. ja ihana mikä tuju potku tuli kun terkka paineli mahaa!! :heart: siis eka kunnon potku ja se oikein SATTUI! :D sykkeet jumpsutti 158!

Mitäs vielä.. no eiköhän tässä yhdeksi kertaa..

Röllis ja Onni 18+1
 
Ai niin noista ultrista! Meillä se ultraaja ei halua lapsia mukaan ollenkaan! Viimeksikin alkoi vinkua että kuka noita lapsia kattoo tuossa aulassa.. Mä vaan tuumasin että kyllä ne sen verta isoja on että pärjäävät keskenäänkin.. osaavat käyttäytyä sen verran. :| Mies tulee kyllä mielellään ultriin mukaan vaikka joka kerta jos pääsee. mut yksinkin olen joutunut käymään. Mukavempihan se on yhdessä käydä. Mut aina ei oo vain tilaisuutta.

piiuli: tuli vain tuosta kirjoituksesta mieleen kun sanoit että hyväksyt läski nimityksen itsellesi.. se on ihana että on sujut oman itsensä kanssa ja voi nauraa itselleen :D Mutta kyllä mua itteä nolottaa jos mun lapset vaikka sanoo jotakin ihmistä läskiksi! :eek: Mun mielestä pitää kuitenkin kasvatuksessa kiinnittää tuollasiin asioihin huomiota.. ja siis tää on vain mun mielipide! Mä pidän sitä haukkumasanana ja mun lapset ei saa haukkua ketään :)
 
Selvennykseksi minä kirjoitin vaan omista läskeistäni :ashamed:
Ja anteeksi nyt ihan hirveästi että minulle tuli paha mieli, en minä sille mitään voinut :ashamed:
Hyvä että joku sai hyvät naurut siitä..

Parempi etten enään mitään kirjoita, kun se ymmärretään kuitenkin väärin.. :ashamed:
 
Olisi varmaan pitänyt kysyä etukäteen, voikos lapsoset ottaa ultraan mukaan :)
Ei vaan tullut mieleen.
Mies ja esikoinen olivat kyllä mukana, kun tuota keskimmäistä odotin, mutta joutuivat siinä odotustilassa odottamaan. Joten ajattelin että parempi se on miehen kotona olla lasten kanssa, kun ei mitään kuitenkaan nähnyt :D
Ihana kuulla että jossain paikoissa saa sisaruksetkin tulla mukaan. Onhan se niillekin kiva nähdä kun pikkusisarus potuttelee masussa :heart:
 

Yhteistyössä