***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Prinsessa: Mä selvittelin myös kelan kanssa äippärahaa ja todellakin haluaisin valita että miltä ajalta sen 6kk otan.. mutta kuulemma se menee "päivälleen" kuusi kuukautta taaksepäin, eli mullaki alkaa 22.12 äippäloma, niin 21.12 - 6kk.. Näin mulle sanottiin kelan "hätälinjalta" ja kelan toimistosta. Ihme juttu et näin erisysteemejä on..

Eilen kävin Ikeassa, rahapussi huusi kuolemaa, olisin ostanut hoitotason, mutta niitä ei ollut.. mikähän karman laki sekin, ettei saanut ostettua vielä.. ja siellä näin samanlaisen turvakaukalo/vaunu yhdistelmän käytössä mistä itse olen haaveillut. Näytti tosi näppärältä ja vieläkin siis olen sitä mieltä että oikean päätöksen olen tekemässä :D

Täällä masu tuntuu kasvavan, on sellainen ruman mallinen nyt. Lihava kaljamaha.. vaik oon ite hoikka. Ei oo sellainen näitti kumpu ollenkaan..

17+4
 
Elayne Mun tietääkseni harjoitussuppareiden ei kuuluis sattua. Siis voi tuntua epämiellyttävältä, mut ei pitäis olla kivuliaita. Voin kyllä olla väärässäkin. Noi kuulostaa kyllä suppareilta, että sen takia neuvolantäti varmaan hätääntyi. Toivottavasti kuitenkin rauhoittuisivat pian. =) Monethan kyllä joutuu jäämään sairaslomalle just suppareiden takia. Yritä ottaa rauhallisesti. =)

Itsellänikin supparit nyt selkeästi napakampia kuin esikoisen aikaiset harjoitussupparit, mutta toivottavasti nää kuitenkin olis normaaleja vielä... Unettomuus vaivaa, ja sellainen yleinen raihnaisuus. Ai niin ja oon oksentanutkin tällä viikolla 3 kertaa.
 
Hei!

Tuosta että mies mukana ultrassa.
Meillä ei ole mies päässyt mukaan (esikoista kun odotin oli tietty mukana), vaikka olisi halunut sillä minä olen ymmärtännyt ettei sinne saa lapsia ottaa mukaan ja mies sitten ollut lasten kanssa kotona sen aikaa :ashamed:
Ei olla saatu ketään lapsia hoitamaan siksi aikaa.
Että ei se kaikille ole välttämätt "oma valinta" ole :ashamed:
Anteeksi jos loukkasin jonkun mieltä, ei ollut tarkoitus. Tuli vaan paha olo, että olisi jotenkin minun vikani ettei mies sinne ultraan päässyt. Taidan olla aika herkkänä nykyään, anteeksi :ashamed:

Hyviä vointeja kaikille!
Ja ihana kuulla hienoista ultra-kuulumisista :) Onnittelut kaikille! :heart:

Tiukun äiti ja masumatkaaja 20+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Tuosta että mies mukana ultrassa.
Meillä ei ole mies päässyt mukaan (esikoista kun odotin oli tietty mukana), vaikka olisi halunut sillä minä olen ymmärtännyt ettei sinne saa lapsia ottaa mukaan
Joissain paikoissa ei lapsia saa ottaa mukaan tutkimuksiin, vaikka lapsille oliskin perään katsoja. Voi olla ihan paikka ja lääkäri kohtaista.
Meillä tuo poika on vielä niin pieni ja luonteeltaan rauhallinen, joten on ollut helppo ottaa mukaan. Ja aina olen ryysinyt rattaiden kanssa sisään siihen malliin, että turha ehdottaa pojan ulkopuolelle jättämistä :D En kyllä tiedä miten ens ultra. Kun siihen on varattu pidempi aika. Puoli tuntia tuo jätkä viihtyy natusteltavien kanssa, sitten alkaa olemaan kriiittistä...

 
Tiukun äiti Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti... siis sillehän ei voi mitään, jos haluaisi kovasti puolison mukaan mutta mm. lapsen hoito estää sen. Mutta jos joku jostain syystä haluaa itsekseen mennä sinne niin en pistä pahkseni. Toivottavasti en sekottanut enempää... :whistle:
Ei tosiaankaan ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä tuolla aikaisemmalla komentilla... :flower:
 
Pistänpäs vielä äkkiä tähänkin merkin. Jotenkin tuntuu ettei mulla oo mitään kommentoitavaa koskaan kenellekkään. Toista kun odottaa niin ei nuo vaunu ja istuin asiatkaan tunnu ajankohtaisilta. Kelan paperisodasta mä en tiedä yhtään mitään ja muutenki ihan pihalla aina kaikesta.. :LOL: Onneks muut osaa kommentoida.

Kestoista voin sanoa sen verran, että itse oon tykännyt eniten itse tehdyistä sisävaipoista kaupan PUL-kuorilla. Istuvat parhaiten ja tulevat edullisemmaks ku kaupan. Toki harso on aika edullinen, mutta meillä ainakin oli niin tönkkö paketti, että liikkumaan opetteluun vaikutti eikä mies tykännyt niitä käyttää.

Tässä ollaan muuten taas melkeen sukua julkkikselle kun BB-Sami on kaverin kaverin isoveli. :LOL:

Neuvolassa oli aamulla kaikki taas hyvin. Ei mitään valittamista. Lukkiutuvista korvista mainitisin, mutta ei tähystettäessä näkynyt yhtään mitään. Taitaa olla jotain töhnää vähä syvemmällä korvien välissä.. :D Sykkeet oli 147 paikkeilla.

Ultraan TJ 2pv. |O

Rhea ja möhkis 19+4
 
Lilille ja muille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Hyvä ettei Lilin uni kuitenkaan tarkoittanut mitään =)

Oman ultran jälkeen siellä sanottiin, että kaikki hyvin ja nyt vaan nautit loppu raskaudesta. Vasta sitten taisi itsekin käsittää, että nyt oikeasti voisi ajatella että meille tulee vauva :heart: Siis kuulostaa varmasti todella typerältä, mutta kun stressaan niin paljon aina kaikkea.. Alussa keskenmenoa ja nyt aina sitä että sikiöllä ei enää lyökään sydän jne. jne. loputtomiin. Niin ehkä nyt voisi hellittää ja uskoa, että kaikki menee hyvin loppuun saakka! Vaikka voihan vielä nytkin tapahtua mitään.. saatika sitten kun lapsi syntyy :LOL:

Ai niin. Meillä mies ei ole ollut mukana ultrissa lainkaan ja harmittaa kyllä tosi paljon. Mutta tekee siis töitä välillä eri paikkakunnilla ja molemmilla kerroilla sattui työt vähän kauemmas. Ja kun mitään lomia ei ole hänellä varastossa eikä pekkasia tai muitakaan niin sovittiin sitten, että ei tule mukaan. Vaikka on se itsellekin niin ihmeellistä nähdä se pieni siellä, saatika sitten olisi varmasti ollut miehellekin kun ei muuten niin tähän raskauteen pääse samalla tavalla mukaan.

Lumi ja Lilliputti 21+3
 
Meillä mies on ollut utrissa 2/3. Lapsia en ottais mukaan, ellei olisi ihan pakko. Rakenne ultra kesti minulla pitkälti yli tunnin. Siksi se olikin niin rankka, puolen tunnin jälkeen meinasi tulla kuolema. Seuraavat ultrat ei varmasti kestä niin kauan ja puoli tuntia pystyn olemaan selälläni, luultavasti.

Supistuksista Mulla on ne rauhoittunut, sen jälkeen kun jäin sairaslomalle. Vieläkin voi tulla muutamia, kun tekee jotain erikoista. Harjoitus supistuksethan on ihan normaaleja, mutta mikä niiden ero sitten on? Luultavasti kipu ja kesto. Minä huolestuin, kun minulla alkoi tulla niitä jo rv14.
Nyt on alkanut närästämään. Mitä te olette siihen ottaneet?
 
jenninho Voi kuule, meillä on hankinnat ollut hankittu jo aika päivää sitten melko pitkälle asti :kieh: Ei vaan ole voinut olla toimimatta, kun hyviä tuotteita kohtuu hintaan on eteen tullut ja toisaalta se, että koskaan ei tiedä milloin joutuu osastolle niin on sitten kaikki valmiina.
Eilen tilasin kaukalolämpöpussit vielä, mutta sitten ei taidakkaan puuttua enää kuin korvikemaidot näin äkkiseltään ajateltuna...,no amme on ostamatta ja mobilet huudossa sekä puuhamatot mutta mitään must tavaraa ei puutu.

zaara Minua ultrataan aina se tunti vähintään kerralla :eek:
Miten usein sinä muuten käyt äitipolilla nyt? Minulla on se 3 viikon välein tahti, ja ilmeisesti loppua kohden pitäis käydä 1-2 viikon välein...,toivottavasti ei tarvis noin usein sitten ajaa tuota matkaa.

Supistukset Myös minun käsittääkseni on aivan normaalia näillä viikoilla että on niitä harjoitus supistuksia, ja minäkin olen käsittänyt että niiden ei tulisi sattua. Varma en asiasta ole.
Itsellä supistukset pysyy aisoissa kans levolla, ja jos mitään enemmän liikkuu (eli käy hakeen postin josta tulee muutaman metrin kävely), istuminen jne...niin johan paukahtaa taas supistelemana. Eilen oli taas kipeitä suppareita kun teki ruuan ja sitten vielä rahkapiirakan kun illalla tuli miehen kaveri käymään.

Ultrassa käynti Meillä ainakin täällä on ohjeistus ettei lapsia äitipolille otettaisi mukaan jos odottelu käykin pitkäksi, mutta kielletyä se ei ole. Itsellä kun on heti aamusta aika aina niin ne ei ole vielä myöhässä, mutta lapsethan onkin täällä koto puolessa koulussa silloin kun mulla on aina tuo KYS.
Mies on ollut mukana 2krt ultrassa ja tulee ens viikollakin mukaan, koska mulla on samalla kertaa silmänpohjien kuvaus ja siinä laitetaan tipat silmiin niin ei ole takuuta näkisinkö edes autolla sitten ajaa. Muut ultra kerrat olen käynyt yksin sitten.

Enie + Nörtti ja Hissu 22+3
 
Huomenta!

Eilen käytiin ultrassa ja pääsi mieskin ensimmäistä kertaa näkemään pikkuisen! Poikahan se siellä huito menemään :heart:
Istukka on edessä ja siksi en liikkeitä tunne mutta veikkasivat että pian alkaa tuntumaan...
 
Mie tarvin kohta vinssin tai nosturin, että saan yöllä käännettyä kylkeä |O Pitää kokonaan herätä kesken unien, että saa kammettua itsensä toiseen asentoon. Ja välillä minulla on nyt ollut sitä, etten meinaa nukahtaa uudestaan, jos herää jostain syystä.

Eilen jäi mahakuva laittamatta, kun jäätiin BB:tä tuijottamaan. Eli tälläinen maha olis minulla 20+1


Minkähän työnimen nyt sitten keksis, Aatos ei tunnu enää sopivalta, kun sukupuolet tietää...
 
Vielä kerran tuosta istukasta ja liikkeistä. Istukan sijainnilla ei ole liikkeiden tuntemiseen mitään merkitystä!!! Paljon enemmän on merkitystä äidin vatsanpeitteiden paksuudella. Hoikat tuntee läskejä nopeemmin liikkeet. Mulla on ollut joka raskaudessa istukka ihan edessä, vaan silti on liikkeet tuntuneet aikaisin, esikoiselta viikolla 16, kakkoselta 14. Nyt kolmoselta, kun olin 5kg painavampi, tunsin liikkeet myöhemmin, päivittäisiä aloin tuntea vasta 17-18. Vauva kyllä liikkuu massussa, ja niitä liikkeitä tuntuu ihan joka puolella mahaa, ei se pelkästään istukkaa siellä potki! Mut tää vatsanpeitteiden paksuushan on tabu, ja vika on aina muualla, eikä itsessä? :LOL: (vitsi!! ei tarvii suuttua...)

Raskaus ei myöskään ole sairaus, aika normaalia elämää voi elää... jos näillä viikoilla ei voi kantaa kasseja tai selkäkipu estää liikkumisen, niin pitäisköhän asialle tehdä jotain?!? Vielä kuitenkin on puolet jäljellä, ja ne on aika tuskaisia viikkoja jos jo nyt kränkkää paikat. Hyvä lihaskunto auttaa jaksamaan, esim. alaselän lihaksia pitäis neuvoloidenki opettaa tekee jo äidin hyvinvoinnin kannalta!

Varmasti moni veti nyt herneen nenään, ja "itkee" että "kun mun raskaus on niin erilainen, varmasti tulee keskenmeno jos teen jotain toisin" jne. mut aivan yhtä varmasti on myös muita, joita ärsyttää tää joka asiasta hössötys ja vinkuminen/valittaminen, miten elämä on rankkaa, raskaus vielä rankempaa jne. Ei se raskaus ole mikään oikea syy jättää normaaleja juttuja tekemättä!
Ja vielä lisään, että oon mäki joutunut raskauden takia luopuu esim. ratsastuksesta ja juoksusta (tekee kipeitä suppareita), siideristä... vaan esim. salilla menee vielä oikein hyvin, pyöräilen töihin yms.

Suppareista vielä se, et normaalit harjoitussupparit eivät satu. Kivuliaatkaan ei oo vaarallisia, jos menevät levolla ohi, ovat vain kehon keino ilmoittaa, et nyt pitäis ottaa vähän rauhallisemmin. Levossa tulevat kivuliaat supparit taas pitäis jo nostattaa hälytyskelloja. Ja nää siis ihan lääkärin suusta, ei omastani...

Hemuli (the riidanhaastaja? vai vaan erilaisen mielipiteen tuoja) 20+3
 
Sero kiitos vastauksesta. Osasin odottaakin tätä,siis että eri virkailijat kertoo ristiriitasta tietoa. Yritin lukea Kelan sivuiltakin tietoa mutta oikeesti,teksti on niin vaikeesti tulkittavaa että en ota selvää :headwall: Uskon että sulle kerrottu on totta,koska mulle kerrottu olis liian hyvä ollakseen totta. Sivuilla oli niin että jos epäsäännöllinen työ niin voi valita pätkät, mun työ arkisin, 6h/pv. Mulla on s-postissa se vastaus niin tulostan sen ja menen räyhäämään kelaan kun eivät mitään tiedä,prkle! Esikoisestakin neuvottiin että joo mies voi hakea isyyspvrahaa,vaikka sai työmarkkinatukea, niinhän se sitten meni että tuli yli 300e takaisinperintä toisesta. Kyllä me nyt tiedetään että kelasta ei voi saada kahta tukea päällekkäin.

Mitäs muuta. Maha alkaa pikkuhiljaa kasvaa, mutta omat housut vielä menee,ne kun on kokoa 44-46 muutenkin :ashamed: Mies sanoi että on huomannut sen kasvaneen. Neuvola klo 15,en jaksais odottaa!
Tytöllä on huomenna valokuvaus,ja mä olen jo toista viikkoa pohtinut sen vaatetusta ja hiuksia,kaikesta meidän äitien pitääkin stressata :D

zaara mulle närästykseen auttaa Samarin,tunnen sen olevan tehokkaampi ja nopeempi kun Rennie. Ja itse kun juon yöllä joka vessakäynnin yhteydessä niin Samarin vie janon samalla.

santtu ja iita 19+1 viikko enää puoleen väliin, uskomatonta!
 
Hemuli80 Tämä meidän lääkäri(naistentautien ja synnytyksen erikois) sanoi että istukka voi vaimentaa liikkeitä. Kyllä jotain tunnen mutta en ole varma onko ne liikkeitä vai mitä...
Enkä kyllä usko että se olisi kiinni rasvapeitteestä. Minussa ei pahemmin ole ylimääräistä enkä siltikään ole varma liikkeistä.
Mutta näin eihän tässä riitaa aleta haastamaan :LOL:
 
Hemuli80 ymmärsinkö mä nyt oikein että van läskit aina valittaa kivuista, säryistä yms. raskausaikana? Laihat eivät siis valita ollenkaan? vai onko niin että vaan laihat saavat valittaa? Tai että läskit eivät "pysty liikkumaan" ollenkaan? Makaavat vaan sängyssä kaiket päivät?
Siis kun minä olen läski, enkä ole ikinä pitänyt raskautta mitenkään sairautena tai muutenkaann valittanut :ashamed:
(ja juu onnistuin laihduttamaan vaan 7kg, ennen kun raskaaksi tulin. Oli siis tarkoitus enemmänkin, mutten ehtinyt. Ja yritän ettei yhtään ylimääräistä tulisi ja tavoite olisi saada loput 15kg sitten pois kunhan vauva on syntynyt :D )
Samon nuo liikeet. Kyllä mä vaan nyt tunsin liikkeet aikaisemmin kun ensimmäisessä raskuadessa, vaikka silloin painoa 10kg vähemmän. Samoin kun mulla oli toisessa raskaudessa istukka edessä, niin liikkeet kyllä tuntuivat harvemmin, vaikka ensimmäiset tuntuivatkin melko aikaisin. Ja siis silloin olin myös sen 10kg "kevyempi" kun nyt.
Että kyllä se voi muustakin kun läskeistä johtua, ei pahalla :hug:
Hienoa että sinä olet hoikka ja niin paljon parempi kun esim. minä koska olen läski :hug: :heart:
 
Mä ainakin syytän juurikin omia läskejäni siitä etten ole näissä kahdessa raskaudessa liikkeitä aikasin tuntenut. Tässä toisessa kyllä aiemmin mutta kuitenkin. Samoin en oleta että vielä näkyis päällepäinkään samoin kuin hoikilla odottajilla, onhan mulla helvatan paljon välissä tavaraa!
Hemuli80. Mun ystävä odotti esikoista samaan aikaan mun kanssa,ja hänellä oli kaikenlaista vaivaa, en voinut käsittää yhtään kun ite tein vielä lähihoitajan keikkoja kesällä,la oli heinäkuussa. Hän ei imuroinut edes itse...3vuoteen. Samoin tää mun toinen,ei juuri mitään vaivaa, olen kait onnekas tai jotain. Tiedän kyllä senkin että jotkut voivat jopa näillä viikoilla joutua osastolle vuodelepoon.
 
Miten mä arvasin, et tähän tää menee! Siis kun koittaa sanoa erilaisen mielipiteen, ni heti saa paskat niskaan, et mikä oot meitä arvostelemaan. Pitäis vaan sanoa, et kyl on aviomiehet paskoja, kun eivät ymmärrä, neuvolatädit vielä paskempia, saati sit lääkärit tai ketkä tahansa, ketkä ei oo toteuttaneet jokaista toivetta tai ymmärtäneet, miten rankkaa mulla on.
Ja mä se vasta paska oonki, kun uskalsin sanoa, et omalla painolla saattais olla jotain osuutta ylipäätään omaan hyvinvointiin. Sehän onki ollut suuri salaisuus tähän asti...
Taidan poistua häpeämään...

:LOL: :LOL: :LOL:

Ja hei, kyllä mä tiedän, et raskaudet on erilaisia, jopa saman naisen kokemat eri raskaudet. Onhan mullakin nää kolme ollut hyvin erilaisia! Mua vaan ärsyttää, kun täällä tuntuu olevan yleinen mielipide, et kaikki on niin kamalan rankkaa, ja kun on raskaana, ni "ei voi" tehdä mitään, saikulla pitäis olla koko 40 viikkoo. Tai ainakin siitä ekasta harjoitussupparista lähtien...

Ja joo, tarkemmin pohdittuani, taidanki häpeämisen sijaan lähtee kiillottaa sädekehääni, kun oon niin täydellinen odottaja, jolla ei oo mitään vaivoja, elämä on täydellistä, kaikki maailman ihmiset on täydellisiä, oon niin superonnellinen tästä tulevasta vauvasta ja mitäs vielä? Ei se mitään, et esim. oon ollut masentunut lähes koko raskauden, sitähän ei saa ääneen sanoa, kun odotusaika on onnellista!
 

Yhteistyössä