***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Neuvolakuulumisia!

Olin siis ylimääräisessä lääkärineuvolassa tänään. Paino vihdoin noususuunnassa...hurjat 200g oli tullut :D Mutta edelleen ollaan melkein 2 kiloa alle lähtöpainon. Hemppa pysynyt samana, mutta verenpaine hiukan noussut, kuitenkin vielä normaali.

Lääkäri sitten ihmetteli näitä mun vatsakipuja, ja taivasteli, että jo 3 kertaa oon lääkärillä käynyt. Laittoi heti päivystyslähetteen naistentautien polille, kun mun viikoilla ei äitipolille vilä oteta. Sydänääniä haki melkein vartin...mulla tuli jo itku,kun ei millään meinannut löytyä. Lopuksi kuitenki löytyi ihan tuolta vasemman nivusen tuntumasta, kun Pampu oli sinne mennyt jemmaan, kohdunpohja kuitenkin jo navan alapuolella, eli tosi alhaalla köllötteli :heart: sain sitte tosiaan sen lähetteen, ja sanoi vaan, että eivät sieltä välttämättä jatka sairaslomaa, eli soitto hänelle vaan huomenaamulla ja hän jatkaa sitten.

Polikäynti oli toisaalta huojentava, toisaalta ärsyttävä. Vauvalla kaikki hyvin, vastasi viikkoja. Istukka vielä lähellä kohdunsuuta, eli se saattoi olla mun tiputteluvuodon syynä. Kohdunsuu kiinni sekä emättimen, että kohdun päästä, MUTTA kanava keskeltä auki ja täynnä limaa ???! Ei kuitenkaan kertonut, onko se normaalia tai mitä se tarkoittaa..... Ite en tajunnu kysyä, kun vieläkin olin sekaisin siitä, ettei ääniä meinattu löytää... Vatsakipuihin ei ottanut kantaa, sanoi, että pitää vaan kärvistellä ja käydä tarkistuttamassa säännöllisesti kohdunsuun tilanne :headwall: Sairauslomaa ei jatkanut, sanoi vaan, että hae sitte neuvolalääkäriltä. Eli aamulla sitte soitto neuvolalääkärille. Ei tää maha töitä kestä, kun ei kestä kotona ees imurointia tai pyykkien narulle laittoa.

J.t ja Pampu 18+1
 
Soitin lääkäriin jo kolmanne kerran ja neidillä onkin vesirokon sijasta ilmeisesti parvorokko, mikä on erittäin vaarallinen raskaana oleville.. Itku kurkussa saa nyt sit odotella pari viikkoa tarttuuko muhun (puolella aikuisista on vasta-aineet tälle) ja jos tarttuu niin 30 % tarttuu näistä sikiöön. 10 % sikiöstä jotka ovat sairastuneet, kuolevat.

Tää ei voi olla totta.. Vesirokossakin olis ollut paremmat ennusteet raskaana oleville.. :'(
Kamala tunne sisällä kun tietää että voi menettää pikkuisen...
 
frigg Meillä on pikkuinen landseer. Aivan ihana lapsiperheen koira.

Rakenneultrassa käyty.... Oli yllättävän rankka kokemus. Meinasin pyörtyä ja oksentaa, puolen tunnin jälkeen. On kuulemma kaksosten odottajilla ihan normaalia. Vatsa painaa jo niin paljon. Olin sitten kyljelläni, jossa huono olo vähän laantui ja ultraus voitiin tehdä niin. Eikä niitä mittauksiakaan ollut ihan helppo tehdä, kun pikkuiset olivat ihme asennoissa ja menossa koko ajan. Mulla oli kaksi lääkäriä eli toinen neuvoi ilmeisesti toista koneen käytössä.
A vauvan sydäntä tutkittiin pitkään, koska siellä oli joku pieni valkoinen pallo. Rakenteet ja virtaukset olivat kuitenkin kunnossa. Eli ei pitäisi olla mitään huolestuttavaa. Lopussa lääkäri jostain luki tai tarkisti, että yli 35v se saattaa merkitä kohonnutta dawn syntrooma riskiä. Ei kuitenkaan suositellut mitään jatkotutkimuksia niiden riskien takia ja kai sen, että np ultrassa ei ollut turvotusta kuin 0,5 ja nenäluu näkyi. Taisin asenteeni olla myös hyvin selvä. Koska, mitä sillä tiedolla edes tekisin. Enkä uskaltaisi ottaa keskenmeno riskiä joka punktiossa on. Taitaa olla yhtä iso riski kuin se, että vauvalla tuo dawn olisi. Toivon todella, että molemmat olisivat terveitä, mutta eihän sille sitten mitään voi. Tervetullut Aarre on meille, vaikka ei olisi ihan täydellinen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja frigg:
zaara nyt on ihan pakko kysyä, että minkä rotuinen koira teillä on? Sanoit että se on lehmän kokoinen :D Me käytiin miehen kanssa kova henkinen taistelu, että otetaanko pieni irliksen pentu nyt, mutta tultiin siihen tulokseen että ehkä sen aika on sitten myöhemmin. Ei ehkä pentua ja vauvaa samaan aikaan.
Meillä oli koira 10 kuukauden ikäinen kun esikoinen syntyi. Eli koiran varaamisen jälkeen tuli plussa ja oltas voitu vielä pentu perua. Kyllähän me ollaan pärjätty ja koira ja lapsi on kasvanut yhteen. Mutta kyllä silti, jos oltas oikein fiksuja oltu, nii ei tuo ihan paras mahdollinen aika ollut koiranpennulle. Ensin raskausaikana olin niin väsynyt etten täysillä jaksanut panostaa pennun kasvatukseen ja myöhemmin vauva vei paljon aikaa. Hyvä koira tuosta (silti) on tullut, mutta nyt paikkaillaan niitä mokia mitä pentuaikana tehtiin. Esim hihnassa vetäminen, vieraiden aikana riehaantuminen ja vähän toisella kädellä tehty perustottelevaisuus. Helpommalla oltas päästy kun oltas pentuaikana kunnolla panostettu... :ashamed: :snotty:
Vaikka ei se silti tarkoita, etteikö joku muu osaisi ja jaksaisi paljon paremmin :D Luultavasti monikin pärjäisi paremmin...
 
Niinuska, jos siis puolilla on vasta-aineet, ja näistä puolista 30% sairastuu ja edelleen niistä 10% vauva kuolee, niin aika häviävän pieneksi jää se %-osuus vauvoista, mitkä kuolee parvorokon takia... äkkiä laskin, et 1,5%, eli 98,5% selviää!

Meille tuli koiranpentu 8vko kun esikoinen oli 10kk. Se oli aikan rankkaa aikaa, mutta kun meillä on aina ollut koiria, siitä selvittiin. Kuitenkin oli tarkoitus, ettei enää tehdä samaa. Vaan sitten kun tää koira jäi auton alle, niin kas vaan, taas meille tuli koira (vajaa 1v), kakkonen oli silloin vasta 3kk... eikä oikeestaan ollut mitään ongelmia =) Eihän se elämä liian helppoa saa olla :D . Tää jäkimmäinen koira vielä oli olevinaan "ongelmakoira", mille edellinen perhe ei mitään mahtanut...
 
Tuli tuosta vesirokosta mieleen, kun mullahan ei ole koskaan näkyvästi huomatu et mulla olisi ollut vesirokko. Ekalla neuvolakäynnillä otettiin verikoe jolla vielä tarkastettiin asia. Verikoe osoitti sitten, että oon sairastanut sen vissiin vaippaiässä. :) Nyt joudun kumminkin ns. välttelee sellaisia kyläpaikkoja joissa vesirokko just menossa.

Mulla olisi seuraava neuvolakäynti ensi viikolla. Saan samalla ne Kelan paperit ja saan vietyä ne töihinkin niin palkanlaskija saa laskea kuinka paljon saan rahaa.

millis ja lupu 21+3
 
Janoschin tarinatuokio Ööh, siis miten niin äitipolille ei oteta sinun viikoilla? Onko teillä päin noin kummallinen sääntö? Tässä taas tulis näitä eroavaisuuksia eri paikkojen suhteen sitten, vaikka luulis että joka paikassa olis sama kohtelu.

Niinuska05 Minä kun odotin nuorimmaista niin esikoisella oli parvorokko eikä neuvolastakaan oltu mitenkään huolissaan tms. koko asiasta. Hoidettiin vaan lapsi terveeksi ja siinä kaikki.

zaara Mukava kuulla että jollakin muullakin on tuollaisia ultrassa käyntejä, että oksennus meinaa lentää ja joudutaan keskeyttelemään sitä ultrausta tuon tuosta.
Minulla onneks osa katsottiin jo edellisellä ultrauksella, kuten sydän ja aivot jne... ja nyt viimeks sitten loput. Tunti siinä taas viimeksikin meni, niiden keskeytysten kanssa silti ja voi pojat että oli pahaolo.
 
Enie meillä ainakin on äippäpolin asiakas vasta rv22+ eli aikasemmat käynnit sit jossain muualla,tietty ne ultrat siel tekee mut muuten sinne ei oo asiaa ollu :| en kyl tiiä onko ajan myötä muuttunu,mut esikoisen aikaan oli ainakin näin

Niinuska toivottavasti selviät pelkällä säikähdyksellä ja sulla ois ne vasta-aineet kunnossa :hug:
 
No, niin ultrassa käyty! Kaikki oli kuten pitikin ja pikkuinen järjestikin todellisen yllätyksen vanhemmilleen... nyt odotellaankin tyttöä tulevaksi!! :heart: Äidin vaistoni kun sanoivat että toinen poika olisi tulossa. Tippa tuli silmäkulmaan silkasta onnesta! Kumpikin, poika tai tyttö, on kyllä yhtä tervetulleita!

Enie samalla kun vahvistat etusivulle tyttölupauksen, voit laittaa myös että tämä on toinen lapsi.
 
Pinguli, oon kanssa harmitellut tota etuseinämässä olevaa istukkaa. Tulee ihan sellainen olo, että tässä missaa nyt jotain oleellista kun muut hehkuttaa liikkeitä ja mahan päältä näkyviä potkuja. No, oon nyt toki jotain muljahduksia tuntenut, että kai ne siitä sitten vahvistuu =) Ja ehkä se istukka tosiaan vaihtaa paikkaa vielä, niin kuin joku kirjoitti että se voi tehdä.
 
enie Myös meillä hoidetaan raskaana olevat naistentautien puolella viikkoon 22 asti vai olisiko ollut jopa enemmän. Tarkkana näistä rajoista ollaan. Kaksosraskaudet hoidetaan kyllä äitiyspolilla näin olen ymmärtänyt.
Ultra oli hirveä. Eikä sitä minulla keskeytetty. Käskettiin vaan kääntyä kyljelleen ja niinkin saatiin ultrattua. Kaikki meni siinä vähän ohi, kun oikeasti olo oli niin hirveä. En pystynyt Lahjaa katsomaan juuri ollenkaan, kun piti keskittyä että pystyi olemaan.
Rv24 seuraava ultra, se ei varmaan ole näin kamalaa. Toivottavasti.....
Niinuska05 :hug:
 
Tica Onnittelut tyttö lupauksesta :heart: :flower:

Äitipoli hmmm...minä varmaan olen sitten aina ollut joku erikoistapaus jostain syystä tai sitten täällä on eri käytäntö. Minä jo ihmettelin että on outoa jos toinen pääsee aiemmin ja toinen sitten ei.

zaara Minulla piti keskeyttää viimeks se ultra 3 tai 4 kertaa ainakin, en enää muista ja meni iso osa ultrauksesta ohi, kun yritti sitten olla pää sivulle päin ja monitori kun äidille on siellä katossa.
Tosi kiva lääkäri ultrasi kun ei hermostunut tms. ja hoitaja toi vettä ja kylkityynyä.
Minulla on ens viikolla taas seuraava ultra joten katsotaan onko yhtään parempi tilanne silloin...,voin sitten "valaista" sinuakin että vieläkö oli huonona niin tiedät varautua.
 
Melkonen määrä tyttölupauksia tullut.. ittee jännittää ihan pirusti perjantain ultra. Tosin oon 98% varma, että poika tulee taas. Sekin on tietenkin yhtä tervetullut, mutta silti kovasti tytöstä haaveilen jos tämä nyt siis on viiminen raskaus. :snotty:

Aamulla olisi sitten neuvola..pääsee mieskin mukaan ekaa kertaa kun on vielä lomalla. Tuskin siellä mitään ihmeempiä tapahtuu.

Nyt laskujen maksuun.. |O

Rhea ja Möhkis 19+3
 
Moi!

Neukassa käyty.. Kaikki ok! RR 108/68. Huomenna kaikki labrat; hb,sokrut, pissa ym..
Pojutsun sydän jumpsutti 140krt/min, liikkeet ++. Oli kuulemma niin tyrkyllä et ei tarvinnu yhtään ettiä missä se luuraa.. Pari kertaa monotti dopleriin tosi kovasti.. Neukkatätiä nauratti :D Oli kyllä ihanaa kuulla sydänäänet ekaa kertaa :heart:

Liikkeet tuntuu joka päivä paremmin, aina yleensä kun käymässä nukkumaan ja kun on selällään.. Tuntuu välillä et näinköhän se tulee tosta vatsanahasta läpi kun niin mönkii :D

Tänään kävin päikkäreille niin rupes tuntumaan sellanen tosi kova paineen tuntu, vauva työnsi itsensä niin tohon navan vasemmalle puolelle että ihan tunsin sen siinä.. Kauheen kova möykky ilmesty navan viereen :D Mieskin kerkes kokeilla :heart:

Noh huomenna sitten labraan..saas nähdä miten tää 12h paastoaminen sujuu!! Tai aamulla ei pissaaminen :D Toivottavasti muistan olla pissaamatta ja syömättä/juomatta.. =)

Torstaina lääkäri, tekee sisätutkimuksen varmuuden vuoksi, kun ollu niitä supisteluja..

Onko teillä muilla jo ruvennut kantamiset tuntumaan?! Tänään yritin kauppakassia kantaa kotiin, niin piti mies soittaa hakemaan se kassi kun en vaan voinut kantaa sitä.. Kävi niin koskemaan mahaan..

omanapainen iiris ja adhd pojutsu 18+6
 
Kantamisista Kyllähän ne varmaan jo tuntuis, mutta minulta on kielletty silloin muutama viikko sitten jo kaiken raskaan kantaminen, eli kauppakasit jne...kannetaan mulle valmiiksi :D
Hyvin on kaupassakin apua saanut jos on vaikka kissan hiekkaa hakenut lemmikki liikkeestä, niin on vaan pyytänyt että kantavat säkin sitten autoon, ettei itse ole tarvinnut kantaa.
Koti puolessa sitten mies ja tytöt kanniskelee tavarat.

(.) Nyt pitäis aloittaa taas kiri tuon syönnin kanssa. Jotenkin jäi hotelli viikonlopusta hyvä ruokahalu päälle ja kun eilen ei sitten ollut colaakaan vaan pelkkää jaffaa pullo tolkulla niin tuntui että nälkä koko ajan ja teki kamalasti mieli kaikkea.
Onneks nyt on pepsi varastot täytetty niin voi siirtyä taas tuohon vähemmän syöpöttelevään tahtiin ja koittaa saada tuo paino taas kohdalleen, kun pari lisäkiloa sieltä viikonlopun syöpöttelyistä sitten tuli.
Ei muuten mutta ei huvita kuunnella sitten ens viikon torstaina diabetes lääkärin marinaa kun paino on noussut.

Enie + Nörtti ja Hissu 22+2
 
:heart: :heart: 19 poksahti :heart: :heart: mulla alkaa olla jo aika laillla painetta tuolla ala vatsalla, ku kävelee tai seisoo pitkän ajan nii alkaa nivusiin kaydä.. potkuja lähes päivittäin on tuntunut vähä eri puolilla vatsaa. esikoisessa kova flunssa ja tää päivä ollaa kotona
 
Iltapäivällä ultra...

Onko teillä ollut rakenneultrassa mies mukana vai oletteko olleet yksin? Meillä mies ei ole vielä ollut mukana ja tänään olisi tulossa rakenneultraan mutta onko se ihan normaalia et mies tulee sinne?
 
Jammy Ihan normaalia on et mies on ultrassa mukana,onhan se hänenkin lapsi =) meillä ollut aina mukana,ku on lapsenhoidolta päässyt,niitä kun sinne ei huolita,täällä ainakaan

Kylläpä taas väsyttäis,kohta jos sais ton neidin päikkäreille ni pääsis itekkin |O johan täs on kaks tuntii hereil oltukin

Piiuli ja toukka 17+6 :heart:
 
Heippa! Mistähän alkais kun niin paljon tullut taas eri asiaa...
AUTO: Meidän eka oli vaatimaton Peugeot 205 joka lempattiin tytön ollessa reilun vuoden. Turvaistuin ei olis taakse edes mennyt,ja vaunutkin vaan jos kaatoi takapenkit :LOL: Nyt meillä on Citroen Xsara-farmari,ei hirveä tilaihme mutta vaunut menee paksiin ja tarvittavat 2 istuinta lapsille. Niin,ja on se tarpeeks iso että mä osaan sen kolaroida :kieh: (ennen lomia "hipasin" parkkihallin seinää, 380e)

ÄIPPÄPOLI: Mä käsitin että olisin päässyt sinne,ainakin aluksi,jos mun vatsakipu olis jatkunut silloin about 3vk sitten. Puhelimen päähän ne ainakin tavotti kätilön,joka antoi ohjeet. Onneks ei tarvinnut mennä, mutta tosiaan meillä vknloppu päivystys siirtynyt keskussairaalaan.

PARVOROKKO: Olin päikkärissä vielä keväällä töissä kun siellä jylläs tuo,aika on siinä ja siinä olinko jo raskaana. Mutta yksi äiti oli ja hänelle se oli ainakin vakava asia koska oli kärsinyt aiemmin keskenmenon,parvohan aiheuttaa tätä myös. Hän kävi verikokeessa, jolla saa tiedot onko jo sen sairastanut tai onko se päällä. Kannattaa suhtautua vakavasti. Parvo on hankala koska voi olla aika huomaamaton,näkyvät oireet epäselviä. Niin,ja ohjeena oli esim. että jos päikkärin työntekijä on raskaana,tulisi siirto toiseen paikkaan.

KISSA: Esikoisen kanssa meni ok,ei hämminkiä. Sairaalassa pidettiin liinaa tytön pedissä, joka vietiin lopuksi kotiin kissoille haisteltavaksi. Toinen kissa annettiin pois kun tyttö alkoi liikkua,kisu oli vähän äksy,ei sietänyt koskemista jos ei itse tullut syliin,se olikin sairas. Tämä nykyinen ainoa kisu, Nelli antaa koskea eikä suutu vaikka tyttö nostaa joskus,ei kyllä tottelekaan tyttöä vaikka tämä yrittää komentaa :)

Muuta. Ei olla tavaroita vielä hommailtu, yritän puhua miehen ympäri tämän sukupuolitiedon suhteen :whistle: mulla on hyvä perustelu,kuten naisilla aina joka asiassa :LOL: no että roudaanko tytön kaikki 3v takaiset vaatteet kellariin vai nou, tätä mies ei ollu edes aatellu :headwall:

KELA: Meinasin unohtaa. Laitoin viestiä tosta äippärahan laskentasydeemistä. Kun ite haluisin valita 6 kk:n tulot vuoden sisältä,kysyin että saanko valita alkuvuodesta ettei mene automatic viimesistä 6kk:sta kun työ loppuu. Vastaus oli että voin valita. Ja lukihan tuolla ohjeissa että max 9 jaksossa saa antaa nää 6kk: tulot. Mä oon niin epävarma rahoista niin piti kysyä,en silti usko vieläkään ennen kun on päätös kädessä... :ashamed:

Huomenna neuvolaan,kivaa. Mies tulee kyllä niinkuin aina jos pääsee. Paino ei ole juurikaan noussut =)
santtu ja iita 19 POKS
 
Jammy: Ainakin Kätilöopistolla ultraan menijöistä 95% näytti olevan mies mukana. Mulla oli myös. Onhan se miehelle ihan huikeeta nähdä oma pieni sieltä kuvaruudulta :heart:

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille ja onnittelut jo käyneille :flower: Ihanaa, että ultrat on menneet hyvin!

Perjantaina ois sitten neuvola. Aamulla katsastin, että nyt olisin kilon yli lähtöpainon. Tosin meidän neuvolassa on vaaka jääkaudelta ja se näyttää aina jotain omaansa. Että kattoo nyt sitten :D

Meille kaikille äitiyspakkauksen ottajille tulee varmaan tuo vuoden 2009 äitiyspakkaus? Kelan sivuilta luin, että se jaetaan eka loppuun ja sitten siirrytään vuoden 2010 pakkaukseen. Missähän vaiheessa vuotta tuo vaihdos yleensä tapahtuu? Itse en kauheesti innostunut 2009 pakkauksesta, vähän turhan retro mun makuuni :|

Jospa hilpasis töihin ja illalla pääseen parkkeeraamaan sohvalle katsomaan sitten Salkkarit ja Big Brotherin. Oi elämä, missä olet:D

Pinkgreen ja Tilleri 21+2
 

Yhteistyössä