Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
Cayanne
Moi,

sydämelliset onnittelut Susa ja Karhunvatukka! Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja voitte kaikki hyvin, se on pääasia.

Päivitin listaa, lisäsin tietty Karhunvatukan takaisin, ja laitoin lisäksi sitten vielä paino- ja viikkotiedot, korjatkaan vaan, jos jotain on väärin.

Kuulostipas jännältä nuo plussan olotilat, ja Papun kanssa, näinköhän jaksetaan kaikki ensi vuotta odottaa ;-)

Oma olotila on sellainen, että istuminen on jo aika hankalaa, vatsa painaa. Kävely tuntuu välillä myös hankalalta, kun alapäässä on sellainen painon tunne. 17.12. oli se lääkäri, ja siellä oli jo kohdunsuu jo hieman auki. Lieko sitten nyt auennut vielä enemmän... Joka tapauksessa eilen tule ensimmäistä kertaa sellainen tunne, että voisin kuvitella, että ne olisi ollut jotain supistusten tapaisia: Alaselässä tuntui kuin veitsellä olisii viilletty, kolme kertaa parin minuutin välein, mutta sitten lakkasi kokonaan. Ja noin viikon on ollut ns. kosteampi olo, jotain valkovuodon tapaista ajattelin, mutta olisiko se sitten sitä tihkuvaa lapsivettä? Vatsakin on muuten ollut jo noin viikon hivenen sekaisin.

Seuraava lääkäri on nyt sitten vasta viikon päästä, täytyy harkita, josko kävisi sitä ennen kuitenkin vielä varmuuden vuoksi tarkistuttamassa tilanteen. Vauva liikkuu tosin aivan normaalisti, että sen puolesta ei pitäisi olla hätää. Jännää on, kun ei tiedä miten nyt mitäkin oiretta tulisi tulkita...

Hyvää oloa kaikille loppuvuodeksi!

viiriäinen
onneaonnea synnyttäineille!! :)

Täällä ollaan vielä maha tanakasti pystyssä. Maha onki tajuttoman iso ja saan kyllä katseita osakseni. Tosin oon huomannu että ei silti tän kantamuksenkaa innoittamana kovin moni omaa persettään penkistä nosta ku julkisiin nousee. Vaikka ihan selvästi ihmiset näkee että etsii istumapaikkaa niin ne vaan äkkiä kattelee pihalle niinku ei ois huomannukaa. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta aika huono kuva jääny helsingin kohteliaisuusasteesta. Vai mitä muut on mieltä?

Kävin tänään neuvolassa ja tää meidän rontti on kääntyny taas poikittain. Pyörii ku väkkärä vielä tuolla mahassa. Viikko sitten oli raivotarjonnassa. Nyt on sit lähete synnytystapa-arvioon menny. Puhelua tai kirjettä odottelen nyt sitten. Yleensä kuulema sektiot pyritään suunnittelemaan viikkoa ennen laskettua mutta mullahan se olis sit jo huomenna. Saa ny sit nähdä mitä päätyvät tekemään ja tuleeko meille sittenki 2009-vauva.

Muuten kaikki on sekä vauvalla että äidillä hyvin, joten eipä tässä kai hätää. Ei tunnu siltä että synnytys olis vielä lähipäivinä käynnistymässä. Kävin vuokraamassa 7 leffaa 7 vuorokaudeks joten tekemistä on tiedossa :D Niin ja ostin peite- ja lakanakangasta kun aattelin äippälaatikkoon ommella itse peiton ja lakanoita.

Kuulostaa siltä että muutamalla palstalaisella ei kauaa mee ku alkaa tapahtua :) jännittävää. Onnea koitokseen kohta synnyttäville, ja kärsivällisyyttä ja hyviä oloja niille ketkä vielä odottelee.

viiriäinen 38+6

plussa..
Häh, miks ei Viiriäistä lähetetty suoraan sinne äippäpolille? No toivottavasti tulee nopeasti aika! Ja heti jos alkaa tuntua synnytykseltä, menet sairaalaan ja sanot, että vauva on varmaan huonossa asennossa. Outoa.

Cayannen painon tunne on varmaan sitä, että lapsen pää on kiinnittynyt ja vauva on siellä valmiudessa tulemaan ja puskee ikävästi.

Karhunvatukka: Oliko sulla esikoisen synnytyskin lyhyt? Tai minkä pitunen?

Mulla kesti esikoisen tulo jotain 17h niin siksi luulen että tämäkin kestäis pitkään.. Vielä ei oo tänään supistellu tai mitään. Aamulla neuvolaan. Kun la on viikon sisällä niin kaverit on alkanu laittaa niitä jokojoko viestejä.. Ja mies soitti äsken töistä asianaan että joko se syntyy? No ei vielä ärsytä ne onneks.

plussa 39+4

*Auringonkukka*
Tämähän käy jännäksi :)))

Onnea Karhunvatukalle! Minäkin tahdon yhtä nopean synnytyksen!

Täällä ollaan edelleen yhtenä. Kipeitä suppareita tulee harvakseltaan, mutta aivan liian harvakseltaan, että jotain alkais tapahtua. Välillä vaan tuntuu, että haluais jo niin eroon tästä norsumaisesta olotilasta ja välill ätuntuu, että haluais vaikka väkisin sinnitellä tammikuun puolelle, vaikka sama kai tuo, onko synttäripäivä mikä vaan. Loppupeleissä oo paljonkaan merkitystä muuta kuin ehkä koulunaloitusvuosina...??? Vai onko jollakulla omakohtaista kokemusta? Oon vaan "hyvilläni", että ei tarvinnut joulua olla synnärillä, ja että sain viettää sen esikoisen kanssa, se olis ollut tiukka paikka, olla erossa siis. Tosin on siinäkin kai jotain kohtalon ivaa, kun tuota kaikille sepostin, että ei jouluna sairaalaan... Ihan hirveetä, mutta me jouduttiin esikoisen kanssa lastenosastolle 26.12 ja oltiin yö seurannassa... Kaikki kuitenkin taas hyvin. Hirveä stressi kyllä oli ja olin ihan varma, että samalla reissulla käydään synnärin kautta, mutta kuin ihmeen kaupalla ei käyty!

Mulla olo on just niinkö Cayanne kuvaili! Alapäästä ihan oikeesti kuuluu jo ääniäkin, siis kun nuo liitokset paukahtelee, tosi vistoa. Vauva on tosi alhaalla ja tunkee koko ajan itseään ulos...

Viiriäisen tilanne ei kuulosta kauheen kivalta, kun siis noita viikkojakin jo on... Hui... Tulehan heti kertomaan kuulumiset taas vauvan tarjonnasta...

Mulla oli 23.12 neuvolakin. En muista kävinkö niitä kuulumisia päivittämässä... Ihan hyvin oli kaikki. Pissa ok, verenpaine 99/60, vauvan syke 140, sf-mitta tais olla 33cm... Hemppaa ei otettu. Painoa oli tullut jokunen sata grammaa per viikko ja nyt yhteensä n. 13kg. Seuraava neuvola olis 4.1, saa nähdä mennäänkö sinne asti... Musta siis alkaa tuntuun, että se mun verinen, limainen vuoto ei ollut limatulppaa vaan jotain muuta. Se kun kuitenkin oli jo 14.12, niin kai se olis jo syntynyt, jos se olis ollut limatulppaa??? En oo ollut huolissani siitä, kun sitä tuli aika vähän eikä sen jälkeen ollenkaan. Lapsivettä saattaa täälläkin tihuuttaa, aika märkä olo välillä...

viiriäinen
Auringonkukka ja muut joilla on kipeitä supistuksia... missä se kipu tuntuu ja millaisena? Mulla on alkanu tulla tosi napakoita mutta omasta mielestäni aika kivuttomia supistuksia. Pissahätä jos on samaan aikaan tai maha tosi täynnä ruokaa niin sillon saattaa tuntua kipeältä tai siltä että pissat tulee housuun. Öisin eniten niitä tulee mutta tänäaamuna maha oli kokoajan ihan pinkeenä eikä meinannu lakata lainkaan. Suihku vähän helpotti ja rentoutti ja nyt on taas parempi olo.

Äippäpolilta soitettiin heti eilen eli samana päivänä lähetteestä ja kutsuttiin keskiviikkoaamuksi ulkokäännökseen. Mitähän se kääntäminen auttaa kun tuo kaveri osaa ite ittensä kääntää? Eilen illalla se oli selvästi jalat edellä mut nyt jalat tunkee kylkeen. Se on nyt ilmeisesti viistosti sivuttain siellä. Onkohan mulla jotenki normaalia isompi maha vai normaalia pienempi vauva vai mikä on. Ku ei niiden näillä viikoilla kuuluis noin kääntyillä. Tosi kippuraisissa ja kummallisissa asennoissa se ilmeisesti viihtyy minkä takia mulle ei oo kertaakaan osattu edes kokoarviota antaa. Onkohan se edes vauva vai synnytänkö kissanpennun niinku kerran unessa näin :D Tai sit siitä tulee kumimies tai nainen sirkukseen. Nooh, ilmeisesti huomenna nähdään ultrakuvaa masusta että eiköhän sieltä jotain selviä. On kyllä vähän sekava olo koko jutun kans. Pelottaa että pysynkö tajuissani sen kääntelyn ajan ku mulla on sitä supiini tms oiretta eli selällään ollessa taju meinaa lähtee.

Huoh, pitäis varmaan käydä vähän kävelyllä. On jotenkin sumuinen ja kummallinen olo. Vieläkö muut on jaksanut liikuskella paljo? Mä oon laiskistunu ja sohva ja sänky houkuttelee yhä useammin. Ruoka silti maistuu joten tuloksena huimaa painonnousua.

Hih plussa alkanu saada jo joko-viestejä. Esikoista odottaville ne varmaan tulee vasta vähän myöhemmin. Toivottavasti :)

viiriäinen ja väkkärä 39+0

Cayanne
Onpas tosiaan aika liikkuvaista sorttia tuo Viiriäisen vauveli :) Mulla on kyllä koko ajan ollut ns. oikeassa asennossa (siis about viimeset 10 vkoa ainakin), mutta liikkeet ovat nyt viime päivinä olleet erityisen voimakkaita, mäkin mietin, että onko mulla jotenkin erityisen suuri maha, kun nyt vasta oikein kunnolla on kylkiluissakin potkut tuntuneet. Olisiko se sitten kans sitä puskemista alaspäin, kun siellä tuntuu välillä tosi kipeältäkin. Varmaan kallo siellä jo painaa, ja on kyllä aika mielenkiintoista jos vielä hirveesti yli lasketun ajan menee näillä fiiliksillä... Ei siis ota niin kipeää, mutta on vain välillä hieman epämiellyttävä olo.

Supistuksista, en tiedä minäkään niistä sen enempää, muuta kuin että tuollaisia samankaltaisia oireita on. Ja olo helpottaa just lämpimässä vedessä. Innostuin kaupungille vielä lähtemään, ja bussissa tulikin sellaisia aika napakoita kiristelyjä, joten onneksi pääsin nyt sitten sohvalle vähän lepäilemään. Taisi olla viimenen shoppailukierros tälle vuodelle... Mulla tulee muuten just makoilusta, siis kun ei joka päivä aina tule ulos lähdettyä, niin se sellainen hieman pökerryksissä oleva olo. Varmaan painaa huonossa asennossa isoja verisuonia, eikä veri oikein kierrä. Olen sitten asiakseni ottanut jotain puuhastelua, kuten vaikka kattilakaapin järjestelyä lattianrajassa ihmeasennoissa, että tulee vähän liikuttua. Onkin sitten sen jälkeen olo kuin isommankin urheilusuorituksen jälkeen.

Nyt painunkin takaisin sohvalle, munkkipossun ja teekupposen kera,

hyvää oloa edelleen kaikille!

Cayanne, 38+4

plussa..
Viiriäinen: Kipee supistus tuntuu niinku menkkakivulta. Selässä tuntuu enemmän ja alamahassa.. Hui, teillä saattaa huomenna syntyä se vauvakin, kun runnovat sitä :) Mulla esikoinen(pienikokoinen) tais pyöriä masussa vielä rv 38, mut lopulta jäi ite pää alaspäin.

Auringonkukka: Saako kysyä mikä teidän pienellä oli hätänä jouluna? Ja onks sulla kahden viikon välein vaan neuvola?

Neuvolassa tänään kaikki ok. Oli eri sijainen ku viime viikolla. Vauva laskeutunu ja kiinnittyny! Sitä oli sunnuntain vihlonnat siis. Enää ei tarvii lanssia tilata, onneks. Painoa ei ollu tullu.. Oon syöny kyllä hulluna suklaata ym, niin oisko turvotus vähentyny. Masusta sai saman mitan ku viime viikon täti, vaikka se on ihan silmin nähden pienentyny. Kyselin millon on käynnistys, jos ei synny ja sanoi, että 41+5 eli 12.1 on äippäpolilla kontrolli, jossa ehkä aletaan kypsytellä. Tihkumisesta en kyselly, ku ei aamulla ollu kosteaa ja neuvolassa ei ollu lääkäripäivä (niin olis joutunu äippäpolille ja sinne voin muutenki hypätä kun tuntuu siltä).

On tää kyllä jännää, ku vaan oottelee, että millon lähdetään synnyttelee.
Jokohan Nisse on saanu vauvan?

Plussa 39+5 (esikonen synty 39+5 eli tää vauva on pitempään)

*Auringonkukka*
Plussa: Meidän neuvolantäti on ylläripylläri LOMALLA tämän viikon, niin eipä ole käyntiä... Eikä kriisikunnassa sijaista!!!

Ja se esikoisen juttu on tosi pitkä juttu, mutta sanotaanko lyhykäisyydessään niin, että oli Tapanin päivän aamuna ihan veltto ja nuopea, ei puhunut. Mentiin ambulanssilla sairaalaan ja jouduttiin jäämään tarkkailuun. Epäiltiin ensin lääke tms. myrkytystä (ei mahd. kotona saada lääkkeitä, mutta huomattiin, että ed. iltana oltiin käyty isomummon 85v luona ja kauheena soiteltiin, että mitä lääkkeitä käyttää, jos olis pudonnut lattialle), mutta ei ollut siis myrkytystä, selvis kokeista. Eilen tehtiin aivosähkökäyrät -> ei viittaa epilepsiaan. Ei saatu ihan tarkkaa syytä, mutta epäiltiin, että on saanut nukkuessä äkillisen kuumekouristuksen (ihmettelen, kun ei ollut edes pientä lämpöä ambulanssissa mitattaessa...???) Ja siis kaikki neljä kertaa otetut monet verikokeet ja pissakokeet ok, samoin sydänfilmi ja aivosähkökäyrä... Ihmeellistä... Nyt kuitenkin ok ja saatiin kyllä erittäis tarkat ohjeet miten toimia, jos sattuukin, että tulee kouristuskohtaus tai että jos velttous vielä toistuu... Mutta sanonpa, että oli kohtuu rankka kokemus... Se yökin sairaalassa meni mulla n. 2h yöunilla... Kauhee huoli ja stressi ja olin ihan varma, että synnytän samalla reissulla... Ja kun su päästiin kotiin, olin älyttömän väsynyt ja itkin, että jos nyt häätyy lähtä synnyttään, niin nakkaan kyllä hanskat tiskiin! No, ei tarttenu lähtä...

Tänään mulla oli päivällä pari tuntia ihan järkkyjä suppareita ja lähinnä alavatsan kiristelyjä... Tulipahan siinä pedattua pinnasänky ja pakattua sairaalakassi... Mummo kävi klo 16-20 kaverina, kun en ois kyennyt ulkoileen esikoisen kanssa. Ja jäi sitten muutenkin kaveriksi. Sovittiin jo huomisestakin, että mahdollisesti neiti menis mummolaan joksikin tunniksi, kun isukki lähtee iltavuoroon. Niin ja sitten myöhemmin, kun kiipesin yläkertaan, niin tuli siitä niin karsee supistus, että hiki valui päästä... Onkohan tämä samaa kuin Plussalla sunnuntaina??? Nyt taas olo ihan ok... Ihmeellistä vaan, kun tämä kakkonen on varoitellut tulostaan jo pari viikkoa ja esikoinen aloitti sitten kertarytinällä...

Nyt pesulle ja nukkuun!

Aava79
Kovin on jännät paikat monella. Täällä on viikkoja kasassa 36 ja eilen illalla ja yollä oli kovasti selkäkipua ja hieman alavatsakipua niin että oli epämukava olla. En osannut ajatella niitä supistuksiksi mutta kaipa ne niitäkin voi olla. Ei ole aiemmin koskaan ollut sellaista oloa. Ja kovasti on itkettänyt, aamulla kello 3 ja sitten uudestaan klo 11 vaikka ei mitään erikoista syytä asialle ole. Ota tästäkin nyt selvää... nooh, tuskin se vielä tulee, olo on ollut ihan ok koko päivän mitä nyt on väsyttänyt huonojen unien jälkeen.
Pisti meihin kuitenkin vauhtia, mies tuossa kokoaa vauvan lipastoa ja päivällä tuli käytyä ostoksilla viimeisiä vauvakamppeita. Mies oli ihan onnesta soikeena kun sai vihdoinkin valita pinkkiä vaatetta vauvalle vaikka meillä noita vaatteita on aika lailla niin halusi kuitenkin ostaa hieman jotain erityisesti tyttärelle. Tuli ostettua sitten kantoreppu ja vaihtolaukku, ja ties mitä muuta. Pitää laittaa kone taas pesemään huomenna ja koota sitten sairaalakassi. Odottelen vielä imetysliivien tuloa, hieman on vaikeaa kokoa arvioida mutta tilasin nyt netistä kaksi ohjeiden mukaan ja toivottavasti niillä pääsee sitten alkuun. Sohvakin tuli tilattua vaikka toimitukseen menee kuutisen viikkoa - mulla on jo kauan ärsyttänyt meidän nuutunut sohva. Vauva on varmasti täällä ennen sohvaa mutta tulipa sekin nyt sitten hoidettua.

Aava ja Bug 36+1

viiriäinen
Voi auringonkukka, ihan kamalan rankka kokemus varmasti! Onneks tilanne on siellä nyt jo ohi ja toivottavasti ei enää toistu. Mun useita vuosia nuorempi pikkuveli sai parivuotiaana kuumekouristuksen ja se oli todella pelottavan näköistä. Muistan sen yön vieläki niin pelottavana! Ja se miten isä ja äiti oli aivan rikki siinä tilanteessa kun ei ollu tietoo mikä sillä oli.

hui plussa! mä en yhtään oo valmistautunu siihen että se nyt jo syntyis! sanoin sun kommentista miehelle ja se pisti kamerat laturiin ja yhden laukkuun huomista varten :D Voih ku alkaa nyt jännittämään se huominen. Täytyis kuitenki yrittää unta saada että jaksaa nousta aamulla koitokseen :eek:

hyvää yötä!

susa08
Täällähän alkaa olemaan jännät paikat monella! Ihan itseäkin jännittää muiden puolesta...
Ikävä kokemus Auringonkukalla. Kuumekouristus on kieltämättä pahan näköinen, mutta ihan yleinen pienillä lapsilla. Säikäyttää kieltämättä!
Viiriäisellä voi todellakin olla nyytti kainalossa jo tälläkin hetkellä ;)

Meidän tyttö on nyt viikon ikäinen. Hassua, huomenna olis vasta laskettuaika...koskahan olisi syntynyt jos olisi saanut tulla kun on tullakseen? Vauva on kiltti, syö ja nukkuu...en edes tiennyt, että vastasyntyneet nukkuvat näin paljon, isoveli ei ollut näin unista tyyppiä ja huusi paljon enemmän. Paino oli noussut tosi kivasti tytyllä, eilen kävi terkka punnitsemassa eli ainakin maitoa riittää. Saatiin jo ulkoilulupa, mutta nyt taitaa olla niin kovat pakkaset tulossa, että ei ihan vielä aloiteta.

viiriäinen
Täällä ollaan vielä visusti yhtenä kappaleena. Ei tehty kääntelyjä. Vauva on sen verran ylhäällä että ei oo ilmeisesti vähään aikaan aatellu ulos tulla. Oli kohdunsuut yms vielä epäkypsät. Lääkäri väläytteli yliaikaseksi menemisestäkin. Väkkärä oli kiltisti taas kääntyny pää alaspäin yön aikana. Nyt vaan sit odotellaan että lähtis itse laskeutumaan ja seuraillaan tilannetta mihin asentoon se tykkää pysähtyä. Auttaiskohan joku liikunta tai jotkut liikkeet vauvaa laskeutumaan, vai tekeekö se sen sitten vasta ku huvittaa?

Sain ekaa kertaa kokoarvion. Ultran perusteella tehtiin. Piti kysyä ihan uudelleen että kuulinko oikein: 3900! Ja tyyppi mahtuu silti tekemään kärrynpyörää. Ilmeisesti runsahko vesi auttaa sitä tekemään kuviokelluntaa :D Paljonkohan tää kaveri on ajatellu vielä lihottaa itseään. Jos tässä vielä kolmatta viikkoo odotellaan niin synnytän jättiläisen.

Sukupuolesta kysyminen taas jäi ku oli huono olo siinä pöydällä. halusin vaan pian ylös ja ulos. Eikä mieskään sitten siinä kehdannut ilmeisesti kysellä. Synnytykseen asti siis säilyy jännitys.

Ihana kiltti tyttö Susalla :) Ei tässä hirmu pitkään mene ku muutkin saa omien kääröjensä luonteenlaatuihin tutustua. Jännittävää :) Jotain osviittaa ehkä tuolta mahanahkanki läpi pystyy luonteesta päättelemään. Vai miten Susa sulla, oliko masussa yhtä rauhallinen ja kiltti ku masun ulkopuolella?

viiriäinen 39+1

susa08 ejk
Tyttö oli rauhallisempi masussa kuin veljensä, eli ilmeisesti pitää paikkansa. Sama rytmi myös jäänyt, päivät ja illat nukkuu, yöllä aktiivisempi ja syö useammin...mut en vielä yritä rytmiä vaihtaa, toinen vasta viikon vanha..

Karhuvatukka
Joko kysyi esikoisen synnytyksen pituutta - hänkin tuli ensikertalaiseksi nopiaan eli runsaassa 6:ssa tunnissa. Ja nyt siis vajaa 2h.... että seuraava tulee sitten olohuoneen lattialle (tosin en ole yhtään varma tuleeko sellaista koskaan).

Kovin erilaisia lähtöjä nämä kyllä ovat olleet. Esikoisesta alkoi aamusta tulla housuun jotain, olin aivan varma että virtsarakko ei pidä kun oli ollut pidätysvaikeuksia jo aiemmin. Laitoin koko pväksi siteen ja hajutonta, väritöntä sieltä tippui. Iltapvästä soitin sairaalaan, ja ihmettelin asiaa, ei vielä mitään "punaista vuotoa" tai kivuliaita supistuksia. Päätimme kuitenkin "ihan varmuudelta lähteä näytille". Hieman supistuksia alkoi tulla sairaalassa ja jonkin ajan kuluttua kivuliaskin. Itse kuvaisin näitä kivuliaita (ensimmäisiä) sellaisiksi kuukautiskivuiksi x10 ja siitä sitten "teho nousee" - ei niitä oikein mihinkään muuhun voi edelleenkään verrata. No tämä kakkonen. Paikat on ollu "alakerrassa" löysänä jo noin kk ajan hieman, supistuksia (joskus tuntuviakin) on tullut jo noin kk päivät. Synnytyksestä taakse päin noin 1,5vkoa tuli valkovuotoa TODELLA runsaasti, ihan järkyttäviä määriä (tätä ei ollu esikoisesta). Sitten su illalla tämä vuoto muuttui ihan vedeksi - sitä kesti noin 24h ja tämän loppuvaiheessa alkoi tulla pikkusupistuksia noin 30min. välein (oltiin siis ma illassa 14.12), sitten niitä tuli noin 20min. välein ja klo oli noin 22- ja soitin sairaalaan varttia vaille 23 ja kysyin mitä mieltä ne on. Vuoto oli edelleen väritöntä, hajutonta (kotonahan ei pysty sanomaan onko valkovuotoa vai lapsivettä). Käskivät tehdä mitä itsestä tuntuu, saa tulla näytille tai olla kotona, vähän oman fiiliksen mukaan. No puhelun päätyttyä meinasin että jos vielä tulee supistuksia niin sitte käydään näytillä. Tilanne kuitenkin rauhottui ja kerin jo ajatella "ah ihanaa kohta pääsen nukkumaan". Vartin yli 23 tuli sitten sellainen supistus että jalat lähti melkein alta - siitä tiesin että nyt mennään. Äkkiä soittamaan lapsenvahti (tulo kesti noin 40min) ja kärvistely alkoi.... ihan jumalattomia supistuksia alle 5min välein kokoajan - paras paikka oli istua wc-pytyllä ja välillä piti tunkea pyyhettäkin suuhun kun sattui ihan käsittämättömästi. Päästiin lähtemään hieman puolen yön jälkeen, ajomatka 40min.... oli todella lähellä että en tilannut itselle ambulanssia, en ollut yhtään varma että pystynkö kävelemään edes autoon, saatikka istumaan siellä tuota aikaa. No sisulla... onneksi ulkona oli -18 astetta niin hieman helpotti... mutta niitä suppareita tuli muutaman minuutin välein... no automatka meni tosi kärvistellessä... mies-raukka ajoi kovaa :D. Sairaalan pihaan saavuttaessa tunsin jo pään jalkojen välissä, sisällä käytävällä en kunnolla pysynyt pystyssä onneksi kätilö otti kiinni, vaatteet pois ja tarkistus, hiukset jo näkyy.. kätilö vaan kysyy että ponnistuttaako... arvatkaa vaan mitä vastasin ;). Siitä meni sitten vajaa 20min. niin neiti oli pihalla, en ole eläessäni huutanut niin paljon kuin silloin ja en varmaan koskaan tule toiste huutamaan :D. Jossain vaiheessa kerin ajatella että eipä sitten tarvinnut miettiä ottaakko kivunlievityksiä vai ei.... luonto päätti toisin.

*Auringonkukka*
Yhtenä edelleen :) Mikähän on Plussan tilanne?!? Ja Zandraakaan ei oo täällä näkynyt pitkään aikaan!

Aava: Minkälaisen kantorepun ostit? Oon myös miettinyt... Entäpä imetysliivit? Mulla on vaan yhdet liivit ja mietinkin, että pitäis tilata vaikka jostain lisää. Ne, mitkä mulla on, on tosi hyvät (en nyt muista merkkiä), ei kylläkään mitenkään hehkeän näköiset :D Muistelen vaan, kun mun sisko yritti niitä samoja tilata, niin niitä ei enää sais...???

Ihana, että Susalla ja nyytillä menee hyvin :) Imetyskin ilmeisesti sujuu hyvin? Entäpä miten isoveli on suhtautunut? Minkä ikäinen hän jo olikaan?

Täh?!? Viiriäisellä on kyllä vauvalla jo kokoa ainakin siihen nähden, että pyörii kohdussa kuin väkkärä!!! Onpas hurjaa... Eikö väläytelty ollenkaan, että käynnistettäis, kun on kuitenkin jo tuota kokoa ja jos paikat ei ole vielä ollenkaan kypsyneet? Jotenkin hullua, että annettais mennä kauheesti yli noin iso vauva!

Olipas kyllä Karhunvatukalla hurja synnytys! Vaikka kivut oli varmasti ilman kivunlievityksiä hurjat, toisaalta toivoisin ainakin samantyyppistä "syöksysynnytystä" itsellekin... Olispahan ainakin pian ohi... Mulla esikoisen synnytyksen kestoksi kirjattiin 10,5h. Mulla on muuten jonkun aikaa ollut just tuollaista kuvailemaasi vetistä vuotoa...

Tänään on kuitenkin taas ollut jokseenkin parempi päivä. Esikoinen oli oikeestaan koko päivän mummolassa, niin sain levättyä. Heti se on paljon helpompi, kun ei tarvi nostella ja lyllertää sen perässä koko ajan joka paikkaan... Sain sitten kumman päähänpistonkin ja soitin, kun meidän tässä tosi lähellä on yksi kotiparturi, niin kysäisin, että sattuisko saamaan aikaa hiustenleikkuuseen tälle päivää ja saihan sen :) Hetken mielijohteesta tyyli muuttui totaalisesti :D Samalla pistettiin vielä kulmatkin kuosiin :D Kyllä nyt passaa lähtä synnyttään :D Osais vaan olla näin lyhyttukkainen ;)

Vauvauutisia odotellessa, Auringonkukka ja Nasu rv 38+0 (virallisesti täysiaikaisia!!!)

viiriäinen
Auringonkukka: se lääkäri sanoi että "synnytyksen käynnistäminen nyt olis pahinta mitä voitais tehdä". En tiiä miks, mutta noi sanat jäi mieleen. Ilmeisesti se liitty siihen että vauva on vielä niin ylhäällä. Argh! Onpa kyllä vähän rasittava tilanne. Täytyy varmaan alkaa pomppimaan tasajalkaa ja harrastaa niitä "ässiä" jos tilanne edistyis vähä sukkelammin. Tänää on kyllä paikkoja kolotellu sen kovakouraisen lääkärin jäljiltä, joten ehkä siellä jotain tapahtuu. Muuten ei olis mitään kiirettä eikä hätää syntymisen kans ku on ihan hyvät olotkin mutta tuo koko tosiaan vähä huolestuttaa :/

Katsu*
Eilen neuvolassa asiat muuten hyvin mutta Hb oli 109.Täti mittasi vielä toise kerran kun oli noin lahainen.Epäili jo sitä mittaria vai mikä se nyt on mikä näyttää sen arvon.No toisella kerralla olikin sitten 99.Eli eipä ole ollut hyötyä tuosta määrästä rautaa jota olen päivittäin syönyt monivitaaminipillereissä.Terveydehoitaja sanoi että voi vielä lisäksi ottaa rautatabletin.Ilmankos on niin voimaton olo.Siihen vaikuttaa tietysti nuo huonot yöunetkin.Häntäluukin edelleen kipeä.Parempi kuitenkin jo kuin 2 viikkoa sitten.

katsu rv 37+2

viiriäinen
Katsu: Mullakaan ei rautalääkkeillä (obsidan) lähteny hemppa nousuun lainkaa ja söin ihan turhaan kaks paketillista niitä. Ostin sitte neuvolatädin neuvosta pullollisen floradix kräuterblut saftia ja lähti heti hempat nousuun. Mahakaan ei ollut moksiskaan tuosta aineesta. Citymarketista löysin halvimmalla. Suosittelen kyllä kokeilemaan! Tossa linkki: FLORADIX KRÄUTERBLUT-SAFT RAUTAVALMISTE 250 JA 500 ML - Yliopiston verkkoapteekki

Mä en saa unta ku pyörii kaikki asiat päässä. Alko jotenki pelottamaan se vauvan koko ja muutenki kaikki pohdituttaa näiden asioiden ympärillä. Tähän asti oonki nukkunu ku pieni porsas. Huoh. Tuntuu että oikein henkee ahdistaa ku käy pitkälleen.

plussa..
Heip!

Täälläkin ollaan yhtenä kappaleena ja LA tänään. Nyt on jo aika hyvät saumat päästä sinne tammikuulle :) Mulla ei oo ollu mitään erityisiä oloja nyt. Se vaan ärsyttää ku yöllä ku herää niin voi valvoa monta tuntia saamatta unta ja sit väsyttää ja pitää päivällä laittaa tytölle piirrettyjä ja torkkua sohvalla..

Mulla on noussu obsidanilla hemppa 104->119. Se ei tosin oo kovin mahaystävällistä.

Auringonkukka: Kauhee tuo teidän sairaalareissu :( Varmaan säikäytti kunnolla. Toivottavasti ei tule uudestaan.

Viiriäinen: Olipa jo kokoa vauvalla, tosin ne ultran kokoarviot voi heitellä paljonkin (mulla esikoinen arvioitiin sillon aika lopussa jotain 500g isommaksi). Nyt lähdet kunnon hikilenkille! Kävellen siis. Musta tuntuu, että sain esikoiseen vauhtia sillon ku lenkitin koiraa ihan hulluna. Sillon oli jotenki kiire saada se vauva ulos. Paikat vois kehittyä sillä kivalla ässällä. Eihän se vauva välttämättä laskeudu kun vasta sitten synnytyksessä. Ja kyllä se sitten leikataan ulos, jos ei laskeudu ollenkaan.

Ens yönä ois hyvä aika lähteä synnyttämään (mummillakin huomenna vapaapäivä). Tänään suunnitelmissa ale-shoppailua. Meidän kaukalo on edelleen siellä 60km päässä. Ainiin, eilen alko ärsyttämään, mun äiti soitti asianaan, että ettekö oo vielä lähteny synnyttämään. Ja miehen äiti soitti illalla ilmeisesti samaa asiaa, tai siis sillä ei ollu mitään asiaa ja soitti miehelle klo 23.

Hitsi, nyt paljastun, jos joku (fb)tuttu lukee tätä ketjua, mutta pakko kertoa, kun oli niin ihana.. Tyttö eilen taputti mun mahaa ja sanoi: "Vauva avaa ovi heti!" Se oli niin suloinen :) Tyttö varmaan jo oottaa, että millon se tulee, kun on jo pitkään puhuttu kaikkea siitä, että sitten ku vauva tulee..

Plussa tasan 40 Huii

Aava79
Auringonkukka, ihan ostettiin Baby Björn vaikka jotkut niistä ei tykkääkään. Kaverilla on ja se oli siihen kovin tyytyväinen. Imetysliivit tilasin tältä nettisivulta - Buy Lingerie, Bras, Briefs, Underwear, Swimwear at figleaves.com - sieltä toimitetaan ulkomaillekin ja heikon punnan ja vahvan euron aikaan voit hyvinkin onnistua hyvän diilin löytämisessä. Varsinkin jos jo tiedät mitä merkkiä ja kokoa haluat. Alennuksetkin on jo alkaneet.

Plussalle onnea 40 viikon täyttymisestä - on varmasti jännät paikat.

Viiriäinen - vauvajoogassa neuvottiin seuraavaa - kontalleen ja sitten heiluttelet pyllyä kaaressa, ympäri ja ässän mallia. Samaa voi tehdä seisaaltaan, seinään nojaten (tätä suositellaan myös synnytyksen ekaan vaiheeseen). Clary sage (en millään muista mikä tää on suomeksi) on hyvin voimakas synnytyksen aloittava eteerinen öljy, esim pari tippaa kylpyveteen on monella saanut synnytyksen alulle. Ostin tätä juuri tänään ja myyjä tenttasi kauheasti että tiedänhän varmasti sitten että mitä se tekee. Mulla ei ole tarkoitus tätä käyttää vasta kuin ihan viikolla 40 jos ei vauva ilmoita tulostaan ja sitten synnytyksen aikaan, toimii hieman samalla tavalla kuin kissanminttu kissoilla. Heh.

Täällä kärsitään edelleen aivan karseista jalkakrampeista, viis minuuttia kestää kävellä ennen kuin alkaa säärien etuosa vetämään tiukaksi niin että hyvä etten huuda. Vielä istuessakin kiristää ja kramppaa ja noin 5 minsan jälkeen pääsee vasta taas liikkeelle noin 5-10 minuuttia. Sitten pitää taas pysähtyä jne. Ei auta kuumat kylvyt, venytykset tai hieronnat. Nooh, vauvan tulo pitäisi auttaa tähänkin karseuteen...

Iloista Uutta Vuotta ja Vauvatuulia kaikille!

Aava ja Bug 36+3

viiriäinen
Niin se vuosi ja vuosikymmen vaan vaihtu. Ehtikö joku vielä vanhan vuoden puolella synnyttää? Me toivottiin että menis tän vuoden puolelle joten jee! :) Mietin kyllä ku katseltiin kaupungin yllä välkkyviä raketteja että olis siistiä synnyttää siinä paukkeessa ja juhlahumussa :) Tosin ne raketit varmaan kiinnostaa siinä pungertaessa ku kilo kakkaa :D

Kiitos Aava vinkeistä. Tota lantion pyörittelyä voiskin kokeilla. Jumppapallon päällä oon tota kahdeksikkoo tehnykin mutta kontallaan sitte seuraavaks. Jännittävältä kuulostaa toi öljy. Jos oikein tuskaseks käy odottelu niin ehkä minäkin uskallan kokeilla. Meillä ei vaan oo kylpyammetta mitä oon vähä harmitellu tässä loppuraskaudesta jo aiemminki. Suihkuttelu tuntuu kivalle kolottavaan selkään ja supistellessa niin voin vaan kuvitella mitä kylpy tekis.

Ristiriitainen olo tän synnytyksen edistymisen kans. Kun se ite synnyttäminen kuitenki pelottaa niin toivois että menis vielä piiiitkään ennenku se alkaa mutta sitte toisaalta taas toivois että olis vaan ohi pian. Toivottavasti alkais pikkuhiljaa voittamaan se tunne että haluais synnyttää. Kaikenlisäks mä vielä pelkään että mulla tulee ikävä tätä mahaa. Jotenki aivan hölmö ajatus, ihan ku tän mahan takia tässä raskaana oltais. Mutta en vaan mahda mitään ku oon niin rakastunu tähän upeaan, pinkeään, pönköttävään kumpuun :D

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille! Nauttikaa mahtavasta säästä. En itse äsken meinannu jaksaa lähtee ulos mutta tuli hurjan hyvä olo kun käytiin kävelemässä ja otettiin kuvia. Njam. Nyt kelpaa mennä lämpimän mehun kanssa sohvalle köllimään.

viiriäinen 39+3

plussa..
Löytyipä tietokone täältä sairaalasta..
Meille syntyi poika 31.12.2009 klo 22.42 :) 3410g pää 34. Ei ois pitäny lähteä sinne shoppailemaan, samantien tuli limatulppa ja alko supistelee. Poika tuli avotarjonnassa, naama edellä ja ponnistus oli kamalaa ja kesti pitkään, mutta eipä hajonnu paikat onneks. Pitää kotona sitten kirjotella lisää.

Tsempit kaikille odotteluun ja synnyttelyyn!

Plussa ja poju 1päivää

Cayanne
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, vko 30
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6 (?), 3300g/49 cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm

Cayanne
Onnittelut plussa! Enpä olisi uskonut, että meidän ketjusta vielä joku ennättää vuoden 2009 puolella synnyttämään. Hienoa, että voitte hyvin! Ja on pojalla aina hieno juhlapäivä synttärinä :)

Itsellä ei vielä mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä, paitsi että nyt painaa turvotukset kädessä jo päivisin sen verran, että tekee tosi kipeetä koukistaa peukaloa. Hieman kostea olotila myös senkun jatkuu, ja vatsakin tosiaan toimii kiitettävästi.

Vähän on samat fiilikset kuin Viiriäisellä, toisaalta toivoo, että tulisi jo pian, ja toisaalta sitten jännittää, että mitä jos ne tuskat on sitten ihan mielettömät ja kaikki paikat repeää ja joutuu 20 tuntia päkertämään... Ja mitä jos lapsi onkin sitten sairas tai itse on tosi kipeä synnytyksen jälkeen... Kun sitä toivoo tietty kuuluvansa niihn 96% joilla kaikki menee loppujen lopuksi hyvin - siis että äiti ja lapsi voivat hyvin. Ei kuulu kärsivällisyys vahvimpiin ominaisuuksiini...Ja kun ei tosiaan tiedä mitä siellä tuleman pitää, niin mielikuvituksella ei ole sitten rajaa. Yöllä heräsin sitten siihen, että tuli kauheat epäilykset nimestä (unessa sitä nimeä jotenkin hoettiin), ja piti alkaa sitä sitten vielä googlettamaan. Että tosi fiksua meininkiä :)

Oikein hyvää uutta vuotta ja oloa kaikille, jännä nähdä kuka seuraavaksi ilmoittelee ilouutisia!

Cayanne, 39+0

Yhteistyössä