Tammivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
*Auringonkukka*
Onnea Plussalle ja teidän koko perheellenne pojasta! Täsmällinen poika, kun juuri laskettuna päivänä syntyi:) Tiedän muuten tasan tarkkaan tuon avotarjonnan ja ei-niin-kovin-mukavan ponnistusvaiheen... Nyt synnytystapa-arviossa tarjontaa ultrattiin tarkkaan, kun "pelkään" sitä taas jonkin verran... Tytöstä kun repesin niin, että tikattiin melkein peräaukkokin... Ja ponnistettiin melkein 1,5h...

Mulla ei oo tänään taas ollut kauheesti mitään oloja lähestyvästä synnytyksestä. Välillä sallaista tuntemusta, kuin olis jollain kiristetty (kuristettu! :D ) alavatsaa, mutta ei muuta. Eilen illalla pitkästä aikaa tuli otettua "ne" ässät kehiin, että josko alettais tietoisesti avustaa, kun kaveri vaan tahtoo pysyä visusti yksiössään, vaikka on jo reilu 2 vko "kurkistellut" ovelta, ei vaan malta avata ovea kokonaan ja tulla esittäytymään! Olis niin kiva jo tutustua tuohon tyyppiin, joka tuolla on majaillut sen 9kk... :))))

Eikö oo hassua, että mahaan ihastuu niin kovin, että ei kuitenkaan toisaalta tahtoisi siitä luopua, sama vika! Kerran jo miehelle suruissani tuskailin, että onkohan tämä massu mulla nyt viimeistä kertaa...??? Mies vaan totes, että jos ei viimeistä niin ainakin toiseksi viimeistä :D

Tsemppiä kaikille mahan ja olojen kanssa tuskailijoille ja ihanaa vauva-arkea kaikille jo vauvautuneille :)))

Auringonkukka ja Nasu rv 38+2
 
Katsu'
Lämpimät Onnittelut Plussalle pojan johdosta :)

Siis eilen huomasin vasta ekaa kertaa että on ilmestynyt raskausarpia alavatsalle...Tai en huomannut kun en edes itse näe sinne mutta ihan mahdottomasti on alkanut kutittamaan.Katsoin sitten peilillä niin siellä olikin hentosia raskausarpia.Tulipa sitten nekin koettua ekaa kertaa.Ja vatsanahka muutenkin tullut entistä herkemmäksi.Oli tänään lenkillä villatakki trikoopaidan päälle niin ei kärsinyt millään pitää.Sekin pisteli ja kutitti.
Vielä pitäis viikko jännittää että milloin se synnytys alkaa.Laitetaanko alkamaan silloin vai vasta 18.päivä.Siis jos ei nyt luonnostaan ala sitä ennen.Tänään sain jopa jo ne vauvanvaatteet kaappiin :)

Katsu rv 37+4
 
Aava79
Onnittelut Plussalle vauvasta!! :)

Olen miltei saanut sairaalakassin pakattua, tai no tavarat laitettua sängylle - miehen pitää sitten pakata ne, että loytääkin sitten jos jotain pyytää. Imetysliivejä vielä odottelen ja ihan kaikkea ei voi heti pakata mutta laitan muistilapun, että mitä pitää vielä laittaa mukaan ennen sairaalaan menoa.

Vauva on taitanut laskeutua kun ei enää samalla tavalla närästä kuin aiemmin ja välillä tuntuu kovastikin painetta alakerrassa. Maanantaina tulee kätilo kotiin, näkee sitten onko kiinnittynyt ja kuinka paljon. Synnytyssuunnitelma käydään sitten läpi. Mulle tulee välissä paniikkia siitä edessä olevasta koitoksesta ja sitten itkettää...

No niin, takaisin ryystämään vadelmalehtiteetä....
 
susa08 ejk
Plussalle isot onnittelut poikavauvasta!! Ja todellakin, täsmällistä ja nopeaa toimintaa, hienoa :)
On se vaan niin ihmeellistä tämä ajan kulku...juurihan vasta kirjoittelimme tuolla haaveilupuolella ja nyt meillä on ne niin toivotut kääröt sylissä....ja muillakin piakkoin! Voi, ihan tässä herkistyy...
Aava, eikös tuo vadelmanlehtitee nopeuta synnytystä? Hyvä kun jo pakkailet kassia ;) mut ei paniikkia! Hyvin kaikki menee!!

Meillä on tänään käynyt paljon vieraita. Selvästi vaikuttanut tyttöön, on ollut paljon levottomampi ja itkuinen. Nyt on illan viihtynyt vain sylissä ja rinnalla. Voi pikkuista! Kokeilin tänään eka kertaa myös kantoliinaa ja hyvin toimii (hug-a-bug) Vauva äkkiä rauhoittui sinne - tai heti kun sähläävä äiti sai liinan sidottua (olis pitänyt harjoitella etukäteen..)

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille...lisää vauvauutisia odotellessa :)

Susa ja Muru 10 päivää...
 
Katsu*
Onko kellään hyvää apukeinoa pakaraoiden puutumiseen?Monet sanoo tyynyistä mutta en ymmärrä mihin se tyyny pitää laittaa että se auttaisi pakaraan?Siis herään vähän väliä siihen että sen puolen pakara on puutunut jolla makaan.Vaihdan kylkeä ja kohta taas sama.Joskus myös jalat puutuu.Häntäluun kipuun auttaa tällä hetkellä kun laittaa tyynyn jalkojen väluiin tai oikeastaan se on sellaista painon tunnetaa kyljellään siellä häntäluussa.Istuessa tietyssä asennossa kyllä tuntuu edelleen kipuakin.Ja kaatumisesta on 2,5 viikkoa.

katsu rv 37+6
 
Cayanne
Heippa!

Yhtenä kappaleena edelleen, ja kaikki ok, vaikka sairaalasta just tultiinkin. Oli ihan outo päivä; olisin voinut nukkua koko päivän ja olin ihan tööt kävelystä huolimatta. Aamulla jo yritin herätellä vauvaa, mutta ihan pikkasen vain liikahti, sama sitten illalla, paitsi ettei tunnin tönimisten ja muiden herätysyritysten jälkeen edelleenkään suostunut antamaan elonmerkkejä.

Kello oli sitten jo 21.30 ja päätettiin, että mennään näyttämään sairaalaan tilannetta, siis kun se on 5 minsan automatkan päässä, niin ei ole kaukanakaan. Soitettiin tietty etukäteen, ja käski tulemaan, kun ei puhelimessa voi tilannetta arvioida kuitenkaan. No, sydänäänet oli taas ihan huiput (kuulema) ja siinä maatessa sitten alkoi tietty tömistelytkin, kuten arvata saattaa. No, oli silti ihan hyvä, kun tekivät painoarvion, on nyt 3900g, mikä kuulema on mun koolle (176cm) ihan ok ja sopiva vielä, ja pää on tiukasti kiinnittynyt, paikat on myös pehmentyneet. Lapsivesi on tosiaan vähentynyt, mikä oli sekin ok (sen takia mun paino oli laskenutkin...) ja olin sitten tosiaan oikeassa sen lapsiveden tihuttamisen kanssa.

Edellytykset synnytykseen on nyt sitten kuulema tosi hyvät, että ei kun odottelemaan supistuksia ja mahdollisesti sitä, että vedet menee. Eikä tarvitse ampparilla mennä, kun pää oli tiukasti kiinnittynyt.

Onneksi on sitten heti huomenaamulla taas lääkäriaika (aiemmin sovitun mukaisesti), mutta tuli tosiaan niin paniikki siitä liikkumattomuudesta, ja saipahan nyt näin lopuksi vielä ultrankin sitten ns. kaupan päälle.

Että näin. Katsotaanpa missä tilassa sitä ollaan viikon päästä :)

Cayanne, 39+3
 
viiriäinen
Oih, onnea plussa! :) Viime viestissä pohdinkin onko joku vielä ehtiny vanhan vuoden puolella synnyttämään. Täpärästi ehdit! :) Ikimuistoinen tapa vaihtaa vuosikymmentä!

Täällä ei mitää merkkejä tulevasta synnytyksestä. Huomenna LA. Vauva edelleen roikkuu kylkiluissa. Mä oon Cayannea yli 10cm lyhempi ja mulla mitattiin toi sama painoarvio (3900) viime keskiviikkona (39+1). Mut ei luulis pituudella olevan merkitystä itse synnytyksessä? Kai se sieltä mahtuu, iik! Tänään neuvolassa oli kaikki kunnossa. Käski seurailla liikkeitä ja jos vauva jää pitkäks aikaa poikittain, niin pitää mennä taas polille. Nyt se aina välillä on mutta suuren osan ajasta pää alaspäin viihtyy. Muuten odottelu vaan jatkuu kunnes jotain tapahtuu tai ollaan rv 41+5. Neuvolatäti sanoi että lääkäri oli polilla käynnistä merkannu et kohdunsuu on puolikiinteä ja kanavaa 3 cm. Kuulostaa siis siltä että yliajalle mennään ku vertaa muiden tilanteisiin :/

Katsu: Mulla puutuu kans välillä pakarat yöllä. Myös mahaan ja lonkkiin joskus kolottaa. Tyynyjä oon laittanu jalkojen väliin ja ohkasen mahan alle. Tuntuu välillä auttavan, mutta ei oo takuuvarma. Kävely ja hieronta tuntuu helppaavan parhaiten. Viime yö oli uneton. Vauva pingotti itteensä sisuskalujen ja mahanahkan välille. Tosi kipeetä sattu ja melkein vedet tuli silmistä. Selkärangassa asti tuntu. Yleensä tää öisin rauhoittuu. Ehkä join teetä liian paljon ja myöhään.

Jotenkin vähä alavireinen olo. Neuvolassa oli ajat n. puolituntia myöhässä ja seuraavat asiakkaat katsoi sit asiakseen mulle alkaa asiasta kettuilemaan. Isoon ääneen sekä mies että nainen siinä heitti kommenttia ja mulkoili mua pahasti. Rasittavia tyyppejä, mutta turhan pienistä sitä välillä tulee pahoitettua mielensä.

Nooh, mutta kyllä tää taas tästä nousuun lähtee! :) Mukavaa päivää kaikille vauvelien kans - oli ne sit masussa tai jo ulkopuolella :)

Viiriäinen 39+6
 
Aava
Aurinkoista maanantaita...

Täällä oli tänään neuvolakäynti - tai no kätilo tuli kotona käymään. Masu on edelleen tasan viikkojen mittainen, ja nyt ollaan ainakin Englannin puutteissa täysiaikaisia - 37 viikkoa. Vauvan pää ei ollut kuin 1/5 kiinnittynyt mutta onhan sillä vielä aikaa. Hemppa oli pysynyt hyvänä ilman vitamiinejakin, alkuraskaudessa oli 138 ja nyt oli sitten 132.

Katsu ja Viiriäinen - täällä on kans kankut ihan puutuneet, vaikeaa tyynyjen kanssa aina värkätä. Olen sitten ihan noussut ylos ja venytellyt ja lähtenyt aamuteen keittoon. Nokoset kun saa aina iltapäivästä nauttia :)

Susa, vadelmanlehtitee ei aikaista synnytystä mutta vahvistaa kohdun lihaksia niin että ponnistusvaihe on helpompi. Täällä kannustetaan kovasti aktiivista synnytystä eli ei sitä selällään sängyllä makaamista. Miten Suomessa?

Olisi muuten kiva kuulla synnyttäneiltä lisää kokemuksista, esim oliko luomu, epiduraali, kuinka kauan mikäkin vaihe kesti, mikä oli ponnistusasento, mikä auttoi kipuihin jne.
 
Nisse76
Haloja kaikille pitkästä aikaa, oneeliista uutta vuotta 2010 ja onnittelut jo äidiksi tulleille !
Minäkin kuulun heidän joukkoon :)

Nea Maria syntyi 28,12 keisarinleikkauksella. Painoa 3485g, pituutta 50 cm. Laskettu aika olisi olliut tänään, mutta nyt 7 päivää Nealla jo ikää. Pääsin tänään kotiin sairaalasta. Kirjoitan paremmalla aikaa lisää.

Tsemppiä kaikkille odottajille, tämä äitiys on aivan ihanaa !!!!!

Terveisin
Nisse & Nea
 
susa08
Nisselle hurjasti onnea Nea vauvasta :) Ihanaa, nyt näitä vauvauutisia sit pukkaa!! Olit aika paljon pidempään sairaalassa kuin minä, no, joululla oli mun kohdalla varmasti tekemistä asian kanssa. Kerrohan sit raporttia kun ehdit/jaksat!

Joku joskus kysyi, että miten imetys sujuu. Hyvin nyt. Sairaalassa ei vielä maito noussut ja tyttö ehti laskea painoaan aika reippaasti. Lisämaitoa sai pyytää useamman kerran ja vasta kun oma, vanhempi kätilö tuli vuoroon saatiin tilkka tuttelia kun vauva oli punnittu....Ajattelinkin, että jos nyt joskus vielä vauvan saan, niin sitten otan omat tuttelit mukaan sairaalaan, että ei tarvitse anella...Aika hassu juttu oli, että kun tulin kotiin, join ruoan kanssa yhden oluen ja tsup...tunnin päästä rinnat oli pinkeät ja maito nousi ;) Ilmeisesti olut sitten toimi maidon nostajana tai sit rentoutuminen kotiin tullessa...eli seuraavalla kerralla sitten sairaalakassiin tuttelia ja keskiolutta! Vinkki myös muille kassiaan vielä pakkaaville ;-)

Nyt maitoa riittää ja tyttö syö! Tänään meni asioilla 3 tuntia ja isä antoi pullosta pumpattua maitoa. Hyvin oli mennyt, mutta ruoka meinasi loppua kesken, sen verran hyvin ruoka maistuu. Huomenna sitten on neuvolakäynti ekaa kertaa. Jännä nähdä miten paino on tytöllä noussut (ja mulla laskenut..)

Napakoita supistuksia odottajille ja ihanaa vauva-arkea jo synnyttäneille!

Susa ja tyttö 12 päivää...
 
*Auringonkukka*
Onnea Nisselle, Nealle ja tuoreelle isällle! Kerrohan synnytystarinasi, kun jaksat! Ihanaa, että äitiys on ihanaa <3 <3 <3

Mulla oli tänään neuvola. Kaikki ok. Verenpaine 109/62, pissa ok, painoa oli tullut n. 700g/vko. Vauvan sykkeet vaihteli 135-155. Oli kuulemma hyvä, kun oli niin kovasti vaihtelua. Uutta aikaa ei enää varattu (hullu, nytkö se loppu/loppuu?!?) , kun mulle on varattu synntyslääkärille kontrolliaika 12.1 ja neuvolan täti sanoi, että sanot sitten, että ilman vauvaa et lähde kotiin, että käynnistäisivät jo sitten. Niin joo ja sf-mitta oli pudonnut edellisestä eli siis vauva on laskeutunut tosi alas. Tuntuukin, että oon kuin "halvaantunut ankka", kävely on jokseenkin vaappuvaa. Kyljellään en pysty maata ollenkaan, jos jalat on yhdessä, tekee kipeetä. Tyyny oltava jalkojen välissä tai nostettava toinen jalka pystyyn. Tänään oon myös vuotanut "kiisselimäistä" vähän kellertävää, mutta melko kirkasta vuotoa. Onkohan se nyt sitä limatulppaa??? Esikoisesta en huomannut sen menoa ollenkaan. Tuossa jo ehdin googlettaakin :D Varmaan se verinen limainen vuoto ennen joulua oli jotain muuta...???

Eilen tuli myös sellainen olo, että nyt on pistettävä "kaikki peliin" masuasukin häätämiseksi yksiöstään :D Kävin tosi reippaan lenkin (en tosin kovin pitkää, mutta vauhti oli hurjempi kuin moneen viikkoon, ihan tarkoituksella!) ja sitten vielä pihalla tarvoin umpi hangessa :D :D :D Illalla vielä kovat löylyt saunassa ja "se viimeinenkin ässä" kokeiltiin ;)

Noh, katsellaan... Josko se sieltä alkais jollekin...

Auringonkukka ja Nasu rv 38+5
 
*Auringonkukka*
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, vko 30
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6 (?), 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
 
Whipped Cream
Hei kaikille!

Isosti onnea jo vauvan saaneille!!!
Olin tässä jonkin aikaa nettipimennossa sen jälkeen kun työt loppuivat, mutta nyt taas linjoilla!
Yhtenä kappaaleena siis edelleen, mutta tuskin kauaa silllä olemme menossa torstaina käynnistykseen. Viime viikolla lääkärissä todettiin jo 3 cm auki ja senkin jälkeen tullut kipeitä suppareita päivittäin joten saattaa olla jo 4 cm:kin. Limatulppa irtosi viikonloppuna.

Lääkäri arvioi vauvan aika pieneksi (ensimmäinen oli siis 4,5 kg --> alateitse) mutta käynnistellään varmaan silti.
Toisaalta jännittää, ja pelottaakin, mutta toisaalta tämä kömpelyyskin saa hermot kireiksi, joten ehkä on tosiaan jo aika mennä : )
Sairaalakassi on pakattu - ei ollut mitenkään huono vinkki että oma purkki tuttelia mukaan! Taidanpa ottaa myös parit tutit varmuuden vuoksi.

Hyviä vointeja tuoreille äideille ja vauvoille ja vielä pallomahan kanssa tuskasteleville!

Kirjoittelen lisää, kun aihetta on : )

T. Whipped Cream 38+0
 
viiriäinen
Onnea Nisselle ja koko perheelle!

Tiedätkö Auringonkukka syytä miks neuvolatäti toivoo käynnistämistä? Mulle on varattu neuvola vielä viikolle 40+6 ja yliaikaisuuskontrolliin varataan aika viikolla 41+5 jolloin käynnistystä harkitaan. Ellei ny jotain siihen mennessä tapahdu.

Blaaaaah! Onneks huomenna on loppiainen ja miehellä vapaapäivä! Tää käy vähän tylsäks yksin oleilla. Torstaina vois lähtee kaupunkia koluamaan ja ostelemaan vielä vauvantarvikkeita jos se sais munki kypsymisiin vähän vauhtia. Seksiä on kokeiltu mut ei taida auttaa edistämiseen. Mulla tulee vaan parempi ja oireettomampi olo, mikä sinänsä on ihan kiva. Ei kolota eikä puuduta lonkkia ja selkää seksin jälkeen. Vauvaki rauhottuu masuun eikä vello koko yötä. Eli KATSU: testaa seksiä siihen pakaroiden puutumiseen! :)

Jotenki on tunteet ja hermo herkällä nyt. Oon pitäny puhelinta äänettömällä ku ärsyttäny ihmiset jotka kyselee. Lähinnä ne joista ei oo kuukausiin kuulunu mitään ja sit yhtäkkiä just nyt soittelevat. Miehen siskolle aloin itkemään puhelimeen ku sille sentään vastasin. Nii ja kaikenlisäks aivan mielettömän paljo tulee puheluita liittymä- ja lehtimyyjiltä.

kiukkuviiriäinen 40+0
 
*Auringonkukka*
Viiriäinen: Mulla oli siinä se, että toivoin itse 18.12 lääkärissä kontrolliaikaa mahdollisimman lähelle laskettua aikaa ja siis sain sen rv 39+6. Tämä toinen arvioitiin silloin samaisella kerralla kutakuinkin saman kokoiseksi kuin esikoinen ja mun tiedoissa on ylhäällä, että mielellään ei päästettäisi ainakaan kovin paljon isommaksi tätä kakkosta. En nyt sitten tiiä, kun osa joiden kanssa oon asiaa puinut, on sitä mieltä, että kyllä sieltä olis isompikin (esikoinen oli 3620g) tullut, kunhan olisi ollut oikeassa asennossa. Voi ollakin, mutta pelottaa ottaa turhia (?) riskejä ja siis siksi se käynnistys (?) olis 12.1. Jos ne nyt sitten suostuu käynnistään... Että sitä se neuvolan täti sanoi, että muistaa sitten vaatia, että nyt kyllä jo käynnistetään!!!

Ihanaa, että muillakin on samoja fiiliksiä kuin itsellä. Mikään ei oikein kiinnosta ja tympäsee vaan tämä kömpelyys ja ihmisten utelut! PRKL!!! Whipped Cream puki minunkin olotilan tosi hyvin sanoiksi: "Toisaalta jännittää, ja pelottaakin, mutta toisaalta tämä kömpelyyskin saa hermot kireiksi, joten ehkä on tosiaan jo aika mennä : )" Onneksi sain taas esikoisen vähäksi aikaa mummolaan. Tunnin päästä haen pois ja illaksi tulee eräs kaveri poikansa kanssa käymään, niin eiköhän tuo aika kulu. Nyt tyttö siis meni mummon luo, kun mies lähti taas iltavuoroon. Saapahan touhuta siellä, kun mummo kyllä jaksaa! Ja kun matkaakaan ei ole kuin n. 2km.

Jos menis vielä hetkeksi vaan makaamaan...

Auringonkukka ja Nasu rv 38+6
 
Cayanne
Onnittelut Nisselle ja perheelle! Hienoa, että voitte hyvin ja olette päässeet jo kotiin!

Itsellä olotila on hyvä, mutty tylsistynyt. LA on perjantaina ja supistuksia ei vain kuulu. Ilmeisesti niitä on kuitenkin ollut, kun yhdelle sormelle on paikat auenneet.

Jos tämä viikonlopun yli vielä jatkuu, niin täytyy kyllä kehitellä jotain mielekästä tekemistä. Kun ei joka päivä voi jotain kakkujakaan väsätä, mitä nyt on tullut tehtyä, ja ikävä kyllä sitten viekä syötyäkin :) Onneksi ei kukaan tosissaan nyt enää ehdotakaan mitään "nauti nyt vielä viimeisistä päivistä". Kävelykin tekee nyt jo sen verran kipeää, ettei se hiljainen laahustaminen tuolla ulkonakaan oikein houkuta enää.

Ai niin, sen verran tässä on sitten ohjelmaa, että 8.1. täytyy mennä lääkäriin sydänääniä kuunteluttamaan, ja jos ei ole syntynyt, niin lasketusta ajasta eteenpäin on joka toinen päivä käytävä joko lääkärissä tai synnärillä kuunteluttaa sydänääniä.

Hyvää oloa anyway kaikille ja kärsivällisyyttä myös :)

Cayanne, 39+5
 
Milan
Ensinnäkin, isot onnittelut kaikille vauvan saaneille! Ja kovasti tsemppiä vielä vauvaansa odottaville! Raskausaika tuntuu jo niin kaukaiselta, meidän vauva täyttää pian jo 2kk ;) Hui kun aika menee nopeasti! Päivittelin listaan meidän pojan mitat. Äitiys on tuntunut ihanalta ja vaikka yöt menee aika pitkälti valvoskellessa masuvaivojen kanssa, vielä tuntuu siltä että kyllä tässä jaksaa vähemmilläkin unilla kunhan saa pitää omaa pientä poikaa sylissä ja lähellä :) Meillä oli kuitenkin rankempi alku eikä vauvaa todellakaan pidä itsestäänselvyytenä!

Ollaan vasta vähän aikaa sitten päästy sairaalasta kotiin, mentiin ihan pitkän kaavan mukaan ja kaikenlaisia ongelmia oli, niistä on onneksi selvitty ja ainoana ongelmana on nyt ne masuvaivat. Niissäkin on kyllä nyt ihan tarpeeksi.. Ei tunnu ollenkaan rankalta kuunnella pojan kitinää, tuntuu vaan pahalta kun ei oikein voi mitenkään auttaa. Pystyasento ja sylissäpitäminen auttavat, ja sitä ollaan tehty ihan urakalla! Se tuntuu kyllä ihanalta! Ja ihanaa on nähdä miten vauva rentoutuu ja on hyvä olla :) Masua on myös jumpattu ja koitettu rentouttaa lämpimillä kylvyillä. Mietityttää vaan, että miten sitä jaksaa kun mies lähtee takaisin töihin.. Nyt ollaan kuitenkin pystytty öisin vuorottelemaan, toinen on saanut nukkua pari tuntia välillä. No, luotan siihen että sitä jaksaa sen mitä täytyy, ja tämä on nyt yksi vaihe elämässä.

Poika on kuitenkin aivan ihana ja suloinen, olen äitiydestä ja onnesta aivan sekaisin! Painoa on jo huikeat 2500g ;) Alkaa tuntua jo isolta pojalta! Käyn seurailemassa teidän muiden kuulumisia, itsellä ei tunnu olevan aikaa tai voimia kirjoittelemiseen. Nyt lähden laittamaan pojalle kylpyveden valmiiksi ja herättelemään, että ehditään kylpeä ennen kuin ehtii tulla kiljuva nälkä! Edellisestä syönnistä on taas kulunut sen verran aikaa että kohta heräillään, ja tissi pitäisi olla suussa heti samalla sekunnilla! Poika on todellä päättänyt kasvaa ja ottaa toiset kiinni!

"Väsynein mutta onnellisin" terkuin Milan

mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6 (?), 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
 
Zandraa
Joskus ennen joulua olen viimeeksi täällä pyörähtänyt, silloin oli vain yksi vauva syntynyt, nyt niitä on jo 5. Hurjan paljon onnea siis uusille vauvoille perheineen!!! <3

Täällä on viikkoja 39+1. Kivuttomia suppareita on paljon, mut ei "oikeita". Selkää on alkanut väliin poltella, joten jospa se jotain tekisi. Tänään viimeeks kävin neuvolassa ja kaikki on ihan ok. Vauva on laskeutunut, mutta pää ei ole kiinnittynyt. Mulla tosin nuo 2 edellistä ei oo laskeutuneet vasta kuin synnytyssalissa, eikä niiden päät oo olleet kiinni edes syntymän aikana, ovat pyörineet siellä kanavassa ja kätilöllä on ollut tekemistä saada päät tulemaan oikeassa asennossa ulos... silti kakkosesta selvisin ilman repemämiä, vaikka oli iso, 54cm ja 4kg vauva! Että paljon riippuu kätilöstä, täytyy toivoa, että saa ammattitaitoisen ja pirteän kätilön tälläkin kertaa!!!
Painoarviota ei ole tehty, kun olen 2kpl 4kg vauvaa synnyttänyt, niin ei kuulema tartte. Sf-mitta on painunut alas, melkein jo alakäyrällä (tänään 31,5) kun se aiemmista on huidellut siellä yläkäyrällä, ja jotenkin itelläkin sellainen olo, et tää tulokas olis pienempi. "Kohtahan" se selviää!

Käynnistämisistä vielä, mä kävin kakkosesta vielä 41+1 normaalissa neuvolassa. Siellä sanottiin, et 41+5 voi mennä suoraan polille näytille ilman lähetettä, ja siellä sit päätetään mahdollisesta käynnistämisestä. Jos äiti ja vauva voi hyvin, ei ne heti rupee ees käynnistelee, eikä kaikilla ne käynnistämiset auta :(. Kakkonen päätti sit syntyä 41+4, et en ihan "päässyt" käynnistykseen ja jotenkin oletan, etten ainakaan ennen LA:a pääse nytkään hommiin.

Sairaalakassia en oo pakannut. Lapsille pitäis varmaan pakata joku nyssäkkä, jos tulee niin äkkilähtö, ettei mummo ehdi ajella tänne (parin tunnin ajomatka), eli menevät sit kaverille hoitoon. Ainakin vaippoja ja varavaatteet vois laittaa valmiiks... ja ettii jostain meidän avaimen, et mummo pääsee sit mussukoiden kanssa meille sisään, kun ehtii nuo mussukat sieltä kaverilta hakea! Sairaalaan on meiltä ehkä 15-30min matka, riippuen täysin vuorokaudenajasta. Kilometrejä on varmaan joku 7-8, mut jossain aamuruuhkassa siinä kyl menee aikaa... koko kaupungin läpi joutuu ajaa kaikkine liikennevaloineen.
Mutta siis alkuperäiseen aiheeseen, eli sairaalakassiin, ni enpä mä oo sielä juuri muuta tarvinnut kuin hammas- ja hiusharjan! Kamera ja känny (+laturi)tietty! Ja ehkä jotain ajanvietettä, mut nuohan ehtii sit mies tuoda myöhemminki (+ kotiutumisvaatteet, herkkuja ;) ), ei siinä synnytyksessä mitään tarvii.

Nyt ruokkii lapsoset, neiti yks vee jo tossa hokee mämmää vieressä.

Leppoisia viimepäiviä pallomahoille, ja ihanaa vauva-arkea jo jakautuneille! :)


Zandraa
 
Katsu*
Viiriäinen : Eilen sitä seksiä yritettiin :) Mutta näköjään jo pelkkä ajatus sai aikaan kivuliaita supistuksia niin unohdettiin se homma. Täytyy kait yrittää uudestaan jos se tosiaan auttaa pakaroiden puutumiseen :)

Ja perjantaita täällä edelleen odotellaan sekä innolla että peloissaan ja rauhattomana.Olen kuitenkin jo varautunut silloinkin jäämään sairaalaan.Saa nähdä kuinka käy.Vauvan vaatteet saatu kaikki kaappiin ja hoitopöytä siirretty meidän huoneeseen.Sairaalakassia pikkuhiljaa pakannut.Ei sinne kyllä paljoa tarvitse mukaan.Pojalle voisi laittaa kassin kun menee jo nyt varmuudeksi yökylään sekä vauvan kotiutumisvaatteet varata.

Katsu rv 38+1
 
viiriäinen
täällä tapahtuu jotain, mutta en tiedä mitä :D
eilis illasta noin viidestä asti supistellut jonkinverran. Kahden jälkeen yöllä melko säännöllisesti n. 10-15 min välein. klo 7-9 tiheämmin, jopa 3 min. välein. Ysiltä soitin synnärille ja siellä oli sulku. Suosittelivat soittamaan toiseen sairaalaan jos ei pärjää. Otin sit jonku puolentunnin suihkun jonka aikana tilanne rauhoittui ja sen jälkeen supistukset tuli vaan 20-15min välein ja pystyin jopa torkahtelemaan välissä kun yöllä en nukkunut silmäystäkään. Äsken soitin toisen kerran synnärille. Siellä oli tympeen tuntunen akka jolla tuntui olevan heti asenne ettei vielä tarvi tulla. Tuntui ettei se edes kuunnellut mitä sanoin. "Sit ku supistukset puuskututtaa..." Hirveetä huohotusta ja ähinää oon pitäny koko yön :D Naurettiinki miehen kans että naapurissa varmaaa aatellaan että meillä on kiihkee yö menossa :D Kätilö oli sitä mieltä että nämä on vasta latenssivaihe(?)supistuksia. Noh, nyt odotellaan jokatapauksessa että josko supistukset tihenis ja kovenis ja päästäis sit tsekkaamaan tilannetta.

Saa nähdä rauhottuuko vai yltyykö tää meno. Ihmeen rauhallisena vielä oon pysyny. Ainoa et noi sairaaloiden sulut ahdistaa!
 
Elna81*
Terve!

Meille syntyi pikku prinsessa 30.12.09 klo 03.28. Painoa 3440g ja pituutta 50cm. Tänään päästiin kotiin. Jouduttiin viettämään aikaa sairaalassa neidin bilirubiiniarvojen vuoksi. Palailen myöhemmin kertomaan lisää.

Onnea muuten muillekin vauvan saaneille!
 
Cayanne
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 31.12.2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 8.1.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 25.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Syntyneet:

Milan: poika 15.11.2009, 30+6, 1600g/41cm
Karhunvatukka: tyttö 15.12.2009, 37+5, 3350g/48cm
Susa08: tyttö 23.12.2009, 38+6, 3300g/49 cm
Nisse76: tyttö 28.12.2009, 39+0, 3485g/50cm
Elna81: tyttö 30.12.2009, 37+4, 3440g/50cm
plussa: poika 31.12.2009, 40+0, 3410g/? cm
 
Cayanne
Onnittelut Elna sinulle ja koko perheellesi!

Viiriäisellähän on jännät paikat :) Mäkin haluan nyt vähän actionia tähän odotteluun. Jotenkin vaan tuntuu, että ei ennen viikonloppua tapahdu mitään.

Toivottavasti Viiriäisellä on asiat nyt jo edistyneet, pidetään peukkuja. Enpä tiennyt muuten tuollaisista sulkuajoista mitään. Täällä voi mennä omaan sairaalaan 24h otatuttamaan vaikka sydänäänet tai ultraamaan (siis näin loppuajasta raskautta).

Hyvää oloa kaikille!

Cayanne, 39+5
 
Elna81*
Katsotaanpa miten tämä yhdellä kädellä kirjoittaminen sujuu. Eli miten meillä synnytys sujui. Viime viikon tiistaina 29.12 aamulla herätessä oli pöksyihin tullut veristä vuotoa, vähän, mutta kuitenkin niin että pelästytti. Soitin neuvolaan, josta käskettiin lähteä synnärille näytille. No sinne lähdettiin, sairaalakassin jätin kotiin, koska päätin että vauva syntyy vasta seuraavan vuoden puolella.

Synnärillä mut laitettiin käyrälle, johon piirtyi supistuksia tasaisin väliajoin, itse en niitä kuitnkaan tuntenut. Lääkäri tutki, eikä löytäny mitään syytä verenvuodolle. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni. Lääkäri sanoi, että menee vielä pari viikkoa ennen kuin syntyy. Siis kotiin. Kello oli jotain yli kymmenen aamulla tässä vaiheessa.

Illalla klo 18 nousin ylös sohvalta ja silloin lorahti. Kaikki housut kastuivat. Mietiskelin että onko tää sitä lapsivettä. En halunnut vielä lähteä sairaalaan, joten käytiin miehen kanssa vuorotellen suihkussa. Se käynnisti tuntuvat supistukset. Jossakin vaiheessa kellotin niiden välin kolmeen minuuttiin, mutta pystyin kuitenkin olemaan niiden kanssa. Klo 19 jälkeen soittelin taas synnärille, josta sanottiin että kannattaa tulla taas näytille.

Joskus 20 jälkeen oltiin synnärillä, kassinkin otin mukaan. Taas käyrille jossa supistukset voimistuivat koko ajan. Kätilö tutki oliko lorahtanut neste lapsevettä, olihan se. Lisäksi olin 2cm auki. Ei muuta kuin vaatteet vaihtoon ja saliin. Saatiin miehen kanssa sellainen huone jossa oli parivuode, jotta saataisiin molemmat välillä levätä.

Alkuun pärjäsin kaurapussin kanssa, mutta joskus klo 23 aloin ilokaasun hengittämisen. Siitä ei ollut juurikaan apua, koska en osannut hengittämisen jälkeen rentouttaa itseäni. Onneksi kuitenkin kohdunsuu avautui kolmeen senttiin ja yhden aikaan laitettiin epiduraali. Sen vaikutus oli sellainen, että kivut siirtyivät selästä mahaan. Se kuitenkin rentoutti kroppaa sen verran että kahden maissa olin jo 7 senttiä auki. Melkein heti tämän jälkeen tunsin ponnistamisen tarvetta. Lapsi ei kuitenkan ollut vielä laskeutunut tarpeeksi alas. Ponnistusvaihe kirjattiin alkaneeksi 02.45 ja lapsi syntyi klo 03.28.

Pieni leikkaus tehtiin, mtta selvisin muuten ruhjeitta. Kirjoitan sairaala-ajasta seuraavalla kerralla.

Elna ja pikku-pimu 8vrk
 
Cayanne
Moi,

no niin, vähän on alkanut täälläkin tapahtua. Eli eilen ei iltaan mennessä ollut oikein mitään uusia tuntemuksia. Sitten kuitenkin n. klo 21 oli vessassa käydessä erittäin haalea verta paperissa, siis ihan roosaa ja vetistä. Sitä sitten kuitenkin tuli aina hieman lisää, kun ravasin vessassa. Soitin sairaalaan ja kätilö käski tulla näyttämään, koska kyseessä saattaisi olla lapsivesi, koska vuoto oli niin vetisen oloista.

No, oltiin sairaalassa sitten, sydänäänet oli tosi hyvät ja hieman tipulutteli lisää haalean punaista vuotoa. Kätilö teki sisätutkimuksen ja totesti, että paikat on erittäin pehmeät, mutta kohdunsuu näyttää vielä taaksepäin, ja ettei se siis ole vielä tarpeeksi auki, kahdelle sormelle ilmeisesti kuitenkin. Vuoto ei ollut lapsivettä senkään takia, että kun kätilö tökkäsi vauvan (kiinnittyneen) pään hieman pois, niin sieltä olisi pitänyt lorahtaa vettä ihan kunnolla, jos se vuoto olisi sitä ollut.

Olin eilen aika paljon liikkunut ja kävellyt ja vauvakin jumppasi tosi paljon - kätilön mielestä se selitti sitä vuotoa, että keho nyt sitten valmistautuu koko ajan ja reagoi myös ns. rasitukseen, mikä on hyvä merkki kuulema.

Eli, ilmeisesti tämä on nyt sitä limatulppaa ollut. Lähettivät kotiin, ja huomenna ja sunnuntaina on sitten taas lääkäri ja sitten sairaala. Supistuksia ja lapsivesien menoa odotellessa...

Cayanne, 39+6
 

Yhteistyössä