Rv 4+3 - milloin voi huokaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Viljaliina:
Eri lääkärit ottavat eri hintoja myös saman lääkäriaseman sisällä, eli kannattaa tarkistaa tuo hinta kun varaatte ajan.
Osa hinnasta muodostuu myös ajasta, jonka lääkärivastaanotolla viettää eli samalla lääkäriasemalla on todennäköisesti ultralle sama listahinta kaikille lääkäreille, mutta eri asia on, viipyykö asiakas vastaanotolla 20 vai 40min. ;)

Minun tarinani ei saanutkaan onnellista loppua. Raskauduin melko helposti ja onni oli ylimmillään. Esikoisesta olisi ollut kyse. Itsekin hermoilin, että onko siellä masussa ketään, joten rv:lla 7 kävin alkuraskauden ultrassa ja sieltä löytyi pieni sikiö ja sydänkin löi. Saimme kuvia ja niitä lähetimme isänpäivänä tuleville isovanhemmille. Rv 10 tuli pientä rusehtavaa vuotoa, josta tietenkin huolestuin. Neuvolasta en olisi saanut ultra-aikaa yli viikkoon, joten menin taas yksityiselle. Olin kuullut, että rusehtavaa vuotoa voi olla alkuraskaudessa, joten en aavistanut mitään pahaa ennen ultraa. Todettiin keskeytynyt keskenmeno. Järkytys oli suuri. Jos ulltra olisi ollut rv:lla 12 olisi se ollut vielä suurempi shokki. Tulevia raskauksia ajatellen, en tiedä mitä mieltä olen alkuraskauden ultrasta. Todennäköisesti menen, mutta hiukan myöhemmin. Toivotaan, vaan että uudelleen tärppäisi.
Onnea odotukseen kaikille!

Kiitos Carmen vinkistä, pitääpä vähän tsekkailla hintoja ja varata sitten vaan, kunhan nyt ensin sinne saakka päästään.

Ja RouvaPikkumyylle oikein onnellista odotusta! :heart: Ei se tietenkään huoletonta koskaan ole, mutta olishan se ihana ajatella positiivisesti ja pystyä unohtamaan murheet ainakin välillä :)

Minä taas en jaksa ymmärtää tätä villitystä ravata ultrissa yhtenään... alkuraskauden keskenmenoille ei kuitenkaan itse mahda yhtään mitään (olen sellaisen itsekin kokenut) ja jos viikkoon 12 asti selviää, on hyvin todennäköistä, että selviää loppuun asti. Olen myös kuullut, että 80% keskenmenoista tapahtuu ennen viikkoa 8.
En syyttele/tuomitse ihmisiä, ihmettelen vain tätä hysteriaa... Kivahan se on toki nähdä vauvansa, etenkin että hänellä on siellä kaikki ok, mutta... jotenkin sitä tuntuu, että jos alkaisin ultrien vuoksi stressaamaan, minun pitäisi sitten käydä niissä joka viikko, että mielenrauha säilyisi...
kotikuntani tarjoaa yhden ilmaisen ultran n. viikolla 11-12. Esikoisella kävimme lisäksi yksityisellä rakenneultrassa "ihan vain varmuuden vuoksi". Nyt asumme ulkomailla ja saamme ainoan ilmaisen ultran viikolla 18 ja sinne asti aion odotella kaikessa rauhassa. Jos jotain on tapahtuakseen, se tapahtuu, kävin minä ultrassa tai en.

Toinen, mitä ihmettelen, on tämä, kun odottavat äidit vaativat neuvoloissa, että sydänääniä ruvetaan kuuntelemaan todella aikaisin ja sitten ollaan ihan paniikissa, kun niitä ei saada kuuluviin. Neuvoloilla on hyvät syyt alkaa kuunnella sydänääniä tiettyyn aikaan, mm. ettei aiheutettaisi turhia pelkoja, jos ääniä ei vielä aikasemmilla viikoilla saada kuuluviin...

Eli malttia, malttia ja malttia!

mäkin olen kuullut että se 80% keskenmenoista tapahtuu ennen rv8. sen takia meninkin "vasta" rv 8+jotakin varhaisultraan oman mielenrauhan takia. kovasti oltiin yritetty ja toivottu toista lasta ja halusin varmistaa että syke löytyy ja sikiö on oikeassa paikassa.

tokihan ikinä raskausaikana ei voi "huokaista helpostuksesta", varmaan vasta sitten voi olla lähes huoleton kun lapset tulee toimeen omillaan aikuisena :whistle:

Onnea! Pakko tuupata itsensä käväisemään tänne, koska viikkoja 4+4 eli lähes samat B) Aika epätodellinen olo on maanantaisen tosi haalean plussan jälkeen, mutta uskottava se kai on. Kieltämättä mietityttää, kun kyseessä jo kolmas kerta, että joko se on nyt keskenmenon tai muun hässäkän aika osua omalle kohdalle. Ajattelin kyllä jättää yksityisultran väliin, kuuntelevathan ne neuvollassa sykkeen kuitenkin jo aikaisemmin.

Itse kävin alkuraskauden ultrassa rv 7+2. Pieni 9mm alkio löytyi ja vahva :heart: -syke. Meillä ultraan menoon vaikutti se, ettei kunta tarjonnut kuin rakennuultran rv 19 ja mielestäni se olisi ollut jo toooooooosi pitkä aika saada varmistus siitä, että siellä masussa todellakin on joku. Itselläni tuli aika monta kertaa alkuraskaudessa rusehtavaa (valko)vuotoa, mutta ainakaan minulla se ei ole merkinnyt mitään vaarallista. Nyt vain odotellaan pientä syntyväksi. La tulevana maanantaina :)

Niin ja :heart: -äänet kuuluivat SELKEÄNÄ ensimmäisellä neuvolakäynnillä rv 9+2. Saatiin itse päättää halutaanko kuulla, koska sehän mahdollisuus on ettei vielä kuulu (monilla voi kuulua vasta rv 12-->)

Afu ja mini 39+3

*muoks* itsekin tein alkuun oikein haamujen haamun, mutta kyllä se vain vahvistui kun jaksoi viikon ajan odotella (ja tehdä ainakin 5 uusinta testiä :D )

Kun selviit sinne 7 viikolle olis aika hyvä, yleensä silloin uskaltaa soittaa neuvolaan -osa käy jo ultrassa yksityisellä puolella. 10viikolla kuuluu ehkä sydänäänet -niistä tietää, että joku on kotosalla. 12 viikkoa on yks rajapyykki.

Helpotuksesta voi huokaista vasta todellisuudessa viikon 24 jälkeen, silloin kaikki mahdolliset seulat ja testit on onnellisesti takana -ja kaiken pitäs olla niin hyvin kuin voi olla.

M ja ´maha-asukki 21+2 :heart:

Eksyin tähän ketjuun ja halusin tulla kertomaan omankin mielipiteeni noista alkuraskauden ultristal.

Olen itse myös saanut alkuraskauden keskenmenon ja kävin raskauden alussa siksi ultrassa rauhoittaakseni mieltäni. Viikkoja oli vasta 6+3 mutta lääkäri sanoi että vaikka raskaus on näin alussa niin voi jo olla rauhallisin mielin koska kun sikiöltä on löydetty syke ( vaikka noin alussa ) km:n riski on todella minimaalinen! Tiedän kyllä että km voi silti tulla mutta olen lukenut noin ja vielä lääkärikin sen minulle vahvisti. Myös syy on vielä se kun itsekin sain vasta 10+ viikoilla tietää keskeytyneen keskenmenon kun luulin jo pian olevan turvallisilla vesillä maailmani kyllä romahti, ultralla ei voi estää km:a mutta halusin tälläkertaa tietää ajoissa onko kaikki hyvin. Mielestäni sillä vielä puollan alkurask. ultraa on se että kun äiti voi hyvin vauva voi hyvin. Tietenkin huoli jatkui ultrankin jälkeen mutta ei tosiaankaan samoissa mittakaavoissa kun ennen ultraa, mieli oli miljoona kertaa rauhallisempi. Suosittelen kyllä kaikille lämpimästi.

Hemulille
mulla on taas käsitys niinpäin että jos kerran on mahdollisuus ultriin kuka ihmeessä jättäisi tilaisuuden käyttämätttä? Kuka ei haluaisi nähdä kaiken olevan hyvin, nähdä vauvaansa...jms. vaikka sillä ei " onnettomuuksia " pystyttäisikään estämään. rahaa menee kyllä paljon turhempiinkin asioihin. Raskausaika on kuitenkin niin lyhyt että mun mielestä siitä pitää kaikki mikä mahollista saada irti =) Mun mielestä on ihmeellistä päästä kurkistamaan masuasukin lämpöiseen kotiin :heart: Se kuva ei katoa mielestä koskaan =)

Mimmuli ja piskuinen rv26

Kiitos kaikille vastauksista! :heart: Ihana saada jotain kokemuksia ja siltä pohjalta miettiä tätä, eka raskaus kun on, ei ole mitään kunnollista tietoa ;) Eipä sitä ole tullu kavereilta tai sisaruksilta niin tarkkaan kysyttyä joka päivän tuntemuksia :D Täällä menee aivan mukavasti, nyt täynnä 5 viikkoa ja mieli valoisa. Neuvolaan soittelen tässä ehkä ensi viikolla ja varailen aikaa. Ei se tämän päivän murehtiminen huomisen huolia poista! =) Ei onneksi ainakaan nyt ole mitään erityistä syytä huoleen, tuntemuksia on mahassa jos jonkinlaisia ja välillä sorrun noille kauhukertomus-nettisivuille... Mutta ehkä sitä itsekin tutkiskelee omaa oloaan erityisen tarkkaan ja huomioi kaikki mahdolliset kolotukset :p Ihanaa odotusta kaikille!

Moikka, mä nyt laitan tähän ketjuun tämän mitä meille kävi, viitaten tuohon mimmulin kirjoitukseen. Ei oo siis tarkoitus pelotella, mutta aina kaikki ei kuitenkaan mene hyvin vähän myöhemminkään..

Eli oltiin siellä varhaisultrassa 7+3, jolloin sikiön koko vastasi viikkoja 6+2 ja sydämen syke löytyi. Yhdeksän viikon jälkeen saatoin jo vähän huokaista helpotuksesta ja viime viikolla kerrottiin sitten vauvasta avoimesti.. Torstaina sitten (9+6) aloin vuotaa ihan pientä vaaleanpunaista vuotoa, jota lauantaina tuli oikein kunnolla. Mentiin Naistenklinikalle, jossa todettiin, että sikiö oli kuollut jo lähes neljä viikkoa sitten, koko vastasi edelleen tuota 6+. Eli luultavasti alkiossa on ollut jotain vikaa jo tuossa varhaisultrassa, sillä koko heitti niin paljon. Sydän kuitenkin sykki vielä, eli kaikki oli oletettavasti hyvin. Jos olisi menty ultraan pari päivää myöhemmin, ei sykettä enää olisi löytynyt enkä olisi onnellisesti luullut neljää viikkoa olevani raskaana.

Seuraavaa mahdollista raskautta ajatellen, menen varhaisultraan vasta lähempänä 9. viikkoa, jotta nämä yleiset ihan alkuraskauden keskenmenot ainakin löytyisivät siellä.

Toivottavasti kukaan ei säikähtänyt tästä, halusin vaan kertoa että ikäviäkin juttuja tapahtuu kyllä.

:heart: KÖ

Voi KvartÖver; ihan meinaa itku tulla puolestasi :ashamed: Olen todella, todella pahoillani, että sinulle kävi näin! Itselläni todettiin tuulimunaraskaus vasta 12. vkolla, joten tiedän miltä tuntuu se pettymys, kun on luullut olevansa raskaana, mutta sitten käykin ikävästi. Epäreilua..

Toivon sinulle jaksamista ja hyvää vointia! Ja koita muistaa, että keskenmenon jälkeen hyvin monet raskautuvat erityisen helposti.

[/i]Carmen ja Nirppu rv 25+2

Kiitos Carmen! Nyt on tosi lohduton olo, mutta eiköhän se huomisen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen ajan kanssa parane! Ja toivon tosiaan, että seuraava raskautuminen kävisi hieman tätä nopeammin, vaikka nyt tuntuu ihan absurdilta ajatella mitään niin pitkän ajan päähän, hyvä kun lounaaseen selviää...

:hug:

Kiva kuulla et täällä on joitain muitaki jotka on ollu hermostuneita:) itseänikin hermostuttaa, enkä meinaa uskoa raskautta todeksi. Mutta jos kerron vähän pelostani poikaystävälle, hän käskee mua pitämään suuni kiinni eikä halua puhua mulle.
Tosi kivaa tässä tilanteessa:( Saa sit yksin pelätä kaikkea, ihan kuin se olis jotenkin " väärin" tai epänormaalia käydä läpi sellaisia ajatuksia. Ja ihan vaan mietin kaikkea suojellakseni itseäni, jos jotain pahaa tulee ilmi tai tapahtuu. Vaan, koska hän ei halua, että pilaan häneltä hyvän mielen.... Ja sit itelleni tulee vaan vielä huonompi olo:( Mutta kyllähän kaikki selvii aikanaan!

Yhteistyössä