Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
susa08
Nisse: Minäkin yritin ehdottaa sektio päiväksi 28.12 joka on ensimmäinen arki joulun jälkeen, mutta lääkäri ei suostunut. Sanoi, että on liian riskaabelia odottaa pyhien yli, eivätkä voi taata, että saisin edes sektion...yksi lääkäri päivystämässä ja jos on kiirellisiä tapauksia ne menisivät edelleni :(

No, nyt olen henkisesti valmistautunut jo viettämään osan joulusta sairaalassa. Voihan tietenkin olla, että haluavat minusta eroon jouluaattona, kun en ole ensisynnyttäjä, mutta en haluaisi liian aikaisin toisaalta kotiinkaan, jos tulee ongelmia.. Onko jollain muuten kokemusta, että kuinka nopeasti maito nousee sektion jälkeen?

Olen käynyt taustailemassa tuolla Joulukuisten puolella ja vihdoin siellä on ruvennut myös tapahtumaan :) Ajatella, että meidän ketju on jo seuraavana kääröjonossa!! Niin se aika kuluu...

Ihana kun on pakkasta ja lunta!!

Susa 37 +

Cayanne
Pakkasta ja lunta myös täällä Saksassa, onpas kiva! Mies jo varoitteli, että pitää varoa liukkaita teitä, mutta ehkäpä suomalaisena nyt tuosta sentin lumikerroksesta selviää :)

25 päivää omaan laskettuun aikaan, hurjaa! Ja Susalla, ja Nisselläkin ehkä, on jo ensi viikolla vauveli sylissä! On nämä vaan niin jännittäviä viikkoja.

Vauvan liikkeistä muuten sen verran, että oletteko huomanneet nyt lopussa jotain eroa vielä muutaman viikon takaiseen aikaan? Meillä illalla on hirmu pauke ja myllerrys ja aamuisin kun yritän herätellä ja töniä, niin kestää tosi kauan, että kuuluu mitään vastausta. Pari kertaa jo aloin huolestua. Mutta kun kerta päivällä ja etenkin illalla liikkeet ovat niin selkeitä, niin kaipa se on ok - kun se syväunivaihe näköjään sitten aina sattuu aamuun tällä meidän vauvalla. Ennen sain aina aamullakin heti vastauksen, mutta nyt ei enää sitten samalla tavalla. Virtsarakossa muuten nämä myllerrykset tuntuu sitten aivan erityisen ihanilta...

Mukavaa joulunalusaikaa ja älkää stressatko jouluvalmisteluista liikaa :)
Cayanne, 36+3

*Auringonkukka*
Heipä hei!

Pikaisesti päivitän kuulumisia... Täällä tapahtui aamusta jotain, joka voisi viitata lähestyvään (lähellä olevaan?) synnytykseen... Mulla oli aamusta ihan ripulilla maha ja samalla kun aina pyyhki, tuli alapäästä limaista verta. Ihan tosi vähän, mutta tuli kuitenkin. Ja sitä jäi vähän pikkuhousunsuojaankin. Nyt ei oo n. kolmeen tuntiin jäänyt pikkuhousunsuojaan mitään, mutta toki vähän hätäännyin verestä ja soitin neuvolaan, ounasteli, että josko olisi ollut limatulppaa??? Käski seurailla ja nyt ihan ok. Se vain, että alamahassa on just sellaiset tuntemukset kuin että menkat alkais ihan just, mutta kohtu ei kyllä kovetu... Tästähän olikin puhetta täällä, jollain muullakin oli vastaavaa, että onko nuo supistuksia vai ei...

Vauvan vaatteita on viimeinen satsi koneessa (kun iski paniikki!) ja pyykkikorillinen silitettävänä. Meillä on kamalan p***kastakin, mutta häätyy kait laittaa loppuodotuksen ajaksi laput silmille tai miehelle luutu käteen :D Täytyy sanoa, että on se kyllä sanotaanko viimeisen kuukauden osallistunut tosi hyvin siivoukseen. Tai ainakin imuroinut ja pyyhkinyt lattiat.

Cayanne, liikkeet vauvalla vähän väheneekin loppuajasta, kun tila alkaa käydä vähiin. Mutta tuokin on totta, että syvänunenvaihe voi olla menossa, kun ei reagoi. Seuraappa vauvan synnyttyä, että veteleekö sikeitä samoihin aikoihin kuin oletettavasti massussa, onko siis illan virkku ja aamun torkku ;) Jotku väittää, et sillä olis merkitystä. Tiä häntä sitten. Niin ja mullakin masuasukki jyllää virtsarakon seutuvilla ja se on aika ikävän tuntoista!

Nyt häätyy alkaa kokeileen, josko tuon tulevan isosiskon "olevan" ikiliikkujan sais päikkäreille ja sais vaikka itsekin levättyä...

Auringonkukka ja Nasu rv oiskohan 35+5

susa08 ejk
Auringonkukka: Eikös tuo limatulpan irtoaminen tarkoittaisi, että synnytys voi käynnistyä viikon sisällä....mulla kun esikoisesta irtosi, niin vauva oli sylissä alle 12 h siitä....jännää!!
Mulle sanottiin joskus, että monesti "oikeissa suppareissa" vatsa ei kovetu lainkaan...vois siis olla oikeita ja avaavia. Älä nyt rupea siivoamaan vaan lepää :) Tai mies imurinvarteen!

Tsemppiä ja vointeja kaikille!!

*Auringonkukka*
Yhtenä ollaan ja kotona. Kaikki ok. Otin panadolin, kun mentiin esikoisen kanssa lepäileen ja sillä meni ne menkkamaiset juilimisetkin ohi. Neuvolan täti sanoi mulle, että jos se oli limatulppa tai osa siitä, niin synnytys voi käynnistyä koska vaan, mutta joillakin vasta 2 viikon päöästäkin, mutta siis sitä se sanoi, että jos se oli sitä, niin todennäköisesti mulla on vauva kainalossa 2 viikon sisällä. En tiiä yhtään oliko se sitä, mutta limaista veristä vuotoa, mutta tosi vähän. Esikoisesta en tiiä yhtään, koska limatulppa on irronnut.

Aava79
Jänniä aikoja tosiaan pian käsillä yhdellä sun toisella... täällä on tänään tullut 34 viikkoa kasaan eli pikkuhiljaa mennään synnytystä kohden. Viikon päästä on ultra jossa katsotaan, että onko istukka noussut. Ei ole ollut mitään verenvuotoja ja vauva on ollut pää alhaalla jo kauan aikaa - luulen, että kävelyreissuilla on ollut vaikutusta asiaan.

Ensimmäinen synnytysvalmennuspäivä oli lauantaina - kivunlievitysvaihtoehdoista jäi kyllä sellainen kuva, että kaikki on huonoja vaihtoehtoja. TENS laite auttaa vain alussa, enkä ole ihan varma tarviiko siinä vaiheessa mitään erikoista vielä. Luulen kyllä, että ilokaasusta tulee mulle varmaan paha olo mutta kokeilen sitä kuitenkin. Sitten jos mitään vahvempaa haluan niin pitää vaihtaa sitten ihan sairaalaan jossa saa epiduraalin. Se epiduraali ei kyllä kauhean kivalta vaikuttanut siinä mielessä, että jos tunto menee niin miten siinä ponnistelet, halvauksen riski jne... näillä näkymin mietin sitten vesisynnytystä ilokaasun avulla. Tilastojen mukaan vedessä synnytys auttaa repeämien estoon, jopa puolittaa riskin. Meidän sairaalassa ei edes saa pethidine (oisko tuo petidiini suomeksi) - ihan sen takia että se on opiaatti ja usein vaikuttaa vauvoihin pahasti. Eli joo... kaipa sen sitten näkee miten koko homma sujuu, jos sujuu!! Onneksi tässä synnytyskeskuksessa panostetaan kovasti siihen että kukaan ei makaisi selällään vaan on synnytystuolit, altaat jne.

Mitä te olette miettineet kivunlievitykseksi?

*Auringonkukka*
Taas roikun täällä, kaikki ok. Ehkä vauva vaan päätti pistää äippään vähän vauhtia... Hoitopöydän kamppeita oon laitellut valmiiksi. Meillä hoitopöytänä on kodinhoitohuoneen taso (vieressä pesuallas) ja siis kamat, joita siinä tarvii, saa kätevästi yläkaappeihin.

Aava, osaatko sanoa tuosta petidiinistä mitään tarkempaa? Siis vaikuttaa pahasti vauvaan??? Meillä nimittäin sairaalassa ainakin 2v sitten sen sai ja minäkin sen esikoisen aikaan sain. Jälkeenpäin oon lukenut siitä vaan, että se saattaa olla myös yksi syy imetyksen epäonnistumiseen ja meillähän imetys meni ihan metsään...

Katsu*
Susa:Muistaakseni sektion jälkeen meni 2-3 päivää kun maito alkoi nousta rintoihin.Esikoinen syntynyt 4 vuotta sitten kiireellisellä sektiolla.Tarkkaa muistikuvaa ei ole.Mutta sen muistan että hitaammin nousi kuin alatie synnytyksen jälkeen.Silloinen huonekaveri oli alatiesynnyttäjä ja hänellä tuntui tulevan maitoa aina enemmän.Nämäkin asiat varmaan yksilöllisiä.Heti poika laitettiin kyllä rinnalle kun hänet ensimmäisen
kerran syliini sain mutta taisi olla aika vähäistä aluksi maidon tulo.

susa08
Auringonkukka: Et ole ainoa joka täällä roikkuu :) Meillä sänky vielä kokoamatta ja "hoitopöytä" tulee olemaan kylppärin pesukoneen päällä.

Aava: Mulla oli itsellä iso apu ilokaasusta. Siitä tulee joillekkin huono olo, mut ei tullut mulle. Sain kätilöltä silloin hyvän vinkin ilokaasun ottamiseen: Aloita ilokaasun hengittäminen rauhallisesti jo vähän ennen kuin supistus alkaa - jatka siihen asti kunnes supistus kunnolla ohi. EI vie kipua pois, ehkä ottaa "terän" pois ja auttaa paremmin ainakin kestämään kivun...
Suomessa epiduraalin saa kyllä aika helposti jos pyytää, eikä haitoista paljon kyllä puhuta...mut jos alakautta vielä synnyttäisin niin ehdottomasti sen ottaisin. Mut on tietenkin hyvä tietää riskeistä ja miettiä oma kanta asiaan. Allas on varmasti myös hyvä vaihtoehto jos sellainen on saatavilla!

Nyt on ilta mennyt herkutellessa sekä suolaisella, että makealla...huomenna aamulla viimeinen neuvolassa käynti..saa nähdä tuleeko nuhteita painon noususta ;)

Aava79
Auringonkukka:

Google kertoo seuraavaa: Petidiini on morfiinijohdannainen, jolla yleensä poistetaan potilaan kipuja kirurgisten toimenpiteiden jälkeen. Voi aiheuttaa pahoinvointia, jopa voimakasta huimausta ja muistikatkoja. Et voi olla pystyasennossa. Lääkeaine kulkeutuu istukan läpi sikiöön ja saattaa vaikuttaa lamaavasti syntyneen lapsen hengitykseen. Lapsen sydänkäyrää tulee seurata jatkuvasti. Mikäli lapsi syntyy liian pian ruiskeen antamisen jälkeen, hänelle annetaan tämän lääkkeen vaikutuksen kumoavaa vasta-ainetta. Ja tosiaan imetyksen aloitus voi olla vaikeaa johtuen vähentyneestä imemisrefleksistä. Se lisää vauvan todennäköisyyttä keltaisuuteen, kun vauvan kehittymätön elimistö työskentelee poistaakseen lääkettä (ja mahdollista vastalääkettä, jos annettu). Voi kuulemma kestää 4-5 vuorokautta, ennen kuin vauva saa lääkkeen pois elimistöstään.

St Thomas' sairaala Lontoossa on siksi poistanut petidiinin synnytysosastoiltaan, muista sairaaloista sitä kyllä saa.

plussa..
Oho, Auringonkukalla jo limatulppaa!? Toivottavasti nyt vielä vähän aikaa pysyis siellä, ettei oo niin pieni kun tulee.

Mulla olo muuttu sunnuntaina huonoks. Supisteli ja oksetti ja mahaan koski.. Maanantaina aamulla oli myös vähän vielä sellasta. Yöt on menny kanssa hankalaks. Ei löydy hyvää asentoa ja heräilen.. Nyt kuitenki on taas hyvä olo, mutta jos on tollasta ku sunnuntaina, niin en kestä sitä mahdollisesti 4 viikkoa..

Suomessa yleensä laitetaan kaikki synnyttämään puoli-istuvassa asennossa. Jotkut sitä kritisoi, mutta näkyy ne vauvat sieltä tulevan niinkin.. Meidän sairaalassa nyt ilmeisesti toista saa kokeilla muussakin asennossa, esim siinä tuolissa. Varmaan epiduraali ja piuhat kyllä rajoittaa sitten taas sänkyyn.. Mulla oli esikoisesta epiduraali ja otan kyllä nytkin jos tuntuu siltä. Se tosin pysäytti edistymisen ja jouduttiin laittaa sitä oksitosiiniakin.. Niin pitää koittaa nyt pitempään kestää ilman. Ja ilokaasusta ei ollu kyllä mitään hyötyä. Jotain hiprakan tapaista tuli ekasta imasusta, mutta ei se kyllä auttanu.

Onko se kohdunkaulan puudute sit tolla petidiinillä? Ois kiva joku puudute siihen ponnistusvaiheeseen sinne alapäähän, ku koski aika kovasti.. Turha sitä on kyllä kovin tarkkaan suunnitella, kun menee miten menee. Varmaan ulkomailla erilaista jos pitää valmiiksi päättää mitä haluaa. Täällä vaan mennään synnyttämään ja tarjotaan varmaan kaikille samat lievitykset tilanteen mukaan..

Synnytysunet tuli taas takas. Joka yö oon sairaalassa. Pitäis varmaan pakata se kassi, jos vaikka lähtö tulee.. Meillä on kaukalokin vielä 60km päässä, niin joutuu ehkä naapurista lainaamaan, jos syntyy ennen ku joku käy sen hakemassa.

Huomenna neuvolaan, paino varmaan noussu liian hyvin ku oon vähän (3 rasiaa) syöny suklaakonvehteja :)

plussa 37+5

Aava79
Kuulemma puoli-istuva asento on yksi pahimmista kun saat siinä puskea vauvaa sekä ylös että ulos, häntäluukin on siinä asennossa oikein mukavasti tiellä. Parhain olisi esim puolikontallaan tai esim synnytystuolissa istuessa - painovoimakin auttaa vauvan ulos saamisessa.

Ei meidän etukäteen tarvitse päättää mitä halutaan, vaihtoehtoa on mutta se tarkoittaa usein sitä että joutuu vaihtamaan sitten osastoa.

plussa..
Täällä taas nopeasti neuvolakuulumiset. Joo olihan sitä painoa tullu, melkein 2 kg viikossa. Oli nestettä kertyny ja pitää seurailla, ettei tule muita raskausmyrkytyksen oireita. Oma terkka jää lomalle ja 2 seuraavaa kertaa on joku sijainen.. Muuten kaikki ok. Ei vieläkään ollu kiinnittyny.

susa08 ejk
Plussa: toivottavasti ei raskausmyrkytys.. Kannattaa seurailla oireita tarkkaan..
Mullla oli painoa tullut n 500g/vk, paineet sun muut ok. Lapsivettä normaali/niukka, terkka käski tarkkailemaan mahd tihkumista. Muutaman päivän ajan onkin tuntunut vauva tosi selvästi vatsan läpi ja tuntuu että olis ulos tulossa - navan kohdalta :-/

Hassua, kun nyt neuvolassa jo sovittiin kahden viikon päähän terkan kotikäynti vauvan punnitukseen ja mun tikkien poistoon :)
Viikon päästä mulla on jo vauva sylissä - uskomatonta!! Ihanaa, mut toisaalta jännittää ihan hirveästi...

Susa ja Muru

*Auringonkukka*
Yhtenä ollaan edelleen! Eikä oo maanantain jälkeen ollut mitään tuntemuksia... :) Nyt voisin melkein sanoa, etten voi yhtään tietää, vaikka menis yliajalle...

Järkkäilin tuossa vähän yläkertaa. Laitoin vierassängyn petarit tuultumaan ja meinasin pedata sinne valmiiksi sängyn, jos vaikka on tarvis sitten laitokselta tultua... Mulla on jotenkin vahva tunne, että tästä(kin) vauvasta tulee yökukkuja ja kun esikoinen ei nuku päivällä, niin... Voidaan tosiaan sitten vaikka vauvan kanssa nukkua ylhäällä ja mies ja esikoinen alhaalla. Eikä kukaan kauheena häiritse ketään. Myös vauvan sängyn peiton ja makuupussin pistin pesuun. Jos sen sängynkin vaikka tässä kohtapuoliin kasailis... Viimeinen satsi neutraaleja vaatteitakin pitäis silittää...

Mulla on nyt ollut oikeestaan sen maanantain jälkeen eteenkin iltaisin tosi turvoksissa jalat. Kadonneiden nilkkojen metsästystä harrastetaan :D Eilenkin oli ihan järkyt pötkylät ja sukat painaneet kunnon rannut... Ei kiva... Sormukset oon riisunut jo aiemmin, kun neuvolassa pelotteli, kun jo aiemmin vähän kiristi, että joiltakin jouduttu katkaisemaan... :/

Jahas, huilinpa vähän, kun isukki ja pikkuneitikin menivät piipahtamaan mummolassa. Sitten meille onkin tulossa mun serkku ja hänen 3 lastaan leikkimään. Mukava, kun miehelläkin iltavuoro...

Nisse76
Haloja,

Susa: ei tosiaan mene enää pitkään kun sulla on murunen sylissä :) ! Keisarinleikkauksen jälkeen ei kannata mielestäni kiirehtiä kotia, vaikka onkin joulu. Se on kuitenkin aina leikkaus, ja sen jälkeen ei koskaan tiedä mitä tulee. Sveitsissä suositellaan 5 päivää sairalassa operaation jälkeen leikkauspäivä mukaan lukien. Kaverilla tuli maito jo heti leikkauspäivänä :)

Joku kirjoitteli vauvan liikeistä, että ne ovat hiljaisempia aamusta. Minäkin olen huomannut saman, aamulla aina odottelen josko edes pieni "hipaisu" tuntuisi. Illalla sitten mahan asukki myllääkin sitten moninkertaisesti.

Minä menen tänään kontrolliin. Painoa on tullut yhteensä 16 kg ja minusta tuntuu että viimeiset 4 kg kahden viiikon aikana!!! Verenpainetta ei ole mitattu viiteen viikkoon, nestettä kertyy jalkoihin illalla, jalat on kuin norsulla. Saas nähdä mitä sanotaan.

Hyviä vointeja kaikille !

Zandraa
Hurjaa, kun täällä syntyy viikon sisään ainakin kaksi uutta vauvaa!!! En oo vissiin pariin viikkoon muistanut käydä lukee kuulumisianne - ja heti täällä on näin jänniä uutisia!
Itellä on viikkoja nyt 36+3. Periaatteessa vauva vois toki syntyä koska vain, eikä sitä enää esteltäis, mut tosi oudolta tuntuis, et jo nyt syntyis... Edelliset syntyivät rv 40+4 ja 41+4, et tuskin tääkään sieltä ennen laskettua aikaa tulee(?).

Maha on laskeutunut sen verran, et hengittäminen on helpottunut. Neuvolassa kyl sanoivat, et ei enää ylempänä vois olla maha, ei saanut th edes yhtä sormea mahtuu mahan ja kylkikaaren väliin. Oiskohan sit taas pitkä vauva tulossa, kun se kuitenkin päällään moukaroi häpyluita jatkuvasti, etenkin iltaisin... muuten tää vauva kyllä tuntuu jotenkin pienemmältä mitä nuo edelliset (olleet 3940g ja 3960g syntyessään) ja kun viimeeks neuvolassa katottiin pikaseen ultralla vauvan tarjonta, niin lapsivettä siellä näyttäis olevan TODELLA reilusti. Mä olin liikkeiden perusteella ihan varma, et vauva on perätilassa, vaik th sanoi et pää tuntuu alhaalla. No, th oli oikeessa, parempi näin päin!

Painoa mulla on tullut tässä raskaudessa n.13-14kg. Just ollaan taas pompsahdettu uudelle kymmenelle, tuntuu ihan hirveeltä mennä vaa´alle kun lukema alkaa jo 8:lla!!! Normi paino on n.61kg... et nyt ois n.20kg ylimääräistä, joista 5 oli jäänyt kakkoselta, hän kun oli sen 7kk kun tää raskaus alkoi...

Viime yönä näin unta, et mun vuokraheppa pomppi pystyyn ja potki mua. Ihmettelin kovasti sen käytöstä, kun se yleensä on tosi lauhkea (paitsi ratsastaessa... ;) ) kunnes sit havahduin siihen, et vauva melskaa mahassa ihan hirveellä rytkeellä! Hyvin tulee näköjään uniinki :).

Limatulpasta oli aiemmin puhetta, mulla tuli se esikoisesta neljä päivää ennen synnytystä, kakkosesta en huomannut ollenkaan. Varmaan meni siinä samalla kuin vedetkin?? Kakkosen syntymä kun alkoi niiden menolla, eikä sit kauaa kestänytkään.
Mulla on tuo ilokaasu ollut tosi hyvä kivunlievite, ja kakkosesta en muuta tarvinnutkaan. Esikoisesta kun synnytys kesti yli vrk niin oli jotain pistoksia, pallo, lämpötyyny... ammeeseen oisin halunnut, mut en enää päässyt, kivut oli niin kovat ja lähdettiin sit saliin saamaan ilokaasua. Joku puudute oli silloin kohdunkaulalla, en muista nimee, mut kakkosesta ei ehditty mitään laittaa... toivottavasti nyt ehditään! Mua jännittää ihan tarpeeks paljon jo se, et joudun synnyttää ilman ilokaasua! Täällä ei sitä saa... kait ainoona sairaalana Suomessa... :(

mut nyt ruokkii lapsia, hyviä vointeja kaikille pallomahoille - ja myös muille!

Zandraa

Cayanne
Moro,

lääkärissä tänään, ja kaikki ihan ok. Painoa on minulle tullut nyt 16kg, toivottavasti synnytyksessä pääsee jo mahdollisimman monesta kilosta eroon!

Sormet turpoaa öisin ihan mahdottomasti, ja vähän kipeät ne on päivälläkin. Valkuaisarvo oli ensimmäistä kertaa plussalla (tosin hyvin lievästi), verenpaine 130/80. Kohdunsuu on hieman jo auki ja kuulema pään saa "tökättyä" vielä liikkeelle, eli ei ole kiinnittynyt, mutta lääkärin mukaan sen ei pitäisikään tiukasti kiinnittyä, lapsella kun olisi sitten koko ajan päänsärkyä (jos siis olisi tosi tiukasti kiinnittynyt). Ja siis jos lapsivedet menee, niin makuullaan pitää sairaalaan lähteä.

Mä huolestuin hieman noista mun arvoista, kun ne hivenen viittaavat raskausmyrkytykseen, mutta lääkärin mukaan ei ole minkäänlaista syytä huoleen. Lapsen sydänarvot kun oli erinomaiset - niin mallikelpoiset, että voisi oppikirjaan kuulema laittaa. Uskotaan nyt sitten, että kaikki on hyvin :)

En ole vieläkään pakannut sairaalakassia - koti kun on vain parin kilometrin päässä sairaalasta, niin mies voi sitten jossain vaiheessa helposti hakeakin kotoa jotain mitä nyt sitten tarvitsee. Tosin kannattaa nyt sitten ne tärkeimmät varmaan jo pakata. Pitäisi nuo vauvanvaatteetkin vielä pestä, vaikka uusia ovatkin kaikki, mutta että eivät sitten sisällä mitään koinmyrkkyjä tai mitä niissä liene onkaan, kun ulkomailta tulevat. Ne Ruskovillan vaatteethan olisi tosi kivoja, mutta ovat niin hirmu kalliita, etten raaskinut kuin pari vaatekappaletta sieltä hankkia. Ja vähän liian värittömiäkin ne ovat minun makuuni :)

Hyvää vointia kaikille, kukahan on Susan jälkeen seuraava...

Cayanne, huomenna 37+0

*Auringonkukka*
Ns. synnytystapa-arviossa käyty... Pikkuisen kooksi arvioitiin nyt 3100g ja laskettuna aikana olis n. 3800g. Vaavi oli jo hyvin asettunut tuonne lähtökuoppiinsa. Olin vähän huolissani, kun esikoinen oli niin lujassa sen avotarjonnan takia, niin tätä nyt ultrattiin aika tarkoin ja nyt olis just hyvässä asennossa. Lääkäri meinas, että tilaa ei ole enää paljon muuttaa asentoa, mutta mun "pelon" takia ultrataan asento vielä, kun menen synnyttämään. Kohdunsuu oli 2cm auki, mutta silti heitti villin veikkauksen, että menee ens vuoden puolelle, mutta ei laskettuun aikaan asti. Saapa nähdä ;) Nyt on sisätutkimuksen jälkeen tullut muutama aika makea supistus, mutta ei mitään pahoja kuitenkaan. Pissa oli ok, verenpaine 103/62.

Kauppareissulla oltiin samalla ja mukaan tarttui nyt mm. tutti, kosteuspyyhkeitä, vaippoja (varalta, vaikka oonkin kestojen kannalla), pari purkkia korviketta, liivinsuojuksia, siteitä... Sairaalakassiin ostin myös vähän evästä ja shampoota ym.

plussa..
Huh, tekis mieli lähettää esikoinen palautuksena takas jonnekin. Ei olisi halunnut nukkua päiväunia. Ja oli jo yliväsynyt. No, nyt nukkuu kuitenkin :)

Ei oo tullu muita raskausmyrkytysoireita. Seuratkaahan tarkkaan muutkin joilla on paljon turvotusta, kun voi tulla äkkiä pahaks, mun th käski mennä heti lääkäriin, jos tulee esim päänsärkyä.

Haettiin tänään ne tuplarattaat kotiin ja testailtiin tytön kanssa niitä tässä sisällä :) Ihanat on.

Yliopistollakaan ei tarvii enää pyöriä, muutama kotitehtävä tosin pitää tehdä ennen vauvan tuloa, jos ehtii.

Oispa kiva pästä vielä ultraan, että tietäis minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa.. Auringonkukka jo 2 cm auki ja muka ens vuoden puolelle menee?! Ite veikkaisin, että heti Susan jälkeen tulee teidän vauva. :) Jännää kyllä nyt seurailla, jos tänne ketjuun alkaa putkahdella vauvoja. Joulukuisissa kaikilla näyttää menevän yli 40 viikon. Siihen on hyvä itekin laskelmoida menevän, niin ei oo niin ahdistavaa joka päivä oottaa, että joko joko joko.. Esikoisesta olin varmaan rv 37 asti, että noniin nyt sais tulla ulos ja sitten piti ässäillä ym että tulis jo.

Oon pakannu vauvan kotiintulovaatteet. Huomasin, että sille ei oo lämmintä pientä hattua ja toinen äitiyspakkauksen topparukkanen on kadonnu. Kiva kun oon tuon esikoisen kanssa tonkinu niitä vauvan vaatteita aina, ja se on sieltä sit ilmeisesti napannu sen rukkasen eikä sitä enää löytyny mistään.. Pipon osto on hankala haaste, minkähän kokonen sen pitäis olla? Jos tää vauveli on heti kilon painavampi ku esikoinen niin sillä on varmaan isompi pääkin.. Mutta noi äp:n hatut on kyllä vastasyntyneelle liian isoja..

Itelle en oo pakannu sairaalakassia. Taidan ottaa vaan kännykän ja rahapussin ja liivinsuojia, ai niin varmaan puhtaat alkkarit tarviis myös.. En tarvinnu esikoisen kanssakaan sairaalassa mitään.. Mies toi namiakin ku käskin :) Ainiin ja ne imetysliivit tarvii, oho kai se pitää sittenki pakata..

Hei, te jotka ootte jo useempia lapsia synnyttäny, laittaako ne sairaalasta kotiin toisen kaa jo seuraavana päivänä? Jos ei oo mitään hämminkiä.. Vai miten pitkään ootte ollu?

Ja hei tehdäänpä nyt se lista niin voi tarkkailla!

Plussa 38+1

*Auringonkukka*
Ihanaa Plussa, että sulla on samoja tuntemuksia kuin mulla välill ätuon uhmaikäisen esikoisen kanssa :) Oi ja voi...

Olin myös kyllä vähän pöyristynyt, kun kuulin, että kohdunsuu 2cm auki, että täh? Ja tosiaan vielä 2 viikkoa pitäis pysytellä yksiössään... Saapa nähdä...

Meilläkin oli vähän hattuhankaluuksia vauvalle, mutta löytyihän se sitten... Se äp:n toppalakki jäi esikoisellakin käyttämättä, kun oli vastasyntyneelle aivan liian suuri ja seuraavana talvena jo kiristi. Löysitkö Plussa sen topparukkasen?

Meillä täällä oon kuullut, että uudelleen synnyttäjät ois sairaalassa 2 yötä, jos ei ole mitään hämminkiä. Esikoisen aikaan itse olin 4 yötä. Mulla vähän hirvittää, kun meillä esikoisen aikaan imetys oli mitä oli ja nyt haluaisin sen saada onnistumaan. Enkä kyllä lähde kotiin harjoittelemaan liian aikaisin, vaikka kuinka yrittäisivät...

Nyt vielä vähäksi aikaa touhuamaan ja sitten viimeinen Totuuden Hetki ja nukkumaan... ZZZzzZZZZzzzz...

Mukavaa viikonloppua ja joulun alusaikaa!

susa08
mantelisuklaa (esikoinen) LA 29.12.2009
Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 31.12.2009
Susa08 (poika 06) LA 1.1.2010
Vaha (esikoinen) LA 2.1.2010
loviisa74 (poika 04/08) LA 5.1 2010
viiriäinen (esikoinen) LA 5.1.2010
Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Leila (esikoinen) LA 7.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 10.01.2010
Elna81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Zandraa (poika 3/05, tyttö 9/08) LA 11.1.2010
Maija (esikoinen) LA 12.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Papu81 (esikoinen) LA 16.01.2010
Katsu ( poika 12/05) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 18.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010
Aava (esikoinen) LA 26.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 28.01.2010

Heips!

Kopioin tästä listan tuolta heinä-elokuulta. Aika monesta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan. Ilmoitelkaahan kuulumisia, kun ehditte! :)
Mantelisuklaa, karhunvatukka ja Vaha ovat ainakin jo lähellä h-hetkeä...

Täällä ei mitään uutta. Mies ja poika lähtevät huomenna yökylään mummolaan. Minä jään kotiin viettämään "laatuaikaa" yksin, en enää uskalla paljon kehä kolmosen ulkopuolelle :) Toivottavasti ei sit tarvitse yksin synnyttämään lähteä sunnuntain vastaisena yönä... No, taksilla pääsee 15 min Kättärille.

Hyvää viikonloppua kaikille tammiksille!!

Susa

Nisse76
Kiitos Susa listasta. Huomasin juuri, että mulla on vielä vanha laskettu aika listassa. Ultran mukaan se on 30.12, mutta omien laskujen mukaan edelleen 3.1.

Ihan samapa tuo on, koska eilen kontrollikäynnillä vauvan todettiin edelleen olevan perätilassa ja sovittiin aika keisarinleikkauseen.... Olisi ollut upeaa synnyttää alakautta näin ensikertalaisena, mutta tärkeintä on vauvan terveys. Ja me kaikki tässä ketjussa saadaan olla onnellisia, että olemme päässeet näin pitkälle ja että olemme ylipäätään tulleet raskaaksi. Kuinka moni nainen ei voi edes koskaan kokea raskaana olemista!!! Vauvan painoksi arvioitiin 3200g ja 50 cm. Pulssi 130-150.

Nauti Susa viimeisistä hetkistä ihan kaksin vauvan kanssa :)

Kaikkille muillekin hyvää viikonloppua

Nisse

Yhteistyössä