Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
Nisse76
Hei,
positiivisia ultrakuulumisia on kiva lukea :) Susa meillä on samalle päivälle ultra-aika 18.6 ! Kyllä minua silti jännittää sinne mennä, vaikka 7+2 varhaisultrassa olen jo käynyt. Raskausoireista ei edelleen tietoakaan, mitä nyt tämä ihan mieletön väsymys. Kovasti täällä on pahoinvoivia odottajia, toivon kaikille oireiden helpottamista mahdollisimman pian. En osaa edes kuvitella miten kamalaa se voi olla.

Mulla on viiden päivän vapaa menossa, tänään olin pitkästä aikaa aktiivinen. Pesin pyykkiä, silitin ja keräsin 11 kg mansikoita :) Ne on nyt survoksena pakkasessa.Illan otan leppoisasti, mies on kokouksessa, taidan tilata pizzan ja pitää sohvaa paikallaan.

Nisse 9+6

*Auringonkukka*
Voi apua, Nisse pystytkö ihan oikeesti syömään pizzaa??? Mulla tuli kauhee kuvotuksen tunne, kun pelkästään luin tuon lauseen. Siis tämä paha olo on jotakin niin karseeta. Sitten, kun mulla on nyt vielä kahtena päivänä mennyt niin, että meillä on ollut pitkään vieraita, eikä oo siinä sitten viittinyt koko ajan puputtaa jotain tai lyödä pottukattilaa tulille, niin ai, että on ollut jo heikko olo siinä vaiheessa, kun vieraat on lähtenyt, ja on viimein päässyt SYÖMÄÄN! Mutta siis Nisse, tosi ahkerana oot ollut ja varmasti oot pizzan ansainnut!

Mulla oikeestaan useimmiten helpottaa oloa oksentaminen. Kun jooku sitä kysyi. Kuitenkin oon koittanut kaikin keinoin olla oksentamatta, mutta lähes joka päivä epäonnistun ainakin kerran... Sitten ei kuitenkaan heti saata syödä mitään ja heti kohta on kauhea nälkä ja jollain konstillas e ruoka pitää saada pysyyn sisällä. No, vaikka on pahaa oloa kauheesti ja oksennan, niin siltikin tooosi paljon vähemmän oksennan, kuin esikoisesta.

Mun teki mieli tänään kertoa raskaudesta yhdelle kaverille, mutta maltoin vielä... Aateltu malttaa ainakin sinne rv 12 asti. Tää kaveri on vaan silleen, kun mulla jo naurattaa valmiiksi, kun hällä on kaksi lasta ja molemmat syntyneet tammikuussa ja meidän esikoinen on tammikuun lapsi ja niin tilee olemaan tämä pikku2:kin, niin on aika hauskaa! Muutenkin meillä on kauheena synttäreitä tammikuussa, kun sitten on vielä kahden kaverin lapset ja pari mun omaa kaveria.

Plussan tavoin mullakin on jo käynyt mielessä kummit... Meillä tulee olemaan aika vaikee valinta... Esikoinen sai kummeiksi mun ainoan siskon ja hänen miehensä sekä mun miehen ainoan veljen + mun au pair -lapsen. Nyt sitten tulee vaikeus... Lähisuku meni siis jo. Kaveripariskuntia on muutama vaihtoehto, mutta miten siis tehdä sitten se valinta...? Haluaisin myös, että edes joku kummi olis sukus, eikä kauheen kaukaista. No, aika aikaista vielä pohtia...

Nyt touhuihin ja ajoissa nukkuun. Parina iltana vähän myöhään venähtänyt..

Zandraa
Huomenta!

Ja Aavalle onnittelut "rouviintumisesta"! :)
Mä oon myös pidätellyt oksentamista, mut ne 2x kun oon joutunut oksentaa, onki olo ollut paljon parempi sen jälkeen. Nyt tosin matala verensokeri/tyhjä vatsa tekee olon tosi huonoksi ja helpottaa ihan jo syöminen. Tää tuntuu jotenkin uskomattoman helpolta, kun oon aiemmin kärsinyt niin kamalasta 24/7 pahoinvoinnista!

Väsymys tuntui vähän helpottavan viikonloppuna, kun sai nukuttua. Palelu sen sijaan vaan pahenee.

Kummeja oon vähän ajatellut, mun siskot ja miehen veli on jo käytetty, joten nyt täytyy pyytää pelkästään kavereita. Yhtä suht uutta kaveria oon miettinyt, vaikka ollaan tunnettu vasta vähän aikaa, hän tuntuu mukavalta ja sellaiselta, jonka kanssa varmaan ystävyys säilyy, meillä on aika samanlaiset ajatusmaailmat (ja samanikäiset lapset) :). En usko, et miehellä on mitään sitä vastaan, vaik ei vielä ollakaan kummeista puhuttu.

Ja heh, tänä aamuna kävin vaa´assa - paino tippunut 1kg. Nyt olis siis +-0, vissiin turvotus helpottaa (vaik mahaa kattoessa ei siltä näytä!!!) Musta kyllä tuntuu, et maidon tulo on ihan loppumassa näihin päiviin, kakkonen kyllä haluis vielä illalla unimaidot, mut tyhjiä tissejä lutsuttaa (ja se sattuu, ei ees enää tee mieli imettää...) ja viimeeksi multa tippui loput 4-5 raskauskiloa itsestään, kun lopetin imettämisen.

Zandraa ja 9+0 :)

plussa..
Oli pakko tulla hehkuttamaan, kun mun alkio on jo sikiö! Myös tolla myöhäisimmällä la:lla. Onnittelut muillekin, joiden vauvat on jo päässy sikiöiksi! Voi, nyt tuntuu jo niin raskaana olevalta, kun alku oli semmosta epäilevämpää..

Mieskin pääsee ultraan mukaan, kun sen veli tulee tyttöä vahtimaan.. Tyttö toivottavasti nukkuu koko ajan..

Parempia oloja kaikille!

Plussa ja sikiöinen viikolla 11+???

susa08
Täällä ollut nyt kaksi hieman parempaa päivää. Pahoinvointi selvästi lievempää eikä ole tarvinut pönttöä halailla!Ehkä se on nyt todellakin helpottanut kun alkio on minullakin virallisesti sikiö :) Voi kun pääsis tää elämä jo vähän takaisin "normaaliksi"..
Onko muilla ollut vaikeuksia kaupassa? Mua yököttää siellä kaikki ja ostan pakolliset todella nopeasti. Suosin pikkukauppoja isojen markettien sijaan, että pääsee mahd nopeasti pois... Viikonloppuna meinasi lentää laatta Prisman hyllyjen väliin kun lihaosastolla oli ruokamaistiaiset ja siellä käristettiin jotain mausteista kastiketta...yöök. Onneks mies jatkoi ostoksia ja minä säntäsin ulos yökkimään ;) apua...
Mulla kyllä tuo oksentaminen myös parantaa oloa hetkiseksi, mutta sitten taas pitäisi syödä tuplaten.
Ensiviikolla mennään sit Nissen kanssa ultraan. Ei kyllä malttais odottaa!

Ai niin, miehen kanssa on vitsailtu siitä, että jos miehet olisivat raskaana ja joutuisivat kärsimään tällaisesta olosta niin kaikki maailman tiedemiehet ja lääkärit olis valjatettu kehittämään tehokas ja vaaraton pahoinvointilääke. Alkuraskaus oli myös automaattisesti palkallista vapaata, että saisi kotona levätä :)

Aava79
Joo, musta tuli nyt rouva! Heh.

En ole oikeastaan ehtinyt kauppaan sen kummemmin mutta ravintolassa käynti jää nyt kyllä vähemmälle - tuli sen hääreissun aikana suorastaan kammo koko toimitusta vastaan kun aina teki pahaa muiden tilaamat lihaisat ruoat jne. Ja ne kun tosiaan haistaa suorinpiirtein kilometrin päästä eli ei auta vaikka kuinka olisi toisella puolella ravintolaa - nokka on silti kippuralla!!

Joo, ja olen samaa mieltä että kyllä miehillä ottaisi koville tämä olotila kun itselläkin suorastaan v*tuttaa välillä se että aina väsyttää ja oksettaa, mikään ei maistu ja se mikä maistuisi on jollain kamalan pitkällä kiellettyjen aineiden listalla. Mulla on nyt vielä tullut riesaksi se että maha menee kamalan helposti sekaisin ja saa jatkuvasti saa rampata vessassa kun mahaa vääntää ihan olan takaa. Tilasin nyt ensi maanantaiksi lääkäriajan että saadaan sitten ultra-aika hommattua ja katsottua millainen kirppu siellä mellastaa. En taida jaksaa erikseen hommaamaan varhaisultraa, ehkä toi 11-13 viikoilla tapahtuva ultra on ihan riittävä, eikä siihen niin kauaa aikaa ole enää, huomenna kun tulee 8 viikkoa täyteen.

Odotan innolla sitä aikaa kun ruoka taas maistuu kunnolla eikä väsymys vaivaisi niin paljoa.

Vaha
Heippa kaikille, täällä mennään rv 10+1, olo mitä mainioin. Viikonloppuna tosin vähän säikäytti, ko tuli pyyhkiessä ruskeeta vuotoa, mä jo ajattelin että voi surkeuden surkeus, tää oli ny sit tässä, mutta soitin äippäpolille ja vielä ma neuvolaan ja ne sanoi että noilla viikoilla on ihan normia tollaset ruskeet niukat vuodot, joten sain huokasta helpotuksesta. Ma, eilen ja tänään ei oo vuotoja ollu joten toivottavasti pääsin säikähdyksellä. Mahaa turvottaa nii että voisin kuvitella et tarkkasimmuisimmat tajuu että jotai tolla kasvaa...
Ens viikolla töihin taas, ja sitten 23. päivä np-ultraan,sillon tasan rv 12... jee!
aavalle onnittelut "naimisista" ;)
Hyviä vointeja kaikille meille!

monttumii
Jahas, minä olenkin näköjään tippunut pois listalta...=/
no ei se mitään, neuvolassa ja ekassa ultrassa (niskapoimu) on nyt käyty ja la siirtyikin joulukuun puolelle joten en tänne kuulukkaan- =)

Kaikille hyvää odotusta ja kesää.

MinttuO rv 10+6

Aava79
Täällä tuli tänään 8 viikkoa täyteen. Olo ei ole ollut enää niin kamala, olen saanut enemmän ruokaa masuun niin on alkanut tulemaan enemmän energiaa. Heikko olo lisää kuvotusta että onneksi tämä kierre on saatu ainakin toistaiseksi katki. Sitä kautta on positiivisempi olokin. Rinnat on kasvaneet taas, pitää lähteä ostoksille lauantaina että jonnekin mahtuisivat nämä järkyttävät hinkit! :D

Aava79
Täällä tuli tänään 8 viikkoa täyteen. Olo ei ole ollut enää niin kamala, olen saanut enemmän ruokaa masuun niin on alkanut tulemaan enemmän energiaa. Heikko olo lisää kuvotusta että onneksi tämä kierre on saatu ainakin toistaiseksi katki. Sitä kautta on positiivisempi olokin. Rinnat on kasvaneet taas, pitää lähteä ostoksille lauantaina että jonnekin mahtuisivat nämä järkyttävät hinkit! :D

plussa..
Poimin tämän viimesimmän listan tuolta, tarkistakaa onko tietonne oikein ja lisätkäähän itsenne listaan jos puututte! MinttuO saat sinä täällä keskustella, mullakin on varmaan la joulukuussa.. saa nähdä ens viikolla.

Karhunvatukka (tyttö 02/07) LA 31.12.2009
¨Susa08 (poika 06) LA 1.1.2010
Plussa.. (tyttö 11/07) LA 4.1.2010
mantelisuklaa (esikoinen) LA 4.1.2010
loviisa74 (poika 04/08) LA 5.1 2010
Vaha (esikoinen) LA 6.1.2010
Leila (esikoinen) LA 7.1.2010
Cayanne (esikoinen) LA 10.01.2010
Maija (esikoinen) LA 12.1.2010
pätkis(tyttö 06/08)LA13.01.2010
Auringonkukka (tyttö 1/08) LA 13.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
Zandra (2005,2008) LA 15.1.2010
Aava (esikoinen) LA 18.1.2010
Milan (esikoinen) LA 19.1.2010
Katsu (poika 12/05) LA 19.1.2010 nettilaskurin mukaan
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010

Nisse76
Hei, hoksasin juuri, että Vahan kans täsmälleen samalla viikolla mennään, mullakin tänään 10+1 edellisistä menkoista laskettuna. LA oli varhaisultran mukaan 6.1.2010, mutta luulen, että ainakin mulla tuo aika tulee muuttumaan paria päivää myöhemmäksi. Hip hei, kohta päästään vertailemaan ultrasta saatuja mittoja. Lisään itseni vielä tähän listaan.

Nisse76 (esikoinen) LA 6.1.2010
Memmis LA 14.1.2010
WhippedCream (poika 2005) LA 19.1.2010 [/quote]

Pampula84
Memmis LA 14.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 31.01.2010

susa08
Kiva, nyt saatin sit loppukuun odottajia myös joukkoon! Tervetuloa Pampula!
Mulla olo vähän parempi ollu viime päivinä. Yöllä vaan herää kamalaan nälkään ja on pakko tulla syömään...onko muita yösyöjiä? :)
Yks tuttu veikkas mulle kaksosia tän pahoinvoinnin ja syömisen takia...apua! No, ensiviikolla sit selviää.
Olen vieläkin järkyttynyt Greyn anatomian kauden lopetuksesta..raskaushormonit tekee musta varmaan niin herkän..kaikki itkettää ;)
No, mut nyt täytyy jatkaa töitä.
Hyvää torstaita tammiksille (ai niin..ja tänään tulee Tehiksen viimeinen jakso..taas itketään..)

Aava79
Täällä ollaan tänään iloisia - olen ilmeisesti vihdoinkin keksinyt miten voin estää pahoinvoinnin. Eli sama resepti kuin muilla, pieniä annoksia ruokaa mutta usein, laukussa on aina hedelmiä (omenia ja satsumia), myslipatukka ja joko vettä tai mehua. Vihannessosekeitot, puuro, karjalanpiirakat ja hapankorput menee hyvin alas, samoin kuin jäätelö ja jogurtti. Juon lisäksi twiningsin lemon ja ginger teetä laimeana. Nälkää ei saa päästää missään vaiheessa tulemaan ja yleensä raskaat ruoat kuten liha + mausteiset ruoat ei nyt maistu. Eli aina kun tulee hieman mahassa kaihertava olo niin heti jotain nassuun. Pahoinvointi on suoraan riippuvainen myös siitä että onko väsynyt olo - eli suosiolla yhdeksältä nukkumaan. Yöllä paljon sitten vettä jos satun heräämään tai sitten jopa jotain syömistä.

Elna81
Heippa!

Ekassa neuvolassa tuli tiistaina käytyä, ja mukavan tuntuinen terkkari siellä minua odotteli. Kauhea määrä saatiin esitteitä ja muuta tietoa, suurin osa taisi mennä ohi aivojen. Verikokeita otettiin ja seuraavat ajat varattiin. Menen jo ens viikolla ekan kerran neuvolalääkärille ja sillon katotaan sitten se eka ultra-aika.

Olo on muuten ihan ok, ei pahoinvointia, mutta tää väsymys. Aivan kauheeta. Nukun aina kun vaan on mahdollista. Enkä jaksa juurikaan työpäivien jälkeen tehdä mitään muuta kuin huilata.

Elna ja papu 9+3

Elna81
Alkuperäinen kirjoittaja Pampula84:
Elna81 (esikoinen) LA 11.01.2010
Memmis LA 14.1.2010
Pampula84 (esikoinen) LA 31.01.2010

Cayanne
Hedelmiä pahoivointiin - mulla kuluu omenia, vesimelonia (kylmänä!) ja nektariineja hirmumäärät. Ihan kiva tietty, että jokin terveellinenkin maistuu niin hyvin :) Kumma kyllä kahvintuoksu aiheuttaa edelleen pahimmat yököttelyt. Mutta vielä on ainakin ilman oksentamista selvitty.

Onko kellään muuten tietoa/kokemuksia hiusten värjäyksestä raskauden aikana? Jos vaikka sattuisi kampaaja olemaan joukossamme :) Eli onko niiden supermarketti-värien ja kampaamovärien välillä jotain eroa? En ole vielä ainakaan uskaltanut värjäillä tai sävyttää, mutta alkaa nyt tuo kuontalo olla jo vähän ankean oloinen. Googlettamallakaan ei niin hirveästi tietoa löydy...

Mukavaa viikonlopunodotusta!

Katsu*
Tuota vinkkiä kaipasinkin mikä olisi pahoinvointtin hyvä juttu.Selvisin 8 viikkoa ilman pahempia oloja.Tasan 8+0 ja eilen 8+1 oli ihan kamalat olot.Ei oksettanut mutta muuten.Tänään sitten taas jostain kumman syystä ei ole ollut pahoinvointia.Paitsi ettei ruokaa tee mieli.Olen vaan syönyt.leipää,jukusttia,puuroa,hedelmiä ja vihanneksia.
Ensi viikon keskiviikkona on minulla vasta eka neuvola.Sitä tässä malttamattomana odottelen.

katsu rv 8+2

saramaria79
Uusi Tammiodottaja esittäytyy: Odotan toista lastani, ensimmäinen syntyi jouluna 2007. Tänään kävimme varhaisultrassa koska tämäkin lapsi sai alkunsa inssistä. Syke löytyi ja kaiken pitäisi olla ok. Viikkoja nyt (pe) kasassa tasan 7 ja laskettu aika on 29.1.2010.
Oireita ei ole sitten ainuttakaan, aivan alussa väsytti ei muuta. Edellinenkin raskaus oli melko oireeton, pientä pahoinvointia oli 2 viikkoa.
Saimme jo ajan viikon 12 ultraan, pitkä aika taas odotella.
Mielenkiinnolla seurailen muiden kanssaodottajien kuulumisia =)

Aava79
Tervetuloa Saramaria! Siellä on jossain lista kaikista ketjussa kirjoittelijoista jos haluat lisätä omat tietosi mukaan. :)

Pitikin kysyä seuraavia gallup-luonteisesti:

1. Kärsitko pahoinvoinnista? Miten se ilmenee ja mikä aika on pahin?

2. Millä viikolla se alkoi ja milloin se loppui?

3. Meniko se välillä pois ja tuliko sitten takaisin?

Zandraa
Saramarialle tervetulotoivotukset!

Mulla myös auttaa hedelmät pahoinvointiin. Enempi tekee muutenkin nyt mieli vaan kaikkee terveellistä - ja pizzaa... (kukas se sanoikaan et jo ajatus etoo?). Aamuisin juon tuoremehua ennenkuin lähden koiran kanssa ulos, se auttaa myös oloa, etenkin ananasmehu. Suosittelen!

Aavan tekemään gallupiin:
1) ykkösestä 24/7-pahoinvointia, missä ei edes vesi pysynyt sisällä viikot 7-18... kakkosesta jotain etovaa oloa ja ehkä 5-10x oksensin viikkojen 7-11 välillä, nyt kolmosesta vielä lievempää etovaa oloa ja toistaseks oksennettu vasta 2x
2) tuliki jo vastattuu...
3) ykkösestä tuli jotain 35 viikolla takas... kakkosesta ei

Omaan napaan sen verran, että yks työkaveri vähän vihjaili siihen suuntaan, et oisin paksuna. Vielä kiertelin, sillä aikeena olis kertoa vasta kesäloman jälkeen... 2 viikkoa vielä pitäis pitää salassa. Mies oli eilen kertonut vanhemmilleen puhelimessa, appi oli kuulema jo jotain sellaista arvellut (käytiin niillä toukokuun lopussa). Omalla äidilläni on ensi viikolla synttärit ja kerron sitten synttärilahjaksi.

Ultraan olis enää 10 päivää :). Hirmu nopeaan menee tää raskaus!!!

Zandraa 9+3

Zandraa
Minä taas täällä. Missäs kaikki muut? Sivut on kyllä tökkineet aika lailla viime päivinä, itsekään en päässyt läpi eilen kun yritin.

Väsymystä lukuunottamatta kaikki raskausoireet tuntuvat hävinneen. Pitäis olla tyytyväinen, vaan eihän sitä osaa, vaikka miten vannoin, etten enää stressaa mistään.

Ensi viikolla paukkuu ekan kerran täydet kymmenet rikki! Ultraankaan enää 8 päivää :)

Zandraa 9+5

*Auringonkukka*
Täällä taas:) On ollut vähän kiirusta eikä oo niin ehtinyt koneelle surffaamaan. Täällä olot ihan samat kuin viimeksikin, kun oon kirjoitellut. Paha olo vaivaa ja väsymys myös, tosin enää vaan ajoittain, ei ihan niin kokonaisvaltaista, kuin vielä joku aika sitten.

Vastaanpa heti galluppiin...

1. Kärsitko pahoinvoinnista? Miten se ilmenee ja mikä aika on pahin?
Kyllä. Koko päivän on etovaa oloa, välillä tulee oksennus, yleisimmin aamulla. Jotkut hajut ärsyttää, myöskään nälkä ei kestä tulla. Esikoisesta voin pahoin rv7-40. Puolen välin tietämissä oli pari viikkoa "hehkeetä", kun en oksentanut kertaakaan, muuten päivittäin.

2. Millä viikolla se alkoi ja milloin se loppui?
Nyt alkoi oksentaminen rv6+3, esikoisesta rv 5+4. Pahan olon tunteen tuloa en niin oo kirjannut muistiin, melko heti plussa-testin teon jälkeen. Esikoisesta loppui n. rv 20, mutta alkoi parin viikon päästä uudestaan ja kesti synnytykseen (synnytyksessäkin oksensin 4 kertaa!) Nyt rv 9+4 ja paha olo jatkuu ja oksentanut oon viimeksi tänään...

3. Meniko se välillä pois ja tuliko sitten takaisin?
Esikoisesta siis kyllä, tästä ei vielä oo mennyt pois :(

Joku mainitsi taannoin (hitsi, kun en ikinä muista nimiä, enkä jaksa selailla taaksepäin...!) että maha on sekaisin. Mulla on ihan päin vastoin. Kun en saata juoda yhtään kahvia, niin on tosi kovalla maha. Vähän tuskaisakin olotila sekin...

Plussa ja muut, joilla esikoinen on n. 1-2v. Tai siis voi muutkin vastata. Milloin olette siirtäneet esikoisen omaan huoneeseen nukkumaan? Entäpä vieroitukset pulloista ja tuteista? Vaihto pinnasängystä lastensänkyyn? Meillä on nyt käynyt mielessä nämä kaikki. Tai siis, että pitäisiköhän tehdä ennen kakkosen syntymää... No, ainakin tutti ja pullot. Neiti (1v 4kk) nukkuu vielä pinniksessä meidän kanssa samassa huoneessa ja pinniksestä en vielä kiirehdi vaihtamaan, mutta toisaalta kuitenkin ennen vauvan tuloa, kun ei kai 2v enää tarvii pinnasänkyä sitten? Ja toisaalta olis hyvä vissin reilusti ennen kakkosen tuloa vaihtaa? Kommentteja otetaan mieluusti vastaan samassa tilanteessa olevilta ja muiltakin, joilla nämä ajat jo kenties menneet.

Nyt taitaa pikkuneiti heräillä päikkäreiltä. eilen jäikin unet vähiin, kun oltiin retkeilemässä ja kylästelemässä vähän kauempana kotoa (n. 150km), nyt onkin sitten vetänyt unia senkin edestä.

Niin ja tervetuloa kaikki uudet!

Auringonkukka ja Nasu rv 9+4

Aava79
On tämä raskaus tosi omituista. Parina viime päivänä on tullut aamupala ulos ja sen jälkeen on pystynyt taas syömään ihan ok, jopa liharuokia mitkä aiemmin ei ole mennyt millään alas. Yleensä puoleen päivään asti on kamala ja sitten tulee normaali olotila kunhan ei nälkää päästä tulemaan.

Viime yönä vessassa käydessä tuli yksi tippa kirkasta verta paperiin pyyhkiessä. Sen jälkeen ei ole verta tullut mutta pelotti tuo yksikin tippa. Huomenaamulla sattuu olemaan lääkäriaika eli kyselen sieltä sitten mutta olisi kiva kuulla onko teillä muilla ollut vastaavia kokemuksia ja kaikki silti ok?

Yhteistyössä