Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jumbis, olen samaa mieltä että lapsen on annettava seisoa jos itse siihen menee :) Tarkoitin kommentillani sitä että vilkuttamista tai taputtamista voi kai opettaa (jos haluaa) mutta istumista tai seisomista ei suositella (opetettavan) liian aikaisin, jotta lapsi tekee sen kun on siihen itse valmis. Sori jos kielellinen ilmaisuni takkuilee, sitä se liika enkku ja espanja teettää...

Lumi: Juu, tajusin sun kommentin aikaisemmin. Itsekkin just tuota istumiseen/seisomiseen opettelua tarkoitin joskus jossain jutussani...Meilläkin poika yrittää nousta seisomaan,nousee kyllä jo polviltaan tukea vasten

Nyt lapsille laittamaan ruokaa ja sitten lähetään sinne HopLoppiin. =)

Rosa, meillä ei ollut ollenkaan 7 kk:n neuvolaa, joten ei oo mittojakaan. Tulevana torstaina on tuo 8 kk:n neuvola. Laitetaanko niistä mitoista taas listaa? Onko sulla Rosa 8 kk:n neuvolaa?

Pinni, onko jo matkakuume nousussa?

Piti tulla siis nopeasti kertomaan, että meidänkin neiti veti eilen itsensä seisomaan pinniksessä. Mies oli laittanut hänet istumaan pinnikseen kun itse räpläs tietsikkaa vieressä. Istuma-asennosta neiti oli siis vetänyt itsensä seisomaan. En ois tosiaan uskonut, että näin pian päästään jo seisomaan. Pitääkin laittaa pinniksen pohja matallimmalle tasolla ennen kuin nukkumaharjoittelut alkaa.

Kuulin eka kertaa selvästi äiti-sanan lauantai-iltana kun vaihdoin yövaippaa neidille. Tuli kyllä tippa silmään.

Catriina ja Amelie

catriina, kerron spacessa.

lumi, minä aloin seisomaan pinniksen reunaa vasten ylös-alas kukkumista 6 kk 3 vkoa vanhana (eli meidän pojun on nyt sen ikänen)!! ei ole länkisääriä siitä huolimatta :D siitä sitä sitten touhotinkin vajaa 9 kk iässä käveleen. että kohta täällä osalla jo on sellaisiakin vauvoja :O apua, justhan ne vasta synty, aika on menny niin nopeaa!

Hello! Takaisin ollaan reissusta!

Joo ei meilläkään oo mitään sanoja / taputuksia ym. opetettu.. Meillä tuo poika juttelee vauvakieltä, onhan sieltä välillä tullut jotain "äiti":n tapaista mut ei varmaan tarkoituksella. =) Tunnistaa jotain sanoja kylläkin, esim. meidän koiran nimen.

Mä testasin tänään ekaa kertaa 8 kk sapuskaa pienelle miehelle.. Huonolla menestyksellä. Onko teillä muilla lähtenyt palojen syöminen hyvin käyntiin? Toi poika vaan yökkii vedet silmistä valuen ja sylkee paloja pihalle. Mä ajattelin että se sormiruoka ois jotenkin valmistanut poikaa syömään paloja mut ei näköjään sitten ollutkaan.

Pieni mies meni kerran ite kontalleen meidän reissun aikana. Nyt pysyy siinä hetken aikaa jos mä autan asentoon, mutta ite ei oo siihen hakeutunut uudestaan. Istualteen myös pysyy lattialla hyvin, ne heijasteet on varmaan nyt sitten ilmestyneet (ottaa kädellä vastaan kun meinaa kaatua).

Meillä on se 8 kk neuvola vasta syyskuun puolessa välissä, kun ei ollut aikoja. Mua ärsyttää tosi paljon, oisin halunnut päästä aikaisemmin.

Nyt meen laittamaan pakkelia naamaan jos pääsis vaikka käymään kaupassa joskus!

Nintsu + pieni mies 5 pv vajaa 8 kk

Onpas ollut taas touhukas päivä:) Herättiin taas siinä puoli seiskan maissa, niinkö lähes aina. Syötiin koko perhe puurot ja jo puoli kahdeksan, kahdeksan välillä olimme jo raksalla! Siivoiltiin vähän ja mie aloin mun isän kanssa tapetoimaan Piiperöisen huonetta. Huomenna tosiaan tulee ne kaapistot, niin tehtiin vähän tilaa niille ja siistittiin, ettei tarvii kompuroida mihinkään letkuihin, kun niitä kantaa sisään. Puoliltapäivin piti lopetella ja tulla kotiin, kun mies lähti iltavuoroon. Piiperöinen viihtyi kohtuu hyvin. Katteli matkaraqttaista, kun me siivottiin ja nukkui, kun minä lähdin tapetoimaan.

Nyt tässä kotosalla sain putsattua ne viimeiset mustikat. Vielä pitäis pussittaa ja pakastaa. Kestovaippojakin (+kankaita niihin) oottais paketti postissa, tyttö vaan nukkuu, niin ei päästä ainakaan vielä hakemaan.

Meillä on nyt kaksi päivää syöty tosi huonosti. En tiiä mikä mättää. Mikään ei vaan tunnu kelpaavan. Hampaitako lisää?

Catriina: Meillä ois pitänyt olla niin, että 6kk lääkärineuvola ja seuraava 9kk ryhmäneuvola. No, niinkö sanoin, heinäkuussa ei päästy lääkärille, niin käytiin vaan neuvolassa ja nyt lähes 7kk iässä (19.8.) käytiin sitten siellä lääkärissä (ja neuvolassa otettiin mitat). Se lääkäri tosiaan sanoi, että se lääkäri pitäis tehdä 6-8kk iässä, ettei ole niin justiinsa. Eli meillä ei ole 8kk neuvolaa, mennään seuraavan kerran n. 9kk iässä eli loka-marraskuun vaihteessa olettaisin... Vielä ei saatu siihen aikaa.

Hui kauheeta, lapset seisovat jo! Mieletöntä! Aika menee niin mielettömän nopeeta. Tasan 2kk ja loppuu äikkäri... :((((((

Nyt meen keittään itelle kahvit. Jospa tyttö nukkuis vielä sen ajan, sais rauhassa lukea päivän postitkin...

Rosa

Mekin ollaan kotiuduttu reissusta. Oli tosi kivaa, nyt on kyllä ihan kiva olla taas kotona.

Nintsu, mä kun teen itte melkeen kaikki ruuat niin en ole kokeillut niitä purkissa myytäviä 8 kk-soseita, joten en osaa sanoa kelpaako ne meidän pojalle vai ei. Reissussa syötiin koko ajan purkkiruokaa (paitsi iltapuuron tein jos mahdollista mikrossa) mutta mä tarjosin vaan niitä 6kk ikäselle tarkotettuja soseita. Me oltiin hotellissa ja oli kiva, kun siellä oli mikro vauvan ruokien lämmitystä varten niin ruuan lämmitys kävi kätevästi.

Mä Tähden lailla inhoan sitä lasin määrää, mikä kertyy noista sosepurkeista. Just viime viikolla vein hirveen kasan purkkeja lasinkeräys-pisteeseen (sinne on meiltä noin kilsan matka) ja nyt on kivaa, kun ei ole nurkat täynnä niitä purkkeja.

Meillä oli tänään 8kk-neuvola ja samalla oli lääkärin aika. Meilläkään ei ole 7 kk-aikoja, mutta pojalle tulee nyt ylimääräinen 9 kk-kontrolli, kun paino oli noussu viime kerrasta niin vähän. Muuten seuraava neuvola olis vasta 10 kk ikäisenä. Pojan mitat oli siis nyt 9350 gr/73 cm ja toisaalta ihmettelen, miksi sitä painokontrollia edes on, eikös ole ihan luonnollista että kun soseet tulee kuvioihin niin paino ei enää nouse samalla lailla kun pelkällä rintamaidolla. Ja varsinkin kun poika liikkuukin niin paljon niin kyllähän sitä energiaa kuluu. Puolivuotismittoihin on siis tullu lisää yli 4 cm pituuteen ja painoon vain 250 grammaa, mutta luulen että kaikki energia on siis menny tuohon pituuskasvuun. Mutta siis kontrolli on kuukauden päästä. Hassua, kun meidän poika on muutenkin siis aika pulska niin silti pitää painokontrollissa käydä.

Käytiin reissussa myös pari kertaa ravintolassa syömässä, poika oli onneksi suht kiltisti molemmilla kerroilla. Yhtenä iltana käytiin myös paikallisessa irkkupubissa, poika oli mukana, onneksi kukaan ei tullu sanomaan mitään. Niin ja hotellin uima-altaalla käytiin kans, menin pojan kanssa saunomaankin ala-lauteille, poika tykkäs. Ollaan me kyllä kotonakin saunottu pojan kanssa, ihan vaan ala-lauteilla, ei kai sinne ylös saa vielä noin pientä viedäkään.

Voi vitsi Catriinan tyttö osaa jo vaikka mitä, hienoa tuo seisomaan nousu. Meillä ei ole mitään uusia taitoja, millä voisin nyt ylpeillä:)

No mutta mukavaa viikon alkua kaikille!

Simba ja poju 8 kk + 1 päivä

Heko heko, kaffekupposen kans takas elleihin...

Simba: Meilläkin oli tullut vaan 220g painoa 6kk -> 7kk. Itse olin vähän huolissani, mutta terveydenhoitaja ja lääkäri ei olleet. Kysyivät vaan, että liikkuuko tyttö paljon ja kun sanoin, että kyllä, niin se kuitattiin sillä, ei tule enää painoa niin paljon eikä me jouduttu mihinkään painokontrolliin. Meillä siis neiti on nyt 7720g ja 70,5cm.

Lumi, sormiruokaa meillä ei oikeestaan anneta enää muuten kuin "päivällisen" jälkeinen jälkiruoka ->hedelmän pala. Sormiruoka oli meille alkuun tapa totuttaa pupua kiinteään ruokaan mutta nyt kun noita soseita ja puuroja annettu lusikalla niin en oo samalla antanut sormiruokaa kun se kuulemma sekoittaa pienen päätä. Nykyään se on ollut erillinen jälkiruoka tai välipala. Mutta se on kyllä edelleen hyvä tapa opettaa itse syömistä, käden ja suun yhteispelitystreeniä mun mielestä :)

Catriina, perhepedistä kyselit ja meillä nukutetaan pupu omaan pinnikseen ja ekalle syötölle noin klo 2 siirretään viekkuun jatkamaan unia. Mä oon ajatellut että sitten ku pupulla jää yösyötöt (toivottavasti itsestään) niin sitten se jäis myös itsestään pinnikseen jatkaa uniaan:) en tiiä sitten kuinka oikeesti toimii. Pupukin pyörii melko paljon unissaan mutta toistaiseksi se ei ole haitannut meitä.

VOi viude ku kaikkien vauvat jo seisoo.. Pupu ei seiso ja varaa vaan pikkasen jaloilleen, muuten haluu vaan pomppia ;) Mutta ei kyl olla paljoo pidetty seisaalteen että voi kai sekin vaikuttaa..

Taputuksesta meillä taputetaan äidin kättä vasten mutta mä oon jo tosi aikasessa alkanut leikkii sellasta "tap-tap-taa, ----, tap-tap-taa, taputtaaa" -järkevää.

"Puhetta" ei täällä paljoo oo, sellasta naurua ja kihisemistä ja hekottelua muttei oikee mitää "selkeetä" ääntelyä ku tooosii harvoin. Niin ja sellasta huutoa, örinää ja päristelyä harrastaa. Tais se Laurankin tyttö neitimäisesti öristä :)

Lumi, kiitti taas tsempityksistä, pupu ei oo enää "kop-kop" purru.. taitaa pureksia vaan kun ei oo nälkä :)

Jumbis, onko siellä hoplopissa mitään näille puolvuotiaille?

Nyt pupulle porkkanaa! -moro

Meillä oli tänään neuvola, ihan painokontrolli piti olla viime viikolla, mutta neidin flunssan vuoksi siirtyi tälle viikolle ja meni nyt samalla kahdeksan kuukauden "katsastuksesta".:D Meillä on ollut kunnon massakausi päällä ja neuvolantäti ei meinannut uskoa puntariaan kun se näytti 7 650g!!! Puolessatoista kuukaudessa oli tullut painoa 900g. Ihan uskomatonta, kun ajattelee, että neiti liikkuu niin paljon. Niin ja pituuttakin oli tullut 3 cm (!!!) eli pituus on nyt 69 cm. Ei ihme, et vaatteet on jääny kertaheitolla pieniksi. Eli ruoka näkyy tekevän tehtävänsä. Hyvä näin.

Ai niin ja tänään meillä neiti meni ekan kerran konttausasentoon ja kun keksi sen sitten noustiinkin polville tukea vasten. Siinä sitte keikutaan ja hauskaa on. Hirveästi keskittyminen ei saa herpaantua, koska sitten tasapaino ei vielä pysy.:)

Rosa; meidän tytöt näyttää olevan jälleen kerran melkein saman kokoisia.:)

Lumi; minä luulen myös, että äidin on helpompi olla jos lapsi on melko samanluonteinen kuin äiti. Minä olisin ihan sydänsyrjällään, jos neiti olisi rämäpää, koska itse olen melko rauhallinen ja tosiaan sellainen harkitseva ja tuumijakin välillä. Kannustan neitiä paljon kokeilemaan uusia asioita, esim. et miltä joku tuntuu ym., koska harkitseva ja vähän aran luonteinen jättää herkästi tekemättä juttuja, jos ei joku tsemppaa.

Mies tuli tänään kotiin! Jee! Heti on paljon stressittömämpi olo.:) Nostan hattua heille, jotka joutuvat paljon olemaan yksin lasten kanssa ja hoitavat kodin ja kaiken sen muun lasten ohella. Hyvin meillä viikko meni ja toisaalta oli tosi ihanaa, että saatiin mennä neidin kanssa oman aikataulun mukaan ja olla tosiaan kahdestaan. Mutta.. Kuitenkin tämä kaikki muukin piti hoitaa yksin, niin oli melkein koko ajan huono omatunto, teki sitten mitä vaan. Mutta neiti meni kyllä kaiken muun ohi viime viikolla.

Nintsu; olen jättänyt soseisiin muutamia sattumia aina, eli esim maissinpaloja tai perunaa vähän karkeammaksi. Aluksi neiti pyöritteli paloja suussaan ja vähän yökkäsi, mutta parissa päivässä oppi pureksimaan niitä. Tai ei ne ainakaan enää haittaa siellä. Olen ajatellut, et nyt kun saa alkaa antamaan noita 8 kk ruokia, tulee ehkä ostettua jonkun verran enemmän purkkiruokaa, koska niistä saa helpommin vaihtelua ruokiin. Jos ne nyt vain sitten kelpaa..

Simba; tuntuu, että nykyään ollaan tosi tarkkoja ton painon ja kasvun kanssa. Ja tietenkin hyvä niin, mutta ajattelee, että kun teidän poika on kuitenkin kasvanut niin hurjaa vauhtia, niin ei kai se paino koko ajan voi nousta niin paljoa. Mutta aina parempi kun seurataan.

Kuvitelkaa, kysyin et milloin täällä meillä on seuraava lääkärineuvola kun edellinen oli kolmen kuukauden iässä, niin seuraava kaksivuotiaana! Aika hurjalta tuntuu, mutta meillä on onneksi ne seurantakäynnit keskussairaalaan.

No tulipas nyt höpistyä vain omia asioita puoli palstaa.. Mutta tämmöstä tänne.:)

Laura ja Pikkuneiti 7 kk ja 3 vk (noin suunnilleen..)

HopLopissa on konttaaville oma alue...sinne ei kuitenkaan eilen menty,eikä tänäänkään. Täällä ja Tuuloksessa on samantapainen,mutta Villen viidakko ja sinne mennään. ON halvempikin..ainut,että siellä ei ole ihan pienille oikein mitään.

Me ollaan jo 7kk alkaen annettu niitä 8kk ruokia, tilsiny harukalla vaan. Nyt toissapäivänä annettiin ihan kokkareiden kera ja hyvin upposi. Joskus kakistelee,mutta aika usein nielee palaset tyytyväisenä ja joskus "pureskelee".

Meillä on vähän helpottaneet yöt. Ylhäällä toinen etuhammas ulkona. Unille laittaminen on kuitenkin haastavaa...itkua ja möyrimistä. Kun nukahtaa, nukkuu onneksi hyvin nyt! =)

Meillä on 8kk neuvola 3.9. Sitten seuraava on 1v,jos ei haluta mennä 10kk...tämä on meillä vapaaehtoinen. Lääkärit meillä on täällä 6vko,4kk,8kk ja 5v.

Meillä ei seisota vielä. Poika on todella tönkkö jaloistaan vieläkin, ei yhtään jousta niillä. Eli pomputtaminen on turhaa. Muuten sitten lattialla ollessaan niitä käyttää kun konttaa...outoa! Tästä ei kyllä viimeksi oltu huolissaan,kun tosiaan käyttää jalkoja sitten muuten.

Hitto!Olen lompakkoni hukannut..en yhtään muista minne sen olen laittanut vai jäikö se sitten kauppaan. Höh! Onneks siellä ei ole ollenkaan käteistä,mutta kortteja sitten senkin edestä...

Taidan lähteä lompakon etsintään sitten, päästään lähtee sinne Villen viidakkoonkin.

Lompakko löydetty! *huoh*

Oltiin varmaan kaksi tuntia Villen viidakossa ja hauskaa oli! Pojan kanssa vietin aikaa sellasella alustalla ja muutaman kerran menin tytön kanssa koko radan läpi. Hiki kyllä tulee pintaa hyvin tuolla ja miehelle sanoinkin,että tää oliskin hyvää korviketta jumpalle tai muulle..=)

Nyt täytyy alkaa imuroimaan, jotenkin noita villakoiria vaan ilmestyy jostain...

Ärrinpurrinärrinpurrin,

laitoin tuossa päivemmällä spaceen noita babybio kuvia, muutaman poistin kun oli niin huonoja.. ja sit rupesin kirjoitteleen tänne. Ja mun koneesta loppu akku!! Ärsyttävää, kun kerrottavaa oli niin paljon ja kommentoitavaa ymymymy :)

Lyhkäseen sit nyt kirjoittelen (taas kerran), kun mun tekstit sit pyyhkiyty.. laitoin tosiaan tietoa huomisesta spacee ja babybio kuvia!

Muuten meillä menee hyvin!! Oon tosi huonosti ollu taas täällä kirjoittelemassa vaikka lukenu oon. Meillä flunssan takia heräiltiin parina yönä niin, että laskin 7-8 herätystä per yö :/ tietty olin sit ihan koomassa viime viikonlopun noiden huonojen öiden takia.. Mut sit punkkis tekikin yllärit, ja uskokaa tai älkää, meidän tissilläroikkuja lopetti yöimemiset ja nukkui yönsä putkeen. Jo 3 vikaa yötä :O 9:30-6:30 ja eilen 9:30-7:30!! Arvatkaa onko mulla ollut polla sekaisin kun eka joutuu heräilemään koko ajan ja sit yhtäkkiä saakin nukkua.. väsyttänyt pari päivää ihan kamalasti, siis nuo pitkät yöunet, kun en oo moiseen tottunut. Tosi nurinkurista!

Ihme juttu että punkkis on nukkunut noin hyvin kun on flunssassa, mutta oon imettäny aika tiheeseen. Toinen syy taitaa olla se, että meillä kontataan nyt eteenpäin jo kunnolla! Oppi eilen yhtäkkiä miten nuo jalat ja kädet toimii synkassa. Ja että pääsee jo lujaa! Jaksaa semmosia parin metrin pätkiä ja sit levähtää ja taas mennään.. Olen tietty kehityksestä tosi iloinen, mut samalla surullinen.. punkkis ei oo enää se pieni vauva vaan jo liikkuva, iso lapsen alku! Punkkis on tosiaan sit harjoitellut päivät pitkät uutta taitoaan ja on ollut niin väsynyt illalla että senkin takia varmaan nukkunut paremmin.

No, taas löpisen omiani, huomenna laitan lisää, pakko mennä nukkuun nyt kun saa näitä univelkoja vihdoin vähän tasoittaa. Ja tää mun teksti on niin sekavaa.. Laitan sit kommentteja ja kaikelaista, on ollut teillä kyllä tosi mielenkiintoiset jutut! Niin ja mun neuvolantäti antoi tänään hyviä ohjeita ja tietoa imetyksestä jota ajatelin jakaa :))

Huomiseen mammat!

Sumu: samanlaisia ajatuksia mullakin pojan suhteen kun täällä jo mennä viilettää. Kovin lyhyt on tämä vauva-aika,joka on jo oikeastaan ohi. Eihän tässä ole kuin muutama hassu kuukausi ja ekat tammivauvat tulee jo 1v!!

Lupasin sitten syyskuun alussa kahvitella kesämammat meillä...nämä tytön aikaiset. Pitäisi vain keksiä nyt,mihin hittoon sullon kaiken tämän tavaran täältä. Joka nurkassa tuntuu olevan säkkejä...varastokin pitäisi siivota ja asentaa hyllyt sinne,että sinne saisi vietyä tavaroita. Plääh! Tähän päälle jokapäiväinen kotisiivoominen...

Taas ostin 7 kestovaippaa ihan mielettömän halvalla! Kohta noita vaippoja on sen verran,ettei yhtään kertakäyttöstä tarvitse. Tytölläkin menee päivässä 1-2vaippaa+yövaippa. Mun pitäs koittaa vain joku päivä antaa tytön olla pihallakin ilman vaippaa ja katsoa tajuaako siellä sanoa,että on pissahätä. POjan kanssa pottailu on tuottanut tulosta. Tekee sinne pissat ja jo kolmet kakatkin saatu metsästettyä sinne. =))

Iiks! Ylihuomenna olis kierukan asennus ja ei taaskaan ole vielä alkanut menkat. Täytyy huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä voisko sen asentaa ilman et menkat on tullut vai taasko joudun siirtämään...on tää inhottavaa,kun yllättäen kierto menikin näin sekaisin...ekat kaksi tuli täsmällisesti.

Nyt täytyy alkaa laittamaan lapsille vaatteita päälle,pitäisi kauppaan lähteä. Päivällä tulee taas veli perheensä kanssa kylään...=)

Olipa mukava lukea Sumun kuulumisia. Hienoa, että Punkkis jo konttaa! Tollasia ajatuksia konttaamisesta tulee varmaan monille muillekin, siis että ei oo enää pikkuvauvaa. Voin hyvin kuvitella, että itellekin tulee vähän sellasia fiiliksiä. Vielä ei meillä kontata, ei ole edes yritystä, ryömiminen riittää toistaiseksi pojalle ja ehkä hyvän niin.

Jumbis, mulla ei ollu menkkoja kun kierukka asennettiin. Muistaakseni se oli kyllä silleen, että jos synnytyksestä on alle puol vuotta niin menkkoja ei tartte olla. Mutta sullahan se puol vuotta on kyllä jo menny, kai se sitten on aika tarkkaa.

Sumu, oli tosi kiva lukea että teillä on yöt menny niin hyvin. No, ootte kyllä valvonu sen verran että eiköhän ole ihan kohtuullista että välillä saa nukkuakin:) Ihanaa lukea, että yön tissitakiaisetkin oppii nukkumaan. Meillä poika heräilee tosi paljon edelleen, viime yönä heräili klo 24, 1, 5 ja 8.30. Sit kyl nukuttiin vielä pari tuntia eli noustiin vasta 10.30 että ihan hyvin tässä loppujen lopuksi on kuitenkin saanu nukuttua. Poika ei herää kyllä nälkäänsä, viime yönäkin syötin vaan kerran eli kello 5 (ja 8.30), muuten riitti pelkkä heilutus. Mutta meilläkin siis periaatteessa vaan 1 yöimetys, että parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa. Jospa meilläkin jossain vaiheessa poika oppis nukkumaan noin hyvin kuin Sumulla. Ja nukkuuhan täällä kyllä muutkin vauvat muistaakseni ihan hyvin, ainakin Rosalla on hyvin nukkuva tapaus.

On se kyllä totta, että noi meidän "vauvat" ei enää niin vauvoja enää ole. Osaa jo touhuta vaikka mitä. Toisaalta en sitä ihan pikkuvauva-aikaa niin kaipaakaan, sekin oli (ainakin näin jälkikäteen ajateltuna) aika rankkaa.

No, eipä tässä tän kummosempia, teillä tais olla se tapaaminen, pitäkää kivaa:) Mä meen ny kattoo niitä babybio-kuvia.

Kukkuu =)

Sumu, teiän imettämättömät yöt kuulostaa just siltä mitä voisin itekin kuvitella sellaisten olevan -että sitte itte on aivan sekaisin kun ei tarttekaan herätä :) Mutta kaipa siihen tottuu! Ja loppujen lopuksi on kyllä aivan unelmaa että punkkis itse oppisi yösyömisestä eroon. Se olis munkin sellanen salainen haave ;)

Oli tosi kivat tärskyt :) Kiitos Nunnu, Nintsu ja Pinni seurasta! On meillä vaan niin hurmaavia lapsia (niinkuin Simbakin spacessa mainitsi :)), kaikilla aivan oma persoona mutta jotenkin se että on suunnilleen samassa kehitysvaiheessa kaikki, niin tuntuu kivalta ja tutulta...

Mua väsyttää kaameesti, oon joko tulossa kipeeksi tai pullat uunissa ;) Toivottavasti se ensimmäinen.

Nyt meen syöttää iltapuuron ja sitte illemmalla bb!!

Pikakyssäri vielä: onko tutin käyttäjät jo jaksanut alkaa "rajoittaa" vaavin tutin käyttöä? Neuvolassa sanottiin ½vuotiaan imemistarpeen niin paljon vähenevän että vois alkaa vähentää...

Öitä!

Iltaa!

Nuppu: Ajattelin jättää tutin pois vim 1v. Aloitan rajoittamisen 10kk ikäisenä. Tosin eipä se suussa ole ykyään kuin unille mentäessä.

Sain ne kestovaipat ja aivan ihania!! Yks AIO:kin seassa ja en olekkaan ennen noita kokeillut. Nyt nähdään sopiiko meille...Yhden kuoren ostin netistä sitten...nyt enään tarvitsen isot läjät imuja!=)

Kävin aamulla verikokeissa ja jouduin olemaan syömättä ja juomatta sinne menessä ja tietenkin aivan hirveä jono sinne! Puoli yksitoista vasta pääsin haukkaamaan jotain. Toivottavasti ei tule päänsärkyä..

Sumu; tosi hieno juttu, että Punkkis jätti itse yösyömisen itse pois! Yhtenäiset yöunet on kyllä luksusta..

Nuppu; olen rajoittanut sillä tavalla tutin käyttöä, et enää nukkumaan mennessä ja sitten ihan isoimpiin itkuihin, just jos on yliväsynyt tms. Neidille tuntuu olevan niin rakas tuo tutti, että saa nähdä onnistuuko minun ajatus, et se heivattais yksivuotiaana tai viimeistään puolitoista vuotiaan pois. Mies on kaikenlisäksi niin "lepsu" tai tietenkin ajattelee, et kun neiti tykkää tutista, niin tottakai sitä saa syödä, niinpä kun he ovat kahdestaan neidillä on tutti suussa melkein koko ajan.. Eilen puhuttiin siitä, tai minä sanoin asiasta, niin lupasi lopettaa tutin "syöttämisen".

Jumbis; saatko sen kierukan vaikka ei ole säännöllisiä menkkoja? Aika jännä juttu, et ne ensiksi tuli, mut nyt pysyneet poissa. Onko se ihan tavallista vai saako ne kauan pysytellä pois, ennen kuin kiinnitetään huomiota?

Nuppu; milloinkas sinulla työt alkaa? Varmasti ihanaa päästä vähän pois kotiympyröistä, vaikka tietenkin varmaan myös haikeaakin. Vai minkälaisia fiiliksiä sinulla on töihin menosta? Minä olen edelleen sitä mieltä, et jos mulle tarjottais töitä esim yksi tai kaksi päivää viikossa, voisin mennä. Välillä on niin jotenkin toimeton ja tehoton olo kotona. Vaikkakin täällähän sitä työtä piisaa, millä mitalla tahansa..

Minä en tajua, et meidän neiti tulee kahdeksan kuukauden ensi viikolla!! Et se ihan pikkuvauva aika on tosiaankin ohi..:( Toisaalta nyt kun neiti on lähtenyt liikkeelle, niin aivan ihana seurata kun hän tutustuu ympäristöön ja kuinka kiire on joka paikkaan! Ja ihan selvästi hänestä on jo seuraa, ei enää ole niin "viihdytettävä" tapaus kuin vaikka pari kuukautta sitten.

Voi että, tänään pitäisi lähteä ostoksille, minun pitäisi löytää joku paita viikonloppuna oleviin hautajaisiin. Paitoja on kaappi pullollaan, mutta mikään ei sovi tissien kohdalta.. :/

Miten teillä muilla, sopiiko raskautta ennen olevat vaatteet hyvin? Minulla housut menee ihan niinkuin ennenkin, ja t- paidat, topit ja neuleet, mutta kaikki paitapuserot ja vastaavat, ei toivoakaan. Toivottavasti tämä rintavarustus asettuisi sitten kun imetys loppuu kokonaan.

No mutta nyt soseita tekemään.. Oletteko muuten laittaneet jo mausteita soseisiin? Rosa muistaakseni oli jotain kokeillut.. Tykkäsikö Piiperöinen?

Kohta alan neuvolaan soittelemaan...

Laura: On mulla tullut menkat aina,mutta nyt menneet epäsäännöllisiski,eli saa arvuutella koska alkavat. Mutta voihan niitä jäädä useita poiskin,vaikka ei uudestaan raskaana olisikaan.

Mä olen laittanut perusmausteita soseisiin,siis niitä mitä saa. Hyvin on uponnut!

Hitto mikä koiranilma!Pitäs kahdelta lähteä tyttö viemään leikkikseen,onneksi mies hakee. Meidän tuplatkin laitettiin myyntiin,kun eipä tuo tyttö niissä enään viihdy.

nyt koittaa lapsia päikyille!

Moi!
Mun kirjottaminen on jääny tosi vähiin viime aikoina. Koneella käväsen aina ja oon lueskellu näitä juttuja, mut kirjottamiseen ei oo ollu aikaa.

Eilen oli tosi mukavaa, kiitos vaan seurasta! =) Tyttö kitisi koko ajan siihen asti ku päästiin bussiin ja simahti sitten mun syliin ja nukkui melkein koko matkan. Jännä kyllä et se ei osaa rattaisiin nukahtaa. Sillon ihan pienenä kyllä nukku koko ajan ku vaunut oli liikkeellä, mut nykyään ei enää. Yks aamu kävin kävelemässä 1,5 tuntia ja tyttö valvo koko ajan. Loppua kohti alko kitinä mut ei kuitenkaan nukahtanu. Päästiin kotiin, imetin ja nukahti saman tien. Eli ulkona nukkumiset on jääny.

Niin, eilisestä vielä.. En tiiä katteliko tyttö tosi tarkkaan mitä muiden vauvat tekee, kun ilmeisesti otti mallia Pinnin pojasta. Koko eilisillan tyttö jumppas ja yritti mennä konttausasentoon! Nosteli lantiotaan ja pungersi ja meinas hermostua kun ei onnistunu. =) Suloista.

Laura: Mun vaatekaappi on täynnä liian pieniä vaatteita. Mut on mulla kyllä painoakin vielä jäljellä. Nyt on onneks pitkästä aikaa kunnon tsemppi päällä. Kun en kerran päässy kuntosalikortista eroon (ku pitää olla 12 kk jäsenenä, eikä mulla täyttynykään tuo vielä kun olin tauolla loppuraskauden ja pari ekaa kuukautta synnytyksen jälkeen) niin oon nyt käyny 2-3 kertaa viikossa siellä. Ja uuden treeniohjelmankin tein. Miehen kanssa tsempataan nyt yhdessä (vaikkei sillä kyllä ylipainoo silleen oo) niin, että käydään joka maanantaiaamu vaa'alla. Mitään tavotteita ei silleen oo, mut paino ei saa nousta. Ja kyllä tuo auttaa vähä miettimään et mitä syö, kun on ikään kuin "vastuussa" jollekin muullekin siitä. Sanktioita ei kyllä olla mietitty, pitäisköhän... ;)

Tänä aamuna olin ite niin väsyny et päätin sit jättää sen babybion väliin kokonaan. Mut ens kerralla yritän päästä mukaan. Kävästiin sateisessa säässä kauppareissu aamulla ja tultiin kotiin vaan levähtelemään. =)

Nyt lähen laittaan itelleni ruokaa. Mukavaa loppuviikkoa! =)

Pikainen raportti aamuisesta 8-kuukautisneuvolasta: Neidin pituus nyt 73,3 cm eli 4,8 senttiä neiti on kasvanut 2 kuukaudessa. Paino nyt 9720 g eli 1140 grammaa on tullut painoa tuosta puolivuotisneiuvolasta. Hyvin on kehittynyt muutenkin. Kasvaa nyt hiukan mun ja miehen pituudesta otetun arviokäyrän yläpuolella. Painoa ja pituutta on neuvolatädin mukaan sopivassa suhteessa. Seuraava neuvola vasta joulukuulla eli se on se yksivuotisneuvola.

Mulla alkaa työt vajaan 2 kuukauden päästä. Nintsu, millolin sinä menet töihin?

Nyt neitiä viihdyttämään.

Catriina ja Amelie 8 kk ja 5 päivää

Onpas Amelie kasvanu hienosti! Iso tyttö:) Tosi paljon tullu painoa parissa kuukaudessa ja kyllä pituuttakin, hieno juttu!

Laura, mulla menee vaatteet kyllä päälle mutta jotenkin silti tuntuu, että kropan malli on vähän muuttunut. Puserot kyllä mahtuu ihan hyvin, rintojen koko ei ole muuttunu raskauden tai imetyksen aikana. Mutta muuten kroppa on vähän erimallinen, en osaa sanoa sen tarkemmin, vaatteet ei vaan istu yhtä hyvin kuin ennen raskautta.

Harmi Laura nuo hautajaiset! Meillä on vähän iloisemmat juhlat, lauantaina mennään häihin, mutta sama tuskailu täälläkin noitten vaatteiden suhteen. Onneksi on vähän eri vieraat kun edellisissä häissä, joten taidan mennä samoilla vaatteilla kun edellisiinkin. Taidan laittaa pitkän mekon lyhyen sijasta, kun on niin kylmät ilmat. Nuo on taas sellaiset lapsettomat häät, joten mennään miehen kanssa kaksin, miehen sisko perheineen tulee meille lapsen vahdiksi. Kiva mennä kyllä ilman poikaa, vaikka varmaan ikävä tuleekin. Oltiin viikko sitten myös häissä, siellä poika oli mukana ja kaikki ohjelma ym. meni multa ihan ohi, kun poika oli huonolla tuulella ja piti sitä viihdyttää muualla. Mies oli bestman, joten miehellä oli itellään paljon hommia niin ei ehtiny pojan kanssa olla yhtään.

Mä muuten ostin kans testailumielellä niitä 8 kk-soseita. Meillä ei vastaanotto ollu ihan niin tympeää kuin Nintsulla (ei siis kakonu eikä sylkeny paloja pihalle), mutta ei poika sitä mitenkään riemusta kiljuen syöny, ihmetteli niitä paloja eikä kyllä syönytkään kuin ehkä kolmasosan purkista. Meneekö teillä muilla koko iso purkki kerralla? Mä annoin Bonan lohisosetta tms, en tiedä onko niillä eri merkkien ja ruokien välillä eroja. Illalla tarjosin tuttua kotitekoista sileää sosetta ja sitä menikin sitten varmaan 3 dl. Että eiköhän täälläkin pysytellä vielä vähän aikaa ihan suosiolla noissa sileissä soseissa..

Yhteistyössä