Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oltiinpa neuvolassa tänään. Kaikki on hyvin edelleen. Ollaan leikitty aika paljon kaiken maailman kurkistusleikkejä tytön kans. Kerran tyttö alko ite leikkiin täkillä - meni piiloon ja veti peiton pois kovan huudon kanssa. Aika hassua. No, samaa se alko tekeen siellä neuvolassakin, leikki niillä kertakäyttöalustoilla! Vähänkö mulla ja terkkarilla oli hauskaa! =D

Nintsu: Mulle sopii se mitä ehdotit spacessa, sovitaan vaan tarkemmin niin tiedän olla sopimatta muuta.

Äh, pitää mennä, tyttö känisee vieläki tuolla vaikka nukahti jo kasin maissa.

Minä täällä taas, tylsää kun yksin on.. Toivottavasti ei enää huomenna ole tytöllä lämpöä, oli niin itkun täyteinen ilta, kun reppana oli huonossa kunnossa ja kuitenkin olisi ollut hirveästi kaikkea kiinnostavaa ympärillä. Nukahti jo kasin maissa, yleensä kun nukahtaa yhdeksän tienoilla.

Nintsu; olitkos menossa nyt töihin sitten hetkeksi aikaa, oliko teillä se isäkuukausi vai miten se oli? Kun mietin tuota, et kun sinulla alkaa hoitovapaakausi vasta joulukuussa, kun eikös meillä lopu äitiyslomat aikalailla lokakuussa, marraskuun alkupuolella viimeistään. Voi vitsit, se on ihan kohta! Edeltä käsin ajateltuna, se oli niin pitkä aika, mutta hujauksessahan tuo on mennyt..

Rosa; se on muuten totta, et omalla työllä voi säästää rakentamisessa uskomattoman paljon. Me ei osattu tehdä käytännön töitä oikeastaan mitään, mutta tietenkin opittiin siinä sivussa, et jotain villotuksia ja muuta "näkymätöntä" hommaa tehtiin itsekin, mutta siitä nyt ei varmaan hirveää säästöä tullut. Minun isä teki taloomme sitten kaikki sähkötyöt, ja siitä kertyikin aikamoinen säästö, kun hän teki kaikki ihan ilman korvausta. Ja sitten huomattiin, et kilpailuttaminenkin säästi tosi paljon. Mies jaksoi seurata ja kysellä tiettyjen juttujen hintoja ja teki hyviä sopimuksia, joista kertyi säästöä. Nyt jälkeenpäin ajateltuna, oltaisiin jätetty vielä enemmän talopaketista pois asioita, niin saanut nekin edullisemmin, talofirma ei ota välistä. Mutta pääasia, et talo on pystyssä.:)

Mutta nyt lähden suihkun kautta nukkumaan, on ollut sen verran raskas päivä..

Flunssahan mulle on tulossa =(
Poika heräili yöllä jatluvasti serustelemaan. oikei ei siinä mitään,mutta jouduin sohvalle nukkumaan yön. Tyttö valtas mun paikan ja aamulla oli sit vaipan välistä tullut megapissat sängylle...JIHUU!! Mies menee iltaan ja tämä aamu alkanut kaikkien osalta vähän huonosti..tyttö kiukuttelee vain ja poika ei taas meinaa päiväuniaan nukkua, ulkona saataa vettä jne...eli homehdutaan sisällä sitten.

Poika nousee nyt tukea vasten kunnolla, sillee polvilleen. Välillä yrittää jaloilleen,mutta ei ihan uskalla. Täytyy taas alkaa laskemaan pinniksen pohjaa...

Nyt pyykit kuivumaan ja sohvalle löhöömään!

Tästä tulee oikein vali vali juttu...

Aamu alkoi varmaan jo klo.2 ja se jatkui muutaman tunnin herätyksillä sinne klo.7.30 asti,kunnes jaksoin nousta ylös sohvalta ja mennä katsomaan poikaa. Tytö herätti mut. Menin sitten miehelle sanomaan,että alkais nousee syöttämään tytölle puuron ja samalla huomasin ne pissat siinä sängyllä...
Päivällä sitten olin saanu siistittyä tavarat ja eikös tyttö sitten levittänytkin kaikki varastoon menevät vaatteet ja mies vaan vieressä pelaa tietokonetta. Ja kukas ne joutuikaan siivoamaan?!
Mies lähti töihin ja mun pikkusisko tuli kylään...kaikki hienosti. Kunnes koittaa iltapla ja nukkumaan meno, joka jatkuu vieläkin täällä...huutoa pomppimista, itkua jne...Meneekö mulla hermot?! No ei todellakaan..kipee kun mikä!
Tänä päivänä olen ehtinyt istua yhteensä varmaan 2tuntia, jounut 1-2kupillista lämmintä kahvia(HUOM!), Sain puettua päälleni vaatteet kun mies teki töihin lähtöä. KÄynyt vessassa 2kertaa...
Olo on perseestä! Nenä vuotaa, kurku kipee, vas.jalassa luupiikki vaivaa,oik.jalassa polvi turvonnut....
Anteeks valitus,mutta mä alan oleen niin poikki etten vaan jaksa enää!!

Voi Jumbista, ei vaan oo helppoo :( tsempit sinne sulle!!! Eikös nuo miehet mitään tajua, meilläkin saa kyllä välillä sanoa että etkö nyt voisi vähän katsoa kun toinen uppoutuu koneen ääreen... ärinpurrin :/

Joo-o on tosiaan aikaa taas vierähtänyt. Ennen bioo käväsin kaverin mökillä, reissu meni kokonaisuudessaan hyvin ja oli kiva jutella ja saunoa ja grillailla! Kävi tosin pari ikävämpääkin juttua.. kerron spacen puolella...

Biossa oli kyllä kiva taas käydä. Niin kuin Nuppukin mainitsi, niin oli kyllä meidän nappulat niin nätisti. Punkkis nyt pikkasen kitisi, mutta muuten tosi hyvin! En ole vielä kuvia ehtinyt lisäillä, laitan heti tietoa kun saan sen tehtyä. Kattelin kamerasta läpi niitä ja tosi ihania jotkut kuvat!

Nyt viikonloppuna lähdettiin sit saaristoon, mukana oli kaveripariskunta lapsineen. Heillä 5 ja 3 vuotiaat. Tosi hyvin meni sekin reissu, vaikka kelit ei kyllä olleet järin hyvät... Välillä oli sitten sisällä talossa menoa ja meininkiä kun ulkona satoi ja sisällä 3 eri-ikäistä poikaa :D

Hyvä että tuli puhetta tuosta Libero paketista, pitääpä mennä hakemaan se! Etsin tuossa sitä lipuketta ja löysinkin yhdestä pinosta. Lindexistä se munkin paketti pitää hakea. Ois kiva saada se pallo, kun semmosta ei punkkiksella vielä ole :)

Mulla on kaksi siskosta, samoin mun miehellä ja mulla ainakin vaikuttaa siihen, että tahdon ehdottomasti useamman lapsen. Siis niin ettei jäisi kaveri yksin. Toisaalta en kyllä suurperheestä unelmoi, eli tuo 2-3 on hyvä, 2 lähinnä ajatuksissa ja saa sit nähdä toisen jälkeen jos kolmatta..

Meillä ei vielä pottatreenailla ja mitä tiliin tulee, niin aika nollissa ollaan. Ja kuntalisää täällä missä asun ei ole. Joten tuolla minimaalisella hoitorahalla on pärjättävä. Onneksi mies kans tienaa ok, et jotekin pärjätään, mut ihan pirun tiukkaa tulee oleen :/

Piti vielä sanoa, että meillä ei vieläkään konttailla muutamaa askelta enempää eteenpäin. On jo yli kuukauden tuossa konttausasennossa harjoitellut, mutta ei vielä ihan tajunnut tuota eteenpäin menoa. Menee nätisti ympäri, pakittaa, istahtaa konttausasennosta, heiluttelee itseään eteen taakse, nojaa painon vaan yhteen käteen, suoristaa molemmat jalat ymym.. mut ei mee eteenpäin :D Hassua. Mulle hyvä, ei oo sit niin kiire juosta pojun perässä, ja eiköhän tuo kohta tuosta rupea jo ykkösvaihdetta löytään.. joten hyvä hengähtää nyt vielä kun voi :)

Ohoh... nyt rupeaa väsyttämään, laitan vielä spacen puolella juttua,
hyvää yötä!!

Sumu ja Punkkis

Iltaa!

Jumbikselle räkis iskemässä... :( tylsää! Anna tulla vaan kaiken valituksen jos pikkasenkaan jeesaa! Kokeile siinä sivussa finrexiniä vaikka ja ota kunnon unoset ja käske sitä ukkokultaa katsomaan kullannuppuja ;)

Pupu tuntuu olevan puuron ystävä :) Nyt muutenkin nuo kiinteät tuntuu menevän melkoisen loistavasti alas, tänäänkin meni desi puuro-sosetta aamulla ja kokonainen pilttipurkillinen sosetta päivällä. No, päätettiin sitten ottaa 3. ateria päivään eli iltapuuro ja se meni yhdessä hujauksessa alas :) Nyt on sitten riisipuuroa vedelty melkein viikkon niin aamulla kokeilen sitä vadelma-kaurapuuroa :)

Nintsu, mä oon nyt ottanut rela-tipat uudestaan käyttöön jos sitä "närästystä" auttais lainkaan.. Toistaiseksi ei ole enää soseiden jälkeen pulautellu mutta maito ei meinaa millään pysyä massussa..

Vitsit mä oon saanut "luvan" mennä syyskuussa ku on kaverin synttärit niin ulkoilemaan :) Mua jännittää jo ku pikkutyttöä ja oon alkanut jo miettii mitä laitan päälle jne.. Mietin että pitäiskö ostaa alkomittari nii näkis sitte koska voi taas imettää...?

Mulla on kaks siskoa ja kyllä se sen verran vaikuttaa omiin lapsitoivomuksiin että olisi kiva kun pupulla olisi edes yksi sisarus :) Mulle mieluinen lukumäärä olis 3-4... Tai kattoo nyt.. Kultsin mielestä 2 olis jees...

Nyt unille.

Sumu, laita vaan kuvii ku jaksat, ei paniikkia eikä kiirettä! ps. meinasin yrjötä ku maistoin sitä luomu-sosetta mitä ostin sieltä ruohonjuuresta.. -pupulle se kyl maistui.

Tässä pikaisesti kirjottelen, lähdetään kohta puoli sinne reissuun ja tullaan sunnuntaina tai maanantaina takaisin. Mummolasta kotiuduin maanantaina ja eilinen päivä meni vaan pyykkiä pestessä ja seuraavaa reissua varten pakkaillessa.

Sumu, olipa ikävä tilanne! Tuli niin surku pojan puolesta, onneksi selvittiin säikähdyksellä mutta tosi kurja juttu kyllä. Munkin olis tosi vaikea sanoa tollasessa tilanteessa mitään, olisin varmaan vaan ihan hiljaa ja itsekseni kiehuisin kiukusta.

Mitäs täällä on ollu puhetta..

Nunnu, meillä alkoi 5 kk iässä varmaan toi sama kuin teilläkin eli poika ei meinaa rauhottua millään rinnalle jos ollaan jossain menossa. Luulen, että se on aika normaalia, ainakin monilla muillakin tuntuu olevan sama homma. Sama jatkuu edelleen, pojan on tosi vaikea syödä jos ympärillä tapahtuu jotakin. Jos imetän niin menen aina johonkin rauhalliseen huoneeseen, muuten ei imetyksestä tule mitään. Kotonakin pitää monesti laittaa telkkaria hiljemmalle (tai sammuttaa kokonaan) ettei poika tiiraile sitä samaan aikaan, kun pitäs syödä.

Rahasta.. mä en oikestaan enää murehdi raha-asioita, murehdin niitä jo ennen äitiyslomalle jäämistä ihan tarpeeksi. Luotan siihen, että kyllä me jotenkin pärjätään. Miehen palkalla saadaan maksettua lainat ja muut pakolliset menot, sitten meillä on vähän säästöjä. Joulukuussa tulee veronpalautuksia muistaakseni noin 1500 euroa, lapsilisät oon tähän asti saanu jemmaan ja niitä voi sitten käytellä kun alkaa hoitovapaa. Meillä ei lapsilisiä laitella suoraan lapsen tilille, vaan ne käytetään elämiseen - hoitovapaalla menee varmasti joka ikinen sentti. Lapselle on kyllä avattu oma tili, mutta sinne on laitettu vaan ristiäislahjaksi saadut rahat ja jotain muita lahjarahoja. Se on semmonen korkeakorkonen tili että jos ne vähän siellä kasvais korkoa. Mutta siis mä aattelin olla hoitovapaalla vaan reilun vuoden (palaan näilllä näkymin töihin tammikuussa 2010) että kyllä kai sitä vuoden pärjää vähän vähemmälläkin rahalla. Mitään kaupunki-lisää tms. ei meilläkään ole.

Nuppu, olipa hauska kun kerroit että olet kuin pikkutyttö kun mietit mitä laitat päälle sinne illanviettoon:) Mä olisin varmaan ihan samanlainen, jos mulla olis tiedossa jotkut kemut. Viihteellä käyminen on nykyään niin harvinaista herkkua että pitäähän siitä vähän täpinöissä ollakin:) :)

Nyt mä lopettelen, täytyy vielä siivota ennen lähtöä. On sitten kiva tulla takaisin kun ei oo kaikki paikat hujan hajan.

Ainiin meillä muuten poika nukkui ekaa kertaa melkein koko yön ilman imetystä, jee. Imetin pojan klo 21 ja seuraavan kerran vasta 6.30. Hyvä hyvä. Pari kertaa poika kyllä heräsi, mutta nukahti uudestaan kun vähän heilutteli. Poika syö nykyään ihan järkyn annoksen illalla puuroa ja sen voimin näköjään pärjää pitkään.

Ainiin Tähti, muakin kiinostaa mihin maahan ootte menossa, vastaa vaikka Spaceen.

Meillä ei vielä konttailla. Neiti on noussut konttausasentoon jo useamman kerran, mutta eteenpäin ei vielä mennä. Toissapäivänä neiti alkoi juttelemaan oikein tosissaan. Koko päivä oli yhtä babababa-mamamamama-vauvauvauvau:ta. :-))) Sama jatkui eilen.

Ensi viikolla on 8 kk:n neuvola. Tuntuu, että pituutta ja painoa on taas tullut reilusti. Ruokaa menee yhä enemmän. Ennätys tais tulla pari päivää sitten kun vuorokauden aikana meni 7 purkillista erilaisia soseita ja rintamaidot siihen päälle. Parin tunnin välein haluaa syödä. Aloitin myös 8 kk:n soseet jo noin viikko sitten.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Catriina ja Amelie

Oltiin pari päivää San Diegossa (2 tuntia meiltä) ja nähtiin siellä asuvia kavereita. Oltiin piknikillä, käytiin syömässä kivoissa ravintoloissa, käytiin rannalla ja koirarannalla (ranta jossa saa pitää koiria vapaana, joten rannalla on paljon koira- ja lapsiperheitä) ja ehditiin kerrankin olla kunnolla yhdessä. Mun mies on työskennellyt viime aikoina tosi paljon, joten oli tosi kiva että hän sai viettää tytön ja mun kanssa kunnolla aikaa. Ja oli mukava nähdä kavereitakin, tottakai.

Eilen sattui sit aika hassu juttu, sarjassamme vain Kaliforniassa. Katsoin olympialaisia ja sieltä tuli miesten lentopalloa (odotin telinevoimistelun alkamista). Mun mies käveli ohi ja oli ihan ihmeissään ja sanoi "siis mitä, pelaako noi lentopalloa kovalla alustalla?!?" koska on Kaliforniassa tottunut näkemään vain rantalentopalloa, jota pelataan hiekalla! :) Musta oli ihan ylisöpöä, ettei mies tiennyt, että lentopalloa pelataan myös sisällä ja kovalla lattialla. Mä muistan itse kun muutin tänne, että olin vastaavasti ihmeissään rannoilla olevista lentopalloverkoista, joita on kilometrien säteellä varmaan satoja (saa pelata ilmaiseksi) koska en ollu tiennyt rantalentopallosta. Joka tapauksessa mua vieläkin hymyilyttää toi lentopallokommentti :)

Sisaruksista, mä oon ainoa lapsi ja mun miehellä on sisko. Meillä molemmilla on lisäksi sisko- ja velipuolia. Mulla sikäli vaikuttaa oma "luku" lasten määrään, koska oon aina ajatellut että haluan ainakin 2 lasta. Eli meille 2 tai 3 tai 4 on varmaan sopiva määrä.

Sumu, kirjoitin sulle spaceen.

Rosa, oon huomannu eron kotona ja muualla tytön käytöksessä. Mun mielestä tyttö innostuu enemmän kun ollaan kodin ulkopuolella. Rakastaa uusia tilanteita ja innostuu nähdessään muita ihmisiä. (Onkohan kyllästyny vaan mun kanssa oloon, heh!) Siksi me tehdäänkin joka päivä jotain kodin ulkopuolella, koska me molemmat tykätään ettei olla “koko ajan” kotona.

Ootteko huomannu onko teidän vauvat virkeitä tiettyyn aikaan aamusta/päivästä/illasta? Mun tyttö juttelee eniten iltaisin, eli taitaa olla enemmän illanvirkku ja aamu-uninen. Menee nukkumaan joskus klo 22 ja herää yhdeksän maissa.

Nunnu, laita säkin sun tytön luonne tohon gallupiin, jotta voidaan sit tammikuussa katsoa onko muuttunu :)

Nuppu, mäkin oon miettiny miten tullaan toimeen kun päätinkin olla kotona ja töissä vaan keikkaa tehden siihen asti kun tyttö menee esikouluun. Pärjätään kuitenkin miehen tuloilla kun vähän katsotaan tarkemmin. Täällä ei siis saa mitään äitiysrahaa, eli me eletään oikeestaan täysin miehen palkalla.

Onko muita joilla ei vielä ole hampaita? Tyttö haluis laittaa kaiken suuhun, joten oletan että ikeniä kutittaa, mutta vielä ei hampaita näy. Minkä ikäiseen mennessä ne yleensä tulee, jos tulee niinku myöhemmin?

Meillä syödään vaan yks purkki päivässä (1/3 purkkia kolme kertaa päivässä) ja rintamaitoa 5-8 kertaa päivässä. Yritän lisäillä tota ruoan määrää pikkuhiljaa.

Lumi

Heippa!

Vähän on helpottanut mun elämä täällä,kun oon vaan jättäny hommia tekemättä. Taidan stressata vähän liikaa kaikesta...ja sit tää inhottava nuha!!

Kaikki on hienosti jos kaikki maitohampaat on viimeistään kolmen vanhana suussa. Tiedän pari tapausta joissa vielä vuodenkaan ikäsellä ei ole ollut ainuttakaan hammasta, sen jälkeen ne onkin tullut tiuhaan ja monta kerrallaan. =) Meidän tyttö sai ekat hampaat 7kk, kun taas pojalle ekat tuli jo 5,5kk vanhana. Ja tytölle niitä hampaita tuli kuukauden välein,kun taas pojalla kestää ja kestää saada lisää hampaita näkyviin...

Meillä on pojalla alkanut illat/yöt menemään tosi levottomasti, Ootte saanut usein lukeakkin niistä...Eihän tälle mitään voi,mutta painaa mieltä tosi paljon,kun en ole tämmöiseen tottunut. Tyttöä saa/sai nukuttaa sen 1-2tuntia,utta aina nukahti nätisti ja ei yhtään itkenyt nukkumaan mennessä,mutta poika heittää sellasen shown että....Yöllä mies kun tuli töistä kävi lapsia kattoo,niin johan se poika siellä pinniksessä oli kontillaan.

LUMI: Mä oon pelannut yhden kesän pienenä rantalenttistä.=)

Nyt mentävä...

Pahin pelkoni tai ainakin hermoilu toteutui kun mies on reissussa. Ajattelin etukäteen, et kaikki menee hyvin, kunhan vain ei tulla sairaaksi. Ja mitäs me ollaan tällä viikolla muuta tehty, kuin sairastettu.:( Ensiksi neidillä oli puolitoista vuorokautta lämpöä ja nuhaa, nuhaa on vieläkin, mutta onneksi paranemaan päin. Ja minä itse tulin sitten toissa yönä kipeäksi. Kuume nousi ja pää oli ihan tolkuttoman kipeä. Koko eilisen päivän o kuuetta, mutta nuha ei vielä ole iskenyt (kop, kop..). Onneksi neiti nukkui tosi hyvät päikkärit, niin sain itsekin levättyä samalla.

Lumi; hih, tosi hauska tuo sinun miehesi ihmetys lentopallosta!:)

Meillä neiti on virkeimmillään aamusta ja keskipäivästä. Illat on aika uneliaita. neiti menisi varmaan vieläkin aikaisemmin nukkumaan, jos laittaisin. Nyt menee 20- 20.30 välisenä aikana. Ja nyt on alkanut nukkumaan aamulla kahdeksaan!! Aivan huippua! Siis onhan hän tähänkin asti nukkunut kahdeksaan ja jopa yhdeksäänkin, mutta heräsi kuuden aikoihin syömään ja jatkoi uniaan. Joo, kuulostaapa rankalta.. Sekin oli ihan ok, mutta minä en tahtonut enää saada sen kuuden jälkeen nukutuksi juuri ollenkaan.

Sumu; hui, mikä tapaus! Luin sinun juttusi spacesta ja minua oikein puistatti, koska tilanne oli varmasti pelottava. Ja en minäkään olisi tiennyt mitä sanoa..

Meillä ei yritetä yhtään vielä konttausasentoon. Ryömiminen on niin hauskaa.:D Eräs tuttu sanoi, että ei ihmettelisi, jos meidän neiti jättäisi konttaamisen väliin ja nousisi tukea vasten ensin, kun yrittää niin punnata itseään ylöspäin. Onneksi tämä meidän neiti ei ole mikään rämäpää, vaan harkitsee aika tarkasti mikä on seuraava liike. Toivottavasti tuo luonteenpiirre säilyisikin.

Catriina; teillä syödään isoja määriä ruokaa! Meilläkin melko paljon mennee, mutta ei ihan noin paljoa. Meillä meni yhdessä vaiheessa joka ruoalla kaksi pientä pilttipurkkia ruokaa, mutta otettiin sitten viisi ateriaa päivään, niin vielä nyt on riittänyt yksi- puolitoista purkkia aterialla. Puuroa menisi kyllä mielinmäärin. Kolmekin desiä saattaa mennä kerralla ja siihen vielä hedelmäsose päälle.

Ääh, tää näppis temppuilee taas.. Palaan myöhemmin asiaan.

Lumi, ei meilläkään oo hampaita!! Me ollaan vähän tämmösiä "jälkeenjääneitä" kun ei oo hampaita eikä liikuta.. Tai siis kyllähän poika liikkuu mutta pääosin paikallaan! Nyt oon ruvennut lähiaikoina löytämään häntä eri paikasta kuin mihin oon jättänyt, eli jotain edistystä on tapahtunut! =) Nyt kyllä veikkaan että ekat hampaat on aika lähellä, sen verran kärttyinen ja ikeniään hinkkaava on tuo poju ollut.. Käsittääkseni vuoden ikään mennessä pitäis olla jotain edistystä hammasrintamalla?? En oo varma, muistelisin näin kuulleeni jostain.

Laura, joo, mä jään joulukuusta vasta hoitovapaalle koska oon lokakuun töissä ja marraskuun lomalla. Marraskuustahan kyllä maksetaan kotihoidontukikin..

Mites muuten teillä muilla, kuinka usein imetätte / annatte maitoa? Mä imetän 4-5 kertaa päivässä, tuntuu tosi hurjalta muutokselta aikaisempaan 13-15 kertaan.. =) Sosetta menee 3-4 purkkia päivässä ja siihen päälle vielä puurot. Meinaan ottaa välipalan käyttöön. Ostettiin myös niitä 8 kk ruokia, 6 kk ruokia vielä kyllä käyttämättä että saavat hetken odottaa. 8 kk puurot on olleet jo hetken käytössä.

Joo ja Lumi, meillä poika on aamuvirkku, menee nukkumaan 19.30-20 ja herää klo 5-5.30!!! Pari aamua alkuviikosta meni niin, että nukkui tonne klo 7 asti ja se oli mulle tosi ruhtinaallista!! Koska siis me ei kumpikaan, mies tai minä olla mitään aamuvirkkuja, vaan enemmänkin sit iltaihmisiä.

Nuppu, hyvä idea, voitais mekin ruveta taas antamaan Relaa..

Meillä näillä näkymin ois haaveena 2 lasta. Katotaan nyt, ei suunniteltu pienen miehenkään tulemista, ja mun raskaana ollessani (ja pojan ekojen 3 kk ajan) mies oli sitä mieltä että tähän yhteen se jääkin. No, nyt on muuttanut mieltään ja ollaan "yhtenevillä linjoilla"! Ehkä sitten sen tokan jälkeen tuleekin hinku kolmanteen jne.. =)

Mites Jumbiksen vointi? Onko parempi? Tsemppiä sinne ja pikaista paranemista!

Jaaha, kaveri on kyllä nyt jotain tehnyt leikkimatolla kun ei enää edes oo siinä.. Heh, näköjään liikkuu silloin kun en kato!

Nintsu + pieni salaa liikkuva mies reilu viikko vajaa 8 kk

Moikka

Pupulla on kaksi hampaannököä alhaalla =) Ja minä sain tänään ekan haavan tissiini tänään ;) Jee!

Nintsu, en tiiä tosiaan jeesaako rela kun tänään tuli pitkästä aikaa kiinteitä ulos. Tällä kertaa parsa-kukkakaali. Se oli eka kerta kun sitä annoin pulauttelun loputtua että en tiiä onko syynä tosiaan nuo vai täys sattuma. Täytyy kokeilla huomenna uudestaan.

Meillä tosiaan imetystä tällä hetkellä päivisin 3krt ja öisin 2-3 krt eli about 5-6krt. Kiinteitä menee jo kyllä aika kivasti mun mielestä ja jotenkin mun ressi imetyksestä on vähentynyt kun näyttää siltä että kyllä tolle muukin ruoka maistuu jos ei tissi maistu ettei tartte sen takii panikoida :)

Nintsu, tolleen meilläkin alkoi että pupu löytyi milloin mistäkin mun käsilaukun luota maissinaksupussia rapistelemassa vaikka olin muualle jättänyt ;) Kyllä se teiänkin pieni mies pian saa "jalat alleen" :)

Lumi, aika suloinen tuo lentis-juttu. Ja tuosta raha-asiasta vielä että vaikka välillä olenkin huolissani siitä niin luotan että kyllä kaikki varmasti järjestyy parhaiten päin! Mulle on nyt kuitenkin tärkeämpää olla paljon pupun kanssa kuin tienata miljoonia ;) aivan niinku muuten tienaisin miljoonia.... Loppujen lopuksi ilman lasta mun elintaso oli vain muutaman korkokenkä-parin ja merkkivaatteen parempi niin niistä voin nyt hetkeksi luopua ja sen sijasta koluta kirppareita ja nauttia pupun seurasta.

Voi Laura, todella tylsää tuo sairastelu :( On varmasti melkoisen raskasta olla ainoana vanhempana paikalla ja aivan rättipoikkiväsynyt! Toivottavasti saatte joka tapauksessa nyt kummatkin levättyä. Ei muutama sänkypäivä varmasti tee pahaa tytöllekään jos oot aivan voimaton... Tytölle muutama lelu sängylle ja sulle kuppi kuumaa niin kyllä se siitä.. Toivottavasti =)

Mutta nyt kaikille öitä!

Spacessa viestiä kahvitteluun liittyen.. Pupulle onnittelut ekoista nököistä! =)

Hyvää viikonloppua kaikille, toivottelen jo hyvissä ajoin..

T. Nintsu + nukkuva pieni mies

Viikonloppua kaikille köhimisen merkeissä täältä...
En jaksa koneelle välttämättä tulla..koitan vähän tehdä muutakin,eikä oikein huvitakkaan istua tässä...(ei johdu teistä)

Vaikka oloon mikä on,pitäs kympiltä lähteä kaupungille,että mies saa nukkua.Tuli tuossa 40min sitten kotia töistä.

Jaksakaa ja palailen ensviikolla ja toivottavasti terveenä!

Kävin kattoo Jumbiksen kuvia ja teillä on jo iso poju siellä! :) Näyttää heti paljon vanhemmalta konttausasennossa eikä enää sellaselta pikku vauvalta. Pian tulee varmaan muiltakin noita konttaus-kuvia jee...

Mä laitoin tapaamisesta spaceen. Vastailkaa kun ennätätte :)

Imettämiseen taas lisähaasteita: tosiaan noi pikku nököt suussa on viiltävän teräviä. Maito ei meinaa enää herua entiseen tapaan kun jännitän että koska taas saa tuntea kivun rinnassa :( Pliis kertokaa että tää on ohimenevää vai jatkuuko toi pureminen?

Mutta nyt toivotavan mukavaa viikonloppua -en oo meinaa olla maisemissa vaan melko lähellä Simbaa :) Jos muistan oikein missä Simba asuu :)

Nukkumisesta: Onko tammiksissa vielä muita, joiden vauva nukkuu perhepedissä? Amelie nukkuu vielä, mutta öisinkin on sellainen meno päällä, että neiti vaeltelee ympäri sänkyä. Kun isäkuukausi alkaa suunnitelmissa olisi neidin opettaminen pinnasänkyyn. Miten tämä operaatio on teillä onnistunut, jos siitä on kokemusta?

Miten teidän vauvelit juttelee? Tuleeko jo sanoja? Oon yrittänyt hokea neidille äitiä aika tiuhaan viime päivät. Joskus hän sanoo sanomani äiti-sanan perään jotain hyvin samantapaista. Mama ja baba (äiti ja isä kiinaksi) toistuvat puheessa usein. :-)

Kävin spacessa ja on kyllä jo iso tuo Jumbiksen poika. :-) Yritän päivittää meidän neidinkin kuvaosastoa pikapuoliin.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Keihäskisaa odotellen ja mitaleja toivoen Catriina ja Amelie 8 kk

Pikkuhiljaa alkaa olo paranemaan. Kurku vielä kipee ja ääni lähtee ajoittain...=/
Mies vuorovaipailla jälleen ja sainkin äsken pesyä keittiön lattiat ja muutenkin vähän järkättyä täällä..olohuone ja lastenuone vielä siivoamatta,kun lapset noissa levittelee tavaroita.

Onhan toi poika aika iso. Nykyään konttailee ympäri asuntoa ja VIELÄKIN jatkuu öiset heräilyt ja itkut. Ylös on toinen ylähammas ihan kohta läpi, ikenessä jo reikä. Sitä taitaa sitten eniten itkeä.

Poika on nukkunut alusta asti omassa sängyssä. Silloin kun imetin, saattoi välillä nukkua meidän välissä.

Meilä tulee välillä äiti,mutta aika harvoin vielä. Jostain joskus luin,että jos koittaa saada lasta sanomaan jotain tiettyä sanaa,eli hoke sitä jatkuvasti..ei lapsi välttämättä sano sitä sanaa. Hämmentyy vaan siitä. syyllistyn kylä itse tuohon,että koitan poikaa saada sanomaan äiti. Yleensä suusta tulee pa-pa-pa, täh,mitä ja ei.

Oltiin perjantaina siellä mun kaverin luona ja sohvalla poika löhöili ja ojenteli toista jalkaansa tätiään päin..sitten täti vaan kysyi pojalta,että osotteletko sä mua tolla jalallas ja poika puisteli päätänsä. Aika hyvä yhteensattuma. ;)

täytyis miettiä mitä kivaa tänään tekisi...palaillaan!

Kiitos tsemppauksistanne! Nyt voidaan jo onneksi hyvin.

Nupun Pupulle onnittelut ekoista hampaista! Toivottavasti oppii pian syömään ilman, et kokeilee hampaitaan. Ottaa tosi kipeää! Meillä on nyt päädytty sellaiseen ratkaisuun, et aamulla ja aamupäivällä imetän, muuten mennään Nanilla, koska neiti ei muka ymmärrä tissin päälle iltapäivällä mitään. Pitää vain suussaan ja katsoo mua, et mitä tälle niinku pitäs tehdä?? Ja kaupanpäälle yleensä puraisee. Kumma juttu, kun se aamulla maistuu.. No hyvä nyt edes näin. Nuppu; mä olen tehnyt kylmästi sillätavalla, kun neiti puree, et tissi heti pois suusta ja kokeillaan uudestaan, ja jos vielä puree sitten loppu tarjoilu hetkeksi aikaa, siis noin vartin päästä kokeiltiin uusiksi ja silloin sitten yleensä kelpasi. Siis tämä oli silloin vielä kun tissi kelpasi muulloin kun aamullakin. Mutta en tiedä toimiiko tuo teillä, kun Pupulla on ollut rintalakkoilua.

Niin, aikaisemmin oli sisaruksista puhetta ja sen vaikutuksesta mahdolliseen omien lapsien määrään. Minulla on kaksi pikkuveljeä, toinen on pari vuotta nuorempi ja toinen on kahdeksantoista vuotta nuorempi. Miehelläni on kaksi isosiskoa, he ovat kaksi ja neljä vuotta vanhemmat miestäni. Meillä ei vaikuta sisarusten määrä lapsilukuun, toivomme, että neiti saisi joskus yhden sisaruksen. Sen verran omat sisarukset ovat vaikuttaneet, että minua ei haittaa vaikka olisi lapsilla pitempikin ikäero, koska olen tosi läheinen nuorimman veljeni kanssa, vaikka ikäeroa on noin paljon, enkä ole asunut enää kotona silloin, kun hän syntyi. Toki omilla lapsillani tuskin voi olla noin pitkää ikäeroa.:)

Meillä "jutellaan" ihan hirveästi. Enemmän se on vielä sellaista örinää ja öö-öööh-öö juttua, mutta koko ajan ollaan äänessä. Välillä tulee mamama ja jotain muita tavuja. Äiti olen kuullut aika monta kertaa, mutta ei neiti sitä vielä minuun kohdista. On vain ilmeisesti tarttunut minun puheestani, kun höpötän hänelle päivät pitkät, että äiti tekee tätä, äiti tekee sitä ym..:D Ja aina kun olen kuullut, et neiti sanoo äiti, hirveä tsemppaus, et sano äiti äiti äiti.. Pikkuisen pää varmaan ihan pyörällä..

Jumbis; hyvä et tauti on voitonpuolella. Minulle ei onneksi flunssaa tullut, mutta kuumetta oli yhtenä päivänä ja kurkku kipeä pari päivää.

Ai niin, opin sitten kantapään kautta (ihan niinkuin sitä ei kukaan olisi kertonut ennakkoon ;)), et ei kannata uusia makuja antaa yötä vasten.. Aamulla maisteltiin aprikoosi- omena sosetta ja se oli eka kerta kun omenaa maistettiin. Ja siitä ei päivän aikana mitään vaivoja tullut ja ajattelin , et laitan samaa sosetta iltapuuron sekaan ja hyvin maistuikin. Mutta kuinka ollakkaan kolmelta yöllä neiti heräsi ja itki oikein sydäntä särkevästi puoli viiteen asti mahaansa! Eli nyt olen oppinut, et uusia makuja vain aamulla useampana päivänä, ennen kuin niitä syödään illalla.:)

Tässä oli vähän tilannepäivitystä, yritän vielä illalla palata asiaan!

Jännä miten erilailla vauvat suhtautuu uusiin ruokiin. Meillä ei onneksi oo ollut mitään mahaongelmia, eli voin antaa uutta makua mihin aikaan vaan ilman että vaikuttaa yöuniin ja ilman että tulee itkua. Ainoa ongelma meillä on että tyttö ei oo tajunnu että soseet on ruokaa ja haluaa aina että imetän ruoan jälkeen. Meillä siis menee vain 1 purkki päivässä, aina samaa ruokaa, eli jos tulee uusi ruoka-aine niin sitä syödään pari päivää peräkkäin ja sitten taas seuraava ruoka-aine. Nyt mietinkin että onkohan tyttö kyllästynyt syömään samaa ruokaa aamulla ja illalla, ja pitäiskö mun tehdä niin että annan 2-3 eri ruokaa joka päivä? Toisaalta, annan kyllä esim. luumua tai kurkkua tai jotain mitä voi itse pitää kädessä joka päivä ja tyttö tykkää syödä itse, joten ehkä annan sitten vaan enemmän sormiruokaa. Hmm. Täytyy miettiä.

Nuppu, sanoit että Pupu tykkää puurosta, mutta syödäänkö teillä muuten soseita vai pääasiassa sormiruokaa? Kysyn koska meillä menee ruoka paremmin silloin kun tyttö saa itse syödä, mutta esim. 1/3 sosepurkin syöttämiseen menee mulla ainakin puoli tuntia! Ja, Nuppu, tsemppiä imetyksen/tilapäisen puremisen kanssa.

Mun tyttö haluaa tehdä kaiken itse. Jos istuu ja näkee kauempana olevan lelun ja kurkottaa sitä kohti, en voi antaa lelua, koska oon pari kertaa erehtyny ja yritin auttaa antamalla lelun, mutta sitten tyttö ei haluakaan sitä lelua mitä oli itse ottamassa. Lelut kelpaa vain kun ottaa itse!

Kiva että Jumbis ja Laura voi paremmin.

Vielä luonteesta, kun Laura sanoi että "Onneksi tämä meidän neiti ei ole mikään rämäpää, vaan harkitsee aika tarkasti mikä on seuraava liike. Toivottavasti tuo luonteenpiirre säilyisikin." niin mua hymyilytti koska mun tyttö taas vaikuttaa tosi rohkealta ja rämäpäältä eikä harkitse kauheasti. (Esim. jos kaatuu istualtaan tai jos ottaa kaukosäätimen käteen ja lyö sillä vahingossa itseään päähään niin että kolahtaa, tyttö ei pelästy vaan jatkaa leikkiä eikä varo ollenkaan ja pää saattaa kolahtaa vielä pari kertaa...) Ja mun mielestä taas toi rämäpäisyys on hyvä luonteenpiirre :) ja toivon että säilyis mun tytöllä. Toki harkitsevuuskin on hyvä luonteenpiirre, koska sehän riippuu tilanteesta mikä piirre on hyvä milloinkin, koska eri tilanteissa tarvitaan eri luonteenpiirteitä. Eli Laura sun kommentti sai mut miettimään että onkohan niin että äitinä voi olla helpompaa jos lapsella on samoja luonteenpiirteitä kuin mitä itsellä on..? Toisaalta ehkä teini-iässä saattaa olla niin että vastakohdat on hyvät, en tiedä. Toivon että mun tyttö peris vain mun (mun mielestä) hyvät luonteenpiirteet eikä ollenkaan mun huonoja, ja sitten isältään myös kaikki hyvät! :)

Hauskaa että Nintsun pieni mies on alkanu liikkua salaa!

Catriina, meillä nukutaan perhepedissä. Meilläkin on jossain vaiheessa siirtäminen omaan sänkyyn edessä, mutta tarkkaa ajankohtaa ei vielä olla päätetty. Meillä tyttö ei vaeltele pitkin sänkyä vaan nukkuu suht paikallaan.

Meillä jutellaan kans mutta ei vielä sanoja tai tavuja. Lähinnä aa, öö tai hmm tai mmm.

Rosa tais kysellä pari viikkoa sitten kestovaipoista (sori etten muistanu aiemmin vastata). Meillä käytetään Fuzzi Bunzeja ja niiden mukana tulevia imuja ja ne on toiminu hyvin. Ulos mennessä ja yöllä kertiksiä.

Matkiiko teidän vauvat ilmeitä? Meillä tyttö näyttää kieltä jos me näytetään ja nuolee huulia (ruokailun jälkeen) jos me näytetään mallia. Ja sitten vilkuttaa jos näkee muiden vilkuttavan. Vielä ei osaa taputtaa mutta mies kovasti yrittää opettaa! :)

Heippa pitkästä aikaa!

Meillä ollut tänään joku ihmeen hankaluus mennä nukkumaan... Vähän sekoitti, kun oltiin päivä mun vanhemmilla ja tultiin kotiin n. klo 18. Koitin koko puolen tunnin automatkan viihdyttää neitiä autossa, ettei nukahda ja että aletaan kohta iltahommiin, niin johan piti simahtaa 3km ennen kotia! Sepä sitten vähän pisti illan sekaisin. Heräsi kuitenkin puurolle ja yökkärin ja vaipan vaihtoon, mutta en meinannut enää saada uudestaan nukahtaan ja kahdesti on jo otettu "unimaitoa", jospa nyt nukkuisi...

Eilen käytiin raksatouhuissa. Huomenna mennään myös heti aamusta vähän siivoilemaan, kun tiistaina tulee kaapistot, että saa ne näppärästi sisälle. Kaikkia ei saada heti paikoilleen, niin pitää tehdä tilaa. Lähdetäänkin koko perhe heti aamupuuron jälkeen, mies lähtee sitten iltavuoroon töihin. Mutta oli kyllä eilen mahtava nähdä taas jonkin ajan tauon jälkeen, että kyllä se koti sieltä valmistuu! ja mikä parasta, jossain vaiheessa aloin jo empimään mun tapettivalintoja, mutta kylläpä ne hyviltä vaikutti!!!

Keräsin tänään porukoilla punaherukoita ja just niitä putsailin vähän pakkaseen. Saa talvella laittaa vaikka puuroon... Mehua mun äiti tekeekin sitten suuresta osasta marjoja. Niitä tuleekin aina niin paljon, että äiti ja isä, me ja mun sisko ja sen mies saa melkein koko vuodeksi omatekoista herukkamehua. Mustikoita kävin kerään myös äkkiseltään metsän laidalta pari litraa ja äiti antoi n. ämpärillisen mukaan myös. Viitisen litraa olis tossa vielä putsaamista... Tuo on se ikävin vaihe:(

Laura: Tuo imetys on kyllä niin ihmeellistä! Meillä neidille pitkään kelpas yötissi, mutta muut ei! Ja siis alkuun mentiin niin, että kelpas aamulla, päivällä ja yöllä, mutta ei missään nimessä illalla. Ja tosiaan sitten pitkään meni, että sain huijattua yöllä tissille, mutta sitten tosiaan keväällä hylkäs koko tissin:(

Catriina: Meillä loppui perhepedissä nukkuminen kuin seinään, kun imetys loppui. Siitä asti tyttö on nukkunut yöt läpeensä omassa sängyssä. Imetyksen aikaankin nukkui illasta ainakin ekaan syöttöön omassa sängyssä. Joskus eka syötön jälkeen siirrettiin omaan sänkyyn, aina ei... Mutta oikeestaan lähes poikkeuksetta jäi toka syötöllä meidän sänkyyn, koska usein kävi niin, että itse nukahdin tytön vielä imiessä... Meillä tuo siirto sujui omngelmitta. Tosin pullosta yösyötöt tehtiin niin, että syötettiin tyttö sänkyyn, ei nostettu ollenkaan pois, niin ei herännyt liikaa ja jatkoi uniaan aina tosi kivasti. Ja aina on menty nukkumaan omaan sänkyyn ilman nukutuksia. Sekin meni jotenkin ihan automaattisesti.

Meillä ryömitään!!! Eilen huomasin eka kertaa, että ikäänkuin "kauhoi" itseään oikealla kädellä eteenpäin. Siis eilen meni vielä ihan tosi vähän matkaa, mutta tänään on jo kummasti menty ja kyllä sai ryömiminen mummon ja papankin lattialle konttailemaan ja houkuttelemaan neitiä liikkumaan:) Meinas neiti myös lukasta mummon lehdet, oli mummo ihmeissään (ei olla nyt ehdittykään käydä pitkään aikaan siellä kylässä) neidin nopeasta liikkumisesta. Aikaisemmin on siis vaan kieritty silmänräpäyksessä ties minne, nyt sitten tosiaan vähän ryömimistäkin harrastetaan. Ja tosiaan tänään ikkää tuli 7kk.

Meilläkin ollaan koko ajan äänessä!!! Nyt hoetaan eniten pa-pa-paa ja tä-tä-tää Myös muka äitiä olen ollut kuulevinani;) Yhteen väliin neiti hoki koko ajan, että hä! Oli tosi hauska!!!

Me on annettu tota relaa liki tuo koko 7kk. Nyt on ollut vähän taukoa ja annettu vaan aina välillä. Mistään ruoka-aineesta ei myöskään ole tullut mitään. Iho-oireita ei alkuunkaan, kakka menee välillä vähän liian kovaksi kylläkin. Miten muuten kovettaako mustikka? Sitä on syöty nyt aika paljon puurossa. Meillekin puuro maistuu melkein parhaiten. Aamulla syödään samaa puuroa kuin äiti ja isä marjasoseella höystettynä, illalla banaani-riisipuuroa iso annos.

Meillä oli muuten tiistaina lääkärineuvola. Se on niinkö 6kk lääkärineuvola, mutta se tehdään meidän kunnassa kuulemma 6-8kk ikäisenä. Heinäkuussa ei ollut lääkärin vastaanottoja, niin siirtyi elokuuksi ja oli siis nyt liki 7kk ikäisenä. Kaikki oli hyvin. Kehui pirteäksi ja iloiseksi tytöksi. Sydän, keuhkot, lonkat, iho... ok. Painoa oli nyt 7720g ja pituutta 70,5cm. Olin itse vähän huolissani, kun painoa oli tullut kuukaudessa vaan n. 200g, mutta ei tuolla oltu huolissaan, kysyi vaan, että liikkuuko paljon, liikkuu!!! Koko ajan! Onko muilla 7kk mittoja? Listataanko?

Mutta, lähdenpä vielä vähän touhuilemaan. Jos sais vielä ne mustikat pakkaseen...

Rosa ja Piiperöinen tänään 7kk

lumi, meillä ainakin terveydenhoitaja kehoitti syöttämään kasvista, marjaa/hedelmää ja puuroa päivän aikana, eli ei siis aina samaa. jotta ruokailu olis vähän niinku aikuisillakin ja saisi monipuolisesti kaikkea massuunsa. olen siksi antanut päivällä kasvissosetta, välipalalla hedelmää (ei oikein tykkää marjasta) ja illalla marjasose+kaurapuurosekoitusta. meillä on siis jääkaapissa avoimena koko ajan useampaa purnukkaa, joita sitten sekoittelen.. lisäksi kun ohennan vielä soseita riisi/kauravellillä..hoh.. syöminen on meillä ollu tosi takkuista, kuten olette siitä kuulleetkin. mutta syötän siis 3 kertaa päivässä noin 1/2 purkillista, mikä on mielestäni tosi hyvin tuolta takkuilijalta!

catriina, meillä nukutaan kaikki samassa sängyssä eka yösyötöstä eteenpäin. sitten, kun yösyöttöjä ei enää ole, aiotaan nukuttaa omassa sängyssään.

meillä poika ei taida osata oikeen mitään. ei matki ilmeitä, ei juttele tavuja saatikka sano sanoja, ei istu, ei vilkuta, ei taputa... en siis ole mitenkään koettanut opettaa pojalle mitään tarkoituksella. olisko pitäny? ei ole vieläkään yhtään hammasta. on opinu oleen konttausasennossa, ja heijailee siinä. tekee välillä siitä syöksyjä eteenpäin. kauhee touhuaminen ja rimpuilu on usein päällä, tavaroita tavoittelee ja kaikki uudet esineet kiinnostaa tosi paljon. maitoa ei enää tämäkään tissisankari malta imeä entiseen malliin vaan kaikki muu kiinnostaa ympärillä enemmän. kiinteiden myötä päiväunet on pidentyny, mut yöunet ei.. on ehkä käyny enempi niin, että öisin, ku poju havahtuu hereille, ei enää osaa (?) nukahtaa itse ilman tissiä ja joudun sitä lykkiin suuhun useammin. en usko, et ne itkut on mahakipuja, koska se helpottaa heti, kun saa tissin. vai mikäköhän olisi? tässä pikapäivitys ja nyt nukkumaan.

Pinni, en usko että tarvis tarkoituksella opettaa mitään (mutta mähän en tiedä vauvoista paljon joten toivottavasti muut vastaa). Meillä mies on vaan vähän opettanu koska hauaa opettaa.

Tyttö nous tänään itse seisomaan ekaa kertaa. Oli sohvalla meidän välissä istumassa ja otti miehen paidasta kiinni ja veti itsensä ylös. En varsinkaan tota ois opettanu, koska muistaakseni Jumbis sano ettei saa istutta tai seisottaa, koska siitä voi olla jotain haittaa, vaan pitää antaa istua ja seisoa sitten kun itse tekee niin. (?)

Tänään HopLoppiin lasten kanssa..jotain tekemistä tytölle. =) Vähän kyllä tyttökin on osoittanut nuhan merkkejä,mutta ei mitenkään kipeä ainakaan vielä ole.

Lumi: Pakkohan se on lapsen annettava seisoa,jos itse siihen menee. =) Joskus joku vain sanonut mulle,että voi tulla länkisääret jos liian aikaisin seisoo.

Puhelin..palataan myöhemmin

Yhteistyössä