Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kävi tänään yks mun vanha työkaveri. Oli tosi mukava nähdä vissin kahden vuoden tauon jälkeen. Hän muutti taannoin Tampereelle, niin ei oo pahemmin käyty... :( No, mukava oli, kun tänään nähtiin. Neiti osasi olla oikein hurmaavalla tuulella. Väsähtikin sitten ja syötiin just jo iltapuuro ja vein ihan hetki sitten sänkyyn. Veikkaan, että nukahtaa yöunille... No, eihän tuo ole kuin n. 30min-60min etuajassa, että toivotaan, ettei herätys aamulla ole klo 5 pintaan... Ei vaan pystynyt pitään hereillä. Päikkärit kesti tänään n. 45min ja siinä kaikki. Ja ne nukuttiin tosiaan klo 11-12 maissa.

Meilläkin Liberon paketissa oli pupu-käsinukke. Minäkin ootin sitä palloa, kun näin, että kaveri oli saanut sen. No, häätyy ostaa itse. Sellainen, niinkö meidän porukoiden koiralla on (HEH) olis hyvä! Just sellainen pehmeä jalkapallo. Nyt vois kohta alkaa oleen semmonen sopiva pallottelu ikä. Niin, se pallo on varmaan just tossa jossain vaiheessa vaihtunut käsinukeksi. Oliko muilla joku Nalle Puh kirja? Tais olla sellainen vihreä kantinen.

Lumi: Minäkin tykkäisin osallistua vastaaviin vauvatutkimuksiin! Ei vaan ole täälläpäin mitään meneillään. Mun sisko oli joskus kouluaikoina jossain testauksissa mukana muutaman vuoden.

Mullakaan ei oo mitään erityistä hinkua ulos. Kerran oon käynyt, kun oli ne siskon polttarit, mutta siis silloinkin ihan alkoholiton reissu, kun kuskina koko päivän toimin ja yöllä ajelin reilu 100km matkan kotiin. Niin, joo ja oltiinhan me miehen kanssa siellä häissä. Tai siis Piiperöinen oli alkuillan mukana, mies kävi laittaan kotona nukkumaan ja tuli jatkamaan häiden juhlimista. Piiperöine oli jo nukahtanut ennen kuin mies lähti takaisin häihin. Anopilla oli helppo hoitokeikka:) Mutta siis mitään baari-riekkumista en jaksa edes ajatella ja jos noita häitä ei olis ollut, niin varmaan olis jäänyt siis käymättä missään.

Catriinan tavoin mulla on yksi pikkusisko ja miehellä yksi isoveli. En usko, että vaikuttaa meidän lapsilukuun. Ehkä 2 tai 3 olis hyvä. Tai sopiva. Oon joskus sanonut, että yksi on liian vähän ja neljä liikaa, sama pätee oikeestaan edelleen.

Me ei olla vielä kokeiltu housuvaippoja. Niitähän tuli muuten näytepaketti just siinä Liberon paketissa. Me hylättiin hoitopöytä (tai hoitotaso) just tällä viikolla, kun sitä ei oo oikeestaan edes moneen viikkoon käytetty just ton takia, että neiti ei vaan pysy siinä. Helpompi vaihtaa parisängyllä tai lattialla. Niin tai ihan vaan sylissä... Meilläkin neiti räpläilee aika taitavasti teipit auki tai tarrat kestoista. mulla on vaan yksi neppari-kesto, sitä ei saakaan auki:)

Simballe täältäkin mukavaa lomareissua:)

Nyt kattoon Pieni talo Preerialla, kun kerrankin pystyy...

Rosa

Meilläkin oli käsinukke Liberopaketissa,mutta parilla kaverillani oli pinnasängyn päätyyn sellanen pehmeä juttu, joku puuhajuttu...meillä löytyi se entuudestaan,joten onneksi ei tullut meille. Ostin pojalle sellasen pehmeän pallon Citymarketista ja maksoi vain 1e. Ihan lasten lelu se on...

Meillä on housuvaipat käytössä, teippivaippoihin meni hermot kun jatkuvasti poika kääntyi mahalleen. Hosut on helpompi vaihtaa sylissäkin. Kestoissa onneksi teippiversiot pysyy vielä päällä,kaikki melkein on sisävaippoina niin villikset estää tarroihin pääsyt. Nepparivaipat on käteviä just kun vauva oppii aukomaan teipit....

Nyt peseen tytön hampaat ja unille sitten..ite tulen vielä kokeilemaan onnea pokerissa jos ehdin..;)

Tammivauvojen luonne, 6kk
Luonne-gallupin tulos, tammikset 6 kk (seuraava luonne-gallup 12 kk)

Catriinan Amelie: aurinkoinen, tarkkaavainen, seurallinen
Jumbojätin Lauri: tarkkaavainen, utelias, äänekäs
Simban poju: utelias, tarkkaavainen, touhukas
Lauran pikkuneiti: tarkkaavainen, aurinkoinen, joustava
Tähden poitsu: temperamenttinen, iloinen, tarkkaavainen
Lumin tyttö: iloinen, tarkkaavainen, tempperamenttinen
Rosan Piiperöinen: hyväntuulinen, iloinen, tyytyväinen
Pinnin philosophi: sopeutuvainen, hyväntuulinen, hurmaava
Nupun Pupu: sosiaalinen, hassutteleva, omapäinen
Nintsun pieni mies: temperamenttinen, sosiaalinen, omapäinen (eli siis omaa erittäin vahvan oman tahdon)
Sumun Punkkis:
Muskan Kassu: seurallinen, touhukas, kiinnostunut (kaikesta)
Nunnun tyttö:

Oliko babybio leffa hyvä? Käytiin kattomassa Broadwaylla se Mamma Mia viime toukokuun Nykin reissulla. Mä tykkäsin, mies taas ei yhtään...

Olen täällä leiponut aurajuusto-pähkinäpiirasta ja op:n mutakakkua polttareihin. Nyt pitäisi varmaan painua pehkuihin kun sain Kassunkin sinne jo pari tuntia sitten.

Nyt on babybioiltu pitkästä aikaa :) Oli lystiä vaikka leffa oli mun makuun pikkasen liika hömppä tai siis 10 vuotta sitten olis uponnu ku veitsi voihin mutta siis taas loistava babybio leffa kun ei koko ajan pysty oikeen seuraa ;)
Mutta vitsi että oli meidän lapset kiltisti ;) Taustalla kuului tasainen itku mutta meidän lapset söi nätisti ja nukkui välillä.. Lystikästä oli seurata kun punkkis ja philosophi yritti omia pupun helistimen ja se oli milloin kenenkin kädessä ja suussa -niin suloisia!! Sumu lupasi laittaa kuvia =)

Meillä mentiinkin eilen vaihteeksi kiltisti nukkumaan! Toivottavasti jatkuu samalla menestyksellä :) Ja tänään aamulla maistui päärynäsose-riisipuuron sekoitus -nam... varmaan desi upposi! En tarkoituksella imettänyt aamulla ennen puuroa että alkais pikkasen paremmin uppoomaan ja kyllä se nyt tällä kertaa toimikin :)

Pupu on nyt oikeesti alkanut liikkumaan melko aktiivisesti.. Koko ajan pönkää itteensä ympäri ja työntää itteensä taaksenpäin... Eilen kun oltiin vierailulla illalla ja pupu oli lattialla niin kummastelin mitä outoa rapinaa lattialta kuuluu niin pupu oli kaivanut mun käsilaukusta pussin missä oli maissinaksuja!!!!! Voi vitsi että oli kyl etevästi saanut ne sieltä ulos ja ylipäänsä päässyt ryömimään kassille. Palkitsin pupun sitten kolmella naksulla =)

Mä sitä tapaamista tässä mietiskelin että jos pian kaffettelis tms... mutta siitä sitten spacessa :)

Mutta nyt taas mukavaa viikonloppua kaikille konttaajille, ryömijille, pyörijille, ja liikkumista vasta suunnitteleville ;)

Voi vitsit meidän poika ei suostu menemään enään nätisti nukkumaan. Taidettiin jopa kolme tuntia sitä nukutella,mutta aina saatiin kääntää selälleen (mahallaan menee konttaamaan) ja alas istuksimasta. Kiva kun tajus,että saa jalat pinnojen välistä ja siinä sitte istua nököttää...nyt onneksi nukkuu.
Aamulla stten herättiin 5.30 ja saa nähdä miten jaksan rillutella tänään...vähän on vässy olo,mutta luvattu mikä luvattu niin mentävä on...

Mutta hauskaa viikonloppua kaikille!

Äkkiä käväsen. Poika ei suostu enään nukkumaan ilman tappeluita. Noh, eiköhän nukahda yöunille sitten helposti...toivon ainakin miehen kannalta niin.
Oliko teillä Liberopaketissa siteitä??Mulla ei ollut kuin kaksi pikkuhousunsuojaa,mutta noilla parilla kaverillani oli taas sidepaketti.

Heh en malta olla poissa koneelta, tultiin ny tänne mummolaan mutta muut kattoo Salkkareita ja poikakin nukkuu, niin pitihän se heti tulla kattoo mitä tammiksille kuuluu:)

Jumbis, mulla oli paketti Libresse-siteitä siinä Libero-paketissa. En mä kyllä niillä mitään tee, kun hormonikierukan jälkeen ei oo kuukautisia ees ollu. Ja mullakaan ei ollu sitä palloa vaan semmonen pitkä kuvakirja.

Mitä teidän baby bio-kasseissa oli? Mulla oli kesä ja heinä-elokuun kaksplus-lehdet, lusikka, monivilja-puuroa ja hedelmäsosetta. Aika paljon kaikkea, toi babybiossa käyntihän tulee kannattavaksi, eipä tartte kaksplus-lehteä ainakaan tilata kun sen saa aina babybiosta mukaansa.

Meillä meni viime yö pitkästä aikaa hyvin, poika nukkui 20-3.30 ilman että tarvitsi kertaakaan mennä heiluttamaan. Ihanaa kun sai itekki taas nukkua, viime yöt poika on kitissy vähän väliä. Harmi kun Jumbis teillä ei nukuta, toivottavasti tilanne paranee pian!

Mä joo tykkäsin kovasti siitä Mamma Miasta! Ei ollu suuret odotukset joten elokuva oli positiivinen yllätys.

Nyt on lopeteltava. Palataan taas.

Moikka!

Ollaan vihdoinkin palailtu kolmen viikon loman jälkeen kotiin. Oltiin mun vanhempien luona muutama päivä ja miehen kotipaikassa suurin osa ajasta. Koneella kävin pikasesti jossain vaiheessa mut en ehtiny elleihin ollenkaan.

Puolivuotissynttäreiden kunniaksi tein kakun. Pitihän sitä päivää jotenkin juhlistaa! =) Sää ei lomalaisia suosinu, mut muuten oli ihan mukava reissu. Kaikki meni tytön kans aika hyvin, vaikka parina iltana ei meinannu millään nukuttaa. Tyttö kikatteli vielä yhentoista maissa ennen ku saatiin se yöunille. Onhan tuollanen reissaaminen iso juttu noin pienelle.

Tuntuu, et tyttö kehittyy ihan huimaa tahtia. Meillä ei vielä ryömitä, vaan tyttö peruuttaa! Ja kääntyilee kovasti. Ei siis oo vielä keksiny miten eteenpäin mennään.

Sellanen juttu on tullu kyllä, tosin jo ennen tuota reissua, et tyttö ei meinaa rauhottua tissille kun ollaan jossain menossa. Selkeesti on nälkänen mut ei halua olla sylissä pötköllään. Kotonakin imetys onnistuu vaan sängyllä tai sohvalla pötkötellen. Oon jo alkanu pelkäämään etukäteen niitä hetkiä kun tiiän et kohta tytöllä on nälkä ja sit se kuitenki vaan huutaa ja vääntelehtii sylissä. =( Kyläpaikoissa on helppo kun voi mennä just makkariin imettään mut jossain kaupoilla tai kirjastossa ei ookaan niin helppoa. =(

Sillon 5 kk iässä alettiin maisteleen soseita ja kaikki tuntuu maistuvan melko hyvin. Määrät vaihtelee tosin aika paljon, joskus tyttö syö enemmän, joskus vähemmän. Kasviksia on syöty paljon ja naudanlihaa maistettu muutaman kerran. Iltapuurot aloteltiin myöskin muutama viikko sitten, ihan Elovenasta oon sitä keitelly ja lisänny jotain marja- tai hedelmäsosetta sekaan. Oon tehny aika paljo kasvissoseita ite, mut reissussa syötiin paljo niitä valmiitaki. Mun mielestä ne kaupan soseet vaan haisee kamalalle, en pysty ite ees maistaan useimpia niistä. =( Onko muilla samanlaisia ongelmia?

Babybio jäi multa väliin ton reissun takia, mut ens kerralla yritän päästä mukaan sinne tai ihan vaan kahville.

Tänne on tullu ihan kamalasti juttua sen jälkeen ku oon viimeks lukenu! Silmäilin ne läpi nyt, mut yritän ehtiä myöhemmin lukeen tarkemmin. Nyt alkaa oleen silmät ristissä, pakko lähtee nukkuun.

Meillä on 6 kk neuvola vasta maanantaina, lisäilen mitat sitten.

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)

Mies lähti nyt tänään reissuun ja pikkasen mua hirvittää minkälainen viikko meille on tulossa. Neitihän nukkuu ja syö onneksi hyvin, mutta on se ihan erilaista olla reilu viikko ihan kahdestaan..

Nunnu; minäkään en voi sietää noita kaupan vihannessoseita, haisevat aivan kamalalle. Siksi en niitä neidille annakkaan kuin reissussa olessa. Hedelmäsoseista tykkään kyllä itsekin! Töissä ollessa minulla oli joskus välipalanakin aprikoosi tai mangosose. Helppoja ja hyviä.

Jumbis; tuli mieleeni, että onko teidän pojan korva ok, kun eikös niissä ollut se tulehdus? Ajattelin, et kun nukkumaanmeno on taistelua, eikä viihdy selällään. Vai onko sitten liikkuminen niin päällä koko ajan.

Höh, muistin nyt kun puhuitte tuosta liberokerhosta, et liityin siihen raskausaikana, ja aluksi sieltä tuli jotain postiakin, mutta ei mitään nyt enää pitkään aikaan. Oletteko lähettäneet sinne niitä merkkejä tms. kun olette nuo puolivuotis paketit saaneet vai kuinka? (Haluaa myös!!!):)

No mutta nyt päiviksiltä herättiin..

Voihan... että mua nyt ärsyttää! Olin ajatellut, että reissussa (ollaan 4-5 viikkoa) käytetään sitten enimmäkseen purkkiruokaa ja kattelin just netistä nestlen sivuilta niitä paikallisia ruokavaihtoehtoja ja ne laittaa suolaa 10-kertaisen määrän tiettyihin lasten ruokiin verrattuna, mitä Suomessa on valmisruuissa, ja hedelmäsoseissa on puolestaan 3-kertainen määrä sokeria! Täytyy varmaan itse tehdä sitten perunamuusia ja siihen lantrata noita ulkomaisia valmisruokia, että sais vähemmän suolaisia. Ei ole kovin kiva, jos poitsu tottuu ulkomailla syömään suolaisempaa/makeampaa kuin mitä kotona syödään ja ei kai se kovin terveellistäkään ole. En vain tajua, että miten nestle voi tehdä suomeen tuollaisia sokerittomia ja vähäsuolaisia lastenruokia ja sitten ulkomailla niihin tuupataan hirveä määrä sokeria ja suolaa?? No täytyy vähän suunnitella reissua uudelleen ja miettiä jos pystyisi itse tekemään ruokaa ainakin osassa paikkoja, mihin mennään.

Kiva, että babybiossa oli noinkin hyvä kassi. Mullekin olis kelvannut noi kesän lehdet, kun mulle ei tule kotiin. Ja ne nestlen lusikat on nyt olleet aika hyviä, että niitä sais meillekin tulla lisää. Ollaan saatu jo 3kpl, mutta ne on aina likaisia käytön jäljiltä.

Laitoin just ison satsin porkkana-perunaa kiehumaan ja pakastan sitä taas. Lisään sitten lihat ja muut mausteet vasta lämmitysvaiheessa. Taas meinasin unohtaa tehdä niitä kuutioita porkkanasta, mitä jumbis oli tehny pakkaseen. Pitää koittaa tehdä niitäkin viikonlopun aikana, on sitten helppo sekoittaa muuhun ruokaan ja saa vähän enemmän pureskeltavaa. Poitsu oikein hotki eilen kurkkua, kun annoin sille kurkkutikkua omasta kädestä. Suu täynnä kurkunpalasia ja olis vaan lisää halunnut ;-) Aika hyvin osasi käännellä sitä ruokaa suussaan ja sai nieltyäkin. Olin tosi yllättynyt ettei kakostellut niitä kurkun palasia, kun ne on aika kovia mielestäni.

Minä taas ruuasta höpöttelen ;-)

Ai niin, Nunnu, ennen ajattelin, että kaupan soseet haisee ihan kamalalle, mutta olen nyt syönyt itsekin joitakin niistä ja osa on ihan hyviä :) Jos täytyy reissussa antaa valmissoseita niin otan aina sellaisia mitä itsekin söisin.

Meidän liberopaketissa oli 2 kpl suojia. Näyttää vaihtelevan paljon tuo paketin sisältö. En muista miksi tuo 6kk paketti tuli, olisko ollut just sen takia, että liityttiin tuohon liberokerhoon ja sieltä tuli sitten postissa lappu, että voi noutaa sen paketin lindexistä. Me ollaan muuten saatu se pitkä kuvakirja, kun ollaan kerätty vaippamerkkejä ja saatiin myös sellainen leikkimatto, ne on olleet tosi kivoja ja tykättyjä poitsun leikeissä :)

Nyt pikkuinen näköjään heräsi päikkäreiltään, kun alkoi kuulua jutustelua sängystä. Poitsu yleensä heräilee aina omia aikojaa ja alkaa puuhailemaan sängyssä ja välillä juttelee itsekseen. Toissa viikonloppuna poitsu oli 1,5h heräämisen jälkeen itsekseen omassa sängyssä omassa huoneessaan. Sain sillä aikaa hyvin tehtyä ruokia pakkaseen. Mutta nyt taitaa olla jo ruoka-aika, joten lähden soseuttamaan mun keitokset!

Mukavaa viikonloppua!

Tähti ja poitsu 7,5kk

Väshtänyt mamma kirjoittelee...Eilen oltiin melkein pilkkuun asti baareissa kaverini kanssa. Mun serkkupoika lyöttäity meidän seuraan alkuillasta ja sitten se katosikin yhteen baareista..kai se sieltä on kaverin sitten löytänyt. =) Hauskaa oli! Jorailtiin koko ilta/yö ja aamulla olikin taas jalat kuin kaksi pötköä vain. Hyvä että pääsisin edes liikkumaan.*heh hee* Juomaa meno ja sen aamullakin huomas. Hirvee jysäri!! nukuinkin kahteen asti ja sen jälkeen vasta pystyin koittaa syödä jotain..onneksi ei tarvinnut vessanpönttöä halailla.

Tosiaan.Meillä pojalla oli korvatulehdus ja siitä kontrolli 3.9. Tänäänkin tuossa kiukkuillut ja näyttäs kyllä aika lailla hampaista johtuvan...kuolaa kuolaa ja kuolaa, kaikella taas jyystää ikeniään ja ne onkin ollut jo KAUAN turvoksissa. Tosin jos jatkaa kauankin vielä tota kiukkuumista vien sen lääkärille taas. Kyllä toi liikkuminenkin vaikuttaa toisilla lapsilla uneen...Oon näistä ihan ulalla kun tyttö oli aina hyvä nukkumaan ja nukahtikin aika kiltisti.

Tuon Liberopaketin saa/sai kun liittyi Liberokerhoon. Kotiin tosiaan tuli lappuettäpaketin voi noutaa Lindexiltä. Meillä on härpäkkää Liberoltakerättynä vaippamerkeillä..kuuluttiin kerhoon jo tytön aikana. Kesällä tytöltä päättyi se kun tuli 2v. Joskus siellä kerhokaupassa on kaikkee kivaa mutta nyt on ollut kyllä tylsät samat kamat jo pitkään...

Keräilettekö te purkkiruoasta niitä etikettejä? Meillä on kauheat kasat Bonan ja Semperin. Semperillähän on menossa keräys niistä, pitäs alkaa laittamaan niitä postiin että saadaan mitä halutaan.

Palaillaan taas, kota alan poikaa nukuttamaan ja saunain pitäs laittaa päälle jossain välissä.

Poika viilettää nyt lujaa menemään ja taputti ekan kerran kunnolla. =)

Onpas täällä hiljaista ;) Me vietetään kotiviikonloppua ja poitsu nukkuu päikkäreitä. Herättiin koko porukka vasta 11 jälkeen tänään =)) Tein mustaherukkapuuroa, annan sitä sitten välipalaksi tänään... aika kirpeetä, mutta olihan se Simbanki poju tykännyt, että toivotaan että täälläkin maistuisi. Olis kiva, kun voisi käyttää sitten omia marjoja tuolta pakkasesta noihin välipaloihin. Mua niin ärsyttää se lasipurkkien kerääntyminen ja niiden vieminen keräykseen. Tosin meillä ei vielä tähän mennessä ole mennyt keräykseen yhtään lasipurkkia, kun kaikki ollaan otettu omaan käyttöön, pakastukseen. Ja voisihan niitä marjoja varmaan ottaa ja soseuttaa aamu- ja iltapuuron sekana syötäväksikin, vaikka parin päivän satsi kerrallaan jääkaappiin.

Poitsulla on kova meno päällä, menee 4-5 konttausaskelta eteenpäin, sitten suoristaa jalat, nostaa pepun ylös korkealla ja heiluu, välillä heittää pepun toiselle puolelle toisen jalan päälle ja sitten jatkaa matkaa, taas 4-5 konttausaskelta ja välillä tulee melko korkeelta sitten mahalleen ja jatkaa siitä menoaan. On tosi hauskaa vaan seurata kun toinen ihan villinä menee ympäriinsä, nyt tuntuu tosiaan että meidän pikku vauva on vähitellen muuttumassa taaperoksi. Hän alkaa nyt ymmärtämään vähän "käskyjäkin" eli jos on menossa esim. kukkia tai johtoja kohti ja pyytää/houkuttelee sitten tulemaan takaisin, niin monesti hän kääntyy ja tulee luokse tai jos on itse menossa toiseen huoneen ja pyytää/houkuttelee tulemaan perässä niin monesti hän seuraa :)

Nyt poitsu heräilee taas uniltaan, kuuluu jutustelua. Täytyy valmistella lounas poitsulle ja itsekin mennä ottaan jotain.

Tähti ja poitsu 7,5kk

Ps. Miten muuten pottaharjoittelut sujuvat niillä, jotka ovat ne aloitelleet?

Meillä on ollut noin viikon tauko, kun poitsu alkoi tekemään kakat aamupäivästä, niin ei voida silloin harjoitella kun olen töissä ja pottaharjoittelu on nyt toistaiseksi vain minun homma ;) Pelkkiä pissejä ei olla harjoiteltu, kun tuntuu että poitsu pissaa ihan milloin vain, en osaa yhtään ennakoida pissaamista.

Heippa!

Kiva kuulla Nunnusta pitkästä aikaa!

Meillä on ollut lennokasta pe-su. Ihan kotopuolessa ollaan oltu, mutta menossa raksa-asioilla, raksalla, kylässä ja ostoksilla...

Jumbis: Kiva, kun pääsit baila-baila ja mukava, kun ilta meni kivasti. Niin ja se pallo-juttu oli ihan vaan heitto... Siis, että samanlainen kuin meidän porukoiden koiralla:D Nin ja mullakin tais olla Libero-paketissa pari pikkuhousunsuojaa. Mites oliko muilla niitä Liberon kertakäyttöisiä ruokalappuja? Meillä oli niitä 10kpl paketti. Ne on hoitolaukussa mukana koko ajan. Tosin musta ne on hieman liian suuria vielä neidille. Ruokalapusta tulikin mieleen, että pitää alkaa ettimään, kun muistin tossa yhtenä päivänä, kun kävin kaverilla kylässä, että mekin saatiin Marimekon unikko-ruokalappu lahjaksi, enkä yhtään tiiä mihin oon sen pukannut.. Heillä siis oli se sama, niin siitä muistui mieleen...

Oottko muuten huomanneet eroa lapsessa, kun ootte kotona ja kylässä? Meillä ainakin kotona koko ajan kuuluu kova kalkatus eikä pysy ollenkaan yhdessä kohtaa. Tänäänkin sitten kylässä oli paljon hiljaisempi eikä mennyt olohuonetta ympäri kierimällä, niinkö kotona. Kotona ei pysy ollenkaan enää peiton päällä, vaan nuohoaa nurkkia:)

Jahas, Lauran pikkuisen iskä on lähtenyt matkalle... Huh huh, pitkä aika olla viikko yksin tytön kanssa, vaikka toisaalta aika menee hirveen nopeeta ja kohta varmaan huomaat, että menipäs se vaan... Mutta etukäteen sitä aina mietiskelee ja pohtii, että mitenköhän kaikki sujuu... Mun mies oli peräti yhden yön työreissulla toukokuussa, niin sitäkin ajattelin, että miten pärjätään... Ja joskus, kun joutui jäämäänkin yöksi (tekee vaan aamua ja iltaa) töihin, jos siellä tuli joku härdelli...

Nunnu: Mustakin kaupan vihannessoseissa on kumma haju. Hedelmäsoseita oon myös minäkin joskus itse syönyt. Hyviä:)

Tähti: Mihin te olittekaan lähdössä reissuun ja koska? Ilmoita vaikka spacessa, jos et halua täällä... Minäkin oon urakoinut tänään ja eilen tytölle soseita. Eilen tein pelkkää bataattia ja sitten possu-pottu-herne-maissi-paprikaa ja maustoin hieman timjamilla. Tänään tein pelkkää porkkanaa. Tänään lounaaksi ja päivälliseksi (ei syö joka päivä päivällistä!) maisteltiin sitä possua ekaa kertaa. Tykkäsi! Tosin laitoin sitä porkkanaakin, kun se meillä menee ihan kaikista parhaiten. Olis vielä mm. kesäkurpitsaa, broileria ja kukkakaaltakin jääkaapissa, mutta loppui ne jääpalamuotit, niin pitää tehdä vaikka huomenna lisää. Oon oikeestaan pelkästään jääpalamuotteihin pakastanut ruokaa ja irroitellut ne sitten pakastusrasioihin. Ja maissinaksujakin muisatin viimein ostaa perjantaina!

Pitäis joskus kattoa, mitä sieltä Libero-kerhosta saa merkeillä "ostaa", kun enpä oo vielä ehtinyt(?) tutustua... Merkkejä oon sinne kerran lähettänyt, mutta eipä meillä niitä kauheena tule, kun n. 1pkt/kk menee kertavaippoja, muuten käytössä ne kestot. Nyt oon tässä just miettinyt tilausta, kun tilataan kaverin kanssa vaippoja/kankaita huomenna yhdessä. Mulla on nyt aika mukavasti taskuvaippoja, mutta imutilanne on surkea. Mitkä Jumbis susta on teillä parhaat imut? Niin ja Lumikin taisi olla kestoilija?Aattelin tilata pari valmista mikrokuituimua ja sitten ehkä bambu- ja hamppukankaita ja tehdä niistä itse. Froteeta ja flanellia olis ja ne vois myös ommella imuihin... Mietin myös, että tilaisko Imse Vimsen AIO:n, mutta en oo vielä ihan varma...

Me ollaan n. kerran päivässä pottatreenailtu. Ihan mukavasti menee. Kakkoja ei oo pottaan saatu, mutta lähes joka kerta pissat. Meillä mennään potalle aina heti, kun herätään joko päikkäreiltä tai yöunilta. Tossa kuun vaihteessa oli vähän taukoa treenailuista,kun oli ne mun siskon häät ja kaikkea touhua, niin pottailu jäi, mutta nyt ollaan n. viikko kyllä taas ahkerasti pottailtu.

Tänne meille muuten tuli nyt viikonloppuna kesä! Kalenteria kun katsoo, niin pitäis kyllä syksyksi alkaa kääntyä, mutta ei ollut moittimista kahdessa hellepäivässä:) Toivottavasti jatkoa piisaa...

Rosa ja Piiperöinen 6kk 3vko

Huomenta! Väsyttää!! heräilin yöllä jatkuvasti selkäsärkyyn ja jotain rakkaat lapset mölisivät vuoronperään....Selkä taas jumittaa ikävästi.

ROSA: Mä oon itse tehnyt imuja vanhoista froteepyyhkeistä,mutta suosin eniten bambua ja hamppua imuna. Itseasiassa mun pitäisi kanssa saada aikaiseksi ostaa kankaita ihan vain imuiksi. Ajattelin jos tekisi pelkkiä bambu- ja hamppuimuja ja sitten muutaman niin,että laittaisi molempia. AIO vaippoja mun tekisi mieli kans testaa,mutta hyvin sujuu taskuilla ja sisävaipoillakin...ja noissa kestää se kuivuminen niin pitkään.

Kympiltä pitäis lähtee kaveria vastaan kaupungille ja ollaan ihan vaiheessa täällä....laiskapäivä taas tulossa. Mies on aamuvuorossa ja tyttö ehti jopa saada pienen taistelun aamupalan aikana aikaiseksi...onneksi nyt leikkivät pojan kanssa aika rauhallisesti. POika viilettää kauheeta vauhtia eteenpäin ja jatkuvasti koittaa meidän tv-tasoa päästä räveltämään. Nyt pitää tosiaan aktsoa mitä tavaroita tyttö lattioille jättää,etei poika laita pienimpiä leluja suuhunsa. Otin istumakuvia eilen..koitan laitella Spaceen vielä tänään....

Nyt aamukahvia ja laitettava hoitolaukku valmiiksi...

Jumbis, tyttö 2v 2kk ja poika 7,5kk

Moikka taas!

Mä tässä syön mutakakkua aamukaffen kaa :) nam ja pupu nukkuu soffalla mun viekussa... (kiitos vielä sadannen kerran Pinnille reseptistä)

Me aloitettiin vauvauinti lauantaina ja pupu kiljui innosta kun pääsi veteen polskimaan :) Vielä ei sukellettu eikä mittään mutta mukavaa oli.

Nunnu ja Rosa, hauska huomio tuo kasvissoseiden tuoksu =) en oo koskaan kiinnittäny siihen huomiota tai en taida niitä paljon tuoksutella.. Päärynäsosetta voisin itekin vedellä mielin määrin, se on niin raikasta namia.

Meillä tuo pulauttelu on nyt vähentynyt mutta ollaankin pidetty se 30min selällään ruokailun jälkeen eikä päästetty lattialle... Maitoa tosin tulee vielä ulos pieniä kökkäreitä muttei niin paljon jo tossa viikko sitten kun tuntui että kaikki tulee ulos... En tiiä sitten jeesasko tuo selällään pitäminen vai se että on annettu nyt vaan pottua, porkkanaa, maissia, päärynää ja riisipuuroa.... Nyt sitten tänään kokeilin sitä hedelmätarhurin sosetta puuron kaa ja siinä on sellasia mandariineja yms "närästäviä" niin kattoo että alkaako pulauttelu vai oliko siinä syy, vai parsassa ja kukkakaalissa...

Miten te jotka jäätte hoitovapaalle, tuutte toimeen niinku varallisesti?? Tänään iski kyllä eteen totuus että mun tili on melkein nollissa ja mites sitte ku pitäis elää vaan sillä hoitotuella?? Onneks on muutama työvuoro silloin tällöin niin saa ees pikkasen taskurahaa..

Alkoi oikein päätä särkee ku mietin noita raha-asioita...

Mukavaa viikon alkua kaikille :)

Meillä neiti on flunssassa.:( Eilen oli ihan tukossa, mutta nyt tukkosuus on antanut onneksi periksi ja nenä ei enää vuoda, mutta pientä lämpöä on. Korvaansa hinkkaa jonkun verran, mutta neidillä on muutenkin tapana väsyneenä hinkata korviaan, mut täytyy nyt seurailla noita itkuja.. Illalla ajattelin, et voi että kun mies tulisi jo kotiin. Ja oli ollut YHDEN yön pois.:) No nyt tuntuu jo helpommalta..

Meillä kurotellaan tosi paljon ylöspäin ja kaikki korkealla oleva olisi kiinnostavaa, toivottavasti ei nyt ihan vielä alkaisi hilaamaan itseään ylöspäin. Miten teillä muilla, joilla vauvat menee eteenpäin, joudutteko kieltämään ja yleensä kiellättekö menemistä sellaisiin paikkoihin mihin ei saa mennä? Minun tulee väliin sanottua turhankin tiukasti, että ei saa mennä lehtikorille tai takkapuille, ilmeisesti tulee niin selkäytimestä, kun koiraa joutui komentamaan. Ja sitten on huono äiti- fiilis, kun muistaa, et eihän pikkuinen ole edes kahdeksaa kuukautta.. Mutta ihan selkeästi tietää jo nuo paikat, et niihin ei saa mennä, ja niihin mennäänkin sitten hurjaa vauhtia, aina kun äiti on kauempana.:D

Nuppu; minä olen myös miettinyt päänsärkyyn asti, et pärjätäänkö hoitovapaan ajan.. Vähän saatiin esimakua siitä, mitä se tulee olemaan, niin viime syksynä, kun jousuin sairauslomalle niin aikaisin ja loppuvuodesta oli ennakko ja jälkiverot ja vielä monen kuukauden alv:t tulossa ja minä tipuin sairaspäivärahalle. Sanoinkin joskus, et voisin ilmoittaa kelalle verottajan tilinumeron suoraan, kun sinne ne kaikki rahat melkein menikin. Mutta ihan hyvin selvittiin, tietenkään ei mitään ylimääräisiä shoppailuja tehty ym.. Ja se oli minulle kova paikka, et ei ollutkaan omaa rahaa käytössä niin paljoa, vaan mies maksoi melkein kaikki laskut ym.. Onneksi miehellä on suht hyvät tulot, et pärjätään kyllä, mut shoppailut saa taas jäädä hetkeksi aikaa. Ja olen ajatellut loppuvuodesta tehdä muutaman päivän viikossa töitä, niin siitäkin vähän jotain tulee. Mutta jotenkin tuntuu hassulta, et kannustetaan ja joskus tuntuu, et painostetaankin jäämään kotiin lapsen/lasten kanssa, mutta taloudellisesti sitä ei tueta juuri mitenkään. Ajattelisi, että täyttyisi saada edes jonkunlainen minimitoimeentulo, mutta tuo kotihoidontukihan on ihan naurettava! Tulipas purettua mieltä.:)

Tuli noista koiranjalkapalloista mieleen, et ne oli tosi rakkaita meidän edesmenneelle koiralle! Hänellä oli kuusi palloa kaikestaan ja hän nukkui päiväunia pallo suussa ja se olikin eri homma aina valkata, et mikä pallo millekkin unelle olisi sopiva. Koira kantoi ne matolle riviin ja kokeili kaikkia suussaan ja sen jälkeen valitsi sopivimman ja meni pallon kanssa nukkumaan.:D Aika hassu tapa. Ja huomioitavaa oli, että ne pallot oli kaikki ihan samanlaisia, jotkut vain uudempia. Harmi kun ei hoksattu kuvata sitä rituaalia.

Mukavaa viikonalkua minunkin puolestani tammiksille!:)

Koitan täällä saada lapsia päiväunille,mutta tuskaa taas...mlemmat riehuu sängyissään eikä rauhotu millään.

Mä olen ollut kotona loppukesästä 2005 alkaen ja hyvin ollaan pärjätty. Tai onhan välillä tiukkaa ollut,mutta kuitenkin. Hoitovapaalle jään vieläkin,mutta menen ehkä töihin tekemään 1-2vuoroa viikossa 2009 alkaen. En ole ihan satavarman vielä tuosta kuitenkaan...mieli kyllä tekis. Mulle jää nyt vanhempainrahoistakin sellenen 100-300e (riippuen laskujen määrästä) kuussa käteen ja voitte kuvitella paljonko sitä jää hoitovapaalla. meilä vastikekkin nousi kesällä ja sitten on kaksi lasta nyt mitä ruokkia ja ostaa jotain vaatteita...mutta en valita! En raaski näin pieniä vielä päiväkotiinkaan laittaa....

Nyt kattomaan nukahtikohan se poitsu sänkyynsä vai istuuko siellä taas. =)

Nuppu, täällä kanssa mietitty päänsärkyyn asti tota raha-asiaa.. Me on säästetty vähän kaikki pienet ylijäämät ja lapsilisät (tosin nyt pari vikaa kuukautta nekin on menneet elämiseen) ja katotaan sitten joulukuussa kun mun hoitovapaa alkaa että mitä säästössä on. Tarkotus niillä jemmarahoilla ois maksaa mun osuus asuntolainasta (kuukausittain), ja mähän oon jo hakenut ja saanutkin virkavapaata elokuun alkuun 2009 asti. Eli tosi paljon pitäis saada säästöön rahaa että pärjättäis sinne asti, mutta mulla on onneksi mahdollisuus tehdä keikkaa, varsinkin jos ei haeta sitä kotihoidontuen lisäosaa. Jos en ois nirso niin keikkaahan ois vaikka joka päivä, mutta mä haluan tehdä työvuoroja ainoastaan omalle tai naapuriosastolle. Mutta elokuussa -09 mä aloitan työt taas, se on kyllä n. 95% varmaa. Meillä ei miehellä oo hyvät tulot eikä pärjätä niillä pelkästään, ei sitten mitenkään päin. Enkä mä oikein tiedä että jaksaisinko kotona oloa ton pidempään vaikka ajatuksena oliskin ihana.. =)

Laitoin Spaceen viestiä!

Meillä poika liikkuu aavistuksen nyt lattialla eteenpäin. Ei silti oo tyytyväinen. Hoh. Ai niin ja mun piti jo aikaisemmin Nupulle vastata että meillä myös puklaillaan/oksennetaan vielä melko paljon. Tänäänkin poika söi liharuoan klo 12.30, ja vielä äsken ennen nukkumaanmenoa puklasi hieman ruokaa ulos. Täytyis varmaan kysyä neuvolasta, oon ruvennut miettimään että josko poikaa närästää ja sen takia lattialla olokin on epämiellyttävää.

Laura, kyllä se Libero-kerhon paketti tuli automaattisesti, onko sulla tunnuksia sinne omalle kerhosivulle tai ootko saanut sieltä sähköpostia? Käy kattomassa ootko "aktiivinen" vielä vai mikä mättää! Meille myös tuli Lindexille paketti ja sieltä se noudettiin. Meillä on hirveä kasa niitä merkkejä vaippapaketeista, en oo jaksanut lähettää niitä vielä.. Mutta pitäis varmaan kohta lähettää!

Nintsu + pieni mies 7 kk + pari viikkoa

Plääh. Laitoin just ylimääräiset pienet vaatteet myyntiin ja hitto inhoan kuvien lisäämistä!! menee välillä hermot...

Mä yritän nyt saada hoitolisää,mutta jotenkin kutina,ettei sitä taaskaan saada. Vaikka miehellä on tavallaan hyvät tulot, menee meillä aika lailla kaikki rahat elämiseen. Säästössä on rahaa,mutta sieltä on muutaman kerran jouduttu ottamaan..se on joskus etelenmatkaa varten. Lapsille menee kolikkosäästöt ja 5e/kk. Asuminen ja ruoka on nykyään niin kallista ja sitten vieläpä kaikki hoitomaksut jne...Lainan lyhennykset syö yli puolet miehen palkasta...

Mutta nyt taidan poistua koneelta..

Sain kun siankin käytyä ostamassa langat ja aloittelin tytölle kutomaan talveksi villapukua. Tummanpunaisesta teen. Peräti toisen lahkeen resori on nyt kudottuna.

Jumbis: Se huono puoli noissa aioissa kyllä on, että kuivuminen kestää, mutta silti tilasin nyt kuitenkin sen Imse Vimsen. kaveri tykkää siitä, niin ajattelin sitten itsellekin, jos olis vaikka hyvä... tuli tilattua nyt sitten myös pari valmista imua ja bambua ja hamppua ihan vaan kankaana, niin saa sitten itse ommella. Varmaan teen niistä sellaisia taiteltavia imuja...

Tuosta pulauttelusta, meillä sitä ei juurikaan ole ollut kiinteiden aloittamisen myötä. Joskus tulee vähän, mutta ei juuri koskaan. Huomaa nyt kuinka harsopyykki on niiiiin paljon vähempänä kuin silloin alkuun. Aivan liikaa nyt tuntuu, että onkin harsoja, mutta alkuun niitä kyllä oli välillä ehkä jopa liian vähän. Voishan niitäkin nyt sitten testata vaipoissa...? Onko Jumbiksella kokemusta?

Nuppu: Minä oon myös miettinyt pään puhki tuota hoitovapaata, mutta silti tuun aina tosiaan siihen tulokseen, että se on ainoa oikea ratkaisu. Meillä mies onneksi tienaa aivan hyvin, niin kaiken järjen mukaan pärjätään. Lisäksi on sellainen onnellinen tilanne, että edes asuntovelkaa ei jää hirveitä määriä, jos tai kun saadaan tämä kaksio myytyä ja sillä rahalla lyhennetään heti omakotitalon velkaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta se on vaan niin älytön säästö, kun ulkopuolelta ei ole käynyt kuin muurari ja sähkömies kaksi kertaa ja muuten on kaikki tehty omin voimin. Just mies jutteli rakennustarkastajan kanssa, joka sanoi, että tollasen talon kun ois rakentanut avaimet käteen periaatteella, niin olis saanut varata pelkkään työhön rahaa 65 000-85 000 €, että silleen... Ja muistan, kun kyseltiin talopaketteja, niin eräällä firmalla oli se pelkkä sateelta suojaan rakentaminen (siis työn osuus) 25 000€, niin kyllä meitä huimas ja kun sitten todettiin, että pystytään tekeen itse, kun mun isä pystyy neuvomaan ja auttamaan, kun on ollut talotehtaalla töissä ja rakentanut mun kotitalonkin itse, tosin 17v sitten, mutta ei ne periaatteet mihinkään muutu. Niinpä me on tosiaan tehty niinkin alusta itse, kuin että puutavarakin on haettu isien metsästä ja sahautettu laudaksi ja lankuksi tontilla. Ja se puutavarahan on nykyään myös kallista. Niin, mutta siis kyse oli siitä, kuinka selvitään hoitovapaa... Mies lyhentelee asuntovelkaa ja sitten varmasti joutuu aika paljon laittamaan rahaa myös elämiseen. Nykyään minä maksan lähes tulkoon aina ruoat. Kaikki ylimääräinen on karsittava ja kotia sisustetaan ja laitetaan pikku hiljaa. Jos sais ne "pakolliset" eli keittiön, olohuoneen ja pari makkaria heti kuntoon ja sitten muuten tekis vähitellen hankintoja... Onneksi meillä on myös ihan hyvin säästöjä ja säästetään edelleen kumpainenkin sellaiselle kasvutilille tietty kuukausisumma. Tytön lapsilisät menee myös omalle tilille. Siihen ei oo juurikaan koskettu vielä. Kaikki turhat kulut pitää karsia ja oonkin tähän jo alkanut nyt, kun tuntuu, että vielä kun saa muutaman kuukauden kohtuu hyvin rahaa, niin oon aatellut, että niistä pitäisi saada säästettyä. En oo pitkään aikaan ostellut itselle esim. vaatteita. Kampaajalla ei tarvii useinkaan kulkea, on sellainen hiusmalli (öhöm, päätä myöten valuva...) Ja muutenkin olen ehkä ennemminkin vähän pihi kuin tuhlaileva... Mun kaveri omistaa kukkakaupan, niin häätyy toivoa, että ennen joulua sais vaikka heittää siellä pari keikkaa, niin sais vähän taskurahaa...

Laura on kyllä niin oikeassa siinä, että kotiin vähän niinkö painostetaankin jäämään, mutta sitä ei mitenkään tueta. Siis on mun tuttavilla ainakin heti sellainen asenne, että "mitäs äitiysloman jälkeen? Et kai ainakaan heti töihin lähde???" Tiedän, että monien on vaan pakko lähteä, just rahan takia ja onhan meitä niin erilaisia ihmisiäkin, että joidenkin on vaan pakko päästä jo pois kotiympyröistä.

Noista raha-asioista tuli mieleen, että kuinka monella on lapsilla jo oma tili? Meillä on. Löytyykö lapsille säästöpossuja? Meillä on sellainenkin ja aika usein sinne nakkelen pikkukolikot. Eihän niistä nyt hirveitöä kerry, mutta kuitenkin.

Mutta nyt iltapalalle ja jos vielä jatkais vähän tuota kutomista...

Rosa ja Piiperöinen

Huh, mun elämä on ollut yhtä hulinaa noin viikon ajan! Ennen bioo käväsin tosiaan kaverin mökillä ja heti bion jälkeen pe lähdettiin sitten omalle mökille, joten ellit siksi jääneet taas vähiin :/

No, tänään sit vaan nukuin aina kun mahdollisuus, kun tosiaan on nyt tultu ja menty koko ajan..

Bio oli tosi kiva, vaikka mulle leffa ei ihan uponnut.. niin kuin nuppukin, jos olisin ollut reippaasti nuorempi, niin sit :) Mut hyvä babybio leffa ja nautin kyllä musiikista!

Mun täytyy nyt mennä nukuttaan Punkkista, kun nukkui vikat päikkärit niin myöhään ja vieläkin kukkuu..

Lyhyesti vaan ett laitan biokuvia heti kun jaksan ja muutenkin kirjoittelen lisää. Koetan huomenna pääsät elleihin, aamulla on hammaslääkäri yäk!

Tässä muuten nämä adjektiivit, kommentoin muuta piakkoin :) Hyvää yötä mammat!!

Catriinan Amelie: aurinkoinen, tarkkaavainen, seurallinen
Jumbojätin Lauri: tarkkaavainen, utelias, äänekäs
Simban poju: utelias, tarkkaavainen, touhukas
Lauran pikkuneiti: tarkkaavainen, aurinkoinen, joustava
Tähden poitsu: temperamenttinen, iloinen, tarkkaavainen
Lumin tyttö: iloinen, tarkkaavainen, tempperamenttinen
Rosan Piiperöinen: hyväntuulinen, iloinen, tyytyväinen
Pinnin philosophi: sopeutuvainen, hyväntuulinen, hurmaava
Nupun Pupu: sosiaalinen, hassutteleva, omapäinen
Nintsun pieni mies: temperamenttinen, sosiaalinen, omapäinen (eli siis omaa erittäin vahvan oman tahdon)
Sumun Punkkis: positiivinen, aktiivinen, utelias
Muskan Kassu: seurallinen, touhukas, kiinnostunut (kaikesta)
Nunnun tyttö:

Rosa: Muutamia harsoja (Ruskovilla,ym.) oon ottanut imuiksi vaippoihin. Lisäimuina menee ihan hyvin ja kun alkaa kuivaksiopettelu, pelkkä harso taskuvaippaan ja ajaa saman asian kuin kuivaksiopetteluhousut. ;)

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5 cm ja 8580 g (syntymämitat 51 cm ja 3470 g)
Jumbojätin Lauri 71 cm ja 8760 g (synt. 55 cm ja 4160 g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420 g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69 cm ja 7500 g (synt. 51,5cm ja 3620g)
Pinnin philosophi 64,5 cm ja 6415 g (synt. 49 cm ja 3070g)
Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)
Sumun Punkkis 69,1cm ja 9300g (synt. 50cm ja 3800g)
Muskan Kassu 70,7 cm ja 8560g (synt. 51 cm ja 3580g)
Nunnun tyttö 68,2 cm ja 8680 g (synt. 52 cm ja 4150 g)

Yhteistyössä