Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oho, Jumbiksen poika osaa itse nousta istumaan ja Sumun ja Simban pojat konttaa. Hienoa! Meillä tyttö istuu jos laitan istumaan, mutta ei osaa itse mennä istumaan. Istualtaan kun kaatuu eteenpäin, niin menee sellaiseen puoli-konttausasentoon, mutta ei jaksa olla siinä kauaa, eli meillä ei varmaan kontata vielä vähään aikaan.

Meillä tän hetken suosikkileikki on että tyttö tiputtaa kädessä olevan esineen lattialla ja sitten nostan sen ja tiputtaa taas. Tätä vois leikkiä vaikka tunnin... :)

Laura, ilmoitan kyllä sitten mitä fysioterapiassa tapahtui :) Se on syyskuun ekalla viikolla kun se fysioterapeutti on nyt elokuun lomalla... (Ihme että joku muu kuin minä pitää niin pitkiä lomia, heh.)

Nintsu, tosi kiva että pääsit ratsastamaan. Mä olin jo sillon kesällä tosi innoissani sun puolesta kun kuulin että aloitat taas ratsastuksen ja se sai mut tajuamaan että mun pitää äkkiä alkaa taas kisaamaan agilityssa mun koiran kanssa. En muista oonko täällä siitä maininnu, mutta nyt on menny vuosi kun ollaan oltu kisoissa. Apua! Osataankohan me enää mitään... No mut mun koira tykkää siitä niin paljon, että pakko jatkaa. Mies kysy just eilen että millon on seuraavat kisat, niin voi tulla tytön kanssa kannustamaan. Kivaa :)

Nuppu, onnittelut työsopimuksesta. Toi on tosi hienoa että voit olla kotona ja töissä.

Rosa, meilläkään ei juoda vettä. Imetän usein ja annan sosetta 1-2 kertaa päivässä, 1/2 - 1 purkkia. Mietin just että pitää varmaan alkaa antaa 3 ateriaa että tottuu syömään muutakin kuin maitoa... Ollaan kyllä kokeiltu monia eri makuja (niin että uutta makua aina parin päivän välein) ja vaan yhdestä päärynä-mustikkasoseesta meni maha vähän kovaks. Tyttö on varmaan saanu mun hyvän ruokahalun koska me molemmat tykätään syödä, heh :)

Jumbis, muistaakseni itse ehdotit että teille vois ehkä tulla jos vietetään yhteiset pikkujoulut, mutta sitten Nunnu kai ehdotti että vuokrattais joku mökki ja sitten en muista mitä muita ehdotuksia oli. Eli mun ymmärtääkseni me ei oltais tulossa teille kun vasta joulukuussa, jos niin päätetään :)

Pinni, mä en oo huomannu että tyttö tunnistais "mahamusiikin", varmaan siks kun tykkää kaikenlaisesta musiikista. Nopeammasta tahdista innostuu ja klassisesta tai hitaammasta rauhoittuu. Tykkää myös tanssia :)

Mietin että ois kiinnostava kuulla millaisia teidän vauvat nyt on luonteeltaan (aiemmin oli vähän luonteesta puhetta) joten pieni gallup: mitkä 3 adjektiivia kuvailee parhaiten teidän vauvan luonnetta? Meillä luonne on muuttunut hieman (superhelposta tempperamenttiseksi) ja on mun mielestä: iloinen, tarkkaavainen ja tempperamenttinen.

Nyt meen tytön kans kauppaan kun ilalla on tulossa kavereita meille syömään.

Hyvää viikonloppua.

Heippa!

Eilöen en ehtinytkään koko päivänä koneelle, kun oltiin koko päivä menossa. Itseasiassa tyttö teki tähän astisen elämänsä pisimmän automatkan. Käytiin yksissä messuissa ja matkaa tuli yhteensä n. 400km. Hyvin meni. Vaunuissa oli paikan päällä tosi tyytyväisenä. Huonosti nukkui tosin päikkärit. Tullessa kävästiin yhdillä tutuilla kylässä ja hekin vaan totes, että on tainnut nukkua juuri autossa, kun on niin hyväntuulinen tyttö, me vaan miehen kanssa, että ehei... Ehkä vartin nukkunut messuilla päikkyjä... No, sitten, kun lähettiin jatkaan matklaa, niin nukahti hetken. kotona syötiin iso lautasellinen puuroa ja unille. Vähän meni alkuun kihnaamiseksi, kun taisi jo olla melkoisen yliväsynyt, mutta huudoksi ei onneksi mennyt. Koko yön sitten nukkui ja mies nousi aamulla puoli seiskan maissa neidin kanssa aamuhommiin.Nyt mies on jo n. tunti sitten lähtenyt rakentamaan ja neiti vetelee sikeitä. Pisti aamu-unille vähän ennekö mies lähti. Taitaa eilinen hulina-päivä painaa...

Lumi: Kuvailisin meidän neitiä sanoilla... hmm... Hyväntuulinen, iloinen, tyytyväinen. Temperamenttiäkin kyllä täältäkin on alkanut löytymään yhä enenevässä määrin!

Kiinteistä vielä... En muista miten kauan me mentiin vaan yhdellä aterialla, mutta mehän aloiteltiinkin sillä potulla (ja porkkanalla vähän myöhemmin, kun pottu ei kelvannut) jo n. viikkoa ennen kuin tyttö täytti 5kk. 5 kk neuvolan jälkeen otettiin mukaan hedelmävälipala ja iltapuuro. Eli niillä kolmella mentiin aika pitkään ja sitten mentiin pitkään niin, että syötiin aamupuuro, lounaaksi vihannessosetta, välipalaksi hedelmäsosetta ja iltapuuro. Sitten hylkäsin jo välillä sen aamupuuron, kun vihannekset ei maistuneet. Nyt ollaan n. 5 kertaa (ei ihan joka päivä) annettu tytölle samaa kaurapuuroa (toki ilman suolaa) mitä itse syödään aamulla. Luumusoseen kanssa on hyvää, samoin päärynäsoseen kanssa. Nyt on myös alkanut vaatia välipalan ja iltapuuron väliin ruokaa, eli nyt syödään 5 kertaa päivässä. Välillä tuo aamupala on vaan maitoa tai velliä ja välillä tosiaan tuota tavallista kaurapuuroa hedelmäsoseella höystettynä. Ei sitä kuitenkaan hirveesti mene. Niin ja aamupala ehkä n. klo 7 maissa. Sitten lounas on n. klo 10.30 ja joko nauta-pottu-porkkanaa tai pelkkää vihannesta. Välipalaksi purkki hedelmäsosetta, ollaan maisteltu jo tosi monet eri maut, mistään ei oo tullut mitään. Välttelen kuitenkin soseita, joissa on banaania, koska banaanista menee maha kovalle. Tosin iltapuuro on sitä banaani-riisipuuroa, jota en vieläkään ole vaihtanut, mutta en siis enempää sitä banaania anna. Sitten nyt tosiaan on joutunut n. klo 16-17 antaan päivällistä (ennen mentiin vaan maidolla) ja se on joko nautasosetta tai pelkkää vihannesta (päinvastoin kuin lounaalla, ettei ole ihan samaa vaan). Iltapuuro syödään sitten n. klo 18-18.30 ja yöunille. Meillä on silleen vielä vähän yksipuoleista, kun lihoista on maistettu vaan nautaa. Meni alkuun tosi huonosti, nyt menee jo paremmin, mutta edelleen sotken 1-2 kuutiota nauta-pottu-porkkanaa pelkkään porkkanaan (ehkä 2 palaa). Vois kokeilla vähentää vielä ja sitten pelkkään nauta-p-p:hen... Oon myös aatellut, että possusta tai broilerista vois kans kokeilla tehdä soseita. Meillä siis syödään vaan mun omatekemiä. Ja näkipä eilen, oli kaupan nautasose mukana, niin ei oikein hyvin maistunut... kerran on aiemmin jouduttu myös turvautuun kaupan lihasoseeseen, kun omia on hankala kuljettaa mukana. Mutta siis oon kyllä tosi onnellinen, että itsetehty menee paremmin kuin kaupan sose. kurkkua muuten annan myös välillä omaan käteen. Maissinaksuja pitäis muistaa ostaa...

Mutta, lähden nyt vaihtaan tän yöpuvun pois ja miettiin mille sitä alkais... Vähän kyllä suunnittelin, että pitäis ompelukone ja saumuri viritellä, että sais ne viimeiset 3 vaippaa ommeltua... Mietin eilen automatkalla, että pitää alkaa selaan lehtiä ja koittaa hakea hyvä villapuvun ohje ja alkaa neulomaan, kun kohtahan tuo on talvi ja tarttis tytölle sellaisen... Ja haluan ehdottomasti tehdä itse. Tietäis vaan minkä kokoisen tekis...

Rosa

Rosa, mäki oon huomannut että itsetehty vihannessose uppoaa paremmin kuin kaupan... se on ihan kannustavaa tällaselle laiskalle ruoanlaittajalle koska oon kuitenkin sitä mieltä että tuoreesta vihanneksesta tehty sose sisältää paremmin imeytyvät vitamiinit ja muut..

Lumi, kiitti onnitteluista. Mäki oon tyytyväinen tähän ratkaisuun. Mulle on jotenkin tärkeää että pupu sais olla ekat vuodet kotioloissa silleen että joko minä tai kultsi tai mummu hoitais pupua :) JA ei mua suoraan sanottuna vielä kiinnosta päätoimisesti työskennellä ku on sen verran söötti tyttö kotona.

Lumi kyseli luonteenpiirteistä.... Pupua kuvais sosiaalinen, hassutteleva, omapäinen (onks toi ees adjektiivi=)).

Tänään syötiin mustikkasosetta ja jäi muuten viimeseksi kerraksi syödä sitä vaatteet päällä =D Toivottavasti bodysta poistuu tahrat (se on nyt sappisaippukäsittelyn jäljilta pesukoneessa pyörimässä) koska mä en voi sitä muuten käyttää.. Musta on epämiellyttävää pitää lapsella tahraisia vaatteita vaikka ne oliskin puhtaat...

Ai niin kävin eilen lisää kaikkii kuvii taas spaceen :) Rosa, oli kyllä todella kaunis kuva teidän morsiamesta ja piiperöisestä!

Nintsu, mäki ppääsin ratsastamaan kun oltiin kesäreissulla... Oli pikkasen kipeet muskelit kun viime kerrasta oli jo vuosia :) Mites sulla? Mutta sä taidatkin sitä nyt ihan kunnolla alkaa harrastaa niin nopeasti lihakset tottuu...

No, nyt meen taas -moro

Pikaisesti vain, että kiva kun Rosa ja Nuppu lisäs luonteenpiirteet. Unohdin sanoa, että ois hauska jos kaikki listais 3 sen takia, että voin kopioida ja tallentaa ne koneelle ja sitten tammikuussa 2009 kun meidän vauvat täyttää vuoden (ja osa joulukuussa tai helmikuussa) voi katsoa onko 3 adjektiivia muuttunu. Ja sit siitä eteenpäin jokainen voi itse miettiä vuoden välein. Joka tapauksessa meidän lapsista on varmasti hauskaa sitten vanhempana kuulla millaisia he olivat vauvoina, että onko adjektiivit sitten samat kun he ovat esim. ekalla koulussa.

Nuppu, itsekin mietin samaa, etten raaski mennä töihin kokopäiväisesti ja haluan että mun tyttö on kans ekat vuodet kotioloissa.

Rosa, laitatko vielä kuvan sun mekosta mikä sulla oli päällä, en jostain syystä löytänyt sitä spacessa ja ois kiva nähä kuva. Piiperöinen oli tosi söpö ja sun sisko hieno myös.

Nuppu oli tosi kauniin näköinen häämekkokuvassa joten siitä tuli mieleen, että ootko tietoinen "Rock the Reception" ohjelmasta? Mietin että vastaava juttu jotenkin sopis sun luonteelle :) Voit googlata sen, mutta se on ohjelma täällä, jossa hääparit tekevät erilaisen häätanssin. Alussa näyttää siltä kun pari tanssisi ihan tavallisesti mutta sitten he tekevätkin koreografioidun näytöksen ja häävieraat ovat aina ihan innoissaan. Löysin sulle esimerkin joten käy katsomassa: http://www.youtube.com/watch?v=7tjX89RCfxE

Juu..siis joulukuussa nyt ainakin sopii tapaaminen meillä..siitä ei huolta,mutta se että nyt tässä lähiaikoina..sitä pitää katsoa. Syyskuun lopussa on ainakin vielä vapaata,jos vaikka silloin koitettais sopia jotain?!?!

Nyt mittailemaan pöytää..siskon kanssa vaihdetaan tietokonepöytiä. =)

Vielä linjoilla...

Päivä hurahtanut taas nopeesti. Käytiin tytön kanssa 1h 15min lenkki (nukkui muuten silloin aamulla, kun kirjoittelin viimeksi, niin 2h unet!!! Oli tosiaan väsymystä eilisestä reissusta). Päiväunille koitin sitten vielä uudestaan iltapäivällä, kun näytti (ja vähän jo kuulostikin...) väsyneeltä, mutta ei. Lopulta sitten otin hänet sängystä pois ja maattiin tosi parisängyllä ja kikatettiin molemmat:))) Voi että oli niiiin ihana äidin ja vauvan yhteinen hetki. En edes muista, mistä se meidän hauskuus lähti, mutta lopulta tosiaan oltiin tikahtua nauruun kumpainenkin:)))) Yöunille mentiinkin sitten taas ajoissa... Puoli seiskan maissa nukahti.

Sain kun sainkin viimein hiissattua taas ompelukoneen ja saumurin esiin. Yksi vaippa tulikin tuosasa jo valmiiksi ja kaksi tulee juuri sarjatyönä. Jonkin verran vielä ovat kesken. Taitaa jäädä huomiseen... Aloittelin tosiaan siinä, kun laitoin tytön nukkumaan. Mieskin oli tänään aika myöhään raksahommissa. Lattioita olivat laatoitelleet vessasta ja saunaosastolta.

Nuppu: Mun mielestä myös on tosi hienoa, että omatekoinen sose uppoaa vauvalle paremmin kuin kaupan. Uskon, että niissäkin on todella tuoreet ja hyvät ainekset, eniten mua vaan häiritsee se, että esim. porkkanasose ei ole läheskään 100% porkkanaa, vaan siinä on jotain riisitärkkelystä ym, omatekoinen on 100% porkkanaa. Toki vettäkin. Siinä mielessä olis vaan hyvä, että kaupan soseetkin maistuis, koska omatekoisia on vaikeampi kuskata ainakaan pidempää aikaa mukana, jos on liike kannalla. Niin ja tosta syömisestä, saitko mustikkatahraisen bodyn puhtaaksi? Se on kyllä niin "kivaa", kun kädet viuhtoo, pää kääntyilee ja lopulta tosiaan käy useinkin niin, että käsi lopulta isekee siihen lusikkaankin. on meillä joskus sitterissä syödessä jalkakin vihtassut lautasta kohden niin, että lensi sitten koko lautanen pitkin lattioita...!

Musta tuntuu myös hirveen tärkeeltä, että tyttö sais olla mahdollisimman kauan kotona.

Lumi: Mulla ei vielä ole oikein hyvää kuvaa mun mekosta häissä... Kirkosta vaan pari kuvaa, mutta ne on tosi tummia. Toisessa kävelin Piiperöinen sylissä ja toinen morsiusneito piti mua kädestä, kun käveltiin vähän niinkö varoitukseksi edellä, perässä tuli isä ja morsian. Sitten toinen kuva oli, kun luin yhden pätkän kirkossa jotain psalmia(???). Mutta siis ootan, että saan siskolta parempia, kunhan hän saa kuvat valokuvaajalta.

Mustakin Nupun hääpuku näytti kauniilta! Joko teillä on hääpäivä päätettynä? Missä pidätte häät? Paljonko kutsutte väkeä? Vastaile vaikka spaceen, jos et halua tänne...

Simba: Musta oli ihana kuulla, että oot maatilan kasvatti:) En vaan oo aiemmin muistanut kommentoida asiaa! Sellainen tuli mieleen, että kaipaatko koskaan asumaan sinne maalle? Onko sun vanhemmat muualla kuin siinä maatilalla töissä?

Taidanpa mennä vielä hetkiseksi ompelemaan...

Öitä tammikset!

Linjoilla kanssa..kohta nukkumaan!

Siivoilut meidän makkaria koko päivän, kasattu uus pöytä jne...nyt on lihakset taas kipeenä.

Hääpuvuista..näin meidän hääliikkeessä aivan mielettömän puvun ja voisin ostaa sen ihan vaan siski,että näyttää niin ihanalta. On väriltään kylläkin aivan toista mihin totuttu..joko sen on musta tai sini-musta,mutta tumma kuitenkin. Jos nyt pääsisin naimisiin,hakisen sen puvun itselleni.;)

Mutta nyt painun nukkumaan...huomiseen!

huomenta!

Nintsu, kiva kun laitoit hääpuvustasi kuvan ja jos saa pyytää ja jos teiltä muiltakin tyttösiltä löytyy kuvaa hääpäivänä (Rosasta oonkin kuvan nähny mutta siinä ei tainnut olla vielä puku päällä?) niin mielellään kattelisin niitä =)

Jumbis, mäki alkuun mietin jotain "erilaista" mutta mun vaihoehto oli vaaleanpunainen mutta taidan kuitenkin ppitäytyä siinä neitseellisen valkoisessa ;) Mutta en sano etteikö jokin sini/musta luomus voisi olla aivan yhtä upea!

Rosa, sappisaippuaa hankasi välittömästi mustikkaan ja sitte pesukoneeseen niin oli se mustikka lähtenyt jee! Olis ollu pikkasen ruma tahra kun tuli siihen äitiyspakkauksen sini-valko-raidalliseen bodyyn...

Mä oon oikeesti nyt pikkasen kummissani tosta pupun pulauttelusta kun ne pulautukset haisee yrjölle! Onks kellään vastaavaa?

Mä laitan Rosa niistä hääasioista spaceen :)

Mukavaa viikonalkua!

ps. Pääseekö Pinni babybioon?

Jee; hyvä Suomi!! Kaksi mitalia tänään, joihin minä peruspessimistinä en uskonut..:)

Se on jännä miten edellisen päivänmenot vaikuttaa noiden pienten päiväuniin. Olen huomannut saman kuin Rosa, et jos on ollut menoa ja meininkiä paljon yöuniin ei meillä ole hirveästi vaikutusta, mutta seuraavan päivän päikkärit on yleensä tosi hyvät. Toivottavasti neiti nukkuis nyt hyvät päikkärit, kun eilen nukkui yhteensä vain puolitoista tuntia.. Oltiin kyläilemässä, niin eihän siellä uni tule silmään..

Meilläkin maistuu neidille nuo omatekoiset soseet paljon paremmin kuin kaupan soseet. Teen yleensä pakkaseen sellaisen parin viikon satsin erilaisia soseita ja ihan hyvin maistuu ne sulatetutkin, mutta voi vitsit, kun neiti saa just tehtyä sosetta, siitä hymistelystä ja maiskuttelusta ei loppua meinaa tulla.:)

Nuppu; Aivan mielettömän ihana puku!!! Kävitkö ihan muuten vain sovittamassa pukuja vai onko teillä häävalmistelut käynnissä? *utelias kun olen..* Meillä syötiin myös mustikkaa ja otin jo ennakkoa, et neiti oli pelkällä vaipalla ja ruokalapulla.. Oli TOSI sotkusta puuhaa. Mun mielestä meillä yleensä syödään tosi siististi, et ruokalapullakaan ei paljon ole mitään tai suupielissä, mutta miten se onkaan niin, et mitä sotkevampi ruoka- aine, sitä enemmän ympäristöönkin tulee sotkua..

Aivan älyttömän hieno juttu Pinni, et teillä alkoi syöminen sujumaan!!!! Aika jännä, et kylmä ruoka tekee paremmin kauppansa kuin lämmin. Mutta näin ne vauvat tosiaan on ennalta arvaamattomia..

Joku kyseli, oliko Rosa tai joku muu, et pakastaako kukaan noihin käytettyihin pilttipurkkeihin, niin minä teen soseet niihin ja laitan pakkaseen. Ihan hyvin ne on kestäneet, muutama purkki on pohjasta haljennut, mutta se on ollut ihan oma moka, kun en ole malttanut jäähdyttää tarpeeksi kauan jääkaapissa enne pakkaseen laittoa. Mutta muuten ne on tosi käteviä, kun saa heti kerralla valmiin annoksen ja näkee helposti paljonko ruokaa menee.

Minä näin muuten viime yönä unta Lumista!!! Näin unta, että te olitte miehesi kanssa ostaneet talon ja jostain syystä minä olin käymässä siellä!:D En muista mitään muuta siitä, kuin että se oli meren rannalla ja oli tosi lämmintä. Olikos se Simba, joka näki unta joistakin tammiksista?

Nyt täytyy mennä...

Heh vai että Laurakin näkee kuvia muista palstalaisista, en ole siis ainoa:) No, ei kai se ihme ole, välillä tuntuu että vietän palstalla niin paljon aikaa, että kumma, jos ei palstan mammat uniinkin joskus tulisi:)

Kylläpä ootte muuten lisänny ihania kuvia Spaceen. Olipa hyvä idea laittaa hääkuvia, mäkin niin mielelläni kattelen teidän kuvia! Lisäsin pari kuvaa omista häistäkin sinne.

Meidän viikonloppu meni älyttömän kivasti! Lauantaina lähdettiin siis sinne häihin ja vähän kyllä jännitti jättää poikaa hoitoon, mutta kaikki oli menny tosi hyvin. Poika ei kuulema ollu ees itkeny koko päivänä, ainoastaan illalla yöunille mentäessä oli vähän itkeskelly mutta muuten ei. Olivat käyneet katsomassa navetassa vasikoita, katelleet pikkukakkosen tunnusta netistä (se on meidän pojan suosikki) ja muuten sitten poika oli leikkiny tyytyväisenä. Poika oli nukkunu peräti kolmet päikkäritkin, harvinaista. Äiti onneksi laittoi pari tekstaria päivän aikana, että kaikki siellä hyvin, saatiinpa edes vähän mielenrauhaa itellekin. Yritin olla ajattelematta kotiasioita, mutta vaikeeta se kieltämättä oli. Hauskaa oli häissä kuitenkin. Tultiin kotiin puolilta öin ja siinä vaiheessa olin ollu jo 12 tuntia imettämättä, kumma kyllä ei kuitenkaan ollu sellasta tukalaa oloa. Otin pari liivinsuojaakin varmuuden vuoksi käsilaukkuun jos maito alkaa häissä valua, mutta ei niin onneksi käynyt. Poikahan oli jo nukkumassa kun me tultiin kotiin, mutta kun kolmelta poika alkoi vähän kitistä niin otin heti viereen ja tarjosin tissiä, onneksi kelpasi kun olin siinä vaiheessa ollu jo 15 tuntia imettämättä. Oli kyllä tissit kieltämättä aika täynnä maitoa ja sen oli näköisetkin, ihan kun jotkut silikonipallot, heh. Sanoin miehellekin että hitto kun olis aina tällaset, olisin ihan ylpeä.. No, aamulla mun hienot tissit oli kylläkin tipotiessään ja jäljellä tutut nahkarukkaset:(

Eilen illalla sitten ajeltiin takas kotia. Tai siis minä ajoin, olipa tosi kiva matka kun kesken matkan piti pysähtyä miestäkin oksennuttaa. Ite olin kuskina tuolla häissäkin että ei tullu juotua kuin ruokaviinit, eipä kyllä niin tehny mielikään muuta. Ja ihan hyvä niin, vanhemmiten ne krapulatkin aina vaan pahenee että aina parempi, kun välttyy siltä.

Tänään kävin hormonikierukan jälkitarkastuksessa, paikallaan oli hyvin, joten ei ihan heti pikkukakkosia meille kiitos. Terveydenhoitaja otti papa-kokeenkin että nyt on kaikki noi ikävät jutut taas vähäksi aikaa pois päiväjärjestyksestä. Vein pojan ton tarkastuksen ajaksi miehen työpaikalle, kun tulin takasin niin mies oli koodaamassa poika sylissään, jotenkin oli hupaisa näky:) No, kai se työnteko käy vähän aikaa niinkin:) Miten te muut ootte muuten järkkäilly menojanne, jos on joku tollanen pakollinen juttu kesken päivän? Vai ootteko saanu sovittua kaikki menot niin, että mies on kotona lapsen kanssa?

Niin Rosa, mä oon tosiaan maatilan kasvatti. Muutettiin maalle kun olin 7 v ja meillä on ollu koko lapsuuteni ajan kaikennäkösiä eläimiä: lehmiä, possuja, kaneja, kissoja ja koira. Nyt siellä ei enää oo kuin lehmiä, kissa ja koira. Tila työllistää molemmat vanhempani eli eivät käy kodin ulkopuolella töissä. Mä en oikeastaan sinänsä kaipaa maalle, mutta viihdyn siellä kuitenkin älyttömän hyvin. Nyt äitiyslomalla onkin ihanaa, kun voi käydä siellä vähän useammin ja olla pitempiä aikoja kerrallaan.

Mutta nyt mä meen viihdyttää poikaa. Täällä olikin aktiivista keskustelua viikonlopun aikana, joten täytyy lukaista teidän viestit oikeen ajan kanssa, äsken en kerennyt ihan kaikkia viestejä vielä lukea.

Juuri lähti kaveri tyttö minsä (2v) ja poikansa (1kk) kanssa meiltä. Kävi ottamassa pieniä vaatteita..loput lentääkin roskiin,jos en jaksa kirpparipöytää hommata. Meinas vähän vauvakuume tulla tuosta pikkasesta,mutta ei niin kovaa mitä muistan tytön jäljiltä..silloin pelkkä ajatuskin pienestä vauvasta teki sen,että itselle piti saada. Nyt osaan pitää itseni kurissa...;)

Me suunnitellaan menot miehen töiden mukaan. Mies kuitenkin aina haluaa lasten neuvoloihin mukaan ja jos mulla omaa menoa, toki toivon miehen katsovan lapsia sen aikaa. NYt 29.pvä mulla on kierukan asennus ja sopivasti ehdin sen mennä asentamaan, mies menee silloin iltavuoroon....toivottavasti ei vaan satu mua sitten,että jaksan hoitaa lapset.

Jotain piti kirjoitella...pitää hetken taas miettiä. Aivot menee hitaalla jatkuvasti ja tuntuu pahenevan aina päivittäin...

en nyt muista enää..hmmm...jatkan huomenna sitten taas jos ehdin.

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5 cm ja 8580 g (syntymämitat 51 cm ja 3470 g)
Jumbojätin Lauri 71 cm ja 8760 g (synt. 55 cm ja 4160 g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420 g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69 cm ja 7500 g (synt. 51,5cm ja 3620g)
Pinnin philosophi 64,5 cm ja 6415 g (synt. 49 cm ja 3070g)
Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)
Sumun Punkkis 69,1cm ja 9300g (synt. 50cm ja 3800g)
Muskan Kassu 70,7 cm ja 8560g (synt. 51 cm ja 3580g)

Tulihan se meillekin sitten puoli vuotta eilen täyteen. Käytiin juhlan kunniaksi mummin kanssa hankkimassa syöttötuoli poitsulle. Päädyttiin sellaiseen taittuvaan malliin, josta tulee tuoli ja pöytä myös.

Saatiin ohjeeksi alkaa antamaan 5 ateriaa jo päivässä, jos sillä saataisiin yösyömistä vähemmäksi (syö 2-3 krt yössä). Nyt saa jo ihan tosissaan vääntää noita kasvissoseita ja kantaa hedelmäpilttejä kaupasta =).

Babybioon ei tällä kertaa ehditä, ehkä ens kerralla sitten. Kaverin polttarit on tässä pitäneet kiireisenä, niitä juhlitaan lauantaina.

Nyt täytyy mennä taas, kirjoittelen paremmalla ajalla lisää.

Muska

Moi!

Kotona ollut hässäkkää jo muutamia päiviä niin ei oo linjoille ehtinyt. Nuppu, lähden huomenna sinne kaverin mökille, joten pääsen sinne babybioon :) Ja tuhannet kiitokset kaikille tsemppaajille, meillä on melkein jo normaalitilassa elämä. Vielä joutuu vähän kikkailemaan että saa pojan rinnalle, mutta oon saanut kuitenkin aina syömään ja suht hyvin väliajoin. Mun rinnoista ei tuu paljon maitoa enää, toinen on lähes jo kokonaan sanonut palvelusopimuksensa irti, niin suht tiuhaan saan pojulle rintaa antaa että pissavaippoja tulee tarpeeksi.

Kauan olette muuten ajattelleet imettää? Onko kenelläkään mielessä että rupeaisi jo hiljalleen pehmeästi vieroittamaan? Mä joudun kyllä ruveta testaileen tuota tuttelin antoa aina välillä, sillä musta tuntuu että maidon määrä on niin niukkaa. Samoin jos ottaisi käyttöön tuon iltapullon, niin saisi tarpeeksi maitoa yöksi, ettei heärilisi niin usein. Vaikka kiinteitä menee jo aimo määrät, niin silti herää nyt useammin ihan selkeästi janoon... joten en keksi muutakaan syytä kun vähentynyt maitomäärä.

Palaillaan palstoille keskiviikkona, lähden hu aamulla ja palailen ke päivällä. Nuppu, mulla on nuo Finnkinon tunnarit hävyksissä, jos pääset mun kanssa lähteen, niin varaisitko mulle samalla lipun? Tai katsastetaan tilanne ke iltana, nyt joudun kyl lähtee pakkaan ja unten maille, on poju sen verran mua pitänyt hampaiden ja lakkoilun takia hereillä että väsy painaa :/

Laitan ke kans noita meidän hää ja lomakuvia sit spaceen :) Ja rosa, ihana kuulla susta!

- sumu ja punkkis

Sumu, mä ostin jo lipun mutta katsastetaan vaan tilanne keskiviikkona, voin kyl sitte ostaa sullekin. Ilmota vaan täällä tai laita vaik tekstarii varmistukseks...

Mä en oikeen tiiä enää kauan aion imettää.. Ennen ajattelin että varmasti ainakin sen vuoden mutta enää en voi olla niin varma.. Mä veikkaan että pupu tietää sen paremmin ku mä. En oo aatellu vieroittaa, yritän vaan päästä epätoivoisesti kaiken maailman lakkojen yli... Jos vielä 10kk-12kk kieppeillä imetellään ja tulee lakkoja niin sitten viimeistään lopetan yrittämisen :D ellei jo aiemmin voimat lopu ;) Niin ja jos joku ihme tapahtuu että pupu jatkaakin imemistä vuoden ikään tosta noin vaan mukamas niin kyl mä sitten kai alan vierottaa...

Tällä hetkellä imetän 2-4 kertaa yössä ja päivisin kanssa tuon 2-4 kertaa, normaaleimmin 3 kertaa eli kai se tekee sen 6krt päivässä. Ja lisäksi on säälittävät pikaimut joita en oikeestaan enää laske.. Veikkaan että pupu saa riittävästi mölöä ainakin silloin ku ei oo "tilanne päällä".

Sumu, musta tuntuu että oon saanu ylläpidettyä tota maidontuloa pumppaamalla sellasina hankalina päivinä..

Mutta nyt nukkuu, mä kyllä oon täällä koneella aivan liian usein... -ei mul oo elämää

Ihania hääkuvia spacessa!! Laitoin sinne Nintsulle ja Nupulle vähän viestiä.

Meilläkin meni muuten mustikkaa just Suomesta tuodulle ihanalle uudelle Marimekkopaidalle (sitä uutta vaaleanpunaista kuosia missä on erivärisiä kirahveja) mutta onneks lähti pesussa pois. Mäkään en voi käyttää vaatteita joissa on tahroja. Muistan kun mun luokalla oli yks tyttö jolla oli 3 isosiskoa ja sillä oli aina tahroja ja reikiä (!!!) vaatteissa. Ne oli varmasti pestyjä, mutta tosi huonossa kunnossa. Silloin en edes ajatellut asiaa, mutta nyt jälkeenpäin olen tajunnut että hän ei varmaan ollu siitä kauhean innostunut. Joka tapauksessa meilläkin ois jääny uus hieno paita käyttämättä jos tahrat ois jääny. Onneks lähti! :)

Oon ihan innoissani Suomen mitaleista! JEE! Pitääkin heti kertoa mun pomolle, koska se aina sanoo että mä oon niin isänmaallinen Suomea kohtaan (niin mun pitää silloin tietenkin lisätä tätä mielikuvaa). Tottakai oon ylpeä Suomesta.

Nuppu, meillä ei pulautella ollenkaan, ei enää moneen kuukauteen. Itse asiassa nyt kiinteiden myötä tyttö ei enää röyhtäilekään, mikä on tosi outoa mun mielestä. Onko muilla näin vai teenkö jotain väärin? Tyttö oikeasti röyhtäisee ehkä kerran päivässä, kun ennen kiinteitä aina joka imetyksen jälkeen.

Laura, aika hauskaa että sä näit tollasta unta, koska me ollaan miehen kanssa ostamassa talo tänä vuonna! Ollaan käyty katsomassa taloja paljon, koska markkinat on nyt sellaset että hinnat on menny paljon alas. Me asutaan nyt n. 5 minsaa merenrannalta ja täällä on tosi lämmin, joten ehkä näit meidän nykyisen talon? (Jota meillä kyllä ei oo varaa ostaa -- asutaan siis vuokralla.) Voit kyllä sun tytön kanssa tulla käymään jos haluat!

Simba, mustakin on hienoa että oot asunu maatilalla. Tosi harvat lapset näkee nykyään maatilan eläimiä, joten teillä on hyvä kotikenttäetu sen puolesta :)

Onnittelut Muskan Kassulle puolivuotispäivästä!

Sumu, oon ajatellu imettää ainakin vuoden, mutta en stressaa jos niin ei tapahdukaan.

Nyt nukkumaan. zzzzzzzz

Huh huh... sainpas neidin unille. Heräsi tänään isänsä kanssa klo 6 ja klo 8 oli kyllä jo niin väsynyt ja valmis aamutirsoille, mutta ei. Nyt vasta puoli tuntia sitten sain nukahtamaan. Ennen unille menoa koitettiin syödä nauta-pottu-porkkanaa, mutta eihän siitä mitään tullut, kun toinen oli niin väsynyt. Ois lähetty ulos, mutta en innostunutkaan, kun tuli aivan kauheesti vettä:(

Mustakin siis on ihana, että Simba on elänyt omalla maatilalla. Itsekin olen maalta ja maalle siis rakennamme. Mieskin on maalta. Meitä ei innostanut yhtään lähiö asuminen. Paljon kiertelimme täällä seutuja, joihin rakennetaan uusia omakotitaloaja, mutta ei iske niin ei iske! Siis se, että rakennetaan niin, että räystäät vastaa kohta toisiinsa.

Mun kotona on tavallaan myös ollut sellainen "pieni" maatila. No, ei sitä ehkä maatilaksi voi sanoa. Mutta meillä on ollut kanoja, kaneja, possuja, kissa ja koira. Nyt on enää tuo samainen koira. Kesäisin vuokrasimme myös ponin usein. Lisäksi meillä kasvatetaan runsain mitoin pottuja (en oo ikinä ostanut kaupasta!) ja muita vihanneksia. Musta onkin ollut ihana tehdä Piiperöiselle soseita omista potuista ja porkkanoista. Joku eläinaktivisti varmaan kohta hyökkää, mutta musta on myös mahtava, että Simban poika on saanut "omaa" nautaa...

Ihana oli nähdä teidän hääkuvia! Koska Nintsu te ootte menny naimisiin?

Mahtavaa Simba, että teillä meni kivasti häissä ja poika viihtyi hyvin mummonsa hoivissa. Meillä mummo on alkanut ruikuttaa, että munkin pitäis osallistua rakentamiseen ja tuoda tyttö sille hoitoon. Siis, kun eihän tuo talo noin valmistu!!! Niin ja toinen syy oli se, että tyttö pitäis jo olla hoidossa muillakin kuin mulla, siis haloo!!! Tyttö on vasta 6kk ja risat. Eikö äitiysloma/vanhempainvapaa tarkoita sitä, että äiti tai isä hoitaa ensisijaisesti lasta, että sitä ei tarvitse vielä viedä ulkopuolelle hoitoon! Kyllähän minä stressaan välillä, kun en pysty raksalla auttaan, mutta me mennään näin ja tämä on hyvä mulle ja miehelle. Ja vaikka myönnän, että teen paljon, niin siihen en pysty, että kävisin päivät rakentamassa miehen kanssa ja sitten ohitaisin vielä täällä kotona pyykit, ruoat kaiken. Näin on hyvä ja mummo saa tukkia suunsa. Että se on aina neuvomassa!

Kiva kuulla Muskastakin! Missähän Emmu luuraa? Huimastakin olisi mukava kuulla???

Mutta nyt spaceen kattomaan onko uusia kuvia! Sain muuten eilen ommeltua ne kaikki 3 vaippaa loppuun ja vielä yhden bodynkin Nalle Puh -kankaasta. Nepparit puuttuu haaroista.

Rosa

Voipi tulla pikainen viesti kun poika kiljuu lattialla tossa vieressä.. =)

Rosa, me mentiin naimisiin kaks vuotta sitten (9.9.2006). Vitsit mä voisin mennä uudestaankin naimisiin, kutsumatta tiettyjä ihmisiä sinne.. Nyt oon vasta ruvennut ajattelemaan että kuinka mukavat häät meillä anopin tempauksia lukuunottamatta oli, tähän asti anopin tekoset on varjostaneet koko hääpäivän muistoa. Kattelin yhtenä päivänä häävideota ja siitä tuli tosi hyvä mieli, oli paljon sellaista mitä en muistanut ja mistä tuli näin jälkikäteen iloinen olo!

Voi että mulle tulee huono äiti fiilis kun te kaikki muut teette soseet ite.. Mä en jotenkin jaksa, kun en kerkeä paljoa muitakaan kotihommia tekemään. Nyt ajattelin kyllä ottaa itteäni niskasta kiinni ja tehdä jotain broileri-kasvissosetta pojalle, täytyis vaan ostaa ainekset (meillä ei oo perunoita juurikaan koskaan, ei syödä niitä melkein lainkaan vaikka miehen isä niitä viljelee).

Nyt täytyy mennä, meillä on "mammakerho"-tapaaminen! Palataan linjoille... =)

Nintsu + pieni mies 7 kk + kohta 2 vk

Juu oli kyllä kiva kuulla Muskasta. Emmun ja Huiman lisäksi olis kiva kuulla Nunnustakin taas. Tai varmaan kaikki kyllä lukee tätä palstaa, mun on vaan vaikee käsittää kun itte roikun täällä päivät pitkät että muilla saattaa olla jotain oikeetakin elämää eikä siksi ehdi kirjottaa yhtä useasti kuin mä ite:D

Olipa hauska lukea, että ootte noin innoissanne meidän maatilasta. Se on sellanen asia, mitä suorastaan teininä häpesi. Ei oikeen kehdannu kertoa kellekään, että meillä on lehmiä. Heh. No sitten kun vähän viisastui niin eipä enää hävettänytkään ja nythän se on jo suorastaan ylpeilyn aihe. Samoin mua hävetti se, että meillä oli 5 lasta. Hävetti, kun joku kysyi monta sisarusta mulla on. En kyllä tajua vieläkään, mitä häpeämistä siinä silloin oli. Nykyään sisarukset on älyttömän tärkeitä, suuri rikkaus jos näin voi sanoa. Pienimmät asuu vielä kotona, nuorimmainen pääsi nyt ripille joten on aina seuraa kun kotiin menee. Olen tosi onnellinen, että meitä on niin monta.

Nuppu, mä luulen kans että meidän poika vierottaa itse itsensä tissistä. Tällä hetkellä epäilen vahvasti, pystynkö imettämään poikaa 1-vuotiaaksi, sillä tissin huolimisen kanssa on välillä ongelmia. Maitoa mulla tulee eli siitä ei ole kiinni, mutta poika huolii rintaa vaan väsyneenä. Meillä ei ole puhettakaan, että antaisin maitoa esim. kiinteän ruuan päätteeksi, sillä poika vaan useinmiten nauraa kun tarjoan tissiä. Imetän kunnolla vaan silloin kun poika menee päikkäreille ja sit tietty illalla ja yöllä. Yöimetyksestä luopuisin kyllä mielelläni, mutta poika on eri mieltä. Tietty päiviä on erilaisia, toisina päivinä tissi kelpaa paremmin kuin toisina. Sellasta tilannetta kun esim. Sumulla eli että koko päivänä ei ole yhtään kunnon imetystä, ei tosin vielä ole ollut. Jos nyt sattuu käymään niin että poika kuitenkin suostuu olemaan rinnalla 1-vuotiaaksi asti niin hyvä niin, sen jälkeen varmaan pikkuhiljaa joka tapauksessa lopettelen.

Jumbis, kumpi kierukka sulle muuten laitetaan, hormoni vai kupari? Mä oon ite ollu älyttömän tyytyväinen hormonikierukkaan, ei ole siis ollut minkäänlaisia sivuoireita siitä. Ainut miinus oli se kivulias laittaminen.

Ainiin piti vielä kommentoida että oli tosi kiva lukea että Pinnin pojalle on alkanu ruoka maittaa! Hyvä niin.

Niin ja Lumi, mä voisin kuvailla meidän pojua kolmella adjektiivilla: utelias, tarkkaavainen ja touhukas.

P.S Nintsu, älä suotta tunne huono äiti- fiilistä, vaikket soseita teekään ite. En mäkään aina jaksa tehdä, eilenkin poika sai kaupan sosetta. Jokainen tekee niin kun itte haluaa, sitä vartenhan ne soseet siellä kaupassa on että niitä voi ostaa jos ei jaksa tai halua tehdä itse soseita. Ei se soseitten tekeminen itse oo mikään hyvän äidin määritelmä, eiköhän se hyvä äitiys tule ihan muista asioista. Pääasia että vauva saa ruokaa.

pikaseen käväsen täällä. kuvailisin meidän poikaa adjektiiveilla: sopeutuvainen, hyväntuulinen ja hurmaava :)

joo, ei pitäis tosiaan tehdä ite kauheesti päätöksiä siitä, kuinka kauan aikoo imettää..koska ne ei välttämättä toteudu syystä tai toisesta. parempi ehkä vain seurailla lasta, mitä se tahtoo. pojan serkkutyttö vieroitti itsensä 7 kk iässä. että eipä siinä auta, jos ite olis halunnu imettää edelleen, jos lapsi ei halua syödä enää tissiä :) minäkin olen ajatellut mielessäni sen vuoden verran imetellä, mut kattotaan kuinka poika on hommassa mukana. ja jatkuuko se vielä vuodenkin jälkeen..vai loppuuko ennen. mut rakkaus rintaan on syvä :) (on sitä tullu kaikkee muutakin vauva-aikaan liittyvää ajateltua ja päätettyä etukäteen, et miten hoidetaan asioita ja sellasta.. suurin osa on sit kuitenkin jäänyt toteutumatta..kappas) nyt meen hommiin. remonttimiehen piti tulla eilen..no ei ole kuulunu, eikä vastaa puhelimeen, great.

Kävin nyt pikaiseen lukemassa teidän kuulumisia. Meidän viikonloppureissu meni hyvin :) Poitsulla oli varmaankin pari tehoimuyötä tuossa, kun lisäsi maidonmäärää. Mullakin tuntui, että tissit oli ihan tyhjinä, että varmaan loppuu maito, mutta tänään taas on vähän kiristellyt päivän ainana. Poitsu nukkuu, nyt välillä yöt silleen, että herää, mutta tyytyy tuttiin, joten en välttämättä imetä 6-7h yöllä. Joka kerta kyllä herään pojan itkuun, vaikka mies menisi antamaan tuttia, että yöt ovat vielä rikkonaiset. Aamulla aikaisin imetän kyllä mielellään, kun pikku tuhisijaa on niin ihana tuijotella ennen töihinlähtöä... On ikävä jo valmiiksi töihin lähtiessä, mutta onneksi työkiireiden aikana ei ehdi paljon kotia ajatella. Poitsusta on kyllä yli kymmenen kuvaa työpöydällä sellasessa kollaasissa, että niitä kattelen jatkuvaan.

Toivon, että voisin Nupun tapaan imettää sinne 10-12kk tienoille, mutta tosiaan päivä kerrallaan mennään eteenpäin. Meidän joulukuun reissunkin kannalta olisi hyvä, jos vielä imettäisin, niin ei tarvitsisi miettiä korvikkeita ulkomailla yms.

Meillä poitsu otti ensimmäiset konttausaskeleet samana päivänä kun Sumunkin poika :) Viime perjantai-iltapäivällä otti 3-4 konttausaskelta ja koko viikonlopun teki 1-2 satseja. Ei vaan jaksa harjoitella konttaamista kunnolla, kun ryömimällä pääsee tarpeeksi nopeeta. Olin itse kuulema pienenä jättänyt ryömimisen ja konttaamisen väliin ja noussut suoraan seisomaan tukea vasten 7kk iässä. On niin kiva seurata tuollaisen pikkuisen kehittymistä ja tuntuu hurjalta, että joskus nämä meidän pikku vauvelit jo osaavat kävelläkin.

Sorry kun en nyt muista mitä kysymyksiä täällä on ollut, yritän palailla loppuviikosta!

Mukavia Babybio-hetkiä niille, jotka pääsevät!

Tähti ja poitsu melkein 7,5kk

Simba: Hormoonikierukka laitetaan (ainut hormonaalinen joka käy). Kuparista kuullut vain kaikkea pahaa..joten en halua edes kokeillakkaan. Joudun vaan seuraamaan tuleeko oireita mulle tosta sitten..jos vähänkin alkaa jotain outoa,joudun poistattamaan sen...ja sitten taas mietitään mikä ehkäsy sopii.

meillä poika konttaa takaperin,mutta eteenpäin ottaa 1-2askelmaa. Pyörii kontillaan ja nousee tosiaan tuosta asennosta istumaan. Eilen tekikin kivat...istuksi olohuoneen lattialla omassa kakassaan ja sitä rutisteli käsissään ja ihmetteli, että mitäs tämä on. =))Lähti nopeesti poika pesulle ja kämppä tuulettumaan..kauhea lemu!!

Mutta nyt laittelemaan tytölle iltapalaa ja taidan mennä ajoissa nukkumaankin.=)

Jumbis

kiva tosiaan jumbiksen eilinen pojan ihmettelytuokio :)

sitä piti vielä päivällä kommentoida, mut nukahdinkin.. et nuppu, meilläkin poika yrjöilee pikku "kasoja". siis vähän ku puklais, mut haisee yrjölle.. viimeks eilen tuli mun farkkuhameelle, siitä valui sukkahousun kautta sohvalle, jep! usein on paidan reunus yrjön hajunen. että ei oo pupu ainoo..

ostettiin tänään pojulle uusi lelu. sellanen, joka keikkuu vähän niinku ensimuki ja helisee sillai tuulikellon tapaan. puolipallon päällä istua nakottaa ruskea apina. oli tosi suosittu! kysyttiin kaupassa, et kummankolaisen poju halus eri vaihtoehdoista, mut ei osannu päättää vaan paukutti käsillä molempia, joten isi teki päätöksen ja otti apinan :)

Eilen täyttelin illalla kotihoidon tuen hakemusta ja hitto kun taas saa stressata senkin suhteen. Pitäs koittaa tällä viikolla palauttaa lappu. Mietin,että maksavatkohan jo lokakuun lopussa ekat rahat, muuten menee mulla tosi tiukille,kun pitäs vatike saada maksettua. Ja jännitän saanko lokakuussa kuntalisää,kun hakmeus myöhästy pikkasen.

Poika nukkuu vieläkin aamupäikkyjä. Itse yö meni tytön osalta moneen kuukauteen tosi huonosti. Nukuinpa jopa 3tuntia viimeyönä kunnolla. Vähän väliä tyttö heräs kiljumaan ja unissaan lähti jopa hortoilemaan ja oli kakallekkin menossa,muttei kuitenkaan mennyt. Ihme touhua taas...

Odottelen vieraita ja samalla taas tuskailen tätä kämpän siivousta. Oon joka päivä saanu näyttää imuria...en vaan tajua miksei tää pysy siistinä! Tänään alkoi miehellä taas vuorovapaat ja huomenna tytön eka leikkis.

Pääsen perjantaina kaverin kanssa ulos!JIPII!! Mies suostuu katsomaan lapsia ja lupasinkin laittaa pojan nukkumaan ennen lähtöä...tai sitten se lähtee lapsien kans äidilleen yöksi. Mutta ihanaa päästä taas ulos...

Mutta nyt pakko alkaa keittelemään pojalle ruokaa ja tytöllekkin. Palaillaan!

Meilläkin muuten poika välillä "oksentaa". Haisee kyllä tosi pahalle. *yöäks*

Yhteistyössä