Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Catriina: tavallista maitoa suositellaan annettavaksi vasta vuoden iästä eteenpäin. Hapanmaitotuotteita saa antaa muistaakseni 10 kk ikäiselle (viili, maustamaton jogurtti ym). Kannattaa silti kysellä neuvolasta, osaavat varmasti kertoa tarkemmin!!

Meillä vettä juodaan aterian päätteeksi, maitoa aterioiden välillä. Tuo kaverihan syö ittensä ihan täyteen soseista, ja puklas aina kaikki maidot pois mitä siihen päälle tarjosin. Sen takia päädyttiin tämmöiseen rytmitykseen, saa nähdä miten sitten menee kun lähden töihin ja meilläkin luultavasti siirrytään korvikkeeseen. Meidän poika syö:

Aamupuuro (niitä tetrapuuroja, kuningatar-, hedelmä- tai puolukkapuuro, vadelma-kaurapuuro) 1-2 dl

Lounas: lihasosetta purkki, hedelmäsosetta 0,5-1 purkki

Päivällinen: kasvissosetta purkki, hedelmäsosetta 0,5-1 purkki

Iltapuuro (jauheesta, yleensä riisi tai sitten banaani-maissi-riisi) 1,5-2 dl

Ja tosiaan aamulla heti herättyään tissiä ja noiden aterioiden välissä kerran tissiä. Ja päivä myös päättyy tissiin.

Unohdin kokonaan kommentoida tota miehen ja pojan pärjäämistä täällä kahdestaan kun olin "paheiden tiellä" perjantaina. Kaikki meni siis hyvin. Olivat myös mukana alkuun siellä synttäreillä, poika oli ihan intona kun sai kulkea sylistä syliin ja aina löytyi joku joka halus jutella tai tanssia! =) Syötettiin siellä iltapuuro ja laitettiin yökkäri, kotimatkalla olikin sit poju nukahtanut autoon eikä enää herännyt kun vasta seuraavana aamuna klo 5.20. Joka tekeekin mukavan aasinsillan tähän heräämisaikaan! Eli, meillä herätään nykyään aina klo 5 pintaan!! On tosi kivaa ja mukavaa! Menee illalla yleensä 19.30-20.00 nukkumaan, tänään tsippas tissille klo 18.20.. Ei keretty antamaan iltapuuroa eikä vaihtaa yökkäriä.. En arvannut että se totaaliväsähdys tulis noin aikasin. Mielenkiinnolla odotan tulevaa yötä.. heh.

Rosalla oli juu ihania kuvia!! On tosiaan pienen neitosen näköinen tyttö, ei sellaista vauvamaisuutta oikein kauheasti ole.. Meillä poika taitaa näyttää vielä tosi vauvalta, synttäreilläkin ikä veikattiin 3 kk pieleen.. Eli 4 kk epäilivät iäksi. Mäkin kävin muuten laittamassa Spaceen pari uutta kuvaa!

Mä soittelin muuten meidän neuvolaan, kun eivät viimeksi osanneet antaa vielä 8kk neuvola-aikaa. Nyt sieltä vastas jonkun toisen alueen täti, ja saatiin lääkärintarkastukseen aika vasta syyskuun puoliväliin!! Eka tarjos lokakuun ensimmäistä.. Sithän tuo kaveri olis ollut jo 9 kk. Ja ei ollut tiedossa meille uutta neuvolatätiä, mutta joku meidät silloin ottaa vastaan. Kait. Onneks tää tilanne tuli nytten, eikä silloin kun poika oli pieni ja mä jännitin sitä painonnousua..

Se siitä tältä erää, mä meen huomenna ratsastamaan!! Jee! =)

Nintsu + pieni mies 7 kk + 5 pv

Puolivuotismitat

Catriinan Amelie 68,5 cm ja 8580 g (syntymämitat 51 cm ja 3470 g)
Jumbojätin Lauri 71 cm ja 8760 g (synt. 55 cm ja 4160 g)
Nintsun pieni mies 65 cm ja 7110 g (synt. 47 cm ja 2420 g)
Simban poju 68,7 cm ja 9100 g (synt. 49 cm ja 3210 g)
Lauran pikkuneiti 66 cm ja 6660 g (synt. 49,5 cm ja 3480 g)
Tähden poitsu 72 cm ja 9535 g (synt. 51 cm ja 3680 g)
Lumin tyttö 68 cm ja 7166 g (synt. 51 cm ja 3295 g)
Rosan Piiperöinen 69 cm ja 7500 g (synt. 51,5cm ja 3620g)
Pinnin philosophi 64,5 cm ja 6415 g (synt. 49 cm ja 3070g)

neuvolassa käyty. ja pienin mies meillä kaikista! saatiin aika painokontrolliin parin viikon päähän. jos ei tilanne ole parempi ja herra ei ole oppinu paremmin syömään, mennään lääkärin juttusille. vähän huolissani alan kohta olla.. käski vaan sinnikkäästi alkaa joka päivä antamaan lounaalla samaa kasvista ja päivällä marjaa/hedelmää. näin viikko ja sit vois kokeilla ottaa kaurapuuron illaksi ja vaihtaa makuja. käski mun mennä jonnekkin ja miehen koettaa selviytyä syöttämisestä. tai jopa ehkä odottaa siihen, et pojalle tulee nälkä ja raa'asti jättää miehelle ruokittavaksi, ja kattoo alkaako se ruoka maistumaan. kuulostaa kamalalta.. ennen kun kuuli, että poika on pieni, sano, et kannattais yrittää eroon yöruokinnasta ja keskittää syöminen päiväsaikaan. heijasteita ei vielä istumista varten ole, sen olen kyllä huomannu ittekkin. kun jos nostaa itsensä mun käsien avulla selinmakuulta istumaan, saattaa riuhtaista itteesä niin, et kaarella pamahtaa selälleen takas. ONNEKSI ollaan oltu ton tapahtuman aikana sängyssä!

simba. ruokailu ei pahemmin ole edenny. huvittuneena luin tuota catriinan ja nintsun vauvojen ruokamäärää.. huh huh, just joo.. no meillä menee se 2-3 tl lounaalla ja sama päivällä. ja noiden eteen saa tehdä kyllä hurjasti töitä. mutmut, koetetaan kovasti. tänään sain ihan kauheesti syötettyä! JEE! söi siis purkki pottusosetta 2 rkl ja omatekoista porkkanasosetta 1 jääpalakuution, sekoitin noi ja ohensin parilla tl:lla rintamaitoa ja sit aurinkohedelmäsosetta 2 rkl!!!! mieletöntä. poika joko kuunteli neuvolan naista tai oli vaan yhteistyökykyisempi tai tykkäsi uudesta ensilusikastaan. helppoja tai nopeita tapahtumat ei siis ollut, mut noi meni massuun :D

en ole jaksanu kirjoitella, kun ollaan rempattun niin kovin. mies palasi tänään töihin, joten nyt meidän remppahommat on niinku siinä. saatiin tehtyä ihan törkeesti remppaa!! oon niin ylpee meistä. vedettiin siis kaikki lattiat pois (laminaatit ja parketti), keittiö ja vaatekaapit kaikista huoneista. nyt on sit tasotettu ja maalattu lopullisella maalilla kahteen kertaan jo kaikki. puuttuu enää ovenkarmien ja rappusten maalaus, lattiat ja keittiön asennus..ne on remppamiehen hommiksi ajateltu muutenkin. ja onneks helteet ja aurinko sattu meidän rempan ajaksi, niin poju pysty makoileen pihalla, ja me rempattiin vuorotellen tai yhdessä, jos poika nukku vaunuissa pihalla. välillä oli lapsenvahti ja saatiin kahdestaan tehotyöskenneltyä. muutaman kerran oli remppa-apu kavereista tai perheenjäsenistä.

no niin siinä päivitys mun kuulumisista, nyt pehkuihin, kun on taas työmaalle lähtö aamulla.

Ihana lukea taas kuulumisia toisilta...Rosan kuvat käyn tänään vielä katsomassa ja koitan saada kamerasta itse kuvat koneella ja lisätä pojan "konttauskuvan".

Pidettiin eilen poika kauppareissun ajan kärryissä istumassa ja hitsit kun oli innoissaan. Otettiin toki se kärry missä samassa "kaukalo",että jos väsyy siihen oltaisiin siirretty sitten. Istuu nykyään tosi hyvin,joskus saattaa nojata eteenpäin,kun varpaat kiinnostavat enemmän.

Ruoan suhteen meillä ei ole ongelmia. Poika syö mitä annetaan. Tein pakastimen täyteen kasvissosaita ja pitäs tänään broileri sinne soseuttaa..nautaa löytyykin ja seitä. Kalaa en vielä ole uskaltanut maistattaa,mutta ehkä loppuviikosta...keitin bataattia pieninä kuutioina pakastimeen,että voi soseiden sekaan sekottaa..saa samalla sitä rakeisempaa sitten popsia. Samoin pastahan jää aika rakeiseksi..ja riisiä nyt ei tarttenut edes soseuttaa. Lisäsin osaan sosiesta mustapippuria,oreganoa ja sispulia...hyvin maistui!Kesäkurpitsaa on pakastin täynnä kans ja ne pitäs vielä soseuttaa,mutta olen ne pakastanut kuutioituina ja siit'ä on helppo lisää aina soseisiin.
Syödään aamulla puuroa 2dl (riisi tai kaura)
lounas iso satsi jotain sosetta (tai kaupan iso purkki)
välipala hedelmäsosepurkki (tai itse soseutan banaania,raastan lusikalla omenaa,vesimelonia)
päivällinen taas iso satsi sosetta (tai iso kaupan purkki)
iltapala 2dl puuroa (riisi tai kaura)
Velliä saa jos näyttää väsyneeltä ja tiedän ettei syö puuroa siinä tilassa.
Maitoa juo sen 6-9dl päivässä. vettä menee 100-220ml(jois sitä jatkuvasti jos antais vain).

Parisuhteesta: Viime viikko ja eilinen olivat kyllä pahaa aikaa. Viimeviikkolla se yksi päivä oli vain hyvä. Joka päivä punnitsin meidän suhdetta ja kaikkia vaihtoehtoja mietin mielessä. Olin aivan valmis lyömään hanskat tiskiin,vaikka ei meillä mitään riitoja edes ole ollut...oon vain ihan poikki. Epäröin monta kertaa onko tämä suhde kuitenkaan se missä haluan olla...onko mies se oikea. Se kenen kanssa oikeasti tahdon loppuelämää suunnitella. Ainut josta ei olla puhuttu on se kihloihin meno...miksi ei halua vakiintua,vaikka sanoo rakastavansa. Tästä pitäisi vielä saada keskusteltua. Eilen sitten kaikki pääsi ulos mun mielestä(paitsi kihlajuttu). Illalla mies vaan itsekkin tajus sen,etten ole voinu hyvin viikkoon. Lopultamunoli vain kerrottava että en ollut varma halusta jatkaa enää sen kanssa,mutta en ole valmis luopumaankaan tästä ja ennen kaikkea mä ajattelen lapsia. En halua riistää lapsilta isää läheltä vain sen takia että itse epäröin. Noh, juttelua ja juttelua ja lopulta jotain sellasta mitä en ole kokenut pitkääään aikaan! Nyt sitten otetaan ja katsotaan ja vielä nyt tuntuu hyvältä...mutta eniten mä toivon kaikkien lapsiperheiden hoitavan parisuhdettaan. Meille se yhdessä ulkona oleminen oli hyväksi ja eilen puhuttiin,että otetaan joku vkonloppu ihan yhdessä kotona-ilta...lapset toki hoitoon. Puhutaan ja nautitaan vain toisistamme. Me ollaan miehen kanssa ihan liikaa koettu vastoinkäymisiä suhteessamme ja ollaan tehty paljon sen eteen ettei niitä enään tule...

Noh,pakko lopettaa toi parisuhde kirjoittaminen,etten ala itkemään täällä. Mutta meille tätä ja edessä jotain..toivottavasti valoisampia päiviä. Lapsetkin ovat selkeeti aistineet tämän kaiken ja olleet paljon levottomanpia.

Poika hieroo vieläkin korviaan ja toivon tosiaan antibiootin auttavan. Nähdään 3.9 onko korvat terveet (silloin 8kk neuvola+lääkäri). 29.8 on mulla kierukan asennus ja saa kyllä luvan asentaa se vaikka ei olisi menkat alkaneet siinä vaiheessa...

Nyt meen katsomaan mitä lapset touhuaa...=)

Jumbis,tyttö ja poika 7kk

Puolivuotismitat

Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)

Voi viude on tuo tyttö kasvanut :) Aika jämäkkä tytteli... En kyl tiiä paljon enää painaa ku saa pungerrettuu kakkansa ulos.

Tissi ei taaskaan maistu :( Vitsit mä jauhan tätä samaa asiaa niin kauan ku imetän.. Koettakaa kestää. Nyt varmaan ummetus syynä tai joku en tiiä mikä mut nyt mä oon kyl jo päättäny yrittää tosissaan etten enää ressaa, tää tuntuu olevan niin vaihtelevalla menestyksellä tää imetys että antaa mennä jos on mennäkseen. Maidon tuotanto vaan tosissaan varmaan alkaa hiipua kun pupu keksii ettei kolmeen päivään mölö kiinnostakaan ja sit ku alkaa taas kiinnostaa niin eipä tuukaan enää nii näppärästi..

Pinni, meillekin käskettiin alkaa tarjoo kiinteitä nälkäisenä että alkais menee paremmin.. Vitsi, mun mielestä 2 rkl aamulla ja puolikas pilttipurkki päivällä on jo mainiosti mutta ei ilmeisesti riittävästi... Ja puuroa pitäis alkaa kans kokeilee.. Mutta että viesti oli että "kyllä nälkä opettaa syömään".... Aika karua!

Emmä tiiä, kyllä tää kaikki on ehdottomasti hankalempaa taiteilla kiinteiden ja imetyksen kanssa ku pelkästään imetyksen.. Tän asian puolesta toivoisin jo että pupu olis 10 kk nii vois antaa niitä jtn hapanmaitotuotteita nii riittäis pienempi pumppausmäärä... Mä en kyl oo oikein vielä päättänyt että alanko pumppaamaan pupulle mölöä vai en... Kyllä siitäkin melkoinen taakka tulisi, onko se sen arvoista... Kyllä mua välillä oikein ankarasti v-tuttaa ku ei osaa eikä tiedä tehdä oikeita valintoja...

Nyt meen muualle purnaamaan...

Nuppu, onpa meidän neidit samankokoisia. Kivaa hartiajumppaa kun kantelee neitiä ylös ja alas portaita monenmonta kertaa päivässä. :-)))

Jumbis, onko teidän pojalla jo hampaita? Noita isompia pilttejä vois jo alkaa kokeilemaan, mutta onkohan ne liian karkeita meidän neidille kun hampaita ei vielä ole ilmaantunut???

Meilläkin istutaan jo ilman tukea lattialla. Varpaita syödään myös istuessa ja sukat ei pysy enää yhtään jalassa.

Nintsu, kiitti tiedosta. Kysyn ens kerralla neuvolassa lisää.

Nyt on neidin lukutuokion vuoro. Luetteko muuten paljon vauvoillenne? Meillä luetaan paljon ja tuntuu, että se on neidin mielipuuhaa. :-)))

Catriina ja Amelie

Catriina: On meillä alhaalla kaksi hammasta ja ylös vinhaa vauhtia tulossa...tulisivat vaan läpi. Mä muutaman kerran oon ostanu 8kk ruokia ja sitten haarukalla vaan tilsiny ja hyvin meni pojalle alas. Kokeile samaa teillä.

Meillä luetaan tytölle ja siinä samalla poikakin kuuntelee...eli luetaan ja varsinkin iltaisin ennen unille menemistä pitää lukea monen monta kirjaa...siinä ehtii poika nukahtaa.

Hitsit mä käyn hitaalla. Käytiin äsken 7km lenkillä..se on aika yleinen meillä..samalla käydään eläimiä katselemassa...mutta tämä ei siis asia ollu vaan:
Poikahan on pitkään ryöminyt..nyt vasta tajunnut sen kunnolla. Ehkä mä oon vaan odottanut,että ihan kunnolla sen aloittaa..painelee menemään sohvan alle jatkuvasti jne...eli kohta sitten varmaan kontataan. Taitaa kahden lapsen kanssa olla se,että ei huomaa nin helposti toisen editysmistä..sama kun tyttö yhtä äkkiä alkanut puhumaan 4-5sanan lauseita.

Pupu sai tänään viimein kakattua. Punnersin jaloista ja pärisyttelin suullani niin pupu tajus alkaa pinnistämään kakkaa... Naama punasena ja välillä itkua väänsi mutta saipa jotain uloskin :)

Tänään syömättömyys-ennätys (kuulostaa kamalalta) kolmelta söi porkkanasosetta ja sen jälkeen söi nyt kasilta tissiä kunnolla, muuten vaan pureskellut tai imaissut kaksi imullista... ei tää oo täysjärkisen touhua :( itku tulee

Heippa kaikki!

Elossa ollaan punkkiksen kanssa. Tultiin lomilta myöhään sunnuntai illalla, ehtikin jo kaksi viikkoa olla veke täältä ja huh kun kesti lukea kaikki tekstit! Kaksi tuntia vierähti.. ainakin. Nyt ei jää aikaa oikein noihin kommentteihin tai juttuihin, palaan huomenna kirjoittelemaan, kun tämä lukeminen vei kaikki mehut ;) Ihanaa miten paljon juttuja ja tosi hyviä aiheita, tuli nyt tsiljoona uutta ajatusta mulle :) Olikin jo muuten kamalat vieroitusoireet täältä.. joten ihana kun sai lukea urakalla!

No, nyt meen, palaillaan huomenna!!
Hyvää yötä tammikset,

Sumu + punkkis

Nuppu: Piti sulle vastailla...teidän pupulle tulee hampaat!Yleensä vauva lakkaa syömästä/juomasta kun hampaita tulee...että NOu hätä sanon minä! Kokeile hedelmäsosetta..se saattas alas mennä. Toki toi tuntuu pahalle ja hermostuttaa,mutta jos tosiaan hampaat kyseessä ei pelkoa.

Nuppu, yritä olla hermoilematta vaikka pupulle ei kelpaakaan tissi päivällä. Meneekö sitä kuitenkin yöllä? Meidän neuvolassa monet vauvat eivät suostu päivisin paljon tissiä ottamaan, että se on varmaan aika yleistä. Minulle kerrottiin myös, että "tehokas" vauva voi saada vuorokauden maidon tarpeen tyydytettyä kolmella imetyskerralla. Olen itse laskeskellut, että meidän poitsu saa varmaankin jatkuvasti yli sen tarpeen. Pystyn nyt arvioimaan noita määriä, kun olen pumpannut enemmän ja tiedän että paljonko rinnoissa suunnilleen on maitoa ja että kuinka nopeasti se tulee. Mulle esim kun alkaa herumaan niin 2-4 minuutissa yhdestä rinnasta tulee 120ml-150ml. Jos poitsu vetäisee yhdellä imetyskerralla kummatkin tissit, niin siitähän tulee helposti jo 250-300ml eli lähes puolet päivän maidon tarpeesta! Jos yhtään lohduttaa niin meidän poitsu ei saa tissiä (eikä pulloakaan) arkena päivisin välillä 07.00-16.00 ja hyvin pärjää =) Tietysti syö kiinteitä, aamupalan ja lounaan, sinä aikana.

Palailen myöhemmin, toivottavasti ehdin :)

Babybio-liput on muuten tullu myyntiin, menkäähän äkkiä ostamaan! En tiedä onko Hesassa yhtä innokasta babybio-kansaa kun Tampereella mutta liput tuli siis eilen myyntiin ja kun tänä aamuna menin ostamaan niin ei siellä ollu enää ku muutama hassu paikka jäljellä. Täytyy näköjään jatkossakin tosi nopeasti varata lippu, viimeksikin kävi niin että se elokuva, mihin olisin halunnu, oli loppuunmyyty.

Ootteko käyny kattomassa tota inhokki/lemppari nimimerkki ketjua...siellä oli meistä yhdestä laitettu että inhokki. Tosi surullista kyseiseltä ihmiseltä aloittaa edes tuollainen ketju....

Täytyisi kohta kauppaan mennä ja sitten miehen äidille...hitto mulla panaa pinna nykyään tohon mieheen liiankin helposti. Poika posottaa päiväuniaan...
Kerättiin tytön kanssa äsken mustaviinimarjat pakastimeen puskista...ihan kivasti saatiin. Sitten mummilta voitais ryövätä punasia. =))

Juu Jumbojätti kävin kattomassa sen ketjun, ihan älytöntä haukkua muita. Näköjään sitten meidän palstaa käy muutkin ahkeraan lukemassa jos niin ärsyttää kerran. Tietäis vaan syyn moiseen ärsytykseen... Mun mielestä kaikki täällä on älyttömän ihania, en ymmärrä mitä vikaa kenessäkään vois olla. Oikein pisti vihaksi koko ketju!!

Jumbis, mäkin kävin just keräämässä viimeset punaherukat pensaasta! Samoja harrastuksia meillä näköjään tänään:) Toivottavasti saatte mummilta paljon punasia, ne on hyviä:)

Siis voi tsiisus... mitä ihmisiä vaivaa, eikö heillä ole elämää? Aloittaa nyt tuollainen idioottimainen ketju! Voisi ketjun aloittaja ja muut haukkumiseen osallistuneet siirtyä "Vauvan hoito" palstalta vaikkapa "Idiootit" palstalle tai "Olen itse vauva" keskusteluun. Tosin, eipä tämä minun purnaaminen mua paremmaksi tee, mutta hoh hoh mitä touhua..

Sorry, en vaan jaksa aina ymmärtää tämmöisiä, kun täällä monet kuten me todella nautitaan vertaistuesta, etsitään ratkaisuja arjen ongelmiin ja ollaan jopa ystäviä. Vauvan hoito ketjuhan tämä on..

Niin ja Nupulle pikaisesti, yritän iltapäivemmällä kirjoitella sit lisää, niin uskon kans että on kyllä hampaat mikä tuon lakkoilun tekee :) Meillä oli alahampaiden kanssa ihan sama juttu, tissi ei kelvannut ja nyt kun ylähampaat tulee, niin sama juttu.. eli nou hätä tosiaan!

Nyt kun punkkikselle vissiin pukkaa kulmahampaat, niin on kyllä ollut kärttyinen joitakin päiviä. Jos vaan hipaisee ylähuulta nenän alta, niin hirveä parku tulee (tein vahingossa pyyhkiessäni hänen suuta aterian jälkeen) kun on niin arkana ikenet. meillä on toiminut jumbiksen idea kans hyvin, eli hedelmäsosetta - varsinkin jääkaappikylmänä menee alas tosi hyvin! Taitaa sitten vähän samalla puuduttaa noita ikeniä. Näin meillä, teillä voi tietty olla toisinkin..

Palaillaan taas pian!

Harmi kun toitte esille tämän "inhokki ketjun" täällä. Toivoin, että sitä ei olisi mainittu, jotta kyseinen henkilö olisi välttynyt turhalta mielipahalta (mikäli ketju olisi jäänyt huomaamatta). Toiv. kaikki jatkaa täällä kirjoittelua, eikä pahoita mieltään turhista lapsellisuuksista. Tämä on mukava ja aktiivinen ketju!

Kiitti taas tsempeistä tytöt! Olette parhaita! Kenties ne on ne hampaat... Viime yö meni tissillä riippuen, ei se syöny mutta tuttikaan ei kelvannut. Oli kyllä todella erikoinen yö siinä mielessä kun normaalisti syö sen 3 kertaa aina 5min/kerta ja sitte nukahtaa taas.. Kenties pupu otti eilisen syömättömyyden takas. Että Tähti, juu tosiaan yö meni kyllä turhankin tiiviisti imettäessä.

Siskoni kertoi sen kaverin lakkoilleen viikon totaalisesti ja palasi takaisin rinnalle... Eli toivoa on! Mutta kiitos älyttömästi kun jaksatte olla mukana tässä mun tissi-dilemmassa :D

Kiva kuulla Sumusta jälleen! Pääseekö Sumu babybioon? Entä Muska, Pinni, Nintsu, Nunnu, entä Jumbis oliko sulla jotain just silloin? Taidan tosiaan käydä ostaa lipun valmiiks niin tulee mentyä :)

Vitsi tosta edellisestä kommentista ja tosta inhokki-ketjusta tuli mieleen että tosiaan jotkut varmaan seuraa meidän keskustelua.... Siis mä en varmaan oo ku kerran käyny kurkkaa helmikuisten ketjua silloin raskaana ollessani mutta ei mua kiinnosta tuntemattomien jutut mutta näemmä jotain kiinnostaa... Täytyy varmaan olla entistä tarkempi sanomisissaan mikä on kyllä tylsää ku toisaalta on kivaa olla avoin teille...

Onkohan muuten kukaan tunnistanut mua? =D Eipä taida mun kaverit ja tutut täällä pyöriä tai mistä sitä tietää...

Mut nyt tarttee päästä ulos tästä kämpästä ku oon vaan töitä tehny ja pupulle aimo annoksen kukkakaali-parsakaali-sosetta josta tuli muuten velliä :D Pikkasen pupu katto mua pitkään että mitä sotkua sille yritän syöttää :D Vitsi pitäis olla video-kampera...

Mut nyt ulos!

Oltiin sitten Punkkiksen kanssa kaksi viikkoa putkeen molempien vahempien mökillä. Oli kyllä aivan ihana loma, aurinkokin paisteli ja poitsua pystyi pitään hyvin ulkona viltin päällä. Pääsi pariin kertaan jopa nakuna kokeileen miltä lämmmin kallio tuntuu, ensin kokeiltuaan hieman merivedessä uimista :) Täytyypi laittaa pari kuvaa tuleen kun saan tuon kameran tyhjennettyä..

Ja onpas täällä kirjoiteltu! Ihanaa. Oli tosiaan hurja kahlaaminen läpi, yritän tässä kommentoida jotenkin kaikenlaista, mut en varmaan lahopäänä muista kaikkea...

Niin, nuo puolivuotismitat:

Nupun Pupu 68 cm ja 8500 g (synt. 52cm ja 3550g)
Sumun Punkkis 69,1cm ja 9300g (synt. 50cm ja 3800g)

Eli meidän poju on lähellä Tähden pojun mittoja, todellista hartiajumppaa siis! Neuvolassa oli painokäyrä jo vähän normaalisoitunu, eikä oltu niin räikeästi plussalla. Niin ja meilläkin jo harjoitellaan kovasti konttaamista. Asento on jo tosi hyvä, heiluu hullun lailla siinä konttausasennossa edes takas ja välillä onnistuu jonkin verran etenemään. Jalka menee jo alle, mutta kovin usein unohtaa liikutella käsiänsä, joten kaatuu sit tietty rytinällä nokalleen. Muutenkin jo kova liikkumaan kaiken maailmaan tekniikoilla, niin kun Nupun Pupukin. Hämmästyttävää kuinka sitä voikaan päästä nopsaa paikasta toiseen.

Nuppu, meillä on poju kirkunut kanssa joskus yöllä ja kovaa. Vissiin sit painajaisia. Aina kun on paikalle mennyt, niin ollut aika unenpöpperössä ja nukahtanut uudestaan nopeasti. Tosin meillä on kyllä nuo hampaatkin nyt vaikuttaneet uniin. Ylös tehdään ihan hirveästi nyt hampaita. Ylös taitaa tulla kerralla nyt 4 hammasta, tai sitten ne tulevat ihan oudossa järjestyksessä. Eikös ekana pitäisi tulla ne etummaiset? No pojulla näkyy ne keskihampaista seuraavat jo hieman läpi, niin kai sitten ne tulevat vaan oudossa järjestyksessä? Punkkis parka.. ollut tosi kärttyinen, eikä ihme. Vahingossa kosketin ylähuulta tänään ja parkaisi lohduttomasti kivusta. On siis tosi kosketusherkkä ja kalvaa kaikkea eteensä tulevaa, eli kutiavat sit päälle :(

Sormiruoasta ollaan annettu lähinnä kurkkua ja naksuja. Eipä juuri muuta, en oikein ole älynnyt että yhtä hyvin voisi tosiaan pojulle antaa noita luumun puolikkaita ym.. Ihana että te muut vähän valaisette näitä ruokajuttuja kun oon aika huono näissä. Voisin kyllä ruveta itse vähän tekeen lisää noita soseita ja kokeileen uusia yhdistelmiä, kun pojulle ne maistuu hyvin eikä allergioita oo tullut.. monet teistähän ootte jo laittanut mausteitakin mukaan.. enkä tuotakaan ole tajunnut. Lähinnä oon noita kaupan purkkiruokia ostellut. Meille on mennyt tähän mennessä lähes kaikki mitä eteen on antanut, tosin vaihtelevin määrin, päärynät, persikat, mangot, aprikoosit jne. Aika hyvin ollaan koluttu hedelmiä jo läpi. Lihoista kasvisten kanssa ollaan maisteltu broiskua (yäk), possua (ok) ja nautaa (nam). Kasviksia on kyllä mennyt paljon vähemmän eri makuja, mut mun pitäis vaan tarjota enemmän..

Niin ja vedestä on mulle sanottu, että ruokailun yhteydessä niin että suu huuhtoutuu. Ja ruokien välissä sit maidot. Niin ja Laura, meillä illalla banaanipuuro ja aamulla kaura. Muita viljoja ei vielä olla syöty.

Kiitos kaikille älyttömästi kuvista! Ihanaa katsella spacesta niitä, lumen kuvat, rosan pikkuneiti parhaimissaan ja kaikki muut :):)

Pinni, toivotaan että teillä rupeaa nuo ruokailut nyt sujumaan paremmin, varmaan aika taistelua kyllä. Meillä on tuo alahuulen hipaisu ja lelujen hypistely auttanu vaikeina hetkinä. Mut vauvat on niin erilaisia. Tsemppiä ruokataistoon!

Simba kyseli tuosta nukkumaanmeno ajasta. Meillä aikaistui tuossa pari kuukautta sitten, nukkumaan mennään klo 9. Paitsi tänään, poju simahti jo seiskan jälkeen!!! Punkkis harjoitteli niin paljon tuota konttausta, et vaikka yritin normaalirytmin mukaan mennä, niin ei pysynyt poju hereillä. Eli saas nähdä rupeeko nämä illat nyt vielä aikaistumaan.. Mahalle meillä ollaan käännytty aika usein, mutta herää aina ja käännän takas. Muutekin heräillään millon missäkin, usein poikittain..

Nintsu, loistavaa että irroittelit kunnolla kun kerta oli tilaisuus!!!! jee, niin sitä pitää :) Laura, kiva että reissu oli mukava, ja muidenkin reissut!

Hurjaa että tähti jo töissä. ajatuksissa on mullakin välillä pyörinyt et miltä se tuntuis nyt mennä töihin, mutta aina päädyn siihen että ei vielä ainakaan mun kohdalla.. ei tekis mieli vielä mennä. Onneksi tosiaan on mahdollisuus jäädä kotia, vaikka ihan älyn tiukkaa tulee oleen :/ Mut sit syödään vaik hernekeittoa päivittäin.

Onnea samoin kaikille synttärisankareille, puolivuotispäiviä viettäville ja hääpäiviään viettäville!

Nuppu, oliko se tuo 14 päivä bio? ei mulla vielä mitään silloin, eli pääsen kyllä!

Nyt täytyy lopettaa, taisin summata kahden viikon tammiskeskustelut tähän viestiin.. ja sorry et täytin varmaan koko sivun tästä palstasta!!

Jatkellaan huomenna.. vähän lyhyemmin tekstein ;)

Sumu + Punkkis

Piti vielä Jumbikselle toivotella jakseluja ihmissuhde kiemuroiden keskelle. Tosi upeaa että voitte molemmat keskustella noin järkevästi keskenään asioista ja laittaa lapset ajatuksissa edelle! Hatunnoston paikka. Toivotaan tosiaan nyt noita valoisempia aikoja teille.

Hetki sitten herätty...*haukotus*

Oltiin eilen miehen äidillä aika myöhään...lapsia oli tosi vaikea saada nukkumaan,mutta onneksi lopulta onnistui..kello tais olla silloin jo 21.30. Ite olin ihan valmis jo päivällä menemään unille,mutta eihän mitään mahkuja.

Sumu: Ei tässä mitään. Nyt vaan huolettaa sekin,että mies pelaa pokeria jatkuvasi. kerran voitti aika ison summan,niin nyt meinaa että uudestaan saa sieltä isoja summia. Oon saanu sen ääreltä repiä kotitöihin jne...mutta toivotaan hyviä tulevia päiviä eteen.

Jahas..taitaa kaurapuuro olla valmista,ei muuta kuin aamupalalle,tyttö vielä nukkuukin. Saadaan pojan kanssa kahden olla hetki,mies töissä jo.

Yhteistyössä