Tammivauvat 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuppu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin tosiaan se kotihoidontuen hakemus! Koskas se pitää palauttaa? Mä oon ollu siinä uskossa, että Kela lähettää paperit kotiin täytettäväksi, mutta pitääkö ne itte hakea jostain? Mä oon kyllä ihan pihalla näistä asioista, täytyy varmaan alkaa pikkuhiljaa ottaa niistä selvää. Mullakin alkaa lokakuussa hoitovapaa.

Jumbis, täällä kanssa erittäin huonosti nukuttu yö! Poika heräili tunnin välein itkemään. Olin ihan rikki, kun kuitenkin yritän nukuttaa toista siellä pinnasängyssä niin joka kerta piti nousta ylös ja lähteä heiluttamaan poikaa. Kolmelta otin viereen nukkumaan, mutta heräilyt jatkui.. Aargh. Nestleltä tuli postissa sellanen puuronäyte, tarjosin sitä eilen iltapalaksi pojalle ja poika oksensi kaiken ulos samantien kun viimeinen lusikka oli tyhjä. Eli en tiedä, oliko pojalla sitten vaan yöllä nälkä kun oksensi ulos kaikki iltapuurot.

Kävin äsken noukkimassa mustaviinimarjat pensaasta, vielä sinne vähän jäi mutta en jaksanu enää poimia, kun alkoi sataakin. Meen taas viikonlopuksi porukoille, niin tehdään marjoista sitten mehua. Mies taas vaihteeksi järkkää täällä polttareita niin lähden rymyjengiä pakoon.

Kiva Jumbis, pääset taas ulos! Pidähän hauskaa!

No eipä tässä tän kummempia tältä erää.

Nintsu, täällä on yksi joka ei tee itse soseita. Ei kannata ottaa asiasta stressiä. Hyviä ne on kaupankin soseet.

Lumi, meidän neitiin sopivat seuraavat adjektiivit: aurinkoinen, tarkkaavainen ja seurallinen.

Mulla loppuu äippäloma reilun kuukauden päästä. Annan pari viimeistä viikkoa siitä miehelle, jolla on sitten neljäviikkoinen isäkuukausi. Pidän kyllä itse vielä kertyneet lomat äippäloman päälle eli töihin pitäs sitten palata lokakuun lopussa. Soittelin jo maanantaina päivähoitohakemuksesta, mutta syyskuulla kuulemma tietävät tarkemmin päiväkodin, johon neiti menee. Onko teillä muilla tarkoitus "pitää" isäkuukautta?

Meillä kelpaa neidille hyvin puolukkapuuro. Pelkät viljapuurot tai -vellit ei kelpaa. On varmaan äidinmaidossa tottunut voimakkaimpiin makuihin kun itse syön miehen kanssa joka päivä aikamoisen mausteista ruokaa.

Ihania kuvia taas spacessa! Laitan hääpukukuviani sinne heti kun saan ne skannattua koneelle.

Jumbis, hienoa, että pääset viihteelle. Itse en ole käynyt yksin vielä muualla kuin ostoksilla vauvan syntymän jälkeen. Käymme yhdessä koko perhe usein ulkona syömässä, ostoksilla, puistoissa, etc, joten nuo reissut on ainakin tähän asti tyydyttäneet mun menemistarpeen. Kun isäkuukausi alkaa aioin suunnata kuntosalille. Sais tuota keskikroppaan vähän kiinteytettyä. Muuten menee kyllä paita-ja puserovarasto uusiksi.

Nyt olympialaisten pariin.

Catriina ja Amelie

Terve tammikset

Tuosta "oksentamisesta" mä soitin neuvolaan ku pupu tosiaan puklannut tosi paljon melkein pari viikkoa ja mietin ettei näin voi olla ja neuvolassa sitten käskivät soittaa lääkärille kun niin kauan puklannut ettei oo allaergiaa tms... Neuvolasta sanoivat vielä ettei saa heti laittaa ruokailun jälkeen lattialle. No mä vielä mietin sitä lääkärille menoa ku mietin että jos nyt vaan on herkkä masu ja jotain närästyksen kaltaista ja tosiaan nyt jokaisen ruokailun jälkeen (myös maidon) ootettu puol tuntia ennen ku laittaa pupun lattialle. No, nyt se puklailu on jopa eilisen vähentynyt että jospa oonkin antanut liian nopsaa mennä massulleen.. Mutta tosi vaivalloiselta tää kyl tuntuu että pitää tollanen aika oottaa... No, kattoo miten tää kehittyy ja kattoo josko sinne lääkärille soittais.

Tänään annoin riipuuroa ja ruusunmarjaa sekoitettuna ja vitsi ku uppos hyvin :) Mites teettekö te puuron korvikkeeseen vai veteen? Siskoni sanoi että kandee riisipuuro tehdä korvikkeeseen ku ei siinä riisissä oo melkein mitää ravintoarvoa muuten.. No, mä lisäsin sitä ruusunmarjaa jos se ois nostanu ravintoarvoa ;) en tiiä meneekö noin vai ei..

Jee tänään pääsen kampaajalle :) toivottavasti pupu on nätisti...

Simba, mäki oon jotenkin luullut että kelalta tulee vaan automaattisesti paperit :) mutta kai se on vaan marssittava toimistoon kyselee asiaa, tossa se vieressä kyllä meillä onkin että ei oo pitkä matka.
Simba, tylsää että teiän yö meni itkuisasti :( Kenties se puuro ei sopinut sulle, jos se kiersi vatsassa tai jotain.. Toivottavasti ens yö menee paremmin ja voitte vaik ottaa päivällä kimpassa päikkärit nii ei tuu kaameesti univajetta..

Lauantaina alkaa vauvauinti ja tänään on joku info siitä. Meneekö muut vauvauintiin?

Jumbis, kyl toi teiän kakkakepponen olis varmaan ollut näkemisen arvoinen, tosin ei siinä tilanteessa varmaan paljoo naurattanut kun toinen leikkii omalla kakalla :/

Sitä piti vielä kertoa, että käytiin eilen ostaa parvekevaunut joltain kiinalaiselta ku ollaan tarvittu niitä jo sata vuotta nii eilen sain aikaiseksi kattoa keltaisesta pörssistä vaunuja :) Maksoi kyllä 30 ja ei oo täysin ehjät edes mutta olin niin kyllästynyt kantaa vaunuja edes takaisin että olin valmis maksaa melkein mitä vaan... No, ylläriks saatiin kaupan päälle muovikassillinen aivan ihania tyttöjen mekkoja! Tosi suloisia ja just pupulle sopivia, no, osa liian isoja muttei haittaa.. Että oli kuitenkin ihan kelpo kaupat !

Nyt vielä tarttee pukee pupu että pääsee sinne kampaajalle :)

Meillä mä teen soseet itse,mutta myös kaupan annetaan. Puurot teen veteen,mutta sekoitan yleensä vähän korviketta valmiiseen puuroon. Oon jostain lukenut,että korvikkeesta häviää ne tärkeät ainesosat jos sitä kuumentaa liikaa,esim.tekee puuron siihen tms.

Ei ihan heti naurattanut pojan temppu,mutta lopulta sitten naurettiin sille...hitto kun en kuvaa siitä pojan ilmeesta tajunnut ottaa. =) Tänään poika alkoi treenailemaan nousua tukea vasten,mutta onneksi vaikuttaa sen verran pelokkaalta vielä,ettei siihen paljoa ryhdy...

Kotihoidon tuen paperit pitäs kai kotia tulla,mutta mä hain ne Kelasta ja täyttelen ne jo valmiiksi. Sen saa haettua 6kk takautuvasti,etä ei hätää jos ei tarvetta heti rahoille....meillä ei ole mahdollisuutta pitää rahan takia isäkuukautta. =/Muuten olisi kiva niin tehdä,mutta mun tuloilla ei ihan kaikkia lainoja makseta.

Jahas..vieraita vieläki odotellen..Jumbis ja muksut

Joo, me tulosteltiin valmiiksi noi kotihoidon tuen paperit netistä.. Nyt pähkäilen vaan että haetaanko lisäosaa ollenkaan, luultavasti ei jotta pystyn tekemään keikkaa. Kuntalisää ei voida hakea ennenkuin kotihoidontuki on myönnetty. Mutta paperi on sitä varten valmiiksi täytetty. Mä vaan ihmettelen tota tulojen selvitystä (jälleen), pitääkö mun oikeasti selvittää taas kaikki tuloni Kelalle? Meinaan kyllä soittaakin sinne, mutta.. Ja sit loma-ajan palkka, kun mä meinaan tosiaan pitää lokakuun työ-kuukauden jälkeen lomani pois, niin mähän tiedän vasta sitten mitä mulle maksetaan?? Ja muutenkin marraskuussa tulee lokakuussa tehdyistä vuoroista lisät jne.. Ei kai se haittaa jos en hae sitä lisäosaa?? Pitäisköhän mun mennä Kelaan näitä pähkäilemään? =)

Catriina, meillä pidetään isäkuukausi!! Ja mä meen tosiaan töihin siksi aikaa.. Nyt siihen on aikaa enää 1,5 kk, rupeaa hirvittämään.. Toisaalta kuitenkin odotan sitä, pieni hengähdystauko tähän koti-arkeen. Onneks mies pärjää tosi hienosti pojan kanssa, ovat saaneet nyt reenata tota nukkumaan menemistäkin kahdestaan kun oon ollut ratsastamassa.

Ihanaa kuulla etten oo ainoa joka syöttää purkkiruokaa.. =)

Nuppu ja Sumu ja muut jotka tuutte huomenna babybioon, tavataanko salissa?? Jos paikkoja on, niin tuutteko istumaan meidän kanssa? Yritetään mahd. eteen kun kaverin poika on melko vilkas liikkumaan, käveleekin hieman jo! Laitetaan Spaceen tarkemmin vielä.. =)

Nintsu + pieni mies 7,5 kk

Meillä pitää laittaa kuntalisä hakemus 4kk ennen kodinhoidon tuelle siirtymistä menemään, sinne laitetaan se hakemus ja tarvittavat liitteet(yleensä ne mitkä silloin voi laittaa jo) ja loput toimitetaan perästä,kuten just päätös kotihoidon tuesta.

Meillähän ei ole tuloja ollut nyt äitiys-vanhempainrahakaudella muita kuin mahdolliset lomarahat. Mutta tohon työssä käymiseen en osaa sanoa,että miten ne sitten sen kanssa menee...

Hitto selkä tulessa eilisestä kaverin hieronnasta...pitikin antaa sen "murjoa" mun selkää...nyt vaan yhen patin kohta turvonnut varmaan 100ketaseksi. =/ *auts* Mobilaattia hieronu siihen välillä,mutta ei tunnu tehoovan.

Jee..tämä päivä ainakin tähän ati nokkamukilla menty..eilen ostin lisää yhden MAM:n nokkiksen...vaikka kaapit pursuaa niitäkin. Ja kestot päällä...=))

Nyt ruokaa tekemään,koitan täs välillä aina poikaa syöttää,mutta leikkii vesimukinsa kanssa. =)

... Ja meillä ei ole koko kuntalisää... :( No, vasta oli lehdessä, että sitä kaavaillaan otettavaksi uudestaan käyttöön ensi vuoden alusta, toivottavasti! Paljonko teillä muilla maksetaan kuntalisää? Mulla niin tympii alkaa taas noita Kelan lappusia täyttelemään, kun ne on aina niin suolesta. Ja koskaan ei mikään riitä vaan vielä se ja se ja se... Niin, tosta kuntalisästä tuli mieleen, että saitteko vauvarahaa? Me ei.

Meillä myös viime yönä kolmen aikaan kukuttiin pitkään aikaan! Tutti ei tainnuttanut, niin menin sitten lämmittämään maitoa ja vetasikin hetkessä 140ml ja nukkui tosi hyvin klo 7.15 asti ja se on meiksi tosi hyvin se! Kun yleensä nykyään ollaan hereillä viimeistään klo 6.30. Päikkärit on olleet tänään taas vähän niin ja näin. Pariin otteeseen n. puoli tuntia ja se on vähän liian vähän. No, nyt on ollut yöunilla vähän reilu puoli tuntia.

Kirjotan muuten spaceen yhdestä asiasta...

Meillä ei pidetä isäkuukautta. Ehkä olisi eri asia, jos mulla olis vakipaikka, mihin palata töihin, edes vähäksi aikaa niinkö Nintsu.

Meillä on tänään hierottu asuntokauppoja, saas nähdä löytyikö nyt ostaja, joka on vakaasti ostamassa tätä. Ainakin tarjouksen jätti ja me annoimme jo omamme.

Nyt sinne spaceen kirjoitteleen...

Rosa

Catriina, meillä on annettu +8kk karkeita soseita jo ja menee nyt hyvin, vaikka niissä on kokonaisia maissinpaloja yms. Eka kerta karkeempaa ruokaa oli irvistelyä, mutta nyt on ok. Teen lähes kaikki ruokasoseet itse, mutta reissussa käytetään kaupan soseita. Meillä on kaksi hammasta alhaalla.

Meidän satukirjojen lukeminen on melko yksipuolista, kun luetaan melkein aina yhtä ja samaa kirjaa ;-) Minkälaisia kirjoja, Catriina, olet lukenut Amelielle?

Pinni, mun täytyis varmaan ostaa sitä obsidania, mutta en oo koskaan käyttänyt muuta kuin retaferia ja vähän mietittyttää muutenkin alkaa napsimaan sitä, kun imetän. Lääkäri neuvoi 2kk kuuria ja se kuulostaa pitkältä.

Lumi, me mentiin fysioterapiaan siksi kun terveydenhoitaja katsoi, että poika on liian kireä toiselta puolelta, jotain jännitystä koko vartalossa, niska, hartia, kylki. Kyllä sen huomasikin kun koko ajan yritti kääntyä vain toiselle puolelle ja yritti tosi kovaan aina vetää itseään kaarelle siihen toiseen suuntaan. Nyt on ok kaikki liikkeet. Me käytiin kolme kertaa. Se oli enimmäkseen sellaista "leikkimistä" eli leikin kautta yritettiin saada harjoitettua heikompia liikeratoja ja saimme ohjeita kantamisasentoihin ym. jotka voisivat edullisesti venyttää toista puolta.

Kiva, että monet kertoivat noista parisuhdejutuistakin ja ulkonakäymisistä yms. Oli kiva kuulla miten muilla menee :)

Rosa, olen kyllä "kade" sulle kun voit olla kotona 2012 asti! Kuulostaa ihanalle :) Kyllä tää työssäkäynti ottaa koville välillä, kun vauva kotona on niin pieni. Mutta isänsä on sanonut, että tää on hyvä homma, että hänkin on kotona pitkään ja vielä nyt kun vauva on pieni. Onhan se isällekin tärkeää ja pitkällä aikavälillä luulen, että sillä on aika suuri merkitys siihen, että miten jatkossa meillä menee lasten- ja kodinhoitovastuut.

Pinni, meillä masuaikana soitettu vauva CD (klassista) toimi ainakin rauhottavasti nukkumaan mennessä ja käytettiin sitä noin 3kk ja sitten poitsu kyllästyi siihen. Me käytetään paljon sellaista vedettävää soittorasiaa pinniksen laidassa, sitä ei tosin masuaikana ehditty soittaa montaa kertaa, joten siihen totuteltiin sitten syntymän jälkeen.

3 adjektiivia: temperamenttinen, iloinen ja tarkkaavainen

Meillä poitsu on siis hyvin Lumin tytön kaltainen, mutta tuo temperamenttisuus kyllä korostuu, hän on hyvässä mielessä "tulinen temperamentti", mikä sopii meille, kun ollaan itsekin mieheni kanssa vähän samantyylisiä :)

Rosa, kyllä Piiperöisen mummolla on aika kivat kommentit, että pitäis jo hoitoon viedä ja marssia itse rakentamaan, huh!

Itse en ole kuullut mitään kamalia kommentteja pitkiin aikoihin mistään suunnalta :) mutta eilen kyllä pikkuisen ärsytti, kun miehen äidin mielestä minun ei tarvitsisi enää imettää poitsua, kun hän on jo niin iso... Yritin selittää, että nykyisin suositus on jatkaa yhden ikävuoden tienoille, mutta ei hän sitä varmaan ymmärtänyt... Niin ja sitä anoppi jaksoi ihmetellä, että miksi me ei lisätä sokeria ja suolaa poitsun ruokiin!! Isoon ääneen vain ihmetteli, että poika-rukka, kun joutuu syömään niin kamalaa ruokaa.

Nuppu, teen puuron aina veteen, mutta joskus kun on paksua puuroa ja tissimaitoa jääkaapissa, niin lisään sitä sitten niin paljon, että tulee sopivaa. Toivottavasti oksentelut helpottaa, meilläki puklu välillä haisee tosi pahalle. Minä luulisin kans, että riisi on ravintoarvoltaan heikoimpia puuroista tai ainakin siinä on kai vähiten kuitua, vai onko?

Poitsulla on kamala "puheripuli" tänään, on jutustellut melkein koko illan =) Ja eilen oli taas vauhti päällä ja nosteli peppuaan ylös päin ja suoristeli jalkoja ja heilui vaikka miten päin, katselin vaan kun toinen meni niin kovaa vauhtia joka suuntaan. Olen odottanut malttamattomana, että poitsu oppisi istumaan. Fysioterapeutti suositteli ettei laitettais syöttötuoliin ennen kuin itse osaa nousta istumaan, ei meillä mitään kiirettä ole, kun ei ole syöttötuoliakaan vielä... mutta silti olis kiva kun osais istua. Osaako muut kuin Jumbiksen poika nousta istumaan?

Nyt meen leikkiin pojan kaa!

Hyvinkäällä kuntalisä on 2v asti 200e/lapsi kk:ssa. Minus verot tietenkin ja toi onneksi menee oman verokortin mukaan,eikä niin kuin Kelassa. Vauvarahaa täällä ei jaella...

Poika alkoi kunnolla konttamaan tuossa ennen iltapalaa...seuras siskoaan kun se veti perässään sellasta ankkaa jollapoikaset ja vaakkuu.

3adjektiivia: tarkkaavainen, utelias ja äänekäs(ainakin tarvittaessa). Noi nyt tuli ekana mieleen..tosin tarkkaavainen ja utelias aika lähellä toisiaan. =)

Nyt töllöä ja kohta saunaankin...=)

Tähti: se oli vaan sellainen "heitto", että ehkä n. vuoteen 2012 oon kotona. Tai kun siis se pikkukakkonen olisi suunnitteilla piakkoin ja välissä en varmaankaan töissä käy. Ainakaan töitä en ole edes mollin sivuilta katsellut! Mutta siis edelleen, koskaan ei tiedä ja jos pikkukakkosta ei ala kuulua (ei vielä aivan tarvikaan...), toki töitä pitää alkaa katsella, mutta en kyllä mielelläni hoitoon veisi tyttöä ennen... ehkä n. ensi syksyä. Joo ja meillähän tuo samainen mummo oli niin "loistava" kannustamaan ja neuvomaan sen epäonnistuneen imetyksenkin kanssa... juuh...

Rosa, aikamoinen juttu mitä kerroit tuolla.. Toivottavasti kaikki selviää pian!

Pinni, laitoin spaceen vastausta...

Miksi tuo lapsi ei nuku :( oon nukuttanu jo 2 tuntia!!!!

Ei voi olla totta Rosa!! Toivottavasti nyt selviäisi pikavauhdilla ja että tosiaan joustettaisiin tuossa asiassa, kun joudutte kärsimään muiden mokista! *Kiehun teidän puolestanne*

Me käytiin tänään ensimmäisellä "rataslenkillä". Kokeiltiin laittaa sitä vaunujen ratashommelia vaunuosan tilalle, kun neiti ei meinaa viihtyä niin hyvin siinä kaukalo- matkaratas yhdistelmässä, kun sieltä ei ihan niin hyvin näe. Tai siis nukahtaa aina kun ei ole mitään seurattavaa. Ihmeen hyvin pysyi siinä isommassa istuimessa, sen sai onneksi sellaiseen puoli makaavaan asentoon, kun en hennonut ihan kokonaan istuallaan koko aikaa pitää. Tuin vielä vähän viltillä sivuilta, kun oli "kasvun varaa" siellä.:) Ja kyllä neiti viihtyi lenkillä! Oli niin paljon katseltavaa ja juteltavaa. Tai möristävää, kun hän on alkanut mörisemään matalalla äänellä, kun on jotain kivaa. Tosi neitimäistä..

Jumbis; oon kyllä kade teidän kuntalisästä! Siis tosi hyvä raha kotihoidontuen päälle. Meillä ei saa mitään kuntalisiä eikä vauvarahoja. Muutama vuosi sitten vielä sai jonkun muutama sata euroa vauvarahaa ja mökkitontin (!!!), mutta ei enää kun kunta on ihan konkurssin (tai mikähän se nyt kunnilla olisikaan, jos oikeasti rahat tyystin loppuis..) partaalla. Huomenna menen käymään kelassa kysymässä tuosta kotihoidontuesta ja hoitolisästä, kun luin niitä netistä, mutta jäi niin paljon kysymyksiä avoimeksi. Se Kelan toimisto on vaan yhdeksästä kahteentoista auki, et saan kyllä tsempata, et ehditään sinne... Aika peestä tuokin.. Ja taas valivali.:)

Meillä ei neiti vielä itse osaa mennä istumaan, eikä istu muuta kuin syöttötuolissa, ei jaksa istua esim lattialla, kun tuen, menee neidillä ihan hermot.

Tänään kuulin kun neiti äännähti pinniksestä sen merkiksi, et on herännyt ja yleensä hetken odotan ennen kuin hyökkään sinne, koska joskus hän saattaa nukahtaa uusiksi. Nytkään ei sitten kuulunut muuta ääntä ja ajattelin, että neiti nukahti sittenkin vielä, mutta jostain syystä menin oven raosta kurkkaamaan ja siellähän hän kurkotteli pinniksen laidan yläreunaa ja oli itseään punnaamassa ylös! Täytyy pika puoliin laskea pohjaa..

Kiitos Lumi kutsusta!:) Näen tosi harvoin mitään unia, mutta tämä uni oli niin selkeä ja ihan tunsin tuulen ja meren tuoksun. Minulle ilmeisesti jäi sinut alitajuntaan, kun olin päivällä lukenut Spacesta sinun tekstisi ja se oli minun mielestä tosi hyvin ja ajatuksella kirjoitettu, ja siitä avautui uusia näkökulmia siihen tiettyyn asiaan ja yleensäkin elämään suhtautumiseen. Ajattelinkin vielä illalla, et pitää muistaa mainita siitä sinulle, mutta sinä tulitkin ensiksi uniin!

Niin meidän neidin luonteesta piti vielä kertoa kolmella sanalla, eli meidän pikkuinen on tarkkaavainen, aurinkoinen ja joustava. Ja kaikkien noiden sanojen eteen voisin vielä lisätä, että ERITTÄIN.

Jotain oli vielä, mutta nyt väsyttää niin, et ajatus ei kulje..

Hyvät yöt!

Laura & Pikkuneiti 7 kk ja risat.

selvisi homma mulle, ei tartte hakea kuntalisää erikseen. jee, ei ole siis paha homma noiden tukien hakeminen.

tähti, ei se obsidan ole mitään myrkkyä :) sitä voi syödä raskausaikanakin, et eipä luulis imetykseenkään vaikuttavan. mulla oli sillon alkuraskaudessa ja ennen sitä siis tosiaan 1 kk tehokuuri, eli 2x annostus, ja sen jälkeen oli ihan normaali 1 per päivä koko raskauden ajan. helposti se 2 kk sujuu.

meillä on poju ottanu takapakkia syömisessä. yhyy! ei enää suu aukea. muutamia lusikallisia saan sinne huijattua. mut ite ei suutaan enää avaa..hitto vie. mut jotenkin tuntuu siltä, että poika olis saanu massaa ittelleen, ku oon saanu vähä syötettyä sille ruokaa ja maitoa tuuppaan ihan yhtä usein ku ennen kiinteitä, molemmat tissit kerralla. painaa jotenki enempi ja ehkäpä jopa on posket pulskistunu vähä. jee! nyt nukkuun..

No nii..poika oppi sitten konttaamaankin eilen. Nyt alkaa se seuraaminen täällä...

Saa nähdä mitä tästä päivästä tulee...mulla palo eilen hermot taas mieheen aika totaalisesti,että voi olla hiljasta täällä rintamalla tänään...en vaan jaksa kuunnella sen valittamista,kun itsellänikään ei olo mikään super virkeä ole.

Täytyy mennä, poju huutaa!

Olin tytön kanssa vauva-laboratoriossa UCLA:ssa, jossa yhdet psykologit tekee erilaisia testejä jotta opitaan lisää vauvoista. Testi mihin me osallistuttiin käsitteli vauvojen katsetta, tarkemmin sitä että katsooko vauvat samalla tavalla asioita kuin aikuiset ja erottaako vauvat erilaiset jutut samalla kuin aikuiset. Tyttö istui mun sylissä ja katsoi tietokoneruutua, jossa liikkui erilaisia kuvioita ja sitten tietokoneruudussa oli jutut jotka tallensi silmien liikkeet. Musta se oli tosi mielenkiintoista ja oli kiva olla mukana jossain mikä auttaa meitä ymmärtämään vauvoja enemmän, siis sitten kun tutkimustulokset julkaistaan.

Nintsu, mäkään en tee soseita itse. Oon tehny peruna-porkkanaa kerran, kun tyttö söi kiinteitä ekaa kertaa. Sen jälkeen oon suosiolla ostanu kaupan soseita, koska täällä saa luomusoseita ja koska mä en oo mitään domestic goddess-tyyppiä. Mutta tosi hienoa niille jotka jaksaa ja ehtii tehdä ruoat itse.

Rosa, tosi ärsyttävä toi juttu! Mä oisin ihan ihmeissäni ja vaatisin että asia selvitetään heti. Pidän peukkuja että ne sais korjattua virheensä pian. Raivostuttaa tollanen että te joudutte sopeutumaan jonkun toisen tyypin mokan takia. Grrr. Asiasta toiseen, kun mainitsit et sua taas neuvotaan että pitäis auttaa rakentamisessa, sähän voit vaan hymyillä ja sanoa, että kiitos vaan mielipiteestäsi, on kiva kun hyviä neuvoja saa ihan pyytämättäkin (ja sitten unohdat koko jutun).

Simba, kun sulla on noin monta sisarusta, niin monta lasta oot miettiny että itse haluat? Vaikuttaako sun oma sisarusmäärä sun päätökseen?

Pinni, mietin just sua ja teidän tulevaa matkaa ja halusin kysyä jännäätkö etukäteen jotain tiettyä juttua matkassa tai lentämisessä? Ilmoita jos sulla on vielä jotain kysymyksiä missä voin auttaa.

Kiva että, Jumbis, pääset taas tuulettumaan. Catriinan tavoin mulle on riittäny miehen ja tytön kanssa oleilu ja ulkona syöminen ym. mutta kahden lapsen jälkeen oon varmasti eri tilanteessa :)

Nuppu, me aloitetaan vauvauinti fysioterapian jälkeen eli joskus syyskuussa. Täällä on erillinen paikka jossa on vain vauvauintia missä kaikissa altaissa on puhdistettua vettä jossa ei oo klooria, joten mennään sinne.

Tähti, kiitos kun kerroit fysioterapiasta. Mua jostain syystä jännittää se ja haluisin vaan et se ois ohi ja kaikki ois ok. Vielä pitää odottaa pari viikkoa. Ja Tähti, kommentoimisesta: kuten tiedät, ei kandee välittää muiden kommenteista, vaikka oiskin sun äiti tai anoppi, koska sä itse tiedät parhaiten miten sun pojan hoidat, ja sun äidillä ja anopilla oli molemmilla mahdollisuus hoitaa omat lapsensa kuten parhaaks näki ja niiden ei tule puuttua sun tekemisiin, koska niiden omat äiti-vauva-aika on menny ohi ja nyt on sun vuoro.

Tosi hauskaa että osa teistä menee taas baby bioon. Mä oon täältä käsin hengessä mukana :)

Luonne-gallupin tulos, tammikset 6 kk (seuraava luonne-gallup 12 kk)

Catriinan Amelie: aurinkoinen, tarkkaavainen, seurallinen
Jumbojätin Lauri: tarkkaavainen, utelias, äänekäs
Simban poju: utelias, tarkkaavainen, touhukas
Lauran pikkuneiti: tarkkaavainen, aurinkoinen, joustava
Tähden poitsu: temperamenttinen, iloinen, tarkkaavainen
Lumin tyttö: iloinen, tarkkaavainen, tempperamenttinen
Rosan Piiperöinen: hyväntuulinen, iloinen, tyytyväinen
Pinnin philosophi: sopeutuvainen, hyväntuulinen, hurmaava
Nupun Pupu: sosiaalinen, hassutteleva, omapäinen
Nintsun pieni mies:
Sumun Punkkis:
Muskan Kassu:
Nunnun tyttö:

Huom. kopsasin listan puolivuotismitoista, joten Nintsu, Sumu, Muska ja Nunnu lisätkää listaan :)

Poika tekee ylös hampaitaan ja tämä aamu onkin sitten yhtä huutamista. Ruoka kyllä menee alas,mutta maito ei. kohta täytyy mennä ulos lasten kanssa,että ehditään ennen tytön leikkistä..pitäs saada tyttö myös päikyillekkin.

On kivaa päästä ulos,vaikka ihan baareihin roikkumista en kaipaa. Voi olla että otan muutaman kaverilla ja sieltä hipsin sitten takaisin kotiin. Terassikelejä ei ihan ole luvattu,mutta koskaan ei voi tietää...Enimmäkseen mulle riitäis se,että saisin nukkua yön ja aamun rauhassa...ja joskus se kahdenkeskinen ilta miehen kans,jos tässä kohta enää toisiamme jaksetaan katella.

Rosa: Ikävä juttu toi mikä teillä on! Toivottavasti selkiäis nopeasti ja pääsisitte takaisin suunnitelmiinne. *halitus*

TUli noista sisarruksista mieleen,että kuinka monta kenelläkin on ja monta siskoa/veljeä ja miehellä??!!Vaikuttaako tosiaan siihen monta lasta halutaan? Itselläni 2siskoa (iso ja pieni) ja isoveli.Miehellä pikkusisko ja isoveli. Ei vaikuta meillä lasten määrään.

Mulla on yksi pikkusisko ja miehellä yksi isoveli. Ei varmaan vaikuta meidän lasten määrään.

Amelie ei vielä konttaa, mutta nousee konttausasentoon ja ryömii ja kierii ympäri olohuoneen lattiaa. Istuu myös tosi vakaasti ilman tukea. Tasapaino pysyy hienosti vaikka kurkottelee tavaroita kaukaakin. Eilen silmät pyöreinä katsoin kun neiti nosti LIberon puolivuotispakkauksessa olevan pallon monta kertaa yhdellä kädellä lattialta syliin.

Meillä on paljon noita kovakantisia kirjoja, joita luen Amelielle. Paljon on tilattu Vau-kirjasta sellaisia luukkukirjoja. Neiti selaa niitä itsekseenkin, mutta usein luen niitä hänelle. Aina ei sivua ehdi lukeá loppuun kun neiti jo kääntää sivua.

Tsempit Rosalle!

Catriina ja Amelie

Catriina, mikä pallo teillä oli liberon pakkauksessa? Meillä oli vain pupu-käsinukke. Meillä on muutamia kovakantisia vauvakirjoja, mutta niissä ei ole kovin erityisiä tarinoita ja on aika pian luettu ;) Me ei jatkettu tuota Vau-kirjan jäsenyyttä niin ei ole tullut niitä paketteja. Minä tykkäisin lukea enemmän poitsulle, mutta kirjakaupasta en ole oikein löytänyt sopivia. Itse en ole lukenut vuosiin, en muka ehdi ;) Jos luen jotain, niin luen mieluiten jollakin muulla kielellä kuin suomeksi, ellei ole jonkun suomalaisen kirjoittama alkuperäisteos. En vaan ole koskaan jaksanut lukea kotimaista kirjallisuutta, ehkä olis aika tutustua siihenkin joskus ;) Nyt meen vähän torkkuun ku poitsu meni päiväunille.

Tammivauvojen luonne, 6kk
Luonne-gallupin tulos, tammikset 6 kk (seuraava luonne-gallup 12 kk)

Catriinan Amelie: aurinkoinen, tarkkaavainen, seurallinen
Jumbojätin Lauri: tarkkaavainen, utelias, äänekäs
Simban poju: utelias, tarkkaavainen, touhukas
Lauran pikkuneiti: tarkkaavainen, aurinkoinen, joustava
Tähden poitsu: temperamenttinen, iloinen, tarkkaavainen
Lumin tyttö: iloinen, tarkkaavainen, tempperamenttinen
Rosan Piiperöinen: hyväntuulinen, iloinen, tyytyväinen
Pinnin philosophi: sopeutuvainen, hyväntuulinen, hurmaava
Nupun Pupu: sosiaalinen, hassutteleva, omapäinen
Nintsun pieni mies: temperamenttinen, sosiaalinen, omapäinen (eli siis omaa erittäin vahvan oman tahdon)
Sumun Punkkis:
Muskan Kassu:
Nunnun tyttö:

Bioiltu on, oli ihana leffa!! Ja oli tosi kiva nähdä Sumua, Pinniä ja Nuppua (sekä tietty punkkista, pikku philosophia ja pupua), harmi etten kerennyt enempää juttelemaan!! Mutta sovitaan nyt lähipäiville aika kun mennään kahville, ens viikolla?? Spaceen lisää!!

Nyt miehen kanssa kahville! =)

T. Nintsu + pieni mies 7,5 kk

ps. Rosa, tosi törkeä juttu.. Ilmottelehan miten homma edistyy joohan, vaikka Spaceen!!

Juu mä kans tykkäsin Babybiosta, oli ihana leffa!

Sisaruksista.. mulla siis 4 sisarusta, miehellä 1. Sisarusmäärä ei vaikuta siihen, montako lasta halutaan. Mitään suurperhettä en halua, ehkä 2 lasta olis hyvä, korkeintaan 3 ja sekin taitaa olla nykyään jo melkein suurperhe:)

Mä lähden huomenna taas porukoilleni pojan kanssa ja tulen alkuviikosta takaisin. Sen jälkeen lähdetään koko perhe pienelle kesälomareissulle, kivaa. Ollaan varattu oikeen hotellikin, luksusta. Joten jos musta ei vähään aikaan kuulu mitään niin älkää ihmetelkö, en ole hyljänny teitä:)

Hyvät viikonloput kaikille!

Tähti, se on sellainen pieni jalkapallo. Neiti tykkää siitä kovasti. Istuessaan nostelee sitä lattialta, pyörittelee sitä ja ryömii perään. :-) Liberon sivuilla on siitä kuva. Meillä ei ollut paketissa käsinukkea.

Ootteko jo käyttäneet housuvaippoja? Me on pari, kolme pakettia. Joskus on neidillä hoitopöydällä sellainen vauhti päällä, että teippivaippaa on hankala saada kiinni. Neiti osaa myös jo raplata teipit auki.

Simballe ja perheelle mukavaa lomaa!

C ja A

Yhteistyössä