TAMMIVAUVAT 2007

Kiitos TeeTee! :flower:

Tiettekö cyber-siskoseni, että mä näytän jumppasalin isoista peilistä katottuna aivan siltä, et olisin edelleen raskaana!!! :eek: Muualta on paikat aika kivasti palautuneet, mutta vatsa on ihan törkeen iso! :ashamed: Oli oikea shokki..

No, tulipa hyvä kimmoke raahata luunsa tuonne jumpalle. Sanoinkin miehelle, et saapi luvan ostaa mulle synttärilahjaks jumppakortin. Ei tuo pelkkä vaunulenkkeily näköjään vatsaa pienennä.. :LOL:

Mä vaihdoin silloin kauan, kauan sitten ;) huonosti palkatulta ravintola-alalta perusduunari-tehdastyöhön. Tienaan paljon paremmin tuossa työssä, vuorotyön lisät tietty nostaa ansiota aikalailla.

Käytiin tänään kaverin kanssa Ideaparkissa ja ostin siinä sitten Jerelle villamyssyn ja -tumput! :xmas: :LOL: Talvea siis odotellessa! :D
 
Huh, talvea mä tässä ootanki innolla! ( ku Poio tuossa siitä mainitsi) Siis ei mitään järkeä tämmyset ilmat!!! Ja huomiseksi luvattu vielä lämpimämpää... Kyllä on ollu ihanan viilee ja sateinen kesä, paljon parempi mitä nää helteet.
Mulla on ollu siskon lapset omia viihdyttämässä niin oon joutanu pesee nyt vihdoin niitä petivaatteita. Ainut hyvä puoli tuossa liian lämpimässä ilmassa et kuivaa nopeesti nuo peitot :D
On muuten ihanan rauhallista olla kotona ku ei kuulu naapurista koiran huutoa B) Koko ajan miettii et mikä on erilailla... :snotty: Sit hokasee et se on se räkytys mikä puuttuu :LOL: Mahtavaa!!! Toivottavasti sit uusilla naapureilla ei oo yhtä kamalaa koiraa :/

Mut nyt siivoo taloa et pääsee nukkumaanki jossai vaiheessa (mä unohin ihan tyysin mitä oli asiaa... )
 
Kävin tuossa hammashoitajalla ja sain samalla käynnillä Jerellekkin tarkastus ajan. Hauskaa tässä on vaan se, et meillä ei näy vielä ainoatakaan hampua ja aika on kuitenkin jo reilun 3n viikon päästä.. :D
 
Onpas hiljaista :wave: Kaikki varmaan makoilee rannalla näin kuumina päivinä, mä vaan pakoilen sisällä, ahistaa tää kuumuus. Lapset on serkkujensa kans pihalla päivät, eilinen oltiin mökillä ja sinne tuuli ihanan viileesti, vauva makoili päivän laiturilla varjossa ilman vaippaa. Tais poika nauttia kovasti! Nyt taas kiehnää vaan ku on niin kuuma :(
Tytölle ei jääny onneksi kammoa siitä laiturilta tippumisesta, ihan samanlailla räpiköi rannalla ja hyppii laiturilla. Ois kyllä voinu alkaa ees vähän varomaan :headwall: Eilinen ilta meni sitte pilalle ku mies joutu jäämään ylitöihin, meillä oli suunnitteilla mopoajelu ilta, mut aika kulu mulla sitte lattioita luututessa :kieh: Toivottavasti tänään pääsee ajoissa, mulla on varattuna maastoratsastus tunti...

Vauva muuten istuu jo aika tukevasti, ei kyllä tohi vielä itekseen jättää istumaan. Vieläkään ei ryömi vaikka yritys on edelleen kova :snotty: Kala pitäs alkaa tänään totuttamaan, on päässy vähän jäämään :whistle:
Ja hyvä ku Poio muistutit, pitää munki soittaa hammaslääkäriin pojalle aika!
 
Kuuma!!! Onneksi nyt sentään tuulee vähän.

epuska: Mä innostuin remonttihommista tätä omaa laittaessa kamalasti. Oli ihanaa kun näki heti tuloksia. Ja usein vieläpä onnistui ihan hyvin. :D
Tosin ne hommat saavat jäädä, meinasin yskiä keuhkoni pellolle sen parin kuukauden aikana pölyn takia. Tai miksei joku vesieristys/laatoitushomma... paitsi siinäkin on kamalia käryjä. Kostean tilan muovimaton asennusliimako se oli, joka syövytti melkein keuhkot puhki, en muista. (Laitettiin vessaan musta muovimatto, kun se sopi niin täydellisesti osaan seinälaattoja. Tai ammattilainen sen laittoi, sitä ei sentäs tavallinen pulliainen osaa laittaa.)

Joo, katsotaan nyt meneekö pupu pöksyyn, kun kouluun/töihin menon aika koittaa. Palaako sitä vanhaan tuttuun ja turvalliseen hommaansa. Houkuttelee kyllä kovasti se palkka. Tiedän jo yhden työtehtävänkin mikä mulle sopisi vallan mainiosti.
Sä olet päässyt kiinni kadehdittavan ihaniin lomiin, älä vaan niistä päästä irti. ;)

Kai tuo maidonjuonnin rankka vähennys kuuluu kaikilla kuvioihin. Kiinteitä menee niin hurjasti ettei kerta kaikkiaan jaksa.

Mua väsyttää kamalan hirvittävän suunnattoman paljon. |O Parina viime yönä olen saanut nukkua vähän paremmin, mutta sitä ennen meni viikko etten nukkunut kuin viitisen tuntia pätkittäin. Vuorotellen pojat herättelivät. Voi kun olisi sitä vähän unta tarvitsevaa sorttia mutta ei kun ei.
Eiköhän tämä tästä. Onneksi aurinko paistaa ja linnut laulelee niin ei iske möllötysmasennus.

Poio: Jospa Jerelle puhkeaa eka hampi tarkastuksen kunniaksi. :D

Mummu poikkesi kylään. Moi!
 
Sain vauvalle hammaslääkäri ajan ens tiistaille :D Täällä on jo kaks alahammasta ja ylhäältä toinen melkein läpi...
Niin ja vauva nousi eilen mökillä ollessa laiturilla ilman vaippaa niin eka kertaa ihan ite jonkun kerran konttausasentoon :D Ensin jalat ja sitte käsillä ylös, Ihanan näköstä huojumista :heart:
 
hiljaista on...

kuumuus tosiaan houkuttelee ulos. nyt odotellaan ruuan valmistumista ja sopivasti neiti nukahti ja esikko katsoo pikku2.

meidän neiti on tänään kovin harjoitellut liikkumista ja nyt hokas kierimisen ilon. kierii ja pyörii ja välillä peruuttelee niin johan maisemat vaihtuu. ja tuntuu nyt energiaakin riittävän kun on yritetty syödä kiinteitä 5 kertaa päivässä. pieniä määriä mutta kuitenkin. jos se vatsalaukku vähän venyis ja alkais vetämään enemmän.

ja poiolle vinkiksi et jos haluut kostealla pyyhkiä jeren suuta niin ota käyttöön tavallinen tiskirätti. eri värinen tai merkaat tussilla niin ei mene sekaisin. ja kannattaa kuivata/säilyttää eri kohdassa. säästät vaikka vaihtaisi useammin kuin tavallista.

ja galluppiin: ei meilläkään ole hampaita. lusikka tosin kolisee välillä mutta näkyvissä ei ole. vaikka oireita on ollut mukamas kauankin...
 
Unohtui taas jotakin.
Ville liikkuu jo jotenkin. Pystyy hilaamaan itseään ja kääntyilemällä, ei kierimällä, siirtymään eteen- ja taaksepäin.
Punnertaa rattaissa ja sitterissä istumaan ja nököttää siinä huojuen puolelta toiselle. Nuokahtelee välillä rattaissa, kun vauhti vaihtelee.
Taputtelee jo lattiaa/pöytää ja heittelee leluja tosi kauas. Uusi kiekonheittäjälupaus? ;)
 
Heipsan täältä ihan pikaisesti :wave:

Kiitos TeeTee sorbettivinkistä! Piti tänään käydä Lidlissä, mutta unohdin tyystin. Höh.

Huomenna on Roopulin allergiatestit ja mua vähän jänskättää että mahtaako ne prick-testit sattua kuinka noin pientä. Mulle on itselle jäänyt niistä inhottava muisto, mutta saattaapi johtua siitäkin, että mulle tuli anafylaktisia oireita silloin niistäkin. Ampiasta siis minulle testattiin, kun olen sille tappavan allerginen. Kiva, että päästiin näin pian niihin testeihin, josko vähän laajenisi minunkin ruokavalioni sitten. Alkaa olemaan ideat vähissä mitä kaikkea riisistä saa tehtyä. =)

Lauantaina on Hämeen kestovaippahulinat Hämeenlinnassa, tervetuloa vaan kaikki ketkä pääsevät! Minua ja Roopea saa tulla moikkaamaan kestovaippayhdistyksen ständille! ;)

Tässä vielä meidän pikku-ukon 7kk kuvia:





Oli pakko laittaa kun on niiiiin ihanan kesäisiä. Minä rakastan noita ilta-auringon valoja ja varjoja!

Ihanaa illanjatkoa kaikille!

Hilmuska ja Ropert 7kk 3pv

 
Pakko tulla kommentoimaan, että onpa Hilmuskalla todella ihanan näköinen koti! Oikein idyllisen näköistä. :D

Koiruudesta tuli mieleen, onko teillä tai muilla koiraperheillä nyt karvanlähtöaikaa? Meillä alkoi taas yksi. Prkl! :kieh: On tämä, jos koira aloittaa kolme kertaa vuodessa hukuttamaan meitä karvoihin. Imuroinnin ihanuus alkaa tympiä näillä keleillä.
 
Aivan ihanan näköstä Hilmuska! Ja Ropertkin istuu niin tomerana! :D
Meillä ei istuta tuetta vilä ollenkaan.. :snotty:

Huomenna olis viimenen rokoteklinikkakäynti. Perusteellinen lääkärin tarkastus ja verikoe ja se on sit siinä. Taas stressaan tota verikoetta näin hyvissä ajoin etukäteen. :ashamed: Voi Jere parkaa, kun taas tulee iso itku. :'(
Toivottavasti painokin olis nyt noussut! Pitäkää peukkuja!
 
Voi tuota Joonasta. =) Söpö vauvanpalleroinen siinä vaan seisoskelee. Hih. =) Muistuttaa aikalailla meidän Villeä noin sivusta katsottuna.

Minä täällä ikävissäni kirjoitan. Mummi haki isoveljen viikon mökkireissulle. Ikävä on niin kova jo nyt. :'( Täytyy nyt koittaa lepäillä noita univelkoja pois.
Ja nyt voi muutenkin kulkea viikon verran vapaammin, kun vauvan kanssa on niin helppoa. Pitää mennä kaupungille joku päivä tai vaikka Ideaparkiin.
Täytyypi suunnitella.
Ville heräs.Moi!
 
Siis ihan uskomatonta että joillaki on nuin mahoton vauhti jo päällä :heart: Ja tosi hienon näköstä teillä Hilmuska!

Huomenna ois sitte isäni 50-v juhlat, sisko ja äiti niitä kovasti järkkäilee, mä katon lasten perään ja teen mitä vaan pystyn... eli en paljoa :D Mut huomenna saaki sitte koko päivän tiskata :kieh: Pitäskö mun palkata joku nuori serkku tiskihommiin ni saa ite vaan olla ja juhlia :LOL:
Tänään vielä pitäs kuskata kaikki 4muksua (vauva siis jää isänsä kans kotiin) tallille ratsastaa, saas nähä tohtiiko pojat ponin selkään ;) Ja lupas ukko käyttää kaikki mopoilemassa vielä ennen juhlia ja sunnuntaina sit siskon porukka suuntaan taas kohta Rovaniemeä :'( Lomat loppuu...

Nyt Myyra suru pois puserosta ja nauti ku saa olla rauhassa ;) Mulla alkaa tälle päivälle olee jo sanavarastot käytetty tuon 3veen kyselyjen kans...
 
Nyt sit mennään jo -10 käyrällä! Paino ei vaan nouse tarpeeks! :ashamed:
Neuvolan täti kehtotti ottamaan viidennen kiinteen ruuan kehiin, ja ollaan koitettu nauttia siitä jo yli viikko.. Mutta, kun määrät on niin pieniä ja maitoakin pitäis saada meneen. :/ Ompa tää vaikeeta!
Kertokaapa vähän vinkkejä, millasia sapuskoja teillä syödään? Ja suurinpiirtein koska?
Mä annan aamulla 7 maissa maitoa, menee 70ml-140ml.
Seuraavat ajat on noin suurinpiirtein..
9.00 jugurttia 1-2dl
12.00 maitoa noin 100ml + loppu jugu, jos on aamulta jäänyt, muuten hedelmä/marjasosetta niin paljon kun kelpaa.
14.00 kasvis/lihasosetta puoli purkkia.
16.00 hedelmäsosetta 1-1.5prk
19.00 maitoa 120ml
20.30 puuroa 2dl
Joskus kelpaa aterioiden päälle maito ja joskus ei. Päivän määrä on suurinpiirtein 4-6dl. Puolilta päivin ei herralle maistu kasvis/liha sose vaikka mitä koittais. Kyökkii vaan! :x
 
Poio: älä turhaan huoli nuista käyristä! jos kaikki muuten on hyvin. meän wilman käyrät on siinä -15-20 välillä. ja ei meilläkään ole mitään painokontrolleja. lihaa tosin pitää alotella, jota aion taas kohta yrittää. minusta syömiset näyttää hyvältä. minunkin pitää lisäillä nuita kiinteitä, kun maitoa menee vielä aika reippaasti. tuntuu vaan et näin kuumilla keleillä antaa mieluummin nestepitosta.
 
älä poio kamalasti huolehdi. tärkeintä on että kasvaa edes hitusen kerrallaan. ja ens kerralla voi olla jo ihan eri lukemat. meillä ainakin esikolla kävi kaks kertaa sillain tosin yli 1v. että käyrät ei ollu kohdallaan ja saatiin tarkastusaika. tarkastuksessa kaikki ok, mutta seuraavalla normikäynnilla taas käyrät mutkalla.

ootko kokeillut aamusta kasviksia? tai iltapäivällä 2 ateriaa peräkkäin kasvista, jos kerran aamulla saa hedelmä/herkkuannoksen?! tai aamuksi puuroa? entä maistuuko vellit? ja jossain luki mun mielestä että käytetään öljyjä ruokalisänä jotta saapi energiaa. itse en ole ajatellut kokeilla vaikka Miisa on myös -15 käyrällä. kyllä ne neuvolasta antaa lisäohjeita tuohon energialisäykseen.

Miisalla on tänään känkkäränkkä. eilen oli kuin aurinko mut nyt ei kelpaa mikään, ei edes uni saati tissi.
 
ja voinhan minä sen oman aikataulunkin kertoa....

9-10 jugurtti/hedelmäsose
11-12 lihasose
14-15 hedelmäsose
17 kasvis/lihasose
20 puuroa

puuroa menee 1dl muita useimmiten 0,5 joskus perunaa uppoaa 1dl. maitoa joka aterian päälle. puuron jälkeen kunnon maitotankkaus ja herää ekan kerran 6-7 ja maito riittää unien jatkamiseen.
 
Kiitosta vaan kehuista! Minä tykkään vanhasta, talo on rakennettu 1851 ja hommaahan tässä on vaikka muille jakaa. Meillä alakertaa laitellaan milloin ehditään, yläkerta on onneksi jo laitettu valmiiksi, saunaremppaa on ollut jo pari vuotta ja pihakin on vain tuollainen maalaistalon elämää nähnyt piha. Mutta etenkin kesällä tämä on kieltämättä aivan ihana paikka.

Me olimme tänään Ruusulassa testeissä. Prick-testit eivät kertoneet mitään, mutta pienillä ne eivät kuulemma aina toimi. Maitoaltistuksessa Roope alkoi reagoimaan jo kahdesta millilitrasta, enempää ei sitten kokeiltu. Mutta imetysdieetti jatkuu ja pitää välttää niitä mitkä oireita aiheuttavat. Nyt nousi taas näppyjä jostain ja täytyy kaventaa oma ruokavalio minimiin että löydetään syyllinen. Kiinteitä aloitellaan sitten kun saadaan Roope oireettomaksi.

Teillä kaikilla syödäänkin jo ihan oikeita ruokia? Meillä ollaan vielä tissillä kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden. Painoa on yli 10kg oman vaa´an mukaan, joten onneksi on maidossa vielä ytyä riittänyt. Mutta nyt vihdoin päästään mekin taas aloittamaan edes jotain. Täytyy alkaa opetella käyttämään hirssejä ja tattareita kun tuntuvat nuo kotimaiset viljat herkistyttävän.. Mutta eiköhän sitä meillekin jokin sopiva ruokavalio löydy. Onneksi vauvojen allergiat yleensä häipyvät muutaman vuoden kuluessa. Allergiahoitajan mukaan usein juuri ne allergiat mitä Prickillä ei pienillä näy, ovat niitä jotka sitten poistuvat vähitellen.

Tässä odottelen, että pikku-ukko heräisi niin päästäisiin kaverin luokse pakkaamaan autoon huomisia kamppeita. Huomisesta tuleekin taas touhukas päivä..

Ai niin, Roopelle pukkaa jo kulmahampaita! Ihan on vaaleat kohdat ikenissä. ja näyttää siltä, että nekin tulevat yhtäaikaa kummatkin. Niin ne tulivat ylä- ja alahampaatkin ihan samaan tahtiin.

Mukavaa illanjatkoa kaikille!

Hilmuska ja Roope 7kk4pvä

Ps. Annetten Joonas näyttää jo niin isolta kun osaa tuollain seistä!
 
Ei vissiin ehdi paljon kirjotella, ku ukkonen jyrisee. Onkin ollu tosi painostava päivä. Onneksi mies keksi, miten ilmanvaihtokoneesta saa jollain kikalla lämmön talteenoton pois, niin yöllä tuli sit ihanasti viileää ilmaa.

Meillä Pete yrittää kovasti ryömiä. Koooovasti kurkottelee vartalo kierossa, että pääsee pari senttiä eteenpäin. Mutta kovin erilaista on kaikilla vauvoilla tahti, ei kantsi vertailla :) Hienosti jo Joonas seisoo tukea vasten, meillä ollaan vielä ihan lattiatasossa. No, pysyy konttausasennossa ehkä pari minuuttia, jos sillain laskee lattialle.

Poio on ihan hyvän näköinen tuo teidän ruokarytmi. Jos Jere ei huoli enempää, niin eipä sitä ruokaa voi suuhun ängetäkään. Kasvis/lihasoseeseen voi laittaa vähän rypsiöljyä, siitä saa pienestä määrästä suhteessa paljon energiaa. Meillä edellisten kanssa piti sitä käyttää, kun eivät tahtoneet kasvaa (meni vissiin energia liikkumiseen). Rypsi on aika mautonta, joten pitäis passata. Ja sit mun edesmennyt äitini, joka oli lasten terkka, sanoi kyllä, että hyvin voi laittaa vauvallekin puuroon pienen voisilmän (vähäsuolaista/suolatonta). Nythän sitä kammotaan tuota kovaa rasvaa kamalasti, mutta pikkumäärä ei pahaa tee. On sitten puuro paremman makuista. Ja tulee vähän energialisää taas.:attn:

Mun vanhin poika täytti tänään 13! Aika lailla näihin aikoihin olin TAYS:n synnytyssalissa ponnistushommissa. Kyllä on vuodet vierineet nopeaan. Yläasteelle kävin hänet aamulla nakkaamassa. Nyyh. Ihana, että on tuo vauva. Olis niin kovin haikeeta, kun itte oon suhteellisen nuori yläasteikäisen äiti.

Rupesin eilen koittaan, mahtuuko alkukesästä hyllyttämäni reilun vuoden takaiset pellavahousut jalkaan. Juuri ja juuri mahtu. Sit ku rupesin vähä korjaan takaa, ettei niin vetäis, niin kuulu rits! Tuli monen sentin reikä keskelle takapuolta!!! :LOL: Aivan outoa, muutaman kerran käytetyt housut, H&M:n laatua. Toisia henkkamaukan housuja oon pitäny tooosi paljon, eikä niissä oo mitään heikkoa ollu.

Tulipa pitkä selostus. Ny pitää mennä.
TeeTee vanha mamma
 
Nukuin tuossa nokoset. Oi että tämä vauvailu on mukavaa. :D Ja taas täällä, huomaa että mies on iltavuorossa.

TeeTee: Jos tuo 72 on vuosimalli, niin eipä me nyt niin kaukana toisistamme olla, eikä olla vanhoja mammoja. ;)
Ai siellä jossain alkoi jo koulut? Tuntuu, että nykyisillä keleillä olisi järkevämpi pitää kesälomaa heinä-elokuu ja muitakin lomia siirtää sen mukaan. Kamalaa istua teiniangstisena kuumassa luokassa. :LOL: Eikä noilla pienemmilläkään varmaan sen mukavampaa siellä ole.

Mulla on kuulkaa vieläkin tuo housukangas tuolla nätisti viikattuna. En ole edes saanut aikaiseksi kaavoja etsiä. Mites tämä nyt näin on mennyt? Ennen mulla kukatkin kukoistivat, sisällä oli melkoinen viidakko. Nyt melkein kaikki kuolee. Ainoastaan nuo sitkeimmät kovalehtiset sinnittelevät edelleen.
No, nykyään on kiinnostus kyllä muualla kuin tikkauksissa ja substralissa.

Jaahas, poistun tästä pitkästyttämästä teitä. Vai onkohan sitä sittenkin vanhentunut? :eek: Eikös tädit aina jaarittele niitä näitä?

Vielä Villen ruokailusta
(ajat on noin-aikoja ja maitomäärät vaihtelee 80-200ml):

klo 6 maitoa
klo 9 maitoa
klo 11 puuroa
klo 13 lihasosetta
klo 15 hedelmäsosetta
klo 17 maitoa
klo 20 puuroa
klo 23 maitoa
 
Myyra on tuo mulla vuosimalli... Juu ei iällisesti vanhoja olla, mutta kun mullon jo 13 v lapsi. Just viime viikolla joku sano, että ei saa iltatähdestä puhua, kun on noin nuori. Eli kiva, vielä vois vaiks kaks vauvaa laittaa tilaukseen, että sais puolenkymmentä täyteen.;)

:attn: Hilmuskalle on yv:tä!
 
Joonaksen ruokailu:
8.30 velli 120-200ml
11.00 lihasose (purkki) ja maito 100-150ml
15.00 maito 150-200ml
17.00 hedelmä- , kasvissose tai jugurtti (purkki) ja maito 100-150ml
20.00 puuro 1dl (joskus menee enemmän) ja maito 100-150ml
4-5.30 maito 150-200ml

Niin, ihan ihmetyttää välillä mihin se minun vauvani on kadonnut... sunnuntaina tulee 7kk täyteen ipanalla. Vastahan hää syntyi. Kaiholla vähän ajattelen tätä vauva-aikaa kun taitaa olla meillä vauvat nyt tässä. En tiedä miksi olen nyt viime aikoina alkanut elämään jotenkin tulevassa ja samalla haikailen tätä olevaa aikaa. Kuulostaako sekavalta, ....niin minustakin :kieh: Ei mutta siis olettaisin, että alitajuisesti teen jotain ihmeen "surutyötä" ja työstän ajatuksena sitä, ettei meille varmaan enää koskaan tule tuhisevaa nyyttiä. Se siksi, että järki pakottaa sellaiseen ratkaisuun (meidän perheessä se järki on näissä asioissa mies) :whistle:
 

Yhteistyössä