Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Ainu =+x
Onneksi olkoon Hoopu! Nyt ei muuta kun paljon tarrasukkia ja kyllähän niitä identtisiä kaksosia näkyy niin eiköhän kaikki ole mahdollista.

Pitäisi saada tuo ykkönen nukkumaan...

Kiva että palstalle on tullut muitakin pienen lapsen äitejä jotka odottaa jo toista!!!
 
Milo84
Tervehdys kaikille! :) Tässä ilmoittautuu varovasti myös Tammimamma mukaan, La laskurin mukaan olis 25.1.09 :).
Varhaisultra varattiin eilen, ja se on tasan kahden viikon kuluttua :) nyt rv 6 mennään siis :) Siellä mistä varasin, sanottiin että ultraan kannattaa tulla ehdottomasti vasta kun 7 viikko on kokonaan täynnä, jotta syke näkyy varmasti. :/ En millään jaksais odottaa tietoa, että kaikki on hyvin :/.
Mutta hei kaksoset, ihanaa! :) Mäkin haluun kaksoset, kuulostaa kyllä huikeen jännältä :) Uskon, että kaikki menee hyvin sinulla, jos sykkeetkin molemmilla näkyi ja kasvu ollut normaalia :):)
Mulla oireita on joinain päivinä enempi joinain vähempi. . Oksennusta ei viel onneks oo tullut, hehah :D Mutta menkkamaiset kivut jatkuu ja jatkuu ja jatkuu :/ normaalia?
 
Jeannex
Milo84: mulle laskurit antaa 24-26.1 riippuen laskurista. Mut samoissa mennään:).

En varmaan mene varhaisultraan, enkä vielä ole uskaltanut varata neuvolaakaan. Kaks väärää hälytystä tekee varovaiseks..

Ja hurja juttu Hoopu. Todellakin jännät paikat.:) Täällä on peukut ja varpaat pystyssä:D.

Mulla tuntuu kaikki oireet kaikonneen, paitsi se jalkasärky. Luin et jalan koko voi kasvaa raskauden aikana ja kengänkoko muuttua pysyvästi?! Onko tää jalkojen pakotus siis ihan oikeesti kasvukipuja?? Rinnatki aristaa vielä muttei enää yhtä pahasti. Paljo liikkuu ajatuksia mielessä.. mietin tätä raskautta oikeestaan koko ajan.:)
 
Noa
Vau, Hoopulle onittelut ja tosiaan tarrasukkia matkaan! Huima juttu! :D Rohkaisuksi sanon, että mun kaverin kaveri sai myös identtiset kaksoset ja raskausaika ja synnytys meni hyvin! Varmasti pelottaa, mutta yritä nyt nauttia tuosta uskomattomasta lahjasta!

Mulla tänään varhaisultra, saa nähdä mitä yllätyksiä sieltä tulee! :)
 
emilia1980
Heippa !

Tammikuun 31 pvä kaiketi LA. Meillä esikoinen tulossa ja yrittäminen aloitettiin vasta huhtikuussa, joten heti tärppäsi ! Toivon että vaavi pysyy matkassa..
Tämä on niin upea tunne. Ihanaa lukea täältä muidenkin fiiliksiä.
Oireita on rintojen turvotus ja hyvin pieni vatsan nipistely.
 
Hoopu
Kiitokset kaikille tsempityksistä! :) Ja onnea uusille plussanneille!

Täällä ollaan edelleen aika sekavin ajatuksin ja uneton yö tuli vietettyä. Mutta eiköhän tämä tästä, muuta ei voi kuin odottaa ja toivoa parasta. Onneksi tuo eilen mainitsemani keskenmenoriski eli 50% ei pidäkään paikkansa, se koskikin erästä toista kaksosraskausmuotoa. Tässä mun raskaudessa on tämmöinen riski (seuraava on suora lainaus netistä Monikkoperheet-sivulta kysymys/vastaus –palstalta):

Tässä kaksosraskaustyypissä on vaarana anastomoosit eli ylimääräiset verisuoniyhteydet istukassa sikiöiden välillä. Yhteyksiä voi olla valtimoiden tai laskimoiden välillä tai valtimosta laskimoon. Verisuoniyhteydet voivat aiheuttaa verenkiertohäiriöitä istukoiden ja sikiöiden välille. Kyseessä voi olla lievä häiriö, jolloin sikiöiden painoero tai lapsiveden määrän ero ei kasva kovin suureksi. Tästä voi kehittyä myös feto-fetaalinen transfuusio-oireyhtymä joka tarkoittaa verisuoniyhteyttä sikiöiden välillä, jonka seurauksena toinen kaksosista saa liikaa verta ja "turpoaa". Toinen taas saa verta liian vähän ja kasvaa huonosti. Luovuttajasikiö on painoltaan pienempi ja saajasikiö suurempi. Syndrooma voi alkaa kehittyä jo raskauden alkuvaiheessa, minkä vuoksi kyseisen kaksosraskaustyypin seuranta on tarkkaa alusta alkaen. Amerikkalaisissa tilastoissa oireyhtymän riskin monokoriaalisissa raskauksissa on ilmoitettu olevan n. 10-15 % . Oireyhtymän vaikeusaste riippuu siitä, miten istukka jakautuu sikiöiden välillä, kuinka monta anastamooseja on ja mihin suuntaan anastamoosit kulkevat.

Lääkäri kertoi eilen myös toisesta riskistä eli että sikiö/-t saattavat kuristua napanuoraan kun ovat niin lähekkäin toisiaan. Kaiken lisäksi toiselta mun sikiöltä puuttui vesikalvo kokonaan, lääkäri ei osannut sanoa, eikö se vaan näkynyt vielä ultrassa vai eikö sitä tosiaan ole ollenkaan muodostunut.

Että nämä realiteetit on pidettävä mielessä, mutta kai tässä on nyt vain tosiaankin parasta koittaa ajatella positiivisesti. Netistä olen kyllä lukenut jo keskustelupalstoilta monta kertomusta tämmöisistä samanlaisista raskauksista, jotka on menneet hyvin ja terveet kaksoset on syntyneet.
 
Myypeli
Tervetuloa uusille Tammimammoille! Kivaa, kun meitä on iso sakki ajatuksia jakamassa :)

Hoopu: Johan oli uutisia! Voin kuvitella, että hämmennyksen määrä on suuri! Onneksi pääset kuittenkin heti ammattitaitoiseen seurantaan ja suurin osahan noistakin raskauksista päättyy onnellisesti! Onnea vain kovasti kaksosista!

Meikeläisellä oli eilen aika kiire ilta enkä oikein ennättänyt levätä. Massu nippailikin illalla aika kovasti. Se selvästi suuttuu, jos istuu pitempään esim. auton ratissa. Tänään sen sijaan siellä on ollut niin hiljaista, että meinaan vallan huolestua. Turvotus tosin on taas päällä. Jotenkin tuppaan turpoamaan aina iltapäivää kohden. Niin ja mieskin on ollut vähän inhimillisempi tässä viime päivinä, joten toivottavasti tilanne on tasaantumaan päin.
 
Milo84
Jeannex, mulla kierto alko 20.4 , onko sama? :)
Mulla sellanen olo, että oireet olis helpottanu kun muutama päivä sitten vatsaanki nipisteli ja vihloi tosi paljon enemmän.. Tänään ehkä vaan muutaman kerran alavatsaa ja ihan tuolta sisältä vihlonu.. Osaako kukaan kertoa onko se normaalin kuuloista, vai mitä ihmettä :O
Mulla tullu tänään ikenistä/hampaista kaks kertaa vähän verta, en ymmärrä mikä niitäkin vaivaa, kun yleensä ihan hyvät hampaat ja vaan jos liian kovaa harjaa ja jynssää ni verta tulee.. :(( Joo, vähän meni asiasta kukkaruukkuun :)) No Mutta Hoopu, prosentithan senkun pienenee :D Älä hätäile, sulle tulee kaksinverroin Tammivaaveja! :)
 
Jeannex
Edelliset menkat alko 16.4. Luulen et ovulaatio/hedelmöitys tapahtu jossain kuun vaihteessa, vapun tuoksinassa;), heh (yleensä merkkaan ovulaation ylös, nyt en jaksanu enää skarpata vaan otin asenteen tulee jos on tullakseen). Mun kierto on aika pitkä, keskimäärin kait 33 päivää ja kuukautisetki kestää aina sen viis päivää vähintään. Mut, aito vappuvauva siis:D.

En nyt muista miks, mut hampaistahan pitää pitää erityishuolta raskauden ajan, jotain tekemistä tulehdusherkkyyden kanssa?

Jännä toi vihlonta, tunsin aika hurjaa vihlontaa (meinas itku päästä) viikko sitte viikonloppuna. Mut nyt ei tunnu mitään. Se oli viikonloppu jollon kuukautisten piti alkaa, kyl ns. varotteliki monta päivää mut ne kait oli kiinnittymiskipuja.. Ajattelin sillon et johan on, varottelee kovasti mut mitään ei tapahdu. Yleensä ku huomaan varottavan kivun on jo melkein myöhästä välttää päivää sängyssä. Et jos tää on ihan totta, ja kantaa loppuun asti, ni pääsen eroon menkkakivuista aika pitkäks aikaa:). Tie sit mitä muita tulee tilalle mut kuitenki;).
 
Nintsu -81 tammimamma -08
Heippa kaikille!!

Paljon onnea kaikille plussanneille tammimammoille -09!! Itse oon tämän vuoden mallia, makuuhuoneessa pötköttää nyt 5 kk ikäinen poika.. Oli pakko tulla kurkkaamaan teidän ketjuun kun tuli niin nostalginen olo!! Tsemppiä raskauksiinne ja tosiaan niitä tarrasukkia joita tuolla ekalla sivulla toivotettiin!! =)
 
Viivi_78
Heippa kaikille,
Ja vitsi oli ihanaa lukea tosta Hoopun tilanteesta - Onneks olkoon! Oikeen tippa vierähti silmään sua ajatellessa!
Mäkin olin maanantaina varhaisultrassa, ja siellä oli yksi 0.95cm pitkä möykky ja sydän pamppaili sataa seittämää kymppiä! Oli se jännä nähdä jotain mahassaan, niin epätodelliselta se vieläkin tuntuu.
Meillä oli kuitenkin kuva sen verran huono, et ei siitä mitään istukkaa erikseen näkyny, ja kaveri oli ihan pelkkä möykky. Ruskuaispussikin vielä näkyi. Mut sydän tosiaan pampaili melkein koko möykyn pituudelta.
Lekuri sanoi et parin viikon päästä pitäis joku keltarauhanen(?) rikkoutua ja sit voi mahaa sattua ja kovaa.. mikäs juttu semmonen on.. mulle ihan uutta, täytyy taas varmaan googlettaa. Sanoi et se on ihan normaalia, mut ei kannata pelästyä, et ei ole umpisuoli vaikka tunne senmukainen voi vähän aikaa ollakkin.

Mäkin olen pikkuhiljaa alkanu noita oireita tuntea.. ja oireet kohdistuu syömiseen ja hajuihin. Erilaiset ruoat on alkanu tosissaan tökkimään ja se on todella ärsyttävää. Töissäkin ruokalassa on tosi vaikee nyt löytää ruokaa joka kelpaisi, kun kaikki näyttää/haisee epäilyttävältä..

Mutta mukavaa viikonalkua kaikille!
t. Viivi & masu-Alien 7+2
 
Milo84
No melkeen samoilla Jeannex ollaan kuitenkin :)
Missä vaiheessa ootte ajatellut kertoa lähimmille raskaudesta? Sain mieheltä luvan kertoa ekan ultran jälkeen eli enää kaks viikkoo :D:D:D:D:DD
 
Viivi_78
Googlettamisen jälkeen oon tullu siihen tulokseen et se lekuri varmaan sekotti sanat, ja puhui ruskuaispussista - eihän toi keltarauhanen voi mihinkään kadota!
Lainaten yhdeltä lekuri sivulta "Keltarauhasen poisto ennen raskauden neljättä kuukautta saa aikaan raskauden keskeytymisen."
 
Niiskuli
Mielettömiä uutisia Hoopulla, nyt pidetään kaksinverroin peukkuja sulle! Onneksi pääset kunnon seurantaan.

Täällä ei nyt mene kovin ruusuisesti: huolta aiheuttaa parina päivänä ollut vuoto, aluksi oli semmosta tuhrusta "valkovuotoa" parina päivänä, tänään on tullut jo vertakin, tosin ei vielä ihan kauheen paljo.. Odottelen kauhulla jokaista vessakertaa. Toisaalta Annan kokemukset vähän rohkaisee - kiva, että olet niistä kertonut! Mihinkään ei just nyt koske, joten ei ehkä kuitenkaan keskenmenosta ole kyse?

Meillä neuvola on viikon päästä ja se on tosiaan pelkkää "keskustelua ja lomakkeiden täyttämistä". Meidän kunnassa on vielä sekin tyhmä puoli, että ultraa varten pitää mennä aluesairaalaan lähes 50 km:n päähän eri kaupunkiin.. Ei kuulosta kovinkaan kätevältä! Ja se on vasta rv 11-13.

Voi olla, että vuodon takia ja muutenkin, tulee päädyttyä yksityiselle ultraan jo aikaisemmin. Milloin aikaisintaan kannattais mennä? Nyt on kai 5+5 menossa..

Ruokailutottumuksia en ole oikeen joutunut rukkaamaan. Tosin olen niin lahopää, että varmasti tulee noita "homejuustopizzatilanteita" vastaisuudessakin esille. Iltaisin on nykyään kova nälkä.. Luin muuten, että loppuraskaudesssakin energiantarve on yksi ylimääräinen leipäpala, mehulasi ja hedelmä päivässä (!), joten ei kai tässä kannattaisi ruveta tässä vaiheessa ahmiskelemaan..
 
Hoopu
Täällähän on keskustelu vilkasta. :) Mutta kiva niin! Ja kiitokset edelleen onnitteluista, olette ihania. :)

Mulla alkaa vissiin pahin järkytys menemään pikkuhiljaa ohi. Kävin töitten jälkeen vähän happihyppelyllä (mies on iltavuorossa töissä) ja siinä käppäillessäni auringonpaisteessa ja lintujen laulellessa tuli yhtäkkiä hirmu onnellinen olo. Jotenkin aloin ajattelemaan, että jokin tarkoitus tällä kaikella on ja itse asiassa ollaan etuoikeutettuja, kun (huomatkaa: KUN, ei JOS) kaksi vauvaa saadaan kerralla. :) Elämä tosiaan ON ihmeellistä. Miehen asenne on kyllä kans kertakaikkiaan ihana, kaksosuutisen kuultuaan oli toki hirmu yllättynyt mutta selvästi onnellinen. Eilen illalla hän kävi vähän väliä ultrakuvia ihailemassa, kun ne oli tuolla keittiön pöydällä rivissä, pyöritteli päätään hymy suupielissä. :)

Myypeli: Mukava kuulla että teillä miehen kanssa tilanne tasoittumassa, taisi olla alkuhämmennystä miehellä, niinkuin täällä arveltiinkin.

Viivi_78: Ihania ultrakuulumisia sulla kun kaikki hyvin, hurjasti onnea!!! Kirjoittelit, että ruuat on alkaneet haista inhottavalle. Mulla alkoi eilen iltapäivällä kahvi kuvottamaan ja tänään en pystyny enää juomaan ollenkaan, jo kahvipannun näkeminen alkoi ällöttämään...

Milo84: Mulla tuli kans yhtenä iltana hampaita harjatessa ikenistä verta, vaikka oon käyny huhtikuussa hammaslääkärissä hoidattamassa hampaani kuntoon. Muistan lukeneeni jostain, että raskaushormonit jotenkin vaikuttaa limakalvoihin (ohentaa?) ja saattaa aiheuttaa tuota veren tuloa ikenistä. Myös nenäverenvuotoa tulee joillekin kun on raskaana. Kyselit myös tuosta raskaudesta kertomisesta. Me kerrottiin nyt sitten eilen molempien vanhemmille, kun tää tilanne on nyt sen verran erikoinen. Myös parille hyvälle ystävälleni kerroin. Kaikki olivat aivan onnessaan kaksosista. :) Oltiin ajateltu kertoa vasta np-ultran jälkeen eli heinäkuun alussa, mutta tämä meni nyt näin.

Niiskuli: Toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa vuodosta huolimatta. Nuo vuodothan ovat kuitenkin tavallisia tässä vaiheessa.

Mutta nyt taidan painua suihkuun, nukuin tuossa näet 1,5 tuntia ulkoilun jälkeen ja olen vieläkin ihan tööt. Taidan mennä tänään aikaisin nukkumaan, viime yönä kun meni ihan höpöksi.

Mukavaa illan jatkoa kaikille!
 
Mari_
Pitkästä aikaa kirjoitan tännekkin. =) Olen kyllä taustaillut ahkerasti, mutta kirjoittamista ei ole kummemmin ollut.

Hoopulle onnittelut kaksosista, bdbdbd että kaikki menee hyvin ja saatte tammikuussa kaksi nyyttiä ;D

Viivi_78, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. =)

Onnittelut uusille plussanneille, mukavaa että porukka laajenee =)

Niistä hampaista, mun muistaakseni raskaus rasittaa kehoa viemällä äidiltä ravinteita, vitamiineja yms, että siinä rytinässä hampaatki saattaa hiukka kärsiä. Ennen vanhaanhan sitä ilmeisesti sanottiin että raskaus ja vauva vie äidiltä yhden hampaan, kun hammashuolto oli silloin huonompaa.

Niiskulille tsempit että vuoto olisi ihan normaalia vuotoa, ja jos kipuja ei ole niin silloin ilmeisesti on asiat ihan hyvällä tolalla.
 
Milo84
Ihanaa, kiitos ien-vastauksista, helpotti ainakin vähän, kun sain kovan paniikin kun veresti. Nyt illalla harjasin hampaita nii ei tullu enää vertakaan :) huoh!
Vitsit Hoopu oon kyl kateellinen kun saatte kaks kerrallaan , hehah :)) Onnea oikeasti sylin täydeltä vielä kerran:))
Nii ja Niiskuli älä hätäile vuotoa, oon lukenu netistä paljon vuoto-juttuja ja kuulostaa ihan normaalilta :)

Milo84 ja vaavi rv 6
 
emilia1980
Huomenta tulevat mammat,

Milo,mä kans kuulin et noi hampaat on tosi arat ja herkät varsinki raskauden alkuaikoina, joten äläpä huoli.
Olin eilen sitten gynellä kun en uskonut omia testituloksia ja kyllhän sitä raskaana ollaan. Rv 4 ja ultraan menen 3 vkon päästä ! Nyt jo kateltiin ultrasta että alkio on kohtuun kiinnittynyt normaalisti ja siellähän se näkyi ! Pienenpieni pallero..:) Kuulemma sitten 3 vkon päästä varhaisultrassa näkyy että onko sikiöllä syke ja kuinka monta niitä on ! Eli Hoopu, koetan päästä myös kaksokerhoon...

Neuvola-aika on (vasta) juhannusviikolla ! miten jaksan odottaa?

mukavaa päivää kaikille ja ihanaa että olette olemassa
-Emilia
 
Myypeli
Itselläni ei ole ikenet vuotaneet, mutta niistäessä on tullut vähän verta. Ihan normaalia siis kaiken lukemani perusteella.

On se kumma kuinka sitä kuuntelee omaa kehoaan. Toissailtana mahaa vihloi paljon ja olin tosiaan varma, että umpisuolikin kenkkuilee, kun oikealta vihloi niin paljon. Olikohan kyseessä juuri tuo Viivi78:n lääkärin mainitsema tapahtuma, mikä sitten onkin. Eilen ja tänään on ollut meilkein normaali olo ja se tietysti pistää huolestumaan. Ettei vain vaavi olisi väsähtänyt!Mietin jo, että pitäisikö mennä uuteen varhaisultraan, mutta olisikohan se jo pientä liioittelua? Pissatusoire on kyllä vain pahentunut; Viime yönä ravasin vessassa kolmesti, joten suurentunut kohtu taitaa painaa virtsarakkoa oikein kunnolla.

Työmotivaatio nollassa, plaah!
 
Milo84
Tää on kyllä loistava tää palsta, pääsee puhumaan kanssavauvailijoiden kanssa jotka samassa tilanteessa :) ja varsinkin, kun ei vielä saa kertoa kellekkään niin täällä on ihana vuodatella oireita jne.. :) mulla myös monena iltana välillä vasemmalla puolella navasta noin 5-10cm ihan pienelle alueelle nipistelee ja sattunut hetkellisesti, tietenkin myös alavatsa ollut kipeenä jne. Mutta mikähän sitä vaivaa.... vai oisko suolisto-ongelma vain :D:D
Muakin koko ajan pelottaa kun oireet välillä vähemmän ja välillä enemmän, että onko kaikki hyvin. Vielä viikko ja 6 päivää ekaan ultraan, oispa se jo!!!! :):)
 
Jeannex
Miten ootte selvittäny paikkakuntanne varhaisultria? Oon löytäny vaan yhden klinikan jonka varhaisultra maksaa pikkasen päälle 100€, mikä on kyllä aivan liikaa. Tunnen itteni tyhmäks, en oo ikinä pysyny perillä terveyspalveluista ja oikeuksista sun muista. Asiaa sotkee sekin, et oon kirjoilla yhdessä kaupungissa, oma asunto on toisessa ja yhteinen koti ja tuleva synnytys kolmannessa. Sen verran oon selvittäny et lähin neuvola on kävelymatkan päässä.:) Auttakaa? Kiinnoistais sit kuitenki nähdä niitä todisteita mahasta.. Yhyy..
 
Myypeli
En ole kuullut, että kukaan olisi selvinnyt varhaisultrasta alle 100 euron, vaikka siitä saakin Kela-korvauksen. Se täytyy tehdä yksityisellä ja siksi on niin tyyris. Ainakin omalla kohdallani se oli hintansa väärti, sillä ole stressaajatyyppiä ja tapanani on maalailla kaikenlaisia piruja seinille (=nyt jo harkitsen uutta, kun vatsan hiljaisuus huolettaa..). Voithan odottaa siihen seulontaultraan kuten moni tekee, jos vain hermo kestää rv 11+ saakka ;)
 
Hoopu
Mulla varhaisultra muuten maksoi 57 €! Ja yksityisellä lääkäriasemalla siis kävin. Ilman Kela-korvausta hinta olis ollu muistaakseni 84 €, mutta siis ihan hyvät korvaukset tuosta näköjään sai. Ja onneksi kävin... ;-)
 
Liinuzhka
Aivan samoja oireita täälläkin. Nuo kovemmat vatsanvihlomiset tuli eilen. Olin kurssilla, eikä olis voinu vähempää kiinnostaa. Työmotivaatio todella nollassa. Haluun kattella vaan katalogeja ja rakentaa pesää! :)

Soitin ajan neuvolaankin. Meillä muutto sotkee hieman aikatauluja, joten eka neuvola-aika on 10.6. Olen lomalla silloin. JEE! Ultraan tosiaan mennään kans 30 kilsan päähän uppo-outoon sairaalaan vkolla 11-13. EI JAKSA odottaa.

Liinu
 
Noa
Kyllä noissa yksityisissä lääkäriasemissa voi olla aika paljonkin hintaeroja ultrien suhteen. Mun paikkakunnalla on kaksi yksityistä ja toisessa olisi maksanut yli 100 euroa kelakorvauksen jälkeen ja toisessa maksoi vain 63 euroa. Eilen siis kävin ja kaikki näytti olevan ihan kunnossa :)
 

Yhteistyössä