Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Iiruliini
Taustailen täällä ja vähän kommentoin :)

Jos malttaa odottaa niin kannattaa mennä varhaisultraan vasta siinä 7+ tai ei ainakaan paljoa aikaisemmin. Itse olin gynellä 5+4 ja sain kotiinviemisiksi tuulimunaepäilyn. No, aika annetaan automaattisesti noin kahden viikon päähän ja ne olivat sitten totisesti pitkät kaksi viikkoa. No eihän se mikään tuulimuna sitten ollut mutta sen kun olisi tiennyt.

Että stressaajaluonteiden kannattaa ottaa vähän varmemman päälle, varsinkin mikäli kierto ei ole ihan kellontarkka.

Ps. Mulla oireet vaihteli ja pahoinvointikin loppui 10-viikolle ja silti kaikki kunnossa. Että se oireiden vaihtelu ihan kuuluu asiaan.
 
niiskuli81
Moi!

Ilmoittaudun mukaan, plussa pärähti perjantaina ja tänä aamuna vielä varmistelin. Vauvaa on yritetty jo toivottu kovasti, joten oli mielettömän hienoa nähdä, kun plussa alkoi tulla näkyviin tikusta - ja oli sen verran vahva tulos, että plussaviiva alkoi näkyä todella nopeasti!

Meillä nappasi tokasta inssistä, yritystä reilut 1,5 vuotta takana. Muut täällä taitavatkin oll luomuja? Ehkä just tän pidemmän yrityksen takia olen todella varpaillani koko tilanteesta, ei oikein vielä uskalla iloita, vaikka onhan tämä kierto mennyt jo reilusti pitkäksi ja inssistäkin on jo 20 päivää.

Oireina on parin viikon ajan ollut tissikipua, lähinnä kosketusarkuutta. Lisäksi vatsassa juilii menkkamaisesti useita kertoja päivässä, minkä takia olenkin ravannut vessassa varmistamassa, ettei ne menkat nyt vaan ala.. Jännäähän tämä on. Kuluisipa nämä alkuviikot nopeasti..

Onnea kaikille muillekin! Yllättävän pitkän ajan päähän olette saaneet noita neuvola-aikoja..
 
Niiskuli81
Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
Tuutikki 23v. tyttö-05 LA 6.1
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
 
Hoopu
Tännehän on tullut taas lisää porukkaa. :) Tervetuloa ja onnea kovasti uusille plussanneille! Ja kiitokset teille, jotka jaksatte lohduttaa meitä hysteerisiä esikoisen odottajia näiden oireilujen -tai oireettomuuksien- kanssa...

Myypeli: Sulla ihania ultrakuulumisia, onnea! :)

Niiskuli: Mulla tuo eka neuvola-aika varattiin sen takia vasta 17.6. (mulla sillon kasassa tasan 10 raskausviikkoa), kun silloin kuulemma kuuluis sydänäänet. Aikaisemminkin olisin päässyt, mutta täti kysyi, haluanko tulla vasta sitten, kun nuo sydänäänet kuuluu ja päätin, että menen silloin vasta. Eka käynnillä ei kuulemma tuon lisäksi muuta tehdä kuin jutellaan. Täällä on myös kuulemma pitkät jonot np-ultraan, joka täällä tehdään yleensä rv. 12:lla ja varasin sitten terveydenhoitajan kehotuksesta jo siihenkin ajan ja sain sen 2.7.

Mulla iski tänään iltapäivästä ihan hillitön väsymys, liekö sitten johtui viime yönä vähiksi jääneistä unista. Töitten jälkeen olenkin maannut viltin alla koko illan. Tissit on taas hirmu kipeet ja tuossa sohvalla maatessa tuntui alavatsallakin taas jotain pikku nipistelyjä, jospa se taas tästä. :)

Mutta nyt nukkumaan, väsyttää edelleen... Hyvät yöt kaikille!
 
a97huki
Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
Tuutikki 23v. tyttö-05 LA 6.1
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
 
a97huki
Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa. Päivitin tuossa juuri tuohon listaan oman lasketun aikani. Meillä on sama laskettu aika Myypelin kanssa! Hauskaa tässä on se, että olen itse syntynyt 8.1. Olen aina toivonut saavani Tammikuun kaurislapsen. Nyt se toive sitten toivottavasti toteutuu... Olen käynyt testaamassa mm. vau.fi sivujen lasketun ajan laskuria sekä tekay.fi sivuilta löytyvää laskuria. Laskurit antavat minulle ihan eri viikkomäärän samoilla alkuarvoilla! Vau.fi laskurista tulee tällä hetkellä 7+3, kun taas tuosta toisesta 6+3. Miten ihmeessä niissä voi olla viikon heitto!!!
No joka tapauksessa itse uskon olevani 6+3. Tuon viikkomäärän mukaisesti tilasin myös alkuraskauden ultran. Sain ajan 28.5. Heti seuraavana päivänä minulla onkin tiedossa 2 päivän työmatka Tallinnaan. Toivottavasti ultrasta tulee hyviä uutisia, että jaksaa tuon työmatkan! Oireet on minulla hävinneet melkein kokonaan. Ainoastaan pissattaa edelleen kokoajan sekä rintoja aristaa. Olo on niin hyvä, että välillä sitä ihan unohtaa olevansa raskaana. Minulle on tehnyt tässä alkuaikana tiukkaa lopettaa tupakanpoltto. Hyvin olen siinä kuitenkin onnistunut. Hyvää jatkoa kaikille Tammimammoille!
 
niiskuli81
uusi oire: yöheräily täysin pirteänä..

Mikä on muuten np-ultra? Olen ihan pihalla näistä termeistä, en ole vielä jaksanut niin perehtyä. Ehkäpä ne siellä neuvolassa kertovat. En kyllä yhtään tiedä, malttaisinko odottaa rv 12:lle, kai sitä haluaa mahdollisimman nopeasti varmistuksen, että kaikki on ok. Vai onko niin, että jos menee aikaisemmin kuin 12 viikolla, ei tehdä muuta kuin jutellaan?
 
Noa
Niiskuli: np-ultra on niska-poimu-ultra eli siinä mitataan ainakin sikiön niskaturvotusta.

a97huki: Tuo vau.fi laskuri näyttää tosiaan viikon enemmän, ja joku mulle selitti että oli ymmärtänyt sen niin, että se näyttäisi monennella viikolla olet. Esim. kun sinä olet nyt 6+3 niin vaun mukaan olet seitsemännellä raskausviikolla. Aika hämäävä se kyllä on.
 
Hoopu
niiskuli81: Mullakin oli muutamana yönä tuota heräilyä ja ihan pirteä olin, niin ettei meinannu millään saada uudestaan unen päästä kiinni. Nyt oon ollu parina iltana ihan älyttömän väsyny, eilisen illanki nuokuin sohvalla ja välillä nukahdinki ja viime yön nukuin tosi sikeästi. Mitä nyt välillä kävin pissalla pari kertaa...

Onko kellään muulla vihlonu nivusia tai kolottanu lonkkia? Kuvittelin että tommoset oireet tulis paljon myöhemmin, mutta täällä ainaki välillä moista ilmenee. Tänä aamuna myös kun nousin nopeasti tuolilta ylös, repäisi tosi ilkeästi alavatsaa, jostain muistan lukeneeni, että johtuis kohdunkannattimien (?) löystymisestä tai jotain.

Mutta pahoinvoinnista ei edelleenkään tietoa, tosin esim. tupakanhaju inhottaa tosi paljon, samoin välillä kun avaa jääkaapin, niin se haju kuvottaa. Mutta ruoka maistuu edelleen. :)
 
Juanuska
Alkuperäinen kirjoittaja a97huki:
Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
Tuutikki 23v. tyttö-05 LA 6.1
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
Juanuska, 3. lapsi. Tytöt -04 ja -06. laskurinarvio 17.1
 
Juanuska
Alkuperäinen kirjoittaja Juanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja a97huki:
Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
Tuutikki 23v. tyttö-05 LA 6.1
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
Juanuska, 3. lapsi. Tytöt -04 ja -06. laskurinarvio 17.1
 
Juanuska
Moi! Tos töppäilin noiden listojen kans mut ny on omakin nimi listassa.
Miulla siis tänään rv 5+3 ja tuntuu ihan hirveen hitaasti menevän nää viikot mut niin voin sanoa aikasemmalla kokemuksella et joka kerta tuntuu samalta.
Sitä on ihan yhtä tohkeissaan kolmannesta kuin ekastakin raskauvesta ja intona tutkin millo minkäkin kokonen vaavi on!! Miulla on ollu oireena paha öllötysoloa ja hirvee väsy mut esim tänään ei hirveesti ou yököttänt. Eli hope oireet vain vaihtelee eikä ois mikää vialla.
Neuvola ajan sain vasta jussin jälkeiselle viikolle ja ultra pitäs varata heti perään.Kauhee hittara ois ultraan piästä et näkis et masus totisesti vaavi on.

Mut nyt eikun odotellaan nauvolaa ja ultraa ja viikkojen menoa. Pian huomaa et on jo pitkällä ,niin siin tahtoo ain käydä.

Onnea kaikille plussanneille ja iloista odotusta.
 
Maria79
Heippa taasen!

tervetuloa uusille! Meillä on Juanuskan kanssa päivän ero lasketussa ajassa, mulla kun se on 16.1.

En olekaan tänne kirjoittanut sitten ensi kirjoittamani. Ei tässä tunnu kuuluvan oikein mitään erikoista. Lievää kuvotusta on ollu nyt miltei päivittäin, yhtenä päivänä meinasi tulla uloskin mutta ei sitten tullut. Aivan hirveä väsymys on myös alkanut vaivaamaan - tänään tuntui että olin ihan poissa toimintakunnosta väsymyksen ja huono olon takia. Mietin heti että onkohan vitamiiniarvot kunnossa, hemoglobiini yms. kun yhtäkkiä meni totaalisesti voimat. Se veti tänään mielenkin oikein matalaksi kun ei mikään maistunut ja oli tosi down-olo.

No, ei auta kun keräillä voimia taas. Vieläkin on vaikeuksia uskoa raskautta, vaikka näitä oireita on niin silti! Olen varannut ultran ensi tiistaiksi 27.5. joten sitten nähdään mitä siellä oikein on :) Toivottavasti en varannut ultraa liian aikaisin, olen silloin 6+3.

Mullakin nippailee massusta silloin ja tällöin, ja ihan kuin tuntisi jo sen, että mistä se maha sitten rupeaa kasvamaan. Olen tuntevinani alamahassa kovan kohdan - tunnetteko te muut? :)
 
niiskuli81
Juanuska: kiva juttu, että täällä on kokeneempiakin mukana. Voit sitten opastaa ja lohdutella meitä höppänöitä, jotka panikoivat esikoisensa odotuksen kanssa.

Esim. itse söin eilen aurajuustopizzaa ja tajusin vasta jälkikäteen, ettei homejuustoa sais syödä.. Eihän sitä tietty täydellisesti voi kaikkea välttää, mutta tuli kyllä kauhistunut olo moisesta..
 
Noa
Niiskuli: aurajuustoa saa kyllä syödä, jos on kunnolla kuumennettua, esim. juuri pizzassa. Ne mahdolliset listeriabakteerithan kuolee kuumennettaessa. Mutta on se kyllä totta, että ei sitä kaikkea tiedä/muista mitä ei suositella suuhun pantavaksi. Itse olen himo pestonkäyttäjä, ja nyt luin joltain toiselta palstalta, että siinä pirkka-pestossa on käytetty pastöroimatonta parmesanjuustoa. Eli sekin olisi kiellettyjen listalla.
 
Saa syödä kuumentamattakin
Aurajuusto on pastöroitua, tarkistakaa vaikka. Siis se aito suomalainen Aurajuusto, muut homejuustot ei taida olla. Mutta tuo Aurajuusto-niminen homejuusto on ja sitä voi syödä ihan tuoreena eli kuumentamatta. Tarkastakaa tuoteselosteesta.

Kaikki juustot missä lukee että on pastoröity = saa syödä kuumentamatta. Esim Valion kaikki juustot ovat, feta mukaan lukien.
 
Viona79
Juuri tänään päivällä pohdin samaa asiaa homejuustoista, koska tosiaan pitsa ei maistu mielestäni miltään ilman homaria. Helpotti kun sain tietää, että ei tarvitsekaan jättää sitä siitä pois. Tuolta löysin tietoa: www.valio.fi/aura/sivusto/aura/faq8.html
 
Myypeli
Kirjoittelen taas pitkästä aikaa. Viikkoja tänään 7+0 eli kyllä se aika kuluu, mutta niiiiin hitaasti!

Onko kenelläkään muulla tällaisia oireita, että aamuisin on ihan hyvä olo, mutta iltapäivää ja iltaa kohti alkaa tulla huono olo? Ei tekisi mieli syödä mitään, mutta pakolla pitää yrittää. Olen aina luullut, että pahoinvointi esiintyisi aamuisin.

Eilen ja tänään on tuntunut pientä nippailua lähes koko ajan ja pientä nivusvihlontaakin on, josta Hoopu aiemmin mainitsi. Muutenkin olen ihan turvonnut. Raskaus rupeaa varmaan näkymään tosi pian, kun olen niin pieni ja hoikka.

Se tässä huolettaa, että toivottavasti pienokainen ei kärsi tämän hetkisestä mielentilastani. Riideltiin nimittäin eilen illalla miehen kanssa, kun olen hänen mielestään nykyään kylmä ja etäinen ja muistutan vain kämppistä enkä tyttöystävää. Se on ihan totta, että itseltäni ovat kaikki halut menneet raskauden myötä, olen koko ajan pirun väsynyt ja mielessä liikkuu vain raskauteen liittyvät asiat. Niinpä sitten valvoin yöllä murehtimassa ja nytkin on tosi kurja olo. Raskausajan piti olla onnellista, ei sellaista että toinen rupeaa puhumaan häiden perumisesta :(
 
Jeannex
Olipa jännä nähdä tammikuun odottajien pitkä lista. Tein positiivisen raskaustestin tiistaina, tänään menkat jo viikon "myöhässä". Nettilaskureilla laskettu aika on 24. päivän kieppeillä tammikuussa.

En vaan jaksa uskoa että raskaus olisi totta. Rinnat on ollu todella arat jo pari viikkoa, vessassa saa juosta alituiseen ja maha tuntuu kuplivan:). Pari kertaa on ollu väärä hälytys, eka kerralla kuukautiset neljä päivää myöhässä ja toisella kahdeksan. Molemmilla kerroilla rinnat oli kipeät ja toinen näkyi haamuna testissä. Saa nähä miten nyt käy.. Herkemmällä testillä tuli nyt ihan selvä viiva. En varaa mitään aikoja ennen kuin ollaan jo kolme viiikkoa myöhässä (jos maltan..).

Jännää aikaa. Tänään tulee vanhemmat paikkakunnalle kylään, jännittää miten menee tipaton linja läpi paljastumatta. Ja jos tärppää niin esikoinen matkalla. Ja taustatietona olen 23-vuotias, vielä olisi vuosi opintojakin..:)
 
Hoopu
Onnea Jeannex! Ja tervetuloa mukaan! :)

Myypeli : Varmaankin aika tavallista varsinkin näin alkuraskaudessa (varmaan myöhemminkin…), että tulee noita riitoja parisuhteessa, kun mielialat vaihtelee ja ihan taatusti jokaisella on mielessä enemmän tai vähemmän raskauteen liittyvät jutut. Ja sitten vielä jos on jotain pahoinvointia ja väsymystä, niin eipä siinä hirveästi jaksa parisuhteeseen panostaa. Tuo on ihan varmasti ohimenevä vaihe, jonka miehesikin toivottavasti vielä ymmärtää. Kaikki kääntyy varmasti vielä parhain päin, tsemppiä ja halauksia!

Mulla on ollu nyt parina iltana ihan älytön väsymys, ihan on menny sohvalla makoillessa ja nukkuessa töitten jälkeen. Tissit edelleen kipeät ja kipeytyy lisää aina illan tullen, lisäksi niitä kutisee, mutta raapia ei voi kun ne on niin arat, aargh. Mutta muuten olo on ihan suht normaali, mahassa välillä jotain tuntemuksia. Sen olen huomannut, että jos ehtii tulla nälkä, niin sitten alkaa huimaamaan ihan sikana ja tulee tosi inhottava hutera olo. Joten koko ajan pitää pitää huoli, että jotain pientä edes syö.

Maanantaina sitten se varhaisultra, ihan hulluna jännittää. Onneksi on viikonlopuksi paljon tekemistä, ettei ehdi ihan koko aikaa tuota miettiä.
 
Jeannex
Outoja oireita.. ku tarkasti mietin ni pari viikkoa sitten yhtenä aamuna lähes oksensin, mikä tuntu tosi kummalta. Ja alavatsa oli viiltelevän kipeä.. Taisin liittää sen sillon seksiin (uus asento tjn) ja edellisen illan kisakatsomoon. Tais johtuaki tästä?

Joinain iltoina on jalkoja pakottanu, sillai ettei tunne pystyvänsä olemaan paikoillaan. Pakko möyriä toisen sylistä pyörimään viereen.. :) Varmaan aika samanlaista jomotusta ku kasvukivut teininä..

Muuten ei juuri oireita. Rinnat edelleen arat (ja omasta mielestä isommat ku koskaan) ja maha turvoksissa, mikä on outoa koska tää maha on aina ollu enemmän kuoppa ku kumpu. Se saattaa paljastaa mut ennenaikojaan..:/

Luin muuten et pellavansiemenet ois kiellettyjen listalla, mistä se vois johtua?
 
Pellavansiemen
Löysin oheisen netistä liittyen pellavansiemeniin:

Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.

Elintarvikkeiden kadmium kertyy ihmisillä munuaisiin, mutta tutkimuksissa pellavansiemenien tai -rouheen nauttiminen ei ole nostanut kadmiumpitoisuuksia lähellekään haitallista rajaa. Tässä suhteessa säännöllisen käytön, kohtuurajoissa, ei pitäisi olla haitaksi. Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.

Lisätietoja sivulta: http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm
 

Yhteistyössä