Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Myypeli
Kyllähän terveellä järjellä pärjää pitkälle ja olisin itsekin varmaan rauhallisempi, jos olisin jättänyt netissä surffailun vähemmälle. Täältä löytyy niin paljon kurjia keskenmenotarinoita jne. Tulee välillä sellainen olo, että melkein kaikille sattuu jotain, vaikka tosiasiassa vain aika harvalle. Olen kuitenkin päättänyt, että noudatan annettuja ruokavaliosuosituksia ym. niin eipähän tarvitse jossitella, jos jokin menee vikaan. Ainakin kahvin juonti lisää ihan todistetusti keskenmenoriskiä, joten jätin sen pois. Jokainen tietysti huolehtikoon itsestään parhaaksi katsomallaan tavalla. Tuskin tässä on kukaan panikoimaan alkanut.
 
Jeannex
Jos saan työntää lusikkani soppaan, uskon et on meissä naisissaki vähän jäljellä luolanaista. Jos raskaus on mennäkseen kesken, se menee. Naiset on kautta aikojen tehneet raskasta ruumiillista työtä läpi raskauden, on ollu aikoja jollon on nähty nälkää ja eletty puutteessa.. silti ihmiskunta on edelleen olemassa. Oon sitä mieltä, et pahinta on liika stressi ja huoli. Vähän zeniä peliin ja mieli hymyyn.:) Sellasen asenteen ku vois esimerkin voimalla antaa lapselleki. Elämä on vaan elämää, ei sen vakavampaa.;)
 
Noa
Suurin osa keskenmenoista on sikiöperäisiä, eli johtuvat esim. kromosomipoikkeavuuksista tms. mihin ei millään voi itse vaikuttaa. Enkä usko että vatsalihakset tai fyysiset rasitukset siihen vaikuttavat, ehkä joskus myöhemmässä vaiheessa sitten. Tottakai kannattaa jännättää nuo suositellut ruoka-aineet pois missä on se listeriariski, sehän on ihan selvä. Myös itse jätin kahvin pois, tai juon ehkä kupillisen päivässä, kun törmäsin tutkimukseen, jossa sanottiin, että 2 kuppia päivässä kahvia juovilla on kaksi kertaa todennäköisempi riski saada keskenmeno. ELi kyllä se terve järki on ihan paikallaan, ja monesti riittävä, mutta tosiasioista kannattaa ottaa selvää. Ja turha stressaaminen pois.
 
Paavon äiti
Kahvin juonti lisää todistetusti keskenmenoriskiä, jos sitä juo mukitolkulla päivittäin. 2-3 kuppia (siis pientä kuppia, ei mukia) päivässä kahvia nauttineilla keskenmenoriskin nouseminen ei ole tieteellisesti todistettu fakta.
 
Paavon äiti
Noa: Ja minä törmäsin tutkimukseen, jossa tällaista yhteyttä ei voitu todistaa. Netistähän näitä löytyy.

En minä yritä lastani kahvilla tappaa enkä muutenkaan.
 
Noa
Niin, eihän kukaan tahallaan vahingoita itseä tai lasta. Ja sekin on totta, että noihin tutkimuksiin törmää harva se päivä, mikä milloinkin on vahingollista. Mutta jos jonkin tutkimuksen mukaan on pienikin riski lisätä keskenmenon vaaraa, niin kyllä jätän silloin juomatta. Olkoon todennäköisyys vaikka 1 tuhannesta. Tuossa alla siis linkki tuohon kyseiseen tutkimukseen, myös Tiede-lehti uutisoi aiheesta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801207123667_uu.shtml
 
Milo84
Tää meni taas tähän, että kaikki tulee toisiaan vastaan :( Voidaanko kaikki omilta osiltamme pahoitella, ettei ainakaan levitellä pahaa oloa toisillemme :) Itse ainakin olen tosi pahoillaan, jos sain mielipahaa aikaiseksi, Paavon äiti. :(
Saanhan anteeksi :)?

Asiasta kukkaruukkuun, onko normaalia, kun oireet heittelevät eri päivinä? :)
 
Noa
No ei mullakaan todellakaan ollut tarkoitus aiheuttaa kenellekään mielipahaa. Toivottavasti kukaan ei sitä ottanut niin? Ja jos otti, niin pyydän anteeksi minäkin :)

Milo: Kyllä tuo oireiden heittely lienee ihan normaalia, mullakin niin tekee. Välillä on ihan normaali olo, ja toisena päivänä kaikki mahdolliset oireet kiusaavat.
 
Noa
Alkuperäinen kirjoittaja Jeannex:
Mun käsityksen mukaan länsimaalaiset saa nykyään ihan ok määrän omega-3:stä, heikommalla on omega-6. Tärkeätä on niiden tasapaino, on mahdollista saada liikaa omega-3:sta, se muistaakseni heikentää entisestään omega-6:n määrää.
quote]

Tähän vielä tarkennus. Eli yleensä omega-6:a saa ravinnosta tarpeeksi, omega-3:a taas vähemmän. Tuota kutosta kun on mm. lihassa ja maitotuotteista. Ja noiden kahden rasvahapon epätasapaino olisi saatava kuntoon. Ei ole tarkoitus niuhottaa, mutta vasta keväällä olin sellaisella ravintoluennolla, jolla näitä vitamiini ym. asioita käsiteltiin.

Nyt jätän teidät rauhaan ja rojahdan sohvalle tv:n ääreen :)
 
sivunlukija
Onnitteluni kaikille tammivauvaa odottaville!
Seurailen toisinaan teidänkin kirjoittelua ja nyt on kyllä pakko vähän tunkea nenua lasiin jossa myskyää :)
Paavon äiti: koita jatkaa ihan yhtä rennolla mielellä kuin olitkin! Netti aiheuttaa ihan hirmuista vauhkoamista odotusasioissa.
Miten naiset on ennen lapsia pystyneet tekemäänkään!!! Ovat joutuneet navettaan talikonvarteen ja ihan viimeiseen hetkeen asti. On juotu lehmänmaitoa ja syöty uusia perunoita. Eikä tiedetty että NEHÄN ON VAARALLISIA!!!! (Niinkuin siis nyky"tietämyksen" mukaan ovat) Silloin eivät tajunneet ottaa multivitaa saati foolihappoa. Ei käyty varhais- tai muussakaan ultrassa. Syntyi joko tyttö tai poika, tai sitten jatkettiin "yritystä".

;-) Pilkettä silmäkulmaan ja vähemmän paniikkia kaikille tammimammoille toivottelee ohikulkija!
 
sivunlukija
Pelottelen viellä että on tehty tutkimus; raskausaikana koettu stressi altistaa lapsen oppimishäiriöille!!
Eli nyt vähän löysempi pipo päähän naiset, rakkaus lapseen ei siitä kärsi! ..Päinvastoin..
 
Titti*
Vierailen tuolta joulukuisista ja mulle terkka sanoi ekalla nlakäynnillä että varsinkin jos on km takana (niinkuin mulla) niin suositellaan että lisärauta aloitettaisiin vasta viikon 12 jälkeen. Tämä on ainakin meidän kaupungissa nyt kaikille suositus. Eli minulta kiellettiin myös raskausvitamiinit joissa on rautaa. Ihan vaan tiedoksi teillekin! Ja hyvää odotusta!!
 
Jeannex
Noa: jännä juttu, pitää kaiketi tarkistaa/päivittää tiedot..

Ja pahoittelut kaikille, vaikka musta onki kiva vaihtaa mielipiteitä asioista, enkä ite ollu ku innoissani:). Meitä on täällä ensimmäistään odottavia, et on ihan selvä erilaiset asennoitumiset tähän maagiseen lapsensaantiin. Kyl mäki katon tarkkaan mitä syön, vaikka sanonki etten stressaa turhista.

Yhtä tarkka vois olla sitte sellastenki asioitten kanssa et joutuuko lapsi kasvamaan kaupungin pienhiukkasten keskellä, syöden teollisesti tuotettua ruokaa, saaden äidinmaidossa ties mitä pesuaine- ym. jäämiä.. lista jonka kanssa touhottaa on loputon. Mistä me tiedetään mitä kaikkea naisen kehossa on ihovoiteiden, meikkien ja hiusvärien käytön vuoks? Mitä hengitysilmasta on tullu? Akrylaattimaalitki haihtuu huoneilmaan jne. Pitää päättää ottaako huomioon ja kuinka paljon. Kyllä mun päässä näitäki asioita pyörii.. Koitan ottaa iisisti;).

Aurinkoista iltaa kaikille!
 
emilia1980
Heippa mammat,a o


Täällähän on käyty tänään vilkasta keskustelua:) Hyvä niin, Totta on ainakin se että meikäläinen stressaa ja on huolissaan kaikesta, koska tämä ensiraskaus on niin uusi ja vieras asia niin haluan pelata varman päälle...

Myypeli: kiitos viestistäsi, tosiaan on aivan ymmärrettävää että miehet ovat aluksi hieman hitaammin tässä mukana. Kai tämä on aika hämmentävää itse kullekin.

Olen mennyt kertomaan raskaudesta jo vanhemmilleni, en vain voinut pitää suutani kiinni kun molemmat kysyivät että mitä on oikein tapahtunut kun olin koko ajan suu virneessä ( tavataan aika usein ) joten lipsahtihan se tieto sitten ulos...muutamalle parhaalle ystävälleni olen myös kertonut. Ehdottomasti töissä olen asiasta hiljaa.
Mies osaa olla maltillisempi, hän ei ole tietääkseni kertonut kenellekään.

Noh, mukavia unia kaikille.

-Emilia ja tyyppi
 
emilia1980
Ainin, Milo: Mulla kanssa oireet heittelehtii paljon. Mun aamupahoinvointi tulee yöllä tai keskellä päivää ja tunteet heittelee laidasta laitaan.

Olen myös todella turvonnut ! on sellainen olo että kaikki vaatteet kiristää ja varsinkin rintsikat ! Onko muilla jo näin aikaiseen samaa vai olenko vain simppelisti syönyt liikaa...?

voi äh ja vali vali...:)
 
Milo84
Emilia! Mäkin oon jo turvonnut, mut sekin kai alussa normia :)) Just sanoin tänään, et en varmaa mee rannalle ennenkun mun maha näyttää siltä että siellä on vauva eikä siltä että oon tosiaan ollu ruoka-aikaan kotona ja jälkiruokakin maistuu :D:D
Mä edelleen oottelen (toivon!!! :D ) tota rintavarustuksen lisäystä lisäplussana :D

Onks kellään tuntemuksia jo, tai sellasia ajatuksia, et kumpi ois tulossa? :O) mulla aina välillä on tosi varma tunne, että tyttö tulee, mutta sitten satunnaisesti poikakin :D molemmat on toivottuja, joten toista odotellessa :) Ja aiokooko kaikki selvittää jo raskaudessa kumpi tulee? Me aiotaan, oon kaikessa niin huono odottamaan, pakko saada heti tietää :D
 
emilia1980
Milo, helpottavaa kuulla että sulla kanssa turvotusta ! Tosi kiva just kesä-aikaan olla tällanen kun näyttää siltä että olis vetänyt pitsaa ja siideriä viikkokaupalla:)
Noh, kaipa tämä tasoittuu.
Voin kertoa, ettei se rintojen turpoaminen hirmu kivaa ole,... sattuu joka askeleella ja täytyy pitää urheilurintsikoita koko ajan:(

Me ei olla vielä puhuttu vauvan sukupuolesta, mutta mä halusaisin tietää kumpi sieltä tulee, juuri tänään ihailin kaupoissa söpöjä sisustushommia vaavin huoneeseen....

oih ja voih
 
Hoopu
Kyllä täälläkin turvotusta on! Varsinki töissä iltapäivällä alkaa aina tuntumaan että pitäis löysätä vöytä ja housunvetskaria, kai se tämä istuminen vielä oikeen pahentaa asiaa. Ja tissit sitten - huoh. Niin turvonneet ja kipeet välillä että oksat pois. Aamulla sängystä noustessa tuntu että koko tissit irtoaa, niin kipeetä käy. Minäki oon huomannu että urheilurintsikat on nyt parhaat, eivät hankaa niin ku tavalliset rintsikat.

Vauvojen sukupuolesta, mulla on vahva tunne että masussa on 2 tyttöä. :) Mutta kummat vaan on tervetulleita! Me aiotaan kyllä kysyä sitten ultrassa, kun sukupuoli näkyy (jos näkyy, jotkut vaavithan on niin ovelia, etteivät paljasta :) ), kumpia on tulossa.
 
Milo84
Ihanaa Hoopu aina lukea sun tekstejä kun on dubbeli tulossa :D <3 lol, oon ihan täpinöissä ja innoissaan sun onnesta :) MÄKI HALUUN KAKS!!!!! :D

Mulla ekaan ultraan vielä viikko ja 4 päivää :))))))

Hyväää viikonloppua!!!!!
 
Myypeli
Turvottaa täälläkin! Juuri aamulla töihin lähtiessäni mietin, että kaikki ne housut, jotka ovat aiemmin olleet mukavan väljiä ovat nyt ihan piukkoja massun kohdalta ja turvotus pahenee iltapäivää kohden kuten Hoopullakin. Mies inttää harva se ilta, että syönkö töissä salaa herkkuja kaikki päivät, kun maha on kasvanut. Olen nimittäin ollut vatsan kohdalta aina tähän saakka tosi laiha. Tilasin netistä eilen pari tunikaa, niin saan pitää läskit piilossa ;) Niin ja nyt olen saanut vitsaukseksi turvotuksen lisäksi myös ummetuksen, aaargh!!

Jeannex: Kyselit onko täällä muita kasvissyöjiä. Itse kuulun kanssasi samaan ryhmään, mutta syön kalaa. Olen yrittänyt nyt raskauden aikana käyttää enemmän soijaruohetta ruoan valmistukseen ja syödä erilaisia kaloja (muistaen kuitenkin sen kiellettyjen listan...). Pelkään kanssa, että saan neuvolan tädiltä nuhteita, mutta olen valmis taistoon! Maailmalla on niin paljon ihmisiä, jotka elävät suunnilleen pelkällä riisillä ja saavat silti terveitä muksuja, että on kumma, jos monipuolista kasvisruokavaliota noudattava ei siinä onnistuisi!
 
Liinuzhka
Komppaan Miloa, Hoopun uutiset - joskaan väheksymättä muiden - on nousseet ihan ykköseksi.

Mä olen todella kiukkunen, olen vissiin puhunut miehelle rumia koska se sano että minkä takia hänen pitäis kohdella mua kuin prinsessaa. Tuli paha mieli, kun muutenkin itkettää. Eikö se tajua, että tässä tilassa sitä haluais olla maailman tärkein. Ei mikään maailman napa, mutta että tajuaisi että mussa virtaa nyt ihan eri hormoonit ja toivoisin edes vähän sitä hellyyttä. Mutta paskat, enköhän mä ole yksin tämänkin raskauden. Toisaalta toivion sitä, koko ukon naama ärsyttää. Aamulla viimeset sanat sille olikin: painu sinä v**uun. Kai mun pitää joku selitys hormooneista antaa. Vois se edes joskus silti kysyä kuinka voin. Ei se ole edes kysynyt mistään neuvoloista - ei kai sillä ole aavistustakaan kuinka monta viikkoa on menossa. Kaippa se riittää että "tammikuussa se tulee".

Hassua, kun neuvolantäti sanoi soittaessani sinne aikaa, että "eivät ne lapset koskaan laskettuna päivänä tule", kun esikoisen kanssa meille kävi täsmälleen niin. Lasketun päivän aamuna alkoi supistukset ja iltaseitsemältä meillä oli suloinen poika.

Toivottavasti saadaan synnytykseen mennessä välimme kuntoon.

Liinu

 
Noa
No eipä tuo munkaan mies kovin mun vointeja kysele, saati viikkoja tai muuta. Sillekin riittää tieto että tammikuussa olisi tulokas tulossa. No mahan kasvua se tosiaan yksi päivä kyseli, että millon se sit alkaa näkyä. Luulen et miehet ottaa tän asian ihan eri lailla, mie luulen että munkaan miehelle se ei ole vielä kunnolla edes konkretisoitunut, niinkuin ei ihan täysin mullekaan. Ne kun käy vähän hitaalla :) No onhan niitä poikkeuksiakin. Mulla ei onneksi hormonit ole tehnyt tepposia, eli ei ole tarvinnut kiukutella eikä riidellä. Rauhassa ollaan :)

Ihme kyllä mulla ei ole turvotusta ollut juuri lainkaan. Välillä tuntuu että rintsikat kiristää, mutta ei kyllä rintavarustus ole kasvanut. Saisihan nuo vähän kasvaa. Kipeät ne kyllä on. Tilasin juuri uusia kesävaatteita ja oli pakko ottaa monissa vaatteissa hieman reilu koko, kun ei tiedä mitä vauhtia tässä turpoaa tai maha kasvaa, ettei sit jää vaatteet kaappiin seisomaan.

Ihana viikonloppu tulossa!
 
Jeannex
Mä turposin ihan alussa, mut nyt se on jo hävinny ja oon yhtä ruipelo ku ennenki. Tosin rinnat.. en ihmettele et ne on selkeesti isommat, onhan ne ollu kamalan kipeätki jo viikkokausia. Mut niidenki arkuus on esimerkiksi tänään aika vähäistä.:) Jalkojen pakotus sitä vastoin on ihan kauheeta:/. Hieronta auttaa mut kukapa mua jatkuvasti hierois varsinki ku se auttaa vaan hieronnan ajan.:( Mut muuten, tunnen olevani aikas hot;), mikä on hauskaa:D.

Mä en oo osannu edes ajatella lapsen sukupuolta! Varmaan täytyis koko vauvan konkretisoitua ensin. Jos saan arvata.. ni tyttö:).

Juu, meilläki se oon minä, joka jaksaa touhottaa tästä asiasta. Mies vähättelee et vielä menee niin helposti kesken jne. Ihan ymmärrettävää. Naisena sitä joutuu ajattelemaan tätä kaikkien vaivojensa keskellä ja raskaus on todellisuutta niiden kautta paljo aiemmin. Miehelle ehkä vasta ku saa ensi kertaa silmäkontaktin vauvan kanssa..:) "Onko toi meiän??!" Ja kaks kertaa mekin koettu väärä hälytys..

Myypeli: Kiva kuulla etten oo ainut:). Ja mäkin syön kalaa, viimeaikoina sitä on tullu vastaan vähän koko ajan. Oikeestaan jätän syömättä vaan lihan ja kanan, mereneläviä oon kyllä huono syömään.. Mä käytän normaalistiki paljon linssejä, papuja, soijaa, tattaria, ohraa.. Uskon et mulla on aika monipuolinen ruokavalio. Ylensyömistä pidän aika pahana ja harvoin niin käykään, karkkia ostan hirmu harvoin ja jos ni salmiakkia ja suklaata. Keskityn hyviin sen sijaan et välttelisin pahoja;), eikai neuvolantäti kamalaa saarnaa saa tosta aikaseks?:D

Mäkin oon miettiny noita äitiysvaatteita, mihinkä vuodenaikaan niitä jo tarttee eli pitääkö laittaa koko arsenaali uuteen uskoon vai vaan kylmän kelin vaatteet. Lähes kaikki mun vaatteet on vartalonmyötäsiä, ja tossa aiemmin sen turvotuksen kanssa huomasin et suurin osa housuista ei sopinu, kääk. Sen siitä saa ku on elämänsä ollu tikku.
 

Yhteistyössä