Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Paavon äiti
Hei kaikki,

Ilmoittaudun mukaan. Itselaskemani laskettu aika on 14.1. ja odotan ensimmäistäni, Paavoa.

Miksi niin monet käyvät varhaisultrassa? Vastaus saattaa löytyä jostain tuolta viestiketjusta, mutten ehdi nyt lukea kaikkia viestejä. Ei ole tullut mieleenkään, vaikka olen kuullut joidenkin niin tehneen.
 
Noa
Paavon äidille: Varhaisultra sulkee pois kohdunulkoisen ja tuulimunaraskauden eli siellä saa selvyyden onko alkio oikeassa paikassa. Lisäksi sydämensyke saadaan kuuluviin. Monelle se lienee keino saada mielenrauha, ja todiste että siellä tosiaan on jotain. Minäkään en ensimmäisessä raskaudessa ajatellut meneväni, mutta kun se meni kesken, niin tässä toisessa sitten ihan oman mielenrauuhani vuoksi halusin tietää onko siellä mitään. Esimerkiksi kaikki tuulimunaraskaudet kun eivät välttämättä keskeydy itsestään, vaan voidaan vasta esim. niskapoimu-ultrassa 12.viikolla huomata asia. Ja sitä riskiä en halua ottaa. Tietenkin mitä vain voi vielä tapahtua kun ns. riskiviikoilla mennään, mutta on kuitenkin helpottavaa tietää, että siellä nyt on kaikki kunnossa.
 
Paavon äiti
Ahaa. Kiitoksia tiedosta.

Olen jostain, varmaankin netistä, saanut päähäni, että neuvolassa kuunnellaan sydänääniä dopplerilla. Pitääkö tämä paikkansa? Minulla on neuvola ensi viikolla eli rv 9.
 
Myypeli
Onnea Noa ultrakuulumisista!

Onkohan niin, että kalliit ultrat ovat pääkaupunkiseudun vitsauksia. 63 euroa kuullostaa vähintäänkin kohtuuhintaiselle! No, maksettu mikä maksettu.

Tänään mies oli jo niin positiivinen, että sanoi tulevansa mukaan ekaan neuvolaan!
 
emilia1980
heippa,

Täällä tuo varhaisultra maksaa kanssa päälle 120 e.....mutta haluan kyllä mennä tsekkaamaan että siellä oikeasti on joku. On se sen arvoista !
Tänään sitten alkoi pahoinvointi ! meni kyllä ohi kun söin hieman välipalaa.

Oletteko ostaneet muuten lisäravinteita ?
Mulla tosi alhainen hemoglobiini, joten syön rautaa sekä raskaana oleville tarkoitettua monivitamiinia ja rasvahappoja ( E-epa )
Hirveä makeanhimo koko ajan, se ei kyllä ole mitenkään raskauteen varmaan liittyvää, vaan pikemminkin normaalia mulle. Pitäis kuulemma vaan tsekkailla syömisiä että veressä oleva sokeri ei nouse liikaa.

Hyvästi siis iltasuklaat...

Emilia ja mönkijä rv 4 ?
 
Liinuzhka
Mie veän beroccaa. Mulle suositeltiin sitä jo ihan lääkärissä kun kävin otattamassa kierukan pois. Siinä on foolihappoa mikä on hirmu tärkeää raskauden aikana. Minisunia sitten alan syömään taas talvela. D-vitamiinia jota normaalisti kesällä tulee auringosta.


"Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.

Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien äitien lisäksi foolihappoa suositellaan muillekin hedelmällisessä iässä oleville naisille. "


Lisää kaikista vitamiineista voi lukea os.
http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus


Liinu
 
Milo84
Aluksi mekin mietittiin sitä varhaisultraa, mutta tultiin siihen tulokseen, että ehdottomasti mennään, jottei turhia toiveita elätellä ja nähdään että kaikki kunnossa :)
Varhaisultrissa kyllä huimia eroja ja varasin juuri alkuviikosta (helsinki siis kysymyksessä) ultran Femedaan Kalevankadullle, sieltä kannattaa kysellä eri lääkärien taksoja, ja sanoi, että siellä muutamia edullisemmin ottavia jne. :) Siellä maksaa noin 60-80 € korvauksen jälkeen, vinkki vinkki :)

Tänään sitten purskahdin töissä itkuun enkä pystynyt lopettamaan, ihana ailahtelu. :/ Kotona itku tulee jos lattialla vaikkapa muru tai jos oon niin väsynyt etten jaksa illalla pestä hampaita, niin itkuhan se tulee ennenkuin saan lauseen "en jaksa pestä hampaita" sanottua :D Hormonit! :D

Miten muilla onko hormonit jyllänny? Ja miten seksin laita? Kuinka moni uskaltaa harrastaa ennen kuin käyny ultrassa tms, mulla hirvee paniikki et jotain käy jos on sillai :D
 
Hoopu
emilia1980 kyselit lisäravinteista, minä syön Multi-tabseja. Maitohappobakteereja syön myös tabletteina, olen syönyt jo useamman vuoden, en siis raskauden takia. Mulla kun on todettu sekä refluksitauti (eli aiheuttaa ruokatorventulehusta, närästystä ym. mukavaa) että ärtyvä suoli, niin sen takia noita nappailen. Gefilus-tuotteita käytän myös paljon. Luin tässä just jostain (netistä kaiketi... :) ), että maitohappobakteerien käyttö raskauden aikana olis suotuisaa vauvojen vastustuskyvyn kannalta, en sitten tiiä, pitääkö tuo paikkansa, mutta eipä noista haittaakaan ole. Pitänee sitten neuvolassa kysellä, onko tarvista muille vitamiineille.

Milo84 kyselit hormonien jylläämisestä, mulla ei oo ollu mitään mainittavaa. Tosin jos vaan näenkin jossain vauvan, varsinkin vastasyntyneen, kuvan, tulee tippa linssiin välittömästi. :)
Seksistä myös kyselit, meillä on harrastettu nyt raskauden aikanaki eikä oo vuotoa aiheuttanu, vaikka niin pelkäsin, ja pelkään kyllä edelleen... Lievä verenvuotohan kyllä voi olla ihan normaaliaki seksin jälkeen näin raskaana, mutta kukapa niitä vuotoja kaipaa ylimääräistä huolta aiheuttamaan. Eli kyllä tuo huoli mulla ainakin vähän vaikuttaa seksistä nauttimiseen, valitettavasti.

Täällä meinaa flunssa iskeä, eilen illalla alkoi kurkkukipu ja tänään olen aivastellut koko päivän ja nenä vuotaa. Ja väsymys vaivaa.

Mutta kyllä on ihanaa kun on luvattu lämmintä ilmaa loppuviikoksi, aivan mahtavaa kun kesä tulee!!! Ja kesälomaankaan on enää kuukausi aikaa, jippii!
 
Myypeli
Minäkin olen pohdiskellut noiden vitamiinien riittävää saantia. Tällä hetkellä syön Multitabs Raskaus-vitamiinia sekä kalkki- ja rautatabletteja. Minulla on ennenkin ollut anemiaa, joten siksi rauta ja maitotuotteitakin tulee välillä nautittua turhan huonosti, vaikka olen yrittänyt tsempata asian kanssa. Ihmettelen vain sitä, että Multitabseissa ei ole sen enempää foolihappoa kuin tavallisissakaan vitamiineissa, vaikka se on nimenomaan raskaana oleville. Niinpä ajattelin, että taidan kipaista apteekkiin ostamaan ihan pelkkää foolihappoa, niin otan sitä vielä lisäksi.

Minkähän verran karkkia uskaltaa kerralla syödä, jotta verensokeri ei nouse liikaa? Minulla on nimittäin tapana aina silloin tällöin huitaista kerralla koko pussillinen...

Toivottavasti Hoopu pääset flunssasta pian eroon! Meikeläisellä enää kaksi viikkoa jäljellä ja sitten kuukauden loma, iiiihanaa!!
 
Noa
Mie oon kans ottanut tavallisia Multi-tabseja, kun niissä ei ole A-vitamiinia eli sopivat raskaanaoleville. Sit tietysti yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti eli kyllä niitä vitamiineja tulee myös ravinnosta, ja sieltähän ne olisi parasta ottaakin. Lisäksi syön omega-3 kapseleita, niitäkin suositellaan raskauden aikana ja jostain luin että niillä olisi yhteys myös synnytyksenjälkeisen masennuksen ehkäisyyn, ja lapsen aivojen kehitykselle. Ja noita maitohappoja tosiaan myös suositellaan allergioiden ehkäisyyn ja vastustuskyvyn lisäämiseen. Tällä hetkellä käytän vain gefilus-tuotteita silloin tällöin, ehkä siirryn tabletteihin myöhemmin.

Niin, aivan ihanan lämmin viikonloppu tulossa! Terassillehan se varmasti vie, kun miehelläkin alkaa loma (opettaja!). Itellä vielä muutama viikko kärsittävä. En vaan tiedä, miten selviän taas siitä tilanteesta, mitä sitä joisi, jos on kavereita ympärillä enkä vielä haluaisi kertoa tästä. Ehkä greippilimu tuopissa voisi olla aika hyvä valinta, alkoholittomia siidereitä tai oluita kun ei välttämättä ole valikoimissa.
 
emilia1980
Heippa, !

kiitos vinkeistä ! Gefilus-tuotteet lisäsin vielä ruokavalioon.

Syön nyt Ferroforte-liuosta jossa on B-vitamiinia, foolihappoa ja rautaa. Suosittelivat sitä luontaistuotekaupassa. Sen lisäks monivitamiinia raskaana oleville ( ilman A-vitamiinia ) ja Omega-3 ( E-epa) kai näiden nyt pitäisi riittää ??:)itää selvisi gefilus

Yöllä heräsin järjettömän huonoon oloon. Siitä selvisin gefilus-mehulla...

Mies kommentoi aamulla että kyllä sun rinnat on nyt aika turvonneet koska ne on valtavat:) muuten mies on aika hitaaasti syttynyt tästä, sanoi että tuntuu tosi hienolta mutta vielä aika surrealistiselta. Hienoa on että haluaa ehdottomasti tulla mukaan varhaisultraan. onko muilla miehet ollut mukana ja miten muut fiilikset ??

ihanaa odotuspäivää kaikille,

-Emilia ja rv4?
 
Noa
Meillä mies on kyllä ihan kohtalaisesti mukana touhuissa, ei ollut varhaisultrassa mutta tulee ekalle neuvolakäynnille sekä muihin ultriin sitten. Toisaalta ollaan kyllä molemmat otettu aika rauhallisesti sen edellisen keskenmenon aiheuttaman pettymyksen jälkeen, ei siis pahemmin olla mitään suunniteltu. Ja kaikki semmonen lepertely ja mahan silittely on nyt ollut poissa, mutta ehkä sitten myöhemmin. En viimeksikään ehtinyt kun viikolle 7. mutta silloin se aina kokeili mahaa ja kysy potkiiko jo? Ilmeisesti sen mielestä hauska juttu :D Kyllähän se nytkin välillä fiilistelee jotain ja yksi päivä kysyi, että milloin mun maha sit oikein alkaa pömpöttää :)

Joo, takaisin työn pariin! Nyt tuli kyllä huono olo....
 
Hoopu
Myypeli: Tuo sun karkinsyöntikysymys oli kyllä hyvä, oon ite ihan samanlainen että jos karkkia ostan, kaikki menee kerralla. :) Mulla on periaatteena, että jos karkkia syö, sitä pitää syyä kerralla niin paljon, että tulee huono olo, saapa vähäks aikaa tarpeekseen, heh. Mutta ehkä mun tosta periaatteesta pitää nyt luistaa vähän... Mutta ei kai se karkinsyönti kuitenkaan välillä haittaa, kaikesta ei kai tarvi luopua. :) Taisin aikasemmin täällä jo kirjotella, että oon ihan hulluna salmiakkiin ja sitähän ei suositella raskaana syötävän kerralla ku 50 g, mikä on kyllä aivan naurettavan vähän, eihän tommosesta määrästä tuu ku pahalle päälle… :-o

Noa: Olen unohtanut onnitella sua ultrauutisista eli onnitelen nyt. :) Ihanaa että kaikki oli ultrassa hyvin ja toivotaan että jatkossa myös! Sun miehellä on muuten hyvä ammatti, varsinkin näin kesäaikaan… ;-) Eilen just töissä työkavereitten kans puhuttiin, että voi kun olis mukavaa olla opettaja, varsinkin kesällä. :)

Emilia1980: Kysyit onko mies ollu mukana varhaisultrassa. Meillä ei ollut, kun itse sanoin miehelle, ettei tarvi välttämättä tulla, kun ’eihän siellä mitään ihmeitä kuitenkaan’. No, näin jälkikäteen ajatellen eipä olis yhtään haitannu, vaikka olis ollukki mukana, ku ei se mennykkään ihan niin, ettei mitään ihmeitä... :) Mutta mies kyllä lupasi lähteä mukaan sitten kun pääsen sinne äitiyspolille syyniin.

Onko muuten kellään muulla tullu mustelmia nyt raskauden aikana helpommin? Mulla on nimittäin tullu jalkoihin jotenki ihmeen paljon mustelmia jalkoihin enkä mielestäni oo telonu itseäni mihinkään. Heti tuli mieleen, että onko mulla jotain verenkierto-ongelmia, enteileekö nuo mustelmat kenties suonikohjuja vai mitä. Pitää seurailla tilannetta.

Mutta nyt töitten pariin taas, aamulla oli kyllä aika ryytynyt olo tämän flunssan takia, mutta Panadolin voimalla täällä nyt kuitenki ollaan.
 
Myypeli
Söin ennen Omega-3 kapseleita, mutta luin jostain, että raskaana olevan ei pitäisi syödä esim. kalanmaksaöljyä, joten jätin senkin pois. Syön esim. lohta ja muuta kalaa niin usein, että saan varmaan muutenkin tarvittavat omegat sieltä.

Meikeläistä ei ole kummemmin huono olo vaivannut. Tuntuu, että vähäinenkin öklötys on menossa pois. Öisin saatan välillä herätä siihen, että on huono olo, mutta se on aina hävinnyt aamuun mennessä.

Emilia1980: Olin varhaisultrassa yksin, kun se sattui hankalasti ihan keskelle päivää enkä itsekään vielä silloin oikein uskonut, että tosiaan olisin onnellisesti raskaana. Neuvolaan mies lupasi tulla mukaan, vaikka vähän purnasikin, kun kuuli, että siellä "vain joku täti lässyttää" eikä katsota ultralla. Np-ultrasta se ensin valitti, kun se sattuu juuri keskelle sitä viikkoa, kun olemme kavereitten kanssa mökkeilemässä parin sadan km:n päässä, mutta ymmärsi sitten, että ultra pitää oikeasti tehdä juuri sillä viikolla, jotta tulos on varmin. Jos olet lukenut ketjua aiemmin, niin olet varmaan huomannut valitukseni siitä, että mieheni oli jokin aika sitten ihan mahdoton. Se oli ihan yliväsynyt ja jotenkin kai tosi peloissaan lapsi-asiasta. Onneksi tilanne on rauhoittunut ja olemme saaneet puhuttua. Uskon, että tilanne on monelle miehelle aika hämmentävä, joten asioista ja peloista puhuminen oikeasti kannattaa.

Noa: Tilaa terassilla korkeaan lasiin Spriteä, sitruunaviipale ja pilli. Voit sanoa kaikille, että päätit aloittaa vahvemmilla ja tilasit kunnon GT:n :) Itse aion jussina kertoa kavereille, kun menemme mökkeilemään, sillä minulla on silloin jo 12. vkoa plakkarissa. Mies on tosin jo tainnut höläyttää aika monelle. Sen on aivan mahdottoman vaikea säilyttää näinkin suurta salaisuutta, mikä tavallaan ihan herttaista, koska kertoo jotain sen innostuksesta. Ajattelin oluen ystävänä ostaa alkoholitonta sellaista, jotta saan edes saunakaljat nautittua. Tulee erilainen kesä, mutta enpä valita :)
 
Myypeli
Tutkailin muuten netistä että Foolihappoa tarvittaisiin raskaana 400ug. Sen verran saisi, jos ottaisi aina kaksi tablettia Raskaus Multitabseja kerrallaan. Olen syönyt aina vain yhden/vrk, mutta ehkä niitä uskaltaisi ottaa kaksikin. Millaisella annostuksella muut syötte vitamiinejanne?
 
Noa
Mie oon ottanut yhden multi-tabsin päivässä, siitä saa 300ug. Loput varmaan saa sit ravinnosta. Ja tuo gin tonic on kyllä hyvä vinkki, voihan sen ottaa ihan tonicillakin. Se kun sattuu olemaan yks mun suosikkidrinksu muutenkin :) Juhannuksena mekin varmaan joudutaan paljastamaan, meillä kun on tapana kokoontua kaveriporukalla mökille, eikä viitsi tän takia poiskaan jäädä. Ja salailu ja siideripullojen täyttäminen limulla taas aiheuttaa turhaa stressiä, joten helpompi kertoa. Mulla silloin 11. viikko eli np-ultrassa ei olla vielä ehditty käydä, mutta pitää vaan toivoa että kaikki olisi hyvin.

Mie kans luin että kalanmaksaöljyä ei kannata ottaa, se kun sisältää jotain haitallista, en muista mitä. Mutta omega-3 kapseleissa ei sitä samaa ole, kunhan ovat sellaisia mihin ei ole lisätty mitään.
 
Paavon äiti
Tämäpä on mielenkiintoinen palsta. En ole tähän mennessä tajunnut olla huolissani yhtään mistään, mutta nyt huomaan, että paniikki on ihan paikallaan.

Olen syönyt ihan normaalisti ja nauttinut lisäksi vain b-vitamiinia, kuten yleensä muutenkin. Juon kahvia 1-3 kuppia päivässä ja olen harrastanut seksiäkin kuten ennenkin ja ties mitä kamalaa. Olen ollut siinä uskossa, että terveellä järjellä pärjää aika hyvin ja kohtuus kaikessa.

Keskenmenosta olen ajatellut, että tulee jos on tullakseen, minä en voi siihen asiaan vaikuttaa millään lailla suuntaan tai toiseen. Se on ihan luonnollinen asia. Älkää ymmärtäkö väärin, se on varmasti surullista ja raskasta, tiedän lähipiiristä. En tarkoita loukata keskenmenon kokeneita. Tästä syystä olen myös kertonut ystävilleni iloisesta odotuksestamme. Haluan jakaa lähimpieni kanssa sekä ilot että mahdolliset surut. Itse asiassa kerroin parhaalle ystävälleni enne kuin miehelleni, mikä tietysti kuulostaa hieman erikoiselta, mutta en halunnut kertoa miehelle puhelimessa ja plussan saatuani olin (positiivisessa) shokissa ja pakko oli kertoa jollekulle.

Varhaisultrassa käyneitä tunnen vain kaksi. Molemmilla oli asiat hyvin, sydän löi ja muuta. Toinen vauva syntyi elävänä ja toinen meni kesken rv 11 tai jotain sinne päin. Kuitenkin eilen suustani kuului lause: "Pitäisikö meidänkin mennä ylimääräiseen ultraan?". En kuitenkaan ole menossa. Ymmärrän tavallaan kyllä, että niin moni siellä on käynyt.

Iloista odotusta kaikille!
 
Milo84
Aurinkoinen tervehdys kaikille mammoille! :)
Mulla ihan hirveä väsy ollut päällä koko viikon, joka päivä nukkunut ainakin 2 tuntia päikkäreitä niin syvässä unessa että ilman herätystä olis menny varmaan kellon ympäri :( Kokoajan haluisin tehdä kaikkea, mutta väsymys painaa niin lujasti, että en yksinkertaisesti jaksa.
Varhaisultraan tulee ainakin mies mulla mukaan, haluaa kuulla sykkeet mun kanssa ekakertaa. Neuvolaan taas menen ekaan varmaankin yksin, ja sitten taas np-ultraan ja muihin miehen kanssa :).
Mulla ultraan enää 12 päivää :D LIIKAA! varhaisultrapäivä = saan kertoa muillekkin :)
Onko muilla ongelmia olla hiljaa? :D Tuntuu etten missään voi olla kun kutkuttaa niin paljon möläyttää esim äidille jo, ja en SAA! :D
 
Milo84
Ja Paavon äiti, minä ainakin teen kaikkeni, että vaavini pysyy matkassa ja uskon vahvasti että omat tekemiset vaikuttavat keskenmenoihin. Kyllähän alkoholi ja tupakointikin vaikuttavat, likainen salaatti, homejuusto, suorat vatsalihakset(niiden teko), ym ym ym. Mun mielestä ainakaan mulla ei maalaisjärki riittänyt esim. siihen, ettei homejuustoa kannata syödä tai ratsastamista ei suositella(keskenmenoriski).
Minusta ainakin huoli omasta terveydestä sekä tulevasta lapsesta on paikallaan jo ennen kuin lapsukainen syntyy maailmaan.
.. että näin.
 
Jeannex
Kalanmaksaöljy on kiellettyjen listalla maksan takia, siis A-vitamiinin.

Mä en oo aatellu ruveta pillerikuurille, koitan keskittyä marjoihin, hedelmiin, tuoreisiin vihanneksiin, sieniin, kalaan jne. Kuhan äitin pelloilta taas saa mansikoita, herneitä, porkkanoita, mustaherukoita..:)slurps! Vehnänalkiorouhetta ja helokkiöljykapseleita mulla on, mut oon käyttäny niitä siis ennenkin.

Jos syö paljon täysjyväruista ja kypsentämättömiä vihanneksia, luulis et saa tarpeeksi foolihappoa ja hyvässä muodossa vielä. Oon aika skeptinen pillerivitamiinien imeytymiseen.. D-vitamiini tarttee C-tä jne. Mun käsityksen mukaan länsimaalaiset saa nykyään ihan ok määrän omega-3:stä, heikommalla on omega-6. Tärkeätä on niiden tasapaino, on mahdollista saada liikaa omega-3:sta, se muistaakseni heikentää entisestään omega-6:n määrää. No, en tarkota lietsoa mitään eripuraa tai hämmennystä, ehkä pointti on se, et tiede on todistanu kaikenlaista suuntaan ja toiseen. Meidän kannattaa varmaan keskittyä kuuntelemaan omaa kehoa ja tervettä järkeä:). Uskon et viisain kaikista on keho, ja luonto itse.

Onko kukaan (muu) muuten kasvissyöjä? Vähän arvelluttaa millasen saarnan saan neuvolasta.. En oo koskaan jaksanu kerätä "ammusvarastoa" kasvissyönnin hyvistä puolista, et oon täysin aseeton. Voin tietääkseni ihan hyvin ja oon ollu lihaton jo 7 vuotta. Eikö se riitä? Heh.

Mä oon kyllä muuttunu entistä tunteellisemmaksi. Saatan itkee 6 kertaa päivässä, ku aiemmin normaalia oli pari kertaa viikossa. Ja ihan mitätön asia riittää. Ja saatan olla kiukkunen, mitä en tavallisesti koskaan ole. Huomaan herättäväni kummastusta ja saavani nopeita pahotteluja, koska mun tiukka sävy on niin harvinaista et se otetaan aina tosissaan:). En siis oo yhtä hienotunteinen ku normaalisti. En sit tiedä johtuuko se hormoneista suoraan vai välillisesti, välillä nimittäin ärsyttää jatkuva kipu rinnoissa niin paljo et saatan olla pahalla tuulella ihan vaan sen takia.

Me ei olla kerrottu vielä kenellekään. Tekis mieli kertoa äidille, ihan siks etten oo tottunu salaamaan siltä. Paras kaveri saa tietää kuhan palaa reissusta ja lukee kirjeen. Heti ku päästään omasta varovaisuudesta raskauden suhteen, uskon ettei pahemmin salailla. Ainaki musta tuntuu paremmalta jakaa huonotki uutiset läheisten kesken, jos sellasta sitte tapahtuiski.

Mukavaa aurinkoista alkukesän päivää kaikille! Ihan mahtava ilma ulkona. Oikea D-vitamiinisade;).
 

Yhteistyössä