Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh, Op, onneksi en oo ainoo joka on ihan kiinni koko ajan tissistään tuohon vauvaan. Mä oon välillä miettiny että annanko liian nopsaan tissin pupulle mutta toinen muuten vaan kitisee ja hamuilee käsillään tissiä suuhun :(

Mua on aika lailla alkanut ahdistaa tää koko homma. Jotenkin vaan voimat on ihan loppu ku joka päivä 24/7 on vauva sylissä tai tissillä ja enää mikään esim vessassa käynti ei ole itsestään selvyys. Koko ajan joutuu miettii että mitä "ehtii ja kannattaa" tehdä kun aikaa saattaa olla vaan puol minsaa ennenku tyttö alkaa itkee. Mies hoitaa välillä mutta ois kiva jos ehtis hoitaa enemmän... tuntuu että mikään yksin tehty kävelylenkki ei jeesaa enää vaan tarttis jotain muuta muutosta. Vielä kun ei oo mitään rutiinia nii ei voi koskaan suunnitella mitään ja se on tosi rankkaa. Mä oon tota masennus-juttua miettiny vielä uudestaan ja tuntuu että enää tää ei varmaan mee minkää baby bluesin piikkiin.. Mutta ehkä tää helpottaa itsestään ja ei varmaan kellään muullakaan yhtään helpompaa mutta oonkohan mä vaan jotenkin sopeutumattomampi tähän vauva- arkeen..

Meillä tuli taas sitä verta kakasta ja ei mikään helppo homma tuokaan. Eilen illalla soitin haikaranpesään ja ne käski soittaa lastenklinikalle ja ne käski soittaa tänään neuvolaan ja neuvolasta tänään käskettiin soittaa pikku jätin lääkärikeskukseen koska meillä vakuutus. Noh, siellä käytiin ja yhtä ympäripyöreä vastaus tuli taas. Eli voi johtua siitä että söin eilen suklaata tms mutta vaikea sanoa ja että seurailkaa tilannetta ku vauva vaikuttaa kuitenkin terveeltä.. Eli oli kyl nii rahastuksen makua. Sit huomasin että siellä ois joku mahalääkärikin ja ihmettelin ettei meitä sinne laitettu vaan tavalliselle lastenlääkärille... Noh täytyy seurailla mutta kyllä sitä verta koko ajan on kakan seassa. V-tuttaa ku kaikki "ammattilaiset" kommentoi että ei ole normaalia että verta on kakassa mutta kukaan ei osaa sanoa mistä se johtuu ja toisaalta kukaan ei ole kuitenkaan huolissaan vaan käskee seurailla.

aaaargh, tää on vaan nii rankkaa just nyt..

Nuppu ja OP, meillä kanssa tota samaa tissittelyä hereillä ollessa. Etenkin iltaisin. Ei pojalla varmaankaan nälkä ole, koska harvemmin tissiä kunnolla syö, on vaan tyytyväinen kun on ylipäänsä tissi suussa. Itekki oon miettiny, että annanko liian helposti tissiä, mutta toisaalta kun poju on siinä niin tyytyväinen niin oon antanu vaan olla siinä. Mä oon sitkeesti yrittäny antaa tuttiakin, mutta ei kelpaa. Kohta kaikki merkit kokeiltu:) Eilen ostin NUK-tutteja ja toiveikkaana niitäkin kokeilin, kun niitä on kehuttu, mutta ei kelvannu, poitsu vaan yökkäs sillekin. Aattelin luovuttaa ton tuttiasian suhteen, jos ei tutti kelpaa niin eihän sitä voi pakottaakaan. Ja kalliiksikin tulee, kun aina testailee uusia. Varsinkin kun monessa pakkauksessa (niin kun tossa NUK-paketissakin) on 2 tuttia ja sitten menee molemmat roskiin.

Nuppu, samaa ahdistuneisuutta täälläkin. Mä kun luulin että oon ainut, enkä oo ees viittiny ottaa asiaa puheeksi täällä. On parempia ja huonompia päiviä, mutta välillä oon ihan masentunu kun tää elämä on vaan tätä vauvaa. Sitten aattelen kateellisena kaikkia kavereita, jotka on tajunnu lykätä lapsen hankkimista.. vielä saa matkustella ja viettää huoletonta elämää. Ei tartte heräillä öisin, saa mennä pubiin viikonloppuna jos huvittaa ja saa muutenkin tehdä ihan mitä vaan. Rakas toi lapsi tietysti on, mutta jotenkin tää elämän täysi muutos on ottanu aika koville, ei sitä varmaan ees etukäteen ymmärtänyt. Mulla on ollu tästä aika huono omatunto, pitäs olla onnellinen ihanasta vauvastaan, mutta mua vaan välillä masentaa kaikki ja tuntuu että oma elämä on mennyttä. Eikä siihen mikään lenkkeilykään auta, testattu on. No, ehkä tää tästä.. mutta varsinkin iltaisin masentaa, kun ei edes syömään pysty rauhassa. Haaveilen teekupposesta ja leivästä, mutta niitäkin on masentavaa tehdä jos vauva huutaa vieressä. Ja nauti siinä sitten teestä, jos vauva itkee koko ajan ja vaatii huomiota. Miestäkään en viittis aina vaivata. Pitäs varmaan enemmän antaa vauvaa miehen hoitoon, mutta jotenkin en viitti.. mieskin tekee kuitenkin pitkää päivää niin en heti viitti tuupata vauvaa miehen syliin, kun tulee töistä. Kyllä mies vauvaa hoitaa, mutta ehkä vois vähän enemmänkin joskus.. ja sitten just päivälläkään en oikein uskalla mitään menoja suunnitella, kun ei tosta vauvasta koskaan tiedä. Kotona hän kyllä nukkuu ihan hyvin, mutta monesti sitten kun oon luottanu siihen, että "kyllä se eilenkin tähän aikaan nukku" niin sitten onkin alkanu kitinä ja on pitäny palata kotiin. Ja sitten taas masentaa..

Aika ärsyttävää Nuppu tommonen edes takaisin pompottelu tuon lääkäriasian kanssa. Luulis että tietäsivät vähän paremmin.

Meillä oli muuten aiemmin tota, että poika ei viihtyny hetkeäkään yksin. Nykyään onneksi vähän paremmin, sitterissä hän välillä viihtyy jos vaan heiluttaa sitä samalla. Nytkin kirjotan tätä ja toinen jalka heiluttaa sitteriä. Hoitopöytä on toinen, missä viihtyy. Jos mulla on joku juttu mikä pitää tehdä (vaikka ripustaa pyykit) niin nostan hoitopöydän pehmusteen kylppärin lattialle (kun pelkään että hän putoaa hoitopöydältä), siinä hän kans viihtyy pitkiäkin aikoja.

Vaipoista vielä, kävin eilen Lidlissä ja ostin paketillisen vaippoja, aattelin testata kun olivat tarjouksessa. Yllätyin ihan, kuinka hyviä ovat! Tulee varmaan ostettua jatkossakin. Oon ollu vähän epäileväinen Lidlin vaippojen suhteen, mutta näköjään halvallakin voi saada hyvää. Pampersseja oon käyttäny muuten.

No niin tässähän tätä valitusta ja muuta tulikin, jatketaan taas joku toinen kerta:)

Simba ja poitsu 2kk

Op, Nuppu ja Simba, kyllä muakin ahdistaa tämä vauvan "sitovuus". Luulen, että se on ihan normaalia. Onhan tämä elämän muutos todella suuri, ja varsinkin alussa vauvat ovat niin vaativia huomion suhteen. Minä kaipaan omaa aikaa todella paljon ja ahdistaa, kun ei edes pieniä juttuja ehdi tekemään. Tai siis joskus ehtii jotain, mutta ei tarpeeksi... Tuntuu usein, että olen vain "maitomasiina". Oma syöminen on tosiaan hankalaa usein. Minä kun en pysty syömään, jos vauva itkee. Minulla tarttuu ruoka kurkkuun ja syömisestä ei tule yhtään mitään! Olen tosi herkkä tuolle vauvan itkulle...

Ahdistaa siis todella paljon, mutta yritän olla ajattelematta ja keskittyä vauvaan nyt. Lyhyt aikahan tuo vauva-aika on ja itse ajattelen, että mitä parempaa hoitoa nyt voin vauvalleni antaa niin sitä helpompaa on jatkossa :) Ja kyllä minä siis nytkin nautin tuosta vauvasta suurimman osan aikaa ja yleensä huonoinakin hetkinä pystyn ajattelemaan, että kuinka onnekkaita me ollaan kun saatiin tämä vauva =)

Op, ne meidän MAXI-koon vaipat oli Liberoita, en oo vastaavia pampersin koittanut. Meidän pojulla ne toimii ihan hyvin, jalat eivät ole ihan rimppakintut niin ei ole sieltä tullut vielä tavaraa läpi, tosin tuota kakkaa on nyt tullut aika harvaan. Tuo maxi on siitä hyvä, kun se ylttää korkeammalle vyötäröllä ja meillä on usein pissa tullut juuri sieltä läpi.

Noh, mutta nyt levittämään pyykkiä... poitsu huutaa kuin syötävä, on miehen sylissä, on ihan liian väsynyt ja ei suostu rauhoittumaan... huoh

Simba: joo,ne lidlin vaipat on ihan älyn hyviä...tykkään siitä pissan näyttöjutusta niissä ja ne ei haise pahalle vaikka pissaa olis paljoa.

Siskon poikanyt meil ja hetihän se alkoi jotain valittamaan...noh,ehkäpäse tosta pikkuhiljaa asettuu taloksi taas.

Mä annan tissiä ekamelkein joka itkuun,ottaa jos nälkä. Tuttia onneksi ottaa kans. tuli tosta tutti jutusta mieleen,et meillä tyttö ei heti syöny tuttia..yökkäs kaikelle,mutta olikohan 3-4kk kun alkoi sit syömään tuttia ja nyt ongelmana saada siitä eroon..tosin melkein kaikki tuttinsa rikki jo purrut.

Lauri pitäny huutomekkalaa täällä koko päivän...on ihan väsyny,mutta ei saa nukuttua kun joku aina herättää. HUOH!! Ja tyttö menee kans jatkuvasti häiritsemään jotain...

Tossa vähän avauduin miehelle ja ihanaa päästä saunaan hänen kanssaan pitkästä aikaa.Tosiaan mitään ei pysty suunnittelemaan kunnolla ja mä saatan olla sen ajan käymättä veskis mitä mies poissa,kun en vaan ehdikun joku jo huutaa jotain....

Juu täälläkin on tullut vähän shokkina tää vauvan aiheuttama elämän mullistus. Kyllähän sen ties että jotain muuttuu, mut ei ihan näin suureen ollut varautunut. Jotenkin tää iso "tissinä" olo on niin sitovaa, vauva on niin riippuvainen äidistään.. Mä koko ajan lasken kuinka kauan imetystä on vielä jälellä, että millon pääsee vähän vapaammin lähtemään jossain, esim. kavereiden kanssa muutamalla..

No nyt puklataan mun sylistä lattialle... Lisää taas joskus toiste!!

mulla on ihan ok fiilikset tosta vauvasta, en siis pane pahakseni, etten aina kerkeä veskiin tai laittaan itteeni ihmisen näköiseksi. sen puoleen asiat on siis hyvin. olen yksi iso tissi, mut ehkä tavallaan pidän tissinä olosta kuitenkin :) mutta mun ongelma on se, et olen edelleen ku raivohärkä. siis ei ole ollu synnytyslaitokselta kotiin tulon jälkeen sellasta päivää, ettenkö olis jostakin miehelle kilahtanu. siis ei yhtään päivää. eli tämä elo on kotona muuten yhtä naputusta, valitusta ja riitelyä..onneks toi vauva ei tajua vielä niistä mitään. ja en todella tiedä, et mikä tässä auttais? helpottaako tämä vasta sit, kun hormoonit on täysin normaalisti..eli joskus hamassa tulevaisuudessa, ku ei enää imetä??!!! mies vaan kiristää niin paljon mun hermoja, vaikkei edes tekis mitään "väärin"..ja usein tuntuu, et se tekee kaiken just väärin..en siis puhu vauvan hoidosta. siihen en ole puuttunu, hoitakoon vauvaa sillai, ku osaa. mut kaikki muu..pinna ei jotenkin veny yhtään, se vaan napsuu ja napsuu. en tiiä onko se tää liian vähäinen unen saanti, joka vaikuttaa tällai vai mikä? kun en siis ole mitenkään tyytymätön siihen, et olen koko ajan vauvaan sidoksissa. ei kai se muukaan voi olla, ku väsy, joka aiheuttaa tollasta. toivottavasti.. tai sit sidoksissa olo vaan purkautuu tollai miestä kohtaan, enkä edes tiedosta, et se tissinä olo oikeasti rassaa muakin..en tiiä. no mut nyt päivittäinen jäde annos, kun poju nukkuu.

Täällä kanssa ollaan kokopäivätoimisia kokovartalotuteja - eli tissitystä täälläkin lähes kokoajan, etenkin iltaisin. Mies valvoo nyt ja kattoo kaksnelosta, ja vein Papun hänelle syliin siksi aikaa että saan tämän juttuni tänne kirjoitettua. Meillähän oli esikoisen kanssa tosi intensiivistä tissitystä yöt ja päivät ja vielä reilu viikko sitten ajattelin, että tää menee nyt paremmin, mutta ihan samanlaiseksi on mennyt kuopuksenkin kanssa nyt. Ja koska vauva ei enää nuku yöllä pinnasängyssään, vaan tissin pitää olla koko ajan siinä huulten ulottuvilla, niin nyt sitten nukutaan koko nelihenkinen perhe samassa sängyssä. Huh... päivällä kroppa väsyy vauvan kantamisesta (papu painaa nyt noin 5,5kg) ja yöllä sitten ei voi kylkeään kääntää ja esikoinen potkii kantapäillään milloin leukaan, milloin otsaan ja milloin mihinkin. On tunnelmaa!

Tilasin tänään meidän ergoreppuun sen vauvan tukiosan, että pääsen jatkossa edes pyykkejä laskostelemaan vauva sylissäni. Eilen illalla tuntui luksukselta kun saatiin esikoinen nukkumaan jo klo 21 (yleensä nukahtaa joskus klo 22 - 22.30) ja mies oli papun kanssa ja mä sain laskostella pyykkivuorta rauhassa, ilman esikoisen vaativaa käskytystä ja ilman huolta vauvasta. Huvit mullakin.

Mä olin kanssa tosi väsynyt silloin kun esikoinen oli about 2kk ikäinen, sanoin siitä neuvolassakin. Neuvolassa vaan todettiin, että haluaisinko mä käydä juttelemassa siitä väsymyksestä kerran viikossa jonkun ammattilaisen kanssa. Hah! Mä vetäisin jalostajat nenään ja sanoin tosi kipakasti, että "ja sekö mun tilannetta helpottaa, että ensin ajan tunnin vastaanotolle, jossa itken tunnin verran väsymystäni, univelkaani ja tekemättömiä hommia ja sitten taas ajan tunnin takaisin kotiin...? Hei, haloo..." Eipähän enää täti ehdottanut mulle moista. Olis ehdottanut siivoojaa meille kerran viikossa, niin heti olis helpottanut.

2 vuotta sitten kun olin esikoisen kanssa kotona, niin pidin tosi tärkeänä sitä, että olin ainakin hiukset laittanut ja kevyesti meikannut ennenkuin mies tuli töistä kotiin. Mielessäni kummitteli ne jutut miehistä, joita ärsyttää räjähtänyt, puklunhajuinen akka ja jotka sitten ovat lähteneet esim. vieraisiin... no, nyt ei ahista enää semmoiset. Tänä aamuna olin oikein tyytyväinen, kun ehdin/jaksoin pestä hampaani, viime aikoina kun tuo aamulla hampaiden peseminenkin on jäänyt.

Kyllä tää vauva-arki vaan mullekin tuli taas yllätyksenä. Päivät on yhtä pissiä, kakkaa (esikoisella siis pottaharjoittelut menossa), puklua, vaatteiden vaihtoa, ruoan tekemistä, imetystä ja tekemisen keksimistä esikoiselle. Ja siinä välissä huutamista koirille, ne kun on alkaneet syömään muovailuvahaa (ottavat lapsen käsistä, röyhkimykset!)... rittämättömyyden tunne on kaikkein pahinta, sillä koko ajan koen että lapset ja koirat ansaitsevat parempaa ja enemmän, kuin mitä musta on. Miestä ja parisuhdetta en edes jaksa ajatella - tai ajatella jaksan ja siinä se sitten onkin. Ja lisää syyllisyyttä.

Tällä on muuten ollut puhetta siitä rotavirusrokotteesta. Meidän kunnassa sen saisi ilmaiseksi mutta olen nyt 90% vakuuttunut siitä, etten sitä ota Papulle. Jo ihan senkin takia, että vauvan kakkaa pitäisi jonkun vuorokauden ajan käsitellä kuin ydinjätettä (virukset kulkeutuvat kakkaan rokotteen jälkeen), jotta me muut perheenjäsenet emme siihen sairastuisi. Samalla tietty pidän kädet kyynerpäitä myöden ristissä, ettei moista virusta meidän perheeseen tulisi.

Nyt kun vauva nukahti miehen syliin niin viisainta mennä itsekin nukkumaan, sillä esioinen herää jo klo 6-7. Taas on raskas, mutta omalla tavallaan myös mukava päivä edessä ja sitten onkin jo viikonloppu ja hengähdystaukoja on vähän enemmän kuin arkisin.

Tsemppiä ja jaksamista meille kaikille! Me vielä tullaan kaipaamaan näitä aikoja :)

Huima

Heipsis
Melkein itku tuli ku luin teiän viestejä. Ihanaa huomata etten oo yksin "ongelmieni" kanssa. Mietin sitäkin että ehkä tää kaikki pelko, ahdistus ja muu on kasvamista äidiksi :) tai niin toivon mutta jos tää olo pahenee niin sitten kyl tarttee jotain apua. Juuri se että vauva tuntuu olevan mun harteilla ja en uskalla enkä halua miestä koko ajan vaivata niin tuntuu raskaalta. Mutta ehkä täytyy nyt vaan yrittää relata ja luottaa itteensä..

Ja näköjään tää tissinä olo ei yksin oo mun ongelma.. Mutta toisaalta haikaranpesässä oli joku juttu vastasyntyneen oikeuksista ja yks oli että on oikeus olla aina tissillä ku haluaa niin siitä nyt pidetään kiinni. Toinen on vielä niin pienikin.

Op, mä myös välillä napsahdan vahingossa miehelle ja hitto ku harmittaa kun en haluais ja ei oo tarkoitus olla mitenkään ilkee mutta välillä se vaan tapahtuu. Kai ne on sitte ne hormoonit :(

Huima sanoi että tullaan vielä kaipaamaan näitä aikoja :) ja niinhän siinä lopuksi käy ;)

Tervehdys kaikille!

Aamulla oli lastenneuvola. Ameliella on jo pituutta 61,5 cm ja painoa 6370 g. Päänympärys 40,8 cm. Pelkällä rintamaidolla kasvaa hienosti.

Ilmoittaudun mukaan tissittelijöiden joukkoon. Nautin siitä jo nyt, mutta alussa kun oli tottunut tekemään kotityöt etc ajallaan ja suunnittelemaan päivät etukäteen, se oli hankalampaa. Nyt osaan jo ottaa rennommin. Varmasti näitä aikoja tullaan kaipaamaan vielä kuten Huima sanoi. :-)))

Meillä mennään yöpaitalinjalla aamupäivät ja pitkishousu-collegelinjalla siitä eteenpäin. En ota paineita laittautumisesta, mutta silloin kun siihen on mahdollisuus (esim. ostosreissuille lähtiessä koko perheen voimin) se tuntuu kyllä hienolta.

Miten teidän vauvat kakkaa? Meidän Ameliella on monta 3-4 kakkavaippaa päivässä, yleensä aamupäivisin eniten. Yöt hän on useimmiten kakkaamatta.

Joko täällä on monta yön yli nukkuvaa vauvaa? Meillä herätään syömään kerran tai kahdesti yössä. Kerran meni yksi yö klo 6 saakka syömättä.

Catriina ja Amelie 75 päivää

Voi tsiisus sentään mun tissejä!!No joo,tosi iso ongelma mulla. Lauri päätti sitten,että nukkuu yön ilman syöttöjä tai ainakin omasta mielestään olis,mutta mä heräsin olisikohan ollut klo4-5 aikaan siihen, et rinnat räjähtää ja maitolammikkossa uin. Oli pakko ottaa poika tissille,että saisin edes toisen tyhjäksi. Heräs kyllä sit lopulta klo8 syömään kunnolla.Oli kyllä tosi tuskallinen tunne...kiva nyt sitten saada tissit tottumaan tohon kokonaisiin öihin. Mulla edelleenkin maitoa tulee niin,että helposti saisin pakastimeen kerättyä...joskus keräänkin,mutta nyt jemmassa niin paljon,et pitäs jopa saada käytettyä.

Meillä mennään kans yleensä 1-2 syötöllä yöt. Silleen kivasti,mutta saisinpaminäkin sitten nukuttua kunnolla..Laurilla toi yskä niin ikävän kuullonen,että herään jokaiseen sen äänähdykseen.

Huomenna pääsen ulos!!Ihanaa,nyt osaan jo odottaa huomista ilman huonoa omaatuntoa...kovasti olen puhunut asiasta miehelle ja IHME hän YMMÄRTÄÄ!!

Tosiaan tästä vauva-ajasta kannattaa nauttia,sitä jää hyvin nopeesti kaipaamaan.Siskolle sanoinkin,että lapsia voisin tehdä vaikka miljoonan jos pysyisivät vauvoina ja se ei olis näin raskasta....=))

Meil on alettu panttaa kakkaa,nyt jo 2 päivää kun ei ole kakkaa näkyny...paukuttelee kyllä kovin ahkerasti! =)

No niin, kaveri nukkuu (ihme!!) jo toista tuntia päikkäreitä. Ehkä kerkeen kirjottaa jotain.

On se hassua, kaverin kanssa juttelin eilen ja hän sano ettei sitä pikkuvauva-aikaa muista enää kunnolla. Siitä muistaa vaan tiettyjä asioita, semmosia kivoja.. Onkohan luonto hoitanut homman niin, ettei muistiin jää väsymystä, hermostumista, itkua ja hampaiden kiristystä? Joillekin se vois olla este toisen lapsen hommaamiselle. Mulle jäis tuossa tapauksessa mieleen tää aamu, kun poika päätti herätä 10 min ennen ku miehen kello soi. Kävin vaihtamassa vaipan, ja koko ajan toinen oli tosi hyvän tuulinen. Silmät suurina ihmetteli ja hymyili vähän väliä. Mentiin takaisin sänkyyn, ja poju rupes juttelemaan! Oikein pitkät jokellukset, aina välillä annettiin vuoro äidille (äiti kyyneleet silmissä sössöttää että voi kun oot ihana ja söpö ja kerro lisää) ja sitten jatkettiin! Onneks mies ei kerennyt lähtemään vielä töihin vaan tuli kanssa kuuntelemaan pienen miehen tarinoita. On tuo niin ihana kuitenkin tuo vauva, varsinkin kun huomaa että hän kasvaa ja kehittyy.. Välillä on vaikeampaa, välillä helpompaa..

Meidän kaveri menee nukkumaan 23-24, syö siinä nukahtaakseen ja herää n. klo 3-4, klo 5.30-7 ja klo 9-10 syömään. Kerran kävi niin, että nukkui klo 24-4.30, muuten noi ajat pitää kutinsa hyvin pitkälti. Ja kakkaa tulee päivän mittaan 3-4 isoa kakkaa, ja pieniä prutkuja, yöllä ei yleensä isoja kakkoja tehdä. Ja oon nyt huomannut, että yö-vaippaan ei tuu pahemmin pissaakaan, mutta aamun eka vaippa on sitten tosi painava ja märkä.

Kaveri on tulossa käymään, täytyy ruveta siivoilemaan.. Kun pikkuinen vieläkin nukkuu! JEE!

Nintsu + pieni mies 2 kk ja viikko

meillä menee yöt aikalailla samaan tapaan nintsun kans. eli 23-24 mennään nukkuun ja nukahdetaan tissille, sit siirrän omaan sänkyyn pojan. syömään herätään yleensä klo 2.30-3.30 ja sen jälkeen en jaksa pojua enää raijata omaan sänkyyn, joten nukutaan vierekkäin. sit on syönnin paikka taas klo 4-5 ja klo 7-8.30. siis tässä vaiheessa pitäis kai niinku nousta ylös, et toi on jo aamu..mut mut..tämä äiti on niin väsyny, et unet jatkuu klo 11.30 asti vähän väliä tissiä tarjoten, ku poika ei enää nuku tossa vaiheessa yhtä hyvin ku minä nukkusin, haluis raukka seurustella ja äiti on vaan ihan muissa maailmoissa tokkurassa. olen muutes hankkinu ja ottanu nyt käyttöön myös korvatulpat. ne on helpottanu kyl mun nukkumista, enkä enää herää siihen yleiseen ähkimiseen ja äninään koko ajan. herään sit siihen, et poika aloittaa itkun tai alkaa kuulostaa siltä, et kohta tulee itku.

oon muuten huomannu sellasen tossa meidän päivä rytmissä, et jos päivä ei mene niin, et me ollaan vaunuilla noin tunnin kävelyllä klo 14 aikaan, niin sit toi poika ei nuku kunnon pitkiä päiväunia. esim, jos on tosi huono ilma ja on jääty siks kotiin tai olen ollu pojan kaa jossain menossa siihen aikaan, niin päivä kuluu siihen malliin, et poju syö vähän väliä ja nukahtaa pikku pätkiä ja herää yleensä aina siihen, kun sen yrittää laittaa pois sylistä nukkumasta. eli poika pitää ainakin huolen siitä, et me käydää paljon kävelyllä :) nyt se nukkuu kävelyjen jälkeen parvekkeella..kaks tuntia se on nyt nukkunu.

ärsyttää ku naapurin mies polttaa piippua parvekkeella ja se käryää meidän puolelle varsinkin nyt ku poika on siel nukkumas.. en tiiä voisko taloyhtiö kieltää parvekkeella polton, jos siitä valittais. mulla palo käämi tohon jo viime kesänä, ku ei voi pitää omaa parvekkeen ovea edes auki, kun se karsee piipun haju leviää meille kotiin.. tyyppi ei ole tajunnu lopettaa röyhyttelyä siinä vaikka olen laittanu kuuluvaan ääneen parvekkeen oven kiinni aina, kun se on siellä polttanu..joskus taisin jopa kovaan ääneen huudella kotona miehelle, et hyi v* ku haisee täällä sisällä asti toi piippu, et laitatko sen oven kii.. en vaan pysty mennä henk koht pyytään, et josko vois mennä vaikka pihalle polttaan.

en muuten pääse eroon näistä 5 kg, mikä mulla on liikaa!! paino junnaa nyt ihan koko ajan samassa. ja kun sen takia mulle ei mahdu omat vaatteet päälle. käytän edelleen mammafarkkuja, koska ne on ainoat, jotka mahtuu lantiosta ja mahasta. ärsyttäää!! joudun käydä kävelylläkin farkuissa, kun ei mahdu mitkään ulkoiluhousut päälle..no mamma collegehousut, mut ne on niin ohuet ja tuuli menee läpi, ettei niit voi käyttää. huomenna ajattelin ostaa jotkut ulkoiluhousut. toivottavasti ne jää turhaksi ostokseksi pidemmän päälle ja pääsen näistä kiloista. mulla oli jotenkin sellanen harhakuva, et kilot vaan karisee ja menee ehkä jopa miinukselle ku imettää...huoh..ja näin särkyy mun mielikuvat. kihlasormus meni nyt vihdoin takas sormeen, mut on senkin päällä komeat "jenkkakahvat".

teil on catriina hienosti kasvanu typy! oliks se niin, et te olitte molemmat tosi pitkiä? vai sekoitanko johonkin toiseen tammimammaan.. tosta rotavirusrokotteesta viel, et apua tosiaanko se voi tarttua siitä kakasta vielä meihin muihin perheenjäseniin?

nyt kuuluu itkuhäläristä jotain itkun sekaista, täytyy siis mennä..

Meillä kakan tulo vaihtelee tosi paljon. Joskus on viikkoja, että tulee kerran päivässä. Sitten taas voi mennä jopa 5-6 päivää ettei tule mitään, sinä aikana kyllä kakanhakuisia pieruja tulee... mutta aina kun kurkkaa niin ei siellä mitään ole ;-) Ei ole onneks paljon mahaansa silti itkenyt.

Haaveilin ennen vauvan syntymää, että saatais hyvin yönsä nukkuva vauva... mutta se haave ei toteutunut... ;-) Noh, olen tyytyväinen että poitsu menee edes nukkumaan joka ilta suunnilleen samaan aikaan ja yleensä laitan hänet vain sänkyyn tissittelyn jälkeen ja nukahtaa. Nukkumaan hän menee siis klo 21. Herää yleensä 1-2 maissa ja uudelleen 4-5 maissa, jonka jälkeen ei usein suostu enää nukkumaan, ainakaan omassa sängyssään :( Joskus ehkä nukkuu pikku pätkän omassa sängyssään, jonka jälkeen voi hyvällä tuurilla vielä nukkua vieressä, jos jaksan lykätä tuttia suuhun... Melkein pakko alkaa harrastamaan tuota viereen ottamista aamulla, kun tähän asti minun yöt ovat olleet noin 4h, kun pääsen itse nukkumaan noin klo 23. Me syödään iltaruoka sen jälkeen, kun vauva on mennyt nukkumaan ja sitten käyn itse suihkussa ja joskus jotain pikkuhommia teen. Olen yrittänyt mennä samaan aikaa nukkumaan vauvan kanssa, mutta illalla on tuskaa käydä suihkussa, kun vaavi huutaa, jos ei saa tissiä... ja siitä syömisestäkään ei tule mitään ennen kuin hän on mennyt nukkumaan...

Oletteko ottaneet sitä rotavirus rokotetta? Onko tullut mitään oireita? Me voitais ottaa ensimmäinen annos maanantaina, mutta vähän mietityttää ne mahdolliset sivuoireet. Ja että miten hyödyllinen se loppujen lopuksi on, kuinkahan moni alle vuotias sen sairastaa? Kun nythän se epidemiakausi kestää johonkin kesäkuuhun, jonne meidän tammikuussa syntyneet vauvat saavat niitä vasta-aineita rintamaidosta ja raskausajalta ja sen jälkeen menee vielä puoli vuotta ennen kuin uusi epidemiakausi taas alkaa vuoden vaihteessa, että periaatteessa vauveli olisi jo vuoden ikäinen, kun sairastumisen riski olisi suurempi. Tutun vauva 2kk sai ripulin ja joutui sairaalaan, mutta se ei ollut tuota rotavirusta, vaan jotain muuta ripulivirusta.

Noh, nyt pitää lähteä ulos että saadaan poitsu nukkumaan vähäksi aikaa ja raittiiseen ilmaan.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Huima: meillä on kanssa neljänhengen perhepeti ainakin puolet yöstä :) Ollaan puhuttu, et jos olis ylimääräistä rahaa niin hankittais 2 m leveä sänky, nyt on vaan tuo 160 cm. Vauva nukkuu pinnasängyssä 3-5 tuntia ja sitten otan viereen rinnalle ja nukutaan/syödään johonkin klo 9-11. (Nukkumaanmeno aika on aina puolenyön jälkeen klo 12-02 välillä) Ja koska esikoinen ryömii/rynnii meidän väliin yöllä niin en voi pitää vauvaa kuin itseni ja sängynreunan kohdalla. Joskus pyydän miestä vaihtamaan paikkaa esikoisen kanssa.

Vauvan kanssa nukkuminen on kyllä alkanut tuntumaan ihan kivalta kun ei enää pelota, että satuttaisin häntä. Esikoista en uskaltanut vauvana ottaa koskaan meidän viereen/väliin.

Täällä kanssa tuota tiheää tissittelyä nämä kuluneet 6 viikkoa, mutta nyt on alkanut pikkasen helpottaa ja saan välillä 10 minuuttia omaa aikaa :) Vaunuissa ja autossa tietysti nukkuu pitkiä päiväunia eli shoppailu ja lenkkeily onnistuu. Oon myöskin vähän hellittänyt tuosta, että vauvaa ei saisi yhtään huudattaa yms. Ja en ole siis enää niin herkkä sille vauvan itkulle kuin aiemmin. Joten olen oppinut käymään vessassa huudon säestämänä jne ja jos on esim tiskikoneen tyhjennys kesken, niin jos on vaan muutamista astioista kyse niin tyhjennän loppuun. Syömisen kanssa käy usein niin, että imetän samalla kun itse syön kun ei se ruoka oikein maistu hyvältä jos toinen itkee. Vauva ollaan saatu myös nopeammin tyytyväiseksi, niin että lähtö onnistuu jos on jokin sovittu kellonaika, niin pullolla. Multa on nyt alkanut tulla tarpeeksi maitoa, ja pakkasessakin on 200 ml! Ja välillä kun imetän niin käsin pumppaan pulloon toisesta rinnasta (olen vihdoin oppinut senkin taidon) ja laitan sen maidon jääkaappiin hätätilanteita varten tai jos haluan käydä suihkussa tms niin mies voi juottaa. Eli meillä päästään tuttelista eroon :)

Musta tuntuu, että tämä kuopus on sitovampi kuin esikoinen oli mitä tuli imetykseen, mutta henkisesti en koe olevani niin sidottu kuin aikoinaan.

Op ja Nintsu, teillä kovin paljon samat rytmit :D
Meillä nukahdetaan 23-24, sit syötöt 3-4, uudestaan 5:30-6:30 ja sen jälkeen aika tiheeseen tahtiin koko loppuaamu. Ihan kun Oplläkin, meidän aamu usein venyy kun ei jaksa nousta ja sit tissitellään usein vähän pitempään. Meillä on poitsulla se ongelma, että ilmaa kerääntyy ihan kamalasti aina öisin, kun ei tietty ole liikkeessä. Sit sen 5:30-6:30 syötön jälkeen aamu on yhtä kitinää ja örinää kun masussa kiertää eikä unta oikein saa kun pätkissä. Semmosta tissi, 15min unta, tissi, puol tuntia unta. Ja välissä masuhierontaa, röhtäytystä ym..

Kauan teillä muilla menee yösyöttöihin aikaa ja pystyttekö siirtään vaavin suoraan nukkumaan röhtäyttämättä? Meillä kaveri imee unisena vähän kauemmin kun päivällä, eli n.20 min ja sit nousen ylös ja otan pojan olalle n. 5-10 minuutiks ja kävellään pitkin kämppää. Pakko vaan tehdä, kun muuten sit nukkuu huonosti kun herää siihen ilmaan :(

Päivisin poju syö jo nopeammin, n.10-15min ja oikeastaan kaipaan sitä täysin tissinä oloa kun oli aikaa lukea ja katsella tellua. Nyt poju on tyytyväinen nopeasti ja sit alkaakin seurustelu, joten päivät on entistä intensiivisempiä :) Mut ihana nähdä hänen kehittyvän ja seurailevan ympäristöä. Leikkimaton lelut ovat nyt jo kovin kiinnostavia ja kovasti keskustelee. Ekat kyyneleetkin poju vuodatti tuossa muutama päivä sitten kun tisu ei tullut paikalle tarpeeksi nopeasti.

Millanen päivärytmi teillä muuten on? Mietin lähinnä päiväunia, saatteko pidettyä useita? Tänään kun tuli vauvalehti, niin luin että alle 6kk ikäisellä on yleensä 3 päiväunta! Meillä nukutaan kunnolla vaan kerran :-/ Aamulla semmosia pikkutorkkuja, iltapäivällä teen koiran kanssa vaunulenkin n 2-3 aikaan ja sit poika jää ulos nukkuun. Nukkuu n.2-3h. Illalla sit tissittelyä ja nukahtelee syliin tisille ja taas herää jos laittaa nukkuun, eli semmosta pikkupätkää vetlee unta kunnes sit ennen yötä nukahtaa..

Mulla aikamoista väsyä ilmassa.. piti mennä torstaina sinne vauvahierontakurssille.. ja pääsin kyllä ajoissa paikalle, huomatakeseni että ovi oli kiinni ja valot poissa. Sit tajusin.. Väärä päivä! Perhana. Se oli ollut jo keskiviikkona. Jostain ihmeen syystä olin saanu päähäni että se on torstaina. Sinne meni 5 kertaisen kurssin ekat tunnit.. kunnon sekoilua!

Tapaaminen siellä messuilla on ihan huippu idea. Tehdään lähempänä ajankohtaa sit galluppi mikä päivä sopisi. Jumbiksella oli su? Mulla ei mitään sillon eli voisin kanssa tulla sunnuntaina :) tai miten vaan.

Neuvola oli toissapäivänä, ja pojalla pituutta 58cm ja painoa 5730gr :) Hyvin siis kasvaa ja kehittyy. Korviketta meillä muuten menee enää ihan tilkka illalla 10ml-50ml tai ei mitään. Eli periaatteessa voitais kohta päästä siitä eroon :D ehkä.. mut katotaan.

Piti vielä kertoa, oli muuten jännä juttu. Me oltiin mun miehen kanssa eilen samalla neuvolan valmennuskussilla missä istuttiin sillon kun olin raskaana. Ainoa vaan et masu oli veks ja me oltiin ne vanhemmat siellä edessä kertomassa vauvaperheen arjesta ja haasteista. Se pidetiin samoissa tiloissakin. Tuli niin jännä tunne, kun yhtäkkiä muisti miltä se tuntui istua siellä pieni vaavi masussa täysin tietämättömänä tulevasta ja jännäämässä synnytystä. Ja tässä me nyt oltiin usean kuukauden päästä, vauva sylissä kertomassa, tissi-kakkavaippa-univelka arjesta ja toisaalta vanhemmuuden iloista ja rakkaudesta. Oli kiva tuntea se odotusfiilis uudestaan ja tuli kyllä haikeakin olo sitä ajatellessa. Oli sekin lopulta aika ihanaa aikaa vaikkakin rankkaan :)

No, nyt poitsu nukahti syliin, tisuttelen tässä imetystyynyn avulla poika sylissä että pääsen kirjoittelemaan.

Niin, ja meillä poju kakkaa 1-2 kertaa päivä. Eilen tietysti juuri sillon kun oli vieraiden sylissä :D

Ulla & poitsu 7vk ja risat!

Siinä paha missä mainitaan. Lauri alkoi eilen illalla itkemään suoraa huutoa ysin aikoihin ja jatkoi sitäyhteentoista asti. Jäykkänä huusi olkapäällä,sylissä jne...kaikki keinot kokeilin,koliikkihierontaa ja pumppailua =/ Aloin jo epäilemään, että itkee jotain kipua kun on kuitenkin tossä räkätaudissa...lopulta saatiin nukahtamaan pinnikseen ja pääsin ite lepäämään. Kyllä sitä taas pelkäs nukkumaanmenoa,jos toinen aloittaakin taas itkemisen. Vähän käy sääliksimiestä jos toistuu tänä iltana,kun lähden ulos itse...

Mä voisin hahmottaa jotain rytmiä meillä. Herätään klo.7-9 aikaan. Tissitellään, sitten vaipanvaihtoon ja aamupesulle. Sitten laitan Laurin sitteriin ja yleensäklo.10-11nukahtaa siihen ja nukkuu siinä 1-4tuntia. Sitten taas tissitellään. Lähdetään ulos tuon jälkeen ja siellä ollaan 30min-2tuntia (riippuu paljon tytön mielestä). Sisälle ja sitten höpötellään jne...Illalla klo.19-21 aloitan sitten rauhottelun ja vähän jo sammutellaan isompia valoja päältä ja laitetaan "iltavalaistusta". Sitten klo.21 vim. laitan Laurille yöpuvun ja teen iltapesun. Mies jos kotona,on laittamassatähän aikaan tyttöä nukkumaan ja menen meidän huoneeseen Lauria syöttömään/nukuttamaan. Tissitellään ja röyhtäillään..ja kun näyttää että uni saapuu, siirrän pinnikseen ja sinne nukahtaa itsekseen tutin ja harson kera. Tosiaan meillä kylläpidetään höpöttely tuokioita aika urakalla ja poika vaan aina hymyilee, varsinkin kun mulla silmälasit niin tuijottaa aina mua ja naureskelee. =)

Nyt poitsu päätti sit herätä ja näyttää haluuvan tissiä. Lupsuttaa kauheesti sormiaan ja kuolaa, ettei vaan ikenet jo kutiais. Tyttö aloitti ikenien hankaamisen 3kk ikäsenä ja kuitenkin 7kk ikäisenä tuli ekat hampaat (just uutenavuotena). =)

Hyvää viikonloppua teille kaikille...tuun sit kertomaan miten meni viihteellä!

Jumbis

Meil on 140cm sänky ja joskus koitetaan mahtua kaikki neljä siihen. Yöt kuitenkin pidetään niin, että Lauri nukkuu pinniksessä ja syötöt tapahtuu sylissä...en röyhtäitä yöllä, ettei turhaan herää. Eli seei meillä haittaa jos ei röyhtäytä yöllä.

kirjottelen tässä pikaisesti, vauva on samalla tissillä joten isot alkukirjaimetki puuttuu.

ulla, mä ihmettelin tota samaa vauva-lehden juttua et vauvat nukkuu kolmet päikkärit. ei meilläkään nuku kun yhdet vaan. piti oikeestaan tulla kysymään täältä tota samaa asiaa, mut ei kai me sitten ainoita "epänormaaleja" vissiin ollakaan:)

meillä kans tota samaa örinää ja ähinää aamuisin, niin tutulta kuulosti. ja se alkaa joka aamu 6-6.30 eli ihan samaan aikaan kun teilläkin ulla. ei vauva varsinaisesti itke, mutta kitisee niin suureen ääneen, ettei siinä kyllä nukuttua saa..

meillä ei poika syö päivisin kun aina 5 minuuttia kerrallaan. Yöllä syö pitempään, ehkä 10 minuuttiakin saattaa syödä. Mäkin toisinaan kaipaan sitä alkuajan imettämistä, poika saattoi syödä jopa 20 minuuttia kerrallaan ja silloin sai katottua vaikka telkkariakin samalla. Nyt pitää seurustella enemmän ..

Noniin mä lopettelen, laitoin pojan sitteriin mutta ei se siinä oikein viihdy joten otan sylkkyyn ja lähdetään varmaan kohta nukkumaan.

Tuu Jumbis kertomaan millasta oli viihteellä, toivottavasti hauskaa!!

Aika menee tosi nopeasti. Vasta vähän aikaa sitten oltiin mahojen kanssa jännäämässä tulevaa, ja nyt meidän vauvat on jo noin pari kuukautta. Puhuin just miehen kanssa että meistä kumpikaan ei oikein tajua miten 7 viikkoa on menny niin nopeasti. Toisaalta tuntuu että vauva on ollu osa meidän perhetta aina, tai siis että just näin kuuluu olla.

Mä oon näköjään hieman epäjärjestelmällinen kun en yhtään tiedä meidän päivärytmistä. Pitkääkin katsoa parin seuraavan päivän aikana kelloa tarkemmin. Sen tiedän että meillä herätään 1-2 kertaa yöllä syömään, mikä ei haittaa mua kun pystyn nukahtamaan heti uudelleen. Aamulla noustaan ylös joskus kahdeksan jälkeen.

Meilläkin on alettu Nintsun tapaan seurustella enemmän jaa aamuisin hymyillään paljon! Alussa musta tuntui että vauva vaan söi ja nukkui ekan kuukauden, mutta nyt hän on selvästi enemmän hereillä. Hauskaa! :)

Eilen muuten saatiin vauvan sosiaaliturvatunnuskortti postissa, joten nyt vain odotamme syntymätodistusta. Sen jälkeen voi hakea passia ja sitten voidaan hommata lentoliput Suomeen, jee!

Jumbis ja muut jotka halus tilata kestovaippoja tai vauvanvaatteita täältä, laitanko vaikka mun osoitteen meidän spaceen vai onko joku muu helpompi tapa? Silloin voitte sitten tilata mitä haluat suoraan meille ja voin sitten antaa meidän tapaamisessa ne jutut. Ja Nintsu muistaakseni halus Twizzlers-lakuja, joten ostan ne suoraan kapausta.

Oon ensi viikolla Nykissä työmatkalla joten varmaan tulee taas vähän kirjoitustaukoa, mutta luen kyllä lähes päivittäin teidän kirjoitukset. Hyvää viikkoa kaikille.

lumi, ollaan mietitty et lähdettis matkoille nykiin ton pikkusen kans kesällä. olen kuullu, et on hyvä ottaa oma turvaistuin mukaan, et sellasta tarttee taksissa. mua jäi vaan mietityttään, et onks siellä turvavyöt käytössä? meinaan ku usein ulkomailla ei niitä käytetä ja et takseissa niitä ei edes ole näkyvillä. miten siellä on ja onko se turvaistuin hyvä ottaa mukaan? ostettiin jo sellaset matkarattaat, joihin sen istuimen saa klipsautettua kiinni, joten sen puoleen sen saa näppärästi kuljetettua lentokenttä-hotelli välin. ja mikähän olis paras aika säiden puolesta sinne matkustaa? eli, et olis kesävaate lämmintä, muttei tajuttoman kuuma kuitenkaan.. ja kuinka toi imetys julkisesti siellä nykissä..netissä sanotaan, et se oli ihan ok. mut mikä on käytäntö, saanko pahoja katseita niskaani, jos tarjoan tissiä pojalle esim puistossa tai entäpä kahvilassa? niin ja kuinka te matkustatte tytön kans tänne suomeen, ostatteko oman paikan pikkuselle ja otatteko turvaistuimen mukaan koneeseen vai sylissäkö vauva matkustaa vai saatteko lentokoneessa olevan baby basketin? kaipaisin sulta sit vähän kokemuksia siitä lentämisestä, et kuin se sujui :) aika hassua..mies soitti just ja sano, et kysy palstalta onko jollain kokemusta lentämisestä...ja täällähän olin just aiheesta kirjottamassa :) kiitti, jos jaksat vastata mun kaikkiin kyssäreihin!

Heipparallaa pitkästä aikaa!

Onkin tässä muutama päivä hurahtanut palstalla käymättä. Oli eilen tytön ristiäiset ja puuhaa riittikin perjantaina ja eilen. Meille tuli myös perjantai-iltana ulkomailta se au pair tyttöni vuosien takaa, josta siis tuli lapsen kummi. AIka vasta vietiin hänet lentokentälle ja kotimatkalle. Nyt siis palataan jälleen neidin kanssa tavalliseen arkeen. Iskä meillä on iltavuorossa ja tytön vein päiväunille vaunuihin heti, kun tultiin lentokentältä. Oon huomannut, että jos tyttö ei saa nukkua pitkiä päikkäreitään ulkona, on ilta ja yöunille meno aika vaikeeta. Jotenkin hän on sitten niin yliväsynyt. Perjantaina oli kyllä ihana, kun leivoin ja miehen kanssa siivottiin ja vauva vietiin vaan ulos sen kummemmin vaunuja hytkyttämättä ja siellä vähän aikaa jutteli itkuhälyttimien kautta ja itekseen nukahti sitten. Tosi kiva, nimittäin aina ei voi eikä tarttekaan lähteä vaunulenkille nukuttamaan vauvaa. Hyvä, jos tottuu nukahtamaan itekseen paikallaan oleviin vaunuihin.

Ristiäiset meni ihan kivasti. Paitsi, että anoppi sai sitten mulle vähän pahan mielen töksäyttämällä ikävän kommentin tuosta pulloruokinnasta... :((( Mun äiti ja sisko teki kyllä ison työn, kun tulivat meille jo aamusta ja heistä oli aivan korvaamaton apu juhlien laitossa ja vielä jälkien siivoomisessa:) Anoppi ja appiukko tuli just vähän ennen pappia ja kauhee kiirekin niillä oli sitten pois, mutta siinäpä vain... No, toi hän pullapitkon ja pikkuleipiä tarjottavaksi. Siinä mielessä olen erittäin kiitollinen, kun äitini ja anoppi auttoivat leipomisissa. Äitini oli tehnyt aivan mielettömän hienon täytekakun. Koristeeksi hän oli itse taiteillut marsipaaniruusuja ja vauvan:) Voin laittaa kuvia tässä spaceen ristiäisistä ja siitä komeesta kakusta, kunhan ehdin siirtään kuvia koneelle.

On sitä jollain tavalla kai ollut stressi noista ristiäisistä. Tavallaan oon kyllä onnellinen, että ovat nyt ohi. Aika väsy olo nimittäin nyt. Tyttö oli hienosti koko toimituksen ajan. Siskoni piti häntä sylissä. Ristiäiset oli meillä kotona. Tyttö sai kaiken kaikkiaan kolme nimeä (voin kertoa spacessa), jotka kaikki tulevat suvusta.

Mutta, minäpäs alan nyt touhuamaan jotain. Toisaalta olis kyllä ihana ottaa vaan päivätorkut itsekin...

Palaillaan, Rosa ja Piiperöinen 6vko ja risat

Huh!Olipas kiva ilta/yö eilen. Menin mun serkulle aloittelemaan kasin maissa ja sitten jossain kahdeltatoista päätettiin lähteä baareihin. Mulle tuli tosi öklö olo taksissa ja lopuniltaa joinkin baareissa vain vettä ja limua. Samalla mietin vaan nukkumista,et hitto kun pääsis omaan sänkyyn pitkälleen.;) Eli taisin olla loppupeleissä tosi tylsää seuraa...ehkä toi vie aikansa kun taas jaksaisi samanlailla kun ennen,onhan edellis kerrasta kulunu yli vuosi jo. ja äitiys vaikuttanut tapaan juoda jne..tupakkia kyllämeni ja sen huomaa.

Höh,lauri heräs just...palaan asiaan myöhemmin.

Jumbis

Ongelmana mulle koitui illan aikana toi maidon pumppailu, en yksinkertaisesti kehdannut vessoissa pumpata ja aina vaan vähän kerrallaan sain rintojatyhjäksi. Moni vielä luuli mun feikkaavan kun pahoittelin et joudun lypsäämään. =)Eli seuraava kerta kun ulos lähden on sitten kun imetys loppunut...

Miehellä oli mennyt hyvin lasten kanssa. Lauri oli itkenyt taas vähän mahaansa,mutta 21.30 mennyt yöunille ja heräsikin syömään vasta klo.3 ja tuolloinkin oli syönyt vain vähän maitoa. Mä tulin itse kotiin klo.4-5 aikaan. Lauri sit heräs paremmin syömään siinä klo.6-7 ja mies hoiti sen syötön. herättiin sitten klo.9.30 ja mä uskalsin antaa tissiä tuolle syötölle, kun en tosiaan juonut enää mitään klo.24 jälkeen. Mentiin Laurin kanssa takas nukkumaan klo.12 aikaan ja itse nukuin puoli kolmeen.

Mutta kaikinpuolin mukava ilta ja uskallan toistekkin jättää lapset miehelle...=) Nyt taas jaksan kotona. Osaan taas arvostaa tätä elämää paremmin.

Jumbis...ruoka odottaa

Hei!

Hyvä juttu, Jumbis, että pääsit lähtemään ja kaikki meni hienosti. Mä en oo ehtiny juurikaan kirjottamaan. Oon lueskellu teidän jutut kyllä, mut kirjottaminen yhdellä kädellä on vaikeaa.Vauva on tissillä parhaillaankin. Ja sillon kun ei oo, neulon kastemekkoa. Ristiäiset on loppukuusta vasta (onneks). Meidän suvussa piti olla kastemekko, mut kukaan ei tiedä missä se on. Aattelin sitte alottaa ihan uuden perinteen meidän tytöstä. =)

Päivät menee vauvan kanssa tosi nopeesti. Aamupäivällä syödään pariin otteeseen ja sit on päikkäreiden aika. Oon yrittäny itsekin ulkoilla joka päivä. Jos vaan jaksan vaunuilla vauvan kanssa puolisen tuntia, niin sen jälkeen unet jatkuu parvekkeella pari-kolme tuntia. Muuten päikkärit jää tosi lyhyiks. (Ja tekeehän se mullekin ihan hyvää liikkua.. Olo on ainakin huomattavasti ketterämpi ku vielä pari viikkoa sitten.) Yöllä sitten kyllä nukutaan. Välillä on menny seitsemänkin tuntia putkeen, mutta nyt vauva nukkuu n. 5 tuntia ensimmäisen pätkän ja seuraava on vähän lyhyempi.

Onko muiden vauvoilla ollu hormoninäppyjä? Tytöllä on ollu yksittäisiä näppyjä aikasemmin, mut eilen niitä oli aika reilusti. Nyt näyttää jo vähän rauhottuneen.

Ja niin, minäkin tuun mielelläni sinne lapsimessuille, mikä päivä vaan käy.=)

Nunnu ja vauva päivää vaille 5 viikkoa

Heips

Jumbis, kiva että sulla meni lasten kannalta hyvin ilta ettei tarttenu huolehtii kuinka ne miehes kanssa pärjää. Voin vaan kuvitella kuinka kiusallista ois pumpata tissejä baarin vessassa tyhjäks.. Ei varmaan helppoo rentoutua siihen hommaan..

Rosa, mitä se anoppis töksäytti pulloruokinnasta? Ai että ei oo hyväks tms? Tosi kurjaa tollanen! Luota vaan itseesi ja unohda tuollaset töksähtelyt!

Meillä meni viime yö ennätyshyvin :) Pupu nukkui 3 tunnin pätkiä kaks ja sitten loput tunnin pätkissä. Meillä on alkanut vähän muokkautua unirytmiä ja päivärytmiä mistä olen iloinen ettei tartte joka päivä ottaa "uutena"...

Mutta nyt kyssäri! Miten te "nukutatte" vauvanne? Annatteko tuttia? tissiä? vai heijaatteko vai mitä? Meiän tyttö nukahtaa aamupäivällä vaunuihin mutta iltapäiväunet on hankalat nukuttaa. Oon nyt nukuttanu tissille, samoin ku iltaisin... Eka yritän tutin kanssa heiluttaa uneen mutta jos ei kertakaikkiaan (yleensä) onnistu nii tissille nukahtaa. Siinä on se huono puoli että sitte ku tissi ei ookaan siinä herätessä unen välillä nii ei nukahda uudestaan ja unet jää lyhkäsiks :( Nyt ois hyvät neuvot taas tarpeen ja huonommatkin ;)

Ulla, teiän unirytmi kuulostaa samalta ku meillä, toki öissä saattaa olla pieniä eroja ;) Mä en röyhtäytä öisin ollenkaan. Vauva nukkuu kainalossa koko yön nii en jaksa nostaa röyhtäsemään. Tosin se saattais helpottaa aamuyön venkoiluun ja ähkimiseen :)

Mutta tänään tyttö on hymyillyt ekaa kertaamun mielestä tarkoituksella! Ihana :) taas jaksaa pitkän päivän kaksin kotona!

Nuppu ja Pupu

Yhteistyössä