Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eilen meillä oli ihan katastrofi nukutus, kun poika huusi ja venkuili. Sillä oli ilmaa massussa ja samalla huutava nälkä muttei saanu syötyä kun masu kipristeli :( Rassukka. Alussa oltiin ihan pallo hukassa et mikäs nyt, mut sit mun mies sai hyvin rauhoitettua pojan (kun ei ollut tissi taas lähellä) ja sit annettiin pullosta. Poika söi ahnaasti ja paukutteli sit ilmat pois kun sai suoliston toimimaan ruoan avulla :) sammui sit kun saunalyhty siihen paikkaan.

Tuskaisen illan päätteeksi, meillä nukuttiinkin ennätyksiä! Poitsu saatiin siis unten maille klo 11 ja piti ääntä n.4 aikaan mut heräs puol 5!! Eli 5,5h unta :)) Annoin molemmat tisut että varmasti sai masun täyteen ja nukuttiin pari tuntia vielä päälle, eli heräsi 6:30. Loppuaamukin meni örinöistä huolimatta hyvin, taas semmosta tunnin välein heräilyä. Mut kuitenkin, oli jo parempaan suuntaan!

Toissayönäkin nukuin hyvin, kun mies otti yhden syöttökerran. Sen 3-4 välisen. No heräsinhän minä tottakai pojan itkuun, mutta nukahdin aika nopeasti. Silloin tuli nukuttua siis 11-6:30. Nyt onkin olo ollut tosi outo, jopa väsynyt kun yhtäkkiä saanutkin nukutuksi pari yötä. Semmonen kooma olo. Tosin hyvää se varmasti kropalle tekee nukkua, vaikkakin olo on hassu kun on saanut nukuttua tavallista enemmän :) Mut eipä näillä muuten vielä univelkoja kuitata..

Nuppu, meillä nukahdetaan kai miten sattuu. No illalla kun me joudutaan antaan yhä sitä korviketta, vaihtelevasti enemmän tai vähemmän, niin nukahtaa pullon jälkeen yleensä olalla kun röyhtäytetään tai sitten syliin mahan päälle tai muuhun kivaan asentoon missä olla. Siirretään siitä sit nukkuun.

Yöllä nukahtaa yleensä tisulle, mut olalla kantelen vielä hetken ja sit takas sänkyyn. Päivisin nukahtelee syliin tissin jälkeen tai jos laitetaan päiväunille tai lähdetään johonkin reissuun, niin poika nukahtaa kun laitetaan ulkovaatteet päälle, tai viimeistään kaukaloon tai rattaisiin. Kumma juttu, mutta vaikka olisi hereillä muuten, mut kun rattaisiin laitan ja ulos, niin happimyrkytyksen seurauksena varmaan ;) sammahtaa unten maille melkein heti.

Tutilla ei oikein olla saatu nukkumaan, kun poika ei tutista välitä ollenkaan. Joskus saadaan syömään sitä ja melkein nukahtaakin, mutta on kova poika sylkemään sitä suustaan.

Eilen olin pojan kanssa moikkaamassa isovanhempia ja mun siskoa ja veljeä, niin poika oli kun enkeli. Viihtyy hyvin isossa porukassa missä saa kuunnella puheensorinaa. Hymyili ja nauroi kaikille kovasti aina kun uusi naama tuli eteen ja lattiallakin viihtyi yksi kauan kuunnellen juttuja. Laitoin pojan kaukaloon siksi aikaa kun me syötiin, ja sain syötyä siis alkupalat ja pääruoankin ennen kun tuli ekat kitinät. Uskomatonta. Kotona ei kauaa yksin nimittäin viihdytä.

Tänään mennää kahden aikaan tapaamaan pappi. Sinne on jonkin verran matkaa, joten täytyypi ajoittaa pojan päiväunet siihen.

Kiitos muuten kun vastailitte noihin mun päikkärikyselyihin :) semmonen vielä mietityttää, että mikä olisi hyvä rytmi mihin pyrkiä. Esim koko suomen maan lapset varmaan syö lounaan 11 aikoihin, kun päiväkodeissa tuppaa kai oleen se aika vakio.. ja pihat tyhjillään täälläkin niihin aikoihin. Ajattelin vaan että olisikohan sitä jo hyvä ihan näin pienenä yrittää vääntää aikataulua vähän johonkin suuntaan, vai mennä aikalailla lapentahtisesti? tuumin, että jos heräisi n.7-8 maissa. Sit hetken puuhailisi, aamu-unille. Ja puolenpäivän aikaan hereillä ja sit taas iltapäivällä pitkät päikkärit? No, kaitpa se rytmi löytyy ihan lapsen mukaan, mut olisi sinänsä kiva rytmittää vähän yleisesti vaaviperheiden menojen ja aktiviteettien mukaan..

Nyt lähden surffailemaan nettiin, yritän löytää jonkun vauvauinti ryhmän mihin pääsisi mukaan, taitaa olla kaikissa vaan niin kamalat jonot ettei mahdu :( Toivotaan parasta. Jos joku tietää hyvän vauvauinti porukan, mihin pääsisi mukaan ilman puolen vuoden jonotusta niin kertokaa. Siis pk-seudulla tai Porvoossa.. haluaisin ehdottomasti mennä polskimaan pojan kanssa. Rakastan vettä ja harrastankin sukellusta ja käyn uimassa mielelläni.

Ulla & poitsu 7vk

Meillä mennään nukkumaan silleen, että yleensä 19:30-20:30 välillä annetaan kylpy tai pikkupesu ja vaihdetaan pyjama, harjataan hiukset jne. Sitten laitetaan vauva cd soimaan (se klassinen vaukirjan lähettämä) ja alan imettämään sylissä sohvalla, kummatkin rinnat (vaikka olis vain vähän aikaa sitten syönyt) ja joskus melkein nukuhtaa syliin tai olkapäälle. Jos näyttää silmät tosi auki niin kävelen vähän aikaa vauva olkapäällä että alkaa vähän silmät lupsahtamaan tai että rentoutuu. Monesti on tutti suussa siinä vaiheessa. Sitten vien sänkyyn, joskus jää hijaa ilman tuttia, joskus pitää odotella vieressä että tutti tippuu pari kertaa ja jää sit rauhassa, nykyisin menee maksimissaan 5 min tuon tutin kanssa venkslailuun, kun joitakin viikkoja sitten saattoi mennä jopa 0,5-1h.

Hyvä että Jumbiksen ulkona käynti onnistui :) Itse en uskaltaisi lähteä, kun minulle tekee tiukkaa "päästää" poika vaunuilemaan isänsä kanssa pariksi tunniksi tai jättää edes tunniksi tänne yksin kotiin, että kävisin lenkillä. Noh, nyt viime viikonloppuna kumpikin testattiin ja ihan hyvin meni, vaikka oli kyllä vähän "vierotusoireita". Meillä ei ole paljoa maitoa pakkasessa ja neuvolan täti on niin jyrkästi tuominnut tuttipullon käytön, että en ole uskaltanut käyttää, vaikka mies haluaisi ottaa yhden yösyötön itselleen!! Sen vuoksi, jos lähtisin ulos mihinkään edes tunniksi niin, pitäisi syöttää poitsu hyvin ennen lähtöä, sitten kun hänelle tulee nälkä, niin sitä huutoa ei rauhoita mikään muu kuin tissi äkkiä suuhun... ei olis miehen kiva olla yksin siinä vaiheessa...

Vähän sekava kirjoitus yhdellä kädellä, kun poitsu inisee mahaansa sylissä... söi vissiin vähän liikaa ja isot puklutkin on nyt lattialla... ja kuolaa valuu hulluna, saa olla koko ajan pyyhkimässä lattialta isoja lammikkoja ;)

Yritin kysellä jossain vaiheessa siitä rotavirusrokotteesta, mutta ei taida olla moni ottanut tai kokemusta siitä?? Me kai otetaan se sit tänään, mutta jännittää kyllä aivan hulluna, jos siitä tulee jotain sivuoireita :( Ei tekisi mieli antaa, mutta kai se on parempi et saa suojan edes yhtä ripulia vastaan ja kun loppuvuodesta on tulossa pitkä reissu vähän eksoottisempaan maahan (huonompaan hygieniatasoon) niin on kai senkin vuoksi otettava, kai nuo rotavirukset on samoja myös ulkomailla??

Mutta nyt kiirehtimään ulos ja neuvolaan...

Tähti ja poitsu reilu 2kk

Nyt muistin, kun tuli poitsulta kakkapieru, että joku puhui että rokotteen jälkeen se vauvan kakka on "vaarallista". Yksi lääkäri sanoi, että siihen erittyy sitä virusta 1-2 viikon ajan, mutta normaali käsienpesu vaipanvaihdon jälkeen riittää estämään tarttumisen, joka pitäisi muutenkin olla harvinaista siitä kakasta... toivotaan niin!

Ulla, meillä ajoittuu aamupäiväpäikkärit klo 11- ja luulisin sen olevan just se yleinen ajankohta tai jopa aiemminkin ku me noustaan sängystä vasta klo 9 aikoihin.. Pupu nukkuu siitä klo 11 sitten klo 13 asti vaihtelevasti :) Vauvantahtisesti menin alkuun tässä mutta huomasin että joka päivä menee ihan eri lailla joten oon alkanut kehittelee tän oman rytmin ja nyt huomaan että vauva mukautuu siihen oikein kivasti. Toiset pidemmät päikkärit oon nyt yrittäny ajoittaa sitten klo 15 aikoihin ja toistaiseksi vauva kyllä tarvii mut mukaan nukkumaan ennenku itte malttaa jäädä nukkuu..

Tähti, meillä anoppi kustantaa rotavirus-rokotteen nii otetaan. Mutta kukaan ei tosta ydinjäte-kakasta oo vielä maininnut! täytyypi vielä kysyä neuvolasta!

Varasin nyt huomiselle maha-suoli-lääkärille ajan jos se ees osais vihdoin sanoa jotain järkevää meiän vauvan verikakasta! Ei oo rela-tipat ihan hirveesti muuttanut tilannetta. Alkaa hieman jo huolestuttaa kuinka paljon vauvalle jää verta jos melkein joka kakan mukana tulee jonkin verran.. :( toivottavasti huomenna selviää....

Heissan!

Jumbis, kivaa että reissu onnistui. Uskaltaa tosiaan lähteä uudestaankin kun tietää, että kyllä ne miehes pärjää:)

Me tultiin just kaupungilta. Kävin aamulla lääkärissä, meinasin ottaa hormonikierukan mutta täällä päin toi perhesuunnitteluneuvola toimii niin, että eka tehdään tarkastus ja saa sen kierukkareseptin, se pitää hakee itte apteekista ja sitten varataan uus aika lääkärille, joka asentaa sen kierukan. Olipa sekava tarina.. no kuitenkin, en siis vielä saanu kierukkaa vaan syön edelleen Cerazette-pillereitä kunnes saan ton kierukan.. toisaalta turhaa rahanmenoa kun toi seksielämä ei suoraan sanottuna nyt niin kovin aktiivista ole, siitä pitää vauva huolen.. :) Mutta on sitä seksiä sentään joskus, joten hyvä kai jotain ehkäsyä käyttää. Minipillereissä on aina oma muistamisensa, joten siksi päädyin hormonikierukkaan. Kortsujen kanssa ei jaksa räpeltää.

Käytiin myös pankissa, kirjastossa ja mun työpaikalla. Olipa reissu. Onneksi vauva oli suht kiltisti koko ajan, mitä nyt kirjastossa sai kauheet raivarit jostain.. no se meni ohi kun herra röyhtäs ja puklas sinne kirjaston lattialle. Onneks oli rätti kädessä niin sain siivottua sotkut samantien:) Kävin vielä imettämässä kirjaston vessassakin.

Mä oon muuten oppinu lypsämäänkin, jee! Eilen illalla lypsin noin desin ja varmaan enemmänkin ois tullu jos olisin vähän aikaa odottanut. Hyvä niin. Ei varmaan enää tartte ostaa korviketta, jos oon menossa johonkin reissuun, voin lypsää etukäteen niin mies voi sitten syöttää ihan "oikeeta" maitoo mun poissaollessa.

Rytmeistä vielä.. mähän täällä jo kirjotinkin aiemmin, että meillä on ihan selvät rytmit mutta ei oo enää.. eilen poitsu ei esim. nukkunu ollenkaan päikkäreitä, vaikka joka ikinen päivä on nukkunu viimisin kuukauden ajan klo 11-15.. ja yöllä heräilee ihan miten sattuu, eikä enää edes nukahda syötön jälkeen samantien vaan jää ähisemään ja kitisemään. Joten täällä ollaan oltu aika väsyneitä.

Nukuttamisesta, meillä poika nukahtaa iltaisin yleensä tissille. Meillä on siis perhepeti, joten vauva saa jäädä siihen viereen nukkumaan. Välillä oon yrittäny nukuttaa pinniksessä, mutta se on jotenkin tosi vaikeeta, poika herää heti jos hänet siirretään sinne. Sitten täytyy taas kanniskella oma aikansa, että nukahtaa uudestaan. Ja monesti herää sitten vielä uudestaan siihen uuteen siirtoon ja taas sama homma alusta.. eli kierre voi olla loppumaton, monesti oon sitten luovuttanu ja ottanu viereen nukkumaan, siihen hän nukahtaa yleensä heti. Päikkäreille meillä mennään yleensä tossa yhdentoista aikaan tai silloin kun huomaan että poitsu alkaa olla väsy. Hän nukahtaa yleensä vaunujen heijaamiseen. Joskus jos on tosi väsy niin nukahtaa jo pukemisen aikana.

No siinä taas tarinaa tulikin, jatketaan taas..

Simba ja poitsu 2,5 kk

Pakko nyt heti alkuun hehkuttaa, kun meidän poitsu on vetässyt kahtena yönä mega-unet! Eka la-su yönä nukkui 5,5 h, ja viime yönä 7 h!! Vähänks mä säikähdin ekana yönä, kun heräsin klo 5 siihen ettei poika oo herättänyt kertaakaan! Hyökkäsin sen kopalle ja vetäsin peiton pois päältä kun ajattelin ettei se hengitä.. No, elossahan vauveli oli ja heräsi mun hätäilyyn. Mutta rauhallinen oli ja tosi hyväntuulinen, tissillekin malttoi ihan rauhassa. Viime yönä en sitten niin säikähtänytkään, tiesin että tätä voi odottaa. Nyt se vielä vetelee pitkiä päikkäreitä kaiken päälle. Ihan selkeesti vaikutti muuten se, että ollaan nyt laitettu muutamana iltana poika oman koppaan nukkumaan. Siellä hän pystyy vetelemään rauhallisemmin sikeitä, ja toisaalta taas myös mä nukun paremmin. Sillon alussahan mä en osannut nukkua ellei toinen ollut vieressä. Se on näköjään mennyt ohi.

Me ei meinata ottaa Rota-rokotetta, mennään riskillä. Musta siinä on vähän rahastamisen makua.

Nuppu, toivottavasti saatte selville verikakan syyn.. Ja jonkun hoidon siihen! Hassua ettei kukaan oo ottanut tota oikein vakavasti tähän mennessä. Ei se todellakaan oo normaalia että ulosteen mukana tulee verta.. Onko se muuten ihan kirkasta verta vai tummempaa? Mitä kirkaampaa se on, sitä "lähempää" se tulee suolistosta. Eli jos on tummaa verta ulosteessa, se on jostain suoliston alkupäästä lähtöisin. Mutta mikä sen aiheuttaa, se on sitten eri asia!

Ostettiin pojalle lauantaina leikkimatto, jossa on kaaressa muutama lelu ja sit matossa kiinni soiva kissanpää ja peiliä ym. Meidän koira on toistaseksi ainoa, joka niistä leluista on TOSI kiinnostunut, mutta kyllä poikakin leluja kattelee jos joku niistä sattuu osumaan näkökenttään. Koira on tosi loukkaantunut kun ei saa ottaa niitä leluja, se kattoo meitä tyyliin "no eihän toi niistä välitä, miksen mä saa!! ". Meitin koira on vielä sellanen, että tähän mennessä ollaan löydetty tasan yks lelu joka kestää sen kyydissä yli minuutin.. =)

Jaaha nyt herättiin..

Nintsu + pieni mies 2 kk ja reilu viikko

meillä poika nukkuu sit kun nukahtaa. eli ei siis kai ole mitään nukuttamis juttuja pahemmin. mut illalla siis syötän klo 23-24 aikaan ja sit poika siinä simahtaa joko tissi suussa tai sit se ite tyrkkää sen sivuun ja nukahtaa. sen jälkeen poju siirretään omaan sänkyyn, jossa se hetken ähisee, kun havahtuu siirtoon. ja nukkuu sit 2-3 h, kunnes herää syömään. ja simahtaa sit kai tissi suussa..en siis tiedä, koska olen ite simahtanu varmaan ennen poikaa joka kerta..en vaan pysy hereillä. mut kyllä meillä siis aina lähes nukahdetaan tissin läheisyydessä. ei kelpaa tutti, joten se ei ole edes vaihtoehto. eikä mikään pelkkä heijaaminen saa myöskään nukahtaan, se vaatii AINA sen tissin siihen tapahtumaan..ihan joko vaan siihen naaman eteen tai sit suuhun..kuten nytkin tissi puristettu nyrkkeihin ja naama vasten tissiä, mut ei kuitenkaan suussa. kivakiva..että olen kade teille, joiden vauva kelpuuttaa tutin ja tuttipullon!! paitsi ullan tavoin, jos puetaan ulkovaatteet ja paketoidaan turvaistuimeen tai vaunuihin, niin heti tulee uni. eilen en jaksanu mennä vaunuileen, joten pakkasin pojun vaan vaunun koppaan ja parvekkeen tuolille asetin sen. nukahti siihen ilman kopan heilumista samantien..raittiin ilman myrkytys aivan selkeesti tosiaan :)

nunnu, meillä on vauvan iho tosi näppyläinen, sellasia ihan pienen pieniä..kai ne on niitä hormooninäpylöitä? mut ei siis ole punaisia välttämättä ne näppylät, paitsi rintakehässä olevat. kulmakarvojen alueell on tullu vähän ihottumaa ja korvan lehdissä on ollu pari kertaa sellanen vähän kellertävää visvaa erittäviä ihottuma läiskiä...pahasti pelkään, et on siis periny multa allergioita ja atoppista ihoa..toivottavasti ei kuitenkaan. no pojalla lääkäri on ens viikolla, joten sepä varmaan tietää, mitä noi on. ärsyttää vaan ku se lääkäri ei osaa suomea kunnolla.. mies on siis käyny sen luona aiemmin omia vaivoja näyttään ja ei ole saanu kummosta hoitoa, kun ei ole kieli ihan hallussa ja se jotenkin ei kerro kaikkee vaan jättää aukkoja informaatioon. täytyis muistaa nyt olla vaativampi sit, jos se vaikuttaa epämääräseltä.

vitsi, en ole ajatellu mennä lapsi messuille..voi olla ettei pinna kestä siellä miljoonien vaunujen keskellä seilaamista ja kiljuvia lapsia..heh.. olis ollu kuitenkin kiva tavata. mut en kyl ehkä taida olla lapsimessu kamaa.. entäs, jos otatte vaik kuvia tapaamisesta ja laitatte spaceen, niin "tapaisin" teidät sillai :)

tähti, miks se neuvolan täti on niin pullosyöttöä vastaan? ärsyttävää tollanen, et oman mielipiteensä takia neuvolan tätsy saanu sut poteen huonoa omaa tuntoa siitä, et käyttäisit pulloa. eihän sun kuitenkaan tartteis miellyttää sitä neuvolan tätsyä.. minä taas olen tuskasesti yrittäny poikaa opettaa hyväksymään pulloa, et voisi joskus tehdä itse jotain tai saada nukuttua enempi ja jos se joskus tois helpotusta arkeen. mielestäni pulloruokittua lasta ei kyllä pysty erottamaan rintaruokitusta, et en tajua tollasta kiihkoilua, mitä sun neuvolan täti on harrastanu. meidän neuvolassa tätsy on enempi sitä mieltä, et se mikä on äidille hyväksi, on myös lapsen etu. no mut nyt lähden pojan kans vaunuileen, ku aurinkokin paistaa, ihanaa :)

Kirjottelen tässä vielä pikaisesti..

Nintsu, kateeks käy! :) Meidän pojan yöuniennätykset taitaa edelleen olla jotain 3 tuntia:)

Meillä on kans toi leikkimatto, oikeestaan vasta viime viikolla se alkoi edes vähän kiinnostaa, sitä ennen ne lelut ei saanut katsettakaan.. poika ei yhtään viihtyny siinä, itki vaan ja halus takaisin syliin, mutta nyt ne lelut on alkanu pikkuhiljaa kiinostaa ja poika jopa viihtyy siinä niitä leluja katsellessa.

Minustakin tossa rotavirusrokotteessa on vähän rahastuksen makua.. joten mekään ei sitä otettu. Jossain kaupungeissa se on muuten ihan ilmainen ja siltikään kaikki ei sitä ota.

No ei tällä kertaa tän enempää..

pakko vielä kysellä tosta ehkäsy asiasta..mille ei tosiaankaan ole tarvetta näillä haluilla. ei siis tee tippaakaan mieli seksiä, lähinnä ärsyttää ajatellakkin moista. mut kaipa sitä ehkäsyä pitää alkaa miettiä, kun se siel jälkitarkastuksessa kuitenkin otetaan puheeks. onko jollakin ollu jo kierukka? kuinka paljon sellasen laitto ja pois ottaminen sattuu? ja onko sellanen hyvä. pillerit ei mulle sovi lainkaan.. ennen vauvaa meillä oli käytössä kondomi ja vuoden verran ilman mitään, keskeytetty yhdyntä meiningillä. olen miettiny, et uskaltaiskohan samaa jatkaa vai millai asian hoitais. toi homma "toimi" ihan hyvin (kuuluisat viimeiset sanat..hehhee). vauva ei siis kuitenkaan saanu alkuaan keskeytetyn yhdynnän seurauksena..tosin ekasta yrityksestä, joten toisaalta ehkä melko riskiä, jos ei halua toista ihan perään... ehkä se on kuitenkin se kondomi. jotenkin ehkä olen vähän noita hormonijuttuja vastaan varsinkin, ku ei ole johonkin 8 vuoteen niitä käyttäny, niin tuntuis oudolta alottaa. heh, kuulosti ihan siltä, ku mulla olis ollu joku ongelma hormonien käytön kans ja olisin ollu kuivilla 8 vuotta!

Olen myös miettinyt tuota ehkäisyä, kun minäkin olen ollut "kuivilla" hormoneista kolme vuotta ja en tosiaan haluaisi nyt aloittaa pillereitä , koska ne eivät sovi. Haluaisin myös kuulla kierukasta kokemuksia.. Katsoin tänään "Meille tuli vauva"- ohjelman ja siinä perheessä vanhempi lapsi oli 15 kk ikäinen, kun vauva syntyi ja ajattelin, että ei ikinä meille tuollaista tilannetta!! Tokikaan esimerkki ei ollut paras mahdollinen, koska perheen vanhemmat olivat itsekin aika lapsellisia..

Me otettiin se Rota-rokotteen ensimmäinen osa kolme viikkoa sitten ja sivuoireita ei tullut mitään. Ehkä neiti oli vähän väsyneempi seuraavana päivänä, mutta se ehkä johtui edellisen päivän huonoista päiväunista. Niin ja ei sitä kakkaa tarvitse käsitellä kuin ydinjätettä!:))) Riittää kun pesee kädet kakkavaipan vaihdon jälkeen, jonka teen ilman rota- rokotettakin. Ei tullut vatsatautia. Törkeän hintainen se rokote on ja siinä mielessä siinä on rahastuksen maku, mutta ajattelimme, että jos suinkin saamme vältettyä rotaviruksen, se on loppujen lopuksi pieni hinta. Ja terveydenhoitaja sanoi, että rokotteen vaikutus kestää pariin vuoteen saakka.

Eilen jälleen kerran tuli todistettua kuinka tärkeitä rutiinit on pikkuisille. Olimme nimittäin kyläilyreissulla vähän kauempana (n. sadan kilometrin päässä) ja päiväunet jäivät vähän lyhyiksi ja rikkonaisiksi, ja voi että ilta oli hankala! Tyttö on jo muutaman viikon ajan nukahtanut ennen kymmentä ja tosi helposti, ilman sen kummempia nukuttamisia, mutta eilen illalla tissiteltiin, hyssyteltiin ja keinuteltiin yhteen saakka! Onneksi nukkumatti sitten vihdoin saapui.. Tuollaisen illan jälkeen tulee mieleen, että viitsiikö lähteä kotoa yhtään mihinkään..

Laura & Pikku Neiti reilu 2kk.

Johan täällä olikin taas kovasti kirjoiteltu. Kiva Jumbis, että pääsit käymään tuulettumassa ja mies pärjäsi hienosti lasten kanssa.

Nuppu: Niin sen anopinhan piti tietenkin kommentoida, kun syötettiin vauvaa pullosta... Kyseli siinä sitten, että "Jaa, eikö se oma maito riitä?" Minä siihen, että kyllä sen nyt kaiken järjen mukaan pitäis riittää, kun oon lypsänyt helposti iltaisin n. 150ml, mutta kun rinta ei kelpaa... Se sitten töksäytti jotenkin tosi kävään sävyyn, että no,jo sen kyllä pitääkin tuossa vaiheessa riittää ja että imettää se pitää... Ton lopun se mutisi, kun nousi ja lähti käveleen eteistä kohden, mutta kuulin kyllä hyvin ja meinasin mennä perään ja ajaa koko ämmän ulos meidän kämpästä!!! Että keljutti... Eikähän siinä muuta, mutta kun ne EI TAJUA, että ne noilla kysymyksillä ja ajattelemattomuudella aiheuttaa mulle vaan enemmän stressiä koko imetyksen kanssa ja tunnen aina vaan enemmän ja enemmän syyllisyyttä, kun imetys ei onnistu...Kun siis anoppikinhan toki vääntää koko pas*an jutun niin, että minä EN HALUA imettää, että siitä tässä on kyse... PRKL!!!

Meillä kävi tossa tunti sitten vyöhyketerapeutti. Soittelin hälle viime viikolla, kun meillä aina väliin itkeskellään massuvaivoja ja kakka pungerretaan kovalla työllä n. kerran viikossa. Täti tuli sitten oikein kotiin, ettei mun tarvinnut lähteä pienen kanssa (näin hän kommentoi). Toinen ylläri mulle oli, kun hän sanoi, ettei ota mitään maksua käynnistä, koska haluaa auttaa näitä pieniä vaivojensa kanssa ja koska tuli vielä ihan tosi läheltä, ettei tullut edes kuluja kulkemisesta! Ja meitsihän oli siis varautunut ison rahatukon sille pulittamaan! Hän siis käsitteli vauvan ja samalla opasti mulle hoitoa, jota kehoitti tekemään kerran päivässä. Kyllä hoidolla jotain tehoa oli, koska siinä hoitopöydällä tyttö päästi kolme tosi isoa paukkua peräpäästään ja sitten kun puettiin vaatteet ja hyvästeltiin täti, niin mun sylissä vielä kaksi paukkua pääsi. Nyt tyttö jatkaa sitterissä uniaan, joutui nääs keskeyttämään terassipäikkärinsä kesken. Tyttö muuten otti rintaakin tätin käynnin jälkeen ihan eri malliin kuin ennen!!! En kuitenkaan väitä, että täti ois pelastanut meidän imetyksenkin, mutta jokin kai napsahti, kun tissi kelpasi:D Saattoi olla sen verran uninen, että kelpasi... Jännityksellä iltaa tässä taas odotan... Ne menee välillä paremmin, välillä huonommin. Yöt on menty täysin tissimaidolla, kunnes viime yönä viiden syötöllä ei menty... Nyt sitten vaan katsellaan ja hoidellaan vauvaa tädin ohjeiden mukaan ja jännätään, onko vyöhyketerapiasta apua massuvaivoihin...

Nuppu taisi kysellä vauvan nukuttamisesta. Meillä laitetaan yleensä n. 20.30 maissa yöpuku päälle ja tehdään muut iltatoimet (vaihdetaan vaippa, pyyhitään kasvoja ja kaulaa, kun sinne valuu usein maitopuklua ja laitetaan myös kaulalle ja kasvoihin vähän rasvaa). Sitten nykysin siis on syöty pullosta, kun se rinta ei vaan kelpaa. Yleensä syödään olkkarissa. Vauva sitten alkaa nuokahdella ja viedään omaan sänkyyn. Yleensä kello on jotain 21.30-22. Joskus sitten heräilee tähän siirtoon, mutta muutaman tutin annon jälkeen nukahtaa. Ja meillä harso pään päällä (ei kasvoilla) tepsii tosi hyvin rauhoittavana tekijänä. Tyttö nukkuu sitten n. klo 2 asti ja joskus syötön jälkeen siirretään omaan sänkyyn, joskus ei. Toinen syönti on klo 5 maissa. Pari yötä meillä tässä taannoin on mennyt silleen, et tuo klo 2 syönti on jäänyt välistä, mutta silloin on yleensä syönyt n. klo 3.30...4. Sitten heräillään n. klo 8.30 ja noustaan ylös. Joskus se äkinä alkaa jo aiemmin. SItten n. klo 11-12 lähdetään ulos ja tyttö nukahtaa usein jo pukemiseen. Käydään useimmiten lenkillä (n. 1h) ja sitten tyttö jää terassille nukkumaan ja keveästi nukkuu n. klo 16 asti, jolloin otan hänet sisään ja pikkuhiljaa riisun, en edes kaikkia vaatteita, jos on villapuku päällä, niin se päällä otan tissille ja usein tissittely onnistuukin, kun on uninen. Sitten tyttö heräilee kun heräilee ja illalla valvoo oikeestaan sinne n. klo 21.30 asti. Joskus ottaa tossa välissä max n. 30min tirsat n. klo 19 maissa. Ja miellä siis ei oikeestaan nukuta kuin yöllä tissille. Muuten se on se tutti, johon nukahdetaan. Kovaa hyssyttelyäkin oon koittanut välttää, koska siitä voi tulla kierre, josta ei koskaan päästä eroon. Vauva on jopa viety muutaman kerran päiväunille uloskin niin, että vaunut ei ookaan lähteneet liikkeelle ja muutaman tutin annon jälkeen on nukahtanut.

Mulla oli muuten tossa mielessä, että oisin kysellyt teiltä vähän "syvällisempiä" kysymyksiä, kuten mikä äitiydessä on ollut ihanaa/positiivista? Mikä on ollut ikävää/negatiivistä? Mikä on yllättänyt? Mutta ehkä useimmat meistä on tässä taannoin purkaneet sydäntään juurikin näiden asioiden tiimoilta, että on liene tullutkin jo ilmi...?

Minä oon myös vähän miettinyt, että jos ei ottaisi sitä rota-rokotetta... Riskillä vaan... En tiedä sitten. Kohta kai pitäisi alkaa päättämään... Meidän pitää muuten muistaa vakuutusyhtiöönkin toimittaa nyt tytön henkkarit ja nimi, ettei vakuutusta mitätöidä...

Minäkin tiedän OP:n tavoin, että en ole tulossa lapsi-messuille. Ne vaan yksinkertaisesti on pikkuisen liian kaukana...

Koska muuten ootte alkanee pitää vauvoja lattialla ja koska olisi viisasta hankkia sellainen leikkimatto tms? Eli minkä ikäistä se suunnilleen alkaa kiinnostaa? Entä joko teidän vauvat kannattelee hyvin päätään? Minkä ikäisenä se suunnilleen tapahtuu? Meillä esim. röyhtäytettäessä kannattelee jo jonkin verran, mutta ei siis tosiaankaan kauaa, kovasti yrittelee.

Mulla muuten pisteli päivällä kauheesti, kun kaveri kävi 1v lapsensa kanssa kahvittelemassa ja antoi sen lapsosen juosta sitten pulla kourassa pitkin kämppää! Kiva siivo ja pitikin pistää tuulemaan, kun vauva nukahti ulos, että sai muruset imurin sisään ennen sen vyöhyketerapeutin tuloa. Itse siinä sitten vaan aattelin, että on se vaan aika tärkeetä, että lapsi oppis, että pöydässä syödään... Ja jos ei kotona, niin ainakin kylässä!

Mutta, minäpä alan vähän touhuilemaan taas jotain, kun tyttö on vielä unilla.

Rosa ja Piiperöinen 6vko ja 4pv

Lauralle vielä... Meillä vähän sama juttu, jos pitkät päikkärit ulkona jää ottamatta, niin ilta on pilalla, kun vauva ei saa kunnon unia nukuttua sisällä ja sitten on illalla aivan yliväsynyt ja nukkumisesta ei tule mitään. Että niitä rutiineja kannatan minäkin!

Ja vielä siitä rota-rokotteesta... Kun sehän annetaan suun kautta, niin mun kaverin lapsipa päätti sitten pulauttaa heti sen rokotteen antamisen jälkeen... Tuli aika kallis puklu! Terkkari oli meinannut, että se riittää, kun se rokote edes käy limakalvoilla, mutta tiedä sitä sitten...

Rosa, ihan pikainen kysymys vain nyt kun tultiin neuvolasta ja kohta alkaa ähinä ;-) Kun teillä kuulostaa olevan aika samanlainen ilta-yörytmi kuin meillä, nukkumaan samoihin aikoihin ja nuo 2 ja 5 syötöt, niin mihin sä laitat sitten piiperöisen sen 5 syötön jälkeen nukkumaan? Nukkuuko hän siis aivan hyvin tuonne 8.30 saakka? Meillä tuon 5 syötön jälkeen alkaa "painajainen" kun poitsu ei enää paljon sen jälkeen nuku. Omaan sänkyyn yritän laittaa, mutta viime päivinä ehkä 20-30min on siellä suostunut nukkumaan ja sitten onkin ihan sekavaa loppuaamu. Joskus herätään kokonaan, joskus YRITÄN nukkua sohvalla tai omassa sängyssä hänen kanssaan, mutta on tosi raskasta kun pitäisi herätä jo 5 aikaan aamulla, kun takana on noin 4,5-5h pätkittäistä unta....huoh

Meillä itketään mahaa taas joka ilta..aloittaa jo varhain sen itkemisen ja onneksi kuitenkin tajuaa lopettaa klo.22-23 ja alkaa yöunille. Yleensä nukkuu sen 4-5tuntia,mutta on ottanut pidempiäkin pätkiäja lyhyempiä..eli ihan en uskalla öistä odottaa luksuksia.

Mä nukutan pojan tutilla tai ilman. Yleensä vaatii tuttia suuhun et nukahtaa,tuota ennen on tietenkin vetässyt maitoa nassuun rinnasta. meillä yksi rinta riittää nälkään,joskus iltasin saatan tarjota molemmat,mutta usein puklaa sit maidot pihalle. Ja syötän pojan meidän sängyllä maatenja sit röyhtäytän ja siirrän pinnasänkyyn,sinne nukahtaa hyvin. Päivällä syötän joko sängyllä tai sit sylissä ja nukahtaa sitteriin tai pinnasänkyyn..rattaissa nukkuu ilman tuttiakin, nukahtaa heti kun on ulkovaatteet puettu, varsinkin pipo on aika taikasana meillä. =))

Päiväunet nukun jos tyttökin,kuten tänään sain tehtyä. JIPII! Poika nukkuu ekan pitkän pätkän unia klo.10-11...sinne klo.13-14 asti. Ton jälkeen ottaa sit pieniä torkkuja tai vielä yhdet pitkät unet..usein vain 2tuntia kestävät. Tyttö kyl välillä osaa pitää holen,ettei velipoika nuku kunnolla..se ottaa päähän..toinen on sit ihan vässy. Taaskin täs koko ajan koittaa mennä veljeensä lääppimään kun toinen nukkuu tai nukku oikeastaan...

Rytmistä...tytöllärytmi oli ennen lauria:
aamullapuuro klo.7-9
lounas klo.11
välipala klo.14
päivällinenklo.17
iltapala klo.19-20
nukkui päiväunet aina lounaan jälkeen...ton rytmin koitan saada nyt taas pelaamaan sitten molempien kanssa.

Elikkäs..pitää taas mennä.

Tähti: Meillä Piiperöinen jää klo 5 syötön jälkeen meidän sänkyyn nukkumaan. Silloin oon itse niin väsy, etten jaksa siirtää ja joskus kun on yritetty, niin hän herää (eli unet ei meilläkään ole tässä enää niin syvät, kuin klo 2 aikaan). Useimmin tämä klo 5 syöttö kestää meillä tuplaten kauemmin kuin se klo 2, mikä onkin aivan ylihelppo juttu. Joskus on vähän sitä äkinää ja unen tulo hankalaa, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätöntä, aika pian Piiperöinen pääsee taas uneen. Jossain vaiheessa itse saatan herätä hänen äkinään, mutta tosiaan sitten klo 8.30 maissa noustaan ylös. Ymmärrän täysin hyvin Tähti tuon sun "ongelman", koska itsekin olen juuri tuohon viiden aikaan tosi väsynyt ja nouseminen ylös siihen aikaan olis kyllä täysi mahdottomuus. Hankala silti oikein mitään neuvojakaan antaa, kun hankala noita vesseleitä on "ohjelmoida" heräämään ja nukkumaan tiettyihin aikoihin, siis silloin kuin äiti ja isi haluais:)

Piiperöinen on ollut koko tämän illan aika väsynyt. Juuri klo 21 vaihdettiin yöpuku päälle, otettiin ihan vähän maitoa (pullosta korviketta, pitääkin alkaa lypsämään tisut tyhjiksi tai ne räjähtää yöllä...) ja nyt hän on omassa sängyssä, luultavasti jo nukahtanutkin, kun ei kuulu mitään. Tuttiakaan en ole kertaakaan käynyt laittamassa suuhun:) En tiedä, mutta haluan uskoa, että tuo väsymys ja rauhallisuus tänä iltana on johtunut vyöhyketerapeutin käsittelystä ja toivon, että tämä tällainen jatkuu, sillä kitinöitä ja huutoja ei ole ollut. Paremminkin torkkunut puoli unessa sitterissä. Äippä sai askarrella kortin huomiseksi:) Mennään katsomaan yhtä 3vko ikäistä vauvaa koko perhe.

Mutta nyt lähden itsekin iltapalalle, laittamaan pyykit kuivumaan ja odottelemaan miestä iltavuorosta kotiin.

Rosa ja Piiperöinen

Piti eilen mainita,että taidan ottaa lapsimessuille mukaan Yamon pojalle ja sitten lainaan siskoltani matkarattaita joissa tyttö ja poika voi vuoronperään torkkua tai levätä. Voinhan mä tyttökin kantaa repulla...mutta hän on siinä iässä, että taitaa leikkipaikat kiinnostaa enemmän. Kyllä mullakin viimevuonna hermot siellämeni ja nyt ostaankin ollaviisaampia sitten...tuplarattaiden kanssa siellä ei tosiaankaan liikuta.

Yö meni meillä taas hyvin. kerran syötin yöllä ja nyt sit aamusta klo.6ja 7.30.Yösyöttö meni klo.4.taitaa poitsu nyt heräillä sitten taas...tissisyöttö aika raivoomista välillä,mutta unenpöpperöisenä sitten taas imee kuin unelma.

neuvola torstaina ja kiva taas tietäämiten kasvanut ja samalla käydäänse mielialalappu läpi...täytyykin muistaa keskiviikko iltana tai vim.torstai aamuna se täyttää.ja sit pitäs muistaa olla 4tuntia ainakin pissaamatta ja kai mun piti olla 2 tuntia syömättäkin,kun otetaan kontrollinäyte pissasta ja sit paastoarvo mun "raskausdiabeteksen" takia.

Nyt taidan mennä laitteleen pyykkejä taas koneeseen ja kattomaan heräskö sepoitsu uniltaan.

Äitiydestä piti kans sanoa, et yllätyin positiivisesti vauvan "helppoudesta" mutta sitten taas tämä väsymys ja työnmäärä tuli tosi pahasti vastaan.

Op, meillä tuli neuvolassa puheeksi pulloruokkiminen ja silloin tätsy sanoi, että ei missään nimessä saa useammin kuin kerran viikossa antaa pullolla maitoa, jos imettää. Hänen mielestä mieluiten ei edes tuota kertaa viikossa vaan harvemmin, ei hän muuta siihen oikein sanonut kuin se, että voi vaikuttaa imettämiseen ja vauva ei sitten suostu imemään rinnalta enää. Hän oli aivan varma että se haittaa imettämistä.
Minä nyt ehkä vähän tyhmänä sitten menin uskomaan häntä, kun imetys ei ole ollut kaikkein helpointa muutenkaan ja jos menisi vielä hankalammaksi, niin...

Ehkä sit kun poitsu on 3kk niin alan pumppailemaan ja annetaan pullosta silloin tällöin. Sitten oon jo tyytyväinen että oon saanut edes sen verran imetettyä, ja jos menis ihan pilalle tuon pulloruokkimisen takia, niin sitten menee.

Mulla surkea yö takana, taas 5h unta pätkissä ja kannellut poitsua ympäriinsä. Eilinen meni melkein hyvin... poitsu oli tosi hyväntuulinen ja sain illalla leivottua juustokakkua, kun poitsu oli sitterissä =)) Mutta, mutta... sitten kun olin just alkamas tekeen marjakastiketta niin mies tuli kotiin ja huomas et poitsu oli tehny hirveet "läjät" sitteriin... oli tullut siis läpi joka paikkaan niin h**osti... ja se oli vielä kaiken lisäks sitä "ydinjätekakkaa"...argh. Oli pikkuisen pesemistä eilen, kun piti sit huolella pestä paikat ettei tuu sitä rotatartuntaa. Sit kaikki haisi sille rokotteelle.

Tänä aamuna herätys kävi sit 4:45 ja sen jälkeen ei ollakaan torkuttu kun ehkä puolisen tuntia. Poitsu on nyt tosi väsy ja tais just nukahtaa mun syliin, mut pitäis lähtee lenkille että saa raitista ilmaa. Jospa pääsis illalla ajoissa nukkumaan...

Rosa, meillä varmaan auttais kans jos otettais viereen sen klo 5 syötön jälkeen. Meillä on vaan tällä hetkellä vain 120cm levee sänky niin siihen ei uskalla vauvaa ottaa viereen. Pitäs varmaan ostaa joku patja vauvan huoneen lattialle seinän viereen ja alkaa siinä nukkumaan aamut, jos siis poitsu suostuisi nukkumaan joskus ;-)

hitsi oon ollu tosi laiska harjaamaan pojun päätä. ja nyt ku harjasin sitä, niin joka paikka on ihan kauheessa hilseessä! musta tuntuu, et me ei loppujen lopuks sit kuitenkaan oteta sitä rokotetta..luulin jotenkin ekaks, et se oli pidempi aikanen suoja ku max pari vuotta. ja kun ei me kuitenkaan olla pojua laittamassa päiväkotiin vielä tona aikana. voihan se saada sen muualtakin, mut se on aika potentiaalinen kohde. ja toiseks..saatais miehen kans varmaan ite se tauti, jos sen kakan kans pitää olla niin tarkkana. mulla nimittäin aina joskus siis kertakaikkiaan unohtuu pestä kädet vaipan vaihdon jälkeen..hupsista.

minkä kokosta vaatetta te muut käytätte vauvoilla? meillä käytetään vielä 50 cm vaatteita. olen nyt ostanu vähän jo kaappiin noita 56 kokosia, kun huomattiin, ettei meillä ollu niitä yhtään. lähes kaikki meidän etukäteen ostetut on kokoa 62, kun kaikki toitotti ennen synnytystä, et ei missään nimessä kannata ostaa niitä pieniä vaatteita..ja aika huvittavaa, et me on kuitenkin käytetty niitä pienimpi pian jo 1,5 kuukautta ja vielä käyttö jatkuu..eli olis kannattanu ostaa. onneks saatiin lainaks mun kaverilta ja mulla oli muutama pieni vaate kuitenkin ostettuna. on vaan ahkerasti pesty noita vähäisiä.

nyt vaunuileen..

Joo Tähti, toi sun neuvola-täti on kyllä vähän tyhmä.. Ei se voi mitenkään noin jyrkästi kieltää pullottelua!! Yks neuvo minkä mun kaveri antoi pullosta syöttämiseen oli, että mies hoitais sen. Eli aina jos tarttee antaa pullolla niin mies syöttää (jos on vaan paikalla). Ja sä "säilyisit" tissinä eikä vauva välttämättä osais sulta vaatia sitä pulloa. En todellakaan usko, että jos antaa pullosta maitoa useammin kuin kerran viikossa niiin vauva rupeais hylkimään rintaa. Kyllä ne tässä vaiheessa on aika tykästyneitä siihen.. =) Kattokaa ja koittakaa ja tehkää niinkuin teille on parasta! Mulle neuvolatäti sanoi joskus että vain te voitte tietää mikä on teidän perheelle parasta. Niinkuin se onkin. Me sitä arkea eletään vauvan kanssa 24-7 ja tiedetään mitä meidän lapsi tarvitsee. Ei mitkään neuvolatätskät jotka näkee vauvaa kerran kuussa.

Op, meillä on nyt käytössä sekä 50 että 56 cm vaatteet. Osittain ollaan jouduttu luopumaan jo 50 cm vaatteista, mut esim. Tutta menee heittämällä vielä. Joo, mä kirosin kanssa sitä, ettei kannata ostaa pieniä vaatteita kun tultiin ton 47 cm pitkän ja hoikan miehenalun kanssa kotiin. Ja ne muutamat 50 cm vaatteet mitä olin ostanut oli aivan liian suuria!!

Siitä kotiinjäämisestä on pitänyt kirjoittaa.. Meillä ei oo varaa siihen, että mä jäisin kovinkaan kauaksi aikaa kotiin. Mies hakee vuorotöitä, ja jos hän niihin pääsee, palaisin varmaan töihin 50 %:sti, jolloin saatais sumplittua niin ettei poikaa tartte viedä hoitoon. Tuntuu kamalalta vielä ajatus siitä että jonain päivänä tarttee viedä poika jonnekin hoitoon, mutta pakko se on tottua.. Tai sit joudutaan muuttamaan tästä pois ja ettimään pienempi kämppä, joka taas ei ois kauheen fiksua tässä vaiheessa. Me varmaan pärjättäis muutama kuukausi niin, että oisin hoitovapaalla, ja laskeskelin tossa että mahd. 1 v 4kk ikäiseksi voisin olla kokonaan kotona. No, täytyy kattoa..

Jaaha, kutsuhuuto raikaa.. Oltiin tänään mun äitin ja veljen kanssa syömässä + kaupoilla, jätkä nukkui tosi rauhallisesti vaunuissa koko sen ajan. Nyt otti pienet päikkärit.

Nintsu + pieni mies tosi vanha

meil saa poika joskus useinkin pulloa viikossa, eikä siltikään hylji rintaa niin että luopuis siitä. samanhan pitäs koskea tuttia...et sekin vaikuttais tissittelyyn.

meil käytetään nt 62-68cm vaatteita. yksi tutan 56cm body venyy vielä pojalle.

poika just sylissä...vähän vaikee kirjottaa.

Meillä on ollut ihan karsee ilta!!! Lapsi on huutanut välillä kuin puukossa ja tämä alkoi päiväunien jälkeen n. klo 16 jälkeen. Silloin tosin vaan sellaista pientä kitinää ja kuuden maissa sitten karsea huuto. Nyt vasta alkoi rauhoittumaan ja on omassa sängyssään nukku-mattia odottelemassa. Yliväsynyt jo raasu-poloinen. Hirveen raskasta se on, kun toisella on huono olla. Onneksi mies on ollut koko illan kotona. Mulla jo alkoi tuntumaan, että Piiperöinen on kipeä. Saatiin ristiäislahjaksi korvakuumemittari ja ois mitattu sillä lämpöä, mutta eihän se onneton toiminut, patteri kai heti rikki:( Digimittarilla saatiin tulos 37,1. En tiiä miten tuo nyt pitäisi tulkita...? Kylvyssäkin käytettiin ja minä hieroin vauvaa (vyöhyketerapeutin ohjeiden mukaan) vauvaöljyllä lämpimässä pesuhuoneessa. Ei auttanut, huuto alkoi silti... Toinen vaan huusi naama punaisena, hiki päässä, hiukset märkänä ja välillä jo tuntui, että ääni lähtee. Voi kyllä olla mahdollista, että eilinen vyöhyketerapeutin käsittely sai nyt jotain suolistossa kunnolla liikkeelle.

Minä tavallaan voin ainakin osittain allekirjoittaa tuon, että tutit ja pullot sotkee rintaruokintaa. Ainakin meillä... Tänään juuri kaverin kanssa mietittiin, että jos vielä joskus ollaan synnärillä ja saadaan se lappu, mihin nyt ei osattu kirjoittaa toiveita ylös, niin ensi kerralla minä ainakin toivon, että lapselle ei tukita tuttia suuhun, lisämaitoa ei tukita joka käänteessä ja jos sitä tarvitaan, niin ei pulloa. Ja, että jos vaan mahdollista, niin lapsen pitää saada olla heti ainakin pari tuntia siinä rinnalla ja opetella heti imemistä. Meillä siis kaikki nämä nyt mennyt metsään... Tutti on suussa, kun mies kävi lastenhuoneessa kuvaamassa mulle, että vauva on kunnossa (vauva n. 2h ikäinen!!!), lisämaitoa tuotiin oikein valmiiksi joka käänteessä... Ja pullosta. Siispä uskon vakaasti, että tämäkin kaikki on meidän imetyksen epäonnistumisen (en tiiä onko se jo täysin epäonnistunut...???) taustalla kummittelemassa. Mutta siis hyvä, jos teidän lapset huolii rintaa ja pulloa, sehän olisi oikein ihanteellinen tilanne! Mutta Tähti, mun neuvo on, jos vaan pystyt, niin älä tarjoa sitä pulloa, jos ei ole siis aivan pakko ja imetä niin kauan, kun vaan se ITSESTÄSI tuntuu hyvältä... Toki voi olla, että vaikka antaisit pulloa, niin silti rinta kelpais, mutta ei voi tietää... Meillä peli on varmaan kohta menetetty. Onneksi kuitenkin tänään oon saanu Piiperöisen...öööö... peräti... 3 kertaa imemään suht mukavasti... Mutta älä nyt ihan täysin sitä neuvolantätiäkään usko, jos se itsestäsi tuntuu huonolta vaihtoehdolta.

Nyt hammaspesulle ja nostelemaan mun "keitokset" kattilasta. Meillä kun kiehuu noita "tuttipullo-rintapumppu-keittoja" nykyään joka ilta...

Rosa ja Piiperöinen

Rosa, käytätkö rintakumia? Aattelin että jos sen avulla saat huijattua vauvaa imemään rintaa? Kun se on kuiteski vähän pullomainen. Ehkä kokeilisin vielä sitäkin...

Rosa, nuo ajatukset tutin ja pullon antamisesta synnärillä on mulla melko samoja ku sulla. Meiltäkään ei kukaan kysynyt lupaa noihin kahteen! Tosin mulle tehtiin sektio ja vauvan alhaisen verensokerin vuksi ymmärrän luovutetun maidon anntamisen mutta miksei sitä voitu just esim. hörpyttää!?? On yleisesti tiedossa että sektiolla synnyttäneillä imetys lähtee huonommin käyntiin nii miksei sitte oo voitu jättää se pullo käyttämättä. Tosin onhan se kenties helpompaa hlökunnalle ehkä iskee pullo suuhun ku hörpyttää... Meillä nyt onneksi rinta kelpaa mutta ilman kumia ei tulis kuuloonkaan ja se johtuu tod.näk. just siitä ettei tyttö rekisteröi tuota lerppua nänniä ku vaatii jämäkän kumin..

Joo eilen oltiin lääkärillä verisen kakan vuoksi. Nyt oli siis maha- ja suoliasioihin erikoistunut lääkäri oikein ja hän sanoi että näitä tapauksia löytyy aina 1-2 vuodessa eli syytä ei osata sanoa mutta suoli on herkkä ja siellä saattaa olla jokin tulehdus mutta lähtee itsestään kuulemma kuukausien/vuoden päästä!!! Hän ei suositellut tähystystä koska vauva ei kipeä vaan verta tulee kakan mukana ja vauva on hyvänvärinen nii ei oo anemiaakaan. Että nyt vaan seuraillaan jos vauva ei vaikuta sairaalta ja jos veren määrä ei huomattavasti nouse niin sitten seur kerran katotaan tilanne kesän jälkeen!!!!

Aika hullultahan tuo kuulostaa mutta onneks on neuvola jossa käydään seurailee painoa jne ja huhtikuussa neuvolalääkäri jolta voin kysyä vielä... Lääkäri sanoi vielä että voin kokeilla maidotonta ruokavaliota 2vkoa mutta hän on sitä mieltä että vähän hakuammuntaa eikä todnäk vaikuta mihinkään... Noh, meillä on sitten tällanen tapaus ja onhan tuo hieman tylsää ku pitää aina tarkkailla lasta huolella tai siis kaikkienhan täytyy mut siis ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan :(

Mutta nyt on taas uus päivä ja aamuvaipassa ei ollut verta :)

Nuppu ja Pupu 5vko+1pvä

Lähdetään kohtamun veljen luokse kylään,kun mies lähtee iltavuoroon. Ihanaa päästäkotoakin muiden seuraan,kun ei oikein olla nyt päästy taas mihinkään. Viikonlopuksikin lähdetään taas mun isän luokse. =)

Mä oon ihan tuskastunu tohon saamarin lappuun mikä pitää huomenna viedä neuvolaan. En osaa nyt ollenkaan taas vastat niihin kysymyksiin,kun ne on niin tyhmästi laitettu siihen. Toisaalta moni niistä on just sellasia,et voisin laittaa sen pahimman vastauksen,mutta sitten taas toisaalta mä en tunnekkaan aina niin...no,täytyy sit kattoo mitä vastailen kun illalla sen täytän. Taas yksi ongelma mulle tosta. Mulla on niin ristiriitaset tuntemukset nyt kaikesta...toisaalta tunnen olevani tosi onnellinen ja jaksava,mutta sitten taas toisaalta tekis mieli vaan hautautua maanalle...

Nyt on mennyt yöt taas kivasti meillä. vaikka illalla itkeekin massuaan. Nyt ainakin kahtena iltana vääntänyt ennen nukkumaanmenoa oikein megakakat,vaikka päivälläkin oon saanu tota pyllyä olla pesemäs. Pieree minkä kerkiää,eli ihan ei kuitenkaan kaikkiilma jää sinne mahaan. Joskus selkeesti itkee tota räkäsyyttään, kun sitä limaa irtoaa...saanähdä mennääkö lääkäriin huomenna neuvolasta. Ei olla käyetty kun näyttää olevan meidän mielestä vain sitä samaa virusperästä flunssaamitä syntymästä asti ollut. Tyttö näyttää olevankin taas terve ja toivottavasti tällä kertaa ohitse hänen sairastelut. Tekee viimeset maitohampaansaja sen huomaa...

Tosiaan,tuosta pulloruokinnasta. Tietenkin mä toivon kaikille,että pystyisivät imettämään ja koittaa mahdollisen vähän antaa pulloa.Tietenkään ei kannata ottaa stressiä siitä imettämisestä tai jos todellakin näkee sen vaikeeksi,antaa sen pullon. Vaikka meilläimetys sujuukin päivisin ja öisin hyvin, silti välillä tulee annettua pullosta..joskus käy niin,että poika nukkuu niin pitkäs unet että tissit meinaa sit räjähtää ja on ollut pakko pumppaa tai jos oon lähteny jonnekkin kaupungille vaikka,oon saattanu pumppaa rinnat eka. Aika harvoin kuitenkaan tarttee pulloa antaa...mutta nyt näyttäs meillä alkavan lisämaidon tarve tai ainakin eilen piti antaa korviketta. Kohta onneksi saa aloittaa vellit ja kiinteitä maistelemaan ja sit pitäs yötkin alkaa olemaan helpompia tai sitten massuvaivoja huudetaan vain enemmän.
Tuttia meillä syödään joka päivä ja sekin on vähän sellanen asia mistä itse pitää tai ei. Mä kyllä ainakin oon kovasti kiittäny,että nyt toi imetyskin sujuu paremmin kuin tytön kanssa...ja toisaalta toivoisin sen jatkuvan sinne 6kk asti,vaikka välillätekis mieli vaan luopua siitä.

Nyt täytyy kyllä mennä tekemään ruokaa ja sitten pitääkin alkaa lähtemään...pitäs käydä vielä vaippoja/liivinsuojia ostamassa.

Kotiinjäämisestä: Itse olen kotona vielä pitkään.Voi tietenkin olla,että menen jossain vaiheessa tekemään töihin pari vuoroa viikossa.Noikin pitää katsoa miehen työvuorojen mukaan. Täytyy käydä kokeilemassa vieläkö ravintolakokkaus tuntuu kivalta vai etsinkö jo toisen työpaikan,joka olisi lasten kannalta parempi, sillä mullakin on vuorotyö ja lapset joutuis "asumaan" päiväkodissa. Tietenkin tiukkaa meil on,mutta kyllä ne rahat riittää vaikka kotona olisinkin,kun osaa luopua kaikesta turhasta.

Nyt pitää vähän purkaa sydäntä pikaisesti... kun eilen meni sitten niin p**seelleen koko yö. Olin siis ihan rättipoikki eilen ja päätettiin et yritän mennä poitsun kans nukkuun yhtä aikaa ysiltä ja saisin sitten sen 5h nukkua putkeen kerrankin. Kävin suihkussa ja syötiin iltaruoka ennen kuin annettiin kylpy ja iltatissit, poitsu torkkui illalla niin saatiin sit tehtyä noin. Noh, sit meni ensinnäkin kymmeneen asti et poitsu meni nukkuun, ja siinä vaiheessa ajattelin, et ok, kyl se ainakin sinne klo 2 nukkuu, niin saan edes 4h putkeen nukuttua.... MUTTA heräsikin sitten klo 00.05!! Eli nukuin itse 2h, mikä on vielä vähemmän kuin normaalisti!! Sain nukkumaan tutilla vielä 45min ja sitten syöttämään, mulla tuli ton syötön jälkeen kyllä hirveet itkut, kun päätä särki kamalasti ja olin ihan poikki ja pelotti että miten loppuyö menee. En olis kyenny tänään kyllä hoitamaan vauvaa jos en olis saanu lisää unta. Mua pyörrytti yöllä ja pelotti kantaa vauvaa. Sitten nukkui 2h ja sen jälkeen vielä 2 x 45min eli sait sit torkuttua vähän ja ihan nukahdinkin joissain väleissä. Klo7 sitten kävi huuto, mut ei ollut nälkä, vaihettiin vaippa ja mentiin sohvalle, sain siihen poitsun vielä nukkumaan hieman tutin lykkäämiselle ja masun hieromisella, ehkä noin tunnin. Eli minun unisaldo on ehkä jotain 6-7 tunnin välillä, mikä on aivan huippu minulle. Nyt lähdetäänkin sitten pikaisesti ulos ja muita mammoja tapaamaan. Toivon kyllä että tuo viimeöinen keskiyön herääminen oli vain todella satunnaista...

Toivottavasti Rosa teidän yö meni paremmin kuin ilta! =)

Yhteistyössä