Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi pitkästä aikaa. Luin just läpi kaikkien teidän kuulumiset ja kiva huomata että muillakin on samoja juttuja kuin meillä, esim. satunnaiset ilmavaivat, mahakivut, nukahtamisen vaikeus (siis vauvalla), vaikea imettää julkisesti, jne. Eli pystyin hyvin samaistumaan.

Jumbojätti, luin mitä kirjoitit n. viikko sitten ja TOSI ärsyttävä kommentti sun mieheltä sanoa että miten oot saanu tytön hoidettua. Olin järkyttyny ja surullinen kun luin sen ja mietin että toivottavasti et vaan usko sun miestä kun se sanoo tollasta, koska se on varmaan vaan stressaantunu jostain tai väsyny, eikä mieti miten tollaset kommentit voi sattua. Anna mennä toisesta korvasta ulos, jos vaan pystyt. Tsemppiä ja musta on aivan mahtavaa, että pystyt hoitamaan uhmaikäistä ja vauvaa, kun mä yritän vielä viiden viikon jälkeenkin opetella tätä vauvanhoitoa...

Choco, itse oon suunnitellu että oon kotona siihen asti kun nuorin lapsi osaa puhua ja kävellä, eli pari vuotta jokaisen lapsen kanssa. Meillä on siis yksi vauva, mutta Rosan tavoin suunniteltiin että pieni ikäero sopis meille, joten katsotaan oonko kotona seuraavat viisi vuotta tai jotain... Mutta mulla on vähän eri tilanne, kun pystyn jonkun verran tekemään kotoa käsin töitä, joten olen töissä samalla kuin kotona, mutta puolipäiväisesti, tai n. 20 tuntia viikossa, mikä toistaiseksi on onnistunut silloin kun vauva nukkuu. Ja ne päivät kun olen ollut asiakkailla koko päivän, mies on hoitanut vauvaa ja hyvin on mennyt.

Rosa, mä kans suosittelen imetystyynyä. U-mallinen ja Boppy-merkkinen on mun mielestä tosi hyvä. Selkä ja niska ei tule sen kanssa kipeäksi.

Catriina ja Rosa, Ergo-kantoreppu on aivan loistava, mutta meillä on aina hieman kitinää alussa vauvatuen kanssa, siis aina kun laitan vauvan vauvatukeen (erillinen osa josta pitää erikseen maksaa, mutta samaa kangasta kuin reppu) ja nostan reppuun mutta vauva on heti tyytyväinen kun on itse repussa. Mulla vaan kesti vähän aikaa tajuta miten saan vauvan Ergoon yksin, mutta nykyään se jo onnistuu ja vauva nukahtaa parissa minuutissa ja pystyn hoitamaan asiakaspuhelut, työmailit, jne. Ergon avulla. Jos ostatte Ergon, toivottavasti se toimii teilläkin yhtä hyvin.

Nuppu, oon ollu yksin 10 tuntia, kun vedin yhden koulutuksen, joten toivottavasti et pode huonoa omaatuntoa jos oot pari tuntia ilman vauvaa. Kyllähän vauvalle tekee hyvää olla isänkin kanssa!

Laura: Pumppausmäärä vaihtelee, välillä 150 ml, välillä 50 ml.

Meillä nukutaan toistaiseksi perhepedissä. En ole vielä miettinyt milloin siirrämme vauvan omaan sänkyyn.

Kasvatusnäkemyksistä, toistaiseksi ollaan miehen kanssa oltu samoilla linjoilla kaikesta, mutta voi johtua osittain siitä, että puhuttiin jonkin verran asioista jo ennen vauvaa, ja osittain siitä, että kumpikin annamme toisen tehdä omalla tavalla vauvajuttuja, vaikkei se oiskaan ihan samalla lailla kuin miten itse tekee.

Haluaako kenenkään muun vauva olla jatkuvasti sylissä? Mun vauva haluaa että häntä kannetaan koko ajan. Suostuu olemaan muutaman minuutin itsekseen sängyllä tai keinussa (me ostettiin sellanen vastasyntyneille tehty keinu) mutta sitten haluaa taas syliin. Siksi käytänkin kantoreppua, koska muuten en saisi mitään tehtyä. Miten muut olette ratkaissu tän syliasian?

Meidän koira on tottunu tosi hyvin vauvaan ja käyttäytyy kuin vauva olisi ollut meillä aina, eli selvästi tajuaa että on uusi perheenjäsen. Aina kun vauva itkee, koira näyttää huolestuneeltä ja sillä on "tee nyt jo jotain ja nopeesti" ilme. (Meidän koira aistii muutenkin hyvin oonko iloinen vai surullinen, jne. kuten varmasti teidänkin koirat.) Eli koira on suhtautunu paljon paremmin kuin osasin odottaa.

Mulla oli jälkitarkastus kuukauden kuluttua vauvan syntymästä ja kaikki oli hyvin.

Onko muuten kukaan muu kuin Jumbis menossa Lapsi-messuille? Voiskohan niiden yhteyteen järjestää meidän tammimammojen tapaamisen?

Heissulivei!

Lumi, tuohan ois loistoidea tavata lapsi-messuilla :) Messukeskuksen kahvilassa toivottavasti ois tilaa treffata. Tai sitten jossain ihan muuallakin..

Lumi, meiän vauva on lähes koko ajan sylissä. Tosin tuo onkin vasta vähän yli kolme viikkoa vanha niin tuntuu etten henno jättää toista yhtään yksin :) Ehkä kerran tai kaks päivässä pupu on 5-10min sitterissä muttei kauaa siinä viihdy yksinään. Ois ihanaa oppia käyttää tuota mun hug-a-bub -kantoliinaa mutta se tuntuu niin hitsin vaivalloiselta :( varsinkin kun se on niiiiin pitkä että sais kietoo miljoona kertaa ympäri ja yksin on tosi vaikee alkaa yrittään.... Viitsimisestä tuo kyl ehkä eniten on kiinni.

Kiitos kaikille tsemppauksista, mä yritän jättää siskon kommentit omaan arvoonsa. Jotenkin on vaan niin vaikea vielä luottaa omaan äidinvaistoon ja siihen että mä oon nyt vastuussa kaikista vauvaa koskevista päätöksistä eikä muita tartte kuunnella... SIsko oli kertonut mun äitille että ollaan sinne häihin menossa (siis yöreissu kyseessä) ja äitihän oli eilen ihan järklyttynyt ku oli käymässä mun tädin kaa täällä että ei noin pientä saa vielä mihinkään viedä.. Onneks mun täti puolusti mua ja sanoi että vauvahan kulkee mihin vaan tuon ikäsenä vanhempien mukana, että tärkeintä on että se on äitin tai isänsä kanssa. Sain siitä sitten vähän vielä luottamusta.

Hyvä Rosa, että sulla ilmeisesti ees pikkasen helpottanut imetys. Ole sitkeä vaan sen asian kanssa. Välillä meiän vauvaa on rauhoittanut se kun laitan sen kapaloon nii kädet ei viuhdo ihan hulluna mutta sitte taas imetystuen-sivuilta luen että vauvan pitäis saada melko vapaasti viuhtoa käsillään tissillä kun silleen se alkaa hahmottaa sitä tissiä... :)

Joku kysyi kotona olemisesta ja mä en vielä tiiä yhtään että kauanko :) Ajattelin katsoa rauhassa, mies kyllä opiskelee että rahat ois tiukilla pelkällä hoitotuella mutta eiköhän siitäkin selviäis..

Pumppausmäärä mullakin vaihtelee, tosin en oo vielä kertaakaan malttanut pumpata tissejä tyhjiksi eli saldo jäänyt kummastakin tissistä max 100ml..

Nyt keskityn 7pvää-lehteen jonka hain just ;)

Nuppu: Hauskoja hetkiä seiskan kanssa! :) Mun tilaus just loppu, mutta täytyy varmaan jossain vaiheessa uusia se, Seiska on aina torstain kohokohta:)

Jee, vähän mä olen tohkeissani - sain tänään lypsettyä varmaan 50 ml. Se on ennätys. Aiemmin en ole saanut kuin teelusikallisia, mutta tänään imetin vauvaa ja kun hän irroitti otteen, maito oikein suihkusi vauvan kasvoille ja muuallekin. Vauva lopetti pian syömisen ja nukahti ja päätin kokeilla samalla lypsämistä kun maitoa näytti tulevan niin reilusti. Se kävikin tosi helposti, ei tarvinnut kuin pitää tissistä kiinni niin maito suihkusi kuppiin. Toisesta tissistä ei kyllä tullut mitään.. mutta hyvään suuntaan ollaan menossa, kohtahan mä saan varmaan kokonaisen annoksen vauvalle lypsettyä eikä tarvitse turvautua korvikkeeseen, jos mies joutuu ruokkimaan vauvaa.

Mulla on myös imetystyyny (sain miehen siskolta) mutta en ole oikein osannut käyttää sitä. Johtuukohan siitäkin, että mulla on niin riiput tissit ettei vauvaa tarvitse kauheen korkeella kannatella muutenkaan:) Imetystyyny on sellanen u-muotoinen, mutta tosiaan tuolla se kaapissa pölyttyy, mun mielestä on paljon helpompi imettää ilman sitä.

Kävin muuten eilen ekaa kertaa tuolla Spacessa (kiitos Catrinalle tunnuksista) ja voi hyvänen aika, miten sulosia vauvoja teillä on!! Toi Nintsun vauva on jotenkin niin sulonen kun se on niin pikkunen. Ja muutenkin kaikilla aivan älyttömän ihania kuvia. Laitan varmaan jossain vaiheessa omiakin kuvia sinne, mutta eka täytyy opetella ton sivun käyttö, mä oon ihan käsi näissä kuvien lisäämisessä.. :)

Mä oon aatellu olla kotona pari vuotta, mutta saa nyt nähdä. Jos tulee vaikka sitten toinenkin muksu perään.. aattelin vielä muutama päivä sitten että vaikka samantien uusi vauva alulle, mutta eilen kun poika oli itkeny koko illan niin tulin toisiin aatoksiin.. toisaalta pieni ikäero olis kiva, mutta toisaalta mietin omaa jaksamistani. Jos ikäeroa olis ees vähän enemmän (vaikka 3 vuotta) niin jaksais varmaan paljon paremmin..

vähän mä olen kade teille, jotka voitte lähtee kotoota jonnekkin. kun tää poika ei tosta pullosta suostu yhtään syömään, niin taitaa jäädä mun omat menot aika minimiin. eli ei kannata todellakaan nuppu potea huonoa omaatuntoa omista menoista. kyllä niitä tarvitsee olla, et ite pysyy virkeämpänä. katsotaan, josko meillä tuottais tulosta, kun joka päivä yritetään tarjota pulloa..toivottavasti oppis siitäkin syömään, ettei mun tartteis olla antamassa tissiä aina kutsun käydessä koko seuraavat 6 kk!

Yamoa testattu ja en kadu todellakaan ostoani. Parempi pukea ja säätää kuin Ergo ja sitä saa alkaa käyttämään jo 2kk alkaen edessä ja menee 5v asti.Sitämun haluamaani kuosia ei ollutkaan ja otin tilalle sitten ruskean joka ehkä onkin parempi valinta...aivan syötävä väri. =) Nyt oon molemmat muksut kokeillu repussa ja ehkäpä tässä ilmojen tulessa vieläkin lämpimiksi uskallan uloskin lähteä tuon kanssa tai sitten jo huomenna.

Meidän tytöllä alkoi kuume ja nenä vuotaa jatkuvasti. Laurikin nyt alkanut enemmän taas rohisemaan,joten kohta istun molempien lasten kanssa päivystyksessä.=( Saisi pikkuhiljaa loppua meillä sairastelu, tyttö ehti jopa 2vkoa olla terve ja Laurilla vasta tuntui flunssa vasta paranevan,mutta pitihän se uusi pitää tulla.

Meillä kasvatuksessa on tullu muutamia erimielisyyksiä,mutta aika paljon ollaan samoilla linjoilla.

Simba: Paljolla myyt tyynyn jos kukaan ei tartte sitä???Mä haaveilen imetystyynystä edelleen ja oon miettiny ostoa,kun sylissäimetys ei tunnu luonnistuvan meillä ja aina pitäs vaan maata. Tyyny tois helpotusta ja tavallista tyynyäen saa aseteltua hyvin.

Mä imetän poikaa julkisestija nyt imetyspaidat saatuani homma helpottaa. Joskus käyn veskissä imettämäsjos en kehtaa nostella paitoja ylös ja näyttää,et imetys takkuaa sylissä.Tytönkin aikaan julkisesti imetin ja kerran kaupan pihalla penkillä. Harmi vain, että tyttö vierotti ittensä rinnalta jo 4kk ikäsenä.

Nyt tekemään iltapuuhat ja sitten nukkumaan...

Simba: OK. =)

Tänään meinaan koittaa tota Yamoa ulkona. mennään tohon lähelle mun äitikaverille kylään. Tyttökin saanu kuumeensa pois ja on paljon pirteempi nyt,vaikka nenästä valuukin räkää.No,sielläkin on kaksi isompaa räkänokkaa kuulemma....

Nyt täytyiskin mennä laittamaan itsensä kuntoon, että päästään lähtemäänkin joskus täältä kyläilemään.

13.2 on pojalla neuvola ja silloin palautan sen mielialatutkimuslomakkeen. Tuolloin myös onneksi oma neuvolatäti paikalla. Jotenkin pelottaa toi lapun täyttäminen ja vieminen mua,kun noita sykkiä ajatuksia on ollut ja muutenkin silloin tällöin itken täällä kaikkea. Toisaalta tänään ainakin mun olo on pitkästä aikaa ihmeen pirteä ja energinen....

Voi olla että lähden 9.2viihteellä käymään miehen kanssa,jos hänen äitinsä nyt tulee lapsia katsomaan. Tietenkään en kauaa voi missään olla,jos en halua pumppailla maitoja baarinveskissä pois, sillä pystyn sen 6tuntia olemaan ilman imetystä ja sitten alkaa rinnat tuntumaan siltä,että räjähtävät. Oltaisiin viihteelle menossa kun saataisiin kahdestaan olla ja nähtäisiin siinä samalla tuttuja. Alkoholia en varmaan pysty juomaan kuin yhden tuopin verran...Toisaalta mä oikeasti toivon pääseväni tuolloin ulos,mutta sen näkee sit taas....

Tähti, meillä on sellanen Philipsin digimittari joka mittaa parissa sekunnissa lämmön. Näyttää tosi alhaisia lukemia kainalosta, mutta oikein takapuolesta mitattuna! Ostettiin se ihan vauvaa varten ja hävitetään se sit kun takapuolesta ei enää mittailla.. =)

eilen käytiin ostamassa taas kaksi erilaista tuttiosaa pulloruokintaa varten. se ultivent pullo ei siis kelvannu sen paremmin pojalle, ku mikään meillä jo oleva. no kerrottiin kaupassa sit pojan nirsoilusta ja se suositteli tommy tippeen pulloa, jota niillä ei tietty ollu enää hyllyssä. ja lisäks myyjä antoi meille saman valmistajan testitutin mukaan, et jos se kelpaa pojalle, niin varmaan se pullokin olis ok. kun tuttikaan ei siis ole aiemmin pysyny siel suussa vaan on pitäny kakoa se ulos. joten toi tutti on kuin onkin alku hämmennyksen jälkeen pysyny suussa! eli toivoa löytyy ehkä nyt ton valmistajan pullosta. oih, kun se vaan kelpais ja niitä nyt tulis sitten kauppaan taas.. niin saisin joku yö nukuttua miehen ruokkiessa ja ehkä joskus pääsisin yksinkin jonnekkin tahi sit yhdessä miehen kans. no eilen sain menemään tuurilla pojalle 10 ml pullosta, jossa oli säädettävä virtausteho. sit toiveikkaana pumppasin lisää pulloon, et jos se nyt lähtikin sillä uudella tutilla meneen kurkusta alas..ja paskat. sit se ei enää kelvannukkaan. ja jouduin antaan tissin suuhun. no yritin vielä sinnikkäästi juottaa sen loppumaidonkin pullosta, ettei niin pientä määrää tartteis jemmailla jonnekkin..no lopulta se meni itkun ja väännön päätteeksi. poika ei kertakaikkiaan osaa ottaa pullosta oikeaa otetta. tuurilla se nyt on kaks kertaa osunu oikein sinne suuhun. jännittää nyt tämän iltainen, kun olen lähdössä tosiaan juhliin yksikseni, et kuis mies selviytyy..

kuin moni muuten käyttää tuttia vauvallaan? ja minkä ikäselle vauvalle olette tutin antanu käyttöön? ja mistä sen tietää, et millon kiukku johtuu maidon tarpeesta ja millon vauva haluaa vaan lohduketta suuhunsa? ja millon sitä tuttia on hyvä vauvalle antaa? ettei se sit ole missään nimessä kohta koko ajan tutti suussa, vaan sen tutin sais pidettyä ainoastaan lohdukkeena?

Op, mäkin voisin kokeilla tota TommyTippeen tuttia.. mistä niitä saa? Oon kokeillu melkein kaikkia kaupasta löytyviä tutteja, mutta mikään ei kelpaa meidän pojalle. Tai siis kelpaa jos on ihan järkyttävä nälkä (ollut vaikka 3 tunnin syöttöväli, mikä on paljon meidän poitsulle) niin sillon se sitä voi hetken lutkuttaa, mutta muuten ei. Ja silloinkin melkeen koko ajan sylkäsee sen pois. Joskus musta tuntuu, että oon ite tuttina meidän pojalle, varsinkin iltaisin kun hän haluaa olla tissillä jatkuvasti.. ei kuitenkaan syö kunnolla, maiskuttelee vaan. Oon kuitenkin antanu olla rinnalla, koska on siinä tyytyväinen. Pullo hänelle kuitenkin kelpaa (luojan kiitos) mutta tutti ei. Onhan se toisaalta hyväkin, ei tule myöhemmin vieroitusoireita tutista, mutta olis kiva kuitenkin joskus saada poika rauhoittumaan, esim. kyläpaikassa. Sillon ei viitti olla jatkuvasti tarjoamassa tissiä. Ehkä sen takia ei tule hirveesti missään kyläiltyäkään, kun en halua jatkuvasti olla tissi paljaana kyläpaikassa ja muutenkin inhoon sitä julkisesti imettämistä. Esim. kun pappi oli meillä käymässä ennen ristiäisiä niin poika vaan itkeskeli. Sillon tutti olis ollu poikaa.. en meinannu ensin kehdata imettää papin edessä, mutta pakkohan se sitten lopulta oli kun poika ei muuten rauhottunut. Eli jossain tilanteissa tutti olis kyllä tosi kätevä niin ei tarttis tissiä kaivaa esille.

En mä kyllä vieläkään tiedä, mikä on nälkäitkua ja millon toinen kaipaa vaan lohdutusta muusta syystä.. mutta koska hän niin nauttii tissillä olemisesta, niin melkeen aina ratkaisu itkuun on tissittely.

No mutta hauskaa viikonloppua kaikille! Odottelen jo kovasti miestä kotiin, meillä on tänään pizza-perjantai.. leivotaan itte.

Op, me annettiin tutti jo neidille jo laitoksella, hoitajan/kätilön suosituksesta, kun imuote oli löytynyt ja vauvan imemisentarve oli suuri. (Imi kättään, jos ei ollut tissillä.) Meillä neiti syö tuttia ennen nukahtamista. Muuten ei juuri lainkaan, emmekä ole sitä tarjonneetkaan, kun tuo käsien "lutkutus" jäi pois.

Sitä olen myös pähkäillyt, että mistä sen tutin tarpeen tietää, kun meidän tyttö viihtyisi tissillä varsinkin ilta-aikaan ihan koko ajan ja olen välillä yrittänyt kaupata tuttia, mutta silloin se ei kelpaa. (Siis kun syöminen ei ole enää tehokasta, vaan tissillä oleilua.:)) En tiedä sitten,osaako parin kuukauden ikäinen yhdistää tutin syömisen siihen nukkumaanmenoon?? Mutta parempi, jos näin jatkuu, niin ei ehkä, toivottavasti, tulevaisuudessa tarvitse käydä tuttitaisteluja sen luopumisesta.

Kuinka pitkiä aikoja annatte vauvan nukkua ulkona? Meillä nukutaan nuo päikyt vain ulkona, ja terveydenhoitaja sanoi, että voi antaa olla ulkona niin kauan kuin nukkuu, mutta en hoksannut sanoa, että tyttö saattaa nukkua jopa viisi tuntia putkeen. Jos lämpötila on plussalla, olen kyllä antanut olla niinkin kauan, mutta pakkasilma vähän mietityttää.. Onneksi ei ole ollut montaa pakkaspäivää!

Kokeilkaa NUK:n tuttipulloja,niissä se imuosa on tehty niin että muistuttaa rintaa. Lauri suostuu imemään vain Nuk:n tutteja ja tyttö suostui aikoineen juomaan vain Nuk:n nokkamukeista.

Meillä tutti annettiin jo synnärillä suuren imemistarpeen takia. Huomaan tutin tarpeen/nälän siitä, että yleensä ei kyllä tuttia suostu imemään kunnolla jos nälkä.
Pulauttelee sen suustaan pois ja itkee vain...silloin tarjoon rintaa ja nälkä on. Aika helopsti ton osaan jo huomata ja joskus rinta ei kelpaa,mutta tutti kyllä.

Annan Laurin nukkua ulkona niin pitkään kuin nukkuu, tietenkin puen säänmukaisesti vain. Tosin aika vähän tossa ulkona nukkuu,kun en pysty pitämään takaovea/ikkunaaaukitytön takia ja itkuhälytintä ei olla ostettu.

En testannutkaan Yamoa ulkona vielä...ehkä sitten kun mies vapailla niin saatytön vietyä eka ulos ja sit laittaa Lauri vaatteineen päivineen reppuun...pientätotuttelua on vielä tossa repussa oleminen.

Meillä on digitaalimittareita kaks,toinen on meille aikuisille (joku halppis) ja lapsilleon AFEC merkkinen joka saatiin tytön rokotetutkimuksesta.

Nyt ruokaa...

Jumbis

jumbis: eilen ostamistani pullotuteista oli toinen juuri kyseinen Nukin tuttiosa..ei siis kelvannut. se joka tuurilla kelpas, niin oli virtausnopeuttasäätelevä tuttiosa.

simba: me saatiin se testitutti Lastentarvike -nimisestä liikkeestä. käy ihmeessä kysymässä, jos niillä olis antaa testitutti (aika hyvää mainosta/palvelua muuten valmistajan taholta tarjota ilmaista näytetuttia!!). me saatiin testitutti Tontunmäen liikkeestä Espoosta. niin ja se nimihän oli Tommee Tippee, kirjotin sen väärin tossa aiemmin.. tossa linkki niiden tutista:

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=948&valikoimaid=8

Heissulivei :)
Nyt on reissulta kotiuduttu ja ollaan vauvan kaa ihan poikki. Toinen ei jaksa muuta ku nukkua ja syödä. VÄhän sääliks käy. Tais olla vähän turhan pieni tollaselle reissulle... Mutta ajomatkat (2,5h suuntaansa) meni hyvin vauvan nukkuessa. Kirkossa toinen tuhisi vaunuissa ja välillä vähän ilmoitti itsestään muulle seurakunnalle muttei pahemmin itkeny. Hääjuhlassa pupu oli hienosti. Nukkui alkuun paljon ja sain jopa syötyä alkupalat rauhassa kunnes alkoi itku. Kävin imettämässä ja vaihdoin vaipat ku tyttö olikin tehnyt pienet kakkakepposet!!!!! Kakka oli levinny vaipasta ympäri vaatteita ja siinä vaiheessa huomasin että vaihtovaatteet oli jääny hotellille :( Onneks oltiin saatu just lahjaks yhet pöksyt jotka oli sattumoisin paketissa autossa mukana ja vauva saatiin puettua kuiviin :) Loppuilta meni imettäessä ja sylissä. Kovasti ihmiset ihasteli meiän pupua mutta ei onneks lääppinyt paljoo. TÄssä nyt sitten odottava fiilis että saiko pupu mitään tauteja mutta toistaiseksi näyttää ihan tyytyväiseltä.

Välillä tuntuu että kyl ne hormoonit aika lailla vielä pyörii... Sellaisia ihmeellisiä pelkoja välillä tulvahtaa mieleen. Esim että ollaankohan me miehen kanssa aina ja ikuisesti yhdessä ja mokaankohan mä tässä lapsen hoidossa tms... Ja itkua välillä väännän.. Mutta eipä tuosta synnytyksestä oo ku vasta kohta 4vkoa..

OP, mä oon päättänyt ton tuttiasian niin että jos tytölle kelpaa niin antaa mennä. Helpottaa miehen lapsenhoitoa ku hällä ei noita tissejä oo. Tyttö tosin vaihtelevalla menestyksellä tyytyy tuttiin. Mutta välillä tutista on kyllä juuri sitä kaivattua lohtua kun unettaa mutta ei nukahda ja itkee vaan nii välillä tutti on rauhoittanut. Mun hammaslääkäri-ystävä on antanut suostumuksensa tutille ensimmäiseksi vuodeksi ;) Ja sanoo että ehdottomasti ennemmin tutin imeminen kuin sormien. Sormien kovuus tekee hallaa hampaille enempi ku tutti...

Laura81, ei meilläkään tutti illan tissimaratoonia korvaa :) Ja meilläkin tissejä pidetään tuttina mutta en jaksa ressata tuosta ainakaan vielä kun vauva on vasta niiin pieni ja kaipaa läheisyyttä jota tutti ei anna.

Jumbojätti, musta on tosi hienoa että puhut avoimesti tuosta masennus-asiasta, koska silloin sä työstät sitä hommaa ihan eri tavalla kun että vaan pitäisit ajatukset itselläsi. Musta tuntuu että mulla alkaa hieman helpottamaan tää babyblues mutta välillä ajatukset esim synnytyksestä alkaa valtaamaan mielen ja se että tulikin sektio, saa mielen maahan.. Mutta edelleen toivon sulle oikein hurjasti voimia!

Nuppu + pupu

no nyt on pulloruokintaa varten sitten Nukit, säädettävän virtausnopeuden omaava, Mamin ultivent, Tommee Tippee ja kaksi ihan tavallista erilaista pullotuttia hankittu. ja hemmetti, mikään ei kelpaa!!

ostettiin tänään pitkän pähkäilyn tuloksena britaxin matkarattaat, joihin saadaan törkättyä meidän turvaistuin.

Ollaan kaikki kipeenä.=( Mies vielä säästynyt,mutta hän onkin töissä. Itselläni kurkku karhea ja nenä vuotaa välillä. Tytöllä (Emilia) ja Laurilla sitten sitä räkää tuleekin ja ihan sitkeetä sellasita. Lauri myös rohisee taas ja täytyy katsoa jos joutuu viemään lääkärille kun viimeksikin se lääke helppo sitä hengittämisessä.Muutenkin Lauri vain syö (ei niin hyvin kuin yleensä) ja tuntuisi että nukkuu vaan myös.Kuumetta hänellä ei onneksi ole ja Emilialtakin kuume meni ohi.

Eilen olikin taasihan kauhee päivä. Itkin koko päivän, tyttö kakkas lattialla kun ei viihdy enää vaipoissakaan kovin ja ei sitten ehtinyt potalle ajoissa. kaikkiallaihan kaaosta..aloin sit siivoomaan ja se olikin viimeinen niitti.

Luin just Kelan lehdestä,että univelkaan voi kuollaja naureskelin,että kohtalo odottaa mua. Ja kaikenlisäksi mies ihmettelee mun kiukkuumista..kai sitä ei jaksa olla täysin virkeenä kaikkeen jos univelka painaa. Eilen kyllä miesoli töistä tullessa aika huomaavainen,mutta olinkin laittanut hänelle viestiä....

Nyt on kaksi yötä mennyt Laurin kanssa 1-2syötöllä,nukkumaan ollaan menty klo.23-24 ja herätty klo.8-9. Mutta mä en vaan saa nukuttua silleen hyvin,kun kuuntelen kaikenlaisia ääniä ja sit mua häiritsee pojan yskiminen.

Nyt taas lapset kutsuu (mies iltavuorossa)

Jumbis

Kiitti Nuppu! Kovis poitsu eikö ;) Tosin katu-uskottavuus kärsii kun kattelee pojan mahtavia pyöreitä poskia! Meillä myös viihdytään päivät tissillä oikein hyvin (kuten ainakin space kuvasta huomaa), ja illat varsinkin. On kiva kuulla ettei olla ainoita joilla pikkanen "asuu" rinnalla illat. Nimikin tuolla spacessa taisi kuvassa olla :)

Jumbis, saat kyllä hatunnoston sekä voimahalin minulta. Upeaa että jaksat olla noin rehellinen, arki kun ei ole aina helppoa, ja teillä näyttää olevan rankat ajat päällä. Toivottavasti miehesi ymmärtää auttaa parhaan mukaan että jakasit nämä univelkaiset päivät eteenpäin. Ja pidetään pekkuja että flunssakierre nyt vihdoin helpottaisi. Laurikin niin pieni vielä niin varmasti jokaista ääntä yöisin kuuntelee niin ettei saa itse nukuttua.

Pitikin tuosta kantoliinasta kertoa, eli mulla on trikooliina ja sit kovempaa matskua rengasliina, semmonen mihin saa kehtoasentoon. Poika ei rengasliinasta kyllä ole välittänyt ja trikooliinassa viihtyy väsyneenä kietaisuristi kakkosen sidonnassa jonkun aikaa. Tuntuu tosin siltä etten vielä oikein hallitse tuota liinaa, välillä jää liian löysäksi ja välillä tuntuu että kiristää. Olen kyllä ajatellut tuota ergo tms reppua, jotta mieskin sitten voisi kanniskella. En usko että hän oikein tuohon liinailuun hurahtaa.

Meillä käytetään tuttia kun pojalla sen vertaa kova imun tarve ja todella saisin olla tissi esillä koko ajan. Varsinkin kun vieraita paikalla, saa hieman lisäaikaa sen kanssa. Poika kyllä usein sylkee tutin, eikä sinänsä siitä välitä, mutta välillä syö hyvinkin. Uskon ettei ainakaa mitään vieroitusoireita siitä tule kun muutenkaan hän ei ole kovin innoissaan koko kapistuksesta..

Jos joku kaipailee niitä Tommy Tippee pulloja, niin meillä on 2 käyttämätöntä. Siis kerran kokeiltu ja siitä ei tullut mitään.. Voisin laittaa postissa tuleen..

No, nyt meen syömään,
lisää tarinaa taas pian!

Täälläpä on hiljaista... Oltiin pudottu toiselle sivulle!! Voimia Jumbikselle ja perheelle! Teillä on ollut tosi paljon vastoinkäymisiä.:(( Hirvitti laittaa neiti pihalle nukkumaan, kun täälläpäin on seitsemän astetta pakkasta. Hrr.. Ensimmäiset pakkaset tytön syntymän jälkeen, joten ei ole ihme jos tuntuu kylmältä.

Hyvä, että Nupun ensimmäinen reissu meni hyvin! Meillä olisi myös ollut viikko sitten häihin meno, mutta päätettiin, että ei mennä ja jälkeenpäin kuultuna oli tosi hyvä kun ei menty. Nimittäin hääpaikka oli ollut TOSI kylmä ja esim. paikkoja ei ollut tarpeeksi vieraille ja ruoka oli loppunut kesken.. Tosi oudot järjestelyt.. Siellä oli ollut muutama vauvaperhe (hieman vanhempia vauvoja kuin meidän tyttö) ja olivat olleet aika tuohtuneita jo pelkästä paikan kylmyydestä. Enkä ihmettele.. Mutta pääasia, että pariskunta sai toisensa.

Meillä on alkanut tulla näitä rintaraivareita aina välillä. Yleensä silloin, kun meillä on vieraita ja ääniä silloin enemmän, niin neiti ei pysty keskittymään syömiseen. Mietityttää lähteä hänen kanssaan "ihmisiin", jos on noin tosi tarkka ruokarauhasta. Kuinka teillä muilla, ovatko vauvat tarkkoja minkälaisessa ympäristössä syövät?

Olemme nyt muutaman kerran pitäneet tyttöä lattialla sitterissä, niin että koira on saanut olla samassa huoneessa, ja olemme positiivisesti yllättyneet minkälainen puoli meidän ylivilkkaasta "vanhuksesta" löytyy! Hän tulee melkein hiipien vauvan luo katsomaan, että mikä tuo on. Haistelee nätisti, on tarvinnut ojentaa ainoastaan kun haistelee liian lähelle kasvoja ja käsiä olisi tosi kiva nuolla.. Helpottaa ihmeesti arkea, kun voi pitää tyttöä lattiallakin sitterissä.

Pakko kiittää teitä kaikkia mammoja siitä,että jaksatte lukea mun valituksia. Tuottemun elämään ainakin suuresti apua josillä, että voin avautua teille mun ajatuksista.

Mun tosi hyvä kavri kävi kylässä ja hänen kanssaa juttelin kaikesta. Onneksi hän ei ole kaikonnut mun elämästä...ja ihanaa on jos saavat asunnon meidän läheltä, nähtäisiin sitten useammin

Koitetaan täällä parantua flunssasta.

Jumbis, eipä mitään, tottakai jaksetaan! Niinkuin kaikkien muidenkin ongelmia! Kaikilla on jossain vaiheessa ollut ongelmia, on tosi hienoa että on kanava jonka kautta niitä voi purkaa ja saada apua tai ainakin sympatiaa!! Jotenkin on hassua, kun tunnutte kaikki tammimammat silleen tutuilta vaikkei olla koskaan nähty eikä tiedetä edes toistemme oikeita nimiä! (okei, mun nimestä on melko helppo arvata, samoin ku Ullan ja Lauran.. =))

Meillä on raivottu kolme päivää. Nälkää. Jep, tissillä pitäis olla aivan koko ajan. Mun maidon tuotanto on jo nyt lisääntynyt niin, että sit kun on se ihana 3 h tauko tissittelyssä, niin on rinnat aivan kovana ja kipeinä. Ties millasiin määriin tuo pieni mies yrittää tuotantoa lisätä!

Täällä on ollut puhetta vaipoista, mutta tehdään gallup.. Eli mitä vaippoja käytätte ja minkä kokoisia? Meillä on nyt Liberon Minit (eli kakkoset) käytössä, ja kropalle sopivat mutteivät pissa- ja kakkamäärille!! Pitäis tunnin välein vaihtaa vaippa ettei tuu yli. Pampersin kakkoset on vielä huonommat.. Pitäis varmaan testata Muumi-vaippoja, en tiiä.

Me ostettiin muuten Cittarista joku me&mama merkkinen trikoinen 5 metrin kantoliina. Ei kaveri kauheesti tykkää olla siinä, jotenkin sen pää ei mahdu siihen kehtosidontaan.. Oon vähän nyt antanut periks, ajattelin testata sitten kun kannattelee kunnolla päätään.

Nintsu + pieni mies 2 kk

Mistähän täällä on ollut viime aikoina puhetta... Oon ollut vissin pari päivää poissa linjoilta (katsokaas... VISSIN, enää edes tiedä koska viimeksi käynyt täällä...) Niin ne vaan päivät vierii eteepäin ja tänään oon ollut ihan poikki... Onneksi mies oli tosi ihana ja teki aamupäivästä ruoan ennen kuin lähti iltavuoroon. Itse otin päiväunet, kun vauva oli terassilla päiväunilla. Itseasiassa aloin katsoon sitä "Meille tuli vauva" -ohjelmaa eikä mun ollut tarkoitus nukkua... Klo 15 maissa säpsähdin hereille, kun itkuhälytin hälyytti ihan vaan kahinaa... Äkkiä pomppasin ylös ja toin vauvan sisään, vaikka hän olisi kyllä voinut nukkua vielä ulkona. Mulla oli vaan sellainen olo, että kuinkakohan kauan hän on siellä huutanut jo ja minä, huono äiti oo vaan itse nukkunut sohvalla:(((( No, ei hän siis ollut huutanut vielä ollenkaan ja jatkoi sisälläkin unia vielä 1,5h! Mulla on vaan jotenkin sellainen olo ollut, että jos vauva on ulkona nukkumassa, niin en voi itse nukkua silloin. No, meillä on kyllä itkuhälärit ja oravaverkko ja vauva on takapihalla ja siellä lunta aikalailla, että ei häntä kukaan voi sieltä viedäkään...

Että mua pistelee miehen sukulaiset... Tuli sitten ihan yllärivieraita, kun vauva oli tissillä niiden päikkyjen jälkeen. Tosi kiva. Itsekin väsyksissä just tänään, mies iltavuorossa... Just just... Mitäs muut on mieltä yllätysvieraista tässä vauva-arjen keskellä? Toinen juttu, mikä mua on alkanut sieppaamaan, on anoppi. Hän ei käy kunnolla kylässä ollenkaan, mutta käy kyllä takki päällä sellaisia 10min äkkivisiittejä. Mulla tulee sellainen olo, että pitää niinkö kiertää meidän kämppä, että saakos se miniä pidettyä nurkat ojossa ja hoidettua kodin ja vauvan... PRKL! Ei se ehkä sitä ole, mutta tulee sellainen tunne itselle...

Laura: Ei tuo -7 astetta liene kuitenkaan paha...? Meillä on ollut kovempia pakkasia ja tyttö on nukkunut ulkona. Oon pitänyt -15 astetta rajana (Kuinka moni kauhistui???) Toki sitten katsonut, jos ollut tuulista lisäksi, mutta sitten oon kyllä käyttänyt vaunuissa sadesuojaa, joka pitää tuulen. Vaatetta vaan reilusti, makuupussi ja toppahaalari. Vaunun suulle harso. Ja meidän neiti ainakin nukkuu tosi hyvin... Meillä on myös aito lampaantalja, jota en kuitenkaan oo vielä käyttänyt, mutta sitäkin voisi käyttää vaunuissa lämmikkeenä.

Tutistakin oli puhetta... Meillä varmaan tulee vielä joskus ongelmia tutista vieroituksessa... No, eipä oo omena kauas puusta pudonnut, mulla ollut tosi pitkään tutti... Meidän mussukalle oli työnnetty tutti heti suuhun, kun se vietiin syntymän jälkeen saamaan lämpöhoitoa ja lisähappea. Siitä tiedän, kun mies kävi mulle ottamassa kuvia ja videon pätkän, kun olin niin huolissani, kun vauva vietiin pois meidän luota enkä nähnyt häntä, kun minut siirrettiin osastolle. Ja kuvissa siis tytöllä on tutti suussa. Mun mielestä me miehenkin kanssa ehkä vähän liian herkästi tukitaan sitä tuttia suuhun...

Meillä on nyt parina iltana taas itketty mahaakin... Mietin, että soittaisinko vyöhyketerapeutille (sattuis olemaan naapuritalossa vielä...), kun oon kuullut, että vyöhyketerapiasta on ollut monille masuvaivaiselle vauvalle apua.

Minäkin hommasin muuten perjantain kauppareissulla sen Mamin ultivent -pullon. Samallalailla se puskee sitä maitoa tutista ulos, kun nuo tavallisetkin ja samallaisia suihkuja kaikki! Tympäsee! Tissit suihkii ja tyttö kakoo ja pullotkin on p:stä!

Mutta, nyt on taas mentävä... Johan tässä aika pitkän pätkän saikin kirjoitettua...

Rosa ja Piiperöinen 5,5vko

Totta, jännä miten sitä tosiaan on tullut mammat tutuiksi! Vanha "jengi" se täällä kirjoittelee :)

Me käytetään Pampersin kakkosia. Liberot ei taas sovi meidän pojan muotoihin ollenkaan ja ylivuotoja tapahtuu usein. Kaveri kakkaa vain 1-2 kertaa vrk joten onneks voi välillä liberoja kuitenkin käyttää kun tuli jossain vaiheessa ostettua semmonen megapakkaus joka pitäis hyödyntää.. Pampersissa pysyy vähän tuhdimpikin satsi paremmin sisällä ;)

Öitä tammimammoille, nyt painun pehkuihin, kun poitsu näyttää väsyn merkkejä, jee!

Hmm. meilä tuo ultivent vaan tiputtelee tasaseen. Huomasin, että jos maito on vähääkään lämpimämpää kun kädenlämpö, niin sit rupeaa suihkimaan. Jotenkin se lämpö lisää painetta tms. Muuten niistä (on kaks) tulee kyllä tipoittain. Saa kyllä kanssa olla tarkka niiden miljoonan osan kanssa mistä ne on rakennettu. se on kyl iso miinus kun saa rullata ja putsata ja kasata noita pulloja. Mut muuten meille nuo on ollut kyllä apu.. vaikka rykii poitsu kurkkuun välillä tuonkin kanssa. On sen vertaa hätäinen syöppö. Mut siihen ei kai voi vaikuttaa, jos poika ei ossaa niellä rauhassa ;)

Yhteistyössä