Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi että Jumbis, jakseluja!! *tsemppihalaus*
Joo, ei ne miehet okeasti aina ymmärrä. Eikä edes halua, kun tuottaisi enemmän töitä sitten heillekin tuo hoitamiseen osalistuminen. Tairaa olla semmosta "laput silmillä" meininkiä.

Op, meillä ollaan menty takapakkia joten et oo yksin! Vaikka poitsu on jo hieman kasvanut, oli esim viime yö ihan horror. Piti just sun mainitsemaa möykkää, kitinää, örinää, narinaa... nukuin 2h koko yönä!! En tajua.. Hirveästi ilmavaivoja ja nälkä siinä sivussa. Nyt on mulla silmät niin ristissä että... eli kohtalotoveri täältä löytyy.

Äähh.. täytyypi mennä, poitsu huutelee.. Saispa nukkumaan sen nyt päivällä, kun on päivisin huono nukkuja. Mut hymyt päivässä auttaa äitiä jaksamaan.. :)

Op ja Ulla: Meilläkin on tuota käkinää ja örinää öisin. En osaa edes kuvailla millaista meteliä siitä pienestä ihmisestä lähtee. Ei tunnu häiritsevän hänen uniaan yhtään, mutta mä ja mies herätään kyllä aina siihen. Poika onneksi ei. Sitä meteliä saattaa jatkua joskus kauankin... kelloa en jaksa öisin katsoa, jos ei ihan mahdottomaksi mene.

Stemppiä jumbikselle. Meillä on kanssa noita riitoja kasvatuksesta ollut nyt. Musta tuntuu että mies on ihan liian lepsu esikoista kohtaan. Ei komenna lainkaan, mä oon se joka komentaa ja kiljuu. Sitten mies jaksaa tuskailla vaikka esikoisen pukemisesta talvivaatteisiin ja hermostua siinä puuhassa ja mä pyörittelen silmiäni, kun mähän joudun pukemaan kummatkin lapset ja itseni jos johonkin meinataan lähteä niin että mies on töissä. Jotkut jutut saa mut ihan raivoon, kuten esim. mies tulee kotiin töistä ja kysyy että "eikös se isoveli oo tänään päässyt pulkkamäkeen?"... mä meinaan seota näihin kommentteihin. Helppo mun onkin lähteä pojan kanssa pulkkamäkeen, kun tyttö ei nuku yhtään vaunuissa... ja mies tietää tämän ihan hyvin.

Nyt tuli kiirus ruoanlaittoon.

ah..kohtuullisesti nukuttu yö takana. mun nukahtamisvaikeuden jälkeen ku sain unen. niin herättiin puol kolmesta eteenpäin 2 tunnin välein syömään. ei pitäny käninää kun vasta aamulla yhdeksästä lähtien..

nukkuuko jonkun muun vauva muuten koskaan silmät auki? tää on jotenkin ihan hullua, kun poika nukahtaa usein silleen, et silmät ei mene kiinno ollenkaan. vaan sen silmät on auki koko ajan. sit vaan huomaa hengitysrytmistä, ääntelystä ja silmien liikkeistä, et se nukkuu. se on niin friikin näköstä. nytkin se nukkuu mun sylissä ja silmät on ihan auki ja pyöriivät reunoilta toisille, niinku jossain hedelmäpelissä.

Jepu, kuulostaa tutulta toi ähkinä/röhkiminen/öninä yöllä... Meillä sitä myös harrastetaan! Ja jäpikkä nukkuu vielä mun vieressä, yleensä siirrän sen mun ja miehen väliin mutta jotenkin hivuttautuu aina kiinni mun kylkeen yön aikana. Sit se alkaa myös vimpsuttaa käsiä ja jalkoja, ja siinä vaiheessa mä viimeistään herään.

Op, meillä nukahtaessa käy usein just noin, silmät jää osittain auki, ne "kierähtää" ylös ja vetää sit pingpongia.. =)

Voi Jumbis, älä nyt vaan usko että sä oisit huono äiti!! Ehkä sun miehelläkin oli huono hetki ja se laukas jotain tyhmää minkä ties satuttavan sua! Ootteko te puhuneet keskenänne kunnolla vähään aikaan? Jos saisitte vaikka tytön jonnekin hetkeksi hoitoon ja Laurin nukkumaan ja istuisitte puhumaan asiat selväksi? Mahtaako sun mies ymmärtää kuin väsynyt sä oot ja kuinka paljon sä teetkään?

Joo, meillä vedetään päivät ilman unia.. Tai sellasia pikasia torkahduksia tapahtuu, mut ne kestää vaan n. 5 min.. Yöt nukkuu kyllä hyvin, siis syöttövälit max. 3 h. Tänään on kyllä nukkunut vähän pidempään, noustiinkin poikkeksellisesti jo 6.30 kun mun piti käydä labrassa. Otin just kananmunat lämpeämään, toiveikkaana jos pääsis leipomaan sunnuntaita varten. Tai sit pitää odottaa et mies tulee kotiin.. Ulkona nukkuis varmaan hyvin, mutta kun me asutaan täällä 4. kerroksessa hissittömässä talossa niin pitäis olla erilliset vaunut parveketta varten.

Vitsit ens kuusta tulee tiukka.. Oon saanut tähän kuuhun asti palkkaa, ja nyt sit alkaa Kela maksamaan tukea. Palkka on tullut aina periaatteessa kaks viikkoa etukäteen, kun Kela maksaa niinku kuukauden jälkikäteen.. Eli n. 400 € jää käteen ens kuussa huimista tuista (palkkaa maksetaan siis 1.3 asti, ja Kela maksaa mulle 2.3-11.3 tuen nyt maaliskuussa). Oli kiva kun tuli hyvä palkka johtuen alhasesta veroprosentista, mutta ei päässyt sitä mitenkään hyödyntämään ku jokainen ekstra-ropo pitää laittaa ens kuuta varten säästöön. Meidän elämiseen ei riitä pelkkä miehen palkka, valitettavasti.

Niin siitä ostoksilla käymisestä. Ollaan käyty muutamaan otteeseen Jumbossa, ja ajotettu aina lähtö niin, että oon just imettänyt. Hyvin ollaan voitu se n. 2 tuntia kierrellä, toi kaveri vielä viihtyy hyvin turvakaukalossaan (ja meilläkin on ne rattaat joihin kaukalon saa yhdistettyä). Harsoliinaa heitetään näkö- ja pöpösuojaksi kaukalon "suuaukolle". Mua rupeaa ahdistamaan kotona olo jo yhden päivän (jolloin ei oo käyty missään) jälkeen.

No niin, nyt itketään..

Nintsu + pieni mies (delfiiniäänineen) 7 vko

Nintsu: tarkoittaakohan tuo delfiiniääni samaa kuin meidän kurkiäänet :) tyttö pitää ihme vinkunaa aina välillä varsinkin syödessään.

Meillä on kanssa tuota silmät auki -nukkumista. Se on kyllä aika häijyn näköistä, kun ei tosiaan muusta tiedä, että toinen nukkuu, muuta kuin siitä että silmät liikkuu ihan villisti ja tyttöä yleensä naurattaakin samaan aikaan unissaan. Meillä on kanssa silmät ihan auki, ettei oikeasti voi tietää muusta kuin siitä, että kroppa on ihan löysä ja hengitys on raskaampaa.

nintsu ja emmu: hihii..meillä on näköjään vauvoista varsinainen eläintarha koolla..koska meillä kutsutaan niitä vinkumisia gerbiilin ääniksi ja sit on vielä sellanen erillinen yksittäinen itkumainen "huudahdus", joka kuulostaa riikinkukolta :D

käytiin vaunuilla tunnin kävelyllä. ihana ku poju nukahtaa melkein samantien, ku se on saanu villapuvun päälleen..on vissiin niin turvallisen lämmin paketti, et simahtaa heti. nyt se nukkuu omassa sängyssään vielä päikkäreitään ja röhisee tietty välillä. oli kyllä ihana ilma kävellä merenrantareittiä, kun aurinko paisto ja oli lämmintä..tietty tuulihan se välillä tuiversi otsiksen ihan sotkuun, mut ihanan keväistä oli, narsissien tai vastaavien alkuja oli jo noussu maasta..ja on vasta helmikuu!! nyt odottelen miestä, et mentäs anopille kylään. nimiäisiä suunnitteleen, jotka pidetään maaliskuun lopussa.

meil oli eilen vieraita, ja ne tietty piti vauvaa sylissä lähes koko ajan, paitsi tietty sillon ku imetin.. mies sit vieraiden poistuttua oli ihan masentunu, et hänellä on jääny niin vähäiseks hetket pojan kans sinä päivänä. ku kaikki muut on ollu vaan vauvan kans tai sit se syö tai nukkuu..hellyttävää. no mut nyt meen keitteleen vähä teetä, kun on vihdoin kaksi kättä käytössä.

Voih ois ihanaa varmaan nukkua 4 tuntia putkeen :) Meillä "nukutaan"=maataan sängyssä noin klo 22-09 ja sinä aikana imetystä tapahtuu n. 1-3tunnin välein.. Väliajat vauva tota samaa ähellystä ku muut on maininnu:)

Taas on pupu ollut tissillä melkein koko päivän... se tuntuu olevan ainoo paikka missä tuo viihtyy. Tahti on ollu taas että 1h-1,5h tissillä ja sitte ehkä 15min-1h ilman... Välillä pupu nukkuu tissillä ja kun yritän siirtää pois niin herää kitisemään.... noh, kaipa se on tuon vastasyntyneen oikeus nyt olla tissillä aina kun haluaa, ehkä se ottaa menetetyt päivät takaisin, mistä jäi paitsi synnyttyään.

hitsi ois ihanaa jos meiänki vauva nukkuis päikkäreitä nii vois tehdä jotain siinä. Nyt oon joutunu pitää tuota itkevänä sängyssä sen aikaa ku saan tehtyä ees ruokaa ittelleni. Eli samaa päiväunettomuutta ku Nintsulla...

Nyt jatkuu imetys :) tää on täyspäivästä hommaa ainaki meillä

Naapuri alko hoilaan karaokea... Kiva, kiva... Muutenki ollut taas ihan höhlä ilta. No, pääsin sentään käymään YKSIN ruokakaupassa CM:ssä. Eka kertaa! Toisaalta oli vähän tyly, kun koko ajan takaraivossa takoi vauva, vauva, vauva ja kun tosiaan kävin nyt illasta ja meillä nämä illat ollu nyt kohta viikon verran sitä "hulabaloota". Ennen mun lähtöä kaikki olikin ok (ja enhän siis ois mihinkään lähtenytkään, jos ei olis ollut!) ja kun tulin n. klo 19.30, niin siitähän se riemu sitten repes, kun mikään ei taas ollut hyvä. Ei tissi, ei tutti, ei syli, vaan se pirun PULLO! Että kohta tuskastun koko imetykseen, kun ei luonnistu... Eilen meni kyllä hyvin, mutta tänään tuli taas takapakkia. Ja aamulla ja päivällä menee hyvin. Tosin vauva nyt nukkuu (eli taisteltiin vaan n. 3h) ja pullosta meni vaan n. 50ml yhteensä, että ei kai se paha... Kyllä se tisuakin jaksoi välillä vähän maistella. Mulle on vissin tullut tuosta sanasta täysimetys joku ihmeen pakkomielle...

Meilläkin on välillä tuota ähinää ja köhinää... Musta on niin vaikeeta, kun en osaa yhtään tulkita mitä se tarkottaa...??? Aamullaki ähisi mun kainalossa ja olin heti kaivamassa tissiä esiin, mutta se ei silloin vielä kelvannut.

Meillä on nyt aikalailla tosiaan vakiintunut tuo klo 22 maissa nukkumaan, klo 2 syömään ja klo 5 syömään ja klo 9 maissa ylös. Ihan kivoja pätkiä. Ja tosiaan yösyötöt ja aamut ja päivät menee loistavasti. Päivällä käytiin lenkillä (1h), tyttö nukkui koko ajan ja nukkui vielä terassilla 4h!

Nyt on mentävä, kutsu huuto... auts!!!

Rosa ja Piiperöinen

meillä menee yöt puol kolmesta kahden tunnin syöttövälillä keskipäivään asti, jollon me vasta noustaan. sit iltapäivällä ja illalla syödään harvemmin ja nukutaan enempi. eli rytmi on ihan päälaellaan.

meillä sitä käninää on ainakin sillon, ku poju änkää tavaraa tai kaasua. ja myös sillon, ku se venyttelee, vaihtaa unissaan asentoa tai herää unilta..eli lähes aina!

voisko olla, et mun nännit on nyt vihdoin karaistunu tähän koetukseen, kun enää se kipu ei ole sellasta, et miettisin pullosyöttöön siirtymistä. toivottavasti kävi nyt näin hyvin, et se ei ollukkaan siitä otteesta kiinni vaan ne oli vaan ihan ruvella kokemattomuuttaan! loistavaa, jos näin..

huomenna eka ostosreissu vaunujen kans..jänskättää kyllä..

Tänään (tai siis eilen kun ollaan jo lauantain puolella) tuli 4 viikkoa täyteen! Pelottavaa miten nopeasti aika kuluu. Vielä 11 melkein samanlaista nopeaa jaksoa niin neiti on jo vuoden. Eiks se aika voisi hidastua pikkasen, että saisi nauttia näistä hetkistä nyytin kanssa...ennen kuin pitää palata takaisin töihin. Noh, onneksi siihen on 1,5 vuotta aikaa vielä.

Oletteko muut miten pitkään suunnitelleet olevanne kotona?

Mä rupesin katselemaan netistä lähialueiden avointen päiväkotien ja seurakunnan perhekerhojen yhteystietoja ja aikoja. Pitäis saada jotain kontakteja/tekemistä päiväsaikaan, kun kaikki muut on töissä. Tuli vissiin saatua pikkukakkonen väärään aikaan ;)

Vaunulenkki takana, tenava terassilla päikkäreillä ja mies aamuvuorossa töissä. Elämä hymyilee, hyvin nukuttu yö takana ja tissityksetkin sujuneet mukavasti. Itseasiassa meillä menee nyt mukavammin syötöt, kun oon eilen alkanut syöttään istualleen. Vähän vaan hakusessa se asento, kun itse istun ihan kierossa ja selkä puutuu. Oiskohan se imetystyyny hyvä? Vai saiskohan sitä vaan muilla tyynyillä sen verran paremmaksi tuota asentoa ja vauvaa lähemmäksi tissiä...

Mullaki ahdistaa jo Chocon tavoin tää ajankulu! Meidän neiti tais olla teidän neitiä vaan päivän vanhempi, kuukauden huomenna! Kauheeta! Lisäksi musta on hirveetä, että nuo Liberon Newborn -vaipat on jo pieniä ja pitää siirtyä seuraavaan kokoon! Meidän vauva ei oo enää vastasyntynyt... :(((((

Mulla ei oo mitään ajatusta, kuinka kauan olen kotona. Mulla ei ole työpaikkaa mihin mennä äitiyslomalta, että en tiedä sitten missä vaiheessa alan sellaista taas metsästää. Jotenkin tuntuu, että lokakuun lopulla (äitiysloma loppuu) tyttö on vielä aika pieni hoitoon vietäväksi, että ainakin sinne vuoden ikään odotan, luultavasti pidempäänkin. Meillä on myös ollut vähän suunnitteilla (tosin ennen vauvan syntymää), että koitettaisiin uutta raskautta aika pian heti perään...

Koitin eilen illalla laittaa vauvaa kantoliinaan. Piru vieköön, kun oli hankalaa. Tosin, tyttö oli vähän kärttynen ja ehkä vähän väärin yritin häntä sinne asetella... Pitää koittaa tänään vaikka noiden päikkyjen jälkeen uudestaan, kun on hyväntuulisempi. Ja ehkä jalat ja peppu ensin ja sitten vasta pää... Itelläkin meni sitten vaan hermot koko liinaan... Se olis niin helppoa aamuisin tehdä hommia vauva liinassa. Sitä Ergoakin vois kattella... Ainakin Lumellahan se oli... Kokemukset positiivisia?

Nyt lähden vähän puuhastelemaan ja ruoanlaittoon, kun tytö nukkuu. Pyykkiäkin pitäisi pestä... Sitä riittää!

Rosa ja Piiperöinen

ostosreissu takana ja ihan hyvinhän se meni..melkein.. ei ehditty käydä lopulta juuri missään, kun tota aikaa tuhrautuu ihan eri tavalla nyt ja ei sitä osannu odottaa. siis kun jotain hissiäkin saattaa kampin keskuksessa joutua odotteleen yli 5 min..kun aina se vaan menee nokan edestä täytenä niin, ettei sinne mahu vaunujen kans tai vaunuja on muitakin jo jonottamassa kyytiin..

imetysliivit löyty ja olen järkyttyny mun kuppikoosta. se on kasvanu 4 kuppikokoa normaalista!!!!! ja 2 raskaana olosta.

jouduin imettään julkisesti, kun ei veskissä ollutkaan lämmintä vettä itiksessä, jonka alla pullomaidon lämmittää. ja sit ku toiseen otteeseen pyydettiin yhden kojun myyjää lämmittään se pullo, niin ei kelvannu pojalle maito pullosta. ja ei kelvannu maata vaunuissa valveilla sen jälkeen ku oli heränny, joten piti kantaa sylissä..se siitä, et yritin pitää pojua vaunuissa harsojen takana suojissa pöpöiltä.. mies sai aika paljon huomiota naisilta, kun kanteli vauvaa sylissään ja minä pyyhälsin omilla menoilla..tyytyväinen oli tietty saamastaan huomiosta :) rintarepussa tai liinassa olis poika varmaan viihtyny reissussa kivasti valveillakin, mut ei vaunuissa.

tänä yönä mies ruokkii yhden kerran pullosta, et saisin nukuttua edes yhden pidemmän pätkän. katsotaan kuin käy. nyt kattoon vielä yks jakso lostia.

ai niin piti rosa viel sanoa, et mulla on bumerangin muotoinen imetystyyny ja se ei ole mun mielestä hyvä. en ole sitä siis käyttäny siks vaan käytän aina ihan tavallista tyynyä. uskoisin, et sellanen U:n muotonen olis hyvä, mut tota mallia en suosittele. harmittaa, kun se makso kuitenki jonku reilu 40 €.. olisin halunnu just U:n muotosen, mut niitä ei sit ollu siellä kaupas, missä käytiin eikä olis ehditty/viititty mennä enää muualle..joten otettiin sillon se, ku sillon ei tiedetty onko se hyvä vai ei.

Rosa, mulla on lainassa kaverilta semmonen U-n muotoinen mistä opkin mainitsi. Oon tykännyt. Kun sillä saa kaverin nostettua kätevästi hyvälle korkeudelle. Oon imetellyt lähiaikoina sillä sohvalla, tietsin äärellä, ja tänä aamuna aamiasen yhteydessä! Kun poju päätti ruveta huutaan nälkäänsä ja mulla tietty just sillon kunnon sunnuntai aamiainen edessä :D

Meillä op mies oli tosi kultainen ja otti yhden syöttökerran viime yönä. Sain nukkua, siis mun kategoriassa ihan älyttömän pitkään. Tottakan havahduin silloin kun poitsu herän mut nukahdin nopeasti uudestaan. Me saatiin poika nukkuun vasta klo 24.00 sit hän heräsi klo 4 ja mies syötti. Seuraavan kerran poika heräsi joskus vähän ennen seiskaa!! Siis nukuin melkein 7h. Loppuaamu meni sit taas tosi tiheään heräilyyn, mut kyllä oli mahtavaa. Väsyttäähän tässä vielä, kun ollaan nukuttu muuten niin huonosti, eihän tuo univelkoja auta, mut hyvä juttu :)

Niin meillä on ilmavaivat taas jotenkin hallussa. Me vaihdettiin tuttelista Nanniin. Ja paremmin menee. Nyt kakka on tosin viherävää, mut lueskelin että juuri Nan saattaa sen aiheuttaa ja kun poika muuten terve. Toinen mitä tein, kävin ostamassa, Mam Ultivent tuttipulloja 2kpl ja oon tosi tyytyväinen. Se tuttiosa on pojan imuotteelle just jees ja ilmaa menee tosiaan hurjasti vähemmän. Ja samoin et yski tuskissaan kun maitoa litra kurkussa. Suosittelen. Me kokeiltiin muuten noita Tommy Tippeen tuttipulloja missä semmonen nännin muotoinen tuttiosa.. Ihan syvältä. Liian leveä pullo, joten sillä tosi vaikea syöttää varsinkin jos maitoa on pullossa vähän kun ei saa käännettyä. Tässä muuten tuo Ultivent pullo:

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/tuttipullotjatutit/ainumamultiventtuttipullo200ml/

Meillä siis yhä joudutaan turvautuu vähintään kerran vuorokaudessa korvikkeeseen, välillä kaks. Poika muuten asuu tissillä 24h ja imee samalla ilmaa masun täyteen. Eipä siinä tunnu olevan mitään järkeä. Nyt aina välillä annan molemmat tisut (oikeasta tulee muuten ihan surkeasti maitoa verrattuna toiseen, muilla vastaavaa?) ja sit korviketta päälle aina välillä. Poika sit kauemmin tyytyväinen masu täytenä ja mun tissit saa aikaa täyttyä vähän pitempään. Seuraava syöttökerta meneekin sit ongelmitta. Näyttää ikävästi siltä että musta ei vaan tuu täysimettäjää. En saa sitä onnistuun. Tosin en oo niin huolissaan siitä, mut oishan se kätevää aina vaan tissi ottaa esille kun nälkä iskee. Mut pulloruokinnassa on tietty se etu että voi antaa just kaupoissa käydessä, mies yöllä ymym. Pelkällä tisulla on meidän päivät kitinää ja tissillä tosiaan asutaan..

Väsymys on ruvennut hieman painaan. Viime ti-ke yönä meidän koira sai epileptisiä kohtauksia, onneks lieviä kun poika rupes huutaan :( On saanut aiemminkin syksyllä. No me sit tietty valvottiin ja siitä tuli kunnon univelkakierre, mut onneks on vkloppu ja ollaan saatu nukuttua. Meidän koiruus me vietiin sit (onneks on vakuutus) semmoseen eläinsairaalan kun Aisti. Aivan loistava!! Siis ne teki aivosähkökäyrän ja skannas aivot ymym. Aivan mieletöntä, eihän edes ihmiset saa noita aina ja kahden päivän sisällä. No ne totes et terve koira! Mut kun kohtauksia, niin siis epilepsia on epäilty diagnoosi. Nyt sit meidän wuffe on epilepsialääkityksellä, mikä on hieno asia. Siis turre muuten täysin terve, mut lääkitys sit vielä apuna ettei tuu uudestaan. Ja nyt kun poitsu on rauhallisempi, niin koirakin ottaa iisimmin. Eli nyt näyttää elämä taas hyvältä. Kyllä mua jännitti niin jäädä yksi kotosalle ke ja to päivä jos koira ois saanu taas kohtauksia kun oon yksin pojan kanssa.. mut onneks meni hyvin!

No tulipa tekstiä! Nyt täytyy mennä siivoamaan, kun tänään tulee vieraita! Niin ja kastajaiset varmistu 16.3. Pyysin mun siskoa ja hänen miestään kummeiksi, olivat ihanan otettuja :)

No nyt meen täyttämästä palstaa,
hyvää sunnuntaita tammimammoille!

Heh, tuntuu että ittelläki tuo teksti aina välillä vähän sekavaa että eipä hätää...

Meiän vauva on niin ihana aamuisin kun herää ja silmät auki toljottelee milloin mitäkin ja on ihan rauhallinen :) On se vaan niin syötävän ihana!!

Eilen oli sisko ja sen perhe (3kpl alle 5-vuotiasta poikaa) täällä ja oli kyl sellanen hulina että huh huh :) Vierailun jälkeen pupu nukkuikin varmaan 3tuntia putkeen ja sillä välillä käytiin kastekirkossa ja pupu vaan jatkoi uniaan vaikka puettiin päälle ja siirrettiin kaukaloon jne.

Viime yö meni taas kohtuu hyvin: klo 22-00 venkoilua mutta sitten heräsinki vasta 04 jälkeen imettää ja sitte taas 07 ja 09... Että ihan mukavasti tuo nukkuu välillä "pitkiäkin" pätkiä. Siis mulle tuntuu riittävän ees yks tollanen kolmen tunnin pätkä jos muuten nukkuu tunnin pätkissä kun päikkäreitä en kaipaa..

Imetys on sujunut ihan hyvin ja korvikkeita ei tosiaan oo käytetty kohta kahteen viikkoon, jee! Maitoa tulee tisseistä tosi hyvin.. Imetän yleensä (ku kyseessä pitkä syöttö) puol tuntia/rinta ja mun mielestä mun tissit ei ees tyhjene kokonaan, vähän heikkenee ehkä se maidon tulo mut saan sieltä puristettua maitoa puolen tunnin imetyksen jälkeen..

Mä en noita imetystyynyjä oo aatellu hankkivani ku eiks ne oo aika vaikeasti muokattavissa kun tavallisia tyynyjä pystyy helpommin muokkaa..

Nuppu+pupu

kiitti ulla tosta pullo linkistä. meillä nimittäin nyt se miehen tarjoama yösyöttö kerta meni vähä pipariks. kun ei poika suostu syömään pullosta ja pulauttelee sen jälkeen ihan törkeenä. siis mies syötti 50 ml annosta tunnin kauheella taistelulla. joten pakko keksiä joku ratkasu..ja ehkäpä se vois olla just toi pullo, josta kerroit. meidän pulloista maito tulee niin kovaa vauhtia, et ihan hirvittää. mut sain kyllä vähän paremmin nukuttua. 4 h pätkä oli se, minkä sain nukkua yksin..mut tietty minäkin heräin siihen pullon lämmittämiseen ja siihen nieleskelyyn ja kakomiseen, vaikka eri huoneessa olinkin. mut on tosiaan silti levänneempi olo. ens viikolla menen työjuhliin ja miehen pitäs selviytyä pullolla koko ilta..joten taitaa suuntautua meillä matka kohti vaunuaittaa.

Meillä on tuo U:n muotoinen imetys tyyny ja olen ollut siihen tyytyväinen just sen takia, että se pysyy muodossaan, eikä se "muokkaannu" liikaa vauvan alla. Ensimmäiset kolme viikkoa imetin tavallisien tyynyjen avustamana ja siinä sain väsytettyä selkäni ja niskani..:( Mutta varmaan kannattaa olla tarkkana, että minkälainen tyyny on. Kannatta kysellä saisiko sellaista lainattua/vuokrattua jostain. Täällä meillä päin MLL:n kautta sai lainattua imetystyynyä. Ja on tosiaan ihan ilmainen!!

Meillä tahtoo olla hankaluuksia päiväunien rytmin kanssa, kun meidän neiti nukkuu tosi pitkät päikkärit (mikä on sinänsä tosi hyvä juttu!) eli vähintään kolme ja puoli tuntia, yleensä lähemmäs viisi, mutta sitten onkin ongelma, että ennen yöunille laittoa ei enää oikein ehdi laittaa kunnon unille ja sehän tietää yliväsyneisyyttä ja iltakiukkua.. Eilen laitettiin vielä pienille päikkäreille ennen iltapuuhia (sen takia nimenomaan laitettiin, kun tytteli ei nuku päivällä muualla kuin ulkona..), mutta sitten hän ei ehtinytkään tankata yötä vasten tarpeeksi ja yö oli aika levoton.. Olen miettinyt, että pitäisikö herätellä noilta pitkiltä päiväunilta ja laittaa uusille unille.

Ulla ja muut koiran omistajat: kuinka teillä koirat ovat ottaneet vauvan vastaan? Entä kuinka teillä sujuu koiran ja vauvan yhteispeli, esimerkiksi jos vauva on leikkimatolla lattialla?? Vai miten toimitte??? Meillä on nimittäin aika isokokoinen koira, joka on tosi hyvin suhtautunut vauvaan, mutta juuri tuon koiran koon takia ja sitten myös sen, että tämä meidän koira on oikein ylipirteä ja innokas, kun sille päälle sattuu ja tuntuu, että en uskalla pitää tyttöä sitterissäkään lattianrajassa, kun koira on yli-innokas ja voi tahattomasti liian lujaa esim. töytäistä sitteriä. Eli tähän asti vauva ja koira ovat olleet eri huoneissa kun neiti on lähempänä lattiaa.. Ja vielä nyt tämä ei ole hankalaa, kun tyttö on pieni, mutta sitten kun hän alkaa liikkumaan enemmän, niin mietityttää, että mites sitten..

Ja tulipas sekavaa tekstiä! Toivottavasti saatte jotain tolkkua.:))

Laura 81 & tyttönen 7vk ja 3pv.

Hei, tuli sellanen mieleen... En tiiä onko tuosta ollu jo puhetta mutta miten teillä nukutaan? Nukkuuko vauva omassa sängyssä yöt vai teiän viekussa? Meiän pupu nukkuu mun kainalossa, välillä meiän välissä, riippuen kummalta tissiltä imetän :) Jotenkin on tuntunut "joustavammalta" nuo yösyötöt näin...

Aah, tänään saunaan :)

Niin sellasta vielä että miten nuo petipuuhien aloittelut? Onko teillä muilla ollu se jälkitarkastus sellanen ajankohta että sitte sen jälkeen vasta saa ja mitenköhän mulla ku oli tosiaan se sektio...

:) mukavaa viikon alkua ja rentouttavaa ja uneliasta tulevaa yötä kaikille!

Heippa pitkästä aikaa!

Olen käynyt tällä viikolla pariin otteeseen lukaisemassa teidän kuulumisia mutta kun on niin hektistä tämä meidän arki, niin en ole joutanut itse mitään kirjoittelemaan.

Ulla: onneksi saitte boksullenne lääkityksen ja pidän täällä peukkuja, ettei kohtaukset enää toistu. Äitini bostoninterrierillä on ollut epilepsia alle vuosikkaasta (koira nyt 5-vuotias) ja lääkityksellä ollut siis jo neljä vuotta. Lääkityksestä huolimatta koira sai 1-4vuotiaana lieviä epileptisiä kohtauksia (poissaolokohtauksia, "kärpästen jahtaamista", keinumista puolelta toiselle) jopa parikymmentä kappaletta päivässä! Mutta nyt viimeisen vuoden ajan kohtauksia ei enää ole ollut! Onneksi nuo kohtaukset eivät koskaan olleet tajuttomuuskohtauksia eikä koira esim. krampannut. Mutta huoltahan tuollainen aiheuttaa.

Laura81: meillä kolme bokseria suhtautuu vauvaan ihan rutiinilla, tosin onhan meillä tuo esikoinen 2v, mutta nuorin koirista on nyt 8kk ja sekin on aika välinpitämätön vauvaa kohtaan. Vauvaa ei kyllä ole vielä pidetty yhtään lattialla, sillä meillähän on lattiat täynnä koiria :) Ja vaikka ovatkin superkilttejä, mutta välillä ottavat matsia niin reippaasti keskenään että itelläkin on "henki vaarassa" (siis varpaat lähinnä murskautumisvaarassa ja esikoinen joskus muksahtelee nurin kun ei koirat huomaa varoa) - eli vauvaa pidetään paljon sylissä tai sitterissä esim. keittiön pöydällä silloin kun itse ollaan siinä keittiössä. Esikoista alettiin pitämään lattialla vasta 6kk iässä kun vanhus-bichonimme päästettiin sateenkaarisillalle. Vanhuksella kun oli aika paha pissanpidätysongelma ja ns. uimme koiranpississä, niin ei kiinnostanut laittaa vauvaa siihen silliliemelle haisevalle lattialle/matolle, vaikka alustojakin tietysti olisi ollut. Näinhän tää on, mennään niitten seikkojen mukaan, mitä perheessä vallitsee...

Meillä ei vieläkään ole vauvalle muuta nimeä kuin Papu. Ei yksinkertaisesti keretä juttelemaan miehen kanssa ikinä niin kauaa, että saataisiin nimi/ristiäis/kummiasiat selviteltyä. Esikoisella on niin kova uhma päällä (ja johtuu tietysti tästä vauvastakin), että hän ei kertakaikkiaan salli meidän keskenään jutella kuin muutamia lauseita kerrallaan, eli vaatii huomiota oikeestaan koko ajan. Viikonloppuisin esikoisen päikkäriaikaan yleensä jompikumpi meistä hoitelee kauppa-asioita, toinen tekee ruokaa, sitten on pyykit yms. pakolliset hommat, ettei silloinkaan päästä oikein samalle aaltopituudelle ja iltaisin esikoisen nukuttaminen vaatii 1-1½ tuntia, minkä aikana yleensä myös nukuttaja itsekin nukahtaa, joten se siitä iltasella juttelusta. Isyysloman aikana olisi meillä ollut mahdollisuuksia valvoa myöhään ja jutella esim. nimistä, mutta meillä oli niin kovia riitoja, että eipä onnistunut silloinkaan. Oikeesti sen isyysloman aikana me riideltiin 9 päivää! Ja siis todella 9 päivää eikä 9 päivänä - eli nukuttiin eri huoneissa eikä edes huomenta tai hyvää yötä toisillemme sanottu. Eikö olekin karseeta, sitä kun olisi toivonut että isyysloma-aikaa voisi myöhemminkin muistella jotenkin "ihanana aikana". No, tätä ei muistella. Eli ne päivät isyyslomasta, mitä ei mennyt tappeluun tai minun sairaalassaoloon, niin meni niitten riitojen "jälkipuintiin". Ja kumpikin oli vähän kuin pieksetty koira, eli meni monta päivää ennenkuin vuorovaikutus alkoi olla taas normaalilla tasolla.

Meillä vauva valvoo jo aika paljon, aamuisin aina klo 8-12/12.30 ja iltaisin n. klo 18 - 24. Nyt tällä hetkellä ihme ja kumma nukkuu, mutta eiköhän tuo kohta herää syömään ja seurustelemaan. Yöllä hän yleensä syö tietysti ennen yöunille nukahtamistaan eli noin klo 24, ja sitten klo 5 ja seuraavan kerrran aamulla n. klo 8, minkä jälkeen jaksaakin seurustella sinne puoleen päivään. Tämä on tietysti esikoiselle aika raskasta, sillä kun vauva valvoo, niin esikoinen jää luonnollisestikin vähemmälle huomiolle. Esikoinen-raukka haluaisi tietysti, että mä leikkisin hänen kanssaan "kunnolla" mutta vähän väliä huomioni kiinnittyy vauvaan, hänen syöttämiseensä, vaipan vaihtoon ja puklauttelujen siivoamiseen sekä muuhun jutusteluun. Kyllä tässä joutuu joka päivä itseään muistuttamaan, että esikoinen on vasta 2v2kk ja todella pieni vielä, ja hänkin tarvitsee ja ansaitsee huomiota.

Mies katsoo tällä hetkellä 24-sarjaa (ainoa ohjelma mitä hän seuraa) ja odotan tässä että kun se loppuu, niin ehdittäiskö sitten vähän jutella niistä ristiäisasioista ennenkuin hänen täytyy ruveta nukkumaan.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Huima ja Papu 1kk

Viimeiset kaksi yötä meidän vauvelin yönukkumiset ovat menneet huonosti :( Enää ei edes 4h pätkää alussa, että ehtisin itse siitä 2h nukkumaan... vaan saan koko "yön" nukuttua 1-1,5h pätkissä... syötöt 1h per kerta välissä niin nukkumissaldoksi jää 3-4h per yö... olen niiiiiiin poikki tästä yöimetyksestä.... En välitä vaikka päivällä olisi tunnin välein kiinni rinnassa, mutta nuo yöt.... Jotkut muistuttelee, että ei se ikuisesti kestä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että saanko enää koskaa nukuttua 6-8h putkeen yössään... voi mitä luksusta se olisi :)

Tehtiin eka reissu poitsun kanssa mummolaan vähän kauemmaksi ja ollaan täällä siis oltu jo kaksi yötä. Pikkuressu on ollut ihan ihmeissään ja väsy, kun on ollut niin paljon porukkaa katsomassa ja sylittelemässä. On ollut tosi vaikea saada päivällä nukkumaan, kun menee ylikierroksilla ja muut ei oikein ymmärrä, että ei pientä vauvaa pitäisi rettuuttaa niin hirveästi.

Hyvä puoli tässä reissussa on se, että saatiin mieheni kanssa käytyä yhdessä saunassa eilen!! Edellisestä kerrasta oli ollut aikaa monta kuukautta, se oli ehkä joulukuun alkupuolella. Ihanaa oli ja poitsu oli koko ajan rauhallisesti siskoni sylissä =)

Ollaan muuten nukuttu täällä samassa huoneessa poitsun kanssa ja on ollut itselle hankalaa, kun pikkuinen tosiaan ähisee ja mörisee yöllä, niin itse en saa unta ;) Äänet tulee liian läheltä, hän nukkuu kuitenkin siis omassa sängyssä, kun mummo oli hankkinut tänne oman sängyn :) Kotona poitsu nukkuu omassa huoneessaan, onhan sitä aina ikävä öisin, mutta olemme ajatelleet, että on helpompi totuttaa vauvasta lähtien omaan huoneeseen kuin sitten parin vuoden iässä. Saamme miehen kanssa myös enemmän "yksityisyyttä" eikä tarvitse pelätä herättävänsä vauvaa. Tosin niitä petipuuhia ei olla vieläkään kunnolla aloitettu, vaikka jälkkäri oli tällä viikolla. Mieli kyllä tekisi jo kovasti, mutta ei olla vielä mietitty ehkäisyä ja pelottaa vähän pelkällä kondomilla mennä, kun sen kanssa ei oikein malta olla niin huolellinen ja emme oikein haluaisi toista vauvaa vuoden sisällä, vaikka suloisia ovatkin ;-)

Nyt nukkuun!! Jos siis poitsu antaisi :)

Tähti ja kultapieni mussukka 8 vkoa!!

Ps. Onko kukaan käyttänyt PIRKKA-vaippoja? Onko niissä voiteita?

Huima: olipa kiva kuulla, että elämä voi jatkua normaalisti ison koiran ja vauvan kanssa! Luulen myös, että pidämme vauvelia aikalailla sylissä ja sitterissä niin, että vähän kasvaa. Lähipiiristä tulee lievää painostusta, et pitäisi pitää jo vauvaa leikkimatolla lattialla, että tottuisi olemaan hetkittäin ilman syliä. Tottahan se varmasti on, mutta en jotenkin henno vielä pitää lattialla, melkein sylissä ja silloin tällöin sitterissä. Ja toisekseen en aina haluaisi pitää koiraa "erillään" meistä, sitten ainakin tuntee itsensä hylätyksi.

Eilen saatiin neiti kaksille päiväunille, toiset pitemmät ja toiset lyhyemmät, ja voi kuinka ilta oli paljon helpompi! Hän oli tosi aurinkoinen koko sen ajan mitä oli hereillä ja jaksoi seurustella ihmeesti. Ja yöunille meno oli tosi helppoa. Voi kun rytmi kääntyisi nyt näin.. Ongelma se tämäkin kun vauva nukkuu "liian pitkiä" pätkiä kerralla..:)

Heippa!

Olin tytön ja pojan kanssa viikonloppureissussa mun siskon ja isän luona. Siellä sain vähän avutua mun huolista ja olla välillä jopa hoitamatta lapsia,kun sisko jaisäni katsoivat heitä. Mun sisko osti meidän isältä talon,meidän lapsuudenkodin ja sekun on vanha kauppa,tilaa riittää..jäi meidän isä vuokralle sinne...näin siis päästään aina molemmille samaan aikaan.=)Äidilläni käytiin sitten lauantaina kahvilla kun hän asuu siinä lähettyvillä...Mutta kuitenkin...

Mies vei meidät perjantaina ja tuli eilen hakemaan.Kotiinkun tultiin,täällä olikin siistiä. Oli pakko kehua miestä kerrankin,että oli kotitöitä tehnyt! vaikka yövuoroissa olikin...NO,siltimä vieläkin oon kauhean väsyny,vaikka yöt menikin tosi hyvin meillä kylässä(tyttö nukkui vauvana aina hyvin isälläni), poikakin heräs kerran yöllä syömään ja nukkumaan mentiin aina klo.23. Oltiin ulkona lauantaina pitkään,poika nukkui rattaissa ja sain touuta tytön kanssa omia,huomasi että nautti mun saamasta huomiosta,jota ei kotona riitäniin paljoa jos olen yksin lasten kanssa.

Äh,vähän sekasta mun teksti myös...ajatukset ei kulje kunnolla taas. kotona yö menikin huonosti sitten...pojalle iski mahavaivat.

Meillä korviketta annetaan jos siltä näyttää, vielä kuitenkin täysimetän,ettäsiitä voi päätellä sen korvikkeen tarpeen. Neuvolassakin ohittavat aina tuon korvikkeen kun siitä jotain mainitsen, kun ei tarvita sitä joka päivä.Meillä menee mistäpullosta vain maitoa alas,eniten kyllä käytän koliikkipulloa,joka tytöltä jäi. Siinä ei ilmaa pääse mahaan niin paljoa ja käytän vielä niitäpullotutteja,joissa saa valita sen virtauksen. Tosin ihan tavallisistakin pullotuteista menee maitoa alas ja pulloista myös.

Mulla on huomenna jälkitarkastus ja hormoonikierukan ajattelin hommata.Ainut hormooniehkäsy jonka voin ottaa. Tietenkin siihen pitää aika varata,mutta siihen asti ollaan ilman mitään petipuuhia,kuten nytkin...mun ei vaan tee mieli eikä edes ajatuksissa käy koko asia. EI mieskään ole kyllä mitään vonkaillu.

Täytyy pyykit mennä ripustamaan nyt,kun lapset nukkuu...sitten voisin itsekkin mennä pitkäkseen.Mieskin kotona taas perjantaihin asti.

Pirkka vaipoissaei pitäs olla voiteita..

Maanantai taas!

Viikonloppu menikin vauhdilla. Meillä on edelleen vähän tuo iltatissittely tuskaista. On se jännä, kun ensimmäiset 3,5 viikkoa vauvan elämästä tissittely sujui ongelmitta ja sitten alkoi tuskainen tie iltasyötöissä. Perjantaina tuntui jo paremmalta ja sitten taas lauantaina kitistiin ja eilen. Nyt vaan eilen päätin, että kauaa en taistele ja haen sen pullon, jos se kerran auttaa. Mitä tuota kauheesti lasta ja itseä kiusaamaan.

Me oltiin eilen tytön kanssa mun kotona koko päivä. Isäni oli mieheni kanssa raksalla. Meillä oli tyttöjen päivä, kolmessa polvessa:) Mummon, vauvan ja mummolan koiran kanssa vaunuiltiin ja ulkoiltiin pitkään, suunniteltiin ristiäisen leivottavat ym kivaa. Onpa muuten melkoista unilääkettä vauvalle molemmissa mummoloissa, kun eilen nukkui klo 12.30-18 kuin tukki, osan aikaa ulkona, mutta piti jo hakea sisään, kun alkoi itsellä ahdistaa, että paleltuuhan hän sinne... Viiime lauantaina toisessa mummolassa veteli hirsiä lähes samaan tapaan... Vaikka nukkuuhan hän jo kotonakin ulkona päiväunet paremmin kuin hyvin. Nyt nukkuu tosin sisällä, kun meillä kävi aamupäivästä pappi, kun sovittiin tapaaminen ennen ristiäisiä. Nyt sitten lyötiin se nimikin lukkoon. Tai onhan se ollut jo valmiina ja kerrottiin jo papillekin. Ainoa asia, mikä siinä vielä "kiikasti" oli, laitetaanko väliviiva ekan ja toisen nimen väliin.

Jahas, imetystyynystä tuli positiivisia kommentteja. En tiedä pitäiskö hankkia... Toisaalta tuntuis hyvältä, toisaalta turhalta, jos tämä imetys tästä vaan rupeaa kuihtumaan ja kuihtumaan...

Nuppu tais kysellä nukkumisjärjestelyistä. Meillä tyttö menee yleensä omaan sänkyyn nukkumaan illalla (tai usein nukahtaa syömisen yhteydessä ja siirretään sänkyynsä). Tytön sänky on meidän huoneessa. Kahden maissa kun syö, niin jää usein meidän viereen, on sitten viiden maissa helppo ottaa syömään. Joskus oon tosin siirtänyt kahdelta sänkyyn, mutta useimmin en. Ja tosiaan monesti nukkuu siitä kahdesta aamuun saakka meidän sängyssä. En tiiä onko viisasta, mutta se ähinä ja kähinä on ehkä jotenkin vähäisempää, kun on meidän vieressä ja saa tosiaan tissille helposti.

Jahas, mulla jäi taas juttu tossa kesken… Kirjoittelin tosiaan ton alun jo puolen päivän aikaan… Tyttö heräs silloin ja touhuiltiin kaikkea ja käytiin tossa vasta ulkonakin ja tyttö jatkaa nyt päikkäreitä terassilla.

Mutta joo, häätyy nyt jatkaa kotihommia. Huomenna meen aamusta käymään neuvolassa mittauttamassa hemppaa. Sairaalasta käskettiin silloin jatkaa rautalääkkeitä ainakin kuukausi synnytyksestä, niin aattelin, että vois mittauttaa ja jos näyttää hyvältä, niin en jatka kyllä enää. Kovettavat niin mahaakin.

Palataanpa asiaan!

Rosa ja Piiperöinen 1kk ja 1pv

Yhteistyössä