Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä menossa joku ihme venkoilu ja tempoilu kausi tissillä. Eilen illalla ja tänään ilmenny tätä isoa ongelmaa. Nytkin yritin ja yritin 2h ja vähän aikaa saattaa imeä ja sitten huutaa kuin puukossa. Mietin, että kuulunkohan myös niihin ns. suihkutisseihin, kun rintakumi jos on paikoillaan, niin siihen jää usein paljon maitoa

just just, onnistuin sit lähettään ton kesken kaiken... No, parempi niin kuin, et ois menny teksti hukkaan...

ok, jatkuu... niin eikö vauva ehdi imeä? Myös pulauttelee aika paljon tissillä ollessa. Vai onko tämä nyt vaan jotain rintaraivari aikaa??? Jos teillä on ollut vastaavaa, miten ootte toimineet ja saaneet vauvan ruokittua ja hiljaiseksi? Meillä nyt sitten turvauduttiin monen monituisen päivän jälkeen pulloon ja korvikkeeseen (mies juuri parasta aikaa syöttää...), kun ei kai sitä lasta nyt voi kovin kauaa huudattaakaan? Äitillä itkettää kyllä ihan yhtä paljon... :¨(((( Tulee niin tunne, että mitä teen väärin ja eikö musta nyt oo tähänkään...??? Ja kuitenkin kolmisen viikkoa meillä meni ihan hyvin imetykset, rintakumilla ja välillä jo ilmankin.

Rosa

Harmi kun niin monella on ollut ongelmia imetyksen kanssa. Itselläni ei ole muuten ollut vaikeuksia, mutta edelleen pumppaaminen ei vaan onnistu. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kertaa lypsää, mutta parhaimmillaan saan kummastakin rinnasta vain noin teelusikallisen maitoa. Tämä siis käsin lypsäen, rintapumppuun en saa sitäkään vertaa. Mies onkin antanut sitten korviketta, jos olen ollut jossain kaupassa tms. ja pojalle on tullut nälkä. Joten ilman korviketta ei täälläkään olla selvitty, mutta itse imetys sujuu kyllä hyvin.

Mä oon kokeillu antaa ton simahtelu-tissittelyn vaihtoehtona tuttia pupulle ja toisinaan se kelpaakin.. Ja silloin ku pupu alkaa unissaan kitisemään nii välillä tutti saa hieman unille jatkoaikaa..

Rosa, meilläkin tänään venkoiltu tissillä. Ihan kun ei oikein malttais asettua siihen syömään... Hitsi ku on nii vaikee viel tässä vaiheessa sanoa että oisko mahanpuruja toisella vai kaamee nälkä vai väsy. Ehkäpä kuukauden päästä oon jo fiksumpi tuossa vauvan "lukemisessa".

Välillä on kyl itku niin herkässä että ihan tyhmää, mutta kai se kaikki kuuluu tähän. Toivon ainakin että näin ei aina tuu olemaan.. Jotenkin sitä ei vaan osaa hyväksyä itseltään "epäonnistumista" vaikkei voi todellakaan vielä osata kaikkea kun on vasta ollu alta kaks viikkoa äiti..

Meillä ei vielä muita imetysongelmia, kuin aika runsas pulauttelu ja välistä ilmavaivoja ilmeisesti mun suihkutissien takia. Mutta käsittääkseni nuo rintaraivarit ja ohimenevät tissin hyljeksimiset ovat ihan normaaleja. Meillä ainakin esikoisella oli jossain vaiheessa noita rintaraivareita (en muista tarkalleen minkäikäisenä, mutta koska silloin vielä asuttiin entisessä kodissa, niin täytyi olla alta 4kk). Ja ainakin hänellä nämä meni ohi.

Voitteko kuvitella: mulla alkoi menkat eilen - ja vuosisadan sellaiset. Täytyy myöntää, että kyllä v-tuttaa, sillä kuitenkin ollaan täysimetyksellä ja synnytyksestä alle 4 viikkoa aikaa. Esikoisen teon jälkeen meni sentään 6 viikkoa ennen menkkojen alkua. Nyt ei edes jälkivuoto ehtinyt loppua ja ... ärsyttää sikana.

Huima

Moikka kaikille pitkästä aikaa! Tuntuu että tämä pieni nyytti täyttää päiväni etten kerkiä mitään muuta tehdäkkään....jos nukkuu katselen vain kuinka suloinen hän on =) Meillä "emppu" nyt huomenna 5 viikkoa, ristiäisiä ei olla vielä pidetty, ne on 2.3. kotona pidetään.Pieni muotoiset;papat, mummo ja kummit.

Eka neuvolassa asti käynti tehtiin viikko sitte.Ja kyllä tuli itkua että tuntu ihan että pimu tikahtuu itkuun.Painoa oli 3400g ja pituutta noin 52,5cm kun rimpuili aikalailla tossa mittauspisteessä ni mitta noin sinnepäin.Pikku tytöks kasvanu kuulema ok.Ollaan oltu täysin rintamaidolla.Syöntejä n.3 tunnin välein yöllä, päivällä joskus tiuhempaan/harvempaan.Päivisin on käyty n.tunnin ulkoilu lenkki, riippuen kelistä.Aiotteko ottaa vauvallenne rotavirus rokotteen? Meidän täytyy päättää se seuraavaan neuvola kertaan mennessä.Et lääkäri voi sit kirjottaa reseptin.On aika kallis, neuvolan täti arvioi et n.150 euroa.Ajateltiin kuitenki ottaa se.

Mutta pitänee lähteä "empulle" vaipan vaihtoon ja yöppärin laittoon, sit tissin kautta nukkumaan....ainaki äippä toivois et otettas pikku tirsat =)

vm-74 ja "emppu" 5 viikkoa

Meillä poitsu on tänään niin hyvällä päällä että mä vaan roikun täällä netissä.. :)

Huima, aika nopeesti sullakin alko menkat! Ja mä kun luulin olevani nopea kun menkat alko 7 viikkoa synnytyksestä:) Mä ihan oikeesti kuvittelin, että jos imettää niin ei tuu menkkoja, mutta ei se näköjään niin ookkaan. No, ei auta kun kärsiä.

Mä en oo ees kuullu tosta Rotavirusrokotteesta.. tai siis ei oo ainakaan neuvolassa mitään puhuttu siitä, eikä sitä kyllä varmaan muutenkaan tulis otettua. Me ollaan kyl liikuttu aika paljonkin ihmisten ilmoilla, en mä ole edes tajunnut varoa mitään tauteja.. eilenki käytiin parissa ruokakaupassa ja huonekalukaupoilla. Poika oli tyytyväisenä rintarepussa ostoskierroksen ajan. Olin ihan onnessani, kuinka hyvin päivä sujui. Jotenkin ihanaa huomata, ettei se oma elämä päättynytkään vauvan tuloon vaan edelleen voi käydä ostoksilla yms. Toi rintareppu on kyllä maailman paras keksintö, pääsee rappusiakin pitkin menemään eikä tartte vaunujen kanssa kompuroida.

Ihana viikonloppu oli kyllä. Käytiin eilen ja tänään vaunuttelemassa, mieskin oli mukana. Oli ihana nauttia kauniista ilmasta. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Simba ja poika (huomenna 8 viikkoa)

Tulin tänne sittenkin uudelleen, kun saatiin hyvät päiväunet nukuttua. Siis ihan koko perhe! Vähänkö oli ihanaa nukkua miehen kanssa lämpimän peiton alla pitkät päiväunet ja poitsu ei kertaakaan inahtanut :) Nukkuu kyllä eri huoneessa, että kaikki inahdukset ei kuuluisikaan ;)

Rosa, meillä oli samantyylistä ongelmaa joitakin viikkoja sitten... mahdotonta venkuamista, pulauttelua, kakostelua ym. sitä kesti aina jonkun aikaa ja sit oli ehkä pari päivää väliä ja uudestaan. Nyt on ollut ehkäpä jo viikko tai enemmän ettei sitä ole ollut enää paljoa eli kyllä sen pitäisi ohi mennä! Oletko kokeillut päästä vauvan alkuimujen jälkeen rinnan irti ja valuttaa maitoa harsoon hetken, että pahin paine vapautuu? Silloin vauvelin olisi helpompi imeä ja niellä. Kannattaa myös tarkistaa että vauvan pää/kasvot on suorassa vartaloon nähden, siis silleen että nenä ja napa on samaan suuntaan. Minulla oli pitkään silleen, että vain pää oli kääntyneenä minua kohden, joten vauvalla oli huono asento ja ehkä osaks johtu siitä pulauttelut...

Poitsu meni nukkuun tunti sitten ja nyt pitäis itse suhinalla mennä sänkyyn, että ehtisi nukkua... Aamulla on neuvola kymmenen maissa, saa nähdä miten me sinne ehditään, kun tähän asti ei ole onnistunut lähteä mihinkään aamupäivällä. Pyydän kyllä miestä jäämään aamuksi kotiin ja menemään töihin vasta neuvolan jälkeen, kun yleensä meidän poitsu kitisee/itkee raivona aamulla ja tutti tippuu jatkuvaan suusta niin siinä ei ehdi syömään tai laittamaan vaatteita päälle...

Meillä meni yöllä klo 2 syönti tosi hyvin ja näppärästi. Imi noin varttitunnin tosi hanakasti ja hyvin ja simahti täydellisesti. Kuuden aikaan aamulla sitten taas sama venkoilu ja tempoilu kuin illalla, samoin klo 8.30. Ihme hommaa... Illalla täällä kyllä jo itki äiti ja vauva, kun tuntui itsestä niin pahalta, kun ei osaa hiljentää ja saada tyytyväiseksi omaa lasta. Kokeilin muuten illalla sitten vielä lypsää maitoa, niin en saanut juurikaan 10ml enempää pulloon, että siinä sitten jo ajattelin, että menikö suihkutissisyys-arvelu sittenkin pieleen ja oliko maitoa sittenkin vaan niin vähän (vaikka käsin kokeilemalla suihkusi kauheesti...), että vauva kätisi sitä ja nälkäänsä (eikä tyhmä äiti osannut heti tulkita vauvan itkua ja viestejä nälästä... :( ) Silloin yöllä vauva tyhjensi vaan toisen rinnan ja jouduin sitten lypsämään toisen, kun oli niin pinkeä ja lähes 100ml sain hetkessä pulloon.

Mutta, vauva nukkuu nyt, niin täytyy itsekin hankkiutua eroon tästä maidontuoksuisesta yöpaidasta ja muutenkin laittaa vähän paikkoja kuntoon. Jossain vaiheessa lähdetään vaunuilemaan Piiperöisen "hellua" vastaan, kun aikoivat tulla kyläilemään meille tänään. "Hellulla" ja Piiperöisellä on ikäeroa aika tasan 3kk.

Rosa ja Piiperöinen 25vrk

eikö kellään muulla ole ongelmana törkeän kipeitä nännejä, kun ei niistä kukaan mainitse mitään? mulla ne on siis edelleen niin hemmetin kipeät. imetyksen alotus sattuu ihan sairaasti, hammasta purren joutuu olemaan alku minuutit. sit se ajan kans helpottaa. voiko pojalla olla kuitenkin joku väärä imuote? en siis tajua miten muuten se vois siitä ottaa kiinni. jostain luin (täältäkö), et vauva ite ottaa oikeaoppisen otteen lähellä nänniä..no tämä ottaa ihan samanlaisen otteen itse ja autettuna. ja molemmat sattuu. bepanthen ei auta, rintakumi ei auta, papereihin kirjottivat laitoksella, et hyvät nänninpäät, joten siitäkään ei pitäis olla siis kii.. en tajua miten kestän koko imetysajan, jos tämä kipu ei lopukkaan ja vauvan imuteho senkun kasvaa.

vähän tyhmä kysymys, mut miten tollaselle pikkuselle voi antaa ilmakylpyjä, kun se koko ajan tuottaa tavaraa? äsken yritettiin vähän tuuletella nivusia ja teki kahdet kakat harsolle 5 min sisällä. ja nykyään lähes aina lentää pissikin kaaressa vaipanvaihdon yhteydessä, ennenku kerkeen ja muistan laittaa harson eteen..usein se lentää pojan omalle naamalle..

miten muuten te olette päätelleet tai testanneet, et mikä teiän syömä ruoka aiheuttaa vauvalle mahanpuruja? koen jotenkin tosi hankalaks sen selvittämisen, enkä tiiä miten se onnistuu?

ja vielä ihmettelen, et eikö tosiaan vieläkään saa syödä sushia, kun imettää? unelmoin niistä koko raskauden ajan ja nyt neuvolantätsy lataskin pöytään taas jonkun ruokarajoituslistan, jossa merilevä oli taas kiellettyä.. olin jo miettiny, et kuin mennään heti syömään sushia, kun imetyksenn tulee joku rytmi ja on helpompaa liikkua ulkona..mut ei..syssymmällä sit :(

nyt aamupalaa ja sit vaunuileen..sitä ennen täytyy kyllä miettiä pojan sukunimiasiaa..etunimet on aika hanskassa, mut sekin vähän riippuu siitä, mikä sukunimeksi tulee..

Rosa, tuo suihkuisuus ei mene yks yhteen maidon määrän kanssa (luin netistä monesta paikasta). Eli voi olla suihkuisat, vaikka maitoa olisi vähän. Mullahan ei oo mikään megatuotanto maidon kanssa, ja silti voimalla tulee ;) Eli hyvin voi olla että Piiperöisellä oli tosiaan nälkä.

Meillä taas nukuttiin uusia ennätyksiä ekan pätkän kanssa. Saatiin poika nukahtamaan vasta puol 1, mutta nukkui sitten 10 yli 5 asti! Ja kun laskee sen syöttövälin syötön alusta uuteen syötön alkuun, niin saahaan 5 tuntia! Hurjaa. Mut tapaansa tullen, koko loppu aamu menikin sitten 2 tunnin väleissä maksimissaan. Eli kun poitsu syö kauan, röhtäytän kunnolla ja nukahtaa, menee siihen 45min-1h niin menee sit loppuaamu rymillä, tunti tissiä - tunti unta.

Me ei Rota rokotetta olla mietitty.. kaivattaisiin kanssa mielipiteitä. On kyllä kovin tyyriskin. Toisaalta Rotavirus kun täällä kovasti jyllää niin pitäisköhän ottaa..

Op, mulle sanottiin synnärillä ettei imetys saisi sattua enää 10 sekunnin jälkeen. Joten voi ihan hyvin olla kyse väärästä imutekniikasta. Mulla on nänninpäät pysyny hyvänä, tosin synnärillä mullakin sattui jopa monta minuuttia ja silti siellä sanottiin, että nänninpäät on hyvässä kunnossa. Mutta kun kotiuduttiin niin ne nännikivut kyllä loppui. Joskus saattaa edelleen sattua, kun aloitan imetyksen, mutta se kipu ei kyllä kestä kun muutaman sekunnin. Kannattaa varmaan tarkistaa se imuote (auttaiskohan ne esim. neuvolassa?) koska sulle ei oo kivaa, jos joutuu joka kerta minuuttitolkulla kärsimään.

Ja samaa olen itsekin ihmetellyt että miten niitä ilmakylpyjä tehdään kun vauva kakkii ja pissaa koko ajan. Op, kiva kuulla etten ole ainoa jonka vauva kakkii koko ajan. Tosi monesti on tullu pieru kun olen vaihtamassa vaippaa ja sitten onkin harso ihan kakassa. Samoin eilen kun olin vaihtamassa vaippaa, pojalta pääsi aivastus ja samantien oli kakat taas hoitopöydällä. Oon ihan ihmeissäni, että miten sitä kakkaa voi tulla niin paljon ja joka yskäsyllä. Samoin pissat on monta kertaa lentäny kaaressa kun otetaan niitä ilmakylpyjä. Sen takia ilmakylvyt onkin jääny vähiin.. Yhtenä päivänä oltiin molemmat, poika ja minä, suihkussa ja kiedoin sitten pojan suihkun jälkeen pyyhkeeseen ja laitoin lattialle siksi aikaa kun pesin itseni. Kun sain itseni pestyä (ei siinä menny kun pari minuuttia) otin pojan ja meinasin pukea hänelle päälle mutta sillonkin siellä pyyhkeen sisällä oli jo kakkaa.. että tosiaan aika nopeesti tulee vaihdettua se vaippa. Pyykkiä on muutenkin ihan riittämiin.

No mutta lähden tästä ruoan laittoon, heippa.

Simba ja poika (tasan 8 viikkoa vanha)

Heippa taas täältäkin!

Kihisen täällä kiukusta, kaiken voisin manata maanrakoon! Eilen oli ristiäiset ja nekin saatiin omin voimin järjestää. Muutamat henkilöt auttoivat sen mitä pystyivät, muttamihene puolelta ei apua saatu ollenkaan. Ja meinasin eilen lyödäkkin oven kiinni mien äidin nenän edestä kun tuli...niin paljon mua ärsytti sen olemassaolo.

No juhlat meni ihan kivasti kuitenkin. Itse vain olin väsynyt ja meinasin nukahtaa seisalteen koko juhlan ajan. En ehtinyt edes kunnolla juomaan/syömään mitään kun jouduin huolehtimaan,että vieraille on kahvia jne..ja mies vaan itse joi kahvia ja seurusteli vieraiden kanssa, eika yhtään auttanut missään!! Ja asiasta onkin saanut kuulla jo useasti!

Poika sai nimekseen Lauri. Tänään sain vietyäkirkkoherranvirastoon sen lappusenkin ja nyt odotellaan Kela-korttia.

Tänään oli neuvolakin meillä. Sain puhelinnumeron perhetyöntekijöille, kun täti itse ehdotti että sieltä hakisin vähän apua arkeen...Lauri painaa nyt 4970g,pituutta 60cm ja pipa 38.8cm. Lääkrintarkastus oli ja siellä muuten kaikki ok,mutta epäili lääkäri meidän pojalla olevan keuhkoputkentulehdus ja käytiin sen takia verikokeissa. Verikokeiden ottaminen olikin sitten aika kidutusta..eivätmillään meinanneet osua suoneen ja lopulta ottivat vain tärkemäinkokeenja senkkaa eivät enää ryhtyneet ottamaan...itse meinasin alkaa itkemään siinä kun poikaa pistelivät.=/

Mutta huonopäivä täällä,kun en ole päässyt ollenkaan nukkumaan..tyttö pistää hanttiin niin paljon ja lauri nukkuu ulkona jamies vaan pelaa tietokoneella...*prkl*

Jumbis ja Lauri 6vkoa

Me käytiin tänään ottamassa tuo Rota- rokotteen ensimmäinen osa. Mietittiin kyllä pitkään, että otetaanko, koska se on tosi hintava (160 €!!), mutta tultiin siihen tulokseen, että pieni hinta siitä, jos vältetään rotavirus. Se annetaan suun kautta, vaikka rokotteen nimellä onkin. Vähän jännitin, et tuleeko kaikki samantien ylös, kun neiti on kova pulauttelemaan. (Olisi muuten ollut tosi kallis pulautus!) Kuukauden päästä on vielä tehosterokote. Terveydenhoitaja sanoi, että kenellekkään, jolle hän on laittanut, ei ole tullut sivuoireita, mutta sen nyt näkee illan ja huomisen aikana tuleeko meille mitään.

Ei meilläkään neuvolassa puhuttu tuosta rotarokotteesta mitään, ennen kuin itse kysyin. Aika ihme homma, kun ajattelisi, että voisihan siitä mainita jotta kaikilla olisi ainakin tieto siitä. Ilmeisesti se rokote on tulossa jossain vaiheessa rokotusohjelmaan. Vielä piti sanoa siitä, että se täytyy ottaa 6-24 vk ikäisenä.

no voi hitsi. miten minä nyt sit menen itse korjaamaan pojan imutekniikkaa, jos se siitä kiikastaa se kauhea kipu? mun mielestä toi on syöny koko olemassa olonsa ajan samalla tekniikalla. synnärillä se ei sattunu yhtään, mut sit ku maito alko nousta, niin siitä se sit alko. ja kyllähän ne siellä laitoksella kattokin sen imuotteen, eivätkä sanonu mitään. voisko pojalla olla niin pieni suu, että se ei saa sitä nänniä tarpeeks sinne suuhun? joissain laitokselta mukaan tulleissa papruissa nimittäin luki, et autettiin imetyksessä, koska pojalla pieni suppusuu.. et onko se sit syy? äh en tiiä, mua vaan jotenkin nolottaa kysyä neuvoa neuvolasta..tiedän, olen typerä, mut niin se vaan on. siis mua nolotti imettää siellä kättärilläkin. kysyin mieheltä siellä haikaranpesän telkkarihuoneessa, et saako täällä imettää?! :D se kertoo jotain mun julkisesti imettämisrohkeudesta. mies oli aika huvittunu, et joo tämä on synnytyssairaala, mut hei ei täällä saa imettää olohuoneessa..hih.

mä olen kans ajatellu sitä rotarokotteen ottamista pojalle. täytyy kysellä neuvolasta sitä sit seuraavalla kerralla.

taidan lisätä pari uutta kuvaa meidän pojasta spaceen.

Op79, kyllä mullakin on ollut sairaan kipeet rinnanpäät. Aivan samankuuloista kuin sullakin, pahin on nyt mennyt ohi, mutta oli sellaisia kausia, että en saanut yöllä edes unta, kun nänniin koski niin hirveästi imettämisen jälkeen. Kipu saattoi jatkua tuntikausia. Minulla se ehkä johtui huonosta imuotteesta ja sitten siihen päälle vielä pojan puremisesta... Tajusin liian myöhään, että se pureskelee tissinpäätä syönnin päätteeksi, kun se on niin hauskan tuntuinen ;) Aloin sitten irrottaa aina rinnalta, kun alkoi enemmän sattua. Nyt ei enää pureskele. Niin ja minulla oli just tollasta, että kun poitsu otti kiinni rinnasta niin kiroilin (!) ja purin hammasta, kun teki niin kipeetä. Nyt alussa ei ole enää samanlaista tunnetta, on vaan se normaali muutamien sekuntien "polttelu" joka on ihan normaalia alussa, niin kuin joku mainitsikin.

Itse odottelin liian pitkään, enkä tiedä saadaanko imuotetta enää täysin kuntoon... Op, pystyisitkö ottamaan yhteyttä teidän paikkakunnan douliin, jos he voisivat opastaa imuotteessa ja tarkistaa tilanteen? Neuvolasta saa varmaan yhteystietoja.

Minä en tiedä, että ottaisiko sitä rotavirusrokotetta. Tuntuisi, että jos se on todella tarpeellinen/hyödyllinen, niin se kuuluisi normaaliin rokotusohjelmaan tai että ainakin vauvat saisivat sen ilmaiseksi, niin kuin influenssarokotteetkin. Onko sen hinta siis yhteensä 300e vai 150e ne kaksi annosta? Meillä neuvolassa sitä oikeastaan tuputetaan vähän liikaakin, mutta niin ne "mainostavat" vähän kaikkea ja pitäisi olla joka käynnin jälkeen jotakin ostamassa, kun ne tuotteet mitä kotoa löytyy eivät ole yhtä hyviä neuvolan mukaan... tuttipulloja myöten... vähän ärsyttää se jatkuva mainostaminen.

Saatiin tänäänkin nukuttua pitkät päiväunet :) Poitsu pari tuntia ulkona lenkillä ja sitten päälle vielä toiset pari tuntia sängyllä minun vieressä osaks ulkovaatteet päällä. Nyt tuli "isi" kotiin ja pääsen puuhastelemaan, kun otti vauvan hoitoon.

Neuvolassa muuten kaikki ok. Paino 5050g, pituus 55,6cm ja pipo 38,6cm. Poitsulla oli jokin "vesipussi" toisessa kiveksessä, mutta häviää kuulema ajan myötä. Seurasi katseellaan hymynaamaa ja kannattelee päätään. Jokeltelee pikkuisen, saatiin videollekin eilen ihana juttelutuokio =)

Heissulivei

Hui kuulostaa Jumbojätin ristiäiset aika stressaavilta... Meillä on tarkoitus kai pitää seurakunnan tiloissa kahvitus mut se kyl vaatii tietty sitä kahvituksen järjestämistä itte. TOivottavasti en oo ainoo kahvin keittäjä siel.. Äiti kyl jo lupautui avuksi ja leipomaan jotain sinne..

Me oltiin tänään taas neuvolassa punnitsemassa ja tsekkaas napa. Napa oli mahtava ja painokin oli noussu viikonlopun aikana 100g! Eli tarkoittais nyt siltä että mun maito riittää ja imetys sujuu (pelottaa vaa nyt ku hehkutan että kaikki menee taas pipariksi). Nyt ois tarkoitus pikkuhiljaa niistä rintakumeista päästä eroon mutta helpommin sanottu ku tehty... Oon yrittäny silloin tällöin imetyksen kesken ottaa kumin pois mutta pupu ei millään tajua missä on nänni. Mun nännit on tosi pienet eikä yhtään sellaset jämäkät vaan oikeestaan ennemmin sulautuu nännipihaan nii varmaan häiritsee tuota..

Nyt taas imetystä..

Pakko kommentoida tuohon ristiäisasiaan, sillä mua ahistaa tämä tosi paljon: meillä ei edelleenkään ole mitään puhuttu siitä, että milloin ristiäiset olisivat ja keitä olisi kummeina (tai siis on kahta kysytty, mutta vielä ei ole vastausta saatu). Nimiasiakaan ei ole vielä selvä. Meillä riideltiin viikko sitten tästä ristiäisasiasta ja lopulta sanoin miehelle, ettei pidetä niitä ollenkaan, minkä jälkeen ei olla enää edes puhuttu niistä. Että...

Onko teillä muilla ollut hermot viime aikoina niin tiukilla, että miehen kanssa menisi pienestäkin asiasta sukset ristiin?

Nyt täytyy mennä nukkumaan että jaksaa taas aamulla olla kärsivällinen esikoisen kanssa..
Huima

huima: no todellakin on hermot tiukilla. ei kestä yhtään väärää lausetta, sanaa tai oikeestaan juuri yhtään mitään! tänään on ollu eka helpompi päivä, niin et ei ole tarttenu riidellä. muuten on tullu riideltyä, huudettua ja itkettyä joka päivä laitokselta kotiin tulon jälkeen..

Huima: hermot tosiaan tiukulla ainakin täällä! Mies saa kyllä kuulla usein kunniansa...mutta myös ihan aiheesta.

Mua väsyttää aivan kauheesti! En pysty kunnolla nukkumaan enään ja nukahdankin vasta kun Lauri on varmasti sikeesti unessa,ettei jatkuvasti tarvitse tuttia laittaa suuhun.Kotityöt kasautuu mun päällelastenhoitamisen lisäksi,mies on sitä mieltä taas kerran,että hän käy töissä ja se tarkoittaa,että kotona hän saa sitten lepäillä ja leikkiä tytön kanssa kun huvittaa. Meidän tytölläuhma on pahimmillaan nyt ja se syö aika lailla voimia,kun kaikesta joutuu taistelemaan...uloskaan ei kauheasti houkuta hänen kanssaa lähteä,kun sielläkin heittää itsensä maahan selälteen ja huutaa suoraa huutoa,jos sisälle pitää lähteä.Laurikaan ei mitenkään hirveän ihanasti nuku,ulkona nukkuis,mutta itse en sitten saa levättyä..

Eilenkin soitin äidilleni,että jos saataisiin pikku-siskoni tänne vaikka seuraksi,kun ei tee tällä hetkellä mitään. Ei hän kuitenkaan suostu,kun poikaystävä vie kaiken ajan ja hän sairastaa jatkuvasti jotain (eilen vasta pääsi kunnon tutkimuksiin,monien kuukausien sairastelujen jälkeen)...noh,ikääkin on 18v,joten se oma elämäkiehtoo enemmän. Perhetyöntekijöistä en ole täällä kuullut muuta kuin huonoa ja en kyllä tahtois heitä palkata meille.Nyt harkitaan tosissaan tytön laittamista jonnekkin kerhoon,että edes joku päivä viikossa hän pääsisi muualle kuin omaan huoneeseen/ulos leikkimään...

Olen alkanut aistimaan itsestäni masennuksen merkkejä.=( Yksi yö oli aivan hirveä ja olin silloin yksin,mies töissä...silloin mietin koko ajan,että nyt otan ja jätän lapset kotiin ja itse häivyn.Toi pisti mun ajatukset uusiksi ja tarpeen alkaa puhumaan ongelmista neuvolassa...harmi vaan, että oma neuvolatäti lomalla.

Eilisestä:Mulla meni mieheen hermot ihan täysin. Alkoi marmattaa siitä kun jouduttiin Lauri viemään verikokeisiin. Hänen mieletä sekin ihan turhaa, ei tuolla pojalla kuulemma mitään hänen mielestään ole. Ja sitten jaksoi valittaa neuvolan lääkäristä, että ei nemitään tiedä mistään. Illalla kun multa tippui kamera kädestä,alkoi jopasiitä valittaa jotain,ettämiten on mahdollista etten saanu sitä pidettyä käsissä...Siis tollasta tosi ärsyttävää valitusta! Eniten tosiaan ärsytti toi komentti Laurista, sevarmaan antais pojan vaan olla.Hänellä kuitenkin vielä henki välillä rohisee, nenä tukossaja nielee sitä limaa..ollut jo kuukauden tossa taudissa!

Tänään saan tietää ne verikokeiden tulokset. Itkenyt oon useesti Laurin takia ja tytönkin...

Imetän täällä muutes sitkeesti edelleen. Välillä pumppaan pulloon ja maidontuotanto alkanu hiipumaan(ainakin vaikuttais siltä,mutta ei poika valita)..iltasin annan korviketta jos näyttää,että nälkä vaivaa. Poika syö öisin 2-3kertaa...yleensä nukutaan 4tuntia kerrallaan,mutta joskus myös heräillään 30min-1tunnin välein jotain ähisemään tai sitten syömään.Nyt 6vkon ikäisenä pitäisi alkaa tulemaan noita 6tunnin pätkiä,mutta kaikki on niin yksilöllistä.

Lauri juttelee,hymyilee ja kääntyy selälätä kyljelleen ja toisinpäin.

Nyt aamukahvia kun molemmat muksut vielä nukkuu...

Jumbis

Voi hitsin hitsi kun en kerkee nykyään kirjottelemaan tänne.. Poika nukkuu tosi vähän päivällä ja nytkin on sylissä mikä hankaloittaa kirjoittamista. On ollut viimeset kolme päivää tosi itkunen ja tuntuu että vatsassa vääntää koko ajan. Mies oli sitä mieltä että ruvettais syöttämään korviketta kun mun maito tuntuu niin kauheesti pierettävän pientä. En oo samaa mieltä, yllättäen!!

Hyvä Jumbis että tunnistat itessäs noi masennuksen oireet, ja hienoa että kirjoitat niistä noin avoimesti! Toivottavasti saat apua jostain! Tsemppiä sulle tosi paljon!!

Meilläkin tuli sillon ongelma noista ristiäisistä, kun mä olin sitä mieltä ettei mitään kirkko/pappi-juttuja ja mies ei ollu ihan varma mitä haluaa. Ja sit tosiaan kukaan niistä kolmesta joita oltiin jo pyydetty kummeiksi ei kuulu kirkkoon! Onneks päädyttiin näihin "nimiäisiin", ei tartte järkkää aikoja papin kanssa tms. Ne on nyt tulevana sunnuntaina mun vanhempien luona.

Täytyy tulla myöhemmin takas, nyt on suuri hätä tissille!!

Voi Jumbis, koita jaksaa. Tuntuu tosi ikävältä toi sun tilanne. Vaikea tässä on mitenkään lohduttaa, eikä se varmaan mitään autakaan. Jotenkin tuntuu, että kylläpä omat asiat on hyvin kun lukee tota sun juttua, vaikka kyllä itsekin on välillä hermot kireellä. Helppohan mun on, kun on vaan yks lapsi. Toista sulla jos poika sairastelee ja sitten vielä toinen uhmailee. Tsemppiä! En nyt oikeen osaa muutakaan sanoa. Toivotaan, että teidän tilanne tuosta paranee.

Ristiäisistä.. oli mullakin hermot aika kireellä niitä ennen. Meillä oli ristiäiset helmikuun alussa ja oli kyllä tosi huojentunu olo, kun ne oli ohi. Ja päivä meni tosi hyvin, poika nukkui koko ajan. Meillä oli ristiäiset klo 15 ja vaikka vasta noinkin myöhään, niin kyllä siinä kiire tuli. Piti hakea kukat, koristella kakut ja voileipäkakut, siivota vielä viimiset sotkut, laittautua, luoda lumet pihalta jne. Herättiin aikaisin, mutta silti tuli niin kiire, etten edes ehtinyt syömään mitään koko päivänä ja sitten kun seisottiin siinä kastepöydän ympärillä h-hetkellä niin mua alkoi oikeesti jo pyörryttää. Mutta vinkkinä, että pyytäkää tosiaan apua muilta! Ja kaikki mahdollinen kannattaa tehdä edellisenä päivänä. Mun äiti onneksi leipoi pullaa ja kääretorttua, se oli älyttömän iso apu. Mutta kahvinkaatajaa olisin kyllä kaivannut.. en tullut oikeestaan ees ajatelleeksi asiaa ennen juhlia. Siinä kahvin kaatamisessa menee yllättävän paljon aikaa, enkä oikeen ite ehtiny syömään tai juomaan mitään kun piti koko ajan kaadella lisää kahvia. Miestäkin pyysin apuun, mutta hän vaan tokas että ei hän tollasia naisten hommia tee:) Että näin meillä..

Mutta kyllä noissa ristiäisissä on yllättävän paljon hommaa. Niinkin yksinkertanen asia kun kahvikuppien ja servettien asetus kahvipöydälle vei multa edellisenä iltana varmaan tunnin. Ja niitten kahvikuppien hakemisessa meni aikaa koko viikonloppu, kun käytiin mun vanhemmilla hakemassa edellisenä viikonloppuna pari tusinaa kahvikuppeja. Meillä oli 22 vierasta, eihän meillä sellasia määriä omasta takaa ole.

Joku kerran osuvasti sanoikin, että se lapsen saaminen on mukavaa, mutta ne ristiäiset ei.. ja onhan se kieltämättä vähän hullua, että kun on ihan vastasyntynyt kotona ja muutenkin pihalla kaikesta, niin samantien pitää alkaa järjestelemään juhlia.

Siinäpä tarinaa taas tulikin.. Me tultiin just parin tunnin vaunulenkiltä, nyt on pirteä olo. Poika jatkoi uniaan kun tultiin sisälle, joten täällä rauha maassa.

Hui, mua alko pelottaa noi ristiäiset.. Pitäisköhän vaan pyytää pitopalvelu ettei tarttis itte tehdä mitään ku muutenki ehkä jännittää kaikki :/ Saatiin nyt siis varattua kaste maaliskuun 23. päivä. Siihes kyllä aikaa mutta hyvä ehkä tässä vaiheessa miettiä etukäteen....

Täällä nyt tällä hetkellä hiljaista :) vauva nukkuu nyt ilmeisesti pitkiä päiväuniaan, tosin hyvin myöhäiseksi mennyt ajankohta ku ei malttanu aiemmin nukahtaa...

Nintsu, mä oon kuullu just päinvastoin noilta kättärin kätilöiltä että se korvike laittaa masun sekasin... Ja siis hyvähän se on jos sun oma maito pierettää ku eiks se tarkota että ilmaa pääsee uloski eikä jää sisälle möykkäämään ;)

Huima kyseli onko hermot kireellä :) ja täällä ei oikeestaan mun puolelta oo ku ennemminki sellasta epävarmuutta mutta oon ollut haistavinani pientä kireyttä miehen puolelta joka yrittää opiskella kotona ja samalla osallistua vauvan hoitoon... Olis kyllä ollu ihana jos mies ois kans pitäny ton isyysloman ja ollu täyspainoisesti apuna kodinhoidossa yms ilman stressiä mutta opinnoista harvemmin mitään lomaa saa, tai siis saa mutta ei saa sitten opintoja eteenpäin... :(

Mutta voimia kaikille oikein paljon, itse ainakin tarttisin niitä :D

Yhteistyössä