Tammimammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katriina: Mä koitan saada jonkun kiinni,joka laittais sulle kutsun. =)

Meillä itkettiin eilen illalla taas mahaa 1,5tuntia.Kaiken lisäksi alkoi vielä klo.3-4itkemään mahaansa uudestaan...ei tuossamitään muuta,mutta tyttökin heräs aina ja tietenkin alkoi itkemään ja olin yksin lasten kanssa,kun miehelläyövuorot.=/ Nyt pitäs mun olla nukkumassa,kun lapsetkin on...mutta koneelle taas jumitin. Toivottavasti tämä yö menisi paremmin.

Kylmällä tai haalealla vedellä kannattaa huuhdella kaikki pullot,rintakumit,tutit jne..kuumalla jos huuhtelee,palaa se maito kiinni niihin..olikohan se nyt maidon proteiini tai joku mikä siihen palaa...no kuiteskin.

Mä oon tänään ollut ihan sekasin..luulin siskonikin vastanneenmun pehluun vaikka puhelin vielä tuuttas..tavarat eksyny vääriin paikkoihin, ruoat melkeinpalanu ja tissittely on tosi sotkusta puuhaa ja liivinsuojatkin unohdin vaihtaa ja paita/liivit maidossa....*huoh*Tällasta tämä on....

Onneksi mä en ole koskaan meikannut. Vaatteet nyt yleensä on mitä ehtii päällensä heittää ja hiukset tosiaan hätäponnarilla tai sitten ihan takussa kun harjakin aina hukassa...Mulla näyttää paino tippuvan hurjaa kyytiä,maha vaan ei tunnu pienenevän..onneksi mies ei jaksa sanoo mitää mulle tai sitten osaa pitää hienosti suunsa kiinni. Ite kyl väsyneenä oon oikeen persiiseen ammuttu karhu!

Nyt alan nukkumaan kun vielä mahollisuus...

Jumbis

Joo, mä kirjoitin silloin odotus-puolelle noista rintakumeista, mulla on niitä 6 kappaletta ja keitän ne kerran päivässä. Muuten koitan pestä jos on ollut yli 3 h käyttämättä. Jos pienellä miehellä on nälkä esim. 1-2 h päästä edellisestä ruokailusta, käytän sitä samaa rintakumia jota en yleensä kerkeä siinä välissä pesemään. Pesen miedossa pesuainevedessä, huuhtelen eka kuumalla ja sit kylmällä. Musta on jotenkin tuntunut koko ajan siltä, että rintakumin käyttö on jotenkin huono juttu. Kaikkialla lukee että sitä voi käyttää väliaikaisesti ja että siitä pitäisi pyrkiä eroon. Missään vaiheessa mulle ei oo selvinnyt että miksi? Miksi se on niin huono juttu? Eilen olin jälkitarkastuksessa ja lääkäri oli kyllä sitä mieltä, ettei rintakumista mitään haittaa ole, pääasia että pystyy imettämään.. Muuten tarkastuksessa kaikki ok, jatkossa ehkäisynä kondomi kun en halua hormonivalmisteita (töissä nähnyt liikaa niiden haittavaikutuksia) eikä se kuparikierukkakaan kauheesti nappaa. Hb:kin oli 138, mulla ei kertaakaan elämäni aikana oo ollut se noin hyvä!! Ihme, kun Hyvinkäällä ennen synnytystä mun hb oli 107..

Mä oon kanssa ihan räjähtäneenä täällä kotona, mutta jos lähdetään käymään jossain niin mulla on jopa enemmän intoa laittaa itteäni kuin ennen! Kävin eilen kosmetologilla täydellisessä kasvohoidossa ja käsille tehtiin samalla parafiinihoito (synttärilahja mieheltä), ja olihan mun pakko vähän törsätä ja ostaa kotiin kasvonaamio, seerumi käsille ja yövoide käsille.. Makso aika törkeesti mut ajattelin ansainneeni ne.. =) Nyt ois kauhee kuume ostaa vaatteita lisää, yks takki ois kiikarissa.

Meillä poika on taas eilen ja tänään ollu enemmän kiukkunen. Ilmaa on mahassa ja nälkä korkeintaan kahden tunnin välein. Nytki venkslaa tässä sylissä niin ettei meinaa tulla mitään kirjottamisesta. Nälkä näköjään vaihteeks!

Nintsu + pieni mies 1,5 kk

Nintsu, mulle yks kätilö sanoi että rintakumilla vauva tyhjentää tissin tehottomammin kuin ilman, että se on ainoa syy päästä siitä eroon.. Mutta kaikki on mulle sanonu että jos toimii kumin kaa nii hyvä että itsestään siitä pääsee eroon niinku huomaamattaan joka tapauksessa... Että mä en ainaskaa siitä stressaa..

Viime yö oli maailman kauhein. Pupu alko itkee klo 00 ja itki klo 06 asti. Ei suostunu tissille eikä asettunu mihinkään. Pakko oli antaa korviketta ettei näänny nälkään.. :( Käytiin kättärillä aamulla näyttää pupu ku sen kakassa oli verta (jonka alkuperä ei sitte koskaa varmasti selvinny) ja sillä oli vihreetä kakkaa.. Heti lakkas itku ku olin soittanu kättärille mutta käytiin siel silti. Kaikki tytöllä kuulemma ok ja ehdottivat mulle imetyspoliklinikkaa...

Mua on alkanut toi imetyksen onnistumattomuus ahdistaa niin paljo että joka kerta ku alan yrittää imettää nii itku pääsee ja ei varmaa ihme että pupu ei asetu tissille... Musta tuntuu että voimat on ihan loppu enkä enää jaksa. Tuntuu niin rankalta tää kaikki enkä tiiä mikä sais mut piristymään. Pakko tätä on vaa jaksaa ku on alottanutkin..

Tuleekohan mulle synnytyksen jälkeinen masennus..

Onnea kaikille synnyttäneille!

Meillä Amelie ei enää juuri päivisin suostu nukkumaan. Kun on yöunilta herätty nukkuu klo 11-23 vain pari kolme 20 minuutin pätkää. Illalla on siis jo yliväsynyt ja vain syli kelpaa. Onko teillä muilla tällaista? Käyttekö päivittäin vauvan kanssa vaunuilemassa?

Eilen oli neuvola. Painoa on tullut jo reilut 2000g lisää syntymäpainoon eli paino nyt 5510g. Pituuttakin on jo 58cm eli 7 senttiä lisää syntymäpituuteen. Päänympärys nyt 39,5cm.

Maanantaina ostetiin Amelielle leikkimatto. Kovasti siinä kiinnostaa erityisesti iso peili.

Voimia ja aurinkoisia ajatuksia kaikille vauva-arkeen!

Catriina ja Amelie 7 viikkoa 4 päivää

Tuntuu hieman tutulta tuo tilanteesi. Itselleni syntyi viime kesänä tyttö, ensimmäinen lapseni,joka vietiin heti imukuppisynnytyksen jälkeen saamaan lisähappea ja tarkkailuun lastenosastolle. Sain pienen hetken pitää häntä sylissäni, mutta mikään imetys ei tullut kuuloonkaan. Ensimmäistä kertaa pääsin "harjoittelemaan" imetystä tytön ollessa neljän päivän ikäinen. Hän oli jo tottunut syömään pullosta ja osa ravinnosta oli mennyt nenämahaletkulla. Olin itsekin kipeä ja melkoinen baby blues kaikesta siitä huolesta ja tapahtumista. En saanut sairaalassa nukuttuakaan, erossa vauvastani.

Saimme tytön kotiin reilun viikon ikäisenä ja imetyksen kanssa oli vähän niin ja näin, rintakumeilla pelaten sitä yritin itku kurkussa ja mieskin kannusti vieressä. Meillä oli vielä tosi pienikokoinen tyttö, joten siitäkin oli paineita, että hänen tarvitsee saada tarpeeksi ruokaa. Neuvolaan oikein pelotti mennä, kun tunsin itseni niin huonoksi äidiksi, kun ei imetys pelittänyt. Lopulta päädyin pumppaamaan maitoa tytölle ja sitä riittikin aika kivasti, niin kauan kuin jaksoin pumppailla, on siinäkin oma raskautensa pienen vaavin kanssa...Ja tunnollisena äitinä keittelin niitä tuttipullojakin useamman kerran päivässä,huh-heijaa...

Mut ihan hyvin meillä on mennyt, vaikka imetys tyssäsikin, terveenä ollaan oltu, nyt oli eka pikku nuha tytöllä hiljattain. No mut, halusin vain sua kannustaa, kuten varmasti palstakamusikin. Itse en olisi ihan niin julma itselleni seuraavan vaavin kanssa, tunsin kyl aikamoista alemmuutta, kun kaikkialla vaan rummutetaan täysimetyksestä. (Eikä tilannetta auttanut, että oli kesä ja neuvolassa eri "täti" joka kerta) Tsemppiä ja kaikkea hyvää ja kaunista sinulle sekä kaikille muille tammimammoilleja onnea! :)

Voi itku Nuppu, eii oo helpppoa. Tsemppiä sulle ihan miljoonasti!! Meilläkään ei oo täysimetys onnistunut, mistä aina vaahdotaan joka paikassa ja yöksi saa joka ilta antaa korviketta.. välillä on onnistunut ettei oo joutunut antaan lisää, mut harvoin. annan tissiä puolin ja toisin pojulle, ja se iltaisin syö ja syö. Usein kumissa on maitoa kun lopettaa, joten luulis että pitkin päivää se riittäisi. Sit illalla kun se on syöny niin paljon, on tissit jokseenkin tyhjät tai jotain... ja kaveri nälkäinen. Pakko antaa maitoa että sit saa sen nukkuun.

No neuvolassa vähän vihjaisi, että poika ei tarttis sitä korviketta kun on noin hyvin kasvanu, mut onneks sit myönnytteli että onhan se tietty hankalaa jos poika itkee nälkäänsä eikä nukahda. Jotenkin mun tissit on kalibreitu niin et maito riittää kun ei joudu antaan liian tiheään, mut illalla imetysmaratooniin ne ei vaan riitä.

Korviketta siis menee.. Mut tää on pieni onglma ehkä verrattuna sun tunteisiin, mut kyllä tämäkin harmittaa, kun periaatteessa vois onnistua tää imetys, mut hirveä duuni saada maidon tuotanto tasapainoon ja riittämään. Mut en aio ottaa ongelmaa sinänsä. Jos ei riitä.. niin ei sit. Saapi korviketta sit lisäks, sanoo muut mitä tahansa.

No.. nyt täytyy taas mennä!!

Niin hyvä et tuli puhetta noista kumeista, kun minä törppönä pesin kuuman veden alla!

tsemppiä hurjasti nupulle ja muille, joilla imetys ei ole lähteny hyvin käyntiin. toivotaan, että maltilla ja pikku hiljaa se alkaisi sujumaan.

mulla on sujunu ihan ok imetyksen kanssa, mut nännit on vaan niin pirun arat ja imetyksen aloitus sattuu niin maan perkuleesti. en ole kokenu apua rintakumeista, sattuu silti. luulen, että imuote kuitenkin on ihan ok. suu isosti auki ja alahuuli rullalla.
parin viime päivän aikana on poju ruennu temppuileen välillä rinnalla ärsyttävästi. herpaantuu aina, kun ei malta keskittyä siihen nännin suuhunottoon. ja aamuyöstä aamuun noin klo 5-11 on alkanu myös ihme käninä ja venkoilu. kai mahassa ilma kiertää tai jotain..en tiedä. mut hirmu kiltisti se on yleensä, ei pahemmin itke. kylmää vaipanvaihdon yhteydessä itkee joskus ja välillä pitää vähän itkeä, jos ei saa tissiä sillo ku haluis, jos oon vaikka just pahasti omissa hommissa ja poju miehen sylissä.
eilen kävi neuvolan tätsy kotikäynnillä ja painoa oli 3 340 g. eli hyvin on lähteny massan kasvatus käyntiin. käytiin tänään ravintolassa eka kertaa pojun kans, ystävänpäivä päivällisellä. kiltisti nukku koko "toimituksen" ajan.

op ja poju 11 vrk

Meillä on Ulla sama juttu, eli yöllä joutuu antamaan lisäksi korviketta. Esikoisen aikaan maitoa riitti pakkaseen asti, mutta nyt ei jää kyllä yli. En tiiä pitäisikö mennä ostamaan kaupasta ykkösolutta vai mitä tehdä. Pitkät imetysvälit yöllä (en kehtaa sanoa miten pitkään tyttö nukkuu) on varmaan kans yks syy miksi heruu vähemmän. Päivällä sitten imettelen tuntikausia (sain juuri luettua Sooloilua-kirjan parissa päivässä ja olen lukenut sitä ainoastaan kun vauva rinnalla). Imettäessä on ehtinyt katsoa myös monta elokuvaa ja tv-sarjoja.

Jaksamisia kaikille imetyksen sekä ilmavaivojen ja vähien yöunien kanssa painiville

Tsemppiä Nupulle!

Catriina, kun kysyit Ergo-repusta, nyt voin sanoa ainakin alustavan mielipiteeni, koska Ergo-reppu tuli postissa tänään. Tämä on ensimmäinen päivä kolmeen viikkoon kun voin vauva sylissä olla tietokoneella (vauva nukkuu tyytyväisenä Ergo-repussa eikä tunnu ollenkaan että joutuisin kanniskeleman lisäpainoa). Alussa oli todella hankala saada vauva reppuun, eikä se onnistunut ilman miehen apua eikä varmaan onnistu muutamaan viikkoon. Repun mukana tulee DVD mutta me ei oikein tykätty ohjeista, koska DVD saa kaiken näyttämään helpolta, mutta tosiaan meillä oli alussa vaikeuksia saada vauva reppuun. Vauva oli aluks ihmeissään ja itki hieman, mutta muutaman minuutin rauhoittelun jälkeen oli tyytyväinen ja nukahti pian. Mietin että jos tilaat Ergon, siitä voisi olla apua Amelien nukkumattomuuteen, että hän saattaisi nukkua päivällä kun olisi tavallaan sun sylissä. Reppu on tosi tukeva (vauva ei voi pudota) ja tuntuu mukavalta päällä. Oon käyttänyt sitä tänään muutaman tunnin eikä tunnu selässä tai hartioissa (oon kuullu että muista repuista saattaa tulla selkä kipeäksi, mutta mulla ei tosiaan oo muista kokemusta). Eli kaiken kaikkiaan oon TOSI tyytyväinen ainakin nyt ja toivon vaan että vauva viihtyy repussa näin hyvin jatkossakin. Olen tosiaan voinut tiskata, laittaa pyykit koneeseen, olla tietokoneella ja viedä koiran ulos niin että vauva on jatkuvasti mukana mutta mulla on kädet vapaina. Toivottavasti tästä "arvostelusta" oli sulle apua päätöksessä. Jos hankit Ergon, kerro mitä tykkäsit.

Choco, hienoa että sun vauva nukkuu pitkään että saat itsekin levättyä. Mun yks kaveri teki väitöskirjan äitiyslomalla kun sen vauva oli kans hyvä nukkuja!

Catriina: me ei käydä ihan joka päivä vaunuilemassa, tällä viikolla ollaan käyty kolmena päivänä. En tiedä, mennäänkö tänään. On kyllä niin nätti ilma että voishan sitä mennä. Mutta vaikka ei vaunuilemassa käytäskään, niin poika kyllä nukkuu joka päivä päikkärit tossa takapihalla, että saa hän ainakin vähän raitista ilmaa. Painosanalla vähän, sillä jostain syystä poitsu ei kauheesti välitä ulkona nukkumisesta. Jos ollaan liikkeessä, niin kyllä sitten nukkuu, mutta jos paikoillaan niin unet on sellasta 15min-1tunti. Sitten alkaa kauhea huuto. Kun otan sisälle niin poika rauhoittuu samantien ja jatkaa uniaan. Mutta jokapäivä laitan ainakin vähäksi aikaa hänet ulos. En tiedä mikä siinä on, ettei uni ulkona maita. Ei pitäisi kylmäkään olla, kun puen ihan reilusti päälle. Nytkin poika oli ulkona puoli tuntia, 3 kertaa kävin heiluttamassa vaunuja kun alkoi itku. Sitten päätin luovuttaa ja tuoda sisälle nukkumaan, nyt hän nukkuu tossa sängyllä kuin tukki.

Vielä tosta vaunuttelusta - ootteko tehny pitkiäkin lenkkejä? Mä oon vähän laiska, pisin lenkki on kestäny varmaan tunnin. Mutta kyllä sekin kummasti piristää.

Näköjään noi imetysten kestot vaihtelee aika paljon. Choco juuri kertoi katselevansa elokuvia samalla:) Meillä imetys kestää aina tosi vähän aikaa, 5-10 minuuttia kerralla. Mutta poika syökin kyllä usein... mutta vaikka olis pitempikin tauko, vaikka 3 tuntia, niin ei tuo silti sen kauempaa kerralla syö. Sitävastoin meillä vaan haaveillaan niistä pitkistä yöunista.. 3 tuntia on maksimi, mitä poika nukkuu kerralla. Sekin on aika harvinaista.. yöt on siis melko katkonaisia. Choco, ole tosiaan onnellinen että tyttö nukkuu hienosti:)

Mulla alkoi muuten jo kuukautisetkin alkuviikosta. Oon ihan ihmeissäni, luulin ettei kuukautisia tulis imetysaikana. Just kun siitä jälkivuodosta päästiin niin taas saa olla rätti housuissa..

Simba ja poitsu 7,5 viikkoa

Mullakin on vielä tuo rintakumi käytössä. Tyttö saa sen avulla ihan hyvin maitoa, mut jotenkin haluaisin päästä siitä eroon. Alotan aina imetyksen ilman sitä ja muutaman imun vauva malttaa siitä ottaa. Sitten alkaa melkoinen venkoilu ja päädyn sitten taas laittaan sen kumin paikoilleen. Ei siitä varmaan haittaa sinänsä oo, luulisin. Ainoo mikä mietityttää, on se, et kun sitten joskus lähdetään kotoa liikenteeseen, niin vois olla helpompaa imettää ilman kumia. Esimerkiks jossain kyläpaikassa tai vaikka junassa.

Oon uskaltautunu yksinäni käymään pari kertaa kaupassa ja pieniä lenkkejäkin oon tehny. Maidonkerääjä on loistava keksintö, sen avulla maitoa kertyy talteen niin et mun mies voi sitten syöttää vauvan jos nälkä tulee sillon ku en oo kotona. Ihan selkeesti tekee mullekin hyvää liikkua ihmisten ilmoilla. Kerran ollaan käyty vaunuilemassa koko perhe kun saatiin terkkarilta lupa. Nyt on vaan ollu niin tuulista etten oo halunnu lähtee vauvan kans ulos.

Mitä ootte muuten käyttäneet suojana vaunujen päällä? Mulla oli harso siinä, mutta onkohan se liian heppoinen suoja tuulisilla ilmoilla? Ja toinen juttu: onko vaunuihin olemassa mitään sellasia kovempia suojia? Meidän pihalla on paljon oravia, pelottaa että ne pääsee vaunuihin sitten kun alan nukuttaan vauvaa ulkona. (Eikä mun pelkoa helpottanu yhtään uutinen siitä, et jossain oli rotta menny vaunuihin...)

Pitää mennä, yritän nukkua pienet päikkärit ennen ku vauva herää.

Tsemppiä teille kaikille vauvojen kanssa!

Nunnu ja vauva 10 pv

Meillä tehtiin viime yönä ennätys! Toivon, että se ei olisi ollut pelkkää sattumaa, mutta tyttö nukkui klo 23-5! 6 tunnin unet on kyllä harvinaista! Tosin tätä ennen oli oltu kahteen oteeseen maraton tissittelyssä. Sitten viiden jälkeen ei tuntunutkaan kuitenkaan enää uni maittavan vaan kähisi ja ähisi siinä kainalossa klo 9 asti. Sitten nukahti, kun päätin nousta itse ylös ja otin tytön mukanani keittiöön ja aloin laittamaan mulle ja miehelleni aamupalaa. Sitten nukkuikin 3h ja sain itsekin vielä nukahdettua pari tuntia. Koko päivän oli taas valveilla ja vasta viiden maissa nukahti. Oli kyllä jo vähän havaittavissa sellaista yliväsymystä ja moneen otteeseen silmät lupsahteli, mutta kohta oli taas apposen ammollaan auki. Vähän niinkö, ettei malttais oikein nukahtaa...

Mulla on rintakumeista vähän ristiriitaiset tunteet. Toisaalta musta on tosi hyvä, jos niillä saa imetyksen onnistumaan. Me on nyt koitettu harjoitella niistä eroon ihan siitä syystä, että musta ne on hankalia esim. kylästellessä. Tai siis se, että ne pitää ensinnäkin muistaa ottaa mukaan! Ja kaikki ne huuhtomiset ja keittämiset. Helpommalla pääsisi ilman kumeja. Itse muuten oon keittänyt kerran päivässä. Joka käytön jälkeen oon huuhtonut haaleassa vedessä.

Me aloitettiin ulkoilut, kun vauva oli tasan 2vko ikäinen. Missään ei muuten olla vieläkään käyty vauvan kanssa muuta kuin siis vaunuiltu. Alkuun oltiin ulkona 20min ja pidennettiin vähän joka päivä, viimeisin kesti 45min. Nyt ollaan oltu kolme päivää sisällä, kun on ollut niin hirveän kova tuuli ja tänään -10 astetta ja tuulinen päivä. Huomenna tehdään eka reissu "jonnekin". Mennään mummon ja papan luo synttärikahvittelemaan ihan perhepiirissä.

Mutta, vauva nukkuu nyt ja pitää vähän koittaa järjestellä paikkoja kuntoon.

Rosa ja Prinsessa 22vrk

Meillä nukkuu nyt molemmat muksut,mutta poika sitterissä ja vielä pitäs saada yöpuku päälle ja iltapesut...eli huuto alkaa jossain vaiheessa.

Voi miten mä inhoonkaan imettämistä nykyään! Miten hitossa se voikaan olla näin vaikeaa,vaikka alussa kaikki menikin hienosti!?! Oon eilisestä asti imettäny välillä rintakumin avulla,pumppaillu maitoa pulloon ja tänään ostin kaappii korviketta. Rintakumin avulla imee hienosti,mutta rinnat selkeästi eivättyhjene kunnolla...kaikki tarvittavat tipat on helppo sen avulla kyllä antaa, kun sinne kumiin ne tiputan.Pullosta juo oikein hineosti ja osaa VÄLILLÄ hienosti imeä rintaakin. Jotenkin kaikki vaan alkanut menemään päin mäntyä...olenkin kallistunut jo pikkasen sen kannalle,että päivisin annan rintamaitoa,tissitä tai pullosta ja iltasin/öisin korviketta. Maitoa multa tulee tosi paljon ja pakastimessakin sitä edelleen kivasti ja lisää vain tulee.Ahdistaakin kokoimetys,kun poika yleensä aloittaa kauheen kiukkuumisen ja säätämisen siinä rinnalla.Eli kyllä näitä imetys ongelmia näyttää vähän kaikilta löytyvän...

Eilenkin kun poika alkoi itkemään,sanoin miehelle:-" mitä väärää olen oikeesti tehnyt,ettäolen saanut kaksi lasta joista molemmat itkee/itkenyt mahaansa." Mies vaan tokas:-"ootko ajatellut, että vika voi ollameidän kasvatuksessakin,tavassa hoitaa lapsia. " Ja johan taas meni ilta/yö itkemiseksi mulla. Mieslähtikin siitä töihin..nyt onneksi vuorovapailla.

Mulla on iskenyt kauhee paniikki myös mennä nukkumaan ja illat alkanut pelottamaan. En uskalla mennä itse lainkaan makaamaan sänkyyn tai sulkea silmiä ennen kuin tosissaan poika on nukahtanut. Ja koskaan ei voi tietää koska nukkuu oikeen kunnolla.Alan varmaan saamaan masennusoireita pian. Itken myös sitä vähää aikaa tytön kanssa ja kun oon niin väsynyt,tulee liian usein sanottua pahasti tytölle..kiellettyävähän liikaakin tekemästä mitään. Ja kaikki sukulaiset haukuttu maanrakoon tässä samalla!

Ulkona ollaan käyty säiden mukaan. Nyt kun on ollut tuulista,ollaan sisällä keksitty tekemistä. Vaunuilemassakin kun käyn,teen yleensä pitkän lenkin...vähintään tunnin kävelen. Vauvan kanssa ollaan käyty kyläilemässä,kaupassa ja ihan vaan autoajeluilla,jos on ollut pakko päästä kotoa pois.Meillä poika nukahtaa aina kun alkaa pukea ulkovaatteita päälle ja vaunuissa nukkuu kuin pieni enkeli...miksi ihmeessäei tee sitä kotona ja omassa pinniksessä?!

Pidän itse hyttysverkkoa suojana pieniltä eläimiltä, kuten just oravilta,joita meidänkin takapihalle välillä eksyy.Sitten harson laitan kanssa joskus suojaksi tuulelta/valolta.

Meilläkin valvotaan päivisin aika paljon. Tyttö kyllä pitää huolen aika lailla,ettei veli pääse nukahtamaan. Sen huomaakin sitten pojasta,kun itkee selkeesti väsymystään. Minkäs tuollekkaan voi kun iso-sisko käy liian innokkaana...on koittanut vaihtaa vaipan, nostaa syliin jne..eli vaihtimista riittää siinäkin.

Tuosta Ergosta. Eikös vauvalle pidä hommata siihen se vauvatuki???Vai olenko väärässä??Oon saanu sen kuvan, että alle 3kk lasta ei siinä sais kantaa ilman sitä vauvatukea.Mun mielestä lapsi on siihen helppo laittaa,mutta selkään kun sitten koittaa,siihen tarttee toisen apua...kerran taisin tytön onnistua selkään saamaan siinä Ergossa.

Mutta nyt iltapalaa kun vielä ehtii...*toivoo suuresti,että poika nukkuisi sen aikaa*

Jumbis

Hmm..olen kirjoittanut tämän eilen illalla,mutta kone pätkäsyhteyden kaikkeen..onneksi säilyi teksti..

Se edellisen yön 6h unet oli sattumaa... Viime yönä mentiin kolmen tunnin pätkissä ja valvottiin aina syöttöjen yhteydessä aika pitkä tovi.

Unohtu eilen Nunnulle kommentoida noista oravista ym. Mulla hirvittää ne myös. Oon miettinyt, että riittääkö se pelkkä vaunun hyttysverkko vai pitäisikö olla järeämpi verkko siinä? Meillä on myös paljon oravia pihapiirissä. Ja se rotta-juttu oli ihan hirveä!!! Mun mielestä vaunuihin on kuitenkin olemassa sellaisia verkkoja suojaksi. Varmaan Lastentarvikkeesta voisi kysellä niitä.

Rosa ja Piiperöinen 23vrk

Meillä on kahtena yönä nukuttu 4-4,5h putkeen eka pätkä :D pakko hehkuttaa!! Kun tää kaveri muuten ei nuku todellakaan tommosia pätkiä. Ja tisulla viihtyy niin että tosiaan kirjoja täälläkin uppoo ja kaiken maailman sarjoja telkusta. Toivotaan että tästä tulisi tapa, mut niin kun Rosallakin kävi, niin eipä varmaan. Poitsu tosiaan sit sen pitkän pätkän jälkeen on aina levottomampi ja herää sit 2-1h välein loput aamusta. Mut sen jaksaa sit onneks paremmin kun hieman edes saanu nukkua.

Poitsulla on tullut vähän kulmakarvoihin karstaa, jota ollaan saatu rapsutella.. onneks lähtee hyvin, mut parin päivän päästä tulee takas. Ja suussa vähän sammasta, niin ollaan puolukkatiivisteellä sit hoideltu. Se auttaa vähäks aikaa, mut sit tulee taas takas. Vo kun menis ohi, niin ei tarttis mitään kuuria pojalle antaa. Kaverin ilmeet on mainiot kun sillä puolukalla hoidellaan, ei taida todellakaan miellyttää se maku ;)

Suojia saa ostaa, oon nähnyt niitä "kissan" suojaksi mainostettuina. Semmosta järeempää kangasta, mistä ei pitäisi kyllä kurrekaan läpi päästä. Meillä on täällä enemmänkin ongelmana yks naapurin kissoista, joka kuljeksii ympäriinsä pihoilla ja parvekkeilla.. meillä kun puuparveke ja puolia ym niin tykkää kiipeillä niitä ylös alas. Pitänee meilläkin hankkia semmonen suoja.

Me ollaan ulkoiltu 2viikkoisesta asti joka päivä. Koiran kanssa tehdään lenkki, ja sit jos ilma ollut hyvä niin saanut nukkua tovin vielä ulkona itkuhälärin kera. Poika ei tosin kauaa jaksa päiväisin ulkonakaan nukkua :-/ kerran nukkuin yhteensä 2h, muuten semmosta tuntia jaksaa. Ja todellakin, on ihan älyttömästi hereillä. Harvoin saa päivällä itse levättyä, kun hän haluaa seurustella tai syödä. Samaa silmien lupsumista ja väsymystä sitten illalla täälläkin. Mut illalla alkaa imeysmaratoonit, niin ei silloinkaan voi nukkua ;)

Ulla & poitsu tänään tasan 1kk !!

Meillä neiti on nyt päättänyt, että päiväunia ei nukuta missään muualla kuin ulkona. Onneksi on ollut suht hyvät ilmat, että voi laittaa ulos vaunuihin päikkäreille. Eilen vähän hirvitti, kun oli kuusi astetta pakkasta ja tuuli, että tarkeneeko. Mutta nukkui ulkona kaksi tuntia ja jatkoi vielä sisällä toiset pari tuntia. Ja lämpimältä tyttö vaikutti, eli kai tämä on sitä uutuuden hermoilua..

Ulla, onko tuo puolukkatiiviste jotain kaupasta ostettua, vai oletko itse tehnyt omista puolukoista? Meillä on nimittäin myös tuo sammas kiusana ja olemme yrittäneet vichyllä sitä hoitaa, mutta puolukka olisi ilmeisesti tehokkaampaa.. Onneksi tuo sammas ei vielä ole kipua tms. aiheuttanut, mutta poishan se pitäisi saada.

Laura 81 & tyttönen 6 vk ja 2 pv

Me ostettiin ihan kaupasta, semmosta 100% puolukkatiivistettä, missä ei oo sokeria eikä mitään. Omasta pakkasesta kun ei tänä vuonna puolukkaa löytynyt, harmi ettei tullu kerättyä, oishan se aina parempi antaa ihan aitoa oikeaa :)

Toivotaan että saahaan molemmat nuo sammakset hoidettua!

Mun olis tarkoitus tehdä amk:n päättötyö seuraavan 1,5 vuoden aikana kun olen kotona vauvan kanssa. Kun saadaan rutiinit rullaamaan niin voisi aloitella. Esikoinen on päiväkodissa 3 päivää viikossa, joten sen puolesta pitäisi ehtiä.

Ainakin kirjojen lukeminen onnistuu vaikka imettäessä ja jos saisi hommattua sellaisen kantoliinan, jossa imetys onnistuu niin jäisi molemmat kädet vapaiksi koneella työskentelyä varten. (nytkin kirjoitan yhden käden sormilla kun neiti tässä sylissä).

Toi tissittely-sammuminen-tissittely-sammuminen on ärsyttävää, mitä varsinkin iltaisin/öisin tyttö harrastaa.

Tää muuten käänty tänään sohvalla kylkimakuulta vatsalle ja hoitopöydällä kääntyilee aina selältä kyljelle...ei vissiin tässä iässä pitäis vielä. Nyt meen imettää sohvalle niin ei selkä kipeydy...

heips

Choco, täälläkin harrastetaan tuota tissittely-sammumista. Välillä syötöt venyykin tunnin mittaiseksi sen vuoksi... toisaalta en usko voivani vaikuttaa asiaan ku jos keskeytän nii jää nälkä...

Viime yönä oli kahden tunnin itku mutta onneks mies hoiti sen ku mua alkaa heti ahistaa se itkun kuunteleminen ja sitte kaikki menee pipariksi... Muuten ollaanki nyt oltu ilman korviketta jopa pari päivää. Napa irtos toissapäivänä ja huomenna mennää viel näyttää se terkkarille ja punnitsee pupu.

Ootteko te muuten käyny missää suurissa väkijoukoissa kun meil on tän kuun lopul yhet häät tiedos joka vaatii matkustamista ja hotelliyöpymistä ja mietin vvielä uskaltaako lähteä... Pupu ois silloin joku 4vkoo... Osaisko joku auttaa tai kertoo että kandeeko mennä?? huvittais kyl kovasti mennä...

Mut nyt taas imetystä.. :)

Nuppu ja Pupu

Meillä poju harrastaa kanssa tissittely-sammuminen-tissittely maratooneja. Varsinkin aamuyöstä ja sit illalla. Jostain syystä päivät ja alkuyö menee hyvin. Muuten asuu rinnalla. Ja kaveri 1kk.. saas nähdä millon rupeaa pitenemään nuo syöttövälit. ainakin toivon että pian :)

Poju nukkui taas ekan pätkän pitkään, mut loppuyön ja aamun sit kitisi ja heräili ja tisuteltiin. Oli ollut koko päivän hereillä, ja sammui sit puol 9. No eihän me sit osattu sillon vielä mennä nukkuun.. niin ei tullut hyödynnettyä sitäkään aikaa nukkumiseen. Käytiin saunassa ym, mikä sekin ihan luksusta kun kahestaan pääsee.

Tänään lähetään, siis kohta ekan kerran hoitoon ;) Vien pojun ihan tunniks pariks mummolaan, ja me käydään syömässä. Äiti ja isä saa olla pojun kanssa ja tutustua siihen rauhassa, ja me hetki omaa aikaa. Saas nähdä kuinka ikävä ehtii tulla jo noin lyhyessä ajassa.. varmaan outoa. Mut ajateltiin että kerran kuussa on hyvä saada pieni hetki ihan meille.

Nuppu, mulle sanottiin neuvolassa että odottakaa vielä noin kuukausi ennen kun meette yleisille paikoille. Nyt kun ainakaan täällä pkseudulla ei oo ollut kunnon pakkasia, niin kaikki mahdolliset viruksen jyllää. On vatsatautia, rs-virusta, noroa, flunssaa, influenssa.. kaikki mahdolliset. Kuulemma vaikka vauva on täysimetyksellä niin on saanut tartuntoja. Ite olin ajatellut kanssa lähteä ostoksille pojan kanssa.. mut nyt vähän mietityttää..

Onko teillä muilla käyny niin, että kun vaavi huutaa, niin maito rupeaa herumaan? Mulla on käyny niin.. tisut jos täynnä, ja kaveri alkaa itkeä nälkää, niin jotenkin kummasti mulla rupeaa maitoa herumaan ittekseen.. ainakin aina välillä. Tosi outoa..

No.. täytyy ruveta laittaa poika valmiiks!

Moiks

Tänne ei oikein ehdi laittamaan kuulumisia ja nyt olen päässyt tosi harvoin lukemaankaan :( Oli kiva kuitenkin lukea pitkästä aikaa ja nähdä, että ei muillakaan niin helppoa ole ollut imetyksen kanssa... Muuten vauvan hoito on ihanaa, mutta imetys on aika kamalaa... jos vain omatunto antais periks niin siirtyisin heti täyskorvikesyöttämiseen. Pullojen keittäminen on pieni vaiva verrattuna imetyskipuihin ja poitsun kanssa "taistelemiseen". Imuote on meillä siis huono joka imetyksen lopussa eli kun on saanut maitoa jonkun aikaa niin sitten lipsahtaa jotenkin väärin ja alkaa sattumaan. Poitsu imee kans vaan jonkun 5-10 min kerrallaan, mutta aika tehokkaasti sen ajan, kun tyhjenemisen tuntee/näkee rinnoista.

Meillä nukutaan huonosti :( Just se eka pätkä on about 3-4h, mut se on ysin jälkeen illalla, niin siitä ei ole itselle paljon apua. Sen jälkeen heräillään 1-2h välein syömään. Syönnissä nukuttamisen kans menee noin 30-45min ja sit aamuyöstä 4-6 maissa ei meinaa enää nukkua ollenkaan. Joskus menee nukkumaan vielä tunniksi, mutta sitten ei enää mikään auta vaan täytyy nousta ylös.

Iltaisin syö tiheästi ja tuntuu, että on ihan tyhjät rinnat ja että poika haluaisi lisää, mutta olen tähän asti mennyt kokonaan omalla maidolla. Poitsun posket on sen verran pulleat, että tuskin tarvitsee lisämaitoa, vaikka iltaisin sitä varmasti uppoaisi, mutta ehkä se on enemmän sellaista, että sitä olis vaan niin mukava mussutella enemmän ;) Vähän "ylensyöntiä", mitä tulee itsekin joskus harrastettua ;))

Me vaunuillaan melkeimpä joka päivä. Yleensä 1,5-2h ja joskus menee useampikin tunti, jos ollaan menty jonnekin kaverille tai asioille kauemmaksi.

Olen käynyt julkisilla paikoilla poitsun kanssa 2 viikon ikäisestä lähtien, mutta olen suojannut hyvin. Kaupoilla pidän vaunun kopassa (heitän ulkovaatteet pois) ja siinä aukon edessä puuvillavilttiä/harsoa ettei aivastukset ja pöpöt pääse vauvelin naamalle ja tuntemattomat tule näpertelemään käsiä. Itse pidän sitten kosteuspyyhkeitä mukana ja pesen niillä kädet ennen kuin alan hoitamaan vauvaa, vaikka syötän kahvilassa/hoitohuoneessa. Ei ole onneksi tullut pöpöjä vielä.

Ensi viikolla on kyllä junamatkoja luvassa, että ne vähän mietityttää...

No, mutta palailen tänne kunhan taas enemmän aikaa on. Nyt yritän syödä ja mennä nukkumaan, kahden huonosti nukutun yön jälkeen... hartioita ja päätä särkee... ja ahdistaa kun ei muuta ehdi tekemään kuin syödä, nukkua, hyssytellä, imettää... mutta onneksi poitsu välillä hymyilee ja sitten taas jaksaa :)

Tähti ja poitsu 7 vkoa

Meillä tuli tänään kakka!!! On vähän p**kamaiset siis nämä minun jutut, mutta ei voi mitään, kun täällä se kakka on niin tiukassa (viimeksi tuli maanantaina!), että pitää melkein juhlat pitää sen kunniaksi, että saa sen tulemaan:))))

Me ei olla vielä käyty missään suurissa väkijoukoissa tytön kanssa. Eilen käytiin mummolassa ja se oli Piiperöisen eka reissu, kun siis vaunuiluja ei lasketa. Käytiin mummon ja papan synttärikahveilla. Siellä oli ihan perhepiiristä yht. 6 henkeä minun, mieheni ja Piiperöisen lisäksi. Esim. kauppoihin en ole ajatellut Piiperöistä viedä vielä pitkään aikaan. Täälläkin ollut puhetta juuri tuosta mitä Ullakin sanoi, siis että taudit jyllää, ja jos ei vaan ole pakko mennä, niin ei kannata vauvan kanssa suuriin väkijoukkoihin mennä. Meillä siis tyttö nyt 3,5viikkoa. Tänään on ollut muuten niin ihana ilma, että käytiin Piiperöisen kanssa 1h lenkki. Se on siis meille pisin tähän astisista. Aikaisemmin en ole itsekään jaksanut niin pitkiä lenkkejä, mutta nyt tuntui jo ihan hyvältä. Hikikin virtasi oikein kunnolla, että kaipa ne kilot alkaa nyt lähteä:)

Juu, kyllä on havaittavissa tuota, että kun vauva alkaa itkeä, niin maito alkaa herumaan:D Kai se on joku luonnon järjestämä juttu, vauva herää unilta, itkee ja vaatii ruokaa, niin äidillä käynnistyy heruminen:)

Nyt kotihommiin.

Rosa ja Piiperöinen 24vrk

Täytyypä hakea kaupasta tuota puolukkatiivistettä, meilläkään ei ole pakkasessa tämän syksyn puolukoita. :( Meillä olisi yhdet häät tiedossa ensi viikonloppuna, ja vielä kolme viikkoa sitten olin ihan varma, että tottakai niihin mennään, mutta nyt olen tullut pokapäälle.. Ihan just noiden virusten takia mitä jyllää, ja meille jäi niin kammo siitä sairaalareissusta, kun neiti oli viikon ikäisenä flunssassa. Ja harmittaa ihan vietävästi kun ei päästä sinne häihin, mutta tultiin nyt tähän ratkaisuun.

Minua myös silloin tällöin vähän ahdistaa tämä imetys, vaikka meillä onkin mennyt tosi hyvin ja maitoa on riittänyt, mutta justiin se, että kun ei tiedä nukkuuko neiti tunnin vai kolme. Eli voiko lähteä lenkille tms., koska herätessä nälkä on kiljuva! Ja vielä se, että oman syömisen kanssa saa olla tosi tarkkana, ettei pikkuiselle tulisi mahavaivoja. Huoh.. Mutta toki olen tyytyväinen, että muuten imetys sujuu, ja varmaan tämä kuuluu asiaan. Luulisin..

nuppu: me oltiin viikon ikäsen pojun kans isoäidin 80-vuotis juhlilla, joissa nyt oli sit joku reippaat 20 vierasta. uskallettiin lähteä, ku haikaranpesän kätilöltä kysyttiin uskaltaako mennä..ja hän sanoi, että kyllä uskaltaa, koska on harvinaista et alle 1 kk vauva sais tautia. joten me oltiin juhlilla ja hyvin meni, mut tietty tääl meissä mammoissa on niitäkin, jotka on saanu jonku taudin pikkuselle jo nyt. et kaipa tuo on ihan tuurista kiinni, miten käy, ku flunssan voi saada ihan vaan kotona olemallakin.. käytiin siis myös ravintolassa (valittiin hiljanen paikka ja oltiin lähes koko ajan ainoat asiakkaat) alle 2 vkosen pojun kans. joten ite minä en ole ollu kauhean kammoinen eri paikkojen suhteen..joku saattaapi kauhistella mun "uhkarohkeutta", mut näin me on kuitenki tehty.

tänään käytiin ekalla kunnon kävelyllä. on kyl kunto ihan nollassa, kun hengästyttää ja hikoilulttaa työnnellä ja kävellä! nyt täytyy joka päivä alkaa käydä lenkeillä vaunujen kans, et pääsis näistä ylimääräsistä kiloista, joita jäi siis n. 10 kg, ja mikä pääasia, niin kunto palais taas normaaliks. ja kun poju tykkää nukkua vaunuissa, niin saan minä siinä samalla hiukan hengähtääkin. nytkin se vielä nukkuu kaiken toppavaatekasan keskellä tossa kopassa, kun en raskinu sitä herättää kotiin tullessa.

meillä on myös tuota maitoa-simahdus-maitoa..ja sit jos yrittää siirtää simahtaneen pojan pois sylistä, niin herätään ja taas vaaditaan maitoa..otetaan pari imua ja taas simahdus..mietin jo, et jos toi olis vaan pikkusen vanhempi, niin pitäisköhän antaa tuttia, kun ei toi musta nälältä vaikuta, jos heti ku tissi on suussa, niin tulee taas uni. vai?

yöt meillä menee 3-4 h yhtenäisellä putkellä alkaen noin klo 24. sit herätään käniseen ja paukutteleen takapuolta vähän väliä ja välillä täytyy saada maitoa..tätä jatkuu sit noin klo 11-12 asti, kunnes minä jaksan nousta sängystä. saa ilmeisesti mun ruoasta kauheesti ilmaa, joka sit pitää hereillä ja ähisemässä.

nyt alko itku.. täytyy mennä siis..

Yhteistyössä