Tammiloput 7kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tamma

Vieras
Tässä taas uusi ketju meidän erinomaiselle keskustelulle rakkaiden lapsukaistemme hoidosta!! Liittykäähän taas kaikki vanhat tutut keskusteluun mukaan!

Tällä hetkellä meneillään olevien keskusteluiden aiheet:
- onko hankittu rattaita/hankitaanko
- kuinka usein imuroidaan ja pestään lattiat
- mitä leikitään ja loruillaan lasten kanssa
- millaista kakkaa tulee
- mitä kokoa vaatteita lapset nyt käyttää
- miksi äitillä on heikko ja väsynyt ja vetämätön olo
- hoitovapaasta/työhonmenosta
- missä vaiheessa mennään ruokailun suhteen (jatkuva aihe)
- miten nukuttaminen/nukkuminen on sujunut (jatkuva aihe)

Ja tässä keskustelijat:
8.1. Tarja tyttö 49cm 3280g /
24.1. Sweetie poika 49cm 2945g /5,5kk 69 cm ja 6800g
25.1. Meba poika 49,5cm 3480g / 6kk 66.6 cm ja 7535g
25.1. Heidi poika 51,5cm 3410g / 6kk 69 cm ja 8100g
25.1 Tosca poika 48cm 3435g /
26.1. Shanelle tyttö 52cm 3580g /
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g /
28.1. Tamma poika 53cm 3738g /6kk 70,5cm ja 8170g
29.1 Mira tyttö 51 cm 3330g / 6kk 68.4 cm ja 7840g
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g /

Keräilin tähän teitin kirjoittamia leikkejä ja loruja, etteivät mene ihan hakoteille. (kaikki nämä ovat minulle ainakin outoja ja aion kyllä opetella nämä kaikki;)

""On semmoinen leikki, että näytetään kämmentä nyrkissä ja nostetaan aina tietty määrä sormia ylös, ""Tässä on äidin käsi, kädessä on... viisi sormea!"" ja käsi takaisin nyrkkiin. Sitten vielä mikä naurattaa, on kun laittaa hänet keinuhevosen päälle ikäänkuin ratsastamaan (istuahan hän ei itse vielä osaa). Hän ottaa käsillä kahvoista kiinni, ja sitten nauretaan kun äiti keinuttaa.

Meillä suosikkina on ehdottomasti körö körö kirkkoon eli poika onollut mun sylissä ja sitten lorun tahtiin oon ""pomputellu"" poikaa kevyesti ja lopuksi nostanut korkealle ilmaan. Poika oottaa aina ihan intona tota ""heitto"" vaihetta

Körö körö kirkkoon, papin muorin penkkiin, ruskealla ruunalla, valkealla varsalla, kolipäällä koiralla, pikipäällä pässillä, laukkipäällä lampaalla, peltojen ylitse, aitojen alitse, kilikello kaulassa punaisessa nauhassa, pom, pom pom, pom, POM!

Sitte meillä lauletaa sormilaulua ja otetaan selän takaa esille oikeita sormia molemmista käsistä. Eli kaksi kättä aina esillä..

Missä on etusormi, missä on etusormi. Täällähän minä, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia hyvää. Mennään pois, mennään pois. (ja sitte vaihetaan sormea)

minulla on ""Leikki vauvasi kanssa""kirja, tässä on muutamia leikkia, mitä olen kokeillut ja tyttö tykkäsi

""Missä nukke on""
Kun vauva katsoo peiliin, hän ei tajua näkevänsä omaa kuvaansa
Pidä kädessäsi vauvan mielinukkea tai eläintä ja liikuttele sitä hieman. Leki, että nukke puhuu
Pidä sitten nukkea peilin edessä ja tee samat temput. Kysy vauvalta: ""Missä nukke on?""
Mene pois eilin luota ja toista leikkia

Mitä lapsi oppii- havannoimaan

""Rummutetaan""
Tähän leikkiin tarvitset foliovuoan ja lusikan. Lyö lusikalla vuokaa muutaman kerran.
anna lusikka ja vuoka vauvalle.Auta häntä lyömään vuokaa.
kun vauva lyö vuokaa, voit laulaa pientä laulua, jonka vauva on kuullut ennenkin. Taputa käsiä ja laula vauvan lyödessä vuokaa. pikkulapset rakastavat tätä leikkia ja tilaisuuden tullen leikkivät sitä myöskin mielillän yksin.
Mitä lapsi oppii-rytmitajua

""Pallo rullaa""

Iso pallo on vauvalle hyvä harjoitusväline-ja hauska leikkikalu.
Aseta vauva mahalleen täyteen pumpatun rantapallon päälle. Pidä vauvasta kunnolla kiinni ja rullaa palloa edestakaisin.
Laula tätä lorua samalla:
Pallo rullaa, pallo rullaa,
ees ja taas, ees ja taas
Pallo rullaa, pallo rullaa
yksi, kaksi,kolme
Kohdassa kolme suukotat vauvan niskaa
Mitä vauva oppii-liikkeitä""

Kivaa uus ketju, kiitos Tamma pätevästä yhteenvedosta!

Tuli tuosta nukutusaiheesta muuten mieleen, että meillä meinaa nukuttaminen mennä yhä vaikeammaksi ja vaikeammaksi päivä päivältä. Ihan kuin poika ei haluaisi enää tulla nukutetuksi sylissä, meuhtoo ja potkii ja huitoo, mutta toisaalta ei osaa nukahtaa omaan sänkyynkään (meuhtoo ja potkii ja huitoo sielläkin, kunnes alkaa itkeä). Kyllähän se sitten lopulta aina nukahtaa, useimmin niin, että saa sylissä sopivasti unen päästä kiinni, ja siitä sitten siirrän hänet nopeasti omaan sänkyyn niin, että lopullinen uneen vaipuminen tapahtuu siellä sängyssä.

Sateista sunnuntaita vietellään täällä, just tuli taivaalta rakeitakin, eli eipä taideta lähteä iltapäiväkävelylle!

Terveisiä pohanmaalta!!!
Oltiin tekemässä viimeinen lomareissu miehen vanhempien luokse. Huomenna ne koulut sitten alkaa.. Tai siellä oli jo alkanu torstaina.

Pitkä matka meni nyt tosi hyvin. Poika viihty autossa ja kerran vaan pysähdyttiin.
samoin meni päivänmatka kuuluisaan maan suurimpaan kyläkauppaan. Jonne oli vielä 110 km anoppilasta.
Poika nukkukin pidemmän pätkän autossa, kun tähän asti tehdyissä reissuissa vain 30min.

Sit opittiin uutta: Oli 11kk tyttö opettamassa kuin nenästä päästetään sellaista niisto ääntä. ( eipä tullut nyt parempaa kuvausta , josko joku ymmärtäis) ja sit miten suusta tulevan äänen saa käsillä muutettua. nää tuli sit heti seuraavanapäivänä käyttöön kun oli tää tyttö käyny ja tehny.

kakka meilläkin on välillä sellaista muovailuvahaa ja pientä pipanaa kovempaa ja löysempää pipanaa ( pupun kakkaa). ja sit oikeen kovaa ja löysää. meillä vaikuttaa kans tohon kun olen joutunut reissussa antaa korviketta, kun toi tissittely ei suju yleisillä paikoilla. On vaan muuta kateltavaa...
Ja nyt kun oli ennen reissua niin kovalla vatsa,että poika vallan lattialla ollessa huuteli sellaista kipuhuutoa. annoin täs muutaman päivän levolacia ja sit helppas.

Nyt täs jännään tytön kummitätiä jolla on menny jo 9 päivää yli la:n. tulis jo et pääsisin kattoo....

Terve vaan kaikille! Meillä oli aika tapahtumia täynnä viikonloppu. Eilen kävimme tuttavani synttärillä ja tänään mamman ja pappan mökillä. hienosti tyttö on käyttäytynyt. siivomisesta... Ennen lasta minulla melkein kaikki paikat kiilsivät pahtaudesta, mutta nyt vain lapsi kiiltää lattialla. En tiedä, miten muut kaikki ehtii, mutta minun nykyään aina valittava- siivoilenko vai laitan ruokaa, tai silitän, tietysti, se siivominen jää. No, pari kerta viikossa imuri käy (meillä on kissa, se on pakko), mutta tosi nopeasti ja pinnallisesti. Niistä vaateista- huomasin, että erikaupaissa samakokoiset vaateet erovaat toisesta- Lindexin ja Kaphalin vaateet ovat reilua, Zaran vaatteet tosi pieniä ja kalliita. Joten meillä on käytössä 68-kokoisia, 74-kokoisia ja 80-kokoisia. Ja, kaikein halvin bodyn 4 Eur löysin arvatkaa mistä-Stocmannista, siellä on muutamia merkkejä, jotka ovat halvempi kuin ylämainituissa kaupoissa (ja jopa halvempi kuin H&M-ssä).
Rattaat me ei ainakin tänä vuonna hankita, meillä Teutonia yhdistelmä-vaunut, niistä saa kivat ""rattaat"" Mitä turvaistuimet? Tuntuu, että syksyllä jossa vaiheessa se on jo pakkoostos

kerronpa sitten meidänkin uutiset, kun päivän hommat on tehty, poika nukkumaan ja mies saatu takaisin MM-kisoista. Olisin muuten itsekin päässyt sekä MM-avajaisiin että MM-päättäjäisiin mieheni aveccina vip-vieraana, mutta en voinut harkitakaan, kun ei ole paikkaa, mihin lapsen jättäisi näin pienenä hoitoon. Mummolat ja lähisukulaisetkin ovat kolmen sadan kilometrin päässä ja ystäville ei oikein voi jättää. Oltaisiin voitu käydä myös hesassa vähän pyörimässä ja vaunuttelemassa viime viikolla, mutta kun oli niin sateiset ilmat, ettei huvittanut/voinut. Yhtenä ainoana kauniina päivänä eli tiistaina oltaisiin voitu lähteä, mutta silloin menin kahden äidin ja heidän vauvojen kanssa mustikkaan (vaikka mustikoita ei sitten ehditty kerätäkään, kun praatattiin niin kovasti;)) Illalla sitten tulikin se hirmumyrsky ja ukonilma, joka oli kauhein ukkonen tänä kesänä - ja pojan kanssa vielä kaksistaan kotona...! (mies oli vain Peacockissa, buu)

Nyt en muista, Tosca, työtilanteestasi, mutta eikös sinulla ole vakituinen työpaikka? onko siellä työterveyshuoltomahdollisuutta? jos on, niin voithan mennä sinne näin äitiyslomalaisena hoidattamaan väsymyksesi jne pois. Hoitovapaalaisena sitä oikeutta ei tietääkseni enää ole. Itsekin tulin flunssaan ja olin eilen kuumeessakin, mutta nyt on jo parempi olo, eikä luultavasti tarvitse mennä lääkäriin. Minun työterveyshuoltoni olisikin Katajanokalla, joten sinne ei lapsen kanssa kovin kipeänä kyllä jaksa lähteä julkisilla sompailemaan...Kamalaa, kun hoitovapaalla en enää pääse sinne, ja jos tulee jotain, niin joudun vantaan terveyskeskuksen päivystykseen, jossa en ole ikinä ollut, enkä tiedä, miten se toimii....

Tosca, muistelen, että silloin kun lapsesi oli pienempi, sait sen hienosti nukkumaan omaan sänkyyn. nytkö on huonompi tilanne? tämä voi olla vain väliaikaista ja pian se taas oppii nukahtamaan. meidän poika ei myöskään kesän jälkeen nukahda enää omaan sänkyyn: laitan hänet aina ensin pinnasänkyyn, jossa hän hekottaa hyppeleville nallukoille muutaman soiton ajan, sitten otan mobilen pois, tutti suuhun ja laulan unilaulun ja luen iltarukouksen ja annan pusun. tähän haluaisin hänen nukahtavan, mutta hetken päästä, kun hän on yrittänyt saada unta, hän näyttää haluavan maitoa, nostan viereeni, imetän ja hän nukahtaa viereeni. mielestäni ei mikään katastrofi, vaikka näin meneekin.

Annatko tosca vellin pullosta? minä sain menemään muutaman illan pullostä velliä (esim. ruusunmarjavelliä), mutta sitten se ei enää mennyt. siirryin kaupan puuroihin (esim. puolukkapuuro eli..........

eli vispipuuroa Muksu). Näitä muksu-puuroja menee hyvin lusikalla sekä iltaisin että aamuisin. Ja nyt myös liha ja muut soseet menevät taas tosi hyvin!

Pojaltamme tulee sellaista melko kiinteää mutta kuitenkin vähän vellimäistä ja ryynimäistä kakkaa. se on melkein samanlaista ollut aina, vain väri on muuttunut tummemmaksi ja massa kiinteämmäksi. siis ei mitään vaihtelevaa, mutta ei ne erilaiset kakat mitään haitaksi varmaan ole, pitää vaan seurata, että muuttuu taas normaaliksi eli kiinteämmäksi tms.

Me käytetään vaatekokoa 74 ja 80. 68-collegepaidat menee vielä myös hyvin. kuulemma kokoja 74 ja 80 saa käyttää paljon kauemmin kuin muita kokoja...

Nyt itsekin nukkumaan.....

Meillä käytetään kokoa 68 ja 74 on nyt aloittelemassa. osassa 74 olevissa bodyissä on liian pitkät hihat.
Sit meillä nykyään käytetään bodya( alusta asti) ja nyt kuvaan tullut mukaan collegehousut ja sukat. kun nyt nuo sukat pysyy hyvin jalassa. Ja jos on lyhkänen body, niin sen päällä liikenteessä collegepusero.
Varmaan tuo vaate valinta johtuu osittain siitä että ollaan saatu juuri 68-74 kokoisia collegepukuja( käytettyjä).

tänään saatiin vihdoin hyppykiikku kattoon. Poika ens alkuun vaan ihmetteli ja heilu siinä ja vähän hyppeli. Huomenna uusiksi...

on tää kans sukkelaa, mistä ne kela oikeen onkii tietonsa( verottajalta) ja viittii vielä pyytää kopiot maksetuista osingoista. Olen rikastunut osinkotuloilla peräti 45€ tänä vuonna. Huh,huh!! siks nyt mun hoitoraha päätös venyy..Arg.. ens ku näin kelan kirjeen aattelin olipa nopeeta toimintaa, mut sit iski kiukku, kun luki kirjeen.

Kivan yhteenvedon olit Tamma tehnyt viime ketjusta ;)

Sweetie: vai menee teillä toi unihomma vaan vaikeemmaks, kurja juttu. Ite oon pojan nukuttamisessa huomannu nyt sen asian, et jos laitan pojan selvästi myöhemmin ""yrittämään nukahtamista"" niin pääsen itse paljon myöhemmin. Eli poika alkaa meillä siinä 19.00 jälkeen vaikuttaa väsyneeltä ensimmäisen kerran. Sen jälkeen mennään vielä kylpyyn ja laitetaan univaatteet päälle. Sitten tissiä, (johon poika ei oo nukahtanu enää pitkään aikaan). Sitte takas seurustelemaan/leikkimään tai vaan istuskelemaan äidin/isän sylissä. Sitte vaihtelevasti 20.-20.30 uudestaan sänkyyn ""yrittämään nukahtamista"". Joskus nukahtaa melkeen heti sänkyyn vietäessä tai sitten vielä annettava tissiä ja nukahtaa sitten siihen vierelle. Eli toivottavasti tää on vaan jotain rytmin hakemista..

Meillä päristellään muuten ihan päivittäin ja on otettu siihen hommaan kielikin mukaan eli sylki lentää kivemmin ;)

Meba: teitin poikahan on kova matkimaaan ;) Meillä toi matkiminen on jäänyt tosi vähälle, vaikka mä kovasti yritän poikaa siihen kannustaa.

Mira: me on ostettu jo pojalle turvaistuin ja se on tuolla varastossa paketissaan. Odottelee sitä hetkeä, kun poika istuu kunnolla. Sillä sehän on edellytys varsinaiseen turvaistuimeen siirtymisessä. Näin ainakin meille kaupassa sanottiin.

Tamma: enpä tosiaan tajunnu, et voisin työterveyshuoltoon mennä. Käyn yleensäkin tosi harvoim lääkärissä. Täytyypä varmistaa asia.

Niin ja annan vellin tällä hetkellä nokkamukista (tupperware). Kokeilin itse, että saako sitä imettyä tuolta vai ei ja sitten seurasin silmä kovana, että saako myös poika sitä velliä ulos sieltä. Ja sai eli nokkamuki on käytössä.. Niin ja just tota riisi-ruusunmarjavelliä.

Nyt nukuttamista taas ;)

Saa nähä saako poika unen päästä kiinni.. Meni vähän taas pyörimiseks siinä mun vieressä. Sitten kun hää rauhottu niin nostin omaan sänkyyn ja lauloin muutaman unilaulun. Nyt jätin hänet tuonne sänkyyn ja odottelen, et josko tämä olisi tänään riittänyt?

Tänään olis tarkotus vielä alustavasti täyttää Kelan hoitovapaa papereita (huomenna meen kelaan ja täytän ne täydellisesti siellä ja katon, et tuliko kaikki liitepaperit varmasti mukaan), sitte pitäis vähän iltasta syödä ja kattoo neloselsta PELINAISET ja NÄKIJÄ! Noi ohjelmat on tällä hetkellä mulle sellaset, et on ""pakko"" nähä ;) Mitäs ohjelmia muut tykkäätte katella?

Poika nukahti kiltisti silloin ku jätin hänet sänkyynsä nukahtamaan ja on nukkunut tähän asti. Voi olla, että hän kohta herää ensimmmäiselle yösyönnilleen tai sitten ei ;)

Nyt on tv ohjelmat katottu ja nukkuaika. Öitä..

Tosca: noita tv- ohjelmia on tullu vähän liikaa, mitä on pakko kattoo ja kun tää syksy taas alkaa niitä tulee lisää tauolta.
No pelinaiset, kova laki ja todistettavasti syyllinen on ihan pakko. sit on siskoni on noita, l- koodi, usko tai älä tulee katottua silloin kun on tv:n ääressä. Mut syksyllä tulee paljon ja sit vielä alkaa uusia sarjoja. millä täs taas kaikkee kerkee :)
No ei niit nyt kesällä ollukkaan monta.
katoin juuri ton kolmosen leffan ja nyt pitäis kyl mennä nukkuu aamulla taas herätys 6.15, kun pitänee herättää tyttö kouluun ja viedäkkin hänet. Keskiviikkona alkaa sit tytön kans paikkuri harjoitukset, kun vielä joutuu vaihtaa bussia.

Öitä!!!

Täällä sitä tehdään hampaita oikeen urakalla. Nyt näkyy ylä vasen etu ja ylä oikea 2. hammas.
niin että ne meillä pientä vaivaa on aiheuttanu. nyt kyllä nukkuu levollisesti, kun sai unen päästä kiinni, mut pitänee antaa suppoa jos seuraavat nukkumaan menot on tuskaa.

Niin ei toi poika näköjään muita matki ku toisia vauvoja.

seurasin tos 30 min illalla kun poika leikki ihan yksinään tavaroillaan omassa huoneessaan. Kurkin aina välillä oven suusta, niin ettei nähny. Oikeen oli touhua täynnä. Nauttii ilmeisesti yksikseen olostaan.

Omanapaista valitusta taas kerran täältä! :o(

Tänään ei ole poitsu suostunut nukahtamaan minun syliini enää ollenkaan, alkaa vaan itkeä, kiehnätä ja kammeta itseään ylös molemmat käsivarret suorina. Yritä siinä sitten rauhoittaa toista. Yksille päikkäreille sain hänet nukahtamaan, auton turvaistuimeen, kun imuroin itse vieressä - ja kun imurointi loppui, hän heräsi. Iltaunille sentään väsähti aika nopeasti, oli raukka niin varmaan tosi väsynyt.

En ole vielä saanut aikaiseksi tehdä asian hyväksi mitään, eli siis tarkoitan lähinnä unikoulua tms. En vaan jotenkin kestä sitä ajatusta, että mitä jos se vaan pahentaa tilannetta, kun sekin kai on mahdollista (ne muutamat kerrat, kun olen koittanut antaa hänen vähän itkeä/inistä itseään uneen, on koko nukahtamishomma mennyt ihan päälaelleen moneksi päiväksi). Täytyy varmaan odottaa sitä hetkeä, kun hänen nukkumisensa ei enää voi mennä yhtään pahemmaksi!

Päikkärithän olikin joku aika sitten ihan ok, ja Suomessa ollessa hän nukkui tosi hyvin (jopa yhden yön melkein putkeen), että mikähän täällä meillä kotona oikein mättää. Mummolassa hänellä oli pieni tyyny, ja sängyssä vaahtomuovipatja, joka tuntui olevan hieman pehmeämpi kuin meidän kova joustinpatja, että josko seuraavaksi kokeiltaisiin tehdä hänen nukkumispaikkaansa mukavammaksi, sanoivat kätkytkuolemanehkäisyohjeet mitä tahansa.

Huoh, nyt nukkumaan ennenkuin klo 02:n show alkaa!

Heippa kaikille!
Tässä ilmoitan pojan mittoja 6 kk:
paino 7.760
pituus 68,0.
Meillä menee ruokavaliona seuraavaa.Lasten kaurapuuro,erilaiset vellit vuorotellen ja äidinmaidonkorvikkeet yhdistellen suurinpiirtein litra päivässä tavoitteena.
Sekä liha-,peruna-,kasvis-soseet sekä hedelmäsoseita ja vilja-,esim.puolukkapuuro vauvoille erityisesti tarkoitettu valmis valmiste. Näitä edellä mainittuja ollaan vauvalle annettu kolmasti päivässä.Suurinpiirtein alkuun yhtälajia päivässä.

Poika on nukkunut hyvin yönsä ja päivänokosia ottaa säännöllisesti.
Kiukkuaa kyllä jos vaippa märkä tai nälkä yllättää,tai kaipaa seuraa.
Poika kääntyilee kyllä toisinaan,ja seurailee ympäristöään.

No,äippä on ollu hiukka särkyinen viimeaikoina,taitaa flunssa-aalto tai joku sellanen olla tulollaan..viimekin yö meni kuukkiessa kotona eestaas tietämättä mitähän pitäs tehä,,no sainpa sit unenpäästä viimein kiinni minäkin.
Oon kovasti yrittäny hieroo itteeni,kun on noita kipeitäkin paikkoja,kuten esim,hartieat.
Voikaahan tekin hyvin ja jakselkaahan kirjoitella tänne kuulumisianne,ittestänne ja kuinka se vauvan kanssa arki sujuu..ja miten vietätte muuten viikonloput.
Onko teillä harrastuksia tms.tsaude kaikille.T.
Helena ja iki-ihanat lapsoset.

hei vaan viel!
kertoilkaapa millaisilla kulkupeleillä ajelette,että onko teillä useampiakin lapsia monellakin,
kun ittellänikin on takapenkki aina tavaratilaa myöten täynnä .
Niin että,onko pitäytyny hankkia joku jeeppi tai pakettiautoo-farmari tms..
vai riittikö ihan auto sellaseenaan kun se tuli vaikkapa lasta hankkiessaan hankittua.?

Niin ja sit noista lasten vaatteista sen verran,
meillä kun noilla lapsilla likipitäen pienet ikäerot ,niin vaatteita ei tuu kyllä vaaville uusia paljookaa hankittua kun vain isommille tyttösille.No, tietty otettiin se vauvan äitiyspakkaus siinähän tuli ihan hyviä vaatteita uudelle pikkuiselle,riittää meille aluksi.
Kattoo nyt sitten kun kyseessä on kuitenkin poika että, millaiset kriteerit tulee sitten jossain kohtaa vastaan vaatteita hankkiessa tartteehan se poju nyt jossain vaiheessa kylläkin ihan noi tosi makeet poikien kuteet.

tsaude.Helena ja poju.

Hei! Tässä on tosi kivoja uutisia. Jos aikasemin tyttö teki mahalla pyörää lattialla, eilen hän alkoi ryömimään taaksepäin. Ja tänään jatkuvasti oli kylkiasennossa ja yritti nosta vartalon yläosan- näin kuulemma meidän terkarin mukaan ne lähtee istumaan. Tuntuu nykyään, että aika menee niin nopeasti, taas päivä on melkein loppunut. Aika usein harmittaa, että ei pysty paljon lapsen kanssa leikkimään-aina on kotitöitä .No, olen minä ainakin koko ajan läsnä

Helena: Meillä on farmari ja kaksi lasta tyttö on jo 9v. auto tuli ostettua jo ennen pojan alkuun laittoa ja edes suunnittelua.
Ite halusin vähän isomman auton ja missä on jaloillekkin tilaa ja kun meillä oli useesti veljen tytöt kylässä niin mahtu kaikki kolme takapenkille ja silloin oli vielä käytössä kaikilla istuin korokkeet.

meilläkin on pojalla tytön vanhoja vaatteita, paitsi ei hameita :)
mutta olin silloin kaukaa viisas ja tytöllä oli väriltään pojille sopivia vaatteita, oli toki tyttömäisiäkin, mutta suurin osa perus vaatteista. Ja nyt pojan kummilta sain ison kassin poikien vaatteita.

Ihanaa tytön kummitäti on vihdoin synnyttänyt meidän pojalle leikkikaverin. poika tuli. huomenna mennään kattomaan..

Tossa muuten aamusella liimailin sarjakuvia vihkoon. olen kerännyt noita sanomalehdistä tulleita ipanavalta pätkiä, ne on myös nimellä baby blues. On muuten tosi hyviä, jotkut ihan todenmukaisia, ehkä vähän kärjistettynä.

Sweetie: meillä poika ei myöskään suostu nukahtaa syliin, ei vaikka yrittäis pitää missä asennossa. Nykyään poika saa parhaiten unen päästä kiinni siten, että syötän hänet meitin sängyllä ja jään siihen pojan viereen köllimään. Eli poika kun ei siihen tissiin nukahda niin oon laittanu selän puolelle (en ihan kiinni) toisen tyynyn ja ite makaan pojan toisella puolella. Sitte tätä tyynyn ja mun väliä poika kääntyilee ja riuhtoo kunnes yleensä rauhoittuu mun viereen. Tästä sitten pyrin pojan nostamaan omaan sänkyynsä ennen kuin on täydessä unessa. Oletko siis kokeillut nukuttaa poikaasi viereesi? Ei ehkä paras mahdollinen keino, mutta varmaan mukavampi kuin se huudatus.. Tai sitte siinä patjassaki voi olla pojan mielestä jotai vikaa. Ootko sitä jo vaihtanu?

Helena: meillä kulkupelinä farmari peugeot ja ihan ehdoton on. Siinä on hyvä iso takakontti, johon mahtuu meitin koiran häkki ja vielä vaunut viereen ja joitain kasseja. Takapenkille taas mahtuu istuin/kaukalo hyvin. Niin ja vaihettiin just tohon peugeottiin meitin vanha volvo, ku siinä oli liian pieni takakontti koiralle ja vaunuille.

Mitäs vielä.. niin oli mulla ihan uutisiakin ;) Eli mä jatkan sitte sitä (muistaakseni) Sunnyn linjaa ja oon raskaana. Tai ainaki testi niin näytti. Mullahan on ollu jo jonkin aikaa sitä pahoinvointia ym ym, mutta en kyllä osannu ajatella, et raskaana oisin. Menkatki oli tossa välissä. Nyt kuitenki testi näyttää postitiivista, että näin meillä. :D

Tosca ja nukkuva poika

Onnea Tosca!!
Siitä voi sitten tulla vaikka vappuvauva :) Koskas on eka käynti äitiysneuvolassa?

Meillä ollaan sitten lisäilty korvikkeenmäärää, näyttää että tisseistä ei tuu tarpeeksi, aamulla herätessä saa ja sit täytyy hetkenpäästä antaa pullosta n. 80ml ja päivän mittaan aina lisää. Huononapäivänä menee jopa 2 prk+ iltavellit 200ml.
Ei mitään stressiä, poika on saanu jo puolenvuoden ajan tissiä, niin nyt se ei oo niin välttämätöntä( yrittää tässä lohdutella itseään.)

meilläkään ei enää nukahdeta syliin, kuin satunnaisesti eli kun ollaan ihan rättipoikki. ollaan laitettu poika vaan sänkyyn ja siellä aikansa painii nallen kanssa ja nukahtaa. ""Lauleskelee"" myös itselleen unilaulua. Jos äiti laulaa, niin sitä pitää kuunnella eikä varmaan nuku. Pojan lempilaulu on lintu ja lapsi. Ainakun aloitan laulaa tulee sieltä niin iso hymy ja jos on jossain muualla, lähtee tulemaan heti äidin luo. Paitsi mä en ihan muista kaikkia säkeistöjä ulkoa, mutta olen luvannut pikkuhiljaa opetella. nyt menee jo 3 ekaa.

ONNEA TOSCA!!!!!!!!!!;) ;) ;)

Olen ihan onnessani sinun puolesta!!! Kerrotko vähän lisää asiaan liittyvistä jutuista;) Kiinnostaa....

nyt nukkumaan, jotta jaksaa huomenna käppäillä Muotimessuilla.

myöhemmin lisää juttua

Vau Tosca, onnea! Nyt sitten jännätään tuleeko poika vai tyttö, kai sä tännekin kirjottelet raskauskuulumisiakin vaikka vauvanhoitopuolella ollaankin. Et taida ehtiä töihin tässä välillä lainkaan? Hmm, kukas muu sitä huimausta ja pahoinvointia taas valittelikaan? :o)

Vielä nukuttamisesta: Eilen poitsu nukahti OMAAN sänkyyn! Koitin ensin rauhoittaa häntä syliin pimeässä huoneessa, sitten siirsin hänet tuhisemaan omaan sänkyyn. Aiemmin iltapäivällä olin laskenut sängyn pohjan alemmalle tasolle, laitoin uuden pinnasuojan, pienen tyynyn ja hiiiieeenon IKEAn mobilen roikkumaan sängyn yläpuolelle. En tiedä oliko näistä hyötyä, vai oliko poika muuten vaan [nukkumattomista päiväunista] niin väsynyt, että nukahti sen kummemmin protestoimatta.

Vieressä nukuttaminen oli meillä käytössä muistaakseni kesä-heinäkuussa, ja silloin se toimikin ihan hyvin. Jossain vaiheessa se sitten lakkasi toimimasta, ja nyt ei tunnu enää onnistuvan edes se, jos joskus aamuyöstä otan hänet viereeni tissittelemään siinä toivossa, että hän siihen nukahtaisi. Paras olisi, jos saataisiin hänelle nyt oma huone, kun tuntuu että lakanoiden kahina ja muu kiehnääminen häntä häiritsevät.

Myöskin jos saisin hänet vieroitettua tutista jotenkin kivuttomasti, helpottuisi elämä huomattavasti - hän nimittäin sylkee sen pois suustaan HETI kun on vähänkin syvemmässä unessa, ja unijakson lopussa havahtuessa se pitää saada uudestaan suuhun. Hohhoijaa.

Autoista kun oli puhe, niin meillä on edelleen se tällä palstalla haukuttu riisikuppi Toyota Yaris ja vielä KOLMEovinen, ajatelkaa! ;o) Ei se oikeastaan muuten ole liian pieni, mutta turvakaukaloa on vähän hankala saada takapenkille ujutettua etuovesta. Suunnitelmissa on kyllä isompi auto lähiaikoina.

En muista mitä muut kirjoittelivat, jäi vaan päällimmäisenä nyt mieleen tämä Toscan viesti ja raskausuutiset. Nyt nukkumaan (hyi mua, miksen taaskaan mennyt pojan kanssa samaan aikaan).

jippii, Räikkönen voitti Formula 1:ssä just!!

Juu, minullekin jäi tosiaan tuo Toscan uutinen mietintämyssyyn, että ajattelin sitä ennen nukkumaan menoa, enkä meinannut saada unta;);) Niin, kukas sitä väsymystä myös valitti?!

Meillä oli myös Volvo V40 viime syksynä. Kun ostettiin vaunut, kokeiltiin niitä sinne ja just ja just Brion vaunut mahtui virtaviivaiseen farmariin. Perä oli kyllä uskomattoman pieni farmariksi. Mieheni hankki kuitenki uuden Volvon, V70 (isompi farmari), kun poika oli kuukauden vanha (työsuhdeauto) ja nyt perään mahtuu vaikka kahdet vaunut. Sanotaan, että kun on lapsia, niin ei kannata hankkia mitään vaaleaa ja nyt meillä on autossa beiget nahkapenkit ja olohuoneessa uudet beiget paperinarumatot, ja äiti osti juuri Adidaksen beiget vapaa-ajan housut, hih! näköjään meillä on jokin beigekausi meneillään...Pojallakin oli häissä beige slipooveri;)

kävin keskustelemassa esimieheni kanssa lähitulevaisuudesta ja jään nyt hoitovapaalle tällä tietoa noin puoleksi vuodeksi. Miten Tosca sinulle kävi, etkö ollut jo ilmoittanut jääväsi hoitovapaalle? mihin asti?

olimme eilen taas vauvauinnissa ja mukavaa oli!! On lisäksi mukavaa, kun uinnin jälkeen äitit menevät saunaan (ovi auki) lastensa kanssa ja jutellaan siellä kaikkea. Ja kotona uinnin jälkeen syömme leipomotuoreet sämpylät ja keitämme yleensä cappuccinot sillä aikaa, kun poika vetää sikeitä ketarat levällään;)

Meba: huomenna mä vasta soitan neuvolaan eli sitten selviää tarkemmin. Nyt oon siis tehny kotona testi, joka näytti positiivista ;)

Sweetie: juuh.. kyllä mä vielä tänne kirjoittelen. Tehän ootte kaikki täällä ja pitäähän pojan kuulumisia saada kerota ja vertailla ;) Niin ja työkuvio on semmonen, et ehdin jo ennen ku tästä raskaudestani tiesin niin jutella pomolle alustavasti, et oisin tullu tekee sen pari pvää vkossa. Hoitovapaata oon kuitenkin hakenu Kelalta sen koko kolmeen vuoteen asti. Sanoivat Kelasta, et se on järkevintä. Sitte jos meneeki aikasemmin takas töihin niin vaan ilmoittaa ku et joka kerta lisää/anoo uutta hoitovapaata.

Niin ja hyvä juttu Sweetie, että teillä toi nukahtaminen ainaki joskus sujuu. Mites on nyt mennyt?

Meillä ei vielä tuo vauvauinti oo alkanu. Alkaa vasta kuun vaihteessa.

Mulla on nyt ollu jotenkin kaamee pelko tän uuden raskauden suhteen, et tää menee vielä kesken.. Viime yönäki oli kummallista alavatsa kipua ja tänään on ollu alaselkä kipee. :(

Meillä oli tän toisen lapsen tulemisen kanssa semmonen ""systeemi"", etsaa tulla jos on tullakseen. Mulla oli tosiaan ne yhet menkat tässä välissä ja näköjään sitte heti nappas. ;) Nyt tulis tällä ikäeroa lapsosille 1v 3kk!

Mitäs muuta.. nyt on aivot tyhjinä ja kohta mentävä nukkumaan. Nykyjään mua väsyttää aivan tajuttomasti ja sitte ku on vielä melkein koko pvän paha olo ja vielä selkäki kipee :( valivali. Jippii!

Valtavasti onnea Toscalle!!! ;)

Minäkin tein viimeviikolla raskaustestin mutta nekatiivista näytti. Aluksi tulihelpottunut tunne kun tulos oli nekatiivinen mutta heti kohta alkoi jo hieman harmittamaan. Mullakin oli jossain välissä ihan älytöntä väsymystä mutta johtui ilmeisesti jostain muusta.

Tuli mieleen Tosca kun kerroit noista alavatsa kivuista että mulla oli silloin raskauden alussa välillä aika kipeitäkin vatsakipuja. Aina kun oli vatsa kipee tuli mieleen et nyt ne menkat alkaa ja et mie en olekkaan raskaana (yhden viikonlopun makasin sohvalla enkä uskaltanut liikkua kun pelotti et alkaa menkat tai et menee kesken ja sit maanantaina heti menin apteekkiin ostamaan uutta testiä ja testaan et olenko vielä raskaana) Huvittavaa näin jälkeen päin kun ajattelee mutta silloin oli kyllä tosi kyseessä kun kaikki oli uutta eikä mistään tiennyt oikein mitään. Mulla sitten nuo alavatsa kivut tais olla raskausoireita (muita oireita mulla ei sitten juuri ollutkaan) ja ne meni sitten alkuvaiheen jälkeen ohi.

Mutta nyt tuohon meidän pienokaiseen... Meillä oli 2viikkoa sitten 7kk neuvola ja mitat olivat 65cm ja 5765g, vieläkään ei päästy yli kuuden kilon vaikka olin aivan sata varma et tyttö painais jo yli 6kg (ainaki ruokamaistuu hyvin tätä nykyä).
Onnea Miran tytölle taaksepäin ryömimisen oppimisesta. Meillä on nyt kuukauden ajan heiluttu konttaus asennossa sekä karhukävely asennossa mutta liikkeele siitä ei olla lähdetty. Taaksepäin meillä ryömitään ja eteenpäinkin tyttö itseään vetää jos esim. haluaa jonkin lähellä olevan lelun luo mutta muuten ei meillä ole lähdetty liikkumaan etiäpäin.
Niin ja meillä on opittu pärisyttään huulia ja se on nykyään tosi kivaa puuhaa.

Nyt mun täytyy mennä kun tyttö alkaa kyllästyä lattialla oloon (murahtelee kuin karhu kun kyllästyttää), täytyy lähteä peelastaan muksu lattialta.

Ps. Voisko joku päivittää noi meän tiedot kun en muista miten se onnistuu.

Terveisin Tarja ja Viivi, joka just löysi lasioven... apua nyt tuli kiire...

Yhteistyössä