**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Niin ja tupakkaa tekee mieli mitä enemmän aattelen että en polta. Nyt on mennyt silleen että joskus ei tuu poltettua ollenkaan joskus 2-3 päivässää...Mää niin tiiän että sekin määrä pitäs lopettaa... Niin ja sähkötupasta mää en suosittele sitä, niin kuin joku edellä jo kirjoitti niin mielummin vaikka sitten sitä oikeaa tupakkaa. Miekin ostin sen ja siinä luki ettei raskaana oleville ja ei tosiaan tiedä mitä niissä on kun ei oo tutkittu kunnolla...
:D hei kamooon, eihän oikeessa röökiaskissakaan lue erikseen varoitusta että "ei raskaana oleville" mutta silti me kaikki tiedetään että ei se hyvää tee!

Nyt tsemppiä kaikille röökinpolttajille, ite poltin ennen raskautta runsaasti..positiiivisen raskaustestin tehtyäni, ainuttakaan röökiä ei ole palanut. Alku oli alku, ja hankala...tupakki oli kokoajan mielessä, tahdon voimalla ja päättäväisyydellä ollaan tässä...ainuttakaan röökiä ei ole palanut raskausaikana, eikä pala! Me kaikki pystytään siihen kun vain näin päätetään, ihan varmasti!
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
magicarnie
tervetuloa joukkoon sofiina :)

tääl sataa wodaa, mut pakko viedä neiti nakki pihalle. vaikka se itse on sitä mieltä et turkki kastuu ja on tehty sokerista :kieh:

outo herääminen klo:4 aamul. olisin voinu herää jo silloin ja ollut erittäin pirteä. yö juoksut vessassa ovat tavoittaneet minut jo monta päivää sitten, joten oudon sekainen yöuni on ollut jo par päivää :rolleyes:
 
Tupakasta Poltin myös ennen raskautta. Kun sain tietää, lopetin asteittain kahden viikon aikana tupakoinnin kokonaan. Tavallaan piti "ohjelmoida aivot uusiksi" ja opetella inhoamaan röökiä. Se sit kävikin yllättävän kivuttomasti. Poltin aika paljon aiemmin, niin en uskaltanut ihan seinään lopettaa. Kyllä on ylpeä olo, näin teinistä asti polttaneella nyt! Paljon,paljon tsemppiä sen tupakan kaa muillekin!

Äitiyspakkaus aiotaan todellakin ottaa. Kun ei ennestään ole mitään vauvalle, kaikki tulee tarpeeseen.

Mukavaa maanantaita kaikille :wave: Täällä ollaan jostain syystä vaan superhyvällä tuulella kokoajan. Pinnaa kiristää tosi harvoin. Ainoa rasittava puoli on, että nyt kun se alun ikikooma-väsymys-uupumus ja jatkuva pahaolo on ohi, olen niin pirteä ja hyväntuulinen, et hihkun itekseni yötkin täällä, kun ei saa unta, kun on niin pirteä ja hyvällä tuulella :headwall: Noh, tää on nyt asia josta en valita.

T: K-K&P 13+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Verikokeissa käyty. Hyvä etten pyörtynyt jännityksestä. Mulla ei muuten piikkikammoa ole, mutta verikokeet on asia erikseen. Lapsuudessa koettu harjoittelijan tekemä verikokeen yritys. Yritti useamman kerran molemmista käsistä, eikä saanut. Vielä tokasi, että sulla on jänne aika lähellä verisuonta, toivottavasti en osu siihen. Silloin olin tosi lähellä pyörtymistä ja ihan kalpea.
Onneksi nyt meni hyvin, eikä ooku pieni mustelma.

Vettä satelee, joten hyvä päivä ompeluun.

Tupakasta sen verran, että lopettaminen on se paras vaihtoehto. Mutta jos kokonaan pois jättäminen aiheuttaa liikaa stressiä ja vieroitusoireita, ei sekään ole hyväksi.
Sähkötupakkaa tosiaan ei ole tutkittu tarpeeksi, eikä siitä tiedetä aina mitä aineita siinä on oikeasti, joten sitä en ottaisi käyttöön.
Tosiaan tästähän voisi pitää vaikka kuinka pitkän saarnan. Mutta eiköhän jokainen tupakoitsija tiedä ne haitat, ja on kuullut ne moneen kertaan.
Itse olen lopettanut pari kuukautta ennen kuin plussasin. Viime aikoina on tehnyt mieli tupakkaa, mutta olen sitkeästi pitänyt pintani. Tupakansavu aiheuttaa pahaa oloa, joten vältän sitä.
Tsemppiä kaikille lopettaneille ja aikoville. Riippuvuudesta ei ole helppoa päästä eroon, mutta kun tahtoa löytyy, löytyy myös keinoja.

E & pippuri 9+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Tupakka ja raskaus Yhdistelmä joka saa minut kiehumaan :D Mutta en minä ole ketään tuomitsemaan, toivoisin vaan koko sydämeni pohjasta että vauvojen ei tarvitsis kärsiä siitä pahaisesta syöpäkääryleestä.

Itte kuulun kans tupakoiviin, korjaus, kuuluin. Viime vuoden lopulla lopeti ja plussa pärähti tikkuun. 2 km sen jälkeen ja koko tämän ajan oon ollut polttamatta. Kuten 2 onnistuneen raskauden/imetysten ajan. Totta helvetissä se lopettaminen on vaikeaa, mutta siihen pystyy kuka vaan kun vaan tarpeeksi löytyy voimavaroja ja tahdonvoimaa.

Vaikka kuinka itselleen uskottelee että vähäinen polttaminen on pienempi paha kuin kauhea stressi lopettamisesta. Sanoisin että aika moni kokee myös äärimmäistä syyllisyyttä joka kerta kun vetää keuhkot täyteen sitä paskaa. Että, eikö molemmissa tilanteissa tule stressiä?

Suosittelen googlaamaan tietoa tupakan haitoista tulevaan lapseen ja katsomaan videioita miten sikiö haukkoo henkeä kun äiti vetää tupakkaa.
Minä olen yksi esimerkki sellaisesta keneen äidin tupakointi on saattanut vaikuttaa erittäin surullisella tavalla. Nimittäin tyttölapsilla raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa lapsettomuutta - haluatko ehdoin tahdoin ehkä omalle tyttärellesi aiheuttaa lapsettomuutta? (puhumattakaan muista haitoista)

Oliko riittävästi avautumista :ashamed: Kaikella rakkaudella :heart: teidän pienokaisia ajatellen.

Vauvanvaatteista
Toisilla toimii toinen tapa ja toisilla toinen ;) Tarkoitan että vaikea on etukäteen kenellekkään sanoa onko järkevää ostaa niitä pienen pieniä 50cm vaatteita, vai olisiko parempi ostaa vain 56cm tai ehkä niitäkin niukasti ja sitten enemmän isompia vaatteita.

Itse olen ostanut jokusen vaatekokonaisuuden ihan pikkiriikkisiä 50cm, 56 cm jo enemmän, ne on meillä mennyt n.1-2 kk ikään asti kuitenkin. Ehkä ensisynnyttäjänä ostaisin niukasti pieniä ja kävisin sitten kaupoilla tarpeen mukaan :) Minä en henk. kohtaisesti esim. edes tykkää pukea vastasyntynyttä liian isoihin vaatteisiin, käsitteleminen on jotenkin helpompaa kun ei koko ajan tarvitse kääriä hihoja/lahkeita ja oikoa vaatteita kunnolla päälle.

Adora 10+6 tuntuu että rv12 alkamista on odottanut ikuisuuden! Huomenna se vihdoin alkaa!
 
Pikainen omanapainen puhelinpäivitys:

Nt-ultrassa käyty. Kaikki oli oikein hienosti! :) Pikkuisella oli kova vauhti päällä. Mittaa oli jo 7cm päästä peppuun. Niskaturvotus ok ja riskiluku 1:35000. Mittasi aluksi, että olis neljä päivää isompi ku menkkojen mukaan ja vasta viidestä päivästä muutetaan laskettua aikaa. Mä toivoin että se muutettaisi ja sit ku se mittaili uudestaan, niin näyttikin 5 päivää isompaa. Eli mulle voi päivittää uusi la 6.1. Joku kaipaili ultrakuvia, laitan heti ku pääsen kotiin. :) Ultran jälkeen pilkistää mielessä sittenkin pienenpieni poikaolo, hmm, ei tästä ota selvää..

Leena ja pikkuinen 13+1
 
magicarnie
on se tosi tuo tupakan kanssa leikki. En tosiaankaan suosittele ketään jatkamaan, itseni mukaan lukien! jospa tää tästä, kai kaikkeen menee aikansa et tajuaa vihdoinkin ettei se kannata.

taidan mennä pojan kanssa pelaamaan :hug:
 
Heh, äitiliinix5 kerro sitten millanen toi testi oli ja mitä sait vastaukseksi. :) Aiotteko kysyä rakenneultrassa sukupuolta? olisi hauska tietää miten usein osuu oikeaan. Munkin on tehnyt mieli tilata toi testi siis. :)

Onnea LeenaT hyvistä ultrakuulumisista!

Mulla on eilen ja tänään ollut jonkun verran sellasta vaimeaa menkkakivun tyylistä jomotusta. Yritin googlailla miten muilla on ollut kohdun kasvukipuja, eli olisko nää sitä, mutta en löytänyt kovin hyviä keskusteluja. Muistan, että tässäkin ketjussa joku on kirjoittanut, mutta en tähän hätään löytänyt sitäkään. Onko teillä muilla näillä viikoilla ollut ikäviä jomotuksia?

Filuuri 13+0
 
Filuuri ja muutkin, niistä menkkakipu jomotuksista. Itellä ne alkoi kai viikolla 5. Olin tosi peloissani pitkään, ennenkun hahmotin että kasvukipuja niitten täytyy olla. Viime aikoina olen huomannu, että kun se jomotus alkaa (yleensä illalla) seuraavana päivänä masu tuntuu aavistuksen verran isommalta. Sitä jomotusta voi olla pari päivää, sit pariin päivään ei mitään, ja tuntuu et masuki pysyy samassa koossa. Mitään muita kipuja mulla ei sit kyl oo ollutkaan. Näin ainaki mulla. Varmasti jokaisen tuntemukset ihan omanlaisiaan :)
 
Täällä olisi yksi tuleva mamma halukas liittymään keskusteluun. Lapsi on ensimmäinen ja kaikki vauva asiat uusia ja ihmeellisiä. Jonkin verran oon lueskellut ketjua ja nyt hyvin menneen nt-ultran jälkeen uskaltaudun mukaan.

LUNIEE/21/1/PKKS. LA: 10.1.

Hankintojen kanssa ollaan oltu varmaan vähän yli-innokkaita ja kaapeista löytyy jo vaikka mitä. Eniten hämmentää rattaat, eli haluttaisiin yhdistelmävaunut, mutta millaisia ominaisuuksia niissä pitäisi olla? Nyt tiedetään se, että pitäisi saada kätevästi kasaan kuljetusta varten, mutta miten esim. renkaat, korkeus tms. ovat tärkeitä? Ollaan joo ajoissa liikkeellä :D

Filuuri: Mulla on myös välillä jomotusta alavatsalla, tuntuu vähän samalta kuin menkkojen aikaan ja muistuttaa myös lihaskipua, eli ei tunnu pistävältä tai viiltävältä vaan juurikin jomottavalta. Mulla sitä on ollut erityisesti illalla/yöllä ja oon ajatellut sen liittyvän kohdun kasvamiseen.

Luniee 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Tervetuloa luniee ja rasavilli-77!! rasavillillä riittääkin odottamista tuplissa :) Itse kans olen aina haaveillut kaksosista (tyttö ja poika tietenkin), mutta aika olematon onnistumisprosentti :p Saiko sun kaksoset alkunsa luomusti vai hoidoista? (Ei oo pakko vastata..)
 
Tervetuloa luniee ja rasavilli-77!! rasavillillä riittääkin odottamista tuplissa :) Itse kans olen aina haaveillut kaksosista (tyttö ja poika tietenkin), mutta aika olematon onnistumisprosentti :p Saiko sun kaksoset alkunsa luomusti vai hoidoista? (Ei oo pakko vastata..)
Ihan luomusti tuli kun suvussa kaksosia. miehellä edellisestä suhteesta jo 10v kaksoset et onneks miehellä tietoa mitä tulevaisuus on itseä pelottaa aikas paljon kun on tuossa 3v ja erittäin uhmaikäinen seurana kotosalla et miten sitä pärjää.
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Tervetuloa Sofiina ja luniee! Ja jos joku muukin uusi jäi välistä, niin tervetuloa vaan sillekin! :)

Menipäs koko aamupäivä kun kahlasin noita tekstejä läpi, oli tullut niin paljon tuonne kesäkuiselle ja nyt tänne heinäkuisellekin. Hoh. Jokaisen juttu luettu läpi. :heart:

Ainakin äitiyspakkauksesta oli ollut puhetta. Tokihan sen otan kun on ensimmäinen vaavi tulossa. Oonkin käynyt kelan sivuilla kattelemassa mitä kaikkea kivaa siellä on, paitsi että olis kyllä hurjan kiva jos sais sen uuden paketin. :) Aika ruskeesävyisiä oli nyt nuo vaatteet ja vähän poikamaisia, mutta en ole kovin kranttu niiden suhteen. Oli pari kivaa värikästäkin siellä joukossa. Olis kiva nähdä mitä uusi paketti sisältää.

Vauvanvaatteita oon muutamia ostellut kirppikseltä. Kirppikseltä aattelin jatkossakin hyväkuntoisia katella, varsinkin noita pieniä, kun menevät niin äkkiä pieneksi että ihan turha investoida kovin kalliita. En kyllä malta olla ostamatta jotain uutta, mutta ehkä sitten niitä hieman isompia (yli60cm) vaatteita, niin menevät vähän kauemmin. En oikein kauheesti tykkää, et pojalla pitää olla vaaleansinistä ja tytöllä -punaista. Tykkään kirkkaista väreistä, joten varmaan sitten molemmat sukupuolet saa varautua siihen että puetaan vihreää, keltaista, punaista, sinistä, oranssia... Tytölle ehkä voin jonkun pinkin hankkia, mutta ei todellakaan mitään hello kittyä kaapit täyteen. Yh. Toki nyt aluksi tullut hankituksi melko neutraaleja, kun ei noita ihan pieniä vaatteita tunnu kovin kauheen värikylläisiä edes olevan. Ja sukulaisilta varmaan saadaan jotain pieniä vaatteita, tytölle ehkä ois enemmän tarjontaa sillä puolella.

Äitiysvaatteita en oo vielä lähestynyt, menee vielä ihan hyvin omat housut jalkaan. Paidasta piti kyllä katella jo isompaa kokoa, että mahtuu tuo turvotus sinne mukaan. ;) Kävin kyllä vähän h&m:llä hypistelemässä äippäpuolella, mutta kaikki näytti siellä niin hurjan isolta, että ehkä palailen sinne sitten myöhemmin. Onneksi on nyt kesä tässä, niin saa farkkuostokset ja muut jäädä sit syksylle, jolloin toivottavasti on tuota mahaakin sitten jo vähän muotoutumassa. :)

Vaunuja yritin netistä kattella, mutta voi kauhistus kun niitä on niin monenlaisia. :O Pitäis kait lähtä sit vaunukauppoja kiertelemään tässä syssymmällä, kun ei noista tiedoista tajua mitään. Paitsi jos nyt sattuis niin onnellisesti että saatais joltain tutulta käytettynä. Olis kyl kiva hankkia uudet ja oman väriset, mutta saa nähdä venyykö budjetti... :D Ja silläkin ajatuksella, että josko sitten joskus olis sen toisenkin lapsen aika tulla ja käyttää samaa kärryä... Onko teillä turvaistuin sellainen, jossa on erillinen se jalusta, vai onko yhtä hyvä sellainen vöihin kiinnitettävä? Kokemuksia kaipailen!

Tänään kävin piikiteltävänä ja ihan mukavasti meni, vaikka päästä heitti jo ennen pistämistä. :D Hoitaja oli oikein mukava ja kun kysyi, että hirvittääkö (JOO!), niin sanoi, että minäpäs otankin sitten tällä lasten neulalla, niin ei tunnu niin pahalta. :D Ei mennyt taju kankaalle, vaikka kylvinkin kylmässä hiessä. Parasta on, että se on ohi nyt! Voi helpotus. Ainakin vähäksi aikaa taas. Vaan mitäpä sitä ei tekisi oman vaavinsa vuoksi. :heart: Ensviikon ultraa nyt odotellaan sitten kuin kuuta nousevaa!! :heart:

Mutta jeps, takaisin sorvin ääreen... Riemuisaa alkanutta viikkoa ja HEINÄKUUTA! Olkoon se lämmin ja aurinkoinen! :cool:

Nöhveli & pikkumöykky 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: Niina85 ja Pokusaj
Hei vaan heinäkuu! :flower:

En kerennyt lukee nyt kaikkea, mutta on niin tukala viikonloppu takana, että piti pitää pari päivää hengitystaukoa.. Nyt meinaa olla paniikkikohtaus lähellä.. :(

Ei oteta äippäpakkausta, meillä on niiiiiiin paljon kummankin pieniä vaatteita vielä tallella, ettei tarvita pakkausta enää.. :) Mulla oli molemmilla sellasia kietasumallin paitoja/bodyja 50-56 cm, ja ne oli ehdottomasti kaikkein parhainpia ja joka päivä käytössä, ei tarttenu vetää pään yli.. Mulla oli ehkä jotain 10 kpl bodyja/housuja tuota 50-56 kokoa, mutta ne jää niin nopeesti pieneksi, että pyysin sukulaisia ja muita tuomaan mielellään sitten kokoa isompaa lahjaksi (kun jotain halusivat tuoda). Nyt noita pienimpiä kokoja on neidin nuken leikeissä ja neiti osaa jo kertoa, että tän mekon sain mummulta ja tää body on kummilta. On hauska kun se kertoo juttuja puistossakin muille äideille ja yksikin oli ihan ihmeissään että miten oon raaskinu antaa vaatteita leikkiin. Sanoin etten raaskinu jättää niitä ullakolle pölyttymäänkään.. :LOL: Tosin on mulla siellä vielä äippälaatikko + 3-4 muovilaatikkoa täynnä vauvan ulkovaatteita yms. kenkiä jne.. ja pari laatikkoa "leluja", vaippoja ja leikkimattoja.. Ei tosiaan tarvii paljoo uutta ostaa..

Sänky on siinä ja siinä, kun siitä on hajonnut pohja ja yks jalka on melkein katki. (se on miehen vanha vauvasänky, että onhan se jo 30v säilyny hyvänä..) Ja vaunut (aikanaan käytettynä ostetut) haluun ehkä ostaa uudet, kun noi nykyset on olleet mummolan vintillä kohta 4 vuotta ja niitä ei appiukko oo suojannut mitenkään (pelkään että ovat täynnä hometta!!! Jota en tahdo lähellekään vauvaa!) ja niistä oli yks rengas rikki jo sillon (siitä meni rikki se lukitus, jolla se pysyy paikallaan, hivuttautuu koko ajan irti sidoin sen rautalangan palalla kiinni, ei ihan täysin toimiva ratkasu :D Joka kolmannen metrin jälkeen pitää pysähtyä ja potkasta rengas takasin paikoilleen.. :LOL:) Mitähän muuta?? Matkasänky on vielä suurinpiirtein ehjä, se on ollut mulla työkuvioissa varasänkynä, jos on tarttenu kahdelle laidallisen sängyn ja nyt huomasin et siitä on yks nurkka hiukan ratkennut (menee varmaan mummola käytössä jatkossa?) Meillä ei oo kummallakaan ollu sitteriä, enkä tiiä tarvitaanko nytkään, kantokoppa ihan sellanen yksinkertainen perusmalli (se autokaukalo?) on ehkä tallessa, mut en tiiä/muista yhtään että missä kunnossa se on..?

Oon ommellut kestovaippoja, alustoja (lattialle, kaukaloon, vaipanvaihtoalustalle jne.) sekä kosteussulullisia että ilman.. vaippapusseja, pesulappuja, unipusseja, tein liivinsuojia ja vanhasta villapaidasta rinnanlämmittimet. Pitää vielä neuloa vartalonympäri menevä rinnanlämmitin nimim. se tulehdus ei oo mikään älyttömän mukava kaveri! Pojan kanssa sen koin ja tytön kanssa osasin varautua noiden lämmittimien kera ja säästyin.. aattelin kaivaa ompelukoneen esille ja tehdä vielä jotain muuta kivaa.. Kaukaloon olisi kiva tehdä sellanen kietasumallinen lämmin pussukka.. Nyt alko muuten ideat hyrräämään.. :D

Viime viikko: Loppuviikko meni siivotessa, leipoessa ja panikoidessa.. :D
Mies täytti eilen 30v, joten pidettiin hälle juhlat lauantaina. Vieraita oli n 25-30 ja voi kauhea sitä vilinää ja vilskettä, kun oot ite melkein ainoa (meitä oli 3) selvinpäin! Piti sitten vielä yöllä käydä baarissakin, vaikka olis tehny mieli jäädä kotiin ja vetää peitto korviin. Sain koko kotona olo ajan "huijattua" muita, että juon drinkkejä ja oon menossa mukana.. Mutta baarissa sitten mies oli pienessä huppelissa paljastanu pikku yllärin yhdelle, joka sitten ei innostuksestaan meinannut osata enää olla hiljaa koko loppuiltana! Hyvä puoli tässä on nyt se, että sain puhuttua tän saman henkilön vahtimaan lapsia huomenna, kun meen sinne ultraan ja vastaavasti saan häneltä kyydin sinne, jos mies ei nyt sitten kerkeäkään mukaan. (hän on sitten sen aikaa lasten kanssa, kun oon ite tutkimuksissa..) :)

Mies tosin työkaverinsa kanssa (joka tietää) ovat päättäneet, että koittavat saada tänään tehtyä ne huomisen hommat, jotta mies pääsisi mukaan ettei tarttis mennä yksin.. Mutta hommat on Muuramessa, Keuruulla ja jossain peräpitäjässä, että eivät oo täysin varmoja saavatko tehtyä niitä loppu silauksia yhtenä päivänä kun tuota ajomatkaa on tuossa kohteiden välissä ihan kiitettävästi.. *sormet ristiin*

*sori oon vähän paniikissa huomisesta en tiedä miksi, mutta jostain syystä pelottaa! Oon veikannu itekseni et se vois johtuu siitä, että viimeksi kun kävin keskus-sairaalassa koin joitan niin järkyttävää ja sokeeraavaa (se neidin ei-niin-hyvin-mennyt-synnytys), että ei tee mieli mennä sinne kauheesti uudestaan.. Nytkin käsi tärisee niin et ei meinaa pystyä kirjottamaa ja henkeä ahistaa, kun aloin miettimään asiaa tarkemmin.. Saas oikeesti nähä pääsenkö huomenna sisälle asti.. :stick:

Huomenna sitten kerrotaan muillekin (vanhemmat nyt ainakin), mikäli kaikki on ok.

Niina 12+2

sori vuodatuksesta.. :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Sanoisin että aika moni kokee myös äärimmäistä syyllisyyttä joka kerta kun vetää keuhkot täyteen sitä paskaa. Että, eikö molemmissa tilanteissa tule stressiä?
Suurimmalle osalle tuleekin. Mutta ei kaikki pidä pahana, jos polttaa "vain" muutaman päivässä.
Neuvolasta saaduissa oppaissa oli myös hyvin kerrottu haitat.

En tiedä jäikö edellisestä kirjoituksestani sellainen kuva, että hyväksyn raskauden aikaisen tupakoinnin?! En nimittäin hyväksy. Mutta ei minun auta mesota toiselle vaaroista, jos toinen ei ole halukas ottamaan tietoa vastaan, eikä halua itse eroon tupakasta (tai mistään päihteistä). Ei edes tulevan lapsensa vuoksi.

E
 
Toi testi oli 16 euroa ja 3 senttiä yhteensä kaikkineen, ei siis kallis tuota epayn kautta tilattuna :) Ja tuun kyllä kertoon tuloksen :D Leikkimielellä sen siis teen, kun löysin noin halvan testin :) Tein muuten sen sooda testin pissalla, ni tyttö olis sen mukaan ainakin tulossa... Ei tapahtunut siis mitään kun soodan sekaan kaadoin pissaa... :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj

Yhteistyössä