Tammikuun tuhisijat 2013

Päivitetty :)

Tervetuloa uusille tammikuisille!

Toivottavasti saisit nyt smesmira selvyyden tuohon asiaan.

(.)
Alkoipa verensokerien kotiseuranta mahtavasti. Heti ensimmäinen arvo yli rajojen ja reippaasti :D
Me olemme miehen kanssa olleet yhdessä kymmenen vuotta ja tosiaan emme ensimmäistä odota. Lapset ovat kaikki yhteisiä. Edellisestä olen hoitovapaalla vakkariduunista ja omakotitalossa asustelemme, jonka olemme hiljaittain rakentaneet (mieheni apureineen, me-muoto on vaan niin mukava tässä yhteydessä, kun tuntee muka tehneensä jotain). Miehelläni on myös vakituinen työpaikka.

K-HKS on kyllä mukava paikka. Synnytykset on siellä tapahtunut. Itselläni tuo viimoisin oli myös perätilassa mutta päätyi muista syistä suunniteltuun sektioon. Alatiesynnytykseen kannustettiin ja sen olisin halunnutkin, mutta nyt mentiin näin. Seuraava synnytys tulee myös olemaan sektio, kun kaksi niitä on takana eikä alatiesynnytyksiä ole.

10kaks 6+1
 
R86: HYKS/HUS alueella saa tietojeni mukaan valita itse synnytyssairaalan. Jos haluat Haikaranpäseen, niin tietääkseni ilmoitat asian neuvolassa, kun sitä kysytään.

ja te joilla on täysin varmaa tietoa, niin korjatkaa mikäli olin väärässä


Ps. Mikä on laskettuaikasi?
Ymmärsin aiemmasta viestistäsi ettet tiedä laskettuaikaasi?
Saat alustavan ajan selville erilaisilla raskauslaskureilla. Sellainen löytyy täältä Kaksplussan sivuiltakin tai sitten voit googlata "raskauslaskuri". Tarkan päivänhän saat viimeistään nt-ultrassa mutta sitä ennen laskettuaika lasketaan viimeisistä kuukautisista.
Esim. viikko 0 on kuukautistesi ensimmäinen päivä ja viikko 4 on neljä viikkoa viimeisistä kuukautisista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko kellekään mulle akne-näppyjä raskaus-aikana? Mulla yleensä muuten aika hyvä iho, ja pikemminkin kuiva kuin rasvainen, mutta nyt on naama koko ajan sen näkönen että ois hieronu voita nassuunsa, ja näppyä pukkaa. Kyllä raskaus kaunistaa:D
 
LeenaT Ihanaa :) Mustakin tuntui tosi hyvältä nähdä noi lukemat...

Waninka Siis mulla on ihan hirveä näppyongelma juuri nyt. Yleensä ennen menkkoja tulee pari näppyä, mutta nyt niitä on esim. kaulassa ja alaselässä. Käytän normaalistikin meikkiä päivittäin, mutta peittää en ole ennen raskautta joutunut mitään. No nyt joudun. Kyllä todella kaunistaa... yäk :/

ON: Pahoinvointia taas tänään. Lievää, olen töissä. Toisaalta olen vähän helpottunutkin, että tässä näin kävi, mutta nyt taas hyperemesispeikko nostaa päätään. Ei siis koskaan ole hyvä, sen totesin. Viime yönä nukuin todella huonosti, joten ehkäpä siinä syy miksi näin. Ajattelin kuitenkin ruokiksella käydä sen viimeisen digin vielä hakemassa... Himotestaaja :D
 
  • Tykkää
Reactions: M1n1
LeenaT Onnea digituloksesta! :) Meinasin kanssa, et pitäiskö iteki vielä ostaa semmonen ja viimeistään viikonloppuna testata, jolloin oviksesta se 3 viikkoa :)

Elämäntapamuutokset plussan myötä. Miehän olen D-vitamiinii syöny vuoden päivät (voi kuulemma auttaa monirakkulaisiin munasarjoihin) ja MultiVitan Raskaus ja Imetys -vitamiinit alotin jo silloin, kun alettii yrittämään.

Nyt plussan myötä tullut se, että välipaloja tarvitsee useammin päivän aikana (aiemmin en tarvinnut välipaloja aterioiden välillä), joten yritän valita kevyitä vaihtoehtoja; hedelmiä ym., ettei paino lähtisi nousemaan ennen aikojaan.

Tupakointi. Ai jai jai. Syyllistäkää vain, olen siihen jo tottunut. Tupakointi olisi pitänyt lopettaa jo yrittäessä, tiedetään. No, nyt kuitenkin jo vähentynyt huimasti enkä mikään himopolttaja ollutkaan (paitsi ehkä lomilla, kun oli enemmän omaa aikaa. Töissähän en polta ollenkaan). Tarkoitus lopettaa kokonaan ennen varhaisultraa.

No tietysti alkoholi jäi kokonaan pois :)

Säännöllisen liikunnan aloitin pari kk sitten ja aion nyt jatkaa niin pitkälle kuin raskaus sitten antaa myöten. Mitä paremmassa kunnossa äiti on henkisesti ja fyysisesti, sitä paremmin pienikin voi :)

Millasia tunteita ootte nyt käyneet läpi?

Mie en vieläkään anna itelleni lupaa nauttia siitä, että mie oon R-A-S-K-A-A-N-A!! Takana 1,5 vuotta yritystä, jonka aikana käytii välillä pohjalla ja sit taas jostain löytyi sitä toivoa ja sisua. Nyt sitten pelkään, että tämä onni viedään meiltä, kun ollaan se vihdoin saavutettu.

Tunteet on pinnassa, pienetkin asiat saa itkemään, tai ainakin kyyneleet silmiin. Pelottaa. Ja oikeasti nyt v*tuttaa, että se neuvola on niin aikasin. Taidan yrittää sitä vielä siirtää myöhemmäksi... Tässä tuntee ittesä niin typerän innokkaaksi, toisaalta.
 
Moi moi moi. Mä varasin neuvolaan ajan. Samalla nyt hoidin sen kun tytölle 1v. neuvolaa varasin. Eka neuvola- aika olis kuun lopulla, viikkoja olis sit 8+0. Varhaisultraan haluan mennä varmaan kun elellään viikoilla 8,aiemmin enole varhaisultrassa käynyt,nyt viime keskenmeno kummittelee pääkopassa. Tosin tämä varhaisultra ei takaa etteikö tämän käynnin jälkeen voisi jotain tapahtua..nää on vain näit pääjuttui :LOL: tiedättehän...

Rasvainen iho mulla ei oikeastaan muu kuin nenänpielet?? Mä oon atoopikko ( kuivaihoinen) ja nyt kovasti ihmettelen kun nenänpielet rasvoittuu...äklövaroitus....talimöhnää oikein kerääntyy,kuvottavaa,koskaan ei oo moista ongelmaa ollu,yök. Näppyjä on raskauksissa tullut esim hiusrajaan pientä kutiavaa näppyä! :) no ehkä ne näpytkin sielt viel kerkeää tulemaan

Tunteista mä tässä pikkuhiljaa annan itselleni luvan olla raskaana, vaikka tuo keskenmeno mielessäni on. Mä en pysty tekemään mitään toisin jos tämäkin nyt kesken menisi, ehkä luulen että on parempi raskaudelle nauttia tästä ajasta kuin stressata...tiedän ei ole helppoa enkä itsekkään täysin siihen pysty,yritän muistuttaa itseäni aika ajoin tästä :) muuten mielialat menee kuin vuoristorataa...täl hetkel oon äksyilly aika paljon :ashamed:

Elämäntapa muutokset itse olen lopettanut tupakanpolton keväällä 2010. Tulihan tupruteltuukin 14 vuotta.... Tässä välillä olen niin sanotusti huvipoltellut,kun ulkona olen ollut,hyvin on jäänyt siihen. No nyt sitten en ota enkä polta kun raskaana ollaan. Raskausajan vitamiineja olen popsinut tässä kohta pari vuotta. Suosittelen maitohappobakteeri valmisteita raskauden aikana..luin silloin esikoisen aikaan paljon että vaikuttaisi mm. Ehkäisevästi atooppisen ihosairauden puhkeamiseen lapsella. Ja meidän esikoisella ei mitään ihoongelmaaja mulla ajoittain aika pahakin atooppinen ihottuma. Niin ja ensimmäisessä raskaudessa mulla oli ja RD,nyt menossa perjantain testeihin.

no nyt en viitti enempää kirjoittaa,kukaan ei jaksa lukea :) palataan
 
Viimeksi muokattu:
Ihan samat tuntemukset kuin sinullakin, Hennu86. Itse en vain todellakaan usko, että olen raskaana. Olen ihan 100% varma, että kyseessä on tuulimuna tai kohdunulkoinen. Olen jo valmiiksi itkenyt, kun 21.5 varhaisultrassa se todetaan jommaksi kummaksi. Nyt on rv 5+3, eikä ole mitään muita oireitakaan kuin menkkamaiset kivut. Ne alkoivat 1½ viikkoa ovulaation jälkeen, ja olinkin ihan varma, että menkat tekevät tuloaan. Ei onneksi alkanut menkat, mutta nyt tätä menkkamaista kipua on kestänyt jo 2 viikkoa, taukoamatta. Välillä kovemmin, välillä lievemmin, mutta täysin kivutonta/tunnotonta hetkeä ei ole ollut kertaakaan. Välillä vihlaisee/repäisee rajustikin. Enkä usko, että tämä on normaalia. Rintoja ei arista, pahoinvointia ei ole, ainoastaan noita menkkamaisia kipuja ja kamalaa turvotusta.

Mullakin vaivas tuo tupakointi. Ekan kerran plussattuani mun oli pakko päästä tupakille, olin niin sekaisin, enkä uskonut tulosta. Tokan plussan jälkeen lopetin välittömästi. Viikon verran olen nyt ollut polttamatta, eikä ole kyllä tupakantuskat helpottaneet. Ensimmäiset päivät olivat kamalimmat, kun yölläkin heräsin kamaliin nikotiinintuskiin. Jalat ja kädet tärisivät, hampaissa ja suussa kihelmöi jne. Nyt vedän väkeviä kurkkupastilleja, ja niillä mennään. Tupakkaan en koske niin kauan kun masuasukki pysyy matkassa!

Onko täällä muita tupakoitsijoita/tupakoinnin lopettaneita?
 
Mulle tupakoinnin lopettaminen oli yllättävän helppoa. Tein siitä uudenvuodenlupauksen, tai ennemminkin päätöksen. Lopetin kerrasta, ilman mitään korvaavia tuotteita. Kerran oon tupakkaa pitänyt kädessä sen jälkeen. Haistelin, mutta en maistanut. Mieskin onneksi lopetti nyt esikoisen synnyttyä niin ei oo enää niin paljon houkutuksia ympärillä. Tää onkin ainut asia missä mulla on ehkä ikinä ollut itsekuria. :D
 
Ranskis Mie oon maitohappobakteereita syönyt reilu vuoden päivät enkä meinannut nytkään lopettaa :)

Tupakointi Mie kyllä syyllistän itteäni ihan pirusti, että oon aikanaan edes alkanut polttamaan (13 vuotta nyt takana). Mutta, mitä aiemmin saan sen nyt kokonaan lopetettua, sitä parempi. Yhtään saarnaa en tarvitse, niitä olen kuullut elämäni aikana ihan tarpeeksi :)
 
R86 Olen itsekin pääkaupunkiseudulta, ja mun mielestä itse saa valita mihin menee synnyttämään. Olen kuullut haikaranpesästä hyvää, ystäväni synnytti siellä kaksi vuotta sitten. Siellähän on vaan niitä rajoitteita, et voiko siellä synnyttää, kannattaa kattoa niiden kotisivuilta
Voinko minä synnyttää Haikaranpesässä?
siellä tietääkseni myös on hieman kalliimmat hoitomaksut.

Itse valitsin Jorvin, kun se on lähimpänä ja meillä ei ole autoa käytössä.

Omista tuntemuksista, itelläni on jo toista viikkoa tosi seesteinen olo. Jotenkin todella omituista, en stressaa mistään pahemmin, paitsi oireettomina päiviän vähän, ja kaikki tuntuu niin ihanalta! Oikein euforinen olo :D En tiedä onko mies samaa mieltä...:whistle: Ruokahalu sen kun kasvaa, ja kaikki makea ällöttää! Onko tää nyt sit sellanen "poikaoire" ? Hapankorppua voisin vetää loputtomasti ja mysli maistuu vaikka siitä ennen en ole tykännyt.

Onko teillä muuten vinkkejä, mitkä olis hyviä ja terveellisiä välipaloja ruokailujen väliin? Olen koittanut opetella myslipatukoiden syömistä, ne menee käsilaukussakin helposti.
 
Hei kaikille!

Lueskelin teiän jutut eilen illalla läpi ja ajattelin sitten liittyä mukaan, ainakin hetkeksi. Mulla on vähän sellanen olo, että huonosti käy kuitenkin, joten en hirveesti oo vielä raskaudesta innostunut. Päivä kerrallaan. Tää on mulle kolmas raskaus, yksi lapsi on ennestään, 9/2010. Toinen raskauteni päättyi keskenmenoon helmikuussa 2012. Mua alkoi kiinnostaa tammikuun tuhisijat juuri siksi, että täällä tais olla useampi, joilla syyskuinen vauva on keskenmennyt.

Keskenmeno todettiin vasta np-ultrassa rv 11+6. Muutama päivä ennen ultraa alko niukka verenvuoto, joka lisääntyi koko ajan ja ennen ultraa tuli jo pieniä hyytymiä. Tiesin jo, että kyse on keskenmenosta mutta oli se silti kova paikka. Pääsin heti lääkkeelliseen tyhjennykseen osastolle ja se sujuikin hyvin. Silti jäi mieletön suru ja ahdistus, tyhjä syli. Pienessä hetkessä kaikki oli muuttunut. Keskenmenon käsittely on ollu tosi raskasta mutta siis nyt jo elämä paljon valoisempaa.

Ja sit tulin raskaaksi. Tämä raskaus on tavallaan yllätys, ei toki ehkäisty, ettei sillä tavalla voi sanoa aivan yllätykseksi mutta eipä paljon mitään tehtykään raskautumisen eteen. Ihan siis konkreettisesti ei tehty ;) Luulin kuukautisten jo alkaneen, kun vuodin hieman verta mutta sit vuoto loppui ja piti tehdä testi. Hämmästys oli suuri, suru ja pelko samoin, kun sain testistä positiivisen tuloksen. Mitään oireita ei ole, joten povaan tälle raskaudelle samanlaista päätöstä kuin edellisellekin. Sekin oli hyvin vähäoireinen, pahoinvointia oli kyllä, muttei laisinkaan samoissa määrin kuin esikoisesta. No, katsotaan. En mä nyt ihan kirvestä oo kaivoon heittänyt mutten mä osaa hehkuttaakaan. Pelkään sitä, miten jaksan toisen keskenmenon ja toivon, että tämä menisi kesken nyt sit pian eikä siellä ensimmäisen kolmanneksen lopulla.

No, jospa teidän kuulumiset ja keskustelut saisivat mut hiukan positiivisemmalla mielelle, siksi oikeastaan mukaan tahdon. Saan uutta ajateltavaa.

Laskettu aika arviolta 3.1


Siilinpoika uneton/27/2./K-SKS
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Varovaisena minäkin liittyisin mukaan. Eilen haamu, tänään clearbluen "Raskaana 1-2" sekä pissanäyte positiivinen terveyskeskuksen mukaan. Viikkoja menkoista laskettuna 5+4, mutta mulla pitkä ja epäsäännöllinen kierto, joten ei varmaan olla ihan niin pitkällä. Meillä taustalla clomit 6 kiertoa sekä alkuvuodesta 3 inssiä, kaikk ituloksettomia. Nyt sitten oltiin siirtymässä ivf:ään, kun näin taukokierrolla sitten tärppäsikin! Pelottaa hirveästi, jos kaikki ei sujukaan, mutta ehkä nyt hetken saa olla onnellinen :) Yritystä takana n. 1,5 v.

Listaan varoivaisena saa laittaa: Peikko89/23/1./SeKS

Ja yhden nettilaskurin mukaan laskettu aika 9.1.2013
 
Siilinpoika uneton, meitä on tosiaan täällä monta syyskuisista tippunutta. Itse olen saanut kkm:n 3/12 ja ekasta yk:sta sen jälkeen nyt täällä. Pieni pelko on kieltämättä ilmassa, mutta yritän olla antamatta sille valtaa.

Elämäntavoista, pyrin kyllä perusterveellisyyteen, mutta pizza on heikko kohta. Sovimme, että pizzaa vain kerran kuussa, apua, seuraavaksi siis vasta kesäkuussa.... Liikuntaa alan taas harrastaa, kunhan alun väsymys väistyy.

Tervetuloa muillekin uusille! Nyt on työt jo loppu tälle päivää, päikyille ennen tytön tuloa, että illan taas jaksaa :)
 
Tänään oli ensimmäistä kertaa kuvottava olo, mutta ei kuitenkaan oksettanut. Olen päässyt todella helpolla edellisissä raskauksissa, joten toivoa sopii, että samalla mallilla mennään. Väsymys oli ehkä ainoa kunnon raskausoire noissa aiemmissa ja sitä rupeaa nytkin olemaan.

Meillä on miehen kanssa jo 20 vuotta yhteiseloa takana, 10-vuotishääpäivä on heinäkuussa. Rivarikolmiossa asutaa eli tilaa tarvitaan lisää ja pikaisesti! Sitä yhtä ja oikeaa vaan ei ole kohdalle vielä osunut ja mitään välimuuttoja ei tähän hässäkkään kyllä kaivata.

Varailin eilen neuvola-aikaa ja kuun lopulle sain ajan. Silloin taitaa olla 8+4 (tai jotain sinne päin).
 
Täällä alkoi eilen toispuoleiset kivut koventua hiukan, ei mitään ihan sietämätöntä mutta tunne ettei kaikki ole ok. Soitin tänään neuvolaan, ja laittoi hcg mittaukseen, odotti sen olevan 1000-2000 ja jos on korkeahko niin sit päivystykseen...noh, se oli 7800...ja sitten menin päivystykseen, muttei enää gyneä paikalla - huomenna uudelleen. Olo on aika pessimistinen ja maansa myynyt.

Kaikenlisäksi huomenna ois ollut työreissu asiakkaalle ja jouduin nyt kertomaan lähimmälle esimiehelleni miksi jouduin perumaan sen tärkeän palaverin...en vaan keksinyt muuta tai voinut olla sanomatta syytä! En tiedä onko se nyt huono vai hyvä asia että pomo tietää, jatkuupa raskaus tai ei, mutta outo olo kun kukaan muu ei mieheni ja mun lisäksi tästä tiedä, ja ollaan niin alussa. Huomenna selviää sit lisää.
 
meadow :hug:
Toivottavasti ei nyt olisi kohdunulkoinen! Muista lähteä takaisin päivystykseen, jos kivut kovenevat sietämättömiksi. Jo siinä vaiheessa, jos joudut turvautumaan lääkkeisiin, niin suosittelisin lähtemään. Ihan vain, ettei mitään sitten tapahdu, jos..
Voimia!
 
Zuh
Tervetuloa uusille!

Elämäntapamuutokset: saunasiideriä ei voi enää jakaa siskon kanssa (hirmusia kuluttajia :D) ja pallojumppa voi tehdä pahaa jo piakkoin. Vitamiinit pitäisi aloittaa ja toki nuo listeria-riskistuotteet jäi pois.

Siilinpoika uneton: minulla myös meni syyskuinen kesken, viikkoja oli jotain 6. Se kerta oli oireeton ja samoin on tämä mutta jotenkin en kuitenkaan ole kovin huolissani. Luotan vain jotenkin niin täysin siihen että kaikki menee hyvin jos kaikki on hyvin. Nyt vaan pitää mennä päivä kerrallaan ja iloita!

Mun ajatukset seilaa kyllä ihan muualla kuin raskaudessa. Sitten jos alkaa oksentamaan niin ei muuta ajattelekaan. Ihan kummallinen olo! Ehkä tämä on joku itsensäsuojelukeino :)

Mut onhan tämä ihanaa, kuukauden päästä jo massut paisuu :)

Zuh 5+5?
 
  • Tykkää
Reactions: toiveuni83
Heippa!

Liittyisin mukaan tuolta lapsettomuus palstalta! :)
Tarkkaa la ei vielä ole,kun niin alussa mennään,mutta arvioitu la kyllä löytyy.

Supsu86, 26, 1, K-SKS, la 13.1.2013

Taustaa sen verran, että 6.5 vuotta lapsettomuutta takana. Ilman yhden yhtä plussaa ovis tai raskaustestissä. Tämä kierto oli ensimmäinen lääkkeellinen (clomit) tarkoitus oli tehdä inssi,mutta ovis päätti tulla lauantaina,joten luomu yrittämiseksi meni ja 2 viikkoa oviksesta tein plussan raskaustestillä ja eilen tuli veren hcg-arvo joka oli yli 300,joten toistaiseksi vahvasti raskaana ollaan :)

Ennen testin tekemistä oli jo raskauteen viittaavia oireita,joita en oikein tahtonut uskoa.
Rintojen aristusta, vatsan vihlontaa, väsymystä yms...

Nytten vaan päivä kerrallaan ja toivotaan,että pikkunen tarraa tiukasti kiinni :heart:

Loppukuusta ensimmäinen ultra vk 7+, jännittää että montako siellä on,kun meillä riski monisikiöraskauteen clomien vuoksi,koska kontrolli ultrassa löytyi 3 hyvän kokoista munarakkulaa....
 
Viimeksi muokattu:
Varovaisesti uskaltaudun mukaan TK73/38/4./K-HKS

Eilen digi näytti 2-3 viikkoa. Yritystä takana vain tämä kierto eli heti tärppäsi.
Tämä on nyt sitten se kuuluisa iltatähti sillä lapset ovat 18,16 ja 11.
Laskettuaika tuossa tammikuun puolessa välissä.
Edetään päivä kerrallaan kun kokoajan pelottaa että kesken menee.
 
Mä oon alkanut merkkaan kaikki ruuat ylös, ettei lähe toi syöminen hanskasta. Mun pitäis lisätä hirveesti kuidun syöntiä, mutta jotenkin viljatuotteet uppoo nyt tosi huonosti :/ Tupakoinnin lopetin jo pari vuotta sillain että poltin vaan viihteellä. Ja nyt en tietenkään silloinkaan, mua on alkanut myös ällöttää tupakan haju :X Muuten ruokavaliossa noudatan neuvolan suosituksia, mutta aurajuustoo on välillä syönyt kyllä. Syön yleensä aivan liikaa herkkuja ja niitä on nyt yrittänyt vähentää minimiin, kun pelottaa että tulee raskaus diabetes. Mulla on pco ja se jonkin verran nostaa sitä riskiä kait.
 

Yhteistyössä