**Tammikuun Tuhisijat 2013** Syyskuussa

Alexandria, mulla se gavisconia ko otin nii tulee oksennus kunnolla. Muuten tulee vaan polttavaa happoa kurkkuun :)

Rakenne oli ok. EI suostunut meä risti-istuntaihminen näyttämään kumpi se on. Että yllätyksenä tulee tammikuussa se tieto. Kontrolliultraan joudun, kun istukka o eessä. Eli josse ei suostu siirtymään, niin tyyppi leikataan ulos. ( ei ainakaan mee yliajalle ja tietää koska tapahtuu, tosin pelkään kuollakseni sitä epiduraalia :) )
 
Eilen oli rakenneultra ja siellä oli kaikki hyvin, todella huojentavaa <3
Sukupuoli oli vähän hankala katsoa, oltiin siellä varmaan 2 tuntia ultrattavana ku ultraaja yritti meille innokkaille katsoa sitä sukupuolta :D mutta, napanuora oli tiellä ja vauva muutenkin perätarjonnassa suuremman osan ajasta, joten varovainen tyttölupaus saatiin. Ja tyttöolohan mulla on jo pidempään ollutkin.

Nyt vaan alkoi huolettaa kun ultraaja eilen paineli mahaa ihan kunnolla että saisi vauvan liikkumaan, ja tuntuu ettei pikkuinen ole tänään tai sen jälkeen juuri liikkunut... mitä jos vauvaa sattui kun ultraaja painoi mahaa? :(

Mulla on vieläpä etuistukka niin liikkeet ei senkään takia ole kovin voimakkaat.
En tiennyt että etuistukan takia on joku lisäultra, Millimolli? Minulle ei ainakaan sellaista sanottu..

Huojentunut&samalla stressaava Lissu&pöpö 20+2
 
Päivitetty!

Lissu123 älä oo huolissas, mahaa painamalla ei pysty satuttaan pikkusta. :) Se lapsivesi suojaa sitä aika isoiltakin kolhuilta ihan loppuun asti. Josko hän ottaa nyt vaan rennosti? :) Ja mä luulen et millimollin istukka on osittain kohdunsuun päällä ja sen takia on tuo lisäultra. Mulla oli esikoisesta nimittäin etuseinämässä istukka, eikä sen takia ollut mitään huolta ku oli sen verran korkealla ja kaukana kohdunsuulta.

Neuvolakuulumisia kaikki oukkidoukki. Verenpaineet ok, pissa puhdas, hb oli noussut (vaikka mää lahopää en oo varmaan kuukauteen muistanu syödä sitä lisärautaa :D), sydänäänet + ja liikkeet ++ (muuten ois tullut vaan yks plussa, mutkun velmuveijari paukutti terkkaa näpeille koko ajan ku etittiin sydänääniä). Paino on edelleen reilun kilon alle lähtöpainon ja terkka oli siitä mielissään. Ja mulle tuli ihan tyttöolo tänään, päivitinkin sen tonne etusivulle. :heart:

Närästyksestä on tullut kivasti noita hoito-ohjeita, kiitos. :) Mä kyllä suuresti ihmettelen tuota, et hapanleipää pitäis syödä närästyksen poistamiseksi.. Mulla ainakin kaikki tummat leivät tekee maailman eniten närästystä. Onneks en oo muutenkaan suuri leivän ystävä, niin ei tee pahaa olla syömättä. :)

pipituuna & kakkone 20+0 *pokspoks* :heart:
 
Istukka Joo siis mulla o tosi lähellä kohdunsuuta se istukka. Ja josse ei siitä liiku niin sitten ne leikkoo lapsen ulos aikanaan. Ja sano muutenki et varmaa hankalampi noita liikkeitä tuntea, ko o se eessä. Paitsi että tuo menee iha pösilöks jos juon mehua ja alkaa karatekaksi tuolla :)
 
Täälläkin istukka edessä, mutta kohdun suulle matkaa noin 2 cm, joten ultraaja ei nähnyt sitä ongelmana :) Myös liikkeet tuntuu hyvin eteenkin, tosin vähän vaimeina joskus :)

millimolli Hienoa, että oot elävien kirjoissa, vaikka sulla noita vaivoja tuntuu riittävän : / Inhottavaa, että joillekin raskauden aikana tulee vaikka mitä vaivoja.

Onneksi närästyksestä ei tartte yksin kärsiä :LOL: Isäntä sano toissailtana, et mie syön Renniee ku karkkia, et kannattais varmaan vauvan takia vähentää. Totesin siinä, että jos otan ennen nukkumaan menoa KAKSI Renniee, että saan nukuttua ja tosiaan en päivän aikana muuten sitä syö, niin mun mielestä toi ei ole paljon. Närästys on kuitenkin aika kovaa välillä.

Lissu123 Kauanpa ne jakso sinuu ultrata :D Mut onnittelut varovaisesta tyttölupauksesta :)

millamau Onneksi kaikki oli noin muuten hyvin ultrassa :) Mieki sain jo melkein heti plussauksen jälkeen kaverilta Vauva-, KaksPlus- ja Meidän Perhe -lehtiä vinon pinon. Oon nyt varsinkin niitä Vauva-lehtiä lukenut ihan vasta viime viikkoina.

Eilen sain kaverilta kasan pienen pieniä vaatteita lainaan :) Ne menee just sen ensimmäisen kuukauden ajan :D

Yhtiä vaunuja meen tänään kattomaan ja lisäksi sain työkaverilta tarjouksen toisista vaunuista :) Emmaljungia molemmat ja yhellä lapsella ollu molemmat käytössä.

alexsandria Onnea poikalupauksesta! :)

influenssarokotteesta En miekää oo sitä ikinä ottanu, ku oon tosiaan perusterve, hyvän vastustuskyvyn omaava ihminen, mutta pikkusella se suoja ei ole ihan samanlainen...

Mikähän Nöhvelillä, kun sinuu tollain heikottaa? : / Tossahan voi käydä huonosti.

Täällä heräiltiin tänään Möhkön kanssa samoihin aikoihin. Kunnon potkushown taas järjesti heti aamusta :heart:

Hennu & Möhkö 22+6
 
Neuvolakuulumisia: hemoglobiini oli noussut viime kerrasta (nyt 130) ,joten vieläkään ei tartte lisärautaa miettiä. ja kaikki muukin näytti vallan hyvältä. painoa kaikkiaan tullut tähän meneessä 3,8kg joten siitäkään täti ei ollut huolissaa.. käski minua kovasti nauttimaan oireettomasta raskaudesta :)
Seuraavaksi pitäisikin varailla aikaa inhaan sokerirasitus testiin :headwall:


Elovena77+murmeli 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Kiireiden keskeltä sentään tulen Poksumaan ;) 20+0 Jee, tää on Se etappi!

Töissä oon ollut 9-17 ja kaiken maailman iltatouhuja siihen päälle. Nytkin on tytön muskari meneillään. Huomenna mummon synttärit jne. Joten juttunne vain tulin lukemaan.

Huomenna starttaa viikonloppu, hyvää viikonlopun alkua jo kaikille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Poks! 20+0!

Viime yö oli taas tuskaa, mahaan sattui. Kunnes aamulla tajusin, että oisko se sitä ummetusta?!? Meinaan, ei ole maha toiminut tällä viikolla kertaakaan, ja nyt on jo perjantai. Onko muut käyttäneet Levolacia?Tuleeko sen syönnistä kauhea hätä vessaan, vai voiko elää ihan normaalisti? Meillä on sitä kaapissa, mutta sitä on annettu vain yhdelle lapselle joskus.

Ja taas kyyneleet virtaa, vauvan tarinaa katselen telkkarista samalla. :)

Vilipi ja pikkuville 20+0
 
Heh, tulipas tänään ekstraneuvola. :) Neuvolantäti käski käymään pikaisesti aamulla, että kattoo verensokerit tuon heikotuksen vuoksi. No, sattuikin olemaan lääkäri siinä vapaana, kun sen potilas oli lähtenyt synnärille. Sain sitten yllättäen ylimääräisen lääkärin tarkistuksen. :) Oli mukana kandiopiskelijoita ja niille sitten näytti että miten äippäneuvolassa tutkitaan, sain olla koekaniinina. :D Tosi mukavia ja innokkaita oli opiskelijat. Lisäksi sain ultrauksen ikivanhalla vehkeellä, näkyihän siellä meidän pikkuinen. :heart: Oli reppana untenmailla, mutta vähän vilkutti kättä. Aika huono kuva oli, mutta onneksi pian rakenneultra, niin pääsee näkemään vähän paremmin. Tuohon heikotukseen sanoi vaan, että ei sille oikein voi mitään tehdä, kuin että katsoo että syö aamulla hyvin ja tarpeeksi usein ja huolehtii että suolatasapaino pysyy hyvänä vaikka juomalla vichyä tms. Verensokeri oli vähän alhaalla ja HB laskenut entisestään, mutta ei tarvi rautaa vielä. Kuulemma aika normaalia, että tällaisella "pienellä äitillä" alkaa heikottaa jos joku arvo vähänkin laskee. Että ei syytä huoleen. :)

Ihan hyvä aamunaloitus siis. :)

Influenssarokotusta en oo miettinyt. En oo kyllä aiemmin ottanut, vaikka periaatteessa kai kuulun riskiryhmään (astma). Katsotaan nyt, jos neuvolasta sitä erityisesti suosittelevat, niin sitten varmaan. Mutta tuskin muuten tulee mentyä ottamaan.

Vilipi Mullakin joskus öisin on maha kipeä, juurikin siksi että "pieru kiertää" eikä löydä reittiä ulos.:D Painaa ikävästi, jos nukkuu jossain tietyssä asennossa. En oo kyllä mitään ummetuslääkettä käyttänyt, kun yleensä toimii ihan hyvin. Välillä vaan huomaa, varsinkin jos on syönyt raskaammin. Luultavasti ummetusta sullakin!

Mukavaa viikonloppua!

Nöhveli & pikkumöykky 20+1
 
Vilipi Mie käytin joskus Levolacia. Sitä otetaan illalla ja sitten aamulla voikin istua tyytyväisenä pöntöllä :) Ei ainakaan mulla laukassut mitään päivän kestävää ripulia :D

Onnittelut pikkuminille poikalupauksesta! :)

Onnittelut myös kaikista poksumisista! :D :heart:

Nöhveli, hyvä että asiaa tutkittiin! Nyt vaan rauhallisesti ja kiinnität tosiaan huomioo syömisiin/juomisiin =) Mut aika kiva, että näit taas pikkusen :)

Elovena77 Mulla raskauden ajan toinen sokerirasitus on 26.9. Täytyykin se päivä muistaa pyytää vapaaksi. Tuskin sitä töissä jaksaa mihinkään sen jälkeen keskittyä, kun sokereita on heitelty edes takasin.

Tänään mieskin tunsi aamulla potkut :) Pieni alotti aamujumpat kun makoiltiin vielä sängyssä ja äkkiä nappasin miehen kädestä kiinni ja laitoin oikealle kohdalle. Vähäksi aikaa pikkunen lopetti, mutta antoi isinkin tuntea parit potkut :') Ja äippä oli taas kyyneleet silmissä :LOL:

Tänään vatta ollu pinkeä aamusta asti. Välillä kiristyy entisestää ja sit taas helpottaa. Jotenkin tuskanen olo ollu koko päivän + että väsyttää ihan helvetisti...

Täälläkin poksutaan, Hennu & Möhkö 23+0, tää viikko tuntukin jotenkin niiiin pitkältä...

P.S. Ostin eilen vaunut ja tänään sain hoitopöydän sekä koliikkikeinun =)
 
Täälläkin poksutaan tänään 23+0!!

Onnittelut alexandrialle ja pikkuminille poikalupauksista ja Lissu123 varovaisesta tyttölupauksesta!
Ja lisäksi onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista!! :)

Influenssarokotusta en ole vielä miettinyt. Viime raskaudessa en sitä ottanut, eikä sitä muistaakseni edes kovasti meillä neuvolassa tyrkytetty. Sitä edellistä kun odotin silloin kamalimpana sikainfluenssaepidemian aikana niin silloin sen rokotteen otin. Voi olla, että nytkin jää tuo influenssarokote otamatta niinkuin viimeksikin, mutta saa nähdä, kuinka sitä tällä kerralla neuvolasta tarjotaan. Teen ehkä lopullisen päätöksen vasta sitten.

Nöhveli mullahan tota heikotusta ja huimausta on myös ollut ja eilen kun juttelin kaverin kanssa, niin hänkin sanoi mulle, että ettei verensokerit pääsisi laskemaan liian alas. Eikös sullakin ne vähän alakanttiin nyt mittauksessa olleet? Mullehan ei oo sokerirasitusta tehty eikä tehdäkään, niin eipä noita sokereita oo oikein koskaan tullut mittailtua. Tää mun kaveri on hetki sitten itse saanut vauvan ja hänellä on kotona vielä tarvikkeet sokereiden mittaamista varten ja lupasikin tuoda niitä mulle, että voisi ton sokerinkin mittailla. Seuraava neuvola mulla on sitten reilun viikon päästä, niin pitääpä ehkä sielläkin asiasta mainita.

Täälläkin on vauva ollut pari päivää vähän hiljaisempi. Yleensä liikkuu paljon ja mulla istukka takaseinässä, niin tunnenkin ne liikkeet hyvin. Eilen jouduin kuitenkin kaivamaan oikein dopplerin esille ja kuunteleen sydänääniä. Hienosti se siellä jumputti. :heart: Ja nyt tänään taas onkin liikkeitä tullut kunnolla. Nytkin tässä istuessa on pienellä kunnon jumpat päällä. :D

Täällä on aamupäivän aikana saatu koti kunnolla siivottua, voisi viikonlopun viettää ihan rauhassa perheen kesken. :) Ja nyt voisi ruveta laittamaan välipalaa, kun esikoinenkin kohta tulee kotiin. Hyvää viikonloppua kaikille!! :)

Lynette ja viides muru 23+0
 
Unohtui tuosta aiemmasta viestistä, että täältäkin onnittelut hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille, niitä olikin tullut taas! :) Ja tietysti uusista poika/tyttölupauksista!

Lynette Oli joo sokerit vähän alakantissa. Sanoi, että katsotaan jatkossa aina tässä neuvolassa niitä, ei tarvi vielä ruveta kotona mittailemaan. Hassua, kun ensin valitetaan että pissassa on liikaa sokeria ja sitten kitistään että verensokeri on liian alhainen. Hmph. Näköjään heilahtelee ihan miten sattuu. Ei tarvi sokeria ruveta syömään, mutta riittää että syö tarpeeksi usein, aamullakin vaikka jonkun "lisäpalan". Ja vettä pitää muistaa juoda reilusti. Omasta mielestäni kyllä syön ku hevonen, ei miun maha vedä enää enempää! :D Toivottavasti sullakin helpottaa! Ja hyvähän se on, jos on kotona mahdollisuus seurailla tilannetta. :)
 
Nöhveli nyt kun sanoit tuosta, että neuvolassa oli muistutettu juomaan paljon, niin tajusin, että mulla on aika ajoin tosi kova jano. Tiedä sitten olisiko sillä yhteyttä tähän vaivaan. Mutta toivottavasti sullakin ne verensokerit pysyisi tasaisena ja hyvä, että seurataan. :) Eikä enää niin usein silmissä sumenisi. ;)
 
Apua tulin tänne kirjottelee kaikkee mut nyt ei tuukka mitään mieleen ! Mä oikeasti unohtelen asioita . Tänäänkään en aamulla ollu muistanu lääkkeitäni ottaa :D Ei onneks kovin vaarallista .

Täällä menossa 22+3 ja pojan potkut tuntuu välillä hyvinkin . Mulla istukka on etuseinämässä joten vaimentaa niitä :( Kun poju potkii masun vasemmalle puolelle tai alas tuntuu paremmin ja näkyy päälle päinkin , oikeelta puolelta potkut ei tunnu niin hyvin . Sit oon aina ihan huolissani jos en tunne niitä potkuja pitkään aikaan , mut aattelen vaan et poju on kääntyny sillein ettei tunnu .

Kirppareilta oon hamstrannu jo paljon vaatteita pojulle . Muuta meillä ei vielä vauvaa varten ookkaan kun vaatteita . Ikeassa on kyl tullu käytyä kattelemassa kaikkee pientä ja vaunutkin on jo päätetty mitkä ostetaan .
 
Saako liittyä mattimyöhäisenä joukkoon? :wave:
Nimimerkin takana 24v naisenalku, 11kk pojan äiti ja toista odottellaan mieheni kanssa saapuvaksi 23.01.2013. :) Tyttöolo on ollut alusta asti (oma toivomus lienee päässyt kaiken lisäksi vaikuttamaan tuohon fiilikseen...:ashamed:).
Mutta mutta, viikot mulla siis 20+3! Ja maanantaina kauankauan odotettu ja kaivattu RAKENNEULTRA, iiksjaiks.:heart: Olis erikiva, jos pikkuinen raottais salaisuuden ovea ja paljastais meille merkkinsä, hih.^^,
Juniorin liikkeet tuntuu jo oikein hyvin, näkyykin ulospäin, ja kolme päivää sitten isi tunsi ensimmäistä kertaa potkut masun läpi!:heart: Siinä suhteessa tämä Juniori on erilainen kuin veljensä, että ei ujostele. Esikoinen ujosteli aluksi minunkin kättäni ja sitten ei meinannu millää antaa isille potkuja, ennen kuin tottui. :p Tämä monottaa lujaa ja rohkeasti.
 
Täälläkin mattimyöhänen! :) 17pvä 23v, nyt rv 20+3 ja LA 23.1, eli sama kuin sulla pisang ;) ! Rakenneultra oli nyt keskiviikkona, Kölliäinen oli jalat ristissä, mutta kätilö sanoi että oli näkevinään häpyluut ja suurempi todennäköisyys et olis tyttö <3 Kova meinijä, millään pysynyt paikoillaan; kaiveli nenää, näytteli kieltä, aukaili suutaan, pyllisteli ja potki hurjan paljon ku piti saada mittoja :'D <3 Esikoista odotellaan.
 
Piti ihan googlettaa tuo LYSY. En ole ennen tuollaiseen lyhenteeseen törmännyt. Enpä ole koskaan miettinyt tuota vaihtoehtoa, tuskin se olisi minulle mahdollistakaan enää, kun toinen lapsi oli keltainen. Ainakin kun luki niitä kriteerejä.

Voi mahoton, kahteen viikkoon eka työpäivä. Ja mie makaan sohvan pohjalla kun en muutakaan jaksa! :LOL: On sitä ihmisellä huono kunto. Ei vaiskaan, meinaa olla tuo oikea jalka niin kipeä tuolta ristiselästä, että tuntuu kuin se irtoaisi joka askeleella vähän irti. Ehkä issias siellä vihoittelee. Jalat on kyllä muutenkin ihan kivasti turvoksissa, pitää yrittää loppuilta juoda vettä. Ja sehän tietää yöksi vessassa laukkomista. Mutta ei sen väliä, huomenna taas sorvin ääreen.

Mutta jaksoin sen verran kierrellä kaupoissa, että löysin henkkamaukalta farkut, jotka sopi minun muodoille ja mamalicious malliston uimapuvun ostin 13€. Ihanaa, pääsee taas lasten kanssa uimaan. Tai no jos ei uimaan, niin ainakin lillumaan sinne porealtaaseen. Edellinen uimapuku alkoi nousemaan jo tuosta jalka-aukoista liian ylös, maha meinasi tulla jo sieltä ihmisten ilmoille. (anteeksi tämä kuvaus.)

Influenssarokotetta en ole koskaan ottanut, vaikka kuuluisin kaiketi riskiryhmään (astma). Mutta nyt kun katsoo miestä tuolla sohvan pohjalla, yskiminen käy jo kipeää palleaan ja nenä on tukossa niin, ettei henki kulje, niin kyllä tekis mieli hakea heti se. Eilen minua kauhisteltiin, kun hoidin enterorokosta paranevaa pikkupoikaa, kun vanhempansa joutuivat töihin. Mutta mitäpä sitä ei tekisi auttaakseen toisia, kun itsekin joskus oisin sitä apua kaivannut. Ehkäpä ihmiset sekoittivat sen parvorokkoon, joka voi olla vaarallinen minulle ja sikiölle jos siihen sairastuisin.

Vilipi ja pikkuville 20+1
 
Moi taas!
Mä oon palannu töihin joten ehdin tosi paljon vähemmän palstaileen. Ja toki viihdyn hyvin tuolla fb:n puolella.

Influenssarokotteesta: Vaikka siis terveydenhuoltoalalla oonkin niin en missään nimessä ota mitään rokotetta. Esikoisen ollessa vauva otin itselle ja vauvalle sikapiikin ja oon sitä katunu ihan kauheesti. Joten mahd. vähän mitään tuollaisia meille.

Mä oon jaksanu töissä yllättävän hyvin, mut iltasin oonkin sit ihan kuittipoikkiväsyny. Ennen kuutta herääminen vaan ei sovi mun vartalolle. :p

Äippähousuongelmakin ratkes tänään kun mun äiti muokkas vanhoista farkuista mulle housut. Nyt ei tartte kulkee enää pelkästään verkkareissa. :)

Aniit ja Anselmi 19+3
 
Niin ja mäkin voisin liittyä mukaan keskusteluun, jonkun verran teidän juttujanne lukenut, mut nyt tuli olo et voisin itekin joskus jotain kirjotella.

Mä 29v, kolmas lapsi tulossa, laskettu aika 28.1, synnytyssairaala kys niin ja poika olo on.

Ensi viikolla olisi rakenne ultra ja sukupuoli halutaan tietää jos vaan jalkovälinsä haluaa esitella. :D Paitsi mulla on niin varma poika olo et en varmaan usko jos ne sanoiskin et tyttö tulee. Kuhan nyt vaan olisi kaikki pienellä hyvin. Mua jännittää enemmän tuo kun ikinä ennen.

INFLUENSSA ROKOTE: en aijo ottaa, otin toisen lapsen odotusaikaan sikapiikin mut esikoiselle en sillon ottanut ja oikeestaan oon aika onnellinen etten ottanut hänelle sitä sillon, eikä kyllä poika siihen sikaflunssaan sairastunutkaan.

sannunen ja tyyppi 19+5
 

Yhteistyössä