TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

cruella & Fistik: Kiitokset vinkeistä, täytyypäs käydä katsastamassa tarjontaa uudemman kerran kun ehtii. Liekö tulleet sen jälkeen ku viimeksi niitä mm. ko. kaupoista katselin.

tammimasun gallupiin osallistun minäkin =) : Eli eilen neuvolassa käydessä SF-mitta oli 32 cm rv 31+3.

Olitte myös jutelleet tuosta joulukuu vastaan tammikuu - systeemistä; kyllä mäkin vähän toivon, että menisi ens vuoden puolelle vauvan syntymä, mutta vauvapa tulee sitten kun päättää maailmaan tulla, joten ei meillä sen kummemmin olla asiaa pohdittu yms. Voi kun vain menisi kaikki hyvin ja vauva olisi terve! :heart:

Nyt Salkkareiden pariin... :wave:
 
tammimasun galluppiin kans, mulla oli 30+3 sf 26.
mun sf käyrä on jostain syystä kääntynyt selvään laskuun verrattuna aikaisempaan kehitykseen, seuraavan neuvolan jälkeen ultrataan jos laskeva suunta jatkuu..

huolesta harmissaan,

minea 30+4
 
galluppiin sf- mitta oli 34cm viikkot 33+2


sasha80 juu toivottavasti teidän vauva pysyy viel kuukauden masussa. juu täytyy seurailla tilannetta, ei ole onneksi eilis illan jälkeen tullut yhtään tuollaista supistusta. Ehkä se oli vain yksi. ja no jos viel 5 viikkoa pysyis poissa niin sit ois vauva jo täysaikainen.

Emmy83 ja vaaveli33+2
 
Selkäkivuista sen verran, et mul on ollut tää pirun selkä kipeä jo muutaman kuukauden. Aiemmin oli siis alhaalta joka säteili sit iskias tyyppisesti jalkaan, mut nyt on lisänä vielä kipeytynyt keskiselkä joka sit säteilee toiseen käteen. huhhuh, kun tuntuu ettei tässä muuta tule kuin lisää kipuja koko ajan. Vauvan liikkeetkin ovat nykyään muuttuneet kivuliaiksi osittain.

Toisaaltaan toivoisin vauvaa mahdollisimman pian, mut toisaaltaan olis vauvan itsensä kannalta parempi, jos vauva syntyisi tammikuussa vasta. Siihenhän sitä vähän tähtäiltiinkin... Ja ihme kumma osuttiinkin! :D

(.) Lääkärin mielestä vauva ei enää meillä käänny eikä nosta päätään. Tosin raivotarjonnassa se olikin ollut jo niin kauan kuin sen asentoa on tarkisteltu... Voi kylkiluitani... :D

Tsemppiä kaikille masunkasvattajille odotukseen!!

mörtsykkä ja pikkuinen 32+3
 
tammimasun galluppiin eilen neuvolassa sf-mitta 36cm ja 34+2

mmamaa tuntuu että meillä on muutenki paljo samanlaista jotenki ku nuo ukot on tollasia"ei kyläiliöitä", molemmilla 2 poikaa ja lähes samanikäsiä ja samoja ajatuksia lasten käyttäytymisestä, just noista että välillä on niin ihania toisillensa ja välillä vastakohtia yms. kiva vaihtaa kyllä ajatuksia sun kanssa ku elämän tilanne niin saman tyylinen. sun iän voisin vielä tuolta ekalta sivulta kattoo, jos seki täsmäis :LOL:

tänään ollu pojilla oikein hyvä päivä, ei tainnu tapella kertaakaan :D ja muutenki menny hyvin, ei mua kiusannu eikä mitään. ja esikoinen ollu melkein koko päivän ilman vaippaa ja kaikki pisut menny pottaan. aamulla laitoin vaipan, kakka tuli vaippaan, mutta en laittanu uutta vaippaa heti perään, ei olis poika kyllä halunnukkaa, päikyille pistin vaipan, poika otti itse pois sen kun oli heränny ja koko illan oli ilman, yöunille kun meni laitoin vaipan. raukka ollu pelkällä t-paidalla koko päivän :D oon kyllä kalsareita laittanu välillä päälle mutta ottanu ne itse pois. ollaan oltu sisällä koko päivän, kun vettä on satanu koko päivän ihan mukavasti. anoppilaankaan ei sitte lähetty. anopin kans juteltiinki että ne tulee meille huomenna tai sit mä lähen yksin poikien kans sinne, ku ei tuo ukkeli mihinkää lähe. ihme oli kyllä että oli sisällä meidän kans koko illan, mikä on erittäin harvinaista tolta. ja ihanaa ku se leikki poikien kans ja mä sain rauhassa tehdä kotityöt, ku yleensä on kaks apuria auttamassa :D

kävin taas saunassa. käskin ukon pistää saunan päälle(meillä puusauna ja mielellään annan ukon sen laittaa lämpenemään). mulle piisaa ku noita kahta pystymuuria(kakluuni mikä lie) lämmitellä. ukko kyllä hoitaa ne jos on kotona tai ainaki sytyttää sen, muuten mä sit niitä lämmittelen.

kävin koiraa tossa aikasemmin pissattamassa ja tuola ulkona on niin järkyn pimeetä eikä meillä katuvaloja lähellä, suunnistus meinigillä eteenpäin kävellä kun ei nää mitää, niin pääsin meidän tieltä(meillä pieni yksityistie)pois, alkas kuuluu askeleen ääniä ja kyllä meinas tulla itellä pissat housuun, säikähdin niin ku ei näkyny ketään, äkkiä käännyin takas ja pika vauhtia takas kotiin. en varmaan ikinä totu tähän pimeyteen. ollaan asuttu täällä"maalla" nyt pari vuotta, kaupungista muutettiin tänne. täältä on n.30km vaasan keskustaan. sielä tulee rampattua useinki ku kaikki kaverit ja sukulaiset on sielä. tulee vähä turhan päivästä tekstiä. juup

mutta meen tekeen jotain pientä iltapalaa itelleni. huomiseen taas.
 
Galluppiin en voi varmaa vastausta antaa kun neuvolakorttiin ei viimeks merkattu sf-mittaa (eikä edelliskerrallakaan). Muistelen et ois sanonu 28 cm ja viikkoja oli 30+1.

mpa: Kyllä 56 cm vaatteita kannattaa hankkia ja useampikin vaatekerta. Muutama 50 senttinenkin on kiva olla et saa heti (laitoksella/) laitokselta tultua pukea sopivia vaatteita. Bodyn hihoja on helpompi kääntää, mut esim. 56 puolipotkarit oli meidän 53cm (3980g) syntyneelle tytöllekkin ihan liian pitkät ja niitä kun ei saa käännettyäkään. Sama koskee muutenkin housuja kun paksumpi kangas menee rumaksi jos kääntää ja jos on terälliset niin ei voi kääntää ollenkaan. Nykyisin harva valmistaja valmistaa 60 senttiä vaan suurimmaksi osaksi on 50, 56, 62 jne. Ja 62 onkin sit jo keskimäärin 2-4 kuukautisen vaate joten tosi iso vastasyntyneelle. Ei ne kauheesti kutistu jos ei rummussa kuivaa kauheen kuumalla ohjelmalla.

sasha80: 44 koon vaatteita on ainakin Lindexillä. Mutta toivotaan ettet niitä tarvis
.

Johjo & Vesseli 31+1
 
Iltaa!

Meillä on ilta venyny "hieman", mies oli työpaikan reissulla siel Haaparannassa ja oli ostanu muksuille tuliaisia. Niitä sit piti odotella, n. tunti sitten nukahtivat muksut :whistle: Toivottavasti nukkuvat aamulla kans pitkään :D

Galluppiin: Sf oli rv 28+2 25cm.

Mörtsykkä kertoi et liikkeet menny osittain kivuliaiksi. Olin jotenkin toivonu et noilla viikoilla se alkais rauhottuu... Mulla on neidin liikkeet tuntunu todella ilkeiltä jo kolmisen viikkoa, tulee siis ihan huono olo loppujen lopuks jos meuhaaminen kestää kauan! Voi toki olla et mulla tuntuu siksikin liikkeet niin epämiellyttävälle, kun neiti on koko ajan samassa asennossa, ja samaan kohtaan pvästä toiseen puskee pyllyä ja potkii...
Ei sais valittaa :ashamed: Hyvä vain että liikkuu! En vain muista et aiemmissa raskauksissa olis ollu tällaista...

cruella: teillähän on sit ollu sama meininki päällä kun meillä :LOL: Puin tytölle aamulla vaatteet mutta ei menny kauaa kun sil oli enää alushousut ja paita päällä. Iltapäivällä se paitakin hävis, tilalle tuli sukat :D Sama homma oli eilenkin. Neiti on sairaana niin sainhan minä kuulla valitusta anopilta! Mutta minkäs teet! En jaksa koko aikaa perässä kituuttaa ja kattoo ettei vaan riisu mihinkään...

Jos kävis laittaa viel pesukoneet pyörii ja alkais pikkuhiljaa painella petiin. Saas nähdä tuleeko yhtä sekoja unia kun viime yönä :LOL:

Mrs o & Nti Eelis 29+4
 
Terveisiä eilisestä neuvolasta ja lääkäristä!
:wave:

Ensiksi tervetuloa uusille :D Kiva kun porukka lisääntyy!

Sf-mitta-gallup: Rv 32+2 ja mitta oli 24cm edelleen... :/

Selkäkivut/lantiokivut Mulla siis vauva TOSI syvällä lantiossa ja siksi lantio on ollut tohjona jo monta kuukautta, jostain viikolta 23 asti. Kaikki liike sattuu, etenkin kävely ja kumartelu. En ole enää pitkään aikaan pystynyt kipuilematta imuroimaan tai keräämään leluja lattialta, samoin astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö on tuskaa kun ei voi kumartaa. Viime aikoina pojan pukeminen on käynyt niin työlääksi, että poika on pikavauhtia oppinut pukemaan itse :ashamed: Mutta onneksi on vain ohimenevää tämä kipu.. Siksi siis sf-mittakin on niin pieni, kun vauva on niin alhaalla. Lääkärikin eilen päivitteli, että ompas alhaalla...

Lääkärissä siis ultrattiin :heart: ja oli niin ihanaa nähdä taas omaa pikkuista :heart: Lapsivettä oli sitten kuitenkin vielä riittävästi ja kokoarviokin oli 1,9kg eli jos kaikki sujuu loppuun asti samalla tavalla, vauvasta pitäisi tulla isompi kuin veljensä oli (2820g) mutta todennäköisesti melko pieni kuitenkin. Ei ainakaan mitään jättiläistä oo tulossa tälläkään kertaa. Tosin esikoinenkin lopetti kasvunsa jostain syystä vasta ihan lopussa, joten voi olla, että niin käy nytkin. Ainoa huoli on sitten tällä hetkellä, että vauva on perätilassa ja tosiaan istuu syvällä lantiossa. Lääkäri piti epätodennäköisenä, että enää kääntyy kun on niin syvällä. Edessä on siis leikkaus, jos ei käänny. Täällä ei päältäpäinkääntämistä edes yritetä, ja viikolla 37 saisin ehkä lähetteen Rovaniemelle, jossa voisivat harkita asiaa, mutta sattuupa olemaan joulu juuri silloin! Eli tuskimpa olen lähdössä silloin ellei synnytys satu käynnistymään. Enkä usko, että Rovaniemelläkään tekevät mitään toimenpiteitä jouluna.. Toisaalta ei haittaa, vaikka tulisi suunniteltu sektio sillä sitten ainakin saatais esikoisen hoito järjestymään jne. Ja jos sukulaiset haluavat ajaa Rovaniemelle vauvaa katsomaan, voivat ottaa töistä helpommin vapaata... Täytyy etsiä positiivisia puolia asiasta :whistle:

Mullakin vauvan liikkeet ovat kivuliaita, pylly heiluu ja tuntuu, että pissat tulee housuun ja vauva tipahtaa läpi hetkenä minä hyvänsä! Samoin pää painaa mun palleaa ja välillä siirtää päätä poikittain edestakaisin, ei tunnu kivalta... puhumattakaan jaloista ja käsistä, jotka tuntuvat olevan joka puolella!

Tilasin muuten minäkin Taikapilvestä liivejä, muuten oli ihania, mutta liian pieniä :headwall: Joten täytyy lähettää takaisin ja ottaa isommat tilalle. Muuten erinomaista palvelua, tilasin aamulla ja seuraavana päivänä olivat jo postilaatikossa!

Nyt aamupuuhiin!
-Lappitar ja Hippunen (jonka sukupuoli on tiedossa ;) mutta ei Anarin takia kerrota :D ) 32+3
 
emmy83 Joo, meillä istukka vaikuttaa olevan kokonaan kohdunsuun edessä. Ilmeisesti aika harvinaista. Tosin sanoivat neuvolassa, että sairaalassa on niin tarkat ultra, että usein saattaa käydä niinkin, että siellä toteavat, ettei olekaan edessä. Olen kyllä varustautunut sektioon...itseasiassa niinkin voimakkaasti, että nyt jännittää että josko pääsisikin normaalisti synnyttämään. Mulla on liikkeiden kanssa sama juttu, että sivuilla tuntuvat kaikkein voimakkaimmin. Mulla on seurattu raskautta muutenkin aika tarkkaan alkuvuotojen, yhden sairaalareissun takia (munuaistulehdus), lapsiveden määrän, supistusten ja nyt tuon istukan takia, niin ollaan miehen päästy katselemaan pikkumiestä useasti, 7 ultraa on takana ja vielä edessä ainakin muutamia. Kaikki on kuitenkin hyvin, eikä mitään vakavaa ole mistään aiheutunut "koputtaa puuta".

Supistuksista. Täällä supistuksia on ollut rv 16 lähtien. Supistukset ovat välillä kivuttomia, vaikkakin tosi napakoita ja välillä tuntuu ikävää pientä kipua. Lähinnä tästä on ollut haittaa, koska en pysty juurikaan harrastamaan mitään varsinaista liikuntaa. Kävelyreissu postille tuottaa takaisin tullessa jo tosi ikävää oloa, kun maha on piukkana. Tämä on senkin takia ollut vaikeaa, että olen toiselta ammatiltani tanssinopettaja ja liikunta on tärkeää itselleni. No pieni hetkihän tämä on ja sitten pääsee taas liikkumaan. En malta odottaa ihania vaunureissuja täällä maalla :)
 
SF mitta oli mulla 32 viime viikolla eli 30+5 aika iso masu mulla onkin. Muuten ihan mukavasti ku painoa tullu ainoastaan 7 kiloa =)
Olen nyt saanut nukuttua pari yötä suht koht hyvin, ihanaa!

Lohesta oli puhetta. Eikös suola sen kypsytä. Mulle on neuvolassa sanottu että graavilohta voi itse tehdä tuoreesta kalasta. Jouluksi ajattelin tehdä.
Synnytys on nyt tullu uniin.... Pitää alkaa laittaa vauvan tavaroita järjestykseen ja pesuun jos tuleekin äkkilähtö... Toivon minäkin ettei tänä vuonna kuitenkaan vaikka olo ei ole mitä parhain :ashamed:

Mukavaa keskiviikkoa kaikille :flower:

Sinisissi JA poitsu 31+5
 
Rv 33+1, sfmitta 28. Verenpaineet kohollaan 118/88 ja vaavi todennäköisesti pää ylöspäin mahassa. Kuinkas päin teillä on nuo vauvat tällä hetkellä? Onko muilla ollu korkeeta verenpainetta, ja onko ollut muita oireita? Mulla tuli ens viikolle uus aika, että tarkkaillaan noita paineita.

Tuulia 33+1
 
Huh. Jotenkin on alkanut stressata se synnytys. Ei muuten, mutta koko ajan kun olin luottanut siihen, että synnärillä saan oikein hyvää "palvelua" ja että siellä ne varmasti osaa asiansa ja avustaa tällaista ensikertalaista tumpeloa. Niin nyt tätä meidän paikallista synnäriä (EKKS) kritisoidaan aika kovalla kädellä:

http://www.esaimaa.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/11/16/Moni+synnytt%E4v%E4+%E4iti+on+kokenut+pettymyksi%E4+keskussairaalassa/200816140646/5

Onneksi sentään on mies lähdössä mukaan, ettei tarvitse ihan yksin siellä jäädä heitteille.... :(

Saikulla makailen tän viikon. Menin työterveyteen kun oli pahoinvointia / oksentelua ja kauhea väsymys. Toiveena oli saada pari päivää saikkua, niin laittoivatkin koko viikoksi lepoon ja joudun äippäpolille kontrolliin. Näillä viikoilla kun ei kuulemma pitäisi enää olla paha olo. Ja alapaine on ollut nousujohteinen. *huokaus* En tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei... Oma äiti sanoi, että murehtimalla ja rehkimällä saat ainakin sen verenpaineen kohoamaan. Niinhän se varmaan onkin...

Voi että, tästä tuli nyt tällainen omaan napaansa tuijottajan valitusvirsi. Ehkä tämä kotona makaaminen ei tee hyvää ainakaan mielialalle....? Taidan vetää toppavermettä niskaan ja lähteä koiran kanssa ulos. Pitää osata iloita, täällä sataa viimeinkin lunta!!! =)

Hyvää jatkoa kaikille tammimasuille!!

Papupata

PS: Tammikuu/joulukuu keskusteluun kommentoin kuitenkin: Toivon kovasti, että meidän Papu syntyy vasta tammikuussa. Samaa taitaa toivoa täällä aika moni muukin :)
 
Täällä myös yksi joka lonkkien takia vaihdellut yöllä nukkuma asentoa joku kertaa sata...

G: vko:lla 32+4 oli 30...

Supistuksia tulee päivittäin. Toisinaan on tullut 5 minuutin välein, mutta ovat kivuttomia. Usein ne sit vaan katoaa. Kohtu harjoittelee. =) Hyvä juttu. Mulla supistelut tulee usein ihan levossa ja sitten esim autossa istuessa tai autosta noustessa.

Menkkakivuista sen verran, että mulla ei ole koskaan ollut menkkakipua mukana supituksissa, siis edellisissäkään raskauksissa tai synnytyksissä... Mutta siis me ollaan jokainen erilaisia... ;)

Olen neulonut vauvalle sukkia, tumppuja ja pipon. Nyt aamulla tein yhden huovutettavan lakin, kun istuskelin isompien kanssa tuossa jutustelemassa, ennen kuin lähtivät kouluun. Laitoin sen pesukoneeseen huopumaan.

Hankintoja ovat monet tehneet ja löytäneet hyviä vinkkejä sopuhintaisista tarvikkeista. Mielelläni otetaan kaikki vinkit vastaan, että mistä kannattaa ehdottomasti hankintoja tehdä. Täällä tarttetas mm. muovitettua froteeta, harsoliinoja... Jos jollain heittää hyvä vinkki, että on jostain em tuotteita hankkinut edullisesti niin vink vink!! :attn:

Imetysliivit ostin yhdet valmiiksi. Enempää en uskalla ostaa, kun en tiedä mitä kuppikokoa tissit on tälläkertaa, ku maito nousee. :D Mutta nää mainitsemani ostin 50% alesta ja otin yhen kuppikoon tämän hetkisä tissejäni suuremmat... Onpahan sitten laitokselle jotkut ottaa mukaan. Pitää sitten käydä kaupoilla kun vaavi on tullut..

Tänään käydään synnärillä tutustumassa. Olen kuopukseni synnyttänyt samassa sairaalassa (9,5v sitten), mutta sen jälkeen siellä on rempattu, joten mielenkiinnolla odotan iltaa. Miehen muksut on kaikki syntynyt siellä =)

Mukavaa päivänjatkoa kaikille mammoille tasapuolisesti.
ps... täällä oli aamulla lumi maassa!!

rakuuna 33+4
 
Täälläkin oli ihan pikkuisen märkää lunta aamulla, jee!
Vein pojan hoitoon, ja nyt pitäisi lukea tenttiin kotoa käsin. Johan tässä olen tunnin verran aloitellut hommaa, mutta kun kaikkea muuta aina muistuu mieleen... ;)

Sf-mitasta: tässä mun mitat tässä ja edellisessä raskaudessa. Nykyinen ensin, edellisen raskauden mitta suluissa perässä.
rv 25+6: 24 (25)
rv 29+4: 26 (28)
rv 32+4: 27 (29)
Molemmissa raskauksissa tämän viimeisimmän kerran käyrässä on tullut selvä notkahdus, liekö sitten jokin lantioon asettuminen kyseessä...

Lappitar, sullahan olikin sitten jänniä kuulumisia! Toivottavasti saat mieluisan sektioajan. Oliko puhetta, millä viikoilla se tehdään? Rv39?

Tuttiritari, huomenna 33 viikkoa täynnä!
 
Huomenta vaan kaikille ja kiitti ku vastailitte tohon galluppiin.

Tuulia mulla paineet on kans koholla, 155/87! Joudun nyt sitte käymään useammin neuvolassa tarkastuttamassa paineet, ja ensiviikolla saan kotiin mittarin, niin voi tarkkailla sitä sitten itsekseen.

Mulla oli sf-mitta niin pieni, että voi olla että passittaavat minut äpolille ultraan.

Hankinnoista, minusta kaikista edullisimmat harsot yms. on ollut Prismassa! Itse kattelin netistä ,niin oli osa aika hintavia. Paljonkohan harsojaki olis hyvä olla. Niitä tais olla äitiyspakkauksessa neljä-kuusi kappaletta.

Olen kuullut että harsoa on hyvä käyttää vauvan sangyssä tyynynä. Voi vetäistä tiukaksi patjan alle, niin on helppo sitte aina vaihtaa jos puklauttaa yms.
 
Sf-mitta oli viikolla 30 32cm ja paineet 132/82. Neuvolassa ei ole huolissaan paineista, koska ovat pysyneet suunnilleen lähtötasossa. Mulla ei ole ollut korkeasta verenpaineesta mitään oireita (ja kotona mittaillut arvot ovat olleet ihan normitasolla). Vauva oli viimeksi neuvolassa poikittain ja samalla linjalla ollaan vieläkin, vaikka liikehdintää tuntuu olevan vähän joka suuntaan.
Maanantaina sitten uudet arvot... Silloin alkaa sitten myös äitiysloma.

Janttu & toukka 33+5
 
Heissan!

Nyt kysymys supistuksista, sillä niitä on alkanu satelemaan mulle ihan tuon tuostakin - maha on kuin mikäkin vesimeloni, niin kova ja pinkeä! Siis tarviiko käydä tarkistuttamassa jossain vai kuuluuko se asiaan? Välillä on kipeitäkin, kävely ei ole tällä viikolla tehny yhtään hyvää :headwall: Eilen kävin kaupassa ja oli kyllä viimenen kerta nyt raskaanaollessa kun kannan maitoja ja limppareita. Grrh eikä mies suostunu lähtemään kauppaan kantajaksi mukaan. :(

Jep, niitä muovitettuja froteita saa Jyskistä edullisesti, 2 pinnikseen sopivaa maksaa vajaan kympin. Ja vielä halvemmalla kai saa ihan kangaskaupasta metritavarana. Mä ostin Jyskistä meille niitä muutaman ja jos tarviin lisää niin sitten varmaan kangaskaupan kautta.

Harsoja saa Ikeasta edullisesti jos Ikea on lähimaastossa. Muualta en sit tiedä... Ikeasta pitäis semmonen tilkkutäkki hakea kun talvella lattiat on aika viileät, kun toukka siellä sitten kuitenkin köllii. Mites teillä muilla - mimmosella alusella pidätte lapsukaisia sitten kun olette kotona? =)

Viime neuvolassa mulla oli paineet kans pikkasen kohollaan ja sieltä sanottiin että jos mahdollista niin seuraile niitä. Kotona kun olen mittaillut (sain työterveyshuollosta lainaan laitteen) niin ihan ok ne on sit kuitenkin ollut.

Vauvan asennosta, mä en tiiä miten harallaan toi toukka tuolla oikein on - kun tuntuu että se potkuttelee alas ja pää olis sit kai tossa mokkulana ylhäällä - mutta sit kuitenkin jotain tuntuu sivuillakin. Mikä lie hämähäkki :LOL: Mutta enemmän pystyssä se nyt on ja epäilen että kuitenkin jalat alhaalla koska on sen verran tujuja potkutteluja :heart:

Eipä muuta nyt, jatketaan harjotuksia... ainiin, sf-mitta oli 30+1 viikolla 29 cm mutta toukka työns pyllyään ulos joten tod näk se olis kuitenkin ollu vähän pienempi jos vaan olis kääntynyt. No, parin viikon päästä on taas mittauksia =)

Vointeja kaikille :hug:
 
Mene mene Runttipulla tarkistuttamaan tilanne. Ei se mitään, jos ei ole tapahtunut muutoksia, mutta ainakin tiedät. Yritetään pitää nämä pikkuiset vielä sisällä :) Mua supistelee heti, kun nousen ylös sohvalta ja kohdunkaula on lyhentynyt sekä pehmentynyt. Tässä nyt sitten olen seuraavat 4 viikkoa. Kipu ei pitäisi kuulua asiaan vielä tässä vaiheessa.

Sf-mitta oli 30+3 28cm. Tulen vissiin äitiini. Silläkään ei paino noussut paljon ja pikkuinen mahakin oli. Eilen lääkärissä näin ultrassa toukkelin. Siellä se touhuili ja ihmetteli, kun aina vaan mahaa painellaan :heart: Verenpaine oli eilen 111/81 ja toukka on perätilassa.

Tammimasu, meillä harsoja on yhteensä n. 20 kappaletta. Niistä 12 on vaippaharsoiksi tarkoitettu. Sitten anoppi on ommellut hoitoliinoja ohuesta fleecestä, että niitäkin voipi käytellä. Kuivuvat nopeasti nekin.
 
Sini-sissi ja muut kiinnostuneet, se suola ei tosiaan tee siitä kalasta sillä lailla kypsää, että se olisi KYPSÄÄ. Eli bakteerit eivät kuole vaikka suolalla kypsyttäis. Siksi kuivalihakin on kielletty. Mutta enää en uskalla tuohon lohiasiaan kommentoida kun kaikki tuntuu olevan niin eri mieltä, saako sitä vai eikö sitä saa syödä... Hyvää se on kuitenkin :ashamed:

Tuttiritari2 ei vielä sektioajasta sen kummemmin puhuttu, varmaan juu lähellä laskettua aikaa joka on 11.1 joten tuskimpa ennen loppiaista ainakaan tekevät mitään.. Toivon kuitenkin ihmettä, että kääntyisi niin varmaan toipuminenkin olisi nopeampaa kuin sektiosta... mene ja tiedä... kunhan tulee ulos sieltä hyvävointisena, mulla on aikaa itseäni sitten parannella :whistle:
 
Sori, nyt tulee vaan omaa napaa: eli neuvolasta terkkuja, kaikki päällisin puolin (paineet, hemppa,pissa) ok mutta olo on sitten aivan kauhee: väsyttää, hengästyttää, heikottaa, supistelee... Eli perjantaiaamuksi on nyt aika lääkärille, josta mahdollisesti eteenpäin polille. Painoa ei ollut tullut juuri yhtään parissa viikossa ja sf-mitta oli tippunut kahdella sentillä??? Terkka sanoi, että vauva on nyt jo niin alhaalla, että siitä johtuisi tuo mitan väheneminen mutta musta se kyllä oli vielä pari päivää sitten perätilassa, että vähän kyllä epäilyttää... Voiko se nyt oikeesti parissa päivässä noin alas porautua vaikka onkin siis nyt todistetusti pää alaspäin? Niin ja kuulemma jos ei olo kohene niin voin saada apua kotiin jos haluun, ihan kiva tietää. Oonkin jo ehtinyt stressaamaan, että miten mä pärjään ton 1,5v. vauhtipakkauksen kanssa jos vointi tästä vielä huononee. Kotiäidin hommista kun ei oikeen voi ottaa sairaslomaa käytännössä. Voi huokaus.....

Sisi ja Sylvi 31+6
 
Heippa kanssaodottajamammat! :wave:

En olis uskonu että tän hetken vielä nään - nimittäin sain luettua ketjun kiinni.. :D Olin sairaslomalla uupumuksen takia puolisentoista viikkoa ja kotoa en sitten kertaakaan käynyt lukemassa saatika kirjottamassa, nyt oon tehny muutaman päivän todenteolla töitä sen eteen että oon saanu kaiken luettua. Ja unohdin tietenkin mitä piti kommentoida..

Viimekertanen neuvola siis oli ja meni, ja multa ei mitattu sf-mittaa ollenkaan :headwall:
Oon seurannu sitä ite innolla ja nyt se jäi kattomatta, mulla kun on siis toooosi iso maha, ja ylpeenä sitä kannattelen! No, ens kerralla.
Mutta siis sain kuin sainkin sairaslomaa, aivan pyytämättä, ja se teki todella hyvää. Ei millään jaksais enää olla töissä, liitoskipujenkaan takia, mutta vielä pitäs 5 viikkoa jaksaa..........
Ja mua tietenkin pelottaa että joudun kelan sairaskorvaus-hässäkkä-rahoille, onko kukaan niillä?

Niin, ja yksi asia oli. Eli se joulu- vai tammikuu. Itse olen siis aivan onnellinen ja traumaton joulun lapsi. Meillä vietettiin aina joulu ja syntymäpäivä erikseen, joten en ole koskaan kokenut jääneeni sen osalta mistään paitsi. Lähimmät ystävätkin järjestivät menonsa niin että minulla oli lapsena aina syntymäpäiväjuhlatkin! Ainut miinus oli se, että nimipäiväkin on joulukuussa, niin joulu oli todella lahjojen kuukausi.. Ja harmillinen vuosi oli tietenkin se jolloin täytti 18, mutta sekin kesti vain vuoden joten sille "päivien laskemiselle" voi jälkeenpäin naureskella. Ja ainhan joulukuussa syntyneen lapsen voi laittaa kouluun vuoden myöhemmin, jolloin hän on aina vanhin! :)

Itsellä laskettu on niin myöhään tammikuussa että tuskin tarvitee miettiä, pikemminkin toivon että syntyisi tammikuussa eikä helmikuussa! :LOL:
Pääasia on että saataisiin kaikki omat terveet pienet nyytit! Niin, ja sukupuoli pysyi vieläkin piilossa, vähän ehkä harmitti.. :)

Onpa ihanaa taas olla ajantasalla jutteluissa!!! :heart: Niin ja uudet, tervetuloa!!

Monna79 + nappula 29+6
 
Huomenta!

Ei nukkunu muksut pidempään, ei |O Aamulla neiti katteli ulos ja sano et "hei, ei oo enää pimeää, voidaanko nousta" =) Vaan olihan siitä ilo kaukana...

Anttilassa oli kans vissiin harsoja, ainakin kuvastosta kattelin et 12,90 12kpl paketti... Ajattelin ite sieltä käydä kattoo niitä, kun meillä tarvitaan harsoja paljon!! Meillä molemmat muksut, siis jopa toi 5v poika kantaa rättiä viel mukana, varsinkin illalla nukkumaan mennessä rätit on oltava molemmilla. Pienellä se on vielä sellainen lohdukekin, eli aina kun suru tulee niin itketään rätin perään. Ja sit mä tarviin rättejä vauvalle. Meillä on ollu harsoja vaik kuin paljon, mut meillä ainakin ne on melkoisen katoavaa sorttia :LOL:

Monna79: Mä oon sillä kelan sairaspvä rahalla. Palkanlaskija lähetti palkkatodistuksen kelaan ja kelalle täytin vain lapun ja vein sinne. Meni pari pvää niin päätös tuli ja kohta oli rahatkin tilillä.

Nyt meen syömään, tää oli vain pikainen visiitti täällä :D
 
Heippa hei!!
Täälä ei saanut päikkäreitä nukkua kun esikoinen ei halunnut nukkua |O levättiin ja kuopus onneks nukahti,mut tuo esikko taitaa olla pikkuhiljaa jättämässä päikkäreitä väliin. tavallaan kurja kun mä itekkin niin tahtosin nukkua tai edes hetken olla rauhassa päivällä mut ei niin ei :ashamed:

Täälä kans kiva pakkas sää ja ulkona hieman lunta =) oli mukava ulkoilla aamulla poikien kans kun oli vähän enemmän tekemistäki tos pihassa ja käytiin pienellä lenkillä rattailla ja pulkalla. mut nuo pukemiset ja pojille kenkien laitto on kamalaa :kieh: gargs miten ihmees ne hoituu tos viimesillä viikoilla ku nyt jo sai vääntää ittesä niin mutkalle väkisin ja vauva pökki mahas että eipäs taivuta tolla lailla :LOL: ällöttävä tunne.

Lonkat puutuu joka yö nykyään niin et aamulla onki mukava herätä...no ei täs enään niin hyviä unia oo nukuttu öisin et heräiltyä tulee yöllä ja uni on levotonta .

cruella Joo samoja ajatuksia on kyllä paljon ja samankuulonen elämäntilanne/meno sielä :D laitoinki sulle yv:tä aamulla....

Lappitar mun mielestä sä oon oikeassa ton lohen syönnin suhteen..tai mulla on ihan samanlaiset ajatukset ollut siitä. jostain ruokalehestä viime jouluna luin vielä et se suola ei tosiaan kypsennä sitä eli raakaa se on...ja kuulemma jos siinä kalassa on loisia/munia niin riski saada matotartuntaki :x yöks et sillä multa jäi tuo lohen syönti graavattuna vaikka se on niin hyvää :p mut niiku sanottu moneen kertaan jokainen tekee ja syö miten tahtoo,ei näistä auta kiistellä =) ja vielä sekin kun sitä tietoa asiasta kuulee niin monelaista :eek: pitäs kyllä mun mielestä olla SELVÄ sääntö tuossa asiassa ja sanottais suoraan onko hyvä syödä raskaana ollessa vai ei. ei tarttis ainakaan miettiä ja "väitellä" asiasta ;) mut edelleenkin mun mielestä jokainen saa tehdä niiku haluaa =)

Galluppiin vastaan vielä et mulla oli sf-mitta 28cm RV 30+1 :heart:

Voihan kamala...nyt tuo esikoinen sai hirveät raivarit...."ihanaa"...olisko sittenkin pitänyt laittaa se nukkumaan vähän taistelun kautta jos tää meno jatkuu :kieh:
mentävä :wave:

mmamaa 31+2 :heart:
 

Yhteistyössä