TAMMIKUUN TOIVOT marraskuussa

meillä ois tänään kans ollut imetys aiheena perhevalmennuksessa, mutta en vain pystynyt menemään, kai tämä jotain flunssaa on, kun uni teki hyvää. Ja mies paijais tossa vähän aikaa, niin tuli parempi mieli. Enää ei ole tarvinnut itkeä...

No kaipa tuota tietoa saa sitten neuvolasta ja jorvista kun on synnyttänyt.

Nyt sitten vain toivon, että uni tulee tänä yönä.

Emmy83 ja vaaveli 33+1

Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Tuosta Graavikalasta piti tulla kommentoimaan... Eli se tosiaan on RAAKAA joten sen takia sitä ei siis saisi syödä, vaikka itse tekiskin. Ja näissä raaoissa jutuissa on vieläpä se ikävä homma, että ei saisi syödä edes yhtä suupalaa, sillä jos siinä yhdessäkin suupalassa on listeria-bakteeri (voi olla vaikka ois suoraan järvestä pöytään laitettu), sen saa elimistöön eli ei voi edes "vähän vaan maistaa" toisin kuin esim. maksaruokia...
Hei kaikki, anteeksi täällä yksi taustailija tuppautuu hetkeksi pinoonne :ashamed: Lappitar, meneekö tuo ruokavalio-suositus tosiaan noin kuin kirjoitat? Meidän neuvolassa sanottiin, että raaka kala ei sinänsä ole riski, vain raaka liha. Siis tyhjiöpakatut graavilohet yms kalat ovat kiellettyjä pakkaustavan (=listerian) vuoksi mutta onko sinun mielestäsi tosiaan kaikki raaka kala kiellettyä? Ihmettelen, kun saa niin ristiriitaista tietoa... Minulle sanottiin, että raa'assa kalassa kyllä saaste- yms ympäristömyrkyt ovat riskejä mutta sinänsä listeria ei ole se kalaan liittyvä juttu. Jos huolehtii raa'an kalan säilyvyydestä ja kylmäketjusta, sitä saisi syödä. Näin myös itse graavattua kalaa. Näin esimerkiksi sushikin on sallittua jos tosiaan voi luottaa kalan käsittelyyn ravintolassa (merilevän käyttöä tulisi kylläkin välttää liiallisen jodipitoisuuden takia).

Yritin myös perehtyä aiheeseen googlettamalla mutta melkoisen ristiriitaista tietoa saa eikä mistään oikein löydy virallista tietoa. Täällä Kaksplussan palstalla tosin sanotaan odottajan ruokavalio& liikunta (20 kysymystä ) palstalla että sushi ja raaka kala olisi sallittua, ohessa linkki:

http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/

Lisäksi esim. Espoon kaupungin sivuilla raskaana olevien ruokarajoituksen yhteydessä ei mainita listeriariskiä raa'an kalan yhteydessä eikä sitä kielletä, ainoastaan raaka liha on kiellettyä. Ohessa linkki siihenkin:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190

Mitä tässä oikein pitää uskoa? Itse odotan pikkukakkosta ja rupesi nyt oikein häiritsemään tämä asia kun olin ajatellut syödä sushia joulun aikana :/

Anteeksi tuppautuminen, mukavaa odotusta kaikille! Toivottavasti joku osaisi täällä kommentoida tuota asiaa :wave: :) :whistle:

mmamaa molemmat pojat on syntyny 39+1. saas nähä miten millä viikoilla kolmonen tulee. Esikoista odottaessa lääkäri pisti kans lähetteen kokoarvioon mutta en sitte kerenny meneen sinne ku poika jo syntyi. esikoinen oli tasan 4000g syntyessään, lääkäri epäili odotusaikana että isohko voi tulla. kuopuksella neuvolantäti pisti lähetteen kokoarvioon sen takia ku esikoinen oli sen 4 kiloa. kuopus oli 4085g. nyt neuvolas meinas ku paineli mahaa että tuntuis isommalta ja ku tuo sf-mitta oli 36cm (vaikka se ei välttämättä kerro että vauva olisi iso) mutta varmuuden vuoksi olis hyvä nyttekki mennä. liberon vaippoja mäki oon pojilla käyttäny ja hyväksi todennu.

johjolle kiitos munasolunluovuttamisesta kun kerroit. voisi katsoa sitten miten homma toimii kun on enemmän ajankohtasta.

ihanaa meijän esikoinen on nyt paremmin pissaillu pottaan kun aikasemmin, kattoo näköjään mallia potalla istumisessa pikkuveliltä :LOL: kuopus malttaa istua potalla ku taas esikoinen ei oo oikeen malttanu istua siinä. tänäänki kuopus istuskeli potalla niin isoveli meinas että hänen vuoro ja niin pissa tuli. oon pitäny aika paljo nyt iltasin ilman vaippaa, että tajuais mennä potalle ku pissattaa, ei onneks lattialle helposti vanhinkoja päästä. kyllä näyttäis olevan valoa tunnelin päässä tässä asiassa. olis niin ihana ku sais pois vaipoista edes yhden. luulen että kuopus tulee nopeesti isovelin perässä. kovasti ottaa mallia ja matkii joka asiassa.

tervetuoa copacabanalle kirjotinkohan nikin oikein...

meillä on kummatki pojat syntyny kesäkuussa, mä oon marraskuussa ja ukko tammikuussa. uskon että tämä vauva on tulossa joulukuussa. ukko täyttää 30v tammikuun alussa, mulla oli LA aluksi samana päivänä ku ukon 30v synttärit on mutta ultrassa sillon siirrettiin aikasemmaksi LA:ta. olis hyvä synttärilahja ukolle jos syntyis samana päivänä.

Voi kun oliskin ihanaa, jos tuo Graavilohijuttu oiskin noin! Oon sitten varmaan saanut vaan väärää tietoa, tai sitten täällä kaukana, missä syödään paljon tuota kalaa niin käsketään varalta olemaan syömättä mitään raakaa... :/ Ehkäpä täytyy yrittää neuvolassa kysyä asiasta... Mun joulu ois pelastettu! :D

Tervehdys kaikille, pitkästä aikaa täältäkin suunnalta! :ashamed:

Lasteen hoitoon viemisistä olitte täällä ainakin jutelleet; siihen mulla ei juuri ole kommentoitavaa luonnollisesti vielä tässä vaiheessa, kun esikoista tässä odotellaan! =) Mutta mun henk.koht. mielipide on, että jokainen tyylillään, enkä syyllistä ollenkaan hoitoon vieviä. Toisaalta uskon, että monet haluaa jo senkin takia viedä esim. nk. virikepaikalle äitiysloman aikana, ettei menettäisi päivähoitopaikkaa.

Supisteluista olitte myös keskustelleet...mulla ajoittain (harvakseltaan kylläkin) tuntuu jonkin sortin supistuksia, jotka ei kovin voimakkaita - helpottaa yleensä kun pysähtyy hetkeksi (esim. lenkillä ollessa) tai vaihtaa asentoa ("kippuraan" meno, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. ;) )

Täällä alkaa olla viikkoja kasassa kaikilla jo huimasti; äkkiä mennyt tämä aika! :eek: Toivottavasti ajan kulku hidastuu sitten kun vauva syntyy, sanovat että menee se vauva-aika niin juupelin joutuusti muutenkin. :| Mutta täällä ollaan valmistauduttu nauttimaan todellakin täysin rinnoin (ja kiireettömästi) äitiyslomasta ja pikkuisesta, ei tahdo malttaa odottaa että saa nyytin syliin halittavasksi ja pussattavaksi! :heart:

).(: Tänään kävin töiden jälkeen neuvolassa, tässä käynnin saldo:

* painoa tullut 298 g/vko, kokonaispainonnousu nyt, rv 31+3 yhteensä 8 kg.
* RR 110/72
* HB 136
* pissa puhdas
* parin viikon takaisen sokerirasitustestin tulokset kaikki normaalit
* SF-mitta 32
* vauva raivotarjonnassa
* vauvan sydämen syke 136

Muutoinkin täällä jaksellaan aivan hyvin, vauva kovasti potkii ja liikkuu, on myöskin selkeästi enemmän oikealla puolella (tuntui olevan monella muullakin täällä samassa asennossa! ;) ). Lenkillä käydessä täytyy jo tahtia hidastaa tosissaan, muuten alkaa "pistää"/supistella. Närästystä esiintyy aina välillä; Renniet saa olla mukana lähes joka paikassa! :D vauvalle vaatteita on tullut taas jonkin verran ostettua, ja kyllähän noita vaunuja tulee aina päivittäin käytyä hiplaamassa... :whistle:

Laitanpas tällaisen kyssärin ilmoille, että tiedättekö mistä löytyisi vauvalle ruskean värisenä toppatöppöset ja -tumput? Oon yrittänyt metästää sellaisia vaikka mistä, mutta tuloksetta! Jos joku on sellaisia nähnyt (se kun suosittu/yleinen väri tällä hetkellä on, niin arvelin että voisi jostakin päin löytyäkin), niin hihkaiskaa täällä että pääsisin minäkin jäljille! =)

Tässäpäs turinoita täältä päin tältä erää, nyt nukkumaan! :wave:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 31+3 :heart: -

Heissan :)

Vitsit mua palelee ihan simona, näinköhän tämä flunssa kuitenkin puskee päälle. Eilen olin jo onnellinen että taisin selvitä säikähdyksellä... nyt tuntus että on taas veto ihan poissa.

Emmy83, mulla on masu kans ollut jotenkin omituisen kipeä - siis ihan kun kädellä koskettaa niin on ollut arka (liekö niin kireänä) ja varsinkin kun on nukkumassa tai nousee ylös niin välillä ihan koskee. Kävely on hidasta kun kovaa kävely vetää masun ihan kovaksi, liekö se sitä kivutonta supistelua mutta nivusissa siltikin tuntuu. Mutta semmosta jomotusta ei ole, joskus jotenkin vihlasee kun esim sängyssä kääntyy.. kai nämä on ihan normaaleja juttuja ja eihän tuolla masussa nyt mikään tavanomainen tilanne ole kun tämmöstä reppua kantaa :LOL:

Niin ja tervetuloa Copacabana!

Mun pitäis alkaa tekemään vissiin töitäkin, mutta tänään tuntuu vähän nihkeälle tämä työskentely... johtunee siitä kun on työpäiviä enää muutama niin mihinkään isompaan hommaan ei tekis mieli tarttua :whistle:

Jep, nyt on sitten kait jo 8. kuukausikin menossa, 32. viikko alkoi tänään pyörähtelemään.
Hurjaa, muutama viikko on enää synnytykseen. Pitäis vissiin alkaa opiskelemaan sitä vauvanhoitoakin, että osaa hoitaa sitten hyvin vauvelia. Pelottaa ihan, että mitenköhän pystyn huolehtimaan semmosesta josta on täysin vastuussa... :eek: No, kaipa se onnistuu :)

Huomenta!

Täällä on aamu alkanu taas vaihteeksi unisissa merkeissä... Yö meni huonosti kun kuopus on flunssassa! En tiedä mikä ton aina tekee, mutta kun tytölle yskä tulee niin spiralla saa käydä kun henki menee niin ahtaalle! Sitten kun ei meillä ole autoa kun se on rikki... No, illalla päästiin käymään tkssa, mut ei se spira kauaa auttanu, olis yöllä ollu ihan kiva käydä uudestaan. Tyttö nukkui kuitenkin suht hyvin ja levossa se hengitys alkoi tasaantuu vaikkei ihan normaalia ollu. Ite tuli sit valvottuu sitä sen puoli yötä. Pirtee typy on onneksi, leikkivät tuolla veljensä kans.

Mies lähti työpaikan kans käymään Haaparannassa, Ikeassa! Olisin voinu haluta mukaan :D

Emmy83: ne menkkamaiset kipuilut on niitä "oikeita" supistuksia.

Runttipulla ja muut esikoista odottavat: Mä muistan kun mietin silloin kun poikaa odotin et miten osaan hoitaa sitä jne. Kaveri sit sano hyvin, et laitoksella siihen vauvan hoitoon tulee jo sellanen tietty rutiini millä on hyvä mennä eteenpäin! Aika luonnostaan se homma alkaa etenee.

Vaipoista sen verran et mä kans ajattelin ostaa paketin liberoja, just niit 3-6kg. Ajattelin alkuun mennä kertiksillä, kun teen kai ne kestot niin et ne on 5-10kg kokoiset ja toisen satsin sit 10-15kg.
Ihan pienet vauvat kun kakkaakin niin pirun paljon niin menis se into niihin kestoihin kokonaan jos meinaisin heti alusta niillä mennä :ashamed:

Näin taas unta, tällä kertaa sain sen tytön pojan sijaan :LOL: Unessa synnytys alkoi, ja supisteli ym. Sit yhtäkkii olinkin kotona, ilman vauvaa :eek: Äitini tuli onnittelee ja kysyi miten synnytys oli menny, niin mies siihen tokas et sektiolla syntyi. Sektioon päädyttiin kun en ehtiny kunnon lievitystä saamaan :whistle: Kummiski, tyttö oli jääny viel laitokselle kun ei meillä ollu mitään valmiina! Vaatteet oli pesemättä eikä ollu rahaa ostaa pesuaineita :LOL:
Kaikkea sitä näkeekin...

Tuttemui: Koitan vaik huomenna päästä käymään siellä liikkeessä, joskus kolmen jälkeen. Mulla ainakin yks uudempikin makuupussi. Otan senkin mukaan, kun silloin aiemmin oli puhetta ton retron paksuudesta... Edelleen olen sitä mieltä että saat vaikka molemmat pussit, kunhan vain pääsen niistä eroon :LOL:

Nyt täytyy painuu ruoan laittoon!

Mrs O & Nti Eelis 29+3

No niin, pitkästä aikaa taas kirjottelen kuulumisia.
Mulla tosiaan keskeytyi eilen työharjoittelu kun todetiin että päiväkodissa, jossa työskentelen on on parvorokkoa sairastava lapsi. Olen sitte tänään käyny labrassa antamassa näytteen ja saa nähä onko se sitte positiivinen vai negatiivinen. Sitte seurantaan jos on positiivinen. Kaikkee sitä vielä tässä raskausaikana tulee.No onni, että mulla on jo reilusti viikkoja, niin ei ole niin kamalaa riskiä vauvalla.

Viisaudenhammaski alko oireilee, eikä sille mitään tehdä. Pyöristivät vaan hampaan pintaa, ku se repii poskea. Kyllä se huomattavasti helpotti, ja jospa saisin nyt olla ilman kipuja.
Koska on surkeeta jos joudun kipuilee tän hampaanki kans sinne laskettuunaikaan.

No se niistä minun vaivoista.. :(

Joulua odotellaan. Muutamia hankintoja, pääasiassa vaatehankintoja täytyy vielä tehdä. Sitte alkais olla kaikki valmista. Kyllä tätä pienoista jo odotellaan. Mua jännittää kaikki sellainen, et osaanko pukea vauvalle tarpeeksi vaatetta yms. Nyt jo mietin et eihän sillä oo kylmä sitte ku matkustetaan synnäriltä kotiin :D Nyt syömään.

Vointia kaikille!

Tervetuloa uusille! :)

Mimssu82 ja sirts Meidän Mosmot tuli eilen illalla ja sama ongelma niiden renkaiden kanssa :D Mies meinasi, että hän käy täyttämässä ne huoltoasemalla, kun ei jaksa sen pumpun kanssa säheltää..Mutta jos keksitte jonkin ratkaisun niin kertokaa mullekin että sais ne kotonakin pumpattua! :)

Sirpula Täällä oli Prismassa Ciraf-merkkisiä ruskeita tumppuja ja hattuja ainakin, mutta en kyllä nyt millään muista että kuuluiko siihen samaan sarjaan myös töppöset :/ Olettaisin, että kuuluu..Ne oli sellaiset ruskeat oransseilla tikkauksilla ja vuorella. Suosittu väri tosiaan, mäkään en ole ruskeita oikein missään nähnyt, ja sit kun niitä löytyy, niin niistä on yleensä pienimmät koot loppu. Täälläkin oli niitä tumppuja tasan yksi pari jäljellä...

Mahan naksumisesta oli myös puhuttu.. Mullakin on kuulunut sellainen kova naksahdus nyt muutaman kerran, hassun kuuloista tosiaan :D

(.) Mulla on ollut pari päivää kamala alaselkäkipu, tai kivun oikeastaan huomaa kävellessä kun astuu vasemmalla jalalla ja silloin vihlaisee joka askeleella koko alaselkää..Onko kellään ollut samanlaista? :/ Voisko se olla jotenkin, että vauva painaa huonoon kohtaan vai mistä vois johtua... Muutaman päivän päästä on onneksi taas neuvola niin pääsen sinne valittamaan :)

Meillä oli eilen Tyksissä synnytysvalmennus, tai tutustumiskierros oikeastaan..Hyvä tuuri, että vielä päästiin, kun täällä kuulemma lopetetaan tutustumiskierrokset vuoden vaihteessa kokonaan resurssipulan takia kun Loimaalaiset synnyttäjät siirretään myös Tyksiin. Oli niin suloisia vauvoja siellä ettei millään malttais odottaa että saa sen oman syliin kun tuollaisia näkee :heart:

Fistik ja PikkuPrinssi 33+4

Kyllä pienestä voi olla onnellinen... Viimeyönä sain nukuttua normaalin tunti+vessaan sijaan peräti kaksi tuntia kerrallaan. Ihana olo kun ei ole ihan nukuksissa. =)

Meillä sataa kaatamalla vettä... Ihan kuin vettä ei olisi satanut jo riittävästi.

Jospa sitten lähtisi taas puikkoja heiluttamaan ja jatkamaan joululahjojen tekemistä...

sirpula hennesissä oli ainaki ruskeita tumppuja ja töppösiä. sellasia nallemaisia. ostin sieltä samaan sarjaan kuuluvan pipon. luulen että haen myös tumput ja töppösetki vielä että kaikki on sit samanlaista.

hoksasin että multahan puuttuu hoitolaukku. tai no onhan mulla yks mutta se alkaa oleen jo niin loppuun käytetty että päätin haluta uuden. jyskissä oli halvalla disneyn hoitolaukkuja(10e) sieltä ajattelin sellasen hakea. ei se mikään ihmeellinen ole mutta kelpaa mulle hyvin.

anoppi just tekstaria pisti, että on tehnyt valmiiksi esikoisen tonttupuvun, kuopus saa esikoisen viime vuoden tonttupuvun, minkä myös anoppi tehny. saa ottaa pojista sitte valokuvan tottupuvut päällä ja teettää joulukortin kuvasta, niin oon tehny viimeset kaks joulua. anoppi on muuten kova tekeen kaikkea, se on tehny pojille pipoja, kintaita, villavaatteet, petivaatteita ym. meidän verhotki on anoppi tehny jokaseen ikkunaan. se niin tykkää tehdä. tosi hienoja tekee. vauvalle oli väsänny yöpaidan ja meinaa villasukkia ja lapasiaki tehdä ja ne 2 pipoo oli jo kutonu. ite osaan kyllä kutoa mutta yleensä kärsivällisyys riittää tekemään vaan villasukkia ja lapasia ja mielellään lapsille ku on niin pieniä :LOL:

kurja ilma täälä. vettä sataa ihan mukavasti. eilen vielä tuli lunta ja oli valkonen maa mutta eipäs oo enää. olis vaan kiva päästä poikien kans ulos(mä en sateessa mielellään lähe ulos). nyt pojat ón päikkäreillä, jos myöhemmin ilmaki paranis. meinasin kyllä ukolta kysyy jos lähettäis anoppilassa piipahtaan ku tulee töistä, mutta epäilen että lähtee, varmasti selityksenä on että on niin paljo hommaa täälä jne. tällä hetkellä remppaa meijän vanhaa eteistä. noh, pääsenhän mä yksin poikien kans sinne, mutta olishan se kiva että ukko lähtis kyläileen meidän kans ku yleensä oon aina yksin poikien kans joka paikassa. ukko ei pahemmin kyläilyistä välitä.

emmy83 supistuksia ne"menkka"kivut tod.näk.on. kovettuuko maha samaan aikaan?

saas nähdä kuka meistä alottaa ekana poksumisen. jännät paikat tosiaan alkaa oleen ku viikot kuluu niin kauheeta vauhtia ja loppu häämöttää. meinaa ihan paniikki tulla ku ajatteleeki kuinka lähellä synnytykset ovat.

Hei vain kaikille mammoille.

Mä olen ymmärtänyt graavilohen ihan samoin, kuin Lappitar! Listeria on bakteeri, joka elää maaperässä ja vedessä. Tässä on kansanterveyslaitoksen linkki, http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/ jossa kerrotaan listeriasta!!! Sen kanssa oikeesti kannattaa olla varovainen ja yksi suupalakin sisältää bakteerin, mikäli ruuassa olisi listeria. Eriasia, kuin monet muut ruuat, joita suositellaan että ei syödä tai että syödään vain rajoitetusti raskauden aikana. Nimenomaan raskauden viimeisellä kolmanneksella olisi syytä olla erityisen tarkka, sillä vauva voisi saada tartunnan myös synnytyksen yhteydessä, vaikka äiti olisi oireeton!!!

Päivähoitoasia on puhuttanut täällä... Mun oma kanta on, että lapsi (tässä tapauksessa siis vauvan isosisko tai -veli) tarvitsee säännöllisesti ikäistään leikkiseuraa myös! Jos äiti on reipas ja aktiivinen, hän varmasti käy lapsemsa kanssa tai käyttää lastaan puistoissa, kerhoissa, kyläpaikoissa jne... jolloin lapsi saa näitä kontakteja, mutta muutoin päiväkoti, osa-aikaisena on hyvä vaihtoehto!!! Mula ei itsellä ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta todennäköisesti tollainen osa-aikainen pk-paikka olisi hyvä juttu. Esikoisen pidin kotona, kun pikkukakkonen silloin syntyi. Meillä pikkukakkonen sairasteli aika paljon ja tästä syystä aika usein jouduttiin oleen kotona ja esikoinen tietty sit kanssa mukana. Mutta pääsääntöisesti kävimme 1x vko:ssa perhekerhossa, ja muutoin aamupäivisin leikkipuistossa. Kyläilimme lisäksi lapsiperhekavereilla jne... Ja myöhemmin esikoinen oli 3v täytettyään 1xvko:ssa omassa kerhossa. Mutta siis mä kannatan sitä, että perheillä pitää olla oikeus pitää lapsi osa-aikaisessa päivähoidossa.

Meidän kunnassamme kotihoidontuen kuntalisää ei saa lainkaan, mikäli perheen joku alle kouluikäinen lapsi käyttää päivähoitopalveluita... Tämä osui silmääni, kun jo katselin valmiiksi onko kunnassa ylipäätään tuollaista lisää.

Tammikuu vs Joulukuu... Mä olen kaikenaikaa toivonut, että lapsi syntyisi vasta tammikuussa, mutta koska laskettuaika on niin lähellä vudenvaihdetta, niin nyttemmin olen alkanut ajattelemaan, että toivottavasti syntyisi joulun jälkeen tai sitten niin paljon ennen joulua, että jouluna ei tarttis olla sairaalassa. Mulla eka synty 41+1 ja toka 39+3. Eli tarkasti on menty sinne kohdille... Saa nähdä... ei yhtään tiedä. =) Olisihan se joulukuun lapselle aina jokatapauksessa se, että olisi ikäryhmänsä nuorin jokapaikassa...

Mä sit tuossa joulukuussa alan pesee vaatteita ja laitetaan sänky valmiiksi jne... Onhan tässä vielä aikaa.

rakuuna 33+3

Täälä pojat on päikkäreillä :D mä oon täälä sillä välin ahmunnut jätskipuikkoja pakastimesta :p mun piti ensin kans jäädä päikkäreille kun poikia laitoin,mut muistinki että täytyy kuopukselle varata 1,5vuotis neuvola joten soittoaika oli menossa niin eiku soittamaan. ei mua nyt niin väsytäkkään tällä hetkellä...jospa sitä jaksais taas iltaan asti jotenki :)

cruella hih mua huvitti kun luin niiku omaa kirjottamaani tekstiä tuo sun kommentti siitä että käyt poikien kans yleensä yksin kyläilemässä jne. ukko ei lähe mihkään.meillä nimittäin SAMA homma :D mä oon aina yksin menos poikien kans joka paikkaan ja miestä on vaikea saada mihkään :kieh: mua välillä niin ärsyttää koko touhu kun ukko ei lähtis mihkää. no onneks se joskus kuitenkin tulee ihan mielellään,mut kyl se oon aina minä joka olis menossa ja ukkoa täytyy anella mukaan ....

jahas mut pyykkikone kuulu sammuvan.ei auta muu ku mennä tyhjäämään lakanat pois telineestä et saa uudet pyykit kuivumaan ...aina tätä hommaa riittää,ei koskaan lopu |O

Fistik: Mulla on ollu tuota samaa selkäkipua koko raskauden! Kotona jos ei mtn suursiivouksia tee niin pärjää ihan ok, mut töissä en sen vuoksi voinu olla :/
Nyt vaan en ollenkaan muista mitä neuvolassa siitä sanottiin, tai mistä johtuu :ashamed: Mutta siihen ei kuulema ole apuja muuta kun koittaa ottaa rauhallisesti!

mpa: Kaupassa on enemmän valikoimaa kun netissä, ja sit siel on kans paljon sellasta mitä netis ei oo niin ehdottomasti kannattaa käydä liikkeessä ostelemassa :D
Mulla on vähän 50cm vaatteita, mut 56cm on paljon! Ei ne niin paljon kutistu pesussa, jos kutistuu ollenkaan. 60cm on minusta turhan iso vastasyntyneelle, tykkään et vaatteet on mahd sopivat ettei ihan roiku vauvan päällä.

Mrs O:n uni sai mut kyllä repeämään...vai ettei ollut varaa pesuaineeseen ja periaatteessa siitä syystä vauva jäi siaraalaan :LOL: Kyllä sitä ihminen kummia unia näkee :)

tammimasu: meillä neidin päiväkodissa on myöskin liikkeellä parvorokkoa ja nyt seurailen neitiä super tarkasti, jotta josko hänelle ilmaantuu oireita, jotta mun pitää siten mennä itse testeihin.
Multa loppui jo huumorintaju, kun juuri vedettiin sama show sen saakelin vesirokon kanssa...vois mun puolesta nämä terveydelliset ongelmat jo hiljalleen vähentyä.

mpa: olen nyt tällä kertaa hankkinyt jonkin verran 50 senttisiä vaatteita, mutta enemmän 56 senttisiä. Esikolla oli tasan yksi 56 cm puku ja loput olivat 60 senttisiä. En kyllä ainkaan muista, että olivatko ne 60 senttiset ihan järettömän suuria, mutta kun nyt elämäntilanne on vähän toinen (taloudellisesti siis parempi) niin päätin tällä kertaa hankkia myös niitä pienempiä.

Tämän raskauden aikana olen ostellut äitiysvaatteitakin, joita minulla ei esikon aikana ollut, sillä kaikki rahat mitkä tuli, meni kyllä mieluummin vauvan, kuin omiin hankintoihin. Voi että kun oli kivaa olla yksin odottava joka elää toimeentulotuella...onneksi nuo ajat ovat jääneet taa :)

Sef 30+6

Fistik, mulla myös viime aikoina alaselkä alkanut kipeytymään. Ja vasen lonkka jotenkin reisailee..ihan kuin sen pitäisi "loksahtaa" paikalleen tai jotain..
Ja voi ei niistä mosmoista :D Toivotaan nyt ettei oo mikää valmistusvirhe. Täytyy niitä tutkia vähän lisää. Itse asiakaspalvelusta tuli vaan viesti että ovat vastaanottaneet tiedusteluni ja vastaavat siihe mahd. pian.
Haukotus, viime yö tuli nukuttua tosi huonosti ja ravasin vessassa normaalia useammin. Ihan hyvin oon vielä töissäkin jaksanut mutta ilta-aamu-yhdistelmät alkaa jo vähän painaa koska en ennen raskauttakaan osannut nukkua siinä välissä kunnolla, saati nyt :p No ei ole enää kuin reilu pari viikkoa ennen kuin äippis alkaa.
Mä myös olen miettinyt että mitenköhän sitä osaa ensikertalaisena hoitaa semmosta pientä ihmistä mutta kaipa se äidinvaisto pitää siitä huolen :)

Kohta täytyykin lähteä neuvolaan taas oppitunnille, vauvanhoidosta tänään puhutaan.

Mukavaa tiistaita kaikille!
32 viikkoa täynnä tänään =)

Meilläkin on yöt tosi hakalia, kun tuntuu että lonkkia, olkapäitä ja polvia särkee kylkiasennoissa nukkuminen. Olen yrittänyt nukkua ylimääräisen tyynyn kanssa, mutta tyyny on liian iso ja miehelle ei tahdo enää jäädä sängyssä tilaa. Millaisia tyynyjä olette käyttäneet? Mistä olette muuten imetystyynyjä hankkineet, tuntuu ettei missään kaupassa, mistä olen katsonut ole mitään.

Me saatiin Saksasta tilatut vaunut vihdoista viimein. Päädyttiin Quinnyn Speedoihin, jotka vaikuttaa ihan mielettömän helpoilta, kaikki palaset vaan naksahtavat paikalleen...autoistuimen saa ratasosaan, kopan helposti irti ja kiinni. Me asutaan aika maaseudulla, joten saas nähdä miten talvesta selvitään, vaikkakin renkaat vaikuttavat aika hyviltä :). Meilläkin mies tekee vaunuilla koeajeluita hymy korvasta korvaan...on niin hellyyttävää.

Aika moni tuntuu olevan ihan töissä vielä. Onneksi olen nyt ollut sairaslomalla, sillä tuntuu että osa aivoista on jäänyt jonnekin lepotauolle. Työni on aika vaativaa, joten en varmaankaan pystyisi enää selviämään työtehtävistäni :) Kuulin juuri ystävältäni, että tämän raskausajan jälkeen alkaa IMD = imetysajan dementia. Että näin ollen ei tarvitse normaalia aivotoimintaa odotella vielä hetkeen :LOL:

Meillä epäillään muuten etistä istukkaa? Onko muilla kokemuksia tästä? Tätä on seurattu nyt jo kolmessa uusinta ultrassa ja aina sama tulos. Ensi viikolla päästään sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, jossa nähdään lopputilannetta, että mennäänkö suunnitellulla sektiolla vai normaalilla tavalla. Saapi nähdä, samapa kait tuo, mikä on vaan turvallisin tapa. Eniten sektiossa jännittää tuo pitempi toipumisaika..varsinkin kun pieni tähystysleikkaus vatsaan tuntui jo isolta jutulta ja nyt sitten aukaistaisiin aika paljon enemmän.

Copacabana 32+0

Täällä vietetään ensimmäistä äippäloma päivää :D Joka tosin ei eroa tästä 3 kuukauden sairaslomasta muuten, kun saan nauttia täyttä palkkaa nyt 3 kuukautta eteenpäin...
Muksu pyörähtänyt ihan perätilaan, potkii niin mukavasti tuonne alamahalle, että oikeen sattuu ja kipakasti välillä.
Mulla on vieläkin flunssa, paranemaan päin, mut yöksi joutuu nasolinia laittamaan. Esikoisella angiina, eipä olekaan moniin vuosiin tuo tyttö sairastellut, mutta nyt sitten onkin ollut kovassa kuumeessa.

Jaahs, leipätaikina kohoamassa, joten eikun leivän tekoon :wave:

istukasta mun istukka on ihan tossa edessä, ja puhuttiin eteisistukasta, mutta eipä sitä olla mitenkään seurailtu, ja voin synnyttää alateits, mutta onko sun istukka kohdunsuun edessä? ssilloinhan se alatie synnytys onnistu... Mulla ainoa haitta tuosta on ollut se että en potkuja juurikaan tunne edestä, vaan ne tuntuu vain sivulta.

Menkkakivuista En nyt kyllä muista että meneekö tuo maha kovaksi silloikun niitä tulee. Eipä niitä tosiaan ole tullut kuin pari kertaa... Hui täytyypä seurata tilannetta, no ens viikolla jo neuvola.

imetystyynystä mulla on mun isosiskon tekemä imetystyyny, mutta sitä pitää vähän korjailla, lisätä vanua ja vaihdan varmaan päälikankaan, se kun on nyt odotusajan ollut mun jalkovälityynynä. Mutta monissa nettikaupoissa on imetystyynyjä myytävänä, ja ainakin lastentarvike liikkeessä löytyy. Ja jonkinlainen imetystyyny oli jopa hemtex:ssä. Siihen tosin joutui itse tekemän päälykankaan kun se oli perus valkoinen.

tänään on onneks ollut hyvä päivä, olen saanut jopa siivottua, tehtyä ruokaa, ja nyt vikat sämpylä uunissa, ja kohta lähdetään viel käymään ruoka kaupassa.
huomenna aamulla sitten maksakokeisiin, toivottavasti ne ois normaalit, ei nyt jaksaisi siitäkin ottaa stressiä.
Maha asukki, on huomattavasti ahtaammin mahassa, kun ei se juuri enää potki, enempi on sellaista puolen vaihtoa kohdussa, tosin sit se villiintyy kun mies sen kans keskustelee ja paijailee iltaisin. niillä on aina välillä kovia sopimuksia keskenään. Meillä mies ei niin noist vaunuista innostunut, mut tuon hoitopöydä luona se sit demostroi kuinka se vaihtaa vaippaa. Ja meil kun on iltaisin tapana pötkötellä sohvalle vierekkäin, niin sit se kertoo missä vauva sitten makaa yms. Jotenkin niin suloista, ei sen työkaverit uskoisi jos kuulisivat...

Nytpä ei sen enempää.
Emmy83 ja vaaveli 33+2

Seuraa tosiaan tilannetta Emmy83. Mulla supistukset on tässä jatkuneet ja voimakkaitakin. Tänään oli neuvola ja sentään sain siitä ihmisestä sen verran irti, että se käski mennä lääkärille TK:een tarkistuttamaan tilanne. TK:ssa tarjosivat aikaa 12.12. (!). No en tätä hyväksynyt, joten pääsin kohta puoliin lääkärille. Ei se oikien tuntunut osaavan hommaansa, vaan lähetti aluesairaalaan gynelle. Vuodelepoon jouduin, sentään kotiin. Estolääkitys aloitettiin ja toivotaan, että toukkeli pysyisi lämpöisessä vielä 4 viikkoa. Huhhuh, kun pelottaa! Epäilin, että jotain on tapahtunut, mutta mitään näin vakavaa en ajatellut.

Tässä pitää miehen ruveta tekemään toukalle hankintoja. Jos nyt toukka syntyy ennen LA, niin mistä saa keskosvaatteita? Tässä tilailen rintapumppuakin, että on sitten valmiina kaikki.

Kirppusella on vaavi perätilassa, minulla myös. Toivottavasti kääntyvät kumpikin ennen h-hetkeä :)

Tervehdys :wave:

Tammimasun galluppiin sf-mitta 31cm, viikkoja oli 32+1
Sasha80 toivotaan tosiaan että vauveli malttaisi kasvaa kohdun lämmössä vielä tovin
Imetystyynyn ostin kirppikseltä oli edullisesti pikku-piian tyyny (5e)
Selkäkivuista niitä riittää kun minulla on luonnostaan notkoselkä niin loppuraskaudesta se vain korostuu ja selkä kipeytyy todella helposti. Eikä tietysti asiaa paranna se että tässä on nyt ollut kaksi raskautta suht peräkkäin...

Jokohan tytsykkä alkaa laskeutua alemmas pikkuhiljaa kun tänään kävellessä tuntui todella mkavalta ajoittainen paine tuolla virtsarakon tienoilla. Tähän asti neiti on majaillut suhteellisen ylhäällä.. Huonosti nukutut yöt alkaa tuntua jo ihan normaalilta eli enää ne ei ryydytä ihan samalla tavalla kuin alkuun. Hyvähän se on että alkaa tottua näihin katkonaisiin öihin. Vaikka salaa toivon että tämä tulokas olisi yhtä hyvä nukkumaan kuin tuo kuopus joka alkoi nukkua koko yön 3 viikon ikäisenä, mutta olisihan se ihan liian hyvää tuuria :whistle:

MaMa ja tytsykkä 32+5

Yhteistyössä